Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp foutief toebedeelde ip adressen (verkeerd subnet)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• crazyke
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-11 17:21
Hallo allemaal

Even een vraag waar ik zelf niet uit geraak en ook niet veel over vind op het internet.

Mijn setup thuis is als volgt:
- router van Telenet, - eigen router (netgear 6300), - switch (netgear gs724) en vanaf de switch naar mijn ap's (tp link eap245) en NAS.

Mijn wifi van mijn eigen router staat af en DHCP staat op automatisch. Al mijn draadloze apparaten connecteren dus via de ap's.

Nu merk ik soms dat sommige toestellen een ip adres krijgen met een ander subnet. Terwijl al mijn apparaten een ip adres krijgen '192.168.1.XX' krijgt dan een of meer apparaten '192.168.2.XX' Dit komt op verschillende ap's voor en lijkt me ook logisch omdat de ip adressen toch toebedeeld worden vanuit mijn eigen router? Of ben ik hierin verkeerd?
Als ik desbetreffend toestel dan enkele malen reconnect dan krijgt hij wel een juist ip adres.

Ik ben zeker geen kenner, maar heb een basiskennis over netwerken. Ik heb al mijn AP's al eens opnieuw geconfigureerd en dit probleem blijft zich manifesteren.

Weten jullie hoe dit komt? Is de router klaar voor de schroothoop? Hij is al wel 6 jaar oud.

Alle reacties

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De kans lijkt mij groot dat zowel je Router van Telenet als je netgear router hun dhcp server aan hebben staan.
Hoe zit je netgear aan je Telenet modem/router aangesloten? Op de Lan poort van de netgear of op de Wan poort? (Ik gok lan poort)
Dat ze soms een ip adres via dhcp krijgen uit het andere subnet komt omdat het maar net is welke DHCP server als eerste reageert.

• crazyke
Bedankt voor je reactie. Inderdaad gewoon via lan.

Dus maw gewoon de dhcp afzetten bij de telenet router?
Ik heb wel twee digiboxen rechtstreeks op de telenet router hangen.
Ik kan dus best deze twee en mijn eigen router een vast ip adres geven? Zou dit een oplossing kunnen zijn?

[ Voor 45% gewijzigd door crazyke op 22-06-2019 22:39 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-11 14:00

M2M

medicijnman

Misschien is het verstandiger de LAN uitgang van de Telenet Router in de WAN ingang van je eigen router te stoppen?

(en dan een IP range kiezen die de telenet router niet neemt?)

-_-

• crazyke
Tnx voor de raad, maar ik denk niet dat mijn router een WAN poort heeft?

Afbeeldingslocatie: https://photos.app.goo.gl/74VJv9XQEcR1ucs46

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:45
Aansluitingen laten zoals ze zijn. DHCP uit op de Netgear, en klaar is Kees.
Wat je nog extra kunt doen is een vast IP adres instellen voor de Netgear en TP-Link AP's in de IP-range van de Telenet router, maar buiten zijn DHCP range.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:09
crazyke schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:33:
Tnx voor de raad, maar ik denk niet dat mijn router een WAN poort heeft?

[Afbeelding]
De ethernet kabel die van je Telnet modemrouter komt moet in een van de "ethernet" (LAN) poorten van je Netgear router zitten, niet in de "internet" (WAN) poort. En DHCP op je router inderdaad uit. Zie ook hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-11 20:00
Wat is het nut van die netgear router als en wifi en dhcp dadelijk uit staat ??

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:16

lier

MikroTik nerd

vonkkie schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:07:
Switch(?)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• vonkkie
Die hangt er achter zegt hij

Diequote]lier schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:14:
[...]

Switch(?)
[/quote]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
vonkkie schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:07:
Wifi hoeft niet uit, dus dan wordt het een 'dom' access point.

edit: die staat al uit, daar had ik overheen gelezen, dank @vonkkie .

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 23-06-2019 10:05 ]

• vonkkie
Nee maar die staat uit zegt hij

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:09
vonkkie schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:57:
Nee maar die staat uit zegt hij
Ik zie het nu ook, ik had dit eerder gelezen als dat de WiFi van zijn modemrouter uitstond |:( . Dan blijft de mogelijkheid over dat hij het ding alleen als switch wil gebruiken, wat natuurlijk ook prima kan. Maar als er verder niets zit aangesloten op dat ding, dan kan hij er net zo goed tussen uit...

• Stefuit
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:28
Staat de dmz ingesteld van de Telenet router?

• crazyke
Bedankt allemaal om even mee te denken voor het probleem.

- De reden dat de Netgear router ertussen staat is omdat ik vroeger de Wifi wel gebruikte maar recent ben overgeschakeld naar de AP's (eap245) :) Eigenlijk niet bij nagedacht om deze ertussenuit te halen |:(

- Om eerlijk te zijn heeft deze eigenlijk geen nuttige functie meer en heb er niet bij nagedacht deze er simpelweg tussenuit te halen. :)

De volgende stap is echter wel om terug een router ertussen te zetten met VPN server en cliënt functie. Zodanig wordt al mijn internet verkeer achter de router gemaskeerd door de VPN. Gezien ik hier ook enkele vragen over heb ga ik best een ander topic starten.

Nogmaals bedankt voor jullie info!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:45
Goede raad: vooraleer je met VPN en dat soort dingen aan de slag gaat, maak je de standaard materie beter eigen. Ap's, routers, switches, DHCP, hoe wat aan te sluiten, etc. Dan stel je het netwerk één keer goed in en dan aan de slag met "Level 2".
Pagina: 1