Hallo allemaal,
Ik heb een vraag waar ik zelf niet goed het antwoord op kan vinden.
Op werk wordt gekeken naar een auto van de zaak. Echter nu is de constructie die bedacht is alsvolgt:
- Salaris van x-euro bruto per maand
- Auto van de zaak is laten we zeggen 500 per maand
Wanneer je kiest voor een auto van de zaak dan worden de kosten dat het bedrijf kwijt is aan de auto, afgetrokken van het bruto salaris. Dit wil zeggen:
- Auto van de zaak kost het bedrijf 500 per maand
- Salaris van x-euro bruto per maand wordt met 500 verminderd
- Reiskosten komen te vervallen wegens brandstofpas
- Auto is dan loon in natura en zorgt ervoor dat er dus ook flink meer loonheffing afgedragen gaat worden
Het voelt eigenlijk als een dubbele inhouding en als ik het goed heb zou met deze regeling private lease een stuk voordeliger zijn. Ook heb ik dit nog nooit van iemand anders gehoord.
Mijn vragen:
1. Horen jullie dit vaker?
2. Wat vinden jullie er van?
3. Hebben jullie relevante bronnen?
4. Klopt het dat private lease in dit geval voordeliger is?
Ik heb een vraag waar ik zelf niet goed het antwoord op kan vinden.
Op werk wordt gekeken naar een auto van de zaak. Echter nu is de constructie die bedacht is alsvolgt:
- Salaris van x-euro bruto per maand
- Auto van de zaak is laten we zeggen 500 per maand
Wanneer je kiest voor een auto van de zaak dan worden de kosten dat het bedrijf kwijt is aan de auto, afgetrokken van het bruto salaris. Dit wil zeggen:
- Auto van de zaak kost het bedrijf 500 per maand
- Salaris van x-euro bruto per maand wordt met 500 verminderd
- Reiskosten komen te vervallen wegens brandstofpas
- Auto is dan loon in natura en zorgt ervoor dat er dus ook flink meer loonheffing afgedragen gaat worden
Het voelt eigenlijk als een dubbele inhouding en als ik het goed heb zou met deze regeling private lease een stuk voordeliger zijn. Ook heb ik dit nog nooit van iemand anders gehoord.
Mijn vragen:
1. Horen jullie dit vaker?
2. Wat vinden jullie er van?
3. Hebben jullie relevante bronnen?
4. Klopt het dat private lease in dit geval voordeliger is?