Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Ik ben op zoek naar een Access Point en twijfel tussen de in 2015 uitgebrachte TL-WR802N en de in 2017 uitgebrachte TL-WR902AC.

Mijn dilemma:
De N-versie is weliswaar langzamer maar heeft in tegenstelling tot de AC versie ook in de Access Point Mode een Guest Network mogelijkheid. Kan iemand voor me controleren of bij de TL-WR902AC in Access Point Mode echt geen Guest Network is te definiëren of dat die mogelijkheid er nog steeds is, maar dat men het het vergeten is te melden in de gebruiksaanwijzing.

Ik hoor graag, Rico.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een accesspoint met Guest Network? Hoe dan? Om twee netwerken aan te bieden moet je òf twee lan poorten gebruiken, òf met vlans werken. Consumentenspul doet meestal geen vlans, en 2 netwerkkabels is ook niet handig. Dus hoe doet'ie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoE
Ik ben geen ICT'er dus weet niet hoe het werkt. Ik heb alleen in de user guide gelezen dat het mogelijk is in de Accesspoint mode een gewone en een guest network in de lucht te brengen / aan te bieden.

https://www.tp-link.com/us/user-guides/tl-wr802n_v4/

Daarom mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@RicoE welkom op het forum.

Ik heb je vraag even afgesplitst, het kicken en kapen van een topic is niet gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Mijzelf schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:05:
Een accesspoint met Guest Network?
Er zijn genoeg routers of access points voor consumenten die de mogelijkheid bieden om een apart Guest WiFi aan te maken, wat dan volledige gescheiden gehouden wordt van het eigen WiFi...
RicoE schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:39:
Ik ben geen ICT'er dus weet niet hoe het werkt. Ik heb alleen in de user guide gelezen dat het mogelijk is in de Accesspoint mode een gewone en een guest network in de lucht te brengen / aan te bieden.
Van de TP-Link website over de TL-WR902AC (https://www.tp-link.com/n...utm_medium=select-local):

"Guest Network is only available when the TL-WR902AC is on standard wireless router /hotspot router mode."

Lijkt me duidelijk. Al kun je natuurlijk je TL-WR902AC in "router" mode laten staan, handmatig de DHCP server uitzetten, de kabel vanaf je modem in een LAN poort steken, en er zo effectief een access point van maken ([HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point).

Tot slot, je zegt dat je op zoek bent naar een "Access Point", maar deze beiden apparaten zijn eigenlijk WiFi routers. Je kunt overwegen een dedicated Access Point te kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Cpt.Morgan op 23-06-2019 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Cpt.Morgan schreef op zondag 23 juni 2019 @ 11:17:
[...]

Er zijn genoeg routers of access points voor consumenten die de mogelijkheid bieden om een apart Guest WiFi aan te maken, wat dan volledige gescheiden gehouden wordt van het eigen WiFi...
Een router, ja. Die kan wel met 2 of meer netwerken omgaan. Maar als accesspoint moet je echt op de een of andere manier 2 netwerken naar de router zien te krijgen.
"Guest Network is only available when the TL-WR902AC is on standard wireless router /hotspot router mode."

Lijkt me duidelijk. Al kun je natuurlijk je TL-WR902AC in "router" mode laten staan, handmatig de DHCP server uitzetten, de kabel vanaf je modem in een LAN poort steken, en er zo effectief een access point van maken
Dat kan, maar dan zal het Guest Network niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Mijzelf schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:42:
Een router, ja. Die kan wel met 2 of meer netwerken omgaan. Maar als accesspoint moet je echt op de een of andere manier 2 netwerken naar de router zien te krijgen.
Fair enough, maar de 2 modellen die hij noemt zijn allebei routers, en die kunnen dat dus wel.
Dat kan, maar dan zal het Guest Network niet werken.
Goed punt, die DHCP server is waarschijnlijk ook in gebruik voor het Guest Network. Daar had ik niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Cpt.Morgan schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:47:
[de 2 modellen die hij noemt zijn allebei routers, en die kunnen dat dus wel.
Nee. Niet als accesspoint.

Het idee van een gastnetwerk is dat dat netwerk alleen access heeft naar de WAN, en niet naar het 'gewone' netwerk. Daartoe wordt dus een apart netwerk segment aangemaakt, met een eigen ip range.

.................................................+----------+
'gewoon' netwerk (192.168.0.*) ---- | Router |
.................................................|.............| ---- WAN
gast netwerk (192.168.1.*) --------- |............|
.................................................+-----------+

De router routert beide netwerken naar WAN, maar niet naar elkaar. De gasten kunnen dus niet op het gewone netwerk komen. En omgekeerd meestal ook niet.

Maar nu hang je er een accesspoint bij, een eenvoudige die geen VLAN's ondersteund. Die zit noodgewongen dus op een van die interne netwerken.
..............+------+
...............|..AP.|--------------------+
..............+-----+.....................|
............................................|....+----------+
'gewoon' netwerk (192.168.0.*)+---- | Router |
.................................................|.............| ---- WAN
gast netwerk (192.168.1.*) --------- |............|
.................................................+-----------+

Hoe kan die AP het gastnetwerk aanbieden? Hij kan niet bij het gastnetwerk van de router, want dat is een ander kabeltje. Hij kan ook niet zomaar een andere IP range gebruiken, want de router routert dat niet. Hij zou zelf kunnen gaan routeren, en de gastnetwerk achter een NAT hangen, maar aangezien het gast verkeer dan via 192.168.0.* moet, is een gast dus in staat het gewone netwerk te bereiken.

Oftewel, om met een accesspoint meer dan 1 netwerk aan te bieden, moet hij VLAN's ondersteunen, en de router aan de andere kant van die kabel ook. Geen consumenten spul dus, of wel consumenten spul maar met aangepaste firmware. In OpenWRT is dit een eitje.

[ Voor 19% gewijzigd door Mijzelf op 23-06-2019 14:40 . Reden: Ascii art was verpest. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoE
@rens-br
Dat kapen van het topic realiseerde ik me zelf ook maar te laat. Zal niet meer gebeuren. Bedankt voor het splitsen.
Maar is de discussie of e.e.a wel kan en zoja hoe feitelijk niet ook het kapen van mijn vraag [Werkt een bepaalde functionaliteit die wel beschreven staat in de handleiding van een oudere versie maar niet meer in de nieuwere nog wel in de nieuwere versie?] :)

https://www.tp-link.com/us/user-guides/tl-wr802n_v4/
vs
https://static.tp-link.co...1_TL-WR902AC%203.0_UG.pdf

On topic:
Ik weet niet waar deze discussie heen gaat maar aangezien geen van de bezitters van de TL-WR902AC gereageerd heeft met het antwoord op mijn vraag, zal ik hem binnenkort maar gewoon aanschaffen en uitproberen. Uiteraard zal ik hier terugkoppelen of Guest Network in AP mode ook in de nieuwere TL-WR902AC werkt en zoja hoe. (Dat laatste indien ik dat kan uitvogelen en verwoorden.)

[ Voor 33% gewijzigd door RicoE op 23-06-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Mijzelf schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:35:
[...]

Nee. Niet als accesspoint.
Alleen als ze als router functioneren kunnen ze dat, daar heb je gelijk in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoE
@Cpt.Morgan
Ik heb de reacties nog eens grondig nagelezen maar nu op een monitor i.p.v. op mijn mobieltje. Daarom lees ik nu pas je tekst uit de FAQs van het supportgedeelte op de TPLINK site: "Guest Network is only available when the TL-WR902AC is on standard wireless router /hotspot router mode." OOk daar had ik in eerste instantie overheen gelezen. Tijd voor een bril dus.

Vermoedelijk is de tekst in de TL-WR802N fout en hebben ze dat voor de WR-902AC aangepast.

Allen,
Bedankt voor het meedenken en jullie reacties.
Pagina: 1