Eikenprocessierups (Was: zijn dit muggenbultjes?)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gekke vraag misschien.
Wij, ik en de 2 kinderen zitten onder de jeuk. We hebben kleine bultjes her en der. Niet gegroepeerd maar gewoon her en der een bultje/beet/steek. Ze zitten vooral op onze armen, benen en buik.

Mijn vrouw is weer eens niet de dupe...

We lopen ze op in ons vakantiehuisje. vlakbij is een meer. er zijn ook eikenbomen (met de bekende eikenprocessierupsen erin) maar die staat niet in of in de buurt van onze tuin.

Maar ik vroeg me af of dit wel muggenbeten zijn? Zoveel muggen hebben we niet binnen. Er staat ook bijna continu een airco aan in de serre en die blaast lucht uit de serre (houden muggen niet van begrijp ik).

Zouden dit toch ook van de eikenprocessierups kunnen komen? Of andere beestjes? Lijkt ook een beetje op vlooienbeet, maar die zie ik nergens en de hond is schoon (gaat nu wekelijks naar de dierenarts, ivm andere aandoening). Eikenprocessierups is vaak heftiger qua beeld volgens mij? Of kunnen dit ook losse haartjes zijn die door de wind op de huid komen en 1 bultje geven per haartje?

Toch een foto proberen te maken:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/280pbvb.jpg

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Lees even mee. Heb hetzelfde als jij (net als de rest v/h gezin). Ook vrienden hebben deze bultjes. Jeuken ook erg..

You only live once, so enjoy the ride.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-11 18:26
Ziet er uit als uitslag van de eikenprocessierups

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
https://www.google.com/se...QCA#imgrc=kqw2qkqx59IIZM:

Edit: Net te laat :+

[ Voor 4% gewijzigd door ImNotnoa op 25-06-2019 15:28 ]

Try SCE to Aux

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@readytoflow Grote kans dat het van de processierups is, de haartjes waaien gewoon buiten rond

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-11 15:45
Jup, had ze vorige week ook op m'n arm een paar, eikenprocessierups. Worden mee geblazen met de wind dus je hoeft er niet perce tegen aan te lopen.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ahh! Ik heb er vooral een paar op m'n handen en 2 op m'n armen. Dat zou het wel verklaren. Heel kleine maar irritante plekjes.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• FastFred
Plakbandje overeen plakken en dan los trekken, dat neemt vaak die haartjes mee die zo prikken.

• readytoflow
  • Niet online
Maar komen die ook op de buik terecht? Zeker mijn dochtertje verbrand nogal snel en heeft altijd een t shirt aan. die heeft ook last van die bultjes op de buik. En mijn zoontje ook net onder de band van z'n boxershort?

Kan dat door de eikenprocessierups komen dan?

En mijn vrouw heeft helemaal bijna nergens last van? Loopt wel bedekter dan ons gekleed maar wel blote armen en benen. En heeft nergens last van lijkt wel.

[ Voor 22% gewijzigd door readytoflow op 25-06-2019 15:35 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Ik heb een enorme bult op mijn been, dwars door een spijkerbroek heen gegaan lijkt het.
Gisteren buiten gewandeld in de pauze en op verschillende plekken jeukende bulten.
Het lijkt te kunnen.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-11 18:26
readytoflow schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:33:
Maar komen die ook op de buik terecht? Zeker mijn dochtertje verbrand nogal snel en heeft altijd een t shirt aan. die heeft ook last van die bultjes op de buik. En mijn zoontje ook net onder de band van z'n boxershort?

En mijn vrouw heeft helemaal bijna nergens last van? Loopt wel bedekter dan ons gekleed maar wel blote armen en benen. En heeft nergens last van lijkt wel.
Ik neem aan dat je kinderen buiten spelen? Daarmee kunnen ze een hoop haartjes weer doen opwaaien. En de een reageert er heftiger op dan de ander.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• readytoflow
  • Niet online
Als ik namelijk google op die rups dan zie je veel heftiger bultjes. meer en feller:
https://www.google.nl/sea..._AUIECgB&biw=1536&bih=729

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mogelijk hittebultjes?

• Room42
  • Niet online
readytoflow schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:37:
Als ik namelijk google op die rups dan zie je veel heftiger bultjes. meer en feller:
https://www.google.nl/sea..._AUIECgB&biw=1536&bih=729
Ja, maar als je op afstand zit en je wordt door nog maar een paar haartjes 'geraakt' dan wordt het natuurlijk nooit zo erg. Die foto's worden ter illustratie gebruikt ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-10 14:30
Vraag even rond aan de buren of zij er ook last van hebben. Het kunnen naast vlooienbeten, net zo goed beten zijn van bedwantsen..

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hmm, dit verklaard heel wat, ik heb ze ook 8)7 Vet irritant..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• readytoflow
  • Niet online
xinix03 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:43:
Vraag even rond aan de buren of zij er ook last van hebben. Het kunnen naast vlooienbeten, net zo goed beten zijn van bedwantsen..
Ja, heb ook aan bedwantsen gedacht. Maar die zitten vaak heel dicht op elkaar. dit is meer her en der een bultje.

• wmeester
  • Laatst online: 07-11 20:23
Wanneer gaan die rupsen het land uit? Ben er wel klaar mee. Dochter zat ook helemaal onder. En ik ook. grrrr

Verwijderd

wmeester schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:48:
Wanneer gaan die rupsen het land uit? Ben er wel klaar mee. Dochter zat ook helemaal onder. En ik ook. grrrr
Nog een maandje max. geloof ik. Het is dit jaar gewoon heel extreem. Hier in de buurt heeft ook iedereen er last van. De gemeente lijkt er qua bestrijding ook totaal niet tegen opgewassen. Zullen wel te weinig middelen hebben.

• readytoflow
  • Niet online
Gaan we ervoor dat het de eikenprocessierups is? Dan leg ik me er bij neer en ga ik wat rollen plakband kopen...

Oh ja... De dennenprocessierups komt er ook aan }:|

Verwijderd

Dat het nu zo heftig is schijnt ook te komen door de wind van laatst. Daarmee zijn de nesten (of hoe dat ook heet bij die beesten) massaal losgekomen en naar beneden gezakt en hun verdedigingsmechanisme in zulke situaties is haartjes loslaten.

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:11

wontcachme

You catch me? No you wont

Bestrijden van die rups is niet te doen zonder het massaal aanplanten en proberen te verkrijgen van de natuurlijke vijanden. Je kan spuiten wat je wilt, maar in bossen wordt niet bestreden door oa Staatsbosbeheer.

Dan spuit je de bomen onder met aaltjes die geloof ik een paar uur werken en alleen in de nacht kunnen worden gespoten, maar dan moet je al weten waar ze ongeveer zitten. Of je gebruikt bestrijdingsmiddel die ook alle andere rupsen dood.....

En dan komt idd ook nog de dennenprocessierups eraan.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:03:
Dat het nu zo heftig is schijnt ook te komen door de wind van laatst. Daarmee zijn de nesten (of hoe dat ook heet bij die beesten) massaal losgekomen en naar beneden gezakt en hun verdedigingsmechanisme in zulke situaties is haartjes loslaten.
Niet helemaal. Ze zijn toen uit de bomen gevallen, maar daar klimmen ze gewoon terug in. Dit jaar is het alleen zo veel omdat vorig jaar perfect weer voor ze was en er daardoor nu 3 tot 6x zo veel ontstaan zijn als normaal.

Overigens zitten ze niet alleen in eiken. Als er niks anders aanwezig is gaan ze ook gewoon in beuken, berken, etc...

[ Voor 5% gewijzigd door wontcachme op 25-06-2019 16:10 ]

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Misschien hooimijt? https://www.huidinfo.nl/h/hooimijt/

Lijkt er veel op en dezelfde symptomen.

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-11 11:50
Deze bultjes zijn zeker van de eikenprocessierups ja, zit zelf ook helemaal onder. Je zegt dat je ook een hond hebt? Kan zijn dat de haartjes op de hond geland zijn en als die zijn eigen dan binnen uit schut net naast je bed of dat die zelfs op het bed springt en je daar s-avonds op gaat liggen dan krijg je de bultjes idd overal. Ook kleding die je uit doet of met kleding op bed gaan liggen kan resulteren in die brandhaartjes in je bed.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• readytoflow
  • Niet online
Onze hond doet helaas niet zoveel meer...Enkel liggen in dr bedje en wat rondjes lopen in de tuin (waar geen nesten van die rupsen zitten).

Zat net wat te lezen en kwam inderdaad de tip van de kleding ook tegen.

Als je er op gaat letten: pfff....Wat zijn er ontiegelijk veel eikenbomen hier op het park besmet met die @#$% rupsen!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Die is (nog) erger, maar het geluk is dat het hier in Nederland nou niet bepaald stikt van de dennen -- in tegenstelling tot eiken...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-11 21:29
Ik vroeg mij al af waarom ik zoveel "muggenbulten" heb, de bultjes wat ik heb lijken er precies op. Zitten overal, been, buik, rug, armen.

Jeukt ook verschrikkelijk.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:13

Bob Popcorn

Plop!

Jup ik zit ook helemaal onder. Van 't weekend met m'n blote voeten door het hoge gras gelopen rondom een paar oude eiken... niet zo slim haha.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06:28
Hier ook de armen en benen er helemaal onder na wielrennen, omgeving Veluwe.

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Het kunnen ook warmtebultjes (warmte-uitslag) zijn. Zelf ook last van als ik ga fietsen of in ieder geval meer ga zweten dan normaal met dit warme weer. Gaat bij mij binnen een half uurtje weg als ik in de schaduw zit en blijft dan meestal voor die dag ook weg.

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
readytoflow schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:33:

Jup, haartjes worden door zweet mee vervoerd naar andere delen van je lichaam.
Hier ook van onder tot boven onder de bultjes na 1x sporten in de nabijheid van eikenbomen :'(

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• wontcachme

wontcachme

Wij hebben vandaag ook een aantal gevonden op onze camping. Vorige week nog rond gezocht en toen niks gezien, maar nu met die hitte zijn ze lager gaan zitten :( En gelukkig bestaat ons terrein niet voor 50% uit eiken onderhand :/. Vorig jaar helemaal niks en dit jaar dus wel. En dan is het dweilen met de kraan open, want het gehele bos rond ons is van Staatsbosbeheer en die doen geen fluit eraan....

Dus net maar waarschuwingen opgehangen bij alle poorten en toiletgebouwen. Lintjes ophangen is de volgende stap en dan maar hopen dat we een ruimer kunnen vinden. Meesten zitten vol tot 2020. Nu hopen op misschien een lokaal bedrijf dat in de avonduren wil werken.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• Bastie-88
wontcachme schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:00:
Wij hebben vandaag ook een aantal gevonden op onze camping. Vorige week nog rond gezocht en toen niks gezien, maar nu met die hitte zijn ze lager gaan zitten :( En gelukkig bestaat ons terrein niet voor 50% uit eiken onderhand :/. Vorig jaar helemaal niks en dit jaar dus wel. En dan is het dweilen met de kraan open, want het gehele bos rond ons is van Staatsbosbeheer en die doen geen fluit eraan....

Dus net maar waarschuwingen opgehangen bij alle poorten en toiletgebouwen. Lintjes ophangen is de volgende stap en dan maar hopen dat we een ruimer kunnen vinden. Meesten zitten vol tot 2020. Nu hopen op misschien een lokaal bedrijf dat in de avonduren wil werken.
Zorg voor komend jaar alvast dat je voldoende nestkastjes voor mezen ophangt.
Dan regelt de natuur zichzelf.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:34
Hier veel collega's en ook mn vriendengroep; iedereen heeft last van jeukende bultjes. Ik denk die kutrups.

• wontcachme

wontcachme

Bastie-88 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:48:
[...]

Zorg voor komend jaar alvast dat je voldoende nestkastjes voor mezen ophangt.
Dan regelt de natuur zichzelf.
Zitten wij ook over te denken. Was al aan het zoeken naar goedkope nestkasten op alibaba.

En dan zijn die mezen ook nog zo verwend dat ze wel elk jaar een schoongemaakt nestkast verwachten :+

• readytoflow
  • Niet online
Nou...ik moet zeggen. Dat lijkt wel te werken.
Wij hebben bij het vakantiehuis een boom vol vogelhuisjes waar ook mezen inzitten.

de eik ernaast heeft geen eikenprocessierupsen

• wontcachme

wontcachme

readytoflow schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:47:
Nou...ik moet zeggen. Dat lijkt wel te werken.
Wij hebben bij het vakantiehuis een boom vol vogelhuisjes waar ook mezen inzitten.

de eik ernaast heeft geen eikenprocessierupsen
Het zal een gespreide aanpak moeten worden. Alleen chemisch bestrijden (aalgjes en xentari wg) en afzuigen is niet mogelijk. Daarvoor werken de bestrijdingsmiddelen niet goed genoeg (gevoelig voor licht, temperatuur en regen) en afzuigen neemt veel tijd in beslag. Ook helpt het niet als delen wel en delen niet bestreden worden. En die Xentari wordt ook gebruikt voor de buxusmot. En wat valt er nu veel dood neer? Mezen die de buxusmot hebben gegeten met dat pesticide erin...

Natuurlijk bestrijden is het beste, maar er is nog niet echt aangetoond dat het ook goed werkt. Gemeente's die mezenkasten ophangen hebben er soms maar succes mee. En dan is er ook nog andere beesten die gebruikt kunnen worden (sluipwesp bijvoorbeeld). Alleen de zaadmix die planten geeft waar die beesten op af komen kost €190 per kilo......

Ik weet niet hoe ze het bv in Spanje precies doen, waar de rups al jaren actief is, maar wat ik las vangen ze daar de mannetjes vlinders zodat er niet bevrucht kan worden. Maar hoe ze dat doen? Of lopen daar alle gemeentewerkers een paar maanden rond met schepnetten? :+

Ik ben al aan het zoeken waar je bulk (ongeveer 100 tot 200) nestkasten (met korting) kan kopen, maar die krengen zijn nog duur ook. Zelfs de zelfbouw varianten. Alibaba werkt ook nog niet echt mee en ik ben erg huiverig voor de kwaliteit daarvan

[ Voor 8% gewijzigd door wontcachme op 26-06-2019 15:10 ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Hier ook last van. Dacht aanvankelijk nog muggenbulten. Bij de eerste 10 stuks ofzo binnen een week dacht ik simpelweg, mmm. Vast een hongerige aantal muggen in de buurt. Maar toen daar langzaam aan meer bijkwamen met toenemende roodheid en een aantal met vorming van blaasjes, nee. Zo'n reactie heb ik niet op muggenbulten. En gezien ook hier in de omgeving vele anderen geplaagd worden door de eikenprocessierups was het duidelijk dat ook in mijn geval dit de boosdoener is.

Met name voor wat betreft de armen en handen, echt verschrikkelijk.

En het meest vervelende van het alles is dat die haren van die beestjes ook nog eens fijn in je kleding blijven hangen, ook bij wassen uitermate vervelend zijn om kwijt te raken en nauwelijks zichtbaar zijn. Op hoop van zegen kun je proberen om met 60+ graden te wassen, maarja, moet je kleding dit natuurlijk wel aankunnen...

En to make matters worse, die rupsen zelf verdwijnen binnenkort wel weer, maar die haartjes van ze blijven nog jarenlang actief en dezelfde klachten geven.

• Ardana
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Advies is om je kleding en huid af te nemen met (goedkoop) breed plakband. De haartjes blijven gemakkelijk plakken aan het plakband dat je daarna weggooit.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

De agressieve techniek dus, om van die krengen af te komen... :+

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-11 13:35

Mfpower

In dubio

* Mfpower meldt zich met bultjes. En vrouw en kids ook helemaal onder. Eerst dachten we dat de kat vlooien had ofzo maar de hele buurt heeft er last van. Inmiddels die beesten ook gezien. Een paar nesten zijn inmiddels weggehaald, maar er blijven toch nieuwe bultjes komen.

Ik heb trouwens gemerkt dat anti-hooikoorts pillen ook goed werken tegen de jeuk van de bultjes. Vooral 's nachts heel fijn. Misschien een tip voor iemand hier.

Toch raar dat ik 2 jaar terug nog nooit van de rups had gehoord, en nu elke eik in de buurt onder zit. Kan hard gaan.

En tot slot een waarschuwing: vorige week kreeg ik een haartje in m'n oog. Ik wist echt niet wat me overkwam. Binnen een minuut was m'n oogwit volledig rood en was m'n oog volledig verdikt. Ik zat gewoon op de bank tv te kijken! Blijkbaar was het haartje binnen gewaaid. Ik bedacht meteen dat het zo'n haartje moest zijn dus gelijk uitgespoeld onder de kraan (ja, gewoon oog onder de kraan) en ik merkte gelijk dat het haartje eruit ging (klachten werden snel minder) maar nu lees ik dus dat het veel erger kan aflopen: https://www.hartvannederl...or-de-eikenprocessierups/

Gelijk handelen dus, of naar de huisarts bij zo'n haartje in je oog. Wat mij betreft wordt de rups nog wat onderschat, en is het echt een gevaar voor de volksgezondheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Mfpower op 27-06-2019 11:46 ]

• wontcachme

wontcachme

Mfpower schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:45:
Toch raar dat ik 2 jaar terug nog nooit van de rups had gehoord, en nu elke eik in de buurt onder zit. Kan hard gaan.
Ze zitten al zeker 10 jaar in Limburg en Noor-Brabant, maar met de perfecte zomer vorig jaar zijn ze nu opgerukt door heel NL.

Vanochtend een campinggast gesproken die elke ochtend tegen de schemer een rondje hardlopen doet door het Staatsbos rond de camping. Een eikenlaan waar hij langs rent zaten vorige week 3 nesten. Afgelopen ochtend hingen er 17! :X :X.

Hopen dat dit op iets gaat uitdraaien: https://www.tubantia.nl/r...enprocessierups~a7371e67/

Zou perfect zijn volgend jaar om te gebruiken :)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wontcachme schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:53:
[...]

Hopen dat dit op iets gaat uitdraaien: https://www.tubantia.nl/r...enprocessierups~a7371e67/

offtopic:
Werkt ook vast goed tegen de eikenprocessievampier :+

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• wontcachme

wontcachme

anandus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:57:
[...]

offtopic:
Werkt ook vast goed tegen de eikenprocessievampier :+
Vampieren :o .Het dood de rupsen en jaagt gelijk ook de Roemenen weg :P

Dus als ze onderzoeksgeld nodig hebben moeten ze misschien maar de PVV voor donaties vragen :P

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11 12:43

World Citizen

FreeReef.nl

Doden heeft niet zo veel zin, dan waaien de haartjes nog rond. Je breekt hoogstens de cyclus waardoor er volgens jaar minder nesten zijn.. Maar dan ben je wel 5 jaar bezig denk ik wil het een beetje afnemen omdat je lang niet alle bossen kunt doen.

[ Voor 17% gewijzigd door World Citizen op 27-06-2019 23:28 ]

FreeReef.nl

• wontcachme

wontcachme

World Citizen schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:27:
Doden heeft niet zo veel zin, dan waaien de haartjes nog rond. Je breekt hoogstens de cyclus waardoor er volgens jaar minder nesten zijn..
Dat middel van de Tubantia artikel zorgt ervoor dat de haartjes aan het lichaam blijven plakken. Geen rondslingerende haren dus.

Overigens maakt het ook uit welke stadia de rups in zit. De eerste 3 van de 6 geeft geen jeukende haren.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

wontcachme schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:30:
[...]

Dat middel van de Tubantia artikel zorgt ervoor dat de haartjes aan het lichaam blijven plakken. Geen rondslingerende haren dus.

Overigens maakt het ook uit welke stadia de rups in zit. De eerste 3 van de 6 geeft geen jeukende haren.
O dat is wel slim ja. Dan nog zullen we ze echt weg moeten zuigen, want het lijkt me dat bij verrotting alles nog los kan laten. Maar dat scheelt inderdaad wel.

Ik heb best wat plagen moeten verdelgen in mijn zeewater aquarium hobby, en ooit ook eens een keer vlooien op de kat gehad. En ook in de tuin wel eens iets moeten bestrijden. Het zijn altijd die ellendige Stadia :D

Je moet het ergens doorbreken in bijvoorbeeld het rups/ei stadium... zodat ze geen nieuwe eitjes kunnen leggen. Dat is je enigste kans bij plagen. Het bestrijden van de rupsen omdat je ze weg wilt hebben uit een boom heeft niet vele nut vaak.

Eigenlijk dus gewoon uitmoorden als ze nog kinderen zijn :|

Ik vind het echt een raar jaar. Met de scouting lopen we al jaren door bossen te klooien en kom ik ook al jaren en jaren deze rupsen tegen. Nooit verder klachten over gehad of uit de buurt gebleven. We wisten dat je ze niet moet aanraken want in het algemeen "insecten met lange haren... niet aanraken".

Maar nu heeft echt ineens iedereen er last van. Terwijl ik helemaal niet veel meer nesten bij ons zie als andere jaren. Althans, om dezelfde bomen hangt weer een lintje, en op dezelfde plekken staat weer een bordje. De bossen die ik op mijn duimpje ondertussen ken (vaak van boom tot boom), hebben ook niet ineens een berg meer nesten.

Ikzelf heb er nu ook geen last van. En ben net een week in de bossen geweest en zaten ook nesten.

Als het een beetje is zoals bij plagen die ik ken en bestreden heb uit het verleden, dan denk ik eerder dat we er te veel mee geklooid hebben met al dat spuiten/zuigen/opruimen... en her en der affikken.
Vaak kun je er beter afblijven. (WC krijgt rillingen als hij terug denkt aan Aiptasia plagen in zijn bak).

FreeReef.nl

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
wontcachme schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:53:
[...]

Ze zitten al zeker 10 jaar in Limburg en Noor-Brabant, maar met de perfecte zomer vorig jaar zijn ze nu opgerukt door heel NL.

Vanochtend een campinggast gesproken die elke ochtend tegen de schemer een rondje hardlopen doet door het Staatsbos rond de camping. Een eikenlaan waar hij langs rent zaten vorige week 3 nesten. Afgelopen ochtend hingen er 17! :X :X.

Wel grappig dat ze de kleur moesten veranderen omdat anders mensen niet geloven dat het niet chemisch is :F

Maar ik vraag me heel sterk af of dit echt een verschil gaat maken. Simpelweg vanwege de eerste regel van het artikel: Hij is heel nauwkeurig op een nest aan het spuiten. Maar als je ze heel nauwkeurig één voor één af moet gaan dan werkt opzuigen toch net zo goed? Het gaat pas wat worden als je gewoon juist ruwweg op hele bomen dat spul kan spuiten, maar met ui + knoflook zie ik dat niet als geweldige optie ;)

• tlpeter
  • Nu online
World Citizen schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:45:
[...]

Ik vind het echt een raar jaar. Met de scouting lopen we al jaren door bossen te klooien en kom ik ook al jaren en jaren deze rupsen tegen. Nooit verder klachten over gehad of uit de buurt gebleven. We wisten dat je ze niet moet aanraken want in het algemeen "insecten met lange haren... niet aanraken".

Maar nu heeft echt ineens iedereen er last van. Terwijl ik helemaal niet veel meer nesten bij ons zie als andere jaren. Althans, om dezelfde bomen hangt weer een lintje, en op dezelfde plekken staat weer een bordje. De bossen die ik op mijn duimpje ondertussen ken (vaak van boom tot boom), hebben ook niet ineens een berg meer nesten.

Ikzelf heb er nu ook geen last van. En ben net een week in de bossen geweest en zaten ook nesten.

Als het een beetje is zoals bij plagen die ik ken en bestreden heb uit het verleden, dan denk ik eerder dat we er te veel mee geklooid hebben met al dat spuiten/zuigen/opruimen... en her en der affikken.
Vaak kun je er beter afblijven. (WC krijgt rillingen als hij terug denkt aan Aiptasia plagen in zijn bak).
Door de storm een aantal weken terug zijn veel nesten weggeblazen en daardoor ook de haartjes. Deze blijven nu rondwaaien waardoor er veel met overlast is.

• wontcachme

wontcachme

Sissors schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 07:53:
[...]

Wel grappig dat ze de kleur moesten veranderen omdat anders mensen niet geloven dat het niet chemisch is :F

Maar ik vraag me heel sterk af of dit echt een verschil gaat maken. Simpelweg vanwege de eerste regel van het artikel: Hij is heel nauwkeurig op een nest aan het spuiten. Maar als je ze heel nauwkeurig één voor één af moet gaan dan werkt opzuigen toch net zo goed?
Ik dat een plantenspuit+middel sneller terugverdiend is dan een hele afzuiginstallatie wat ook nog eens apart verwerkt en schoongemaakt moet worden. Afzuigen en schoonmaken en verwerken is gewoon ontzettend duur. En een lange zware slang meesleuren door een boom heen zal ook geen makkie zijn.

En als er een lange lans aan de plantenspuit zit hoeft met ook niet constant in een hoogwerker en volledige bepakking om naast het nest te komen.
Het gaat pas wat worden als je gewoon juist ruwweg op hele bomen dat spul kan spuiten, maar met ui + knoflook zie ik dat niet als geweldige optie ;)
Misschien moet NL toch maar wat van die blusvliegtuigen aanschaffen zoals in andere landen. Kan je in een paar keer vliegen een heel bos pakken :P

arme wandelaars :+

• Ardana

Ardana

Mens

Omdat het allang niet meer over muggenbulten gaat, heb ik de titel gewijzigd.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

wontcachme schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:13:
[...]

Misschien moet NL toch maar wat van die blusvliegtuigen aanschaffen zoals in andere landen. Kan je in een paar keer vliegen een heel bos pakken :P

arme wandelaars :+
We moeten bossen anders inrichten en niet te veel dezelfde bomen bij elkaar zetten. En geen lanen van eikenbomen waarmee je een hele infrastructuur bouwt voor die rups.

In zuid Europa doen ze dat ook niet omdat ze er al meer ervaring mee hebben.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Marzman schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:20:
[...]

We moeten bossen anders inrichten en niet te veel dezelfde bomen bij elkaar zetten. En geen lanen van eikenbomen waarmee je een hele infrastructuur bouwt voor die rups.

Dat is wel een idee denk ik ja. Wat je doet bij aquariums is ofwel de cyclus doorbreken, ofwel een natuurlijke vijand inzetten.

Maar dat laatste is niet de oplossing vaak. Zo heb je in aquariums wel eens last van Planaria, en dan word er een vis ingezet die de planaria eet (uitsluitend). Dat gaat 3 maanden goed, maar dan verhongerd je vis.
En de vis heeft niet ALLES opgegeten... dus de plaag kan weer terug komen als je de vis eruit haalt.

Een aquarium groot genoeg maken zodat de planaria net zo hard groeit als dat de vis is eet... is lastig. Die grafiek groeit uit elkaar, en dan eet je vis dus elke dag een deel van je bak leeg, maar laat 3 delen voor de rest van de week liggen. Ofwel... het helpt niet.

Als we nu ineens allemaal vogels in gaan zetten, zullen we die moeten gaan schieten als deze specifieke mot weg is. Je wilt niet dat ze overstappen naar andere motten die geen plaag zijn.

In een aquarium zal "anders inrichten" niet helpen... Maar wellicht in een bos wel. Ik moet daar eens over nadenken want het klinkt als een goed plan, gezien de rups letterlijk eiken eten. Maar moeten we de bomen dan beter verspreiden of moeten er simpelweg minder zijn?

Is er geen Tweaker die hier dichtbij zit, en echt weet hoe het zit. Ik ben helemaal geobsedeerd door plagen omdat ik vanuit de aqua hobby echt een halve opleiding heb moeten doen om dit te begrijpen. Maar motten en hen specifieke cyclus/omstandigheden is weer iets heel anders.

Super interessant! @wontcachme ook dank voor je verhalen! Leuk om te lezen.

FreeReef.nl

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-11 19:27
wontcachme schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:07:
[...]

Zitten wij ook over te denken. Was al aan het zoeken naar goedkope nestkasten op alibaba.
Hopelijk zitten er geen andere exotische insecten uit China in die kastjes... ;) Anders zet je een volgende ecologische ramp in gang.

• Ardana

Ardana

Mens

Omdat dit heel algemeen speelt en er geen privacy-gevoelige informatie in dit topic staat, heb ik in overleg met TS besloten dit topic te verplaatsen van TL naar AZ.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik heb trouwens gemerkt dat anti-hooikoorts pillen ook goed werken tegen de jeuk van de bultjes. Vooral 's nachts heel fijn. Misschien een tip voor iemand hier.
Yup. Die van de Lidl werken prima volgens m'n ma en kosten 'niks' (in ieder geval vergeleken met de bekendere merken als Reactine en Prevalin). 1,50 per 7 pilletjes ofzo

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

[..]

Ah, dat zou weleens kunnen verklaren waarom ik wel bultjes heb maar praktisch geen jeuk. Ik slik dagelijks loratadine tegen mijn hooikoorts.
toolkist schreef op maandag 1 juli 2019 @ 00:01:
[...]

Yup. Die van de Lidl werken prima volgens m'n ma en kosten 'niks' (in ieder geval vergeleken met de bekendere merken als Reactine en Prevalin). 1,50 per 7 pilletjes ofzo
Is duur. Ik heb een tijdje terug bij Seuren Health (drogisterij) 6 doosjes loratadine tabletten besteld, 30 tabletten per doosje, 180 tabletten totaal. €17,50 inclusief verzending, omgerekend dan ongeveer 9 cent per tablet.

Lidl tabletten zijn trouwens cetirizine, maar ook die kun je goedkoper vinden. :P

[ Voor 41% gewijzigd door Wildfire op 01-07-2019 00:18 ]

• FastFred
Vorige week zijn ze (ik gok iemand van/namens het bestuur) met een gasbrander rond gegaan in ons scouting bos. De rupsen zijn weg, de haartjes niet, die dwarrelen nog rond.

Onderarmen nu dus onder de bultjes. Heb gisteravond al wat strippen ducttape geplakt, goed stevig aandrukken en dan in 1x er af trekken. Is ff pijnlijk maar op 1 of 2 plekjes na werkt dit prima. Heb nu alleen in mijn ellebogen nog wat jeuk die ik niet weg krijg met ducttape.

Het voelt een beetje alsof je met je arm in een plaat glaswol bent gaan liggen :P Het jeukt/kriebelt wat maar om nou te zeggen dat ik er echt last van heb....

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 01-07-2019 12:47 ]

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-11 18:36
Ik zag op facebook een bericht over het wegnemen van de jeuk door met een föhn warme lucht te blazen op het bultje totdat het net niet te heet wordt.
De reactie zou veroorzaakt worden door een eiwit en door de warmte van de föhn denatureert het eiwit stopt de jeuk.

Geen idee of het echt werkt. Heb zelf geen bultjes om te testen. Misschien fake news :)

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• FastFred
@bramv82 die heb ik ook voorbij zien komen idd. Ik weet niet of dat verhaal van dat gif en dat eiwit klopt, maar volgens mij jeukt zo'n brandhaar juist omdat er scherpe haakjes aan zitten.

Dat gif/eiwit verhaal verklaart dan wel weer de bultjes, die al verschijnen zonder dat je gaat krabben.

[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 01-07-2019 12:57 ]

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12

Smarron

The bend

bramv82 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:49:
Ik zag op facebook een bericht over het wegnemen van de jeuk door met een föhn warme lucht te blazen op het bultje totdat het net niet te heet wordt.
De reactie zou veroorzaakt worden door een eiwit en door de warmte van de föhn denatureert het eiwit stopt de jeuk.

Geen idee of het echt werkt. Heb zelf geen bultjes om te testen. Misschien fake news :)
Fohnen werkt inderdaad. Mijn schoonmoeder doet dat en zegt dat de jeuk weg is.

Mijn kinderen gebruiken hooikoorts tabletten (cetrizine) van 't Kruidvat en dat helpt ook.

Ik en mijn vrouw gebruiken Aloe Vera gel (toevallig bij Etos gekocht, maar ook op internet te koop) en dat werkt ook. Deze is het: https://www.internetdrogi...-L58soo0bVi0aAmt_EALw_wcB

Wij hebben er veel last van sinds begin juni al. De huisarts dacht aan schurft. 8)7 Vorig jaar ook last van gehad, maar in veel mindere mate. Toen wist niemand nog wat het was, wij dachten zelf waterwratjes. Maar het is vrij duidelijk.

Wij wonen in Ede waar er ongeveer 8857639 eiken staan :X , extreem veel langs de N224 waar wij in de naast gelegen woonwijk wonen. Ik ken nu niemand meer in de wijk die er geen last van heeft. De boomstammen zijn helemaal bedekt met dekens van die rups.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Ardana

Ardana

Mens

Ik ben benieuwd naar of het werkt, die föhn. Vanuit het Rode Kruis is de richtijn anders iig.

[ Voor 108% gewijzigd door Ardana op 01-07-2019 18:19 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom zou je tabletten/pillen gebruiken ?

De plek op je lichaam even plakband er over drukken(strak) en rits trek het er zo uit. Net als ontharen, waar de meeste dames wel bekend mee zijn. niet aan krabben en de volgende dag is het over.

@Ardana Niet warm maken houden, maar luchten koel. ook niet afdekken, dat broeit en maakt de jeuk erger

[ Voor 18% gewijzigd door Hackus op 01-07-2019 13:18 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12

Smarron

The bend

Hackus schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:16:
Waarom zou je tabletten/pillen gebruiken ?

De plek op je lichaam even plakband er over drukken(strak) en rits trek het er zo uit. Net als ontharen, waar de meeste dames wel bekend mee zijn. niet aan krabben en de volgende dag is het over.

@Ardana Niet warm maken houden, maar luchten koel. ook niet afdekken, dat broeit en maakt de jeuk erger
Dan is de jeuk weg.

En dat plakband is inderdaad een idee, maar bij kleine kinderen is dat minder leuk om te doen. Mijn dochter zit van top tot teen echt helemaal onder. Net als waterpokken zeg maar.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Smarron schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:21:
[...]
Dan is de jeuk weg.

En dat plakband is inderdaad een idee, maar bij kleine kinderen is dat minder leuk om te doen. Mijn dochter zit van top tot teen echt helemaal onder. Net als waterpokken zeg maar.
Jongste van mij is ook 3. gewoon spelenderwijs doen ;)

@Maasluip Die met soort plaktape, en dan gelijk nieuwe 'strip'.

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 01-07-2019 18:21 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-11 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat ook helpt is van die kledingrollers die je gebruikt om pluisjes of haren van kleding te halen.

Signatures zijn voor boomers.

• R-wink
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:43
bramv82 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:49:

Dit lijkt absurd maar werkt wel! :)

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
Dat is een bekende truc die ook werkt bij kwallenbeten.

Indien dat hetzelfde is zo azijn, wat ze in Australie overal bij het strand hebben staan tegen de beten, misschien ook helpen?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-11 16:00

m-vw

Dus?

Marzman schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:20:
[...]

Vorig jaar op de radio gehoord dat het bekend is dat een rups max. 11m aflegt op zoek naar de volgende boom maar dat wij vrolijk onze eiken iedere 8m blijven zetten.

Getallen zijn niet precies, maar het gaat om de strekking.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:24

Yucon

*broem*

Toch is het wel vreemd, ik heb er nu ook een paar.. maar een jaar of vijf geleden ben ik ook eens tegen een paar van die haartjes opgelopen en dat deed echt geweldig veel en lang pijn. Dit keer valt het op zich wel mee.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sterkte, ik heb er ruim 2 weken last van gehad. Al die trucjes geprobeerd, niks hielp. Jeukte als een malle. In m'n knieholtes, elleboogholtes en op de armen, benen en keel/nek. Het is nu godzijdank eindelijk over.

I have stability. The ability to stab.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:13
m-vw schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:30:
[...]

Vorig jaar op de radio gehoord dat het bekend is dat een rups max. 11m aflegt op zoek naar de volgende boom maar dat wij vrolijk onze eiken iedere 8m blijven zetten.

Getallen zijn niet precies, maar het gaat om de strekking.
Maar stel dat wij dan die eiken 3 keer zo ver uit elkaar zetten op 24 meter. Heb je altijd een paar avontuurlijke rupsen die alsnog bij de volgende eik komen. Die kunnen zich dan weer beter vermenigvuldigen dan de rest, en evolutie doet z'n ding wel.

Tijdje geleden hoorde ik iemand van de Wageningen University die uitlegde dat we al jaren bezig zijn om alle natuurlijke prooidieren van die rups weg te halen, waardoor nu die rups overblijft in de voedselketen.

1 oplossing was in ieder geval om 'overal' nestkasten voor koolmezen op te hangen in de buurt van eiken. Kennelijk eten die maar wat graag de larven en poppen van de eikenprocessierups.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:10
Hier ook allemaal van die kleine bultjes. Dacht eigenlijk dat het kleine muggen waren, maar niets helpt. Nu ik dit zo zie lijkt het er ook wel erg op.

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:02
Laat u niet vangen door Facebook­trucje met haardroger tegen processierups

"Ik ken geen enkele wetenschappelijke studie die bewijst dat dat zou werken", zegt Dirk Devroey in "De madammen" op Radio 2. "Meer nog: volgens mij kan je de uitslag nog erger maken door hem met een haardroger te bewerken."
Bron

[ Voor 10% gewijzigd door Vertor op 01-07-2019 19:56 ]

• SmurfLink
  • Niet online
SmurfLink schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:53:
Sterkte, ik heb er ruim 2 weken last van gehad. Al die trucjes geprobeerd, niks hielp. Jeukte als een malle. In m'n knieholtes, elleboogholtes en op de armen, benen en keel/nek. Het is nu godzijdank eindelijk over.
Snotverdrie ik had niets moeten jynxen. Vandaag training gehad waar blijkbaar veel eiken stonden (middenin een bos).... en jahoor.. bultjes op m'n buik op verschillende plekken, op m'n armen... |:(

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05
Beschuldigingen zonder onderbouwingen doe je maar ergens anders.

Zelf gelukkig nog nergens last van, maar hoop het ook zo te houden, vooral dat verhaal over het verminderde zicht door zo'n haartje in het oog zint mij niet. Heelaash wordt het dan wel lastiger de spoorlijn te vinden, zeg nu zelf, daar wil je toch niet mee leven. :+
In ieder geval sterkte slachtoffers!

Als het trucje van de föhn werkt, werkt het en laat men lekker. :Y)
Nu begint het toch wel te jeuken een vlammenwerper van ene Musk te kopen... Nationaal belang en zo. O-)

[ Voor 37% gewijzigd door Ardana op 02-07-2019 06:46 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• Ardana

Ardana

Mens

SmurfLink schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:35:
[...]
Snotverdrie ik had niets moeten jynxen. Vandaag training gehad waar blijkbaar veel eiken stonden (middenin een bos).... en jahoor.. bultjes op m'n buik op verschillende plekken, op m'n armen... |:(
Mocht je de föhn willen proberen, er zijn veel mensen erg benieuwd of het werkt. Nee, we vragen het niet, we zetten je er niet toe aan, de geëigende middelen zijn koel(zalf), plakband en hulp van de huisarts, maar ik ben persoonlijk wel benieuwd.

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05:13
Ik heb er ook last van, de bultjes jeuken ook veel erger en langer dan muggenbulten.

Wat ik gek vind is dat ik die nesten vorig jaar ook heel veel heb gezien, maar ik toen haast niemand erover heb gehoord en ik er zelf ook geen last van heb gehad.

Alsof ze dit jaar meer haartjes afgeven. Bloedirritant

• Arnevld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11-2024

Arnevld

Warhammer

Op de radio (538) zeiden ze net Menthol gel, helaas overal uitverkocht.
Sterkte voor men die tegen de rupsen zijn gelopen.

Warhammer en PC games en lego

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:45

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben vorige week teruggekomen na een weekje vakantie en pak graag de racefiets en heb van het weekend dus op voorhand maar mentholgel besteld. Volgens mij is er online echt nog wel wat te vinden. Onze aanpak tot nu bestaat uit na het sporten direct met de kledingroller aan de slag en dan gelijk douchen. Tot nu toe valt het wel mee (ik denk dat ik een in totaal een bultje of 7 heb, verspreid), het jeukt, maar niet heel erg ofzo.

Volgens mij heeft de een er veel meer last van dan de ander.

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-11 18:01
Wat is het verschil tussen een muggenbult of een eikenprocessierups bult?

Ik denk dat ik allemaal muggenbulten heb maar door alle verhalen in de media ga ik er steeds meer aan twijfelen....

Of is het nu gewoon massa hysterie?

• tlpeter
  • Nu online
Sjurm schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:11:
Ik heb er ook last van, de bultjes jeuken ook veel erger en langer dan muggenbulten.

Wat ik gek vind is dat ik die nesten vorig jaar ook heel veel heb gezien, maar ik toen haast niemand erover heb gehoord en ik er zelf ook geen last van heb gehad.

Alsof ze dit jaar meer haartjes afgeven. Bloedirritant
Dit komt door de storm een paar weken terug.
Veel nesten zijn op de grond terecht gekomen.
Veel haartjes waaien los rond.

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-10 19:20
Het scheelt denk ik ook heel erg waar de bultjes zitten. Ik had er een paar op mijn arm en die voelde ik eigenlijk totaal niet. De bulten op mijn buik daarin tegen. Verschrikkelijk wat een jeuk. Misschien omdat de huid daar dunner is? Nachtenlang wakker gelegen, aloë Vera gaf een beetje verkoeling maar voor maar een paar minuten... Gelukkig na 9 dagen jeukvrij

• SmurfLink
  • Niet online
Ardana schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 06:51:
[...]

Mocht je de föhn willen proberen, er zijn veel mensen erg benieuwd of het werkt. Nee, we vragen het niet, we zetten je er niet toe aan, de geëigende middelen zijn koel(zalf), plakband en hulp van de huisarts, maar ik ben persoonlijk wel benieuwd.
:P als je een fohn voor me hebt... die heb ik namelijk niet in huis.

@ZieMaar! het verschil is bij mij dat het er VEEL meer zijn, en dat het ook andere plekken zijn. Muggenbulten had ik vaak op uitstekende delen zoals armen en benen, maar deze zitten dus ook op buik en rug, in knieholtes, elleboogholtes, keel en nek. In uiterlijk scheelt het niet veel, ze zijn volgens mij iets kleiner, ik krab ze sneller kapot (protip: NIET DOEN, gaat erger jeuken! 8)7 ). Verder heb ik er ook wat uitslag omheen, kleine rooie plekjes, maar dat is waarschijnlijk allergie (ben allergisch voor van alles en nogwat).

[ Voor 38% gewijzigd door SmurfLink op 02-07-2019 09:24 ]

• Ardana

Ardana

Mens

SmurfLink schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:22:
[...]
:P Ja, in Ermelo.

• SmurfLink
  • Niet online
Da's wel beetje ver voor het experiment, haha. Ff door de eikenbossen gaan lopen danmaar! Dan kan je het zelf testen. :9

Heb nu trouwens dubbele jackpot, ook verbrande huid met die bulten erbij... aftersun doet het een beetje, maar het jeukt de heule dag door. :P topleven.

• Ardana

Ardana

Mens

SmurfLink schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:28:
[...]

Da's wel beetje ver voor het experiment, haha. Ff door de eikenbossen gaan lopen danmaar! Dan kan je het zelf testen. :9

Heb nu trouwens dubbele jackpot, ook verbrande huid met die bulten erbij... aftersun doet het een beetje, maar het jeukt de heule dag door. :P topleven.
Al gedaan, gelopen en gefietst, maar kennelijk heb ik geluk en zitten ze hier niet :)

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002

Bob Popcorn

Plop!

Witte tijgerbalsem helpt ook tegen de jeuk, gebruiken ze in Azië veel tegen muggenbulten.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
R20141016 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:11:
Wat is het verschil tussen een muggenbult of een eikenprocessierups bult?

Ik denk dat ik allemaal muggenbulten heb maar door alle verhalen in de media ga ik er steeds meer aan twijfelen....

Of is het nu gewoon massa hysterie?
't is een beetje van beide. Media aandacht 'helpt' wel waardoor opeens 'iedereen' hier last van lijkt te hebben. Ik woon zelf naast een besmette strook eiken, en ondanks dat ik elke avond (in het weekend hele dagen) in de tuin ben heb ik hooguit 5 bultjes op een dag (in totaal). Na een paar dagen irritante jeuk is het bij mij gelukkig weer voorbij. De bulten ontstaan bij mij m.n. in holtes en bij de rand van mijn broek, alsof een haartje niet direct blijft 'plakken' maar door je eigen 'huidplooien' naar binnen wordt geduwd.
Ik heb in het begin eens geprobeerd of tandpasta werkt, dat was vroeger altijd mijn oplossing voor muggenbulten. Toen gebruikte ik die blauwe prodent tandpasta. Omdat we nu poetsen met parodontax heb ik dat getest. Met weinig succes; naast de jeuk had ik enorm last van tranende ogen en de volgende dag een roze dekbed :+

• readytoflow
  • Niet online
Ardana schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 06:51:
[...]

check...
Het helpt wel merk ik. iig tijdelijk.
Heb nu 2 alternatieven uitgetest.
Gloeiend heet douchen en de fohn. Die laatste beviel mij toch beter :P . Douche mss wat te warm gedaan.
Beide hielp het dus wel. Nu heb ik me gisteren en vandaag gefohnd 's ochtends en 's avonds: armen, buik, benen.

Dat helpt dan dus wel echt tegen de jeuk (bij mij). Of het slecht is? Geen idee.
Nu door de week aan het werk. Dan kleding aan die ik niet in het weekend aan heb. Kleding die niet bij het vakantiehuis is geweest. Gloeiend gedouched, fohn dus gisteren geprobeerd (wat dus tijdelijk helpt).

Kom ik thuis, pak uit. En dan begin ik me toch ineens te krabben en voor ik het weet zie ik her en der weer overal kleine bultjes ontstaan? 8)7 . Dus dan weer fohnen en de jeuk is weer (tijdelijk) weg.

Benieuwd hoe dat ik dan toch weer zonder echt buiten te zijn geweest met een verschoond bed en schone kleren toch weer op net andere plekken jeuk en uitslag krijg.

Op kantoor veelal 'stadsmensen' die vinden het echt bijzonder dat ik er wel last van heb haha.
Tehh schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:58:
[...]

't is een beetje van beide. Media aandacht 'helpt' wel waardoor opeens 'iedereen' hier last van lijkt te hebben. Ik woon zelf naast een besmette strook eiken, en ondanks dat ik elke avond (in het weekend hele dagen) in de tuin ben heb ik hooguit 5 bultjes op een dag (in totaal). Na een paar dagen irritante jeuk is het bij mij gelukkig weer voorbij. De bulten ontstaan bij mij m.n. in holtes en bij de rand van mijn broek, alsof een haartje niet direct blijft 'plakken' maar door je eigen 'huidplooien' naar binnen wordt geduwd.
Ik heb in het begin eens geprobeerd of tandpasta werkt, dat was vroeger altijd mijn oplossing voor muggenbulten. Toen gebruikte ik die blauwe prodent tandpasta. Omdat we nu poetsen met parodontax heb ik dat getest. Met weinig succes; naast de jeuk had ik enorm last van tranende ogen en de volgende dag een roze dekbed :+
Maar ook iedereen reageert er anders op. in ons gezin heeft mijn vrouw er nauwelijks last van, mijn dochtertje een beetje, Ik toch best wel wat plekken en flink wat jeuk heb maar mijn zoontje....Die zit helemaal onder. Ben ik klaar met zijn benen insmeren, kan ik weer aan zijn armen beginnen. En ik ben meer in de buurt geweest van die k@#beesten dan hij.

[ Voor 32% gewijzigd door readytoflow op 02-07-2019 16:39 ]

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Goh, het hebben van hooikoorts is met deze EPRE (Eikenprocessierupsellende) toch wel iets positiefs. Vanwege de hooikoorts heb ik anti-histamine medicatie (hooikoortstabletten dus), die hebben als fijn neveneffect dat de jeuk grotendeels wordt onderdrukt.

Ik heb wel bultjes, maar praktisch geen jeuk. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 02-07-2019 18:45 ]

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:37

Punkrocker

Mostly harmless

SmurfLink schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:22:
[...]

Ook geen verffohn? :+

"What do you get if you multiply six by nine..."

• SmurfLink
  • Niet online

• Bracha25
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-11 15:34
Ik kan ook bevestigen dat de föhn erg goed werkt tegen de jeuk.
Rare bij ons is het volgende: bij ons op het voetbalveld staan veel eiken. Als ik daar met mijn zoontjes ga trainen, zitten de jongste en ik er daarna helemaal onder, en de oudste heeft niks, nada, nop. We denken zelf dat dat door zijn hooikoorts medicijnen komt. Komt dit iemand anders bekend voor?

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Bracha25 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:28:
We denken zelf dat dat door zijn hooikoorts medicijnen komt. Komt dit iemand anders bekend voor?
Dat is waarschijnlijk vanwege de antihistamine.
Bij huidcontact

Bij hevige jeuk kunnen antihistaminica verlichting brengen. Raadpleeg een arts bij ernstige huiduitslag.

https://www.antigifcentru...eren/eikenprocessierupsen
Of wellicht is hij er immuun voor, maar daar vind ik niet veel over. :P

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Om vast te stellen of dat met die fohn onzin is moeten we eerst weten of er überhaupt wel gif bij komt kijken. Anders zou het zo moeten zijn dat de fohn de haartjes doet smelten en dat je het daardoor minder voelt.

Je kunt giffen inderdaad neutraliseren met andere stoffen en soms met temperatuur... maar ik geloof het niet zo. Haartjes smelten over het algemeen niet bij die lage temps en volgens mij fikt hier niemand zijn eigen arm haren af toch?

Ik ga zoeken.

Overigens kun je ook denken aan hars of tandpasta. Aanbrengen, drogen en eraftrekken. Normaal werkt harsen beter dan tape (bv bij brandnetels)

FreeReef.nl

• Bastie-88
World Citizen schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:50:
Om vast te stellen of dat met die fohn onzin is moeten we eerst weten of er überhaupt wel gif bij komt kijken. Anders zou het zo moeten zijn dat de fohn de haartjes doet smelten en dat je het daardoor minder voelt.

Je kunt giffen inderdaad neutraliseren met andere stoffen en soms met temperatuur... maar ik geloof het niet zo. Haartjes smelten over het algemeen niet bij die lage temps en volgens mij fikt hier niemand zijn eigen arm haren af toch?

Ik ga zoeken.

Overigens kun je ook denken aan hars of tandpasta. Aanbrengen, drogen en eraftrekken. Normaal werkt harsen beter dan tape (bv bij brandnetels)
Misschien een tip voor je zoektocht,
Ik heb ergens gelezen/gehoord dat de stof die het afgeeft heel erg op mierenzuur lijkt maar geen idee of dit klopt.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Oke,

Kennelijk komt er wel degelijk een "gif" mee. Thaumetopoein (of iets gerichter). Het is inderdaad een eiwit..

Afbeeldingslocatie: https://cheminformatics.imedpub.com/articles-images/cheminformatics-Protein-structures-1-2-13-g003.png

Nu nog uitvogelen wat je daar mee kunt doen. Maar het idee van een Fohn komt zo wel weer meer in aanmerking.

FreeReef.nl

• SmurfLink
  • Niet online
World Citizen schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:53:
Oke,

Kennelijk komt er wel degelijk een "gif" mee. Thaumetopoein (of iets gerichter). Het is inderdaad een eiwit..

[Afbeelding]

Nu nog uitvogelen wat je daar mee kunt doen. Maar het idee van een Fohn komt zo wel weer meer in aanmerking.
Zoals in de link die ik eerder postte, klopt dit. Maar het probleem is, dat eiwit zit alleen aan het oppervlakte als het net gebeurd is. Dus bij een directe reactie werkt een fohn wellicht. Zelfde als bij muggenbulten. Als je net gestoken bent, een lepeltje onder de hete kraan en daarna direct op de bult en het jeukt niet meer. Door de hitte denatureert het eiwit wat de jeuk veroorzaakt.

Maar op een muggenbult van een paar uur oud werkt dat al niet meer. Evenmin op deze bultjes dus...

Pagina: 1 2 Laatste