Mac OS X el Capitan opnieuw installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.957 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espadaa
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-07-2023
Mijn vraag
Ik wil mijn oude iMac die ik heb overgenomen verkopen.
Hierdoor heb ik de iMac teruggezet naar fabrieksinstellingen om alle inhoud te wissen.
Het lukt me nu echter niet meer om de OS X opnieuw te installeren.

Hij geeft namelijk bij het installeren aan dan het artikel tijdelijk niet beschikbaar is.

Relevante software en hardware die ik gebruik

De iMac die ik bezit heeft de volgende specificaties:

IMac 24 inch, begin 2009_
Processor 2,93 GHz intel core 2 duo
Geheugen 4 GB 1067 MHz DDR3
Videokaart NVIDIA GeForce GT 120 256 MB
OS X : El Capitan

Ik kwam op dit forum een soort gelijk artikel tegen Mac OS X opnieuw installeren tijdelijk niet beschikbaar
Na het doorlopen van dit artikel begrijp ik echter nog steeds niet wat ik moet doen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Het internet recovery systeem ( command+alt/option + R ) werkt niet op mijn systeem.
Hoe een boothable usb wordt aan gemaakt begreep ik ook niet helemaal.
Er werd hier namelijk aangegeven dat je vanuit de appstore de oude besturingssytemen kan downloaden maar hoe kan ik deze downloaden als ik überhaupt de computer niet meer in kom?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen aangezien ik vrijwel geen kennis heb over de IMac systemen.

bij voorbaat dank :) :) :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Espadaa schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:07:

Hoe een boothable usb wordt aan gemaakt begreep ik ook niet helemaal.
Er werd hier namelijk aangegeven dat je vanuit de appstore de oude besturingssytemen kan downloaden maar hoe kan ik deze downloaden als ik überhaupt de computer niet meer in kom?
Nou, niet dus. De bootable USB maak je voordat je gaat herinstalleren, niet nadat je je schijf al hebt geleegd.
Nu heb je een andere Mac nodig, of een installatie DVD van minimaal Snow Leopard (10.6) om weer El Capitan te kunnen installeren.

Helaas worden oudere macOS versies verborgen danwel verplaatst in de app store nadat een nieuwe versie voorbij komt. Daarmee worden oudere machines lastiger om terug te zetten via de "makkelijke" weg.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Installeer de originele versie van macOS van je computer opnieuw vanaf het internet: Houd Shift + Option + Command + R ingedrukt tot er een draaiende wereldbol verschijnt. Laat de toetsen vervolgens los.

Heb je het al op deze manier geprobeerd?

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:45
Ronker schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:54:
Installeer de originele versie van macOS van je computer opnieuw vanaf het internet: Houd Shift + Option + Command + R ingedrukt tot er een draaiende wereldbol verschijnt. Laat de toetsen vervolgens los.

Heb je het al op deze manier geprobeerd?
Dit is nog niet aanwezig op dit model Mac, dit is pas vanaf 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
livranca schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:06:
[...]

Dit is nog niet aanwezig op dit model Mac, dit is pas vanaf 2011.
Dit wist ik niet goed om te weten.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:45
Het makkelijkst is het herinstalleren via USB. Mocht je zelf geen USB stick kunnen maken van macos, kijk dan of er een vriendelijke tweaker in de buurt woont welke een USB te leen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espadaa
livranca schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:38:
Het makkelijkst is het herinstalleren via USB. Mocht je zelf geen USB stick kunnen maken van macos, kijk dan of er een vriendelijke tweaker in de buurt woont welke een USB te leen heeft.
Aii ja ik heb helaas geen usb stick met MacOS.
Als ik dit van te voren had geweten had ik mijn mac nooit terug gezet naar fabrieksinstellingen :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:29
"Artikel tijdelijk niet beschikbaar" houd in dat het Apple ID waar je mee probeert te herinstalleren die versie van OS X niet als 'aankoop' heeft geregistreerd.

Je kunt zoals aangegeven het beste met een bootable USB aan de slag. Daarvoor heb je een andere mac nodig waar El Capitan op kan worden gedownload in de app store via deze link.

Dan met de stappen in deze uitleg de installer maken.

Of er moet inderdaad een Tweaker in de buurt zo'n stick willen uitlenen...
Espadaa schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:18:
[...]

Aii ja ik heb helaas geen usb stick met MacOS.
Als ik dit van te voren had geweten had ik mijn mac nooit terug gezet naar fabrieksinstellingen :'( :'(
heb je een Time Machine backup van je mac? Dan zou je die eventueel kunnen terugzetten 1:1 via de Recovery. Dan heb je een werkend systeem om de USB Installer te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Geronimous op 24-06-2019 23:59 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Espadaa In welke omgeving woon je ergens? Ik heb wel een USB-installer die je kunt lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espadaa
sypie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 06:55:
@Espadaa In welke omgeving woon je ergens? Ik heb wel een USB-installer die je kunt lenen.
Ik woon in Vlaardingen Zuid-Holland mocht dit enig sinds in de buurt zijn.
Zo niet dan moet ik maar even kijken of ik iemand met een werkende Mac in mijn vriendenkring kan vinden om als nog de boothable USB aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espadaa
Geronimous schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:58:
"Artikel tijdelijk niet beschikbaar" houd in dat het Apple ID waar je mee probeert te herinstalleren die versie van OS X niet als 'aankoop' heeft geregistreerd.

Je kunt zoals aangegeven het beste met een bootable USB aan de slag. Daarvoor heb je een andere mac nodig waar El Capitan op kan worden gedownload in de app store via deze link.

Dan met de stappen in deze uitleg de installer maken.

Of er moet inderdaad een Tweaker in de buurt zo'n stick willen uitlenen...

[...]

heb je een Time Machine backup van je mac? Dan zou je die eventueel kunnen terugzetten 1:1 via de Recovery. Dan heb je een werkend systeem om de USB Installer te maken.
Ik heb de recovery time machine gechecked maar helaas stond daar geen backup in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Espadaa schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:48:
[...]
Vlaardingen Zuid-Holland
Zo niet dan moet ik maar even kijken of ik iemand met een werkende Mac in mijn vriendenkring kan vinden om als nog de boothable USB aan te maken.
Vlaardingen is aardig bij mij uit de richting.

Verder schijnt het dat er ook oplossingen zijn die onder Windows werken, YouTube kan je daar verder mee helpen. Geen idee of dat gaat werken, nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espadaa
sypie schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:15:
[...]

Vlaardingen is aardig bij mij uit de richting.

Verder schijnt het dat er ook oplossingen zijn die onder Windows werken, YouTube kan je daar verder mee helpen. Geen idee of dat gaat werken, nooit geprobeerd.
Ik heb dit bekeken.
Ik kwam de volgende video tegen YouTube: How to Create a Mac OS X USB Boot Drive on Windows

Wanneer ik nu echter mijn usb stick in de iMac steek en hem heb opgestart door middel van de options knop, krijg ik in het menu niet de boothable usb stick te zien.

enig idee waar dit aan kan liggen?
na dat het dmg bestand van el capitan op mijn usb gedownload was , kreeg ik de melding om mijn usb te formatteren, uiteraard heb ik dit niet gedaan.
misschien dat dit daar aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Espadaa schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:32:
[...]

Ik heb dit bekeken.
Ik kwam de volgende video tegen YouTube: How to Create a Mac OS X USB Boot Drive on Windows

Wanneer ik nu echter mijn usb stick in de iMac steek en hem heb opgestart door middel van de options knop, krijg ik in het menu niet de boothable usb stick te zien.

enig idee waar dit aan kan liggen?
na dat het dmg bestand van el capitan op mijn usb gedownload was , kreeg ik de melding om mijn usb te formatteren, uiteraard heb ik dit niet gedaan.
misschien dat dit daar aan ligt?
Die formatteer melding krijg je omdat Windows geen macOS volumes kan lezen. Dat je Mac er niet van wil booten kan meerdere oorzaken hebben:

- USB stick heeft geen GPT partitietabel
- USB stick is brak
- Image is brak
- Image is niet juist weggeschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espadaa
nelizmastr schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:21:
[...]

Die formatteer melding krijg je omdat Windows geen macOS volumes kan lezen. Dat je Mac er niet van wil booten kan meerdere oorzaken hebben:

- USB stick heeft geen GPT partitietabel
- USB stick is brak
- Image is brak
- Image is niet juist weggeschreven
Met andere woorden, een andere DMG file proberen en mocht dit niet werken dan is de USB stick gewoon brak.
De GPT partitietabel, dit staat vanuit de disk utility op extended (journaled) partition of is dat weer wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:12
Anders even een iso zoeken via de bekende wegen? Zijn ook zat manieren om het op usb te krijgen.. paar jaar geleden ook mee geworstelt, tijdens het opstarten even de linker alt toets ingedrukt houden op de mac, dan kan je je boot device selecteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Espadaa schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:28:
[...]

Met andere woorden, een andere DMG file proberen en mocht dit niet werken dan is de USB stick gewoon brak.
De GPT partitietabel, dit staat vanuit de disk utility op extended (journaled) partition of is dat weer wat anders.
macOS Extended is het bestandssysteem, dat is een laag lager dan de partitietabel, die kan MBR, APT en GPT zijn, die laatste moet je hebben. Kan je op Windows doen m.b.v. Diskpart vanaf de command line.

Diskpart
list disk
select disk (nummer van je USB stick)
convert gpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loophole
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-04 11:22
Het makkelijkst is om dan vanaf de meegeleverde CD te installeren. Mocht je die nog hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Om ruim vijf jaar na dato een open deur te komen intrappen is wat zinloos, dus dit topic gaat op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.