Mac OS X opnieuw installeren tijdelijk niet beschikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Naba90
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-08-2021
Mijn vraag
..
Ik heb een nieuwe iMac gekocht en nou wou ik de oude verkopen. Ik wou dus osX opnieuw installeren, nadat ik de harde schijf had gewist. Echter geeft de computer nu aan dat os X Yosemite "tijdelijk niet beschikbaar" is nadat ik heb ingelogd met mijn Apple id. Wie weet wat ik moet doen om de computer weer normaal te laten opstarten??? Ik heb gewoon werkende wifi verbinding. Helaas heb ik er vrij weinig verstand van...

[ Voor 6% gewijzigd door Naba90 op 29-12-2016 19:53 ]

Alle reacties

• Naba90
Iemand die mij kan helpen?

Graag even geduld hebben, na 24 uur mag je evt. weer kicken :)

[ Voor 59% gewijzigd door Hoedje op 31-12-2016 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:47
serieus een na 1,5 uur je topic al omhoog schoppen omdat niemand je helpt ?

wat heb je zelf al gedaan ? Google geeft best veel hits. kijk anders een op deze site http://apple.stackexchang...-when-installing-yosemite

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandalicious
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-07-2021
Heb je deze stappen gevolgd? https://www.appletips.nl/clean-install-mac/

Je kunt ook via internet recovery je Mac herstellen, dit doe je zo: https://www.appletips.nl/...van-de-internet-recovery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-02 17:14

dano_nl

Meh

Welk besturingssysteem kreeg je bij de oude mac (waarschijnlijk Yosemite)?
Het kan zijn dat internet recovery niet werkt omdat het oude besturingssysteem niet meer te verkrijgen is in de app store. In dat geval kan je beter een bootable usb stick maken op een andere mac en vanaf daar de oude mac opnieuw installeren.

https://discussions.apple.com/thread/6455578?tstart=0

https://www.appletips.nl/...tallatie-usb-stick-maken/

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Idd een usb stick maken. Altijd beter dan lopen klooien met de recovery.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naba90
Ja inderdaad Yosemite... en die is dus niet meer te verkrijgen, raar systeem dat Apple. Ik ga proberen om een bootable USB stick te maken, alleen hoe kan ik Yosemite nog downloaden als het niet meer in de AppStore te verkrijgen is? Sorry ben nogal een noob op het gebied van computers :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naba90
Downloader_NL schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:49:
serieus een na 1,5 uur je topic al omhoog schoppen omdat niemand je helpt ?

wat heb je zelf al gedaan ? Google geeft best veel hits. kijk anders een op deze site http://apple.stackexchang...-when-installing-yosemite
Ja excuus hiervoor zat in de stress vanwege de kopers die zouden komen voor m'n mac!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl

dano_nl

Meh

Naba90 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:04:
Ja inderdaad Yosemite... en die is dus niet meer te verkrijgen, raar systeem dat Apple. Ik ga proberen om een bootable USB stick te maken, alleen hoe kan ik Yosemite nog downloaden als het niet meer in de AppStore te verkrijgen is? Sorry ben nogal een noob op het gebied van computers :|
je kan op je huidige mac gewoon een bootable van sierra maken zoals hierboven in de link beschreven.

Dezelfde procedure als voor Yosemite of el Capitan maar dan de best verkrijgbare. https://www.appletips.nl/...tallatie-usb-stick-maken/

[ Voor 5% gewijzigd door dano_nl op 30-12-2016 14:20 ]

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naba90
Ik heb El capitan nooit aangeschaft namelijk... deze kan ik dus niet vinden in de app store. Ik kan alleen mac os sierra downloaden... lukt het daar ook mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naba90
dano_nl schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:18:
[...]

je kan op je huidige mac gewoon een bootable van sierra maken zoals hierboven in de link beschreven.

Dezelfde procedure als voor Yosemite of el Capitan maar dan de best verkrijgbare. https://www.appletips.nl/...tallatie-usb-stick-maken/
Zag je reactie te laat, ik ga dit proberen dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:52

SuBBaSS

-has Ryzen

Naba90 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:50:
Mijn vraag
..
Ik heb een nieuwe iMac gekocht en nou wou ik de oude verkopen. Ik wou dus osX opnieuw installeren, nadat ik de harde schijf had gewist. Echter geeft de computer nu aan dat os X Yosemite "tijdelijk niet beschikbaar" is nadat ik heb ingelogd met mijn Apple id. Wie weet wat ik moet doen om de computer weer normaal te laten opstarten??? Ik heb gewoon werkende wifi verbinding. Helaas heb ik er vrij weinig verstand van...
Welke iMac heb je (jaartal)?

Raar systeem of niet: je hebt altijd twee keuzes (afhankelijk van wat je doet: clean install of re-install).
Als je de schijf leegmaakt (clean install) heb je de opties internet recovery (opstarten met cmd-option-r) die het origineel geleverde OS installeert. Als het goed is gaat de normale herinstallatie optie via opstarten met cmd-r ook naar de internet recovery.
Via een stick kun je ook aan het werk, maar een oude imac gaat waarschijnlijk niet blij worden van Sierra.

Heb er zelf geen directe ervaring mee, dat kunnen anderen wellicht bevestigen/ontkennen. Apple heeft er zelf wel een "plan" voor:
https://support.apple.com/en-us/HT201475

Imacs van voor "Late 2009" worden officieel niet ondersteund!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naba90
Het gaat om een iMac uit medio 2011 maakt het nog wat uit wat voor processor erin zit? Ik ben tot nu toe gekomen tot het kopiëren van het commando maar dan geeft terminal aan: is not a valid volume mount point.

Wat houdt dat in? Het is een nieuwe USB stick waar 8gb op zou moeten kunnen en ma os sierra is iets van 4gb.. vraag me af wat er nou fout gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl

dano_nl

Meh

Naba90 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:14:
Het gaat om een iMac uit medio 2011 maakt het nog wat uit wat voor processor erin zit? Ik ben tot nu toe gekomen tot het kopiëren van het commando maar dan geeft terminal aan: is not a valid volume mount point.

Wat houdt dat in? Het is een nieuwe USB stick waar 8gb op zou moeten kunnen en ma os sierra is iets van 4gb.. vraag me af wat er nou fout gaat
zorg dat je in de gekopieerde code "appeltips" verandert in hoe jouw usbstick heet

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/appletips --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app --nointeraction

@subbass
Raar systeem of niet: je hebt altijd twee keuzes (afhankelijk van wat je doet: clean install of re-install).
Als je de schijf leegmaakt (clean install) heb je de opties internet recovery (opstarten met cmd-option-r) die het origineel geleverde OS installeert. Als het goed is gaat de normale herinstallatie optie via opstarten met cmd-r ook naar de internet recovery.
hier zit een flaw van apple in waar ik ook tegenaan gelopen ben, zie de artikelen hierboven. Internet recovery start wel maar kan bij een oudere mac, waar bijvoorbeeld oorspronkelijk lion op is geïnstalleerd dan niet de originele lion installatie laden waardoor de installatie afbreekt. (this item is temporary unavailable) De enige manier om hier langs te werken is de originele lion cd's te gebruiken of zoals ik hierboven schreef een bootable usb te maken en daar vanaf te starten.

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naba90
[quote]dano_nl schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:31:
[...]

zorg dat je in de gekopieerde code "appeltips" verandert in hoe jouw usbstick heet

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/appletips --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app --nointeraction

Dat heb ik gedaan, USB heet untitled, dit heb ik op de plek van appletips gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naba90
Maar alsnog geeft hij this is geen valid volume mount aan😓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 20:13

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Diskmaker X doet dit automatisch, werkt prima zonder commando's etc :).

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl

dano_nl

Meh

Naba90 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:39:
[quote]dano_nl schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:31:
[...]

Dat heb ik gedaan, USB heet untitled, dit heb ik op de plek van appletips gezet
mm heb je El Capitan of sierra? als het Sierra is moet de hele code aangepast worden maar zoals hierboven is http://diskmakerx.com wellicht ook handig

https://www.appletips.nl/bootable-usb-stick-macos-sierra/

sudo /Applications/Install\ macOS\ Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/untitled --applicationpath /Applications/Install\ macOS\ Sierra.app --nointeraction

[ Voor 14% gewijzigd door dano_nl op 30-12-2016 16:46 ]

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naba90
Ik heb het probleem gevonden, de USB stick leek "untitled" te heten maar nadat ik de naam van de USB wou veranderen in appletips gaf hij een andere naam aan van de USB. Nu de naam verandert in "appletips" en nu pakt hij hem wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naba90
Ondertussen is hij al zo'n 50 minuten bezig met copying installer files to disk... is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl

dano_nl

Meh

Jup

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:40

MsG

Forumzwerver

Dit is echt een heel irritante fout ook omdat de melding zo abstract is. Hij blijft namelijk eeuwig zeggen 'Dit artikel is tijdelijk niet beschikbaar.' in plaats van dat hij uitlegt waarom, of hoe en wat. Heb uiteindelijk zelf een Lion ISO gedownload en op DVD gezet en die geïnstalleerd en toen vanaf daar geüpdatet naar Sierra. Op de een of andere manier moet zo'n Sierra download gekoppeld zijn aan een apple ID die daar ook echt recht op had, en gaat hij niet zozeer van de Macbook zelf uit. Dus pas toen de Macbook voorzien was van Lion (waar hij initieel ook mee kwam) en deze was gekoppeld aan mijn Apple-ID mocht ik ook door naar Sierra. Maar weet niet hoe ik het legitiem had moeten doen. Lion weer kopen terwijl de Macbook er standaard al mee kwam?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl

dano_nl

Meh

MsG schreef op zondag 1 januari 2017 @ 16:26:
Dit is echt een heel irritante fout ook omdat de melding zo abstract is. Hij blijft namelijk eeuwig zeggen 'Dit artikel is tijdelijk niet beschikbaar.' in plaats van dat hij uitlegt waarom, of hoe en wat. Heb uiteindelijk zelf een Lion ISO gedownload en op DVD gezet en die geïnstalleerd en toen vanaf daar geüpdatet naar Sierra. Op de een of andere manier moet zo'n Sierra download gekoppeld zijn aan een apple ID die daar ook echt recht op had, en gaat hij niet zozeer van de Macbook zelf uit. Dus pas toen de Macbook voorzien was van Lion (waar hij initieel ook mee kwam) en deze was gekoppeld aan mijn Apple-ID mocht ik ook door naar Sierra. Maar weet niet hoe ik het legitiem had moeten doen. Lion weer kopen terwijl de Macbook er standaard al mee kwam?
tja ik ben er ook lang mee bezig geweest. Ik vraag me af of je de recovery partitie van een macbook (in mijn geval early 2011) kan flashen naar een sierra recovery zodat je hier niet meer tegenaan loopt.

Ik gebruik nu maar standaard een bootable usb.

Meh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:40

MsG

Forumzwerver

Nou ja de fout die ik niet meer ga maken is de hardeschijf daadwerkelijk leegmaken en formatteren. Maar volgende keer gewoon vanuit OS X zelf terug naar fabrieksinstellingen of iets dergelijks. Dan gooit hij het besturingssysteem ook niet helemaal weg.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl

dano_nl

Meh

Gelukt?
Naba90 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:50:
Mijn vraag
..

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naba90
Ja gelukt! Hij is inmiddels verkocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOizo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
Dacht mijn verkochte iMac verkoop klaar te maken... schijf gewist en toen.. Het is nu november 2019.. heb hetzelfde probleem met mijn net verkocht iMac 2008...Sierra OS download is bij Apple niet meer beschikbaar (alleen nog maar security updates, MacOS installeren op de iMac geeft een foutmelding bij el capitan... dus ik zit nu met een onverkoopbaar dood systeem. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:33
MOizo schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:21:
Dacht mijn verkochte iMac verkoop klaar te maken... schijf gewist en toen.. Het is nu november 2019.. heb hetzelfde probleem met mijn net verkocht iMac 2008...Sierra OS download is bij Apple niet meer beschikbaar (alleen nog maar security updates, MacOS installeren op de iMac geeft een foutmelding bij el capitan... dus ik zit nu met een onverkoopbaar dood systeem. :(
Als je echt een iMac 2008 hebt kan Sierra ook helemaal niet.
Wat voor foutmelding geeft El Capitan? Je kunt die via Apple hier nog downloaden:
https://support.apple.com/en-us/HT206886

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MOizo schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:21:
Valt mee. Het enige wat je even moet doen tijdens de installatie is in Terminal de datum terugdraaien, daarna wil de boel wel installeren.

Dit heeft te maken met certificaten die ingebakken zitten in de installers. Deze zijn maar 5 jaar geldig, daarna vernieuwt Apple ze weer. Wanneer je installer op DVD of USB is dan kan het zijn dat je installeer te oud is...

Zie ook mijn reactie elders op het net: https://www.macfreak.nl/m...let!/msg549043/#msg549043

Mocht je buiten de App Store nog oude installeren zoeken dan kun je hier een lijstje vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 28-11-2019 22:05 ]

Pagina: 1