Airco kapot of te hoge verwachtingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:22

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Goedemorgen,

Vorig jaar een airco gekregen van een collega. Airco is al wat ouder maar maakte mij niet gek veel uit. Heb zonnepanelen op het dak dus het daadwerkelijke verbruik vindt ik niet heel spannend.

Situatie: Slaapkamer, 40m3 op het zuiden maar pas vanaf een uur of 16:00 staat de zon echt in de slaapkamer. Voorgevel bestaat uit 4 ramen HR++.

Gister de airco aangezet om 15:00 en de temperatuur was 25.3 graden. Toen wij naar bed gingen (uurtje of 22:00) was de temperatuur gezakt tot 'slechts' 24.6 graden.

Op internet kwam ik deze rekensom tegen:

m3 x ruimte waarde* x 3.4121 = BTU en dan kom ik uit op 6825 BTU, zou dus ruim voldoende moeten kunnen koelen.
* Ruimte waarde: 30 = goede isolatie, 40 = middel isolatie & 50 = lage isolatie. Heb even gerekend met 50, kan het alleen maar beter zijn

Ik vindt de temperatuur tamelijk hoog. Had van een airco verwacht dat deze toch wel serieus kon koelen, 16 graden is misschien overdreven maar 20 graden in de ruimte had ik toch wel verwacht.

Zelf denk ik dat de huidige airco zijn beste tijd heeft gehad, als ik de AC functie uitzet en alleen de blower aanzet dan is het temperatuur verschil minimaal (nog geen graad) als ik het zo voel. Roosters zijn schoongemaakt, heeft weinig effect gehad.

Nu sta ik op het punt om een Pure9000 te kopen (via het werk, €320) en deze heeft de zelfde koel capaciteit, 2500W/9000BTU.

Alleen de hamvraag, ga ik de ruimte hier wel mee kunnen koelen? Ik begrijp dat een open raam niet in mijn voordeel werkt (al druk ik het gordijn wel tussen te kieren) en dat ik van een mobiele unit niet zoveel kan verwachten als van een split unit.

Split unit staat voor volgend jaar op het lijstje, met een kleine op komst heb ik niet "even" €3000 beschikbaar om een split unit te kopen (en al zou ik het geld wel hebben, hij hangt pas met 6 weken ofzo dus dan is deze hitte voorbij)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Beste antwoord (via Toppe op 24-06-2019 10:31)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08
Om 15:00 was de kamer 25,3 graden en vanaf 16:00 begint de zon op je slaapkamer te schijnen, waardoor je slaapkamer normaal gesproken nog (veel) meer op zou warmen. Tot hoe laat staat de zon op je slaapkamer?

Ik denk dat je niet veel meer kunt verwachten met je huidige setup. Je kamer 20 graden krijgen terwijl het buiten veel warmer is, met een mobiele airco, waarvan de afvoerslang in je kamer hangt en je raam openstaat, is niet realistisch.

Als je het bekijkt als het voorkomen dat je slaapkamer nog meerdere graden warmer wordt, in plaats van 'slechts 0.7 graden afgekoeld', dan valt het misschien nog mee :+

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Wat voor airco hebben we het hier over?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 17:57

Rmg

Alles en meer wat je ooit zou willen weten over portable airco's https://www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc

Ook over de BTU beweringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Zo'n mobiele airco gaat niet helpen. De rest van je huis is ook warm en zelfs als je alle lucht in je slaapkamer koeler krijgt en je hem uit zet komt de hitte gewoon terug.

Mobiele airco advies

[ Voor 72% gewijzigd door johnkeates op 24-06-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Anoniem: 93986 Weet alleen dat hij van HE is, heb verder weinig specificaties behalve dat hij 9000BTU is of 900W. Zal vanmiddag thuis even moeten kijken naar een exact type nummer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Toppe schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:14:
Ik begrijp dat een open raam niet in mijn voordeel werkt (al druk ik het gordijn wel tussen te kieren)
Denk dat je daar je antwoord al hebt. Zorg voor een fatsoenlijke afdichting van het raam en probeer de uitlaatslang te isoleren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 21:08
Om 15:00 was de kamer 25,3 graden en vanaf 16:00 begint de zon op je slaapkamer te schijnen, waardoor je slaapkamer normaal gesproken nog (veel) meer op zou warmen. Tot hoe laat staat de zon op je slaapkamer?

Ik denk dat je niet veel meer kunt verwachten met je huidige setup. Je kamer 20 graden krijgen terwijl het buiten veel warmer is, met een mobiele airco, waarvan de afvoerslang in je kamer hangt en je raam openstaat, is niet realistisch.

Als je het bekijkt als het voorkomen dat je slaapkamer nog meerdere graden warmer wordt, in plaats van 'slechts 0.7 graden afgekoeld', dan valt het misschien nog mee :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
_Arthur schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:18:
[...]

Denk dat je daar je antwoord al hebt. Zorg voor een fatsoenlijke afdichting van het raam en probeer de uitlaatslang te isoleren.
Als ik een aansteker er naast hou dan wappert het vlammetje amper tot niet.

De lucht zelf is gewoon niet koud he? Alsof je een ventilator aan hebt staan, meer is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 00:27

paQ

Met een mobiele airco koel je de ruimte echt geen 4 graden af.
Het zal waarschijnlijk wel een stuk droger worden waardoor het al veel aangenamer voelt als de absolute temperatuur 1,5 graad daalt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@paQ wat gaat een split unit doen dan? Want het idee is om die volgend jaar op te hangen maar als dat ook geen 5/7 graden gaat schelen dan is het zonde van 3k :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Negeer heel die BTU onzin, dit is bijna de PMPO watt waarde van speakers.

Dat ding werkt zo'n beetje het hele principe wat hij kan, compleet tegen. Omdat hij meer lucht uitblaast dan koelt, trekt je kamer vanzelf weer lucht vanuit andere plekken, aka warme lucht, naar de kamer toe.

Een dubbele slang versie is dan nog marginaal beter (die trekt lucht en blaast lucht van buiten).

(plus dat luchtvochtigheid het ook nog eens moeilijker maakt warmte af te voeren)

En wat een splitunit kan? Strak 20 graden als het 30 graden is, mits je een goeie heb.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Toppe schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:26:
@paQ wat gaat een split unit doen dan? Want het idee is om die volgend jaar op te hangen maar als dat ook geen 5/7 graden gaat schelen dan is het zonde van 3k :)
sowieso geen 3000 daar aan uitgeven (zie het topic over airco bestellen in SPanje ;) )

Die dingen werken gewoon zoveel efficiënter, daar kan geen mobiele (herrie)unit tegenop.

Een mobiele airco wordt bovendien ook zelf heel warm, en de lucht van de uitvoer is bijna heet te noemen. Die slang werkt dan weer als radiator.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 24-06-2019 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Lees je eens in zou ik zeggen. Er zijn al een tweetal linkjes gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Toppe schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:26:
Voor 1600 in de BTW heb je een split hangen inc. een standaard montage. Iets meer als er gekke dingen gedaan meoten worden. Alleen dan ben je wel pas eind aug. aan de beurt denk ik 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
_Arthur schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:33:
[...]

Voor 1600 in de BTW heb je een split hangen inc. een standaard montage. Iets meer als er gekke dingen gedaan meoten worden. Alleen dan ben je wel pas eind aug. aan de beurt denk ik 8)
Wil 2 split units (mono!) en ze komen aan de achterkant van de gevel te hangen, naar onze slaapkamer is dan een meter of 8 slang nodig, de andere slaapkamer heeft aan 3m ruim voldoende.

Maar dankzij jullie al wel overtuigd om lekker zwaar te nemen, 6,25KW ofzo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-06 15:59
_Arthur schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:18:
[...]

Dit. Heb zelf een stuk PIR-paneel van 5 cm dik op maat gemaakt dat precies in mijn raam past, met een opening waar de slang in past. Werkt perfect in combi met de mobiele airco.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Toppe schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:37:
Wil 2 split units (mono!) en ze komen aan de achterkant van de gevel te hangen, naar onze slaapkamer is dan een meter of 8 slang nodig, de andere slaapkamer heeft aan 3m ruim voldoende.
Ja, dat zei je niet he 8)
Nou, dat zou ik dus niet doen; gewoon de correct bemeten airco nemen voor de ruimte. Anders krijg je aan/uit gedrag en dat wil je niet.

Voor jouw genoemde 40m3 slaapkamer volstaat een 2KW airco prima. Zoiets als dit is dan prima: https://www.koelklimaatte...k20zs-s-2-0kw-binnenunit/

Verdere info kan je hier meer dan genoeg vinden: Het grote airconditioning topic - Deel 2

Ik heb een 3.5KW Daikin hangen voor 30m2 met een platdak; draait een uurtje op 100% en daarna op bijna de laagste stand om de koelte in stand te houden. Met 2.5KW zou het ook wel uit kunnen.

[ Voor 18% gewijzigd door _Arthur op 24-06-2019 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:15

de Peer

under peer review

Toppe schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:37:
[...]

Ik zou niet hoger dan 2.0kW gaan voor je slaapkamer. Heb ik nu ook en ik had achteraf nog liever 1.5 gehad ofzo. Als de boel eenmaal op temperatuur is dan wil je juist dat hij zo ver mogelijk terug kan moduleren zodat je een vriendelijk lauw briesje krijgt.
Met 6 kW krijg je aan/uit, aan/uit en telkens een te koude bries. Niet comfortabel.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 17:13
DynamicDreams schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:39:
[...]

Dit. Heb zelf een stuk PIR-paneel van 5 cm dik op maat gemaakt dat precies in mijn raam past, met een opening waar de slang in past. Werkt perfect in combi met de mobiele airco.
Dit gaat idd heel veel schelen... zelfs een plaatje triplex met wat tochtstrips werkte bij mij prima! Maar komt nog steeds niet in de buurt van een echte split-unit.

Verder wat anderen al zeggen, juist niet te zwaar gaan in vermogen, maar zo licht mogelijk.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Als je de hele middag/avond zon in je raam hebt, bereik je waarschijnlijk meer met zonwering aan de buitenkant dan wat zo'n mobiele airco ooit kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Toppe Tegen 16u het slk raam sluiten en zonwering ervoor(gordijn etc) slk deur open zetten en vanaf de andere kant luchten/koelen. het is een vervelende tijd dat je de zon op je slk hebt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Komt er wel een bak hete lucht uit die slang (zon 50-60 graden) die uit het raam hangt?
Zo te horen is dat ding kapot als fan/cool geen verschil maakt in uitblaastemperatuur? Er hoort lucht uit te komen van zo'n 8-10 graden binnen.

Een portable A/C kan ook prima werken zolang juist geinstalleerd. Maat heeft zo'n Whirlpool PAC staan (12.500BTU geloof ik) met 150mm slang en die slaapkamer op het zuiden is zo'n 21 graden bij Tbuiten 37 graden. Opgenomen vermogen is dan wel 1421W. Hierboven staan al wat goede tips zie ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Hackus schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:22:
@Toppe Tegen 16u het slk raam sluiten en zonwering ervoor(gordijn etc) slk deur open zetten en vanaf de andere kant luchten/koelen. het is een vervelende tijd dat je de zon op je slk hebt.
Kan dit wel een keer proberen, hebben katten en die willen we liever niet in de slaapkamer... Proberen kan altijd :)
Jim423 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:32:
Komt er wel een bak hete lucht uit die slang (zon 50-60 graden) die uit het raam hangt?
Zo te horen is dat ding kapot als fan/cool geen verschil maakt in uitblaastemperatuur? Er hoort lucht uit te komen van zo'n 8-10 graden binnen.

Een portable A/C kan ook prima werken zolang juist geinstalleerd. Maat heeft zo'n Whirlpool PAC staan (12.500BTU geloof ik) met 150mm slang en die slaapkamer op het zuiden is zo'n 21 graden bij Tbuiten 37 graden. Opgenomen vermogen is dan wel 1421W. Hierboven staan al wat goede tips zie ik.
Ja, zowel warme lucht als water komen er allebei uit maar qua temperatuur is de lucht die er uit komt wel fris maar niet koud.

Als ik het even vergelijk met je auto: Al zet je alle ramen open, je lucht zou nog steeds koud moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik denk dat de koudemiddeldruk laag is in dat apparaat. De thermostaat staat wel op 16 graden neem ik aan (met + en - regelen?) Je kan nog even checken of de 2 ''radiatoren'' achter de filters (verdamper en condensor) schoon zijn. Zeker de condensor (onderste) zit na een paar jaar gebruik vaak helemaal dicht met stof. Is dat allemaal in orde dan kun je er weinig aan helpen denk ik. Ik heb ook een HE (de goede, Home Electronics (Toshiba)), wel de 12000BTU/1150W, als je hier een tijdje je hand voor het uitblaasrooster houdt is die bijna bevroren :P Ik heb wel de slang vervangen voor een 150mm i.p.v. 110mm.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Jim423 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:50:
Ik denk dat de koudemiddeldruk laag is in dat apparaat. De thermostaat staat wel op 16 graden neem ik aan (met + en - regelen?) Je kan nog even checken of de 2 ''radiatoren'' achter de filters (verdamper en condensor) schoon zijn. Zeker de condensor (onderste) zit na een paar jaar gebruik vaak helemaal dicht met stof. Is dat allemaal in orde dan kun je er weinig aan helpen denk ik. Ik heb ook een HE (de goede, Home Electronics (Toshiba)), wel de 12000BTU/1150W, als je hier een tijdje je hand voor het uitblaasrooster houdt is die bijna bevroren :P Ik heb wel de slang vervangen voor een 150mm i.p.v. 110mm.
Thermostaat staat op de laagste stand, staat verder geen graden bij.

Je zou bijna denken dat dit ding geen airco is maar gewoon z'n aircooler... alleen waarom trekt hij dan wél water uit de omgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

omdat het een AC is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

Yucon

*broem*

Jim423 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:50:
Ik denk dat de koudemiddeldruk laag is in dat apparaat.
Zou goed kunnen. Wanneer is het voor het laatst bijgevuld?

Bij een auto heb je dezelfde symptomen in zo'n geval: het koelt wel een beetje maar niet heel veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:35
Stap 1: mobiele airco in de kliko / marktplaats
Stap 2: 300 euro besparen en niet nog eens zo'n flut ding kopen
Stap 3: 1600 euro lappen en Mitsu/panasonic/daikin/samsung split unit laten ophangen (geen goedkope meuk nemen)
Stap 4: ???? koele kamer

[ Voor 4% gewijzigd door Lollercopter op 24-06-2019 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-06 20:33
Je bent te laat gaan koelen, met een mobiele unit moet je toch al gauw begin van de middag starten of vanaf de ochtend.
Er is namelijk al warmte in je huis wat eerst koeler moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:50
Toppe schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:43:
Ja, zowel warme lucht als water komen er allebei uit maar qua temperatuur is de lucht die er uit komt wel fris maar niet koud.

Als ik het even vergelijk met je auto: Al zet je alle ramen open, je lucht zou nog steeds koud moeten zijn.
Ik... denk dat we even een plaatje moeten hebben van de opstelling. Het is ontzettend belangrijk dat de warme lucht goed wordt afgevoerd naar buiten. En, dat de uitgeblazen lucht niet direct kan terugstromen het vertrek in. Vergeet niet dat zo'n mobiele unit een negatieve druk in je kamer veroorzaakt, welke, wanneer je niet uitkijkt, zich direct opvult met de warme lucht waar de airco net heel hard zn best op heeft gedaan naar buiten te blazen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Yucon schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:21:
[...]

Zou goed kunnen. Wanneer is het voor het laatst bijgevuld?

Bij een auto heb je dezelfde symptomen in zo'n geval: het koelt wel een beetje maar niet heel veel.
Geen idee, door mij nog nooit. Zou hem eens uit elkaar moeten schroeven om te kijken hoe en wat je moet vullen
Lollercopter schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:31:
Stap 1: mobiele airco in de kliko / marktplaats
Stap 2: 300 euro besparen en niet nog eens zo'n flut ding kopen
Stap 3: 1600 euro lappen en Mitsu/panasonic/daikin/samsung split unit laten ophangen (geen goedkope meuk nemen)
Stap 4: ???? koele kamer
Stap 3 gaat ook zeker gebeuren, alleen op dit moment niet voldoende financiële beschikbaar om dit zo even uit te geven, begin dit jaar het besproken met vrouwlief maar toen bleek dat we een kleine gaan krijgen, en die kosten ook geld ;)
franssnarf schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:44:
Je bent te laat gaan koelen, met een mobiele unit moet je toch al gauw begin van de middag starten of vanaf de ochtend.
Morgen maar eens proberen, al voelt het vreemd om een AC aan te zetten als je niet thuis bent.

Moet wel toegeven dat ik afgelopen nacht opzich prima heb geslapen, AC uitgezet en gaan slapen met de ramen dicht (warmte buiten houden) en dat was opzich wel te doen... Maar het liefst slaap ik gewoon onder een dikke winter deken. Slaapkamer moet echt koud zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

Yucon

*broem*

Toppe schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:31:
[...]

Geen idee, door mij nog nooit. Zou hem eens uit elkaar moeten schroeven om te kijken hoe en wat je moet vullen
Dat kun je niet zelf, probeer het ook niet want het kan alleen maar misgaan. Zoek even een aircospecialist in de buurt op. Of je belt de locale dorpsgarage op. Mogelijk kunnen die het ook als de aansluiting hetzelfde is als bij een auto. Ik kan me voorstellen dat dat wat laagdrempeliger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1222698

Die mobiele dingen zijn leuk als je de koude lucht over je heen laat blazen als je in kamer of slaapkamer zit. Verder bereik je echt niets er mee. Een echte oplossing is een split-unit. Ramen dicht, verduisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Rmg schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:17:
Alles en meer wat je ooit zou willen weten over portable airco's YouTube: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them

Ook over de BTU beweringen.
Ik wist meteen welke video dit zou zijn! Ik hou van die kerel met zijn woordgrappen.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Anoniem: 1222698 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:17:
Die mobiele dingen zijn leuk als je de koude lucht over je heen laat blazen als je in kamer of slaapkamer zit. Verder bereik je echt niets er mee. Een echte oplossing is een split-unit. Ramen dicht, verduisteren.
Een split unit is inderdaad wel het beste maar mobiel werkt ook als tijdelijke noodoplossing. Vanmiddag 25,8 en een uur later 24. De rest van het huis wordt wellicht warmer maar dat is voor later.

Met 38 graden buiten, vorig jaar, heeft deze unit de woonkamer ook op een leefbare 25 graden gehouden. We konden beneden slapen, als dat nodig was ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iQhVtP24cfwVRcxAbVNgqCG1/full.jpg

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
(Mobiele) airco's stoppen met koelen zodra hun waterbak vol is. Laat het water eruit lopen en de luide brom der koeling zal snel weer beginnen. Mijn mobiele airco vult een grote emmer water per 8 uur.

De "ontvochtigen" stand werkt soms ook beter om te koelen dan de "koelen" stand.

[ Voor 33% gewijzigd door Gamebuster op 24-06-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Gamebuster schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:01:
(Mobiele) airco's stoppen met koelen zodra hun waterbak vol is. Laat het water eruit lopen en de luide brom der koeling zal snel weer beginnen. Mijn mobiele airco vult een grote emmer water per 8 uur.
De mijne gebruikte het gecondenseerde water voor het koelen van de compressor dus zelfs na een tijdje op de ontvochtigstand zit er nauwelijks water in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Felicia schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:03:
[...]

De mijne gebruikte het gecondenseerde water voor het koelen van de compressor dus zelfs na een tijdje op de ontvochtigstand zit er nauwelijks water in.
Naar mijn ervaring: Alle (n=3) mobiele aircos die ik heb gehad zijn hier bizar slecht in en kan je dus voor extra performance leeg laten lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gamebuster op 24-06-2019 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wil je perse een mobiele, ga dan in ieder geval voor een dubbele slang uitvoering. Jaren geleden had ik een Trotec, die aparte luchtstroom heeft en geen onderdruk geeft, ding aan de schaduwkant werkt hij 'okish'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
SinergyX schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:05:
Wil je perse een mobiele, ga dan in ieder geval voor een dubbele slang uitvoering. Jaren geleden had ik een Trotec, die aparte luchtstroom heeft en geen onderdruk geeft, ding aan de schaduwkant werkt hij 'okish'.
Of een mobiele split, die zijn er ook.
Gamebuster schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:04:
[...]

In theorie doen ze dat, ja, maar alle (n=3) mobiele aircos die ik heb gehad zijn hier bizar slecht in en kan je dus voor extra performance leeg laten lopen.
Vorig jaar heb ik de mijne om het uur een liter water gegeven, niet 1x gestopt omdat ie vol zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Felicia schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:03:
[...]

dat doet mijn zibro mobiele AC ook.
zit nieteens een afvoer bak in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Toppe schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:31:
[...]

Je kan die units niet bijvullen. Zijn vrijwel altijd dichtgelast.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
franssnarf schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:44:
Volgens mij heeft dat juist bij een mobiele niet heel veel zin. Immers alles wat je naar buiten blaast komt ook weer naar binnen. Als hij lucht van 40 graden naar buiten blaast, en het is op zo'n dag 35 graden in de schaduw, dan schiet het niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Felicia schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:56:
[...]

Een split unit is inderdaad wel het beste maar mobiel werkt ook als tijdelijke noodoplossing. Vanmiddag 25,8 en een uur later 24. De rest van het huis wordt wellicht warmer maar dat is voor later.

Met 38 graden buiten, vorig jaar, heeft deze unit de woonkamer ook op een leefbare 25 graden gehouden. We konden beneden slapen, als dat nodig was ;)
Ik zou die slang nog isoleren met wat schuim of wol. Dat scheelt ook.
Je kan ook nog een tweede gat maken in die plank en daar een tweede (150-160mm) slang doorheen voeren die je op de zijkant onderste rooster van de airco vastplakt. Niet het rooster compleet dichtplakken voor de rest. Als je de roosters+deur vd kamer dichthoudt zal door onderdruk het grootste gedeelte van de benodigde lucht voor de condensor door de nieuwe slang worden aangevoerd. Dan ga je wel richting de 21 graden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:30
Als je toch al overweegt volgend jaar een split unit te nemen zou ik overwegen dat gewoon te vervroegen...
Krijg onze slaapkamers (ook die op het zuiden onder plat dak) er prima mee naar 20 graden als het buiten 35+ is.

In de praktijk koelen we veel minder agressief overigens, spaart stroom en graad of 23-24 is al heel comfortabel.

Edit: ik zie net dat dat vanwege de gezinsuitbreiding dit jaar nog wat moeilijk is. Andere uitgaven die vooruit geschoven kunnen worden?

[ Voor 17% gewijzigd door Masterlans op 25-06-2019 00:00 ]

Pagina: 1