Huis gekocht, waar beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Na een tijd zoeken heb ik afgelopen week eindelijk een huis gekocht. Dit is een huis uit 1958 waar sinds toen ook eigenlijk niks meer aan gedaan is. Hier wil ik dus ook het hele huis gaan verbouwen om het richting de huidige tijd te brengen. In grote lijnen:

- Momenteel is een deel van de begane vloer beton, een deel hout. Ik wil vloerverwarming laten leggen en wil dus ook de vloer eerst isoleren. Dit betekent dus de hele vloer eruit slopen aangezien er geen kruipruimte is. Is het verstandig om dan de vloerverwarming direct op de isolatie te doen en de vloer erop te storten of eerst de vloer storten en dan de verwarming aanbrengen? Er komen uiteindelijk tegels op.

- Alles is nog enkel glas met stalen kozijnen, dit moet allemaal triple glas in kunststof worden. Wel wil ik achter een raam verwijderen en een schuifpui laten plaatsen, en de keukendeur verwijderen en dichtmetselen zodat er daar een raam kan. Nu vraag ik me af, deze aanpassingen aan de gevel voor of na het slopen van de vloer doen?

- Momenteel is er geen badkamer, maar een kast met een douche erin. Ik wil dus een slaapkamer opofferen voor de badkamer. Het lijkt me dat je kozijn al vervangen moet zijn voor je de wanden kan tegelen. Verder vraag ik me af hoe ik het leidingwerk moet gaan leggen. Ook hangt daar nu de CV ketel, die moet naar zolder. Badkamer wordt redelijk simpel met n wc, inloopdouche, en dubbele wastafel. Wel wil ik ook de wanden in dezelfde tegels als de vloer laten betegelen. Zelf doen lijkt me niet heel simpel?

- Slaapkamers worden niet zo spannend, nu nog zachtboard plafonds dus dat vervangen voor gips. Verder weet ik nog niet wat ik met de zolder wil (als er geld over blijft een dakkapel, anders gewoon isoleren) dus wil ik alvast tussen de zolder en slaapkamers isoleren. Ook met geluid in gedachten. Verder wil ik graag inbouwspots die zowel dimbaar als van kleur (warm/koud wit) te regelen zijn. Hier maar even voor bij het domotica deel kijken gok ik.

- Over de zolder gesproken, hier zit nu een vlizotrap die precies uitkomt bij de trekspant. Die trap kan weg, waar nu de douche zit wil ik een vaste trap maken. Wel moet ik nog uitvogelen wat de beste methode is om die trekspant te verwijderen zodat er een doorgang in kan.

- Tussen de woonkamer en keuken zit nu nog een muur, die moet weg. Is dragend dus moet een balk geplaatst worden. zal niet zo spannend zijn. Wil de muur wel zelf verwijderen dus zal m moeten stempelen, kan dat op een houten vloer?

- Als de vloer er toch uit gaat wil ik ook meteen nieuwe leidingen etc leggen, dat is niet zo lastig. Wel wil ik ook maar meteen de rest van de elektrische installatie (en als t kan ook verwarmingsleidingen gedeeltelijk) vervangen. Ik kan een sleuvenfrees lenen dus alles kan netjes door de muur. Vraag me wel af hoe de overgang tussen verdiepingen gedaan moet worden. Wordt dat netjes genoeg als je dat gewoon boort?

- Momenteel is de ventilatie met wat roostertjes in de muur voor zover ik kan zien. Het liefst zou ik dit verbeteren, maar zou niet weten hoe.

- Als alles met muren etc klaar is (kozijnen, metselwerk) de spouwmuur isoleren.

Dat is even in grote lijnen wat er moet gebeuren, ik vergeet vast nog een hoop. Verder ook aan het kijken of zonnepanelen nog in het budget passen momenteel (heb oost-west dak). Heb ook gedacht over een warmtepomp maar durf echt niet te zeggen of dat wel een goed idee is. CV ketel momenteel is van 2014.

Alle tips, trucs, en ideeen zijn zeer welkom. Momenteel kom ik er even niet uit wat nou het beste stappenplan is aangezien er een boel zaken afhankelijk zijn van elkaar.

Plattegrondjes toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z9NQJ8B.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1KzmoDi.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dyHNPGY.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Messje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 13:52
Als je foto's of plattegronden mee post is het makkelijker meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Messje schreef op zondag 23 juni 2019 @ 15:53:
Als je foto's of plattegronden mee post is het makkelijker meedenken.
Klopt, heb de plattegrondjes toegevoegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:14
Stem vooral de verbouwing op je woonwensen af. Ik neem aan dat je dat hebt gedaan? Wellicht als je daar iets meer over vertelt dan komen een paar tweakers nog met mooie alternatieve indelingen.

Je verbouwing is van dusdanige aard dat ik zou gaan praten met een aantal aannemers.

Op al je punten is iets te zeggen zoals een best practice. Maar verwacht geen passend advies!

Qua lampjes, tradfri van ikea werkt prima.

Weet je wat de huidige rc waardes zijn van je isolatiepakket?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Vincent Dave
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05-2021
Begin eerst maar te beseffen dat je veel meer geld kwijt bent dan dat je vantevoren kunt bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
synx6 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:11:
Stem vooral de verbouwing op je woonwensen af. Ik neem aan dat je dat hebt gedaan? Wellicht als je daar iets meer over vertelt dan komen een paar tweakers nog met mooie alternatieve indelingen.

Je verbouwing is van dusdanige aard dat ik zou gaan praten met een aantal aannemers.

Op al je punten is iets te zeggen zoals een best practice. Maar verwacht geen passend advies!

Qua lampjes, tradfri van ikea werkt prima.

Weet je wat de huidige rc waardes zijn van je isolatiepakket?
Isolatie bestaat momenteel niet dus geen flauw idee. Enige dat nog een beetje zal isoleren is de spouwmuur van 11-5-11. (bouwtekeningen bekeken en zat ook een documentje bij waar alle gebruikte materialen etc gespecificeerd waren. Bij isolatie stond letterlijk "is er niet".)

Praten met aannemers wil ik uiteraard ook gaan doen, wil echter ook zo ver als het kan (en kwalitatief niet kritisch is) dingen zelf doen.

Qua situatie zit ik als volgt: Ben alleen, is nu mn eerste huis. Door de staat van het huis nu heb ik zoiets van, kan het maar beter compleet aanpakken en moderniseren. Heb niet echt speciale woonwensen, wil het gewoon comfortabel en modern hebben. Vandaar dus ook triple glas, zal qua isolatie waarschijnlijk niet enorm veel extra doen maar waarschijnlijk wel qua geluid.
Qua indeling, keuken blijft op dezelfde plek, maar dan hoekkeuken tot aan de schuifpui. TV met bank aan de voorkant. Eigen slaapkamer ook vooraan, badkamer dus achter waar nu de CV ook hangt.
Vincent Dave schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:18:
Begin eerst maar te beseffen dat je veel meer geld kwijt bent dan dat je vantevoren kunt bedenken.
Dat besef heb ik sowieso wel al ja, kan er nu zo'n 50k in steken en dan zie ik wel waar ik uit kom :X

[ Voor 9% gewijzigd door mark-k op 23-06-2019 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synx6
Vincent Dave schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:18:
100k bij een dergelijke verbouwing ben je zo kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
synx6 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:27:
[...]

Het is maar een klein huis en wil (en kan) ook best genoeg zelf doen, dus hoewel die 50k misschien niet genoeg gaat zijn zal het echt geen 100k worden. Ik hoef bijvoorbeeld echt geen keuken van 30k ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Laatst online: 01:36
mark-k schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:52:
[...]

Het is maar een klein huis en wil (en kan) ook best genoeg zelf doen, dus hoewel die 50k misschien niet genoeg gaat zijn zal het echt geen 100k worden. Ik hoef bijvoorbeeld echt geen keuken van 30k ofzo.
Niet om je af te schrikken, maar....

Ik en mijn vriendin zitten eigenlijk sinds 5 juni in hetzelfde schuitje. Althans, we hebben 5 juni de sleutel gekregen en wonen nu in ons nieuwe huis waarvan we de complete binnenkant wilden gaan strippen. We hebben een bouwdepot van 100k en zelf nog 40k. Streven was om maximaal 70K van het bouwdepot te gebruiken en wat eigen geld maar minimaal 20k buffer over houden.

Zoals gezegd we wilden alleen de binnenkant aanpakken want huis van 88 en al goed geïsoleerd en zo.
We zijn handig dus hebben net zelf de benedenvloer er compleet uitgebroken, hier was al een tegenvaller. we hadden een proefstukje gedaan om in te kunnen schatten hoeveel puin hieraf zou komen en daar was de vloerhoogte (tegel+ dekvloer) 6cm. We hebben 60m² dus dat zou plat in een 6 kuubs container kunnen, maar natuurlijk niet plat dus voor een 9 kuubs gegaan.

Conclusie is dat ik erg blij ben dat ze gisteren ook reden en de eerste container hebben kunnen wisselen voor een nieuwe. Inmiddels al 18 kuub puin van alleen de vloer (op sommige punten lag 20 cm dekvloer met vloerverwarming..)
Nu is een container niet de hoofdprijs, we betalen 375 inclusief afvoer maar het is wel een 2e.
Ander leuk punt is dat blijkt dat sommige houten delen (niet zichtbaar zonder eerst te slopen) rot zijn. en zo nog wat tegenvallers en dat in 2 weken tijd maar ruim al 10K extra kosten die niet initieel begroot waren.

Advies is wel, doe het goed inderdaad. Wat je zelf ook al zei. Geen halve maatregelen nemen, prioriteren en goed aanpakken is belangrijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43

Rmg

Als je er niet tijdens de verbouwing hoeft te wonen zou ik alles strippen, elektra en water (voor de ketel en vloerverwarming) voorbereiden

En dan van boven naar onder en buiten naar binnen werken, dus eerst kozijnen en dan vloer, anders ga je bestaande kozijnen uitbreken op een verse vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Mooie plannen!

Geen idee hoor, maar heb je te maken met asbest?
En bijvoorbeeld, hoe wil je de slaapkamers en dergelijke isoleren? Bv de spouw opvullen?
Het dak.. bij renovatie komt er als ware een nieuw dak op.. eventueel met de oude pannen.
Dat is wel een belangrijk onderdeel van betere isolatie.

De vloerverwarmingselementen (de buizen) worden over de bestaande vloer gelegd en aan een soort gaaswerk vastgeknoopt. Daar komt vervolgens de afwerkvloer overheen..

Ik denk dat je zeker met een aannemer mag gaan spreken voor dit soort plannen. Hoe vroeger hoe beter, gezien de drukte daar. Dan kun je ook hier en daar offertes opvragen.

[ Voor 99% gewijzigd door Luxicon op 23-06-2019 17:26 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Beginnen met de delen waar je leeft en die je echt niet wilt vervangen als je er al zit: Badkamer en slaapkamer. De rest doen als je geld hebt. Ik zou de badkamer overigens verplaatsen naar een van de kleine slaapkamers en dan meteen een toilet en een wastafel erin bouwen. Als je je kwaad maakt, biedt dat namelijk de mogelijkheid tot het plaatsen van een vaste trap naar je zolder toe. Met een dakkapel opeens hoop meer ruimte, maar wel toekomstmuziek (ergo, zou ik nu nog niet gelijk laten doen, die trap wellicht, maar die kapel niet). Maar het idee van de badkamer had je zelf ook al deels opgevat. Ander voordeel aan de buitenkant: Je kan eenvoudig luchten, scheelt een hoop schimmel e.d.

Badkamer, afgaand op je platte gronden, rechts zetten. Wellicht zelfs de voorkamer, zodat je het leidingwerk naar beneden toe langs je CV kast en toilet kan trekken en eventueel een deel van je schoenenkast daarvoor kan opofferen. Ik heb persoonlijk liever een koof in het toilet of een kast dan ergens waar je er permanent tegenaan kijkt. Voor overig leidingwerk kan je wellicht een kleine ophoging op de vloer maken of je plafond verlagen (als je genoeg ruimte hebt).
Verder: vloerverwarming in je badkamer. Period. Dat is zoooo lekker als het koud is en je komt onder de douche vandaan of je zit 's ochtends vroeg op de pot.

Als je het voor jezelf makkelijk wilt maken, maak je overal iets verlaagde gipsplafonds in. Op die manier kan je het leidingwerk relatief eenvoudig en makkelijk wegwerken en hoef je niet overal te frezen. Alhoewel ik gok dat jij nog gewoon te maken hebt met houten vloeren.

Ketel zou ik verplaatsen. Wellicht meteen maar tegen de rechter muur aan op zolder. Dan heb je ook meteen het hoogste punt en scheelt dat leidingwerk. Kortste weg naar de douche is ook fijn, daar gebruik je toch het meeste warme water.

Beneden wellicht nog wat met de deuren schuiven. Ik denk dat ik de deur tussen hal en keuken eruit zou halen en de deur van hal naar woonkamer zou verplaatsen. Dan krijg je daar een mooie ruimte voor bijvoorbeeld je kapstok.

Ruimtes die je niet gebruikt, zou ik vooralsnog niet teveel aan doen. Alles isoleren, ok. Nieuwe kozijnen ook, maar verder afwerken? Lekker doen als je daarvoor weer geld hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 23-06-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
MisterEagle schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:05:
[...]

Niet om je af te schrikken, maar....

Ik en mijn vriendin zitten eigenlijk sinds 5 juni in hetzelfde schuitje. Althans, we hebben 5 juni de sleutel gekregen en wonen nu in ons nieuwe huis waarvan we de complete binnenkant wilden gaan strippen. We hebben een bouwdepot van 100k en zelf nog 40k. Streven was om maximaal 70K van het bouwdepot te gebruiken en wat eigen geld maar minimaal 20k buffer over houden.

Zoals gezegd we wilden alleen de binnenkant aanpakken want huis van 88 en al goed geïsoleerd en zo.
We zijn handig dus hebben net zelf de benedenvloer er compleet uitgebroken, hier was al een tegenvaller. we hadden een proefstukje gedaan om in te kunnen schatten hoeveel puin hieraf zou komen en daar was de vloerhoogte (tegel+ dekvloer) 6cm. We hebben 60m² dus dat zou plat in een 6 kuubs container kunnen, maar natuurlijk niet plat dus voor een 9 kuubs gegaan.

Conclusie is dat ik erg blij ben dat ze gisteren ook reden en de eerste container hebben kunnen wisselen voor een nieuwe. Inmiddels al 18 kuub puin van alleen de vloer (op sommige punten lag 20 cm dekvloer met vloerverwarming..)
Nu is een container niet de hoofdprijs, we betalen 375 inclusief afvoer maar het is wel een 2e.
Ander leuk punt is dat blijkt dat sommige houten delen (niet zichtbaar zonder eerst te slopen) rot zijn. en zo nog wat tegenvallers en dat in 2 weken tijd maar ruim al 10K extra kosten die niet initieel begroot waren.

Advies is wel, doe het goed inderdaad. Wat je zelf ook al zei. Geen halve maatregelen nemen, prioriteren en goed aanpakken is belangrijk.
Scheelt dat bij mij de verdiepingsvloer ook beton is, dus geen hout dat daar vervangen hoeft te worden. Hout op de begane grond gaat toch weg, en de zolder is het allemaal zichtbaar en gelukkig niet rot.
Zullen uiteraard altijd wel dingen komen die je niet voorziet, maar nu al beginnen met "het gaat nooit lukken" is denk ik ook geen gezonde instelling om te gaan bouwen haha.
Ik begin met de essentials en dan zie ik wel waar het schip strandt. Als er geen geld over is dan doe ik bijvoorbeeld nog niks met de zolder en wacht ik tot ik weer wat gespaard heb. Zou genoeg van mn salaris over moeten houden om dat een halfjaar/jaar later te financieren bijvoorbeeld.
Rmg schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:07:
Als je er niet tijdens de verbouwing hoeft te wonen zou ik alles strippen, elektra en water (voor de ketel en vloerverwarming) voorbereiden

En dan van boven naar onder en buiten naar binnen werken, dus eerst kozijnen en dan vloer, anders ga je bestaande kozijnen uitbreken op een verse vloer.
Hoef er niet te wonen nee, ga er wel overnachten soms tijdens het klussen (in de tijd dat het mogelijk is). Woon nu op 80km van mn werk en dat wordt straks 1km dus er is wel incentive om een slaapkamer enigszins netjes te houden. Misschien handig om de badkamer ook al vroeg te laten doen, dan overleef ik het wel.
Luxicon schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:08:
Mooie plannen!

Als het goed is niet, kan er niks van terugvinden op alle bouwtekeningen iig. En aangezien er sinds 1958 dus ook niks meer aan gedaan is zal er ook achteraf niks bijgekomen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
mark-k schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:18:
[...]

[...]

Als het goed is niet, kan er niks van terugvinden op alle bouwtekeningen iig. En aangezien er sinds 1958 dus ook niks meer aan gedaan is zal er ook achteraf niks bijgekomen zijn.
Oke dan, ik vraag het me af gezien het bouwjaar. Zou je dat op de tekening moeten terug zien? Misschien ben je een soort van verplicht dat te inventariseren om boetes te voorkomen. Asbest kan ook in de lijm van kozijnen zitten en dergelijke.

PS ik heb nog het 1 en ander toegevoegd aan m'n post. Gezien je een aardige verbouwing wil gaan doen, kun je denk ik het beste een aannemer gaan zoeken. Zaken als isoleren en kozijnen met triple glas vraagt wel om een goed totaalplaatje.

...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 13:24

krvabo

MATERIALISE!

Ter referentie: Ik ben drie jaar bezig geweest met eenzelfde soort huis (1959, wel houten kozijnen), dit omdat ik alles zelf heb gedaan. Echter heb ik niet de helft van jouw wensen hier uitgevoerd. Er gaat veel tijd zitten in dingen die je niet ziet.

Badkamer: hier ben ik heel lang mee bezig geweest, ook omdat het m'n eerste keer tegelen was, en er gewoon letterlijk geen muur recht was of in het lood stond. Vloertegels zijn veel degelijker dan wandtegels (vanwege gewicht dat het moet dragen), en de prijs is daar ook naar.

Plafonds slaapkamer: slopen is het probleem niet. Waarschijnlijk is het houtwerk er achter niet berekend op gipsplaten en zul je dus ook opnieuw moeten doen (60cm h.o.h.) Isolatie er in duwen, vochtscherm, gipsplaten, dichtsmeren/stucwerk, schuren, dichtsmeren, schuren, verven.. niet moeilijk, maar je bent er lang mee bezig

Elektrische installatie: prima zelf te doen, maar lees je in in de regelgeving. Hier gaat veel meer tijd in zitten dan je zou denken (leidingen trekken is een flink rotwerk wat goed tijd kost).

Dragende muur weghalen: ik zou er zelf niet aan gaan lopen knutselen als ik eerlijk ben.

Stucwerk: zelf te doen, maar is zwaar werk, kost een hoop tijd en het resultaat is afwachten.

Kozijnen: 15-20k ben je makkelijk kwijt
Keuken: 10k excl leidingwerk aanhouden
Badkamer: 3k (alles zelf) - 10-15k
Elektra: 500 (alles zelf) - 6/8k?

Ik zie hier al makkelijk 40-50k aan werk, zelfs als je een hoop zelf doet. En dan heb ik al een hoop niet meegenomen. (toilet? meterkast? plafonds beneden? trapbekleding? hal?)

Ook een tip: als je alles zelf wil doen bereid je dan voor op het feit dat je jaren bezig gaat zijn. Elke avond, elk weekend, elke vakantie, en je hebt nauwelijks rust. Er is geen eind in zicht. Dit is mentaal slopend. Ik heb er zelf bijna een burnout door gekregen.

Mijn tip is dus: bekijk welke dingen je echt wil en moet aanpakken. Heb je persé nu vloerverwarming nodig? Moet die douche nu persé vervangen worden? Moeten die kozijnen wel direct vervangen worden?

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
mark-k schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:18:
[...]

Scheelt dat bij mij de verdiepingsvloer ook beton is, dus geen hout dat daar vervangen hoeft te worden. Hout op de begane grond gaat toch weg, en de zolder is het allemaal zichtbaar en gelukkig niet rot.
Zullen uiteraard altijd wel dingen komen die je niet voorziet, maar nu al beginnen met "het gaat nooit lukken" is denk ik ook geen gezonde instelling om te gaan bouwen haha.
Ik begin met de essentials en dan zie ik wel waar het schip strandt. Als er geen geld over is dan doe ik bijvoorbeeld nog niks met de zolder en wacht ik tot ik weer wat gespaard heb. Zou genoeg van mn salaris over moeten houden om dat een halfjaar/jaar later te financieren bijvoorbeeld.

[...]
Zeker! Het gaat je lukken! Daar ben ik hier zelf ook van overtuigt, maar we hebben beide wel het gevoel gehad al even van, ohjee wat hebben we ons op de hals gehaald, maar we zijn lekker bezig en in principe komt over 3 weken de vloerverwarming + nieuwe vloer, daarvoor nog de nieuwe elektra beneden in elk geval, wellicht voor boven ook al meteen. eerste week augustus de keuken en nieuwe wc beneden en dan eind augustus nieuw kozijn met openslaande deuren, september stucen en dan boven aan de slag.

Overigens wel de goude tip werk van boven naar beneden, helaas kon dat hier dus niet. (ivm verkoop oude woning)

vwb het hout gaat het helaas om balken in het dak en niet in de vloer, hier ook alles beton gelukkig.

Maar sowieso veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met zowat precies zo'n huis, ook uit 1958, heb ik precies dezelfde situatie gehad. Legio mogelijkheden om het geheel naar jouw wensen aan te passen. Alles moet er toch uit. Ik ken jouw situatie niet qua beschikbare tijd, technische know-how en beschikbare hulptroepen. Dat is toch essentieel. Ik heb alle CV, alle electriciteit, badkamer en keuken 'laten' doen - nu we toch bezig waren. Ook wij hebben vergelijkbare muur verwijderd.

Er zijn nogal wat onderdelen van je plan die gegarandeerd goed moeten:
- plaatsing schuifpui
- plaatsing kozijnen inclusief glas
- plaatsing draagbalk
- electriek
- loodgieterswerk

Hiervoor ga je specialistische mensen nodig hebben. Over het algemeen kan je stellen dat buitenwerk (metselen, kozijnen, voordeur) behoorlijk prijzig zijn.

V.w.b. de indeling: dit is het moment om een architect mee te laten denken over de inrichting van de ruimtes. Een kamer ensuite beneden kan ook, bijvoorbeeld.
Let op dat een gewone trap naar de zolder meer lengteruimte nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

[...]
Toch, ik heb inmiddels geleerd dat het *akelig* hard gaat.

In vogelvlucht in een jaar (en de kosten zitten in de lift) het volgende gedaan:
- Zonnepanelen geplaatst (€8000)
- Keuken compleet verbouwd (Ikea keuken met wat aannemerswerk)
- Toilet verbouwd
- Slaapkamer opgeofferd en verbouwd tot badkamer
- Oude badkamer (douche en wastafel) verbouwd tot washok (wasmachine en droger)
- Schouw in de woonkamer gesloopt en houtkachel geplaatst
- Wat leidingwerk verplaatst / geoptimaliseerd ivm EvoHome, etc.

Alles bij elkaar grofweg goed voor €55.000 - €60.000 waarvan €45.000 uit een bouwdepot.

Nu is onze keuken iets groter en heb ik zelf alleen het sloopwerk gedaan, maar we hebben wel van aannemer moeten switchen omdat de eerste aannemer op moment dat we de handtekening wilde gaan zetten opeens op ik meen €65.000 uit kwam, exclusief zonnepanelen en schouw. (Lang verhaal, ze waren zelf vergeten ons gaandeweg het traject te informeren over dat we het budget zouden overschrijden.) Nieuwe aannemer kon het wel voor €45.000 en is er alsnog iets overheen gegaan. (Want meerwerk. Dus bewust.)

Als ik lees wat jij wil, denk ik dat €50.000 érg optimistisch is, tenzij je heel veel zelf gaat doen.

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 23-06-2019 17:28 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:18:
Beginnen met de delen waar je leeft en die je echt niet wilt vervangen als je er al zit: Badkamer en slaapkamer. De rest doen als je geld hebt. Ik zou de badkamer overigens verplaatsen naar een van de kleine slaapkamers en dan meteen een toilet en een wastafel erin bouwen. Als je je kwaad maakt, biedt dat namelijk de mogelijkheid tot het plaatsen van een vaste trap naar je zolder toe. Met een dakkapel opeens hoop meer ruimte, maar wel toekomstmuziek (ergo, zou ik nu nog niet gelijk laten doen, die trap wellicht, maar die kapel niet). Maar het idee van de badkamer had je zelf ook al deels opgevat. Ander voordeel aan de buitenkant: Je kan eenvoudig luchten, scheelt een hoop schimmel e.d.

Badkamer, afgaand op je platte gronden, rechts zetten. Wellicht zelfs de voorkamer, zodat je het leidingwerk naar beneden toe langs je CV kast en toilet kan trekken en eventueel een deel van je schoenenkast daarvoor kan opofferen. Ik heb persoonlijk liever een koof in het toilet of een kast dan ergens waar je er permanent tegenaan kijkt. Voor overig leidingwerk kan je wellicht een kleine ophoging op de vloer maken of je plafond verlagen (als je genoeg ruimte hebt).
Verder: vloerverwarming in je badkamer. Period. Dat is zoooo lekker als het koud is en je komt onder de douche vandaan of je zit 's ochtends vroeg op de pot.

Als je het voor jezelf makkelijk wilt maken, maak je overal iets verlaagde gipsplafonds in. Op die manier kan je het leidingwerk relatief eenvoudig en makkelijk wegwerken en hoef je niet overal te frezen. Alhoewel ik gok dat jij nog gewoon te maken hebt met houten vloeren.

Ketel zou ik verplaatsen. Wellicht meteen maar tegen de rechter muur aan op zolder. Dan heb je ook meteen het hoogste punt en scheelt dat leidingwerk. Kortste weg naar de douche is ook fijn, daar gebruik je toch het meeste warme water.

Beneden wellicht nog wat met de deuren schuiven. Ik denk dat ik de deur tussen hal en keuken eruit zou halen en de deur van hal naar woonkamer zou verplaatsen. Dan krijg je daar een mooie ruimte voor bijvoorbeeld je kapstok.
Dit is al redelijk zoals ik het zelf ook in gedachten had ja. Badkamer wordt die kamer rechtsboven op de plattegrond, CV recht naar boven de zolder op. Leidingwerk kan daar denk ik onder de trap door door de trapkast naar onder de begane grond.

Verdiepingsvloer is wel beton trouwens. Was inderdaad van plan gipsplafonds te maken op alle slaapkamers. Even kijken wat het verstandigste is voor de badkamer.
Deur van de hal naar de keuken laat ik denk ik zitten en haal die van de woonkamer naar de hal idd weg. Kapstok zit nu al een koof voor naast de meterkast die ik gewoon wil behouden daarvoor. Verder idd zoals je vertelt. Vloerverwarming op de badkamer had ik ook al mee laten nemen in de offerte idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

EDIT: Zie dat je me nét voor was met de plaats van je toekomstige badkamer. :)

Schiet me te binnen, wellicht leuk/nuttig om als zij-projecten mee te nemen:

- Ethernet / netwerk in je huis (overal goed WiFi, router op een logische plaats, eventuele NAS op een logische plaats)
- Slimme verwarming (heb je een bypass voor nodig, verder neit veel bijzonders, is in mijn beleving wel érg veel extra comfort)

Ik zie even niet goed of er al een leidingkoker is, maar als ik het goed gok, is daar de kast in de keuken goed voor te gebruiken. Die lijkt redelijk recht onder de kast in de slaapkamer er boven (slaapkamer 1e verdieping rechtsboven) te zitten. Wellicht het meest logische daar ook je badkamer heen te verplaatsen? Heb je minder gedoe met riolering enzo.

Maakt de badkamer niet heel ruim, maar links zit juist een heel grote slaapkamer. Wellicht dat je daar een stukje vanaf kunt halen als je ruimte te kort komt.

De huidige badkamer op de 1e verdieping kun je wellicht (net als wij hebben gedaan), verbouwen tot washok, waar je je wasmachine en droger plaatst. Daar is niet veel verbouwing voor nodig, enkel kan een eigen groep voor de combinatie handig zijn. (Wij hebben de hele badkamer wel verbouwd, maar dat was voor het mooi. Functioneel was enkel de groep noodzakelijk.)

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 23-06-2019 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
unezra schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:26:
[...]

Toch, ik heb inmiddels geleerd dat het *akelig* hard gaat.

In vogelvlucht in een jaar (en de kosten zitten in de lift) het volgende gedaan:
- Zonnepanelen geplaatst (€8000)
- Keuken compleet verbouwd (Ikea keuken met wat aannemerswerk)
- Toilet verbouwd
- Slaapkamer opgeofferd en verbouwd tot badkamer
- Oude badkamer (douche en wastafel) verbouwd tot washok (wasmachine en droger)
- Schouw in de woonkamer gesloopt en houtkachel geplaatst
- Wat leidingwerk verplaatst / geoptimaliseerd ivm EvoHome, etc.

Alles bij elkaar grofweg goed voor €55.000 - €60.000 waarvan €45.000 uit een bouwdepot.

Nu is onze keuken iets groter en heb ik zelf alleen het sloopwerk gedaan, maar we hebben wel van aannemer moeten switchen omdat de eerste aannemer op moment dat we de handtekening wilde gaan zetten opeens op ik meen €65.000 uit kwam, exclusief zonnepanelen en schouw. (Lang verhaal, ze waren zelf vergeten ons gaandeweg het traject te informeren over dat we het budget zouden overschrijden.) Nieuwe aannemer kon het wel voor €45.000 en is er alsnog iets overheen gegaan. (Want meerwerk. Dus bewust.)

Als ik lees wat jij wil, denk ik dat €50.000 érg optimistisch is, tenzij je heel veel zelf gaat doen.
Oh dat is dan misschien een misverstandje, ik verwacht niet dat het allemaal zal gaan lukken voor 50k (zit ook eerder aan die 60 te denken), die 50k is wat ik momenteel ter beschikking heb. Dat zou dus bij wijze van spreke er binnen 3 dagen ingeduwd kunnen worden als het allemaal zo snel zou kunnen. De rest zal gestaag met de tijd moeten.
Luxicon schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:21:
[...]

Oke dan, ik vraag het me af gezien het bouwjaar. Zou je dat op de tekening moeten terug zien? Misschien ben je een soort van verplicht dat te inventariseren om boetes te voorkomen. Asbest kan ook in de lijm van kozijnen zitten en dergelijke.

PS ik heb nog het 1 en ander toegevoegd aan m'n post. Gezien je een aardige verbouwing wil gaan doen, kun je denk ik het beste een aannemer gaan zoeken. Zaken als isoleren en kozijnen met triple glas vraagt wel om een goed totaalplaatje.
Luxicon schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:08:
Mooie plannen!

En bijvoorbeeld, hoe wil je de slaapkamers en dergelijke isoleren? Bv de spouw opvullen?
Het dak.. bij renovatie komt er als ware een nieuw dak op.. eventueel met de oude pannen.
Dat is wel een belangrijk onderdeel van betere isolatie.

De vloerverwarmingselementen (de buizen) worden over de bestaande vloer gelegd en aan een soort gaaswerk vastgeknoopt. Daar komt vervolgens de afwerkvloer overheen..

Ik denk dat je zeker met een aannemer mag gaan spreken voor dit soort plannen. Hoe vroeger hoe beter, gezien de drukte daar. Dan kun je ook hier en daar offertes opvragen.
Asbestinventarisiatie zal misschien moeten ja, kan bij de vergunningsaanvraag om worden gevraagd (maar was niet standaard dacht ik). Voor zover ik het kan vinden zit het er iig niet in.
Verder idd spouwmuurisolatie nadat de werken aan de gevel gedaan zijn. Moet nog even kijken of dat parels, vlokken, pur, of wat anders wordt.
Heb wel al contact gehad met een bedrijf dat vrienden van me de vloerverwarming hebben laten doen en die ook de plannen verteld dus die laat ik sws nog een keer langskomen om mee te denken. Zouden mogelijk ook de vloer kunnen storten en sws de tegels kunnen zetten (is zeer netjes gedaan bij vrienden van me).
krvabo schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:21:
Ter referentie: Ik ben drie jaar bezig geweest met eenzelfde soort huis (1959, wel houten kozijnen), dit omdat ik alles zelf heb gedaan. Echter heb ik niet de helft van jouw wensen hier uitgevoerd. Er gaat veel tijd zitten in dingen die je niet ziet.

Badkamer: hier ben ik heel lang mee bezig geweest, ook omdat het m'n eerste keer tegelen was, en er gewoon letterlijk geen muur recht was of in het lood stond. Vloertegels zijn veel degelijker dan wandtegels (vanwege gewicht dat het moet dragen), en de prijs is daar ook naar.

Plafonds slaapkamer: slopen is het probleem niet. Waarschijnlijk is het houtwerk er achter niet berekend op gipsplaten en zul je dus ook opnieuw moeten doen (60cm h.o.h.) Isolatie er in duwen, vochtscherm, gipsplaten, dichtsmeren/stucwerk, schuren, dichtsmeren, schuren, verven.. niet moeilijk, maar je bent er lang mee bezig

Elektrische installatie: prima zelf te doen, maar lees je in in de regelgeving. Hier gaat veel meer tijd in zitten dan je zou denken (leidingen trekken is een flink rotwerk wat goed tijd kost).

Dragende muur weghalen: ik zou er zelf niet aan gaan lopen knutselen als ik eerlijk ben.

Stucwerk: zelf te doen, maar is zwaar werk, kost een hoop tijd en het resultaat is afwachten.

Ik zie hier al makkelijk 40-50k aan werk, zelfs als je een hoop zelf doet. En dan heb ik al een hoop niet meegenomen. (toilet? meterkast? plafonds beneden? trapbekleding? hal?)

Ook een tip: als je alles zelf wil doen bereid je dan voor op het feit dat je jaren bezig gaat zijn. Elke avond, elk weekend, elke vakantie, en je hebt nauwelijks rust. Er is geen eind in zicht. Dit is mentaal slopend. Ik heb er zelf bijna een burnout door gekregen.

Mijn tip is dus: bekijk welke dingen je echt wil en moet aanpakken. Heb je persé nu vloerverwarming nodig? Moet die douche nu persé vervangen worden? Moeten die kozijnen wel direct vervangen worden?
Oh ik ga echt niet alles zelf doen hoor, ben maar niet bang. Dan liever maar wat meer sparen en uitgeven. Ik hou het bij de zaken waar het niet enorm kritisch is en goed te doen, en ook vooral waar de meeste winst te behalen is zonder grote risico's. Plafonds maken, dingen slopen, loze leidingen trekken voor elektra etc, dat is allemaal niet zo spannend. Ben overigens wel technisch onderlegd hoor (werktuigbouwkundige).
Vriend van me heeft ook zelf zijn dragende muur weggehaald en ging allemaal prima. zolang je het goed ondersteunt is dat niet zo spannend. Die dragende balk plaatsen ga ik wel laten doen, collega van me heeft ook dat zelf gedaan maar dat vind ik dan weer te kritisch.
MisterEagle schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:23:
[...]

Zeker! Het gaat je lukken! Daar ben ik hier zelf ook van overtuigt, maar we hebben beide wel het gevoel gehad al even van, ohjee wat hebben we ons op de hals gehaald, maar we zijn lekker bezig en in principe komt over 3 weken de vloerverwarming + nieuwe vloer, daarvoor nog de nieuwe elektra beneden in elk geval, wellicht voor boven ook al meteen. eerste week augustus de keuken en nieuwe wc beneden en dan eind augustus nieuw kozijn met openslaande deuren, september stucen en dan boven aan de slag.

Overigens wel de goude tip werk van boven naar beneden, helaas kon dat hier dus niet. (ivm verkoop oude woning)

vwb het hout gaat het helaas om balken in het dak en niet in de vloer, hier ook alles beton gelukkig.

Maar sowieso veel succes!
Thanks, komt goed. Ga idd proberen zo veel mogelijk van boven naar beneden te werken (hoewel, beneden zal ik meer dingen laten doen terwijl ik boven vooral zelf zal doen dus zal ook wel overlap in zitten).
Dak ligt qua hout van binnen helemaal bloot en dat ziet er nog goed uit gelukkig, tijdens de keuring ook allemaal netjes bekeken en goed bevonden. Toch een voordeel van oude ongeisoleerde meuk haha.

Jullie uiteraard ook veel succes met het afronden van jullie verbouwing!
Rmg schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:07:

Daarmee bedoel je het bouwen dan gok ik? Kozijnen vervangen voor de vloer gesloopt is lijkt me namelijk niet zo handig. Slimste is denk ik om de vloer af te ronden tot voor het tegelwerk, dan de kozijnen te doen, en dan te betegelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
unezra schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:50:
EDIT: Zie dat je me nét voor was met de plaats van je toekomstige badkamer. :)

Schiet me te binnen, wellicht leuk/nuttig om als zij-projecten mee te nemen:

- Ethernet / netwerk in je huis (overal goed WiFi, router op een logische plaats, eventuele NAS op een logische plaats)
- Slimme verwarming (heb je een bypass voor nodig, verder neit veel bijzonders, is in mijn beleving wel érg veel extra comfort)

Ik zie even niet goed of er al een leidingkoker is, maar als ik het goed gok, is daar de kast in de keuken goed voor te gebruiken. Die lijkt redelijk recht onder de kast in de slaapkamer er boven (slaapkamer 1e verdieping rechtsboven) te zitten. Wellicht het meest logische daar ook je badkamer heen te verplaatsen? Heb je minder gedoe met riolering enzo.

Maakt de badkamer niet heel ruim, maar links zit juist een heel grote slaapkamer. Wellicht dat je daar een stukje vanaf kunt halen als je ruimte te kort komt.

De huidige badkamer op de 1e verdieping kun je wellicht (net als wij hebben gedaan), verbouwen tot washok, waar je je wasmachine en droger plaatst. Daar is niet veel verbouwing voor nodig, enkel kan een eigen groep voor de combinatie handig zijn. (Wij hebben de hele badkamer wel verbouwd, maar dat was voor het mooi. Functioneel was enkel de groep noodzakelijk.)
Die slaapkamer wordt idd de badkamer. Hoeft voor mij ook niet ruim, ben niet van het bad. Inloopdouche, toilet, en meubel met dubbele wastafel is voor mij prima.
De huidige douche wil ik dan een vaste trap naar zolder maken, en dan de wasmachine op zolder. Lijkt me namelijk niet prettig om de wasmachine vlak naast je slaapkamer te hebben ivm herrie.

En uiteraard ga ik overal extra leidingen trekken voor zowel elektra als ethernet. Wil op elke kamer minimaal 1 aansluiting hebben voor bedraad netwerk. Verder ga ik denk ik voor kaku lampjes met ICS2000, net even onderzoek naar zitten doen en zou moeten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:28
Klinkt als wen monsterklus, succes!

1 tip, in je badkamer niet dezelfde tegels gebruiken. Dan ziet het eruit als een woningbouw badkamer waar alles voor een dubbeltje moest.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Drardollan schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:58:
Klinkt als wen monsterklus, succes!

1 tip, in je badkamer niet dezelfde tegels gebruiken. Dan ziet het eruit als een woningbouw badkamer waar alles voor een dubbeltje moest.
Wat bedoel je niet dezelfde tegels? Ik wil de wanden en vloer wel dezelfde tegels, maar worden als ik een betaalbare offerte kan vinden 75x75cm marmerlook tegels (Neolith Pulpis). Goedkoopste die ik tot nu toe heb gevonden zijn 71 euro per m2 en dat vind ik toch n beetje prijzig dus moet hier misschien nog even een alternatief voor gaan zoeken.

Onderverdieping twijfel ik nog tussen of een lichte marmerlook tegel (wit met grijze aders), of donker graniet (Black Pearl). Graniet is natuurlijk een stuk sterker dan die keramische tegels en een beschadiging is ook minder zichtbaar, maar misschien maakt een donkere tegel het wel weer wat minder ruimtelijk.
Reden dat ik geen licht graniet pak is omdat ik die toch eigenlijk niet mooi vind, teveel stippeltjes. Mocht iemand een egale licht granieten tegel kennen hoor ik t graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mark-k schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:54:
[...]
Die slaapkamer wordt idd de badkamer. Hoeft voor mij ook niet ruim, ben niet van het bad. Inloopdouche, toilet, en meubel met dubbele wastafel is voor mij prima.
De huidige douche wil ik dan een vaste trap naar zolder maken, en dan de wasmachine op zolder. Lijkt me namelijk niet prettig om de wasmachine vlak naast je slaapkamer te hebben ivm herrie.
Hmm, daar heb je inderdaad een punt. :)

Wasmachine op zolder is idd ook prima. Wij hebben zelf geen zolder, wel 3 volle verdiepingen huis en een plat dak. Vaste trap klinkt als een nuttige upgrade. Zo te zien zit 'ie dan ook wel op een logische plaats.
En uiteraard ga ik overal extra leidingen trekken voor zowel elektra als ethernet. Wil op elke kamer minimaal 1 aansluiting hebben voor bedraad netwerk. Verder ga ik denk ik voor kaku lampjes met ICS2000, net even onderzoek naar zitten doen en zou moeten voldoen.
De kosten voor 2x ethernet zijn nauwelijks hoger en je bent meteen een stuk flexibeler. Monteert ook mooier af, ethernet outlets komen vaak per 2. In je meterkast dan alles afmonteren op een patchpaneel.
Daar is overigens weer een mooi topic over: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
(Mocht je dat niet al gevonden hebben.)

Wellicht op een eventuele werkkamer nog wat extra outlets?

Hoe dan ook: Succes met de verbouwing en ik hoop dat je tegen flink wat troep en ellende kunt.
Onze verbouwing was de eerste serieuze, ben blij dat we een aantal dingen meteen mee hebben genomen (zoals de sloop van de schouw en het washok), die wat was het, 2 maanden waren écht niet leuk.

Overal zooi, overal stof, overal materiaal van de verbouwing en altijd mensen over de vloer. Ook op je vrije dag. (Gelukkig niet in het weekend.)

Het stof is echt pas na weken en -tig keren stofzuigen, dweilen en soppen weg.

Ons is dat erg tegen gevallen, ook al waren we door iedereen gewaarschuwd.

Misschien dat jij er beter tegen kunt. :)

Wat wij wél heel fijn hebben gevonden is een stuk planning: We hebben met de aannemer afgesproken dat er *altijd* thuis gedouched en naar het toilet gegaan moest kunnen worden. We hebben uiteindelijk toch 2 of 3 dagen zonder douche gezeten (gedouched op kantoor), maar nooit zonder toilet.

Keuken was onoverkomelijk, we hebben een paar weken op een Ikea kookplaatje gekookt in de woonkamer. Is te doen, als je je er op in stelt.

Oh en maak afspraken met je aannemer. Wij hadden geen projectleider, hebben dat zelf gedaan, maar hadden wel 1 hoofdaannemer. Die hebben we op momenten moeten sturen. Uiteindelijk ook goed gegaan en met prima eindresultaat. Maar toch.

Sloopwerk heb ik bewust zelf gedaan op de schouw na. Vond het leuk en het scheelt weer een paar honderd € in de kosten. :) (Schouw durfde ik niet aan, die kon dragend zijn en ik wilde het risico niet lopen. Daarbij stond er in diezelfde ruimte een piano en ik wilde hen aansprakelijk kunnen stellen als er door stof iets mis zou gaan met de piano. Achteraf bleek de schouw goddank niet dragend, dus was het slopen met 3, 4 uur wel klaar.)

Nog iets dat me te binnen schiet: Bouwafval. Dat is *altijd* meer dan je denkt. Een simpel enkelsteens muurtje van 3 stenen lang was letterlijk een aanhanger vol. Afvoeren van alle zooi (hebben we goeddeels zelf gedaan), is meerdere rittjes naar de stort geweest.

Hoe dan ook ziet het er wel uit als een toffe verbouwing en als je er even doorheen zit: Denk aan het eindresultaat. :) De verbouwing had ik graag willen missen, het eindresultaat niet. (Ben wel blij dat het er op zit en er voorlopig verder geen écht grote klussen meer op het programma staan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:28
mark-k schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:07:
[...]

Wat bedoel je niet dezelfde tegels? Ik wil de wanden en vloer wel dezelfde tegels, maar worden als ik een betaalbare offerte kan vinden 75x75cm marmerlook tegels (Neolith Pulpis). Goedkoopste die ik tot nu toe heb gevonden zijn 71 euro per m2 en dat vind ik toch n beetje prijzig dus moet hier misschien nog even een alternatief voor gaan zoeken.
Precies wat ik bedoel, niet dezelfde tegels voor vloer en wand. Al kosten ze 1000 per m2, het blijft er armoedig uitzien, en dat is zonde als je toch zo grondig beter gaat.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:36

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik weet niet of je in de HK kan?

Maar dit is mijn topic:
Jellabie's crib 2.0

Ik heb ook een budget van ~50k, maar 98% van de werken doe ik zelf, het is krap.. als je het zelf doet. Laat je het doen met een aannemer reken dan maar zeker het dubbele.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Jellabie schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:11:
Ik weet niet of je in de HK kan?

Maar dit is mijn topic:
Jellabie's crib 2.0

Ik heb ook een budget van ~50k, maar 98% van de werken doe ik zelf, het is krap.. als je het zelf doet. Laat je het doen met een aannemer reken dan maar zeker het dubbele.
Nop heb geen HK access. Ooit wel een keer aangevraagd maar ben niet zo van de smeekbedes dus mijn onderbouwing was niet goed genoeg ofzo. Verder dus ook geen zin om nog een keer te moeten gaan bedelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
unezra schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:43:
[...]

Hmm, daar heb je inderdaad een punt. :)

Wasmachine op zolder is idd ook prima. Wij hebben zelf geen zolder, wel 3 volle verdiepingen huis en een plat dak. Vaste trap klinkt als een nuttige upgrade. Zo te zien zit 'ie dan ook wel op een logische plaats.

[...]

De kosten voor 2x ethernet zijn nauwelijks hoger en je bent meteen een stuk flexibeler. Monteert ook mooier af, ethernet outlets komen vaak per 2. In je meterkast dan alles afmonteren op een patchpaneel.
Daar is overigens weer een mooi topic over: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
(Mocht je dat niet al gevonden hebben.)

Wellicht op een eventuele werkkamer nog wat extra outlets?

Hoe dan ook: Succes met de verbouwing en ik hoop dat je tegen flink wat troep en ellende kunt.
Onze verbouwing was de eerste serieuze, ben blij dat we een aantal dingen meteen mee hebben genomen (zoals de sloop van de schouw en het washok), die wat was het, 2 maanden waren écht niet leuk.

Overal zooi, overal stof, overal materiaal van de verbouwing en altijd mensen over de vloer. Ook op je vrije dag. (Gelukkig niet in het weekend.)

Het stof is echt pas na weken en -tig keren stofzuigen, dweilen en soppen weg.

Ons is dat erg tegen gevallen, ook al waren we door iedereen gewaarschuwd.

Misschien dat jij er beter tegen kunt. :)

Wat wij wél heel fijn hebben gevonden is een stuk planning: We hebben met de aannemer afgesproken dat er *altijd* thuis gedouched en naar het toilet gegaan moest kunnen worden. We hebben uiteindelijk toch 2 of 3 dagen zonder douche gezeten (gedouched op kantoor), maar nooit zonder toilet.

Keuken was onoverkomelijk, we hebben een paar weken op een Ikea kookplaatje gekookt in de woonkamer. Is te doen, als je je er op in stelt.

Oh en maak afspraken met je aannemer. Wij hadden geen projectleider, hebben dat zelf gedaan, maar hadden wel 1 hoofdaannemer. Die hebben we op momenten moeten sturen. Uiteindelijk ook goed gegaan en met prima eindresultaat. Maar toch.

Sloopwerk heb ik bewust zelf gedaan op de schouw na. Vond het leuk en het scheelt weer een paar honderd € in de kosten. :) (Schouw durfde ik niet aan, die kon dragend zijn en ik wilde het risico niet lopen. Daarbij stond er in diezelfde ruimte een piano en ik wilde hen aansprakelijk kunnen stellen als er door stof iets mis zou gaan met de piano. Achteraf bleek de schouw goddank niet dragend, dus was het slopen met 3, 4 uur wel klaar.)

Nog iets dat me te binnen schiet: Bouwafval. Dat is *altijd* meer dan je denkt. Een simpel enkelsteens muurtje van 3 stenen lang was letterlijk een aanhanger vol. Afvoeren van alle zooi (hebben we goeddeels zelf gedaan), is meerdere rittjes naar de stort geweest.

Hoe dan ook ziet het er wel uit als een toffe verbouwing en als je er even doorheen zit: Denk aan het eindresultaat. :) De verbouwing had ik graag willen missen, het eindresultaat niet. (Ben wel blij dat het er op zit en er voorlopig verder geen écht grote klussen meer op het programma staan.)
Momenteel leef ik ook in een grote zooi (heb teveel spullen voor de ruimte :P ) dus dat komt wel goed denk ik. Goed bijhouden is natuurlijk wel verstandig wil je het ooit nog schoon krijgen.
Verder ga ik idd bijtijds wel in het netwerk deel kijken (en de andere delen, domotica etc).
Voor sloopafval laat ik wel een container komen. Alles dat daar niet in mag breng ik dan wel gewoon zelf naar de mileustraat.
Koken zonder keuken zal ook niet zo spannend zijn, heb momenteel nog geen hoge standaarden. En anders zet de kantine op t werk ook gewoon vrij nette maaltijden neer (het voordeel van een groot bedrijf).
Drardollan schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:10:
[...]

Precies wat ik bedoel, niet dezelfde tegels voor vloer en wand. Al kosten ze 1000 per m2, het blijft er armoedig uitzien, en dat is zonde als je toch zo grondig beter gaat.
Dan hebben wij denk ik een andere definitie voor armoedig, want ik vind dit dus zeer netjes:

Afbeeldingslocatie: https://www.italtile.co.za/media/catalog/product/b/d/bd1306.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonderjagerNL
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-04-2023
Ik kan het niet onderbouwen maar ik denk dat triple glas weinig meerwaarde heeft in een woning die niet goed geïsoleerd is. Heb niet de prijzen voor dubbel en triple glas voor me maar denk dat de meerprijs niet opweegt tegen de voordelen.

Wat betreft de na-isolatie van de spouwmuur: zorg dat er goed naar de spouw gekeken wordt, voor na-isolatie is het belangrijk dat het een relatief schone spouw is, anders kan het resultaat nog wel eens tegenvallen. Uiteraard speelt daarbij het soort isolatie een belangrijke rol. Vlokken zijn denk ik niet aan te raden wegens het gevaar voor wegzakken onder bijvoorbeeld de kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:51
DonderjagerNL schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:44:
Ik kan het niet onderbouwen maar ik denk dat triple glas weinig meerwaarde heeft in een woning die niet goed geïsoleerd is. Heb niet de prijzen voor dubbel en triple glas voor me maar denk dat de meerprijs niet opweegt tegen de voordelen.
Dat is een veelvoorkomend misverstand. Maar in principe is het net zo effectief. Als een dubbelglas raam 20 watt verliest bij een bepaalde temperatuur en triple glas 10 watt verliest bij dezelfde temperatuur dan is dat verlies identiek, onafhankelijk van de overige isolatie. Maar als je kamer 1000 watt verliest is 10 watt winnen natuurlijk geen grote stap, maar als je 100 watt verlies hebt dan is 10 watt minder ineens een grote stap voorwaarts percentueel gezien. Maar de absolute besparing is identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hopelijk was de prijs / locatie er dan ook naar, want een jaren '50 woning in originele toestand is niet veel meer waard dan de kavel + nutsaansluitingen.

Bedenk ook dat je niet horizontaal door dragende muren gaat sleuven. En doe dakisolatie bij voorkeur van buiten, dat scheelt binnen ruimte.
Veel jaren '50 huizen hebben alleen een plafond boven de 2e verdieping; de balken zijn dunner en niet geschikt om als vloerbalken te dienen. Check ook de aarding. Destijds was aarden aan de waterleiding normaal, als dat nog zo zit moet je een aardpen slaan, tenzij de netbeheerder nu aarde aanbied (reken er maar niet op).

Spouw met EPS volspuiten leverd je een R waarde van 1,8 op; nog niet de helft van nieuwbouw, maar erg dichtbij wat tot bouwbesluit 2012 nog mocht (2,5).

Ik zou ook direct de schoorstenen wegslopen. Waarschijnlijk zijn deze gedeeld met de buren, dus vraag even of die er ook vanaf willen. Ongebruikte schoorstenen zijn een isolatielek en vocht ingang. En zonde van de ruimte natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:04:
Hopelijk was de prijs / locatie er dan ook naar, want een jaren '50 woning in originele toestand is niet veel meer waard dan de kavel + nutsaansluitingen.

Bedenk ook dat je niet horizontaal door dragende muren gaat sleuven. En doe dakisolatie bij voorkeur van buiten, dat scheelt binnen ruimte.
Veel jaren '50 huizen hebben alleen een plafond boven de 2e verdieping; de balken zijn dunner en niet geschikt om als vloerbalken te dienen. Check ook de aarding. Destijds was aarden aan de waterleiding normaal, als dat nog zo zit moet je een aardpen slaan, tenzij de netbeheerder nu aarde aanbied (reken er maar niet op).

Spouw met EPS volspuiten leverd je een R waarde van 1,8 op; nog niet de helft van nieuwbouw, maar erg dichtbij wat tot bouwbesluit 2012 nog mocht (2,5).

Ik zou ook direct de schoorstenen wegslopen. Waarschijnlijk zijn deze gedeeld met de buren, dus vraag even of die er ook vanaf willen. Ongebruikte schoorstenen zijn een isolatielek en vocht ingang. En zonde van de ruimte natuurlijk.
Heb het huis voornamelijk gekocht op locatie en mogelijkheden dus dat zit wel goed. Gok dat de aarding nu nog via de waterleiding zit ja dus dat moet ook zeker gefixt worden. Schoorstenen verwijderen moet ik ff kijken wat het kost en idd is eentje met de buren gedeeld.
Was ik vergeten te vermelden, maar het is een soort van hoekhuis. Op de tekening links is een pad van 3m tussen mij en de buren.
DonderjagerNL schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:44:

Wat betreft de na-isolatie van de spouwmuur: zorg dat er goed naar de spouw gekeken wordt, voor na-isolatie is het belangrijk dat het een relatief schone spouw is, anders kan het resultaat nog wel eens tegenvallen. Uiteraard speelt daarbij het soort isolatie een belangrijke rol. Vlokken zijn denk ik niet aan te raden wegens het gevaar voor wegzakken onder bijvoorbeeld de kozijnen.
Hielko schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:52:
[...]

Dat is een veelvoorkomend misverstand. Maar in principe is het net zo effectief. Als een dubbelglas raam 20 watt verliest bij een bepaalde temperatuur en triple glas 10 watt verliest bij dezelfde temperatuur dan is dat verlies identiek, onafhankelijk van de overige isolatie. Maar als je kamer 1000 watt verliest is 10 watt winnen natuurlijk geen grote stap, maar als je 100 watt verlies hebt dan is 10 watt minder ineens een grote stap voorwaarts percentueel gezien. Maar de absolute besparing is identiek.
Absoluut gezien wel idd, maar procentueel gezien kan het zoals je zelf aangeeft ook best tegenvallen. Ik wil het dan ook voornamelijk vanwege de geluidsisolatie en niet zo zeer de energie, daarvoor zou HR++ ook wel volstaan gok ik. (Als geluidsisolatie ook niet significant beter is moet ik dit misschien heroverwegen)

Verder zal ik idd de spouw eerst laten controleren voor ik m vol laat spuiten. Het liefst zou ik aerogel gebruiken maar dat is echt kanonneduur volgens mij en wordt nog nauwelijks gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Bedenk ook dat de schoorsteen ook nog wel eens een vloerbalk draagt. Die moet je dan stempelen en verlengen naar de muur. Op de zolder rechts staat ook zo'n rechthoekje; dat is zeker de (helft van) de schoorsteen van de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:42:
Bedenk ook dat de schoorsteen ook nog wel eens een vloerbalk draagt. Die moet je dan stempelen en verlengen naar de muur. Op de zolder rechts staat ook zo'n rechthoekje; dat is zeker de (helft van) de schoorsteen van de buren?
Jep, zijn beide een stuk schoorsteen, gok uit mn gedachten zo'n 20cm diep en 80cm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:43
synx6 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 16:27:
[...]

Als je dat maar weet. Ik kom er net zelf uit. 125000€ lichter. De tuin is nog eens 33000€ voor 400m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
O085105116N schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:19:
[...]

Als je dat maar weet. Ik kom er net zelf uit. 125000€ lichter. De tuin is nog eens 33000€ voor 400m2
En hoeveel m2 is je huis? Met zo'n tuin zal dat ook wel significant groter zijn dan het mijne.
Denk dat er in elk geval beter verbouwkosten zonder keuken etc kan worden vergeleken, als ik soms zie wat mensen daar voor betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
onze nieuwe keuken was, ex montage, net onder de 10k, wel alles Bosch 6 en 8 serie inbouw.
Keuken zelf is u-vormig, 2 zijdes 212cm en 1 zijde 270cm

qua apparatuur: koel/vriescombi, afzuigkap, oven, vaatwasser en inductieplaat (80cm uitvoering)

Denk, afhankelijk van of je zelf monteert en wat voor apparatuur je neemt, dat je rond de 8 tot 10k wel veilig zit.
(Zou op je keuken ook niet besparen als in, die inbouwvaatwasser neem ik later wel etc. Beter gewoon in één keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-06 07:26
En het blad maakt de keuken.

(Ik erger me al jaren aan ons (lelijke, zwarte) houten blad ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
MisterEagle schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:51:
onze nieuwe keuken was, ex montage, net onder de 10k, wel alles Bosch 6 en 8 serie inbouw.
Keuken zelf is u-vormig, 2 zijdes 212cm en 1 zijde 270cm

qua apparatuur: koel/vriescombi, afzuigkap, oven, vaatwasser en inductieplaat (80cm uitvoering)

Denk, afhankelijk van of je zelf monteert en wat voor apparatuur je neemt, dat je rond de 8 tot 10k wel veilig zit.
(Zou op je keuken ook niet besparen als in, die inbouwvaatwasser neem ik later wel etc. Beter gewoon in één keer goed.
Die prijsrange zat ik idd ook al op, zaten vrienden van me ook op met een iets grotere keuken en verder de apparatuur en uitvoering die ik waarschijnlijk ook wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
O085105116N schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:19:
[...]

Ja het tikt allemaal aan. Wij gaan over een week beginnen. En hopen alles binnen 85k te kunnen klaren. Is ook niet zo ingrijpend als TS. Denk dat TS inmiddels onze waarschuwingen top of mind heeft ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
synx6 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:57:
[...]

Ja het tikt allemaal aan. Wij gaan over een week beginnen. En hopen alles binnen 85k te kunnen klaren. Is ook niet zo ingrijpend als TS. Denk dat TS inmiddels onze waarschuwingen top of mind heeft ;)
Dat sws ja, maar kan er toch niks anders van maken momenteel. Ik ga niet nu dingen maar half doen en dan merken dat t misschien toch gekund had, en kan helaas ook niet ff wat geld bijprinten :p
Dan liever maar even wat langer erover doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
mark-k schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:59:
[...]

Dat sws ja, maar kan er toch niks anders van maken momenteel. Ik ga niet nu dingen maar half doen en dan merken dat t misschien toch gekund had, en kan helaas ook niet ff wat geld bijprinten :p
ja precies! niet gek laten maken en gewoon rustig en gestaag aan je thuis werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
mark-k schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:59:
[...]

Ja bijprinten.. even draghi appen? Als je tijd hebt dan kun je ook goed onderhandelen bij aannemers. Zij kunnen hun uren opvullen bij jou. Jij hebt vaklui en zij een top gevulde orderportefeuille. Win win, mits je tijd hebt en flexibel bent. Ken iemand die voor een fractie van de prijs een renovatie op deze manier heeft laten uitvoeren. Had in 3 maanden gekund. Nu 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
synx6 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 22:05:
[...]

Ja bijprinten.. even draghi appen? Als je tijd hebt dan kun je ook goed onderhandelen bij aannemers. Zij kunnen hun uren opvullen bij jou. Jij hebt vaklui en zij een top gevulde orderportefeuille. Win win, mits je tijd hebt en flexibel bent. Ken iemand die voor een fractie van de prijs een renovatie op deze manier heeft laten uitvoeren. Had in 3 maanden gekund. Nu 12 maanden.
Zolang ik er enigszins kan leven over 6 maanden (lees slaapkamer en badkamer werkend en ergens een inductieplaat) ben ik al dik tevreden, dus dat is zeker een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Als je de ruimte op zolder nog niet nodig hebt, zou ik de dakkapel als sluitstuk gebruiken: eerst alle andere zaken aanpakken. Een dakkapel is al snel 10-15k en om die op een zolder te plaatsen die je verder alleen als opslag gaat gebruiken is natuurlijk zonde.

Verder lees ik dat je een schuifpui wil. Ik denk dat je je buren een groot plezier zal doen met gewone uitslaande deuren. Mijn buren zijn hele leuke lui, maar hun schuifpui kan me gestolen worden: het geeft gewoon fors geluid, iedere keer als dat ding open en dicht gaat. Overigens zei de buurvrouw gisteren dat ze eigenlijk liever openslaande deuren had gehad. Dus wie weet wordt dat met wat geluk over een paar jaar wel aangepakt :)

Verder klinken de plannen behoorlijk ambitieus. Wel gaaf, maar pas op dat je jezelf niet voorbij loopt. Neem af en toe ook eens een dag voor jezelf: ga ff naar de sauna, bij je ouders op de bank hangen of met vrienden in de kroeg! Je zal zien dat je na zo'n ontspan-moment ineens een idee krijgt over dat ene plankje of die muur waar je al een tijdje tegenaan hikt. En anders doe je in ieder geval weer energie op om het volgende stukje aan te pakken. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Pietervs schreef op zondag 23 juni 2019 @ 22:37:
Als je de ruimte op zolder nog niet nodig hebt, zou ik de dakkapel als sluitstuk gebruiken: eerst alle andere zaken aanpakken. Een dakkapel is al snel 10-15k en om die op een zolder te plaatsen die je verder alleen als opslag gaat gebruiken is natuurlijk zonde.

Verder lees ik dat je een schuifpui wil. Ik denk dat je je buren een groot plezier zal doen met gewone uitslaande deuren. Mijn buren zijn hele leuke lui, maar hun schuifpui kan me gestolen worden: het geeft gewoon fors geluid, iedere keer als dat ding open en dicht gaat. Overigens zei de buurvrouw gisteren dat ze eigenlijk liever openslaande deuren had gehad. Dus wie weet wordt dat met wat geluk over een paar jaar wel aangepakt :)

Verder klinken de plannen behoorlijk ambitieus. Wel gaaf, maar pas op dat je jezelf niet voorbij loopt. Neem af en toe ook eens een dag voor jezelf: ga ff naar de sauna, bij je ouders op de bank hangen of met vrienden in de kroeg! Je zal zien dat je na zo'n ontspan-moment ineens een idee krijgt over dat ene plankje of die muur waar je al een tijdje tegenaan hikt. En anders doe je in ieder geval weer energie op om het volgende stukje aan te pakken. :)
Ik vind een schuifpui toch een stuk prettiger dan deuren. Tegenwoordig heb je er ook die gewoon soepel en geruisloos lopen plus dat hij aan de kant zonder aangesloten buren zit dus qua geluid zal het wel meevallen.

Uiteraard rustmomentjes inbouwen ja. Mijn condities is momenteel toch ruk dus gok dat ik het fysiek wel al nodig ga hebben haha. Voordeel van de nieuwe locatie is ook dat ff met mensen naar t cafe gaan n stuk makkelijker is :)

Edit: de dakkapel is idd een gevalletje als er geld over is, staat idd redelijk onderaan de lijst. Wil misschien mn treintjes van vroeger wel op zolder zetten maar die hebben geen kapel nodig gelukkig ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mark-k op 23-06-2019 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Onze verbouwing is nu bijna klaar, ik denk nog een tweetal weken. Wat hebben we gedaan?

Huis uit 2000, goed geïsoleerd en alles beton. Huis is drie verdiepingen.

Zelf alles gesloopt: badkamer, keuken, twee muren

Zelf de muren gebouwd voor een tweede badkamer en zelf in de oude badkamer voorzetwand en koof geplaatst.

Zwager heeft al het leiding werk gratis geplaatst in beide badkamers.

Vloerverwarming laten frezen op de beganegrond en de eerste verdieping. Twee verdelers met elk 4 groepen, onafhankelijk bedienbaar. Kosten: 2400 euro

Zelf de sleuven dicht moeten maken.

Keuken bij Ikea gekocht, apparatuur van AEG. Zelf alles monteren en plaatsen. Rechte opstelling van 4 meter en twee hoge kasten aan de andere kant. Kosten: 8000 euro

Stukwerk was 300m2 a 3600 euro.

Badkamers laten tegelen, monteren van bad en een wc (andere wc had ik zelf al gemonteerd) kwam op 3500 euro

Kosten voor de badkamers en toiletten : 7800 euro bij de sanidump

Een muur laten behangen à 250 euro.

Kosten behang en verf een kleine 1000 euro en daar komt nog wel wat bij.

6 nieuwe binnendeuren, kozijnen en laten plaatsen: 3000 euro, zonder het beslag mee te rekenen.

Elektricien 2300 euro: plaatsen schakelmateriaal, 6 nieuwe stopcontacten, 2 nieuwe groepen, 30 meter nieuwe kabels door de kruipkelder de loof in naar boven toe.

Al het afval en puin hebben we zelf afgevoerd naar de milieustraat.

Daarnaast zeker 1000 euro al aan kleine dingen bij de bouwmarkten, een nieuwe schuifdeur voor de douche a 800 euro, omdat we blijkbaar de verkeerde maat hadden doorgegeven en al een keer door de vloerverwarming heen gegaan. Gelukkig kwamen ze dat gratis repareren.

Alles via werkspot laten uitvoeren, de eerste offerte van een aannemer die alles wou doen inclusief plaatsen keuken was 35000 euro... shoppen loont dus. Maar zelfs dan, de kosten gaan rap omhoog. Elke tegenvaller loopt in de papieren en jij hebt ook nog eens een veel ouder huis.

Ik zou als ik jou was een eerste inventarisatie opmaken en een planning. Definitieve werkzaamheden weet je pas als je alle oude zooi er uit hebt gehaald, daarna kan je pas echt gaan shoppen voor werklieden en een betere kostenraming maken.

Ik wens je veel succes in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:43
mark-k schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:46:
[...]

En hoeveel m2 is je huis? Met zo'n tuin zal dat ook wel significant groter zijn dan het mijne.
Denk dat er in elk geval beter verbouwkosten zonder keuken etc kan worden vergeleken, als ik soms zie wat mensen daar voor betalen...
Dat had ik natuurlijk even moeten vermelden.

Woonopp 140m2.
Inpandige garage 30m2
Vliering 42m2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-06 11:53
[...]

Ik heb voor een deel hetzelfde gedaan: doorzonwoning uit 1962 met een houten vloer in de woonkamer en beton in de keuken en hal. Muur tussen keuken en woonkamer verwijderd, houten vloer verwijderd en ook de betonvloer van de keuken (direct op zand) verwijderd. Dat geïsoleerd (20 cm) met nieuwe betonvloer en vloerverwarming. Eenvoudige keuken van Ikea erin.

Boven de badkamer ook geheel opnieuw gedaan zonder heel rare luxe zaken.

Ik dacht oorspronkelijk met 35k wel klaar te zijn, maar de teller staat nu op 70k.

En dan waren de kozijnen met goed glas al door de vorige bewoner gedaan.

In mijn geval hebben we het plat dak ook vernieuwd en geïsoleerd en is niet alleen de ketel verplaatst maar het hele verwarmingssysteem vernieuwd met Jaga convectors en een warmtepomp. Dat drijft de prijs wel op, natuurlijk.

In ieder geval: het kost je veel geld. Vooral ook omdat je in het proces zaken gaat aanpakken die je eerst niet van plan was, met het motto "ja, als we nu toch bezig zijn, dan doen we het meteen goed".

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:41

dr.lowtune

Deugt niet

mark-k schreef op zondag 23 juni 2019 @ 15:49:
- Alles is nog enkel glas met stalen kozijnen, dit moet allemaal triple glas in kunststof worden. Wel wil ik achter een raam verwijderen en een schuifpui laten plaatsen, en de keukendeur verwijderen en dichtmetselen zodat er daar een raam kan. Nu vraag ik me af, deze aanpassingen aan de gevel voor of na het slopen van de vloer doen?
Ik zou het er voor doen, kan je nog mooi over je oude vloer zooi verplaatsen. Wellicht maakt je schuifpui (als je een achterom hebt) het ook makkelijker om "groot materieel" je huis in te krijgen. Naderhand kan je dan alles mooi afwerken.
- Momenteel is er geen badkamer, maar een kast met een douche erin. Ik wil dus een slaapkamer opofferen voor de badkamer. Het lijkt me dat je kozijn al vervangen moet zijn voor je de wanden kan tegelen. Verder vraag ik me af hoe ik het leidingwerk moet gaan leggen. Ook hangt daar nu de CV ketel, die moet naar zolder. Badkamer wordt redelijk simpel met n wc, inloopdouche, en dubbele wastafel. Wel wil ik ook de wanden in dezelfde tegels als de vloer laten betegelen. Zelf doen lijkt me niet heel simpel?
Wij hebben het tegelen ook laten doen, ging sneller en netter (en was niet duur, via werkspot). Maak eerst een goede tekening van hoe je de badkamer wil (met alle maten) en ga dan pas leidingen leggen. Ik heb het zelf toen allemaal in Sketchup gemaakt (kan je ook lekker schuiven met dingen om te kijken hoe dat staat). Tip: gebruik voor de afvoer van de douche minimaal 50mm leiding, wij hebben 40mm, maar dat is kantje-boord... (regendouche....).
- Tussen de woonkamer en keuken zit nu nog een muur, die moet weg. Is dragend dus moet een balk geplaatst worden. zal niet zo spannend zijn. Wil de muur wel zelf verwijderen dus zal m moeten stempelen, kan dat op een houten vloer?
Bij ons (jaren 30 woning met alleen maar houten vloeren) ging dat gewoon. Nu moet ik wel zeggen dat we echt serieus dikke balken hebben, of dat bij jouw woning ook zo is weet ik niet.
- Als de vloer er toch uit gaat wil ik ook meteen nieuwe leidingen etc leggen, dat is niet zo lastig. Wel wil ik ook maar meteen de rest van de elektrische installatie (en als t kan ook verwarmingsleidingen gedeeltelijk) vervangen. Ik kan een sleuvenfrees lenen dus alles kan netjes door de muur. Vraag me wel af hoe de overgang tussen verdiepingen gedaan moet worden. Wordt dat netjes genoeg als je dat gewoon boort?
Hier heb ik ervaring mee ;) Ik heb dit gedaan toen de plafonds er uit lagen. In ons geval (houten vloeren) moest je dan zo'n 5cm overbruggen (de dikte van het vloerdeel met wat speling). Dat stukje netjes met een beitel bewerken zodat je een doorlopende sleuf hebt.
- Momenteel is de ventilatie met wat roostertjes in de muur voor zover ik kan zien. Het liefst zou ik dit verbeteren, maar zou niet weten hoe.
Als je toch je kozijnen en glas gaat vervangen, dan kan je natuurlijk kijken naar kozijnen of glas met geintegreerde ventilatie. Je kan natuurlijk ook mechanische ventilatie aanleggen.

Je hebt een mooi project voor de boeg. Wij hebben uiteindelijk alles kunnen doen voor zo'n 30k (dat was in 2011, dus nu wel duurder gok ik). In dat bedrag zit een keuken met granieten blad, badkamer met bad op pootjes en inloop regendouche, complete elektrische installatie (echt alles), complete CV installatie (ook echt alles, 10 radiatoren), tegelwerk, draagmuur verwijderen, dubbelglas plaatsen...en dan nog alle "kleine klusjes". We hebben dus bijna alles zelf gedaan en zijn er bijna 3 jaar mee bezig geweest.

Je kan heel veel geld besparen door slim in te kopen, dus loop niet klakkeloos naar de doorsnee bouwmarkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
dr.lowtune schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:19:
[...]

Ik zou het er voor doen, kan je nog mooi over je oude vloer zooi verplaatsen. Wellicht maakt je schuifpui (als je een achterom hebt) het ook makkelijker om "groot materieel" je huis in te krijgen. Naderhand kan je dan alles mooi afwerken.

[...]

Wij hebben het tegelen ook laten doen, ging sneller en netter (en was niet duur, via werkspot). Maak eerst een goede tekening van hoe je de badkamer wil (met alle maten) en ga dan pas leidingen leggen. Ik heb het zelf toen allemaal in Sketchup gemaakt (kan je ook lekker schuiven met dingen om te kijken hoe dat staat). Tip: gebruik voor de afvoer van de douche minimaal 50mm leiding, wij hebben 40mm, maar dat is kantje-boord... (regendouche....).

[...]

Bij ons (jaren 30 woning met alleen maar houten vloeren) ging dat gewoon. Nu moet ik wel zeggen dat we echt serieus dikke balken hebben, of dat bij jouw woning ook zo is weet ik niet.

[...]

Hier heb ik ervaring mee ;) Ik heb dit gedaan toen de plafonds er uit lagen. In ons geval (houten vloeren) moest je dan zo'n 5cm overbruggen (de dikte van het vloerdeel met wat speling). Dat stukje netjes met een beitel bewerken zodat je een doorlopende sleuf hebt.

[...]

Als je toch je kozijnen en glas gaat vervangen, dan kan je natuurlijk kijken naar kozijnen of glas met geintegreerde ventilatie. Je kan natuurlijk ook mechanische ventilatie aanleggen.

Je hebt een mooi project voor de boeg. Wij hebben uiteindelijk alles kunnen doen voor zo'n 30k (dat was in 2011, dus nu wel duurder gok ik). In dat bedrag zit een keuken met granieten blad, badkamer met bad op pootjes en inloop regendouche, complete elektrische installatie (echt alles), complete CV installatie (ook echt alles, 10 radiatoren), tegelwerk, draagmuur verwijderen, dubbelglas plaatsen...en dan nog alle "kleine klusjes". We hebben dus bijna alles zelf gedaan en zijn er bijna 3 jaar mee bezig geweest.

Je kan heel veel geld besparen door slim in te kopen, dus loop niet klakkeloos naar de doorsnee bouwmarkt!
Ik ben vooral bang dat daarna met slopen de pui zou beschadigen. Zou nogal zonde zijn. Maar de pui komt wel bij het stuk met houten vloer dus misschien valt het wel mee, moet ff kijken.

Kozijnen met ventilatie had ik ook al gezien ja, maar gaat daarmee niet veel warmte verloren?

Als je nog tips hebt qua inkoop hoor ik het graag, op n stel gipsplaten van 4 euro ps is denk ik niet veel te besparen, maar andere zaken mogelijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 15:25

Bezulba

Formerly known as Eendje

krvabo schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:21:

Ik wil hier even de kanttekening bij plaatsen dat het inderdaad nuttig is om te kijken of iets persé MOET, maar als je het niet doet in de periode vlak voor verhuizing je uiteindelijk meestal dit soort dingen ontzettend lang gaat uitstellen want dan staat je huis vol, is alles in gebruik en wil je eigenlijk gewoon leven zonder gezeur.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:41

dr.lowtune

Deugt niet

mark-k schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:27:
[...]

Ik ben vooral bang dat daarna met slopen de pui zou beschadigen. Zou nogal zonde zijn. Maar de pui komt wel bij het stuk met houten vloer dus misschien valt het wel mee, moet ff kijken.

Kozijnen met ventilatie had ik ook al gezien ja, maar gaat daarmee niet veel warmte verloren?

Als je nog tips hebt qua inkoop hoor ik het graag, op n stel gipsplaten van 4 euro ps is denk ik niet veel te besparen, maar andere zaken mogelijk wel.
Het zal je verbazen hoeveel gipsplaten je in een huis kwijt kunt :P , dus zelfs daar kan je wel het nodige op winnen. Sommige leveranciers geven je korting als je er meteen een hoop besteld,dat kan schelen (moet je het wel ergens op kunnen slaan natuurlijk).

Wij hebben vooral goed op marktplaats gekeken. Zo hebben we ons ligbad op pootjes (nieuw) voor een zeer zacht prijsje gekocht. Een grote glazen douchewand hebben we bij een webshop gekocht voor een paar stuivers. Hetzelfde geldt voor de waterkranen in huis.

De keuken was ook zo'n mooie bespaarpost. De keuken is gebouwd door een interieurbouwer, met hem kon ik gewoon afspreken waar de apparaten werd ingekocht en dat scheelde ook heel veel geld. En deze interieurbouwer was gewoon heel eerlijk in zijn prijs, dus geen mandemakers taferelen waarbij je een keuken van 30k voor 20k krijgt en ze nog steeds 10k marge op je maken :+

Tegels: toevallig had een vrij grote tegelzaak in de buurt een mooie aanbieding op de tegels die we wilden, scheelde weer honderden euro's.

Schakelmateriaal/meterkastspul: veel webshops bieden dit ook stukken goedkoper aan dan de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
dr.lowtune schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:12:
[...]

Het zal je verbazen hoeveel gipsplaten je in een huis kwijt kunt :P , dus zelfs daar kan je wel het nodige op winnen. Sommige leveranciers geven je korting als je er meteen een hoop besteld,dat kan schelen (moet je het wel ergens op kunnen slaan natuurlijk).

Wij hebben vooral goed op marktplaats gekeken. Zo hebben we ons ligbad op pootjes (nieuw) voor een zeer zacht prijsje gekocht. Een grote glazen douchewand hebben we bij een webshop gekocht voor een paar stuivers. Hetzelfde geldt voor de waterkranen in huis.

De keuken was ook zo'n mooie bespaarpost. De keuken is gebouwd door een interieurbouwer, met hem kon ik gewoon afspreken waar de apparaten werd ingekocht en dat scheelde ook heel veel geld. En deze interieurbouwer was gewoon heel eerlijk in zijn prijs, dus geen mandemakers taferelen waarbij je een keuken van 30k voor 20k krijgt en ze nog steeds 10k marge op je maken :+

Tegels: toevallig had een vrij grote tegelzaak in de buurt een mooie aanbieding op de tegels die we wilden, scheelde weer honderden euro's.

Schakelmateriaal/meterkastspul: veel webshops bieden dit ook stukken goedkoper aan dan de bouwmarkt.
Klopt moet alles eens uitrekenen /tekenen om te zien wat ik nodig heb en dan in bulk bestellen. Ben verder ook wel de veilingen etc aan het bijhouden om mogelijk nog iets goedkoop te scoren, en verder marktplaats etc ja.

Was idd ook niet van plan gewoon maar alles bij de bouwmarkt te halen, elektraspul bestel ik ook wel gewoon in bulk.
Keuken ga ik denk ik kijken bij dezelfde zaak als n vriend van me, die hebben m daar vrij goedkoop gekregen.
Pagina: 1