M.2 NVMe SSD vervangen door een nieuwe: mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:33

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik wil mijn huidige M.2 NVMe SSD vervangen door een nieuwe snellere grotere SSD. De nieuwe zal uiteraard ook een M.2 NVMe SSD zijn. De grote hamvraag is: tegen welke problemen kan ik aanlopen?

Qua hardware zal het vast wel goedkomen. Ik heb een externe behuizing waar ie in kan, en zou met een eoa bootable linux (partedmagic ofzo) de data wel over kunnen zetten.

Het meest riskante is dat het m'n bootdisk is.

Windows heeft (had?) er een handje van om erg picky te zijn wat betreft hardware tijdens het booten. Als de boot device ineens anders is, dan kan ie de boot disk niet "vinden" en krijg je een mooie inaccessible_boot_device error (waar die error vandaan komt, blijft me een raadsel, maar dat is een andere discussie). Het is in geen geval acceptabel om WIndows opnieuw te moeten installeren als gevolg hiervan of van een andere error of andere tramalant.

Gezien een M.2 SSD niet alleen maar een disk is, maar ook een device/controller/achtig-iets aan boord heeft, zal het wat Windows betreft een compleet andere boot device zijn. Nu is dus de vraag: hoe gaat Windows ermee om?

Ik heb nml niet zo'n zin om 6 uur te gaan zitten wachten tot ie de data overgepompt heeft, want die live-omgevingen zijn niet bepaald snel wat betreft data-overdrachten, om vervolgens tot de conclusie te komen dat Windows er de brui aan geeft.

Ik ga geen verdere specs geven, omdat dit (voor nu) een generieke vraag is.
Behalve dat het gaat om Windows 10 x64.

Wat zijn jullie ervaringen? Waar ben je tegenaangelopen en hoe heb je dat toen gefixt? Zijn er handige resources? Moet je je Windows op de eoa manier voorbereiden op zoiets?

Graag geen antwoorden als "kun je niet gewoon dit of dat of zus of zo?" want dan is het antwoord "weet ik niet", want ik heb de vervangende SSD nog helemaal niet eens gekocht. Ik wil eerst weten of het kan en hoeveel werk het is.

日本!🎌

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

De eerste gedachte die in mij opkomt is dat er volgens mij geen USB-NVMe cases zijn, die zijn allemaal M.2 Sata, tenminste, dat was het geval toen ik in dezelfde situatie zat.

Voor mijn systeem, een dell laptop, werkte het overigens prima.
Ik heb de disk eerst naar een (andere, normale) HDD gebackupt met Acronis True Image (hele disk+mbr image), toen de oude NVMe schijf eruitgehaald en de nieuwe erin, en weer met de acronis boot disk het image terug gezet.

Startte daarna prima op, geen problemen ondervonden. Ging van een OEM dell NVME ssd naar een 970 pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 11:31
Kan het: Ja

't zal iets in de tred worden van: Maak een sector-by-sector backup van de NVME disk (externe disk), boot vanaf een recovery omgeving backup terug op de nieuwe NVME disk zetten - klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

_Thanatos_ schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:32:
...
Graag geen antwoorden als "kun je niet gewoon dit of dat of zus of zo?" want dan is het antwoord "weet ik niet", want ik heb de vervangende SSD nog helemaal niet eens gekocht. Ik wil eerst weten of het kan en hoeveel werk het is.
Denk dat je zelf al een aardige opsommimg geeft van de problemen die je tegen kan komen.
Hoe verwacht je dat wij kunnen voorspellen hoe e.e.a. bij jou gaat lopen; je vertelt niet eens om welke hardware het gaat?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-07 21:20
Anoniem: 472287 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:43:
De eerste gedachte die in mij opkomt is dat er volgens mij geen USB-NVMe cases zijn, die zijn allemaal M.2 Sata, tenminste, dat was het geval toen ik in dezelfde situatie zat.
knip
Er zijn zeker wel USB-NVMe cases.
bv:
USB 3.1 Type-c To NVME PCI-E M.2 SSD Hard Drive Enclosure Hard Disk Case
10Gbps USB3.1 Type-C to M.2 NVME NGFF PCIE SSD Hard Drive Enclosure
Deze is 17 Euro:
USB 3.1 Type-C to M.2 NGFF B Key PCI-E 2260 2280 SSD Enclosure - Black 2260 5Gbps

Is zowel voor Sata als voor PCI Express M.2

[ Voor 13% gewijzigd door JoStad op 24-06-2019 16:11 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
De eerste gedachte die in mij opkomt is dat er volgens mij geen USB-NVMe cases zijn, die zijn allemaal M.2 Sata, tenminste, dat was het geval toen ik in dezelfde situatie zat
Ik zei ook niet dat het USB is ;) Het is een TB3 in dit geval, hoewel USB technisch best mogelijk zou zijn.
Voor mijn systeem, een dell laptop, werkte het overigens prima.
Ik heb de disk eerst naar een (andere, normale) HDD gebackupt met Acronis True Image (hele disk+mbr image), toen de oude NVMe schijf eruitgehaald en de nieuwe erin, en weer met de acronis boot disk het image terug gezet.
Ah dus feitelijk wat mijn idee was, maar dan met een extra stap ertussen. Jouw methode voelt als meer foutgevoelig, maar theoretisch zou het ook niet uit moeten maken. Probleem is dat die tools nog weleens hele weirde dingen uitspoken tijdens het "magisch" resizen van allerlei partities, waardoor de boot manager helemaal over de zeik gaat. Dus mijn idee is, minder stappen is betrouwbaarder.
Brahiewahiewa schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:32:
Denk dat je zelf al een aardige opsommimg geeft van de problemen die je tegen kan komen.
Hoe verwacht je dat wij kunnen voorspellen hoe e.e.a. bij jou gaat lopen; je vertelt niet eens om welke hardware het gaat?
Ik vertel ook waarom ik geen specs geef. Het gaat wel om mijn upgrade, maar uiteindelijk lijkt het me nuttig om iets van een overzicht voor anderen bij elkaar te harken: wat er allemaal mis *kan* gaan, en wat daar evt oplossingen voor zijn. Specifieke hardware is daarbij niet relevant.
Als je echt per se specificaties wil hebben, om de een of andere reden, dan heb ik dezelfde pc als jij :D
JoStad schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:59:
Er zijn zeker wel USB-NVMe cases.
bv:
[...]
Staan die op AliExpress of DX ofzo? Linkjes zouden wel fijn zijn voor mensen die er ook een willen.
Die van mij kan ik zo gauw niet terugvinden. Als ik eraan denk zal ik vanavond wel even zoeken.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 23:10
Pas geleden mijn bestaande 256 GB NVMe-SSD naar een nieuwe 512 GB Samsung 970 EVO Plus gekloond met Macrium Reflect. Oude eruit nieuwe erin, en gaan met die banaan. Daarna alleen nog even de ongebruikte schijfruimte aan de hoofdpartitie toegewezen via Schijfbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Masimo schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:00:
Pas geleden mijn bestaande 256 GB NVMe-SSD naar een nieuwe 512 GB Samsung 970 EVO Plus gekloond met Macrium Reflect. Oude eruit nieuwe erin, en gaan met die banaan. Daarna alleen nog even de ongebruikte schijfruimte aan de hoofdpartitie toegewezen via Schijfbeheer.
Heb je dat met een "tussenstap" gedaan, bijv via een backup-file of een harddisk die je over had? Ik ken Macrium Reflect verder niet, dus geen idee wat die voor oplossing voorstelt :)

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 18:08
Als je een Samsung NVMe SSD koopt dan heeft Samsung daar zelf een hele mooie tool voor, werkt eenvoudig en snel... al vele malen gebruikt zonder problemen.

https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/

Tooltje heet 'data migration'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 23:10
_Thanatos_ schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:31:
[...]

Heb je dat met een "tussenstap" gedaan, bijv via een backup-file of een harddisk die je over had? Ik ken Macrium Reflect verder niet, dus geen idee wat die voor oplossing voorstelt :)
Dat ging zonder "tussenstap", maar in mijn geval bood mijn laptop (MSI GS75) twee NVMe slots.
M.b.v. een externe behuizing voor NVMe-SSD's kan het ook rechtstreeks. Dat heb ik in het verleden met SATA-SSD's m.b.v. een SATA-USB-adapter ook al gedaan met Macrium Reflect. Is een handig stukje (gratis) software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
MicGlou schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:37:
Als je een Samsung NVMe SSD koopt dan heeft Samsung daar zelf een hele mooie tool voor, werkt eenvoudig en snel... al vele malen gebruikt zonder problemen.

https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/

Tooltje heet 'data migration'.
In de manual bij de limitations:
17. If the Target Disk is connected to a portable disk (an external hard drive via USB port) for cloning the disk, the software may not function properly due to the USB adaptor (gender).
Dus het zou weleens niet kunnen werken via USB. Maar via Thunderbolt dan dus wel?..

Wat wel mooi is aan deze tool, zo lijkt het iig, dat er wat magie wordt gedaan mbt de boot manager van Windows, om je OS alvast te laten wennen (om het zo maar te noemen) aan het feit dat er ineens een andere boot device is.

Wel weer jammer dat de target alleen specifieke Samsung devices kunnen zijn, maar dat kun je ze ook weer niet helemaal kwalijk nemen :)

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 18:08
_Thanatos_ schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:16:
[...]

In de manual bij de limitations:

[...]

Dus het zou weleens niet kunnen werken via USB. Maar via Thunderbolt dan dus wel?..

Wat wel mooi is aan deze tool, zo lijkt het iig, dat er wat magie wordt gedaan mbt de boot manager van Windows, om je OS alvast te laten wennen (om het zo maar te noemen) aan het feit dat er ineens een andere boot device is.

Wel weer jammer dat de target alleen specifieke Samsung devices kunnen zijn, maar dat kun je ze ook weer niet helemaal kwalijk nemen :)
Ik heb het altijd via USB gedaan, nog nooit problemen mee ondervonden... zowel s-ata als nvme. Waarschijnlijk staat die waarschuwing er omdat met bepaalde factoren tot problemen zou kunnen lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert te D
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik ben al even op zoek op dit forum, maar kom niet verder.
In mijn laptop zit een NVMe SSD, maar deze is gecrashed. Inmiddels een nieuwe geplaatst, bootable USB met WIN10 aangesloten, maar ik krijg na een poosje een melding dat ie niet verder kan…waarschijnlijk omdat de NVMe-schijf niet geformatteerd is. MAAR HOE DOE IK DAT? Ik lees over opmerkingen via schijfbeheer, maar WIN10 staat niet op de laptop en via de bootable krijg ik alleen maar de vraag of ik het systeem wil vernieuwen.

Wat doe ik fout of zie ik over het hoofd???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:14
Albert te D schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:48:
Ik ben al even op zoek op dit forum, maar kom niet verder.
In mijn laptop zit een NVMe SSD, maar deze is gecrashed. Inmiddels een nieuwe geplaatst, bootable USB met WIN10 aangesloten, maar ik krijg na een poosje een melding dat ie niet verder kan…waarschijnlijk omdat de NVMe-schijf niet geformatteerd is. MAAR HOE DOE IK DAT? Ik lees over opmerkingen via schijfbeheer, maar WIN10 staat niet op de laptop en via de bootable krijg ik alleen maar de vraag of ik het systeem wil vernieuwen.
De SSD echt stuk of Windows is "gecrashed"?
Je kan niet verder door een foutmelding, welke foutmelding precies krijg je te zien?
Heb je wel een volledige Windows 10 installatie USB gemaakt?

Als je geen gegevens hoeft te behouden/herstellen is de te volgen procedure normaal gesproken als volgt:
Start Windows installatie van USB
Kies indien nodig de juiste versie van Windows (Home of Pro)
Kies de (SSD/HDD) schijf waarop Windows geïnstalleerd moet worden.
Verwijder daarvan eventueel alle aanwezige partities.
Kies dan gewoon volgende/next.
Windows maakt dan zelf de benodigde partitie(s) aan bij het installeren.
Na de eerste herstart die daar op volgt kan je de USB stick verwijderen.

Zie misschien ook dit topic?
Problemen met Schone Installatie WIndows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:24

Blokker_1999

Full steam ahead

Vooreerst, je had misschien gewoon beter een eigen topic aangemaakt.

Je zal ook iets beter moeten omschrijven wat je wel en niet gedaan hebt en wat je ziet, waar je exact vastloopt.

Als de SSD herkend wordt, zal Windows deze automatisch formatteren. Het is dus belangrijk om te weten wat je ziet, wat je doet. Kan je een foto maken van het scherm waar je vast zit en dat hier plaatsen?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1