Op zoek naar een mooie auto... Help?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hallo GoT!

Ik ben 23, hopelijk volgende week afgestuurd HBO Informatica, en het OV tegenwoordig meer dan spuugzat (reistijden van 1.5 uur zijn irritant, als je met een halfuurtje met de auto er kunt zijn).

Dit is soort van een vervolg van Op zoek naar 4 wielen en een stuur (en de rest van de auto) - ik ben er nog steeds niet uit. In plaats dat topic te heropenen, heb ik nieuw/meer onderzoek gedaan en een tabelletje gemaakt (zie onderaan).

Eisen
  • Vier wielen
  • Brandstof: Benzine (hybride mag)
  • Budget: aankoop €7.500 max(!!!), €3.000 voor een jaar rijden. (~ €11k op de spaarrekening, vanaf 1 juli een vaste baan o.b.v. €2.300 bruto en 80% of 4 dagen werken, dus €1.840 bruto salaris)
  • Accesoires:
  • Centrale vergrendeling
  • Elektrische Ramen
  • Climate Control
Wensen
  • Een mooie auto: het gaat niet alleen levend aankomen, maar ook gelukkig.
  • GEEN HATCHBACK - die vind ik foeilelijk. Graag een sedan of coupé
  • Ik ben opgegroeid met films als Fast&Furious, en spellen als Need for Speed, in die zin wil ik de auto's ooit (ooit) wat mooi maken. In eerste instantie gewoon iets wat er een beetje sportief uit ziet.
  • Sportieve motor: hoeft opzich niet. Zo lang het harder dan de Peugeot 107 gaat, ben ik blij.
  • Redelijk goedkoop in rijkosten -> niet torenhoog verbruik.
  • Redelijk goedkoop in reparaties. Ik kan niks repareren omdat ik nergens aan mag komen, maar wil het wel proberen.
  • Accesoires:
  • Cruise Control
  • Lichtmetalen velgen
  • Ofwel ingebouwd, ofwel later zelf inbouwen: Android Mediaplayer (dit idee (plaatje)) zodat ik navigatie en muziek (i.e. Here/Waze en Spotify) kan gebruiken.
Zelf al gevonden:
We hebben thuis twee auto's: een VW Cross Polo, van m'n ouders, en een Peugeot 107, ook van m'n ouders maar de 'jeugd' gebruikt die (mijn broertje, ik, en vanaf het najaar ook mijn zusje - redelijk druk dus).

Mijn ouders zijn vrij zuinig, en als ik vertel over een auto die ik heb gevonden wordt 'ie meteen afgekraakt want 'weet je wel hoeveel dat kost' enzovoorts - ze zijn goed krenterig (maar 'geld is niet belangrijk', dus ook nog hypocriet).
Deels wil ik dus een auto die - hoe raar het ook klinkt - ook door hen goedgekeurd wordt.

Ik heb een overzichtje gemaakt van auto's o.b.v. zoekresultaten op marktplaats, en verzekeringskosten o.b.v. independer, voor de kosten per maand.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jysNk9Y.png

Ik heb niet rekening gehouden met zaken zoals afschrijving (zoveelstehands auto, lijkt me niet van toepassing), reparaties (zul je nooit van tevoren weten) of andere dingen.
Wat ik zoek, is een type auto (plus model, bouwjaar, etc) wat voor mij een goede keuze zou zijn. Een specifieke auto kan ik daarna wel zoeken op marktplaats, autoscout, gaspedaal, etc.

Wie kan mij een beetje uit de brand helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door Diamundo op 21-06-2019 23:20 ]

Ik denk na over de woorden van het leven.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Zonder meer een Japanner. Je hebt allemaal zeer verkeerde merken in je lijstje staan waar je niet blij van gaat worden. Qua TCO is een Jap de enige keuze. Dan hou je meer geld over voor leuke dingen.

In je lijstje ga je er blijkbaar vanuit dat alles een kans verdient. Maar dat is niet zo. Qua TCO staan Japanse auto's bovenaan in de lijst qua geringe kosten en dan krijg je een hele tijd niets en dan komen de Europese merken.

[ Voor 36% gewijzigd door Bart2005 op 21-06-2019 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:05
Ford Fiesta of een Grande Punto.. dat is ( wat ik vind voor 7500 de beste keuzes qua betrouwbaarheid en hoeveelheid auto dat je ervoor terugkrijgt, een vw polo kan ook maar alleen als je weet waar je naar moet kijken, de 1.4’s zijn goed maar de 1.2 tsi’s hebben problemen met de distributieriem de facelift heeft dit probleem weer niet bijv.

Overigens is CC op een Fiesta redelijk zeldzaam.

[ Voor 6% gewijzigd door Tolga07 op 21-06-2019 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Tolga07 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:36:
Ford Fiesta of een Grande Punto..
Maar waarom dan? Waarom vind men TCO niet belangrijk? Terwijl het dat wel is. Dat zijn de totale kosten over de levensduur. Een Japanse auto heeft aantoonbaar veel lagere kosten wat dat betreft. Waarom veel meer uitgeven om een Ford of een Fiat te rijden? Ik begrijp dat echt niet.

"Hoeveelheid auto" zoals jij stelt is een bijzonder subjectief uitgangspunt. Dat is sentiment en dus niet rationeel. Wat het onder de streep heeft gekost is dat wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Bart2005 op 21-06-2019 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bart2005 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:25:
Zonder meer een Japanner. Je hebt allemaal zeer verkeerde merken in je lijstje staan waar je niet blij van gaat worden. Qua TCO is een Jap de enige keuze. Dan hou je meer geld over voor leuke dingen.

In je lijstje ga je er blijkbaar vanuit dat alles een kans verdient. Maar dat is niet zo. Qua TCO staan Japanse auto's bovenaan in de lijst qua geringe kosten en dan krijg je een hele tijd niets en dan komen de Europese merken.
Japanners hebben weer de neiging snel 'krokant' te worden. Daar zou ik dus wel goed op letten. Zijn verder prima auto's inderdaad.
Tolga07 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:36:
Ford Fiesta of een Grande Punto.. dat is ( wat ik vind voor 7500 de beste keuzes qua betrouwbaarheid en hoeveelheid auto dat je ervoor terugkrijgt, een vw polo kan ook maar alleen als je weet waar je naar moet kijken, de 1.4’s zijn goed maar de 1.2 tsi’s hebben problemen met de distributieriem de facelift heeft dit probleem weer niet bijv.

Overigens is CC op een Fiesta redelijk zeldzaam.
Ik zou persoonlijk kijken naar een Kia Picanto. Ik heb zelf de 1.2 vierpitter uit 2014 met 86PK en die zit in 11 seconden op de 100. Dat is een stuk sneller dan de ~14.5 van de Peugeot 107 bijvoorbeeld. Die dingen zullen wel dicht op je budget gaat zitten maar qua wegenbelasting ben je heel goedkoop uit (840kg) en qua betrouwbaarheid.. Tja, mijn vader heeft die dingen 10 jaar verkocht en ik heb er in talloze gezeten. Geen een waar ooit iets kapot is gegaan. En áls er iets kapot gaat: 7 jaar garantie :)

Argument voor een moderne auto: een auto uit 2014 voldoet aan veel strengere eisen dan eentje die 10 jaar ouder is. Dat is ook zeker een argument waar je ouders oor voor zullen hebben. Die van mij (vooral mijn moeder) waren ook niet geheel blij toen ik de Kever uit 1974 van mijn opa overnam, die inmiddels een aardig stuk sneller als de Picanto is, maar dat lag meer aan de veiligheid (of het ontbreken daarvan) als wat anders.

[ Voor 11% gewijzigd door Kuusj op 21-06-2019 23:49 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart2005
Kuusj schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:47:
[...]

Japanners hebben weer de neiging snel 'krokant' te worden.
Wat is dit nou voor aperte flauwekul? Je zegt: ze zijn wel prima maar ze worden krokant.... Echt hoor. Wat een dwaze sentimenten spelen er toch bij de keuze van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 15:59

Roytoch

Nietes

Geen hatchback maar wel relatief compact (kosten/gewicht!) vermindert de keuze natuurlijk behoorlijk. Kleine sedan is dan denk ik het best. Wel denk ik dat je het risico loopt dat de maandlasten toch wel gaan tegenvallen. Mijn eerste auto was 5/6 jaar geleden een oudere Clio, dat was kostentechnisch prettiger dan de Saab 9-3 die ik nu heb.

Ik zou geen full-size Passat of Mazda6 kopen, die zijn echt nog wel duur, maar een maat kleiner. Dan kom je bij auto's als (niet exclusief Japans, maar wel eens met @Bart2005 ):

- Mazda 3 sedan
- Volvo S40 (deelt veel met de Focus)
- Suzuki Sx4 sedan
- Chevrolet Aveo
- Suzuki Liana Sedan

Maar om heel eerlijk te zijn zou ik de eis geen-hatchback laten vallen en een grande punto kopen, of een corolla/auris of iets.

Welles

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:19
Kan iemand mij vertellen wat een 'krokante'-auto is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Bart2005 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:49:
[...]

Wat is dit nou voor aperte flauwekul? Je zegt: ze zijn wel prima maar ze worden krokant.... Echt hoor. Wat een dwaze sentimenten spelen er toch bij de keuze van een auto.
Ah ok :+ Ja, het zijn prima auto's. Maar: ze zijn gemiddeld gezien minder goed beschermd tegen roest dan Europese/Koreaanse auto's. Dat is gewoon iets waar je op moet letten. Niets meer, niets minder. Heeft de auto geen roest? Prima, lekker rollen zou ik zeggen. Gaat voor iedere auto op natuurlijk, en voor bepaalde series meer dan andere. Precies durf ik het lijstje even niet te noemen, maar Subaru's van 1995-2005, en Toyota's (kijk maar naar de MR2 bijvoorbeeld) hebben er bij sommige modellen gewoon meer last van dan een gemiddelde andere auto uit die periode.

Een BMW E46 zie je ook vaak genoeg met doorgerotte dorpels, dus het is altijd oppassen.
NotSoSteady schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:54:
Kan iemand mij vertellen wat een 'krokante'-auto is?
Rot.

[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 21-06-2019 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Diamundo tja
- benzine (diesels worden lastiger)
- geschakeld (kan je lekker sportief rijden)

Cruise control is leuke + maar effectief in NL nee niet echt, tenzij je bv traject controls dagelijks voorbij rijd dan is het werelds. Dus ja geen overbodige luxe (in verband met boetes)

Zelf zou ik bv een trekhaak als beginnend bestuurder adviseren (extra bumper) en als je bv die enkele keer een aanhanger nodig hebt .. en 2de hands is het echt geen extra centje meer / minder..

de radio bestel je op china website voor 250,- (gemiddeld) en hier op het forum is daar een apart topic voor dus enige waarop jij moet letten bij aanschaf v.d auto is een 2din radio in en uitbouw is relatief simpel het is draadjes ompluggen .. soms even verloopje(s) bij de auto winkel halen.

ik denk dat je voor 4k a 5k al erg leuke auto's hebt, en 1k tot 1,5k per jaar aan "afschrijving" is vrij realistisch. (zonder onderhouds kosten..)

Wat wij doen is naar een auto reparatie toko (die apk keurt) toestappen (merk onafhankelijk) we geven de wensen lijst en hij kwam met een de auto(s) .. wij gaven het bedrag van 3.500 en de "eisen" bv "ford c-max,trekhaak, CC en airco) en hij spoorde er 1 op koste ons uiteindelijk 4k maar na 3 jaar zijn we er nog dik tevreden mee..

wat je doet is betaal 90% en laat een andere garage hem ff checken .. of hij voldoet ..(check oid bij de kwikfit ) ga met het rapport naar de dealer en reken de restant van de 10% als alles OK is .. zolang jij die 10% niet betaald is de deal niet rond en kan jij (juridisch) er relatief makkelijk vanaf ..

als jij bij een particulier koopt dan zijn alle risico's voor jou (anwb heeft een checklijst volgensmij) maar dan je geld terug halen is altijd lastiger .. alleen je kan relatief goedkoper een auto scoren(groter risico)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 21:30
Heb destijds in exact hetzelfde schuitje gezeten, en behold, een Toyota Celica T23 sport uit 2003 ;)
Niet te slopen, lekker snel, heeft alle gemakken die je maar zou willen (veel airbags, semi-climate control, elektrische ramen/deur e.d.) en heeft nog wat power ook, maar tegelijkertijd niet heel erg onzuinig te ivm de VVTI-L motor.

- Onderhoud, zeer weinig, mits je de facelift neemt of 1tje waarvan het onderblok is gereviseerd is, of voor een T-sport gaat.
- Afschrijving? Nagenoeg niks, auto's worden steeds zeldzamer en waarde lijkt vast/stijgend te zijn.
- Android mods e.d. zijn meer dan genoeg te vinden.

Doe eens gek, mocht het niet bevallen ben je hem zo kwijt en in aanschaf stellen ze erg weinig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:19
vso schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:55:
@Diamundo tja
- benzine (diesels worden lastiger)
- geschakeld (kan je lekker sportief rijden)

Cruise control is leuke + maar effectief in NL nee niet echt, tenzij je bv traject controls dagelijks voorbij rijd dan is het werelds. Dus ja geen overbodige luxe (in verband met boetes)

Zelf zou ik bv een trekhaak als beginnend bestuurder adviseren (extra bumper) en als je bv die enkele keer een aanhanger nodig hebt .. en 2de hands is het echt geen extra centje meer / minder..

de radio bestel je op china website voor 250,- (gemiddeld) en hier op het forum is daar een apart topic voor dus enige waarop jij moet letten bij aanschaf v.d auto is een 2din radio in en uitbouw is relatief simpel het is draadjes ompluggen .. soms even verloopje(s) bij de auto winkel halen.

ik denk dat je voor 4k a 5k al erg leuke auto's hebt, en 1k tot 1,5k per jaar aan "afschrijving" is vrij realistisch. (zonder onderhouds kosten..)

Wat wij doen is naar een auto reparatie toko (die apk keurt) toestappen (merk onafhankelijk) we geven de wensen lijst en hij kwam met een de auto(s) .. wij gaven het bedrag van 3.500 en de "eisen" bv "ford c-max,trekhaak, CC en airco) en hij spoorde er 1 op koste ons uiteindelijk 4k maar na 3 jaar zijn we er nog dik tevreden mee..

wat je doet is betaal 90% en laat een andere garage hem ff checken .. of hij voldoet ..(check oid bij de kwikfit ) ga met het rapport naar de dealer en reken de restant van de 10% als alles OK is .. zolang jij die 10% niet betaald is de deal niet rond en kan jij (juridisch) er relatief makkelijk vanaf ..

als jij bij een particulier koopt dan zijn alle risico's voor jou (anwb heeft een checklijst volgensmij) maar dan je geld terug halen is altijd lastiger .. alleen je kan relatief goedkoper een auto scoren(groter risico)
Net of je een auto van een particulier niet kan laten checken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:57
Misschien niet de meest voor de hand liggende auto en ook eentje in de categorie, bleegh of WOW: Chevrolet Aveo van 2012. Als je een LTZ uitvoering neemt is hij al flink uitgebreid. Bluetooth, airco, centrale deurvergrendeling, cruisecontrole. Hij is zelfs in een 1.6i te vinden, maar dan moet je geluk hebben en goed zoeken. De 1.2 moet je vermijden, die is echt te traag.
Niet geheel verwonderlijk heb ik natuurlijk zo'n karretje en we zijn er tevreden mee.

@vso Cruisecontrole vind ik alles behalve een overbodige luxe. Ik gebruik het op elk denkbare weg. Zelfs in de binnenstad. Als je er aan gewend bent, is het zo'n ontzettend ontstressend middel.

[ Voor 7% gewijzigd door BvZwolle op 22-06-2019 00:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 10:57
vso schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 00:31:
[...]

Sorry maar dan lijk je me een "ramp rijder", meegaan met het verkeer zit er niet bij .. je irriteert je (mede)weggebruikers door niet even vlot in te halen .. bv of als jij denkt dat het 60km p/h is niet de 80km/h te rijden ..

adaptive CC is dan IMHO beter om dat zoveel mogelijk te gebruiken. immers die stemt ook af op voorliggers (en in de file)

CC vind ik prettig op lange afstanden/traject controles .. rustige wegen zijn er niet meer .. (in het westen v.h land)

Voordat je (geirriteert) reageert .. jou wegomstandigheden zullen wellicht verschillen met die van mij en daarom is jou referentie kader ook erg anders.

@NotSoSteady nu ja wat ik aan de "deur" verkoop is 1:1 overdracht .. helaas ervaring met verkopers gehad die geld terug vroegen nadat ik een werkend product (geen auto) had verkocht .. ja uit het zicht is verkocht.
Tja is het onredelijk om de verkoper te vragen om mee te gaan naar de kwikfit .. niet echt maar ik sta er ook niet om te springen .. mijn tijd is ook kostbaar.

Maar je mag weglopen even goeie vrieden, alleen ik wil die strijd niet aangaan met een andere particulier .. of ik nu de koper/verkoper ben .. dus als ik iets bij jou koop en het is defect tja jammer dan..
Toch hap ik: ik ben een meer dan competente bestuurder, ik weet precies hoe ik mbv de cruisecontrole me door het verkeer kan manoeuvreren zonder iemand daarbij te hinderen. Ik rijd zeer regelmatig omgeving Rotterdam en ook ri België, dus ervaring genoeg. Maar laten we verder niet in deze discussie verzanden. Ik vind het een handig hulpmiddel!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:00

FreakNL

Well do ya punk?

Bart2005 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:45:
[...]

Maar waarom dan? Waarom vind men TCO niet belangrijk? Terwijl het dat wel is. Dat zijn de totale kosten over de levensduur. Een Japanse auto heeft aantoonbaar veel lagere kosten wat dat betreft. Waarom veel meer uitgeven om een Ford of een Fiat te rijden? Ik begrijp dat echt niet.

"Hoeveelheid auto" zoals jij stelt is een bijzonder subjectief uitgangspunt. Dat is sentiment en dus niet rationeel. Wat het onder de streep heeft gekost is dat wel.
Omdat autorijden ook emotie is voor sommigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BvZwolle schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 00:44:
[...]

Toch hap ik: ik ben een meer dan competente bestuurder, ik weet precies hoe ik mbv de cruisecontrole me door het verkeer kan manoeuvreren zonder iemand daarbij te hinderen. Ik rijd zeer regelmatig omgeving Rotterdam en ook ri België, dus ervaring genoeg. Maar laten we verder niet in deze discussie verzanden. Ik vind het een handig hulpmiddel!
Geeft niet :) zolang je wel opmerkt dat ik je niet afbrand maar mijn mening ventileer .. alleen je zelf competent noemen tja .. hmmm

om de discussie af te sluiten, en terug te buigen naar de TS, CC is een wens (die ik niet afkeurde in mijn reactie, wat jij wel dusdanig interperteerde) alleen ik gaf aan dat het een redelijk overbodige luxe is .. tenzij je dagelijks door trajectcontroles heen rijd .. dan is het wel een must..

hoe je verder je heilige koe bestuurt en de toeters en bellen gebruikt tja .. dat is ieder voor zich..

ps zelf heb ik meer moeite met lane assist en andere "snufjes" die het makkelijker maakt om minder met de weg bezig te zijn.. het verkeer is simpel weg te druk en variabel om de krant te lezen op je mobiel ;) dan is de persoon die met paar km verschil een vrachtwagen inhaalt mijn minste irrritatie.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:39
vso schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 00:31:
[...]

Sorry maar dan lijk je me een "ramp rijder", meegaan met het verkeer zit er niet bij .. je irriteert je (mede)weggebruikers door niet even vlot in te halen .. bv of als jij denkt dat het 60km p/h is niet de 80km/h te rijden ..
Is niet nodig hè, zo op de man af.

De richting van dit topic toont alweer vlot aan wat het probleem is met een stelling zoals OP deze stelt: er is geen objectief correct antwoord. Er worden een hele hoop voors en tegens genoemd en suggesties voor allemaal merken en modellen, maar niets is sluitend. Ik zou zelf bijvoorbeeld nooit een Kia aanraden ondanks die 7 jaar garantie. Hebben een aantal Rio's in onze vloot rondrijden en binnenkort kan de oudste voor de tweede keer in 150.000 kilometer terug naar de dealer voor het vervangen van de koppeling. Toch een reparatie waar je niet gelukkig van wordt.

Kortom, er is geen correct antwoord. Er zijn alleen maar goede suggesties te noemen. Lijkt mij ook zinniger om vooral je eigen ervaringen te delen met een auto, wat daaraan is meegevallen en wat je tegen viel.

In mijn ervaring zijn de auto's uit Japan inderdaad, zoals eerder werd gesteld, erg prettige en eenvoudige auto's om als tweedehandje te kopen. Het onderhoud is makkelijk (als er een merk is om mee te leren sleutelen, is een jap toch wel het makkelijkste in mijn ervaring) en mede daarom ook goedkoop. De befaamde Duitse merken hebben de laatste jaren steeds meer achter plastic covers en computergestuurde ellende verstopt wat het onderhoud niet alleen onnodig veel lastiger maakt, maar ook exclusiever (sommige zaken moeten eenvoudigweg bij de dealer gebeuren) en duurder (want het duurt langer, en VAG/BMW/Mercedes zijn al niet de goedkoopste monteurs). Wel is het inderdaad zo dat Japanse auto's vrij vlot roesten rond de wielkastranden, de kokerbalken en de dorpelhoeken.

Maar dat is niet uitgesloten tot de jappen. Ook Opel maakt een aantal erg leuke auto's die voor een hele leuke instapprijs te vinden zijn. Opel Astra H GTC is dan wellicht een hatchback maar heeft wel een sportievere body-lijn ten opzichte van de doorsnee vijfdeurs, en de 1.6 motor wilt best. Ook de Opel Vectra is een erg mooie auto in mijn optiek, en die zitten precies op de perfecte grens van wél moderne snufjes in de auto, waarin airco, cruise control en bluetooth geen bijzonderheid zijn, maar zonder dat je voor het verwisselen van een lampje gelijk de hele auto opnieuw moet inregelen (KUCH VAG). Maar ook elke Opel heeft zijn plekjes die je even goed moet nalopen op corrosie.

Koreaanse auto's zijn een beetje hit or miss. Kia doet 't enorm goed de laatste jaren maar heeft dus ook echt wel zijn mindere lijnen gehad. Belangrijk is dat even goed na te gaan voordat je tot aanschaf over gaat. Desondanks vind ik de Kia Rio wel echt fantastisch lekker rijden en is de Cee'd verrassend sportief voor wat het lijkt te zijn. Hyundais zijn degelijk maar wel oersaai. Rijden wel fantastisch voor wat het is.

Peugeots zou ik mee oppassen, zeker de oudere modellen. 206'jes rijden nog enorm veel rond en zijn ook behoorlijk waardevast, wat best verrassend is voor de onbetrouwbaarheid waar de auto om bekend staat. Ook is het onderhoud aan deze auto's verschrikkelijk in mijn ervaring. Dingen willen altijd nét niet los, op het past er nét niet tussendoor, terwijl daar bij een Jap of een Duitser een klepje of een uitsparing voor is gemaakt. Ik ben Citroën nog steeds erg dankbaar voor die auto waarbij het hele subframe eraf moest om de carter los te kunnen halen... Ohja, en ze roesten als de pest. Vaak van binnenuit, dus dan zie je het pas wanneer het te laat is.

Renault is een alliantie aangegaan met Nissan en de laatste Renaults zijn wat futuristischer (en dat kan je ding zijn, of niet) qua design maar zijn er wel qua betrouwbaarheid behoorlijk op vooruit gegaan, mits je een Nissan-blok hebt. De 0.9dce is er één om ver van uit de buurt te blijven.

Afijn, voor elk merk is wel wat te zeggen. Er zijn fans en vijanden voor alle kampen te vinden, daar ga je hier op een publiek forum niets mee kunnen concluderen.

Een aantal auto's die ik je mee wil geven in een overweging: (Dikgedrukt raad ik van harte aan om eens heel serieus te overwegen)

- Opel Vectra 1.8 facelift (2007+ volgens mij)
- Opel Insignia (wordt lastig want zijn erg nieuw, maar erg leuk!)
- BMW 3-serie E92
- BMW 3-serie E46 LCI
- Chevrolet Aveo
- Chevrolet Cruze (deze vergeet ik altijd, maar is best leuk!)
- Peugeot 407 1.8
- Volvo S40
- Seat Cordoba
- Seat Toledo
- Audi A3/A4 limousine
- Volkswagen Passat
- Volkswagen Jetta (In feite een Golf Sedan)
- Citroen C5 2.0
- Ford Mondeo/Focus
- Mitsubishi Lancer
- Mitsubishi Carisma
- Honda Civic Hybrid (Zuinig, modern, uitgebreid!)
- Mazda 3 Touring (dit is een sedan) (dikke aanrader!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Roytoch schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:49:

- Volvo S40 (deelt veel met de Focus)
Maar dan wel de 2.4 5 cilinder omdat die onwaarschijnlijk betrouwbaar is gebleken.
Ik zag toevallig vandaag een ad staan waarbij de MRB ~EUR 135,00 is per kwartaal. Nee, niet de goedkoopste of wellicht oudersproof. Maar wel een nette bak met power to spare. En veilig want Volvo.

Verzekering komt zeker hoger uit dan in de sheet staat van @Diamundo.

* PcDealer heeft een 2001 S60 2.4 automaat met EUR 70,00 0 jaren en 211,00 per kwartaal

[ Voor 20% gewijzigd door PcDealer op 22-06-2019 03:41 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:05
Topic niet door genomen, maar het beste advies: KOOP GEEN AUTO!

En als je er toch een neemt, stel dan geen belachelijke eisen, maar koop een Peugeot 206 XS

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

DiedX schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 03:45:
Topic niet door genomen, maar het beste advies: KOOP GEEN AUTO!

En als je er toch een neemt, stel dan geen belachelijke eisen, maar koop een Peugeot 206 XS
Nissan Micra ftw. Kost niks bij aanschaf, aan brandstof, verzekering of MRB. En Japans = betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Mazda 626 sedan voor 900 Euro uit 2000 wil maar niet kapotgaan, rijd nu al 4 jaar en 45.000 km met als onkosten 1 achterwiellager, 1 grote beurt, 4 banden, remblokken en distributie 900 Euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Grappig, ik zie een hoop adviezen voor VW auto's maar ik zou mijn geld niet steken in modellen die tussen 2009 en 20015 geproduceerd zijn. Zowel VW niet, als Skoda en Audi. Mijn ervaring is:
  • Motorblok reviseren tussen de 90.000-140.000 km
  • Plotseling naar beneden vallende raampjes
  • Storingen in de versnellingsbak
  • Compleet uitvallende board computers
Allemaal stuk voor stuk dure reparaties. Maar let op dat is mijn ervaring met Golfjes, Fabia's, Octavia's, A4'en en A6'en.

Ervaring met Honda (Civic Hybrid) en Toyota Avancis:
  • Lage onderhouds interval
  • Lage kosten onderhoud algemeen, bijvoorbeeld, mijn Civic Hybrid had zijn eerste beurt na 90.000km omdat ik op mijn donder kreeg van leasemaatschappij. Alleen olie vervangen toen (na 90K!!!!!).
  • Redelijk zuinig
Wanneer ik niet zou leasen zou ik gewoon een Honda of Toyota nemen, maar wanneer ik niet op onderhoudskosten moet letten een Audi of Mercedes.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wim-Bart schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 04:10:
Grappig, ik zie een hoop adviezen voor VW auto's maar ik zou mijn geld niet steken in modellen die tussen 2009 en 20015 geproduceerd zijn. Zowel VW niet, als Skoda en Audi. Mijn ervaring is:
  • Motorblok reviseren tussen de 90.000-140.000 km
  • Plotseling naar beneden vallende raampjes
  • Storingen in de versnellingsbak
  • Compleet uitvallende board computers
Allemaal stuk voor stuk dure reparaties. Maar let op dat is mijn ervaring met Golfjes, Fabia's, Octavia's, A4'en en A6'en.

Ervaring met Honda (Civic Hybrid) en Toyota Avancis:
  • Lage onderhouds interval
  • Lage kosten onderhoud algemeen, bijvoorbeeld, mijn Civic Hybrid had zijn eerste beurt na 90.000km omdat ik op mijn donder kreeg van leasemaatschappij. Alleen olie vervangen toen (na 90K!!!!!).
  • Redelijk zuinig
Wanneer ik niet zou leasen zou ik gewoon een Honda of Toyota nemen, maar wanneer ik niet op onderhoudskosten moet letten een Audi of Mercedes.
Dan heb je stuk voor stuk pech gehad of rommel gekocht vw maakt echt wel prima auto's.

Ik rij een 1.4 tsi met 2ton op de klok zonder olie verbruik of wat dan ook. Dsg ook zonder problemen
En zo ken ik nog wat vrieden die ook tsi rijden zonder gezeur

Daar in tegen rijdt een vriend van ons een toyota hybride en die heeft zo onderhandt een wekelijks bezoek bij de dealer omdat er weer eens wat stuk is.

Dus mijn advies geenn jap . Zo zie je maar dat zegt dus hellemaal niks .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 18:41
Bart2005 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:49:
[...]

Staalkeuze van Mazda's is niet zo goed en de roestbehandeling is minder. De motor daarintegen is oerdegelijk zeker de ongeblazen relatief grote motoren. Vaak hebben ze ook geen olielekkage, iets wat de amerikaanse en europese bakkies helpt met roestpreventie. Tuurlijk heb je een toyota uit de jaren 90 begin 2000 die droog en roestvrij is maar nu is dat minder.

Maar een volvo van nu roest ook een stuk harder. Kijk maar een paar klokje rond van autoweek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 19:41
Diamundo schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:16:
Hallo GoT!

Ik ben 23, hopelijk volgende week afgestuurd HBO Informatica, en het OV tegenwoordig meer dan spuugzat (reistijden van 1.5 uur zijn irritant, als je met een halfuurtje met de auto er kunt zijn).
In de trein doe je er miss wel langer over maar je kan dan doen wat je wilt, boek lezen studeren noem maar op.

Grote kans dat je met de auto er een stuk korter over doet maar wel lang in de file staat elke dag keer op keer dag in dag uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:08
Wat een saaie grijze massa wordt hier besproken.
Ik heb de TS niet gehoord over de verplichting van een achterbank. Waarom niet auto's als:

Verstandig:
- Mazda MX-5,
- MG (T)F
- Smart Roadster (serieus goede wagen!)
- Toyota MR2

Een stuk compacter en dus lichter (goedkoper in de wegenbelasting) en beter weggedrag. Reparaties zijn bij met name de Mazda. Toyota en Smart goed te overzien en het zijn betrouwbare wagens.

Wat meer Yolo:
- BMW Z3
- Audi TT
- Chrysler Crossfire
- Volvo C70

Als je een modelletje zonder dak kiest is je forens in de zomer ook nog eens aangenaam in plaats van enkel een verplicht nummertje.

Een saaie auto kopen kan altijd nog wel als er huisje/boompje/beestje komt.

(Matk pinkt even een traantje weg als hij terugdenkt aan zijn vorige auto: een roadster)

Verder overigens eens met Mugen: hoewel ik zelf een groot fan van een auto ben, maak de vergelijking tussen OV en auto eerlijk: Kijk hoeveel de reistijd is in de spits en niet het theoretisch minimum. Dit kan op sommige trajecten echt verdubbelen (zeker in de randstad). Google Maps op de pc openen en dan een tijdstip van ~8:15 / 8:45 kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk33
  • Laatst online: 06-06-2024
Inderdaad, nu kan het en moet je ook iets leuks kopen. Besteedbaar inkomen is niet voor eeuwig, straks heb je allemaal verplichtingen en dan houdt t op.

Zo gauw ik mijn eerste loonstrookje binnen had heb ik meteen een dikke V6 gekocht. Loopt 1 op 8 maar elke keer dat ik instap en de auto start heb ik een glimlach op mijn gezicht.
Daarvoor als student een super degelijke honda civic gehad uit 2003. Foeilelijk, maar nooit iets aan gehad en gebruikte geen druppel olie.

Een MX5 is inderdaad een super betrouwbare en degelijke auto, al kunnen de oudere exemplaren wel roesten. En echt waar, veel leuker autorijden is er niet voor het geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:17
mugenmarco schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:09:
[...]

In de trein doe je er miss wel langer over maar je kan dan doen wat je wilt, boek lezen studeren noem maar op.

Grote kans dat je met de auto er een stuk korter over doet maar wel lang in de file staat elke dag keer op keer dag in dag uit.
Dit zou een valide reden zijn als het was uitgedrukt in kilometer. Hij heeft het uitgedrukt in tijd. Reistijd van 3x is niet *iets* langer. In een jaar bespaart hij dus al >200 uur reistijd. Dat is ook wat waard. Zo lekker is het niet om een boek te lezen in een bommentreintje in de spits terwijl je naast een zweetmeneer of irritante pubers zit. Dan luister ik wel een audioboek in de auto.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
Even zien:
  • Cruise Control: eens, is mooi meegenomen maar op ritjes van 30km niet hard nodig.
  • Trekhaak: eigenlijk eveneens mooi meegenomen, niet echt verplicht.
  • OV: ik moet minimaal 1x overstappen, en doe over 30 km anderhalf uur met de bus, of 30-35 minuten met de auto (zelf gemeten, heb een paar keer naar 't werk gereden voordat ik een mankementje kreeg en niet kon rijden. nu ik weer nagenoeg hersteld ben en kan rijden PLUS de studenten-OV straks eindigt, wil ik graag een auto :) )... Een trein rijdt niet naar de werk-stad
  • > Enkeltje OV naar het werk is €6.52, of €13.04 per dag, doe dat 5x p.week en je zit maandelijks op 5*4*13.04 = €260.80. Sporten erbij: enkeltje €4.48, retour €8.96, 3x p.week komt uit op maandelijks 3*4*8.96 = €107.52. Totaal: €368.32. (diverse korting-abonnementen niet meegerekend).
Ik heb alle aanbevelingen van iedereen (vooral de lijst van @naarden 4ever, thanks!) op een rijtje gezet en via marktplaats wat voorbeelden erbij gepakt. Ik kom dan uit op de volgende lijst:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8GhzyFV.png

Als ik kijk naar a) wat ik mooi vind, en/of b) wat enigszins goedkoop (< 3.250 p.j.) te rijden is, kom ik uit op:
  • Kia Picanto: heel goedkoop. Word ik niet bepaald warm van
  • Nissan Micra: heel goedkoop, maar niet mooi
  • Mitsubishi Colt (eerste lijstje): ook vrij goedkoop. Niet heel erg mooi.
  • Chevrolet Aveo: Opzich wel mooi. Redelijk goedkoop.
  • Honda Civic: heel goedkoop rijden, wat duur in aanschaf. Dashboard ben ik geen fan van...
  • Mitsubishi Lancer: Duur in aanschaf, rijdt wel efficiënt. Word ik warm van!
Nou neig ik dus eigenlijk naar of een Chevrolet Aveo (link als voorbeeld), of de (specifieke link) Mitsubishi Lancer.
Qua uiterlijk exterieur: Lancer (ben ik met @Dirk33 eens), qua interieur de Aveo. moeilijk.

Moet ik me druk gaan maken om:
  • het verschil van €3.000 in aanschaf? Waarom de Aveo of de Lancer, over de andere?
  • onderhoud (gepland)
  • reparaties (ongepland)
  • afschrijving (is dat van toepassing bij de Aveo?)
  • mis ik iets?

[ Voor 4% gewijzigd door Diamundo op 22-06-2019 14:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:58

Tomatoman

Fulltime prutser

In een topic over auto’s vindt steevast discussie plaats over wat mooi/lelijk is en hoe je het uiterlijk van een auto zou moeen meewegen in de aankoopbeslissing. @Diamundo: ik vind dat je dat heel gestructureerd aanpakt, met zowel cijfertjes als een smaakoordeel d:)b

En ik vind de Lancer het mooist :)

mugenmarco schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:09:
[...]

offtopic:
De topicstarter heeft heel duidelijk aangegeven waarom hij liever met de auto reist. Sommige van mijn collega's vinden de trein geweldig en zouden er liefst nog mee naar de supermarkt gaan. Ikzelf vind de trein geweldig voor anderen :+. Als je alleen naar de kosten kijkt is openbaar vervoer meestal aantrekkelijker dan een eigen auto. Maar als je bij iedere beslissing alleen naar de kosten zou kijken en geen rekening zou houden met wat je prettig vindt, zou je bijvoorbeeld ook moeten besluiten om voortaan nooit meer op vakantie te gaan (thuisblijven is goedkoper). En toch gaan de meeste Nederlanders weleens op vakantie. En kiezen velen niet voor de trein, niet voor de allervoordeligste auto, maar voor een wat duurdere auto waar ze ook nog een beetje blij van worden. Als jij liever met de trein reist: prima, niets mis mee :) . Maar probeer ook te begrijpen dat anderen - deels op basis van subjectieve redenen - een andere afweging maken.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
Los van de discussie trein-auto (waarbij ik me aansluit bij Tomatoman), denk ik dat je lijstje een goede overview geeft en je mooie keuzes geeft. Ik weet niet waar je woont maar rond Duitse grens kan je ook daar nog wat halen en importeren. Uit je lijstje, waarom wel de mondeo maar niet de Ford Focus?) Leuk rijden, Peugeot 106 (Rallye mocht je die nog vinden) Of een Citroen Saxo zijn ook leuke eerste autootjes. Mazda MX3 idem, ook goed zoeken (en coupe dus niet bijster veel ruimte). Ben je van plan zelf onderhoud uit te voeren of dit te laten doen? Lancer is mede door de tuning scene denk ik meer over te vinden dan over de Aveo.

Overigens, kies wel een auto waarvan je denkt ja deze rij ik deze periode. Als je rationeel de Aveo kiest maar emotioneel de Lancer (wel randvoorwaarde dat ze aan de overige eisen voldoen) en na een half jaar toch wisselt is dat toch zonde. En Cruise is evt. ook nog wel zelf in te bouwen voor 300 euro oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die een smart een serieus goede auto noemt die kan ik niet serieus nemen. Wat een rommel is dat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:11
Voor een halfuurtje per dag zou ik een kleine Japanner nemen. Een dikke bak is dan zonde van de wegenbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 13:08

BeToBe

Privacy jurist

Wat dacht je van een SEAT? Bijvoorbeeld de ibiza van rond 2011 of misschien zelfs wel het facelift model van 2012 plus. Valt ruim binnen je budget, zuinig, de 3 deurs SC variant ziet er sportief uit, relatief goedkoop in onderhoud en uit ervaring kan ik zeggen dat hij heerlijk rijdt!

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
matk89 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:21:
Ik heb de TS niet gehoord over de verplichting van een achterbank. Waarom niet auto's als:

Verstandig:
- Mazda MX-5,
- MG (T)F
- Toyota MR2

Een stuk compacter en dus lichter (goedkoper in de wegenbelasting) en beter weggedrag. Reparaties zijn bij met name de Mazda. Toyota en Smart goed te overzien en het zijn betrouwbare wagens.

Wat meer Yolo:
- BMW Z3
- Audi TT
- Chrysler Crossfire
- Volvo C70

Als je een modelletje zonder dak kiest is je forens in de zomer ook nog eens aangenaam in plaats van enkel een verplicht nummertje.

Een saaie auto kopen kan altijd nog wel als er huisje/boompje/beestje komt.

(Matk pinkt even een traantje weg als hij terugdenkt aan zijn vorige auto: een roadster)

Verder overigens eens met Mugen: hoewel ik zelf een groot fan van een auto ben, maak de vergelijking tussen OV en auto eerlijk: Kijk hoeveel de reistijd is in de spits en niet het theoretisch minimum. Dit kan op sommige trajecten echt verdubbelen (zeker in de randstad). Google Maps op de pc openen en dan een tijdstip van ~8:15 / 8:45 kiezen.
Ik wil me even helemaal bij aansluiten.

MX5!

De dude is 23, eerste auto, NFS en Fast& Furious fan en jullie roepen Micra en Focus??? WTF 8)7 8)7 :9

Natuurlijk zijn ze leuk te verbouwen maar waar koop je die?

Kijk hij moet beslissen tussen verbruik en "Need for Speed" maar een Picanto? Serieus?

Madza MX5 NB of NC zijn leuk, betaalbaar en kan je aan sleutelen. Probleem is wel roest...

Ik zeg Yolo! Wat je ook koopt je kan altijd zeggen "ja ik was 23 en wist ik veel"

Dus koop gewoon een 4,6liter Hemi blok Amerikaan als je dat wil! en zeg dan na 6 maanden. " Ja wist ik veel" en verkoop hem weer. Dan pas mag je van mij een verstandige Volvo kopen (of een suffe Ford Focus Diesel station zoals in mijn geval)

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Diamundo schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:28:
• > Enkeltje OV naar het werk is €6.52, of €13.04 per dag, doe dat 5x p.week en je zit maandelijks op 5*4*13.04 = €260.80.
Hopelijk wel 100% declarabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:01
volvo s40 2.4(i) of t5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik mis naast de Lancer nog de Impreza. Van het sedanmodel prima awd varianten te koop waar je later de wrx bodykit op kan schroeven.

En ik mis nog een wat oudere Z4, SLK, TT e.d., of moet het tweezits zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 22-06-2019 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:11
Ga eens proefrijden in een Lancer van na 2008, ik vind de sedan erg mooi om te zien en ze rijden ook best prima. Probeer wel te zoeken naar een 1.6, de 1.8 heeft wat vermogen maar is ook bizar onzuinig. Heb zelf een keer in een 1.5 gereden, maar dat blokje is net wat te licht voor de auto.

Als je dan toch bezig bent: ga in ieder geval voor een intense, de invite is erg karig qua opties. Ingebouwde cruise is wel prettig en het Rockford Fosgate systeem wat je bij de Intense krijgt doet je F&F sneller kloppen ;)

Edit: zie dat je deze al in je lijstje hebt staan, doen :) hou dan marktplaats in de gaten voor de 18" Instyle velgen, dat maakt hem wel af imho

[ Voor 24% gewijzigd door Knul op 22-06-2019 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arbitrator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-08 13:28
Hoe goed bedoeld ook, het is niet de bedoeling om verkoopwaar aan te bieden op het forum. Via de DM is het prima om je auto aan te bieden, maar niet op het forum zelf.

[ Voor 73% gewijzigd door deepbass909 op 22-06-2019 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Diamundo de lancer (als dat je 1ste keus is) is geen verkeerde auto IMHO wel "duur" om mee te starten ik zou rond de 4k starten ..

Houd je er wel rekening mee dat je als beginnend bestuurder de auto total los kan rijden ? of dat iemand hem in je auto parkeert ?

zoek nu op een android radio geschikt voor de lancer.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

• > Enkeltje OV naar het werk is €6.52, of €13.04 per dag, doe dat 5x p.week en je zit maandelijks op 5*4*13.04 = €260.80. Sporten erbij: enkeltje €4.48, retour €8.96, 3x p.week komt uit op maandelijks 3*4*8.96 = €107.52. Totaal: €368.32. (diverse korting-abonnementen niet meegerekend).
Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Ga maar eens 10 losse auto's huren per week voor de heen- en terugreis, dat doe je ook niet. Kijk naar de abonnements-kosten, niet naar losse kaartjes.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 18-09 17:06

Nox

Noxiuz

De trein is alleen interessant als je je auto eruit flikkert. En laat dat voor velen niet echt een optie zijn.

Als je een leuke auto zoekt: mx5.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Nox schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:02:
De trein is alleen interessant als je je auto eruit flikkert. En laat dat voor velen niet echt een optie zijn.

Als je een leuke auto zoekt: mx5.
Het OV is voor heel veel mensen een optie, maar het overgrote deel meent een auto te moeten hebben. Maar dan gaan we wel erg ver off-topic.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil overigens zelf aanbevelen een snelheidsbegrenzer. Zit vaak bij de Cruise Control. Dan lock je 'm op bijv. 120km/u en ga je nooit harder dan dat. Tenzij je echt plankt. Dan voel je een soort klik bij het pedaal en weet je dat de begrenzer uit staat. Ik wil nooit meer zonder. Ik rij weg: begrenzer op 30. Zodra ik de weg op draai: 50. Dan op snelweg: 100. Ik rijd elke dag A2 met trajectcontrole en ik zit niet te wachten op een boete omdat ik 1 km/u te hard ging. En als je even wil inhalen geef je gas bij en laat je 'm daarna weer terugzakken naar je gewenste snelheid. Cruise control kan ook maar als ik op een beetje snelweg rijd dan ben ik dan constant bezig dat ding aan- en uit te zetten. Mijn voet moet ergens staan, dus dan maar op het gaspedaal. kan ik het gas even loslaten om afstand te maken met mijn voorligger. Adaptive CC ben ik niet van. Enerzijds te duur in optie en ik vindt het fijner rijden als ik zelf iets meer controle heb.

Qua model kan ik je niets aanbevelen. Je hebt een lekkere spaarpot, ik heb die niet dus ik rijd gewoon de goedkoopste auto die ik kan leasen en die ik niet lelijk vind. Wel zeg ik dat die auto het eerste half jaar leuk is en daarna gewoon een stuk metaal wordt waar comfort 3x zwaarder weegt dan looks.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2019 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Laatst online: 18-09 16:59
Persoonlijk ben ik geen fan van de begrenzer (wel een signaal bij overschrijding) omdat mijn ervaring was bij Renaults dat je echt het gaspedaal goed moest doorduwen voordat hij reageerde. Even snel een dot gas bij gevaar oid zat er dan niet in. Op je snelheid letten kan ook middels een CC. Alleen met een aanhanger vond ik het uit veiligheidsoogpunt wel fijn. Daarnaast weet ik naast Renaults (en Nissan?) geen auto's die dit al 5-10 jaar hebben en dus in de prijscategorie van TS vallen.

Daarnaast denk ik, kijkende naar het wensenlijstje dat TS niet een persoon is die een begrenzer wilt, maar dat is mijn aanname :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:08
Je bent er goed mee bezig, complimenten!
Dergelijke tabelletjes werken altijd erg goed en zijn m.i. een must voor dit soort 'grote' aankopen.

Op je vraag of je iets mist: ja, een blik in mijn post hier iets boven, eerste post op de 2e pagina.. ;)
Je huidige lijstje is (met alle respect) enorm braaf voor een 23 jarige die een eerste auto koopt.

Ik heb ook direct een auto gekocht met mijn eerste baan, dat was een BMW Z4 met een veel te hoge kilometerstand van een particulier voor een prijs net iets hoger dan jouw budget, waarvan iedereen zei 'waar begin je toch aan'. Was de beste keus die ik kon maken! Elke dag met een grote grijns naar het werk door de 6-in lijn onder de motorkap. Met een nieuwwaarde van 65K zat hij vol opties en het verbruik viel met 1 op 12 ook enorm mee. Vrijwel iedere dag na het parkeren achterom gekeken en gedacht 'yes!'.

Inmiddels deze wagen weggedaan om een 'verstandige' auto terug te kopen. Ja, deze heeft een achterbank, is 2x zo zuinig en ook goedkoper in onderhoud. Maar die Z4 mis ik nog dagelijks :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Gooi eens voor de grap een Suzuki Celerio in je lijst. Eentje rond de 2015.
Geen mooie bak maar prima voor de kilometers die je maakt. Erg zuinig. Weinig elektronica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:27

vhal

ಠ_ಠ

• Ik ben opgegroeid met films als Fast&Furious, en spellen als Need for Speed, in die zin wil ik de auto's ooit (ooit) wat mooi maken. In eerste instantie gewoon iets wat er een beetje sportief uit ziet.
...

Wie kan mij een beetje uit de brand helpen?
Waarom noemt niemand voor TS dat ie gewoon een Honda moet kopen :Y)

Maar vooruit...ik lees F&F en NFS dus koop een Honda Civic 1.8 mk8 ding en je kan de hele dag VTEC JUST KICKED IN YOOOO roepen tijdens zo’n stoplichtsprintje. :7

Of hou het gewoon lekker safe en koop een Civic Hybrid voor weinig. :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 23:00
Ik heb je openingspost nog eens doorgelezen.
Deze heb ik nog niet voorbij zien komen:
-Alfa Romeo GT
-Lexus 250IS
-Hyundai Coupe

Alle drie wat sportiever uitziende auto's, en te krijgen binnen budget.

Oh en als yolo suggestie:
-Mazda rx8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

BrockOlee schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:44:
-Alfa Romeo GT
-Lexus 250IS
-Hyundai Coupe

-Mazda rx8
Een rotor?
"Redelijk goedkoop in rijkosten -> niet torenhoog verbruik."
Zowel in olie, parts en benzine torenhoog verbruik. Maximale fun, dat wel :*)

Ooit een proefrit gemaakt in een GT, gelijk genezen. Wat een alfa tussen je aziatische precisie moet...?

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:30
En je verbruikscijfers zijn de fabrieksopgave en geen echte. Kijk maar eens op autoweek verbruiksmonitor. Dan zul je snel zien dat je bij de meeste 10% bij het verbruik mag optellen. En dat maakt nogal wat uit met een grotere auto die al een hoger verbruik heeft. En als je wat moois hebt gevonden zoek ook even naar veel voorkomende problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Chaosstorm schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:02:
En je verbruikscijfers zijn de fabrieksopgave en geen echte. Kijk maar eens op autoweek verbruiksmonitor. Dan zul je snel zien dat je bij de meeste 10% bij het verbruik mag optellen. En dat maakt nogal wat uit met een grotere auto die al een hoger verbruik heeft. En als je wat moois hebt gevonden zoek ook even naar veel voorkomende problemen.
10 procent? Maak er maar 20 of 25 van :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Blubkens schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:32:
Gooi eens voor de grap een Suzuki Celerio in je lijst. Eentje rond de 2015.
Geen mooie bak maar prima voor de kilometers die je maakt. Erg zuinig. Weinig elektronica.
Ik wilde hem al niet noemen: omdat ik niet denk dat dit is wat TS zoekt. Als je puur rationeel kijkt is een Suzuki Celerio de beste keuze uit het A-segment, superzuinige auto en de meest zuinige uit zijn klasse. Hij bied veel ruimte en het is eigenlijk oneerbiedig om het een auto te noemen voor erbij, of zoals sommige ouderwetse mannen zeggen: de auto van de vrouw.

Het is gewoon een auto zonder fratsen, waar je zelfs met vijf man in kunt zitten: laatst nog gedaan en ja, dat zit een beetje krap :+ Dus het is comfortabeler als er slechts twee personen op de achterbank zitten, maar je hebt voldoende beenruimte en hoofdruimte.

Eigenlijk is het best leuk rijden in de Suzuki Celerio, die motor kan best pittig reageren als het moet. Alleen het is natuurlijk geen auto die schoonheidswedstrijden wint: en ik denk dat juist de reden is, waarom TS niet voor een auto voor deze zal kiezen.

Ik rij overigens 25km/L gemiddeld met de Celerio, maar met dit soort auto's word je echt uitgedaagd om zo zuinig mogelijk te rijden. Het is bijna een sport :X

De Suzuki Celerio kies je dus vooral als je rationeel een auto uitkiest, want in de praktijk is het echt wel fijn om een ruime auto te hebben: zonder je blauw aan wegenbelasting te betalen. Een B of C segmenter kost je al gauw € 10 a € 25 meer per maand aan wegenbelasting, dan heb ik het niet eens over de verzekering.

( Met de achterbank ingeklapt, heeft de Celerio zelfs meer bagageruimte dan de Suzuki Swift. )

Al zit de Hyundai i10 helaas ook in een hogere wegenbelasting groep, dan de Celerio. Maar in algemene zin zijn A-segmenter goedkoop in vaste lasten, alleen sommige zijn niet echt ruim zoals de Aygo,C1 en 108 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
-Alfa Romeo GT
-Lexus 250IS
-Hyundai Coupe

Bij een Alfa loop je leeg op onderhoud er gaan daar dingen stuk en slijten die bij een Japanner meestal heel blijven.
Lexus IS 250 is mooi en het onderhoud zal wel meevallen maar ze zijn zwaar en een V6 is niet echt zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:04
-Alfa Romeo GT
-Lexus 250IS
-Hyundai Coupe

-Mazda rx8
Mijn eerste auto was een Hyundai Coupe (2de generatie) en toen ik de openingspost las moest ik ook gelijk terug denken aan die wagen. Past in mijn ogen prima bij je wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
- Toyota MR5
- Mazda MX5
- Nissan 200SX (moeilijk voor je budget)
- BMW Z3 roadster
- Audi TT (kappersauto, wel veel waar voor je geld)

Alfa Romeo zou ik mijden, scheelt een boel hoofdpijn. Tevens zou ik als eerste auto gewoon een hatchbackje aanraden, lekker goedkoop rondtuffen. :P Echter zijn 'sportieve' hatchbacks zoals een Suzuki Swift Sport o.i.d. zonde van het geld.

[ Voor 46% gewijzigd door koen0s op 22-06-2019 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-07 09:43
Suzuki Swift Sport: best leuke auto, niet te duur om in te reiden en best zuinig
Hyundai Tiburon/Coupe: Best snel, zien er goed uit, alleen niet zo zuinig
Mazda Miata: "a miata is always the answer"

Tevens, geen auto uit de vw-group kopen met tsi of tfsi motor van voor 2011 a 2012 (zo uit mn hoofd) aangezien die vaak olie problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

• het verschil van €3.000 in aanschaf? Waarom de Aveo of de Lancer, over de andere?
  • onderhoud (gepland)
  • reparaties (ongepland)
  • mis ik iets?
Ik denk inderdaad dat je je daar druk over moet maken.
Haal de pechlijsten er maar eens bij en probeer de volgorde dan nog eens te bepalen met de auto met de minste pech kansen boven aan.
Kijk dan eens naar het verschil in kosten per jaar, is het dat je waard of denk je dat je dt verschil wel dokken wilt en kunt?
En zit je te wachten op een auto die bepaald niet in de top 8 (?) van de meest betrouwbare zit?
Een auto die je in de steek lat?

Mij Verso is 18 jaren jong en laat me haast nooit in de steek. Omdat ik hem af ga rijden tegen een grotere kans op lage kosten dan andere merken of types, zijn de eindkosten wrs lager gemiddeld maar al zou het hetzelfde of licht hoger zijn, ik heb er wel een betrouwbare auto voor.

Als je echt goedkoop wilt zijn: Koop een opgelapte auto van bedrijven die dat doen met een 1 jaar APK erop en heb je geluk en je rijdt er 3 jaar mee en amper pech.... as de meest goedkope auto die je hebben kunt (aanschaf vaak ca 1000 euro). Daar kan mijn Verso totaal niet tegenop.... maar in zulke autos heb ik geen zin in, immers het is een gok.... (realistisch ook nog).

Het werd al genoemd: Vergeet de files niet.... je komt wellicht vaker vast te staan dan je lief is..... en met jouw auto is er weer een extra auto op dat stukje weg waar je elke dag op zit... (er vanuit gaande dat de oude eigenaar vast niet toevallig hetzelfde stukkie reed...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ergens zou ik zeggen, ga private leasen want voor 5 jaar op basis van 20.000 km zou dat je ongeveer € 350 per maand kosten voor bv een Seat Ibiza 95 pk 1.0 TSI.
De auto is zuinig qua benzine want deze rijdt denk ik wel makkelijk 1 op 22.
Op basis van, als ik zo zag, 1.700 km per maand zou dat met oudere auto's iets rond de € 100 per maand kunnen schelen, alleen al op benzineverbruikbasis. Zo beroerd rijdt een 1.0 TSI ook niet en die kan je chippen naar geloof ik 115 pk dus dat is prima om vooruit mee te komen. Daarnaast de komende 5 jaar geen kosten en je weet wat je kwijt bent.
Daarnaast ben je niet al je spaargeld meteen kwijt en kan je kiezen na 5 jaar de auto overnemen of wegdoen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

itsalex schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:00:
Ergens zou ik zeggen, ga private leasen want voor 5 jaar op basis van 20.000 km zou dat je ongeveer € 350 per maand kosten voor bv een Seat Ibiza 95 pk 1.0 TSI.
-kinp-
Daarnaast ben je niet al je spaargeld meteen kwijt en kan je kiezen na 5 jaar de auto overnemen of wegdoen.
Vergeet niet dat je met zo'n lease constructie ook gelijk klant bent bij het BKR wat je eventuele nieuwe hypotheek of andere leningen aardig benadeelt voor de komende 5 jaar.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Humma Kavula schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:04:
[...]

Vergeet niet dat je met zo'n lease constructie ook gelijk klant bent bij het BKR wat je eventuele nieuwe hypotheek of andere leningen aardig benadeelt voor de komende 5 jaar.
Ja dat is wel zo maar je hebt nog wel je geld op de bank staan, hoeft niet te reserveren de komende tijd, geen onverwachte reparatie, navigatiescherm, alles in de auto, veilige auto en na 5 jaar 20k km te hebben gereden, is een auto niets meer waard als je een auto onder de 10.000 euro hebt.

Ik heb zelf veel auto's gereden en persoonlijk vind ik zoals ik laatst een Polo 1.2 TSI 90 pk/Seat Leon 1.0 TSI 115 pk heb gereden, het zonde van je geld om je geld in een goedkoper auto te gaan steken waar je bakken met geld qua benzine kwijt bent als je veel gaat rijden terwijl de nieuwe generatie TSI motoren makkelijk 1 op 17-23 rijden. Het is echt iets waar je rekening mee moet houden want mijn 1.2 TSI Golf 7 reed veel zuiniger dan mijn Golf 6 2.0 TDI. Bij de TDI moest ik mij nog blauw betalen aan de MRB en verzekering. Nou laat maar. Als je maar 500 km per maand rijdt, dan is het verbruik echt niet relevant maar bij 1.700 km ga je wel in je portemonee voelen.
Ik reed soms 40k km per jaar gereden met die Golf 6 diesel en stond iedere week aan de pomp en dan ook maar meteen wassen. Dat was een kostenpost pfff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 09:56
Puur gebaseerd op mijn eigen ervaringen zou ik een Japanse bak kopen. Hoewel niet representatief, heb ik vroeger een uitstapje gemaakt van Toyota naar een Ford Focus hatchback. Helaas teveel technische mankementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

itsalex schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:15:
[...]

Ja dat is wel zo maar je hebt nog wel je geld op de bank staan, hoeft niet te reserveren de komende tijd, geen onverwachte reparatie, navigatiescherm, alles in de auto, veilige auto en na 5 jaar 20k km te hebben gereden, is een auto niets meer waard als je een auto onder de 10.000 euro hebt.
Eh, een auto in die klasse van 5 jaar oud en slechts 20K km niks meer waard?
Ok je hebt een beste afschrijving als je hem nieuw koopt maar wat jij roept is onzin.
Sterker nog, juist in NL blijven die kleine gebakjes grof geld waard vanwege onze belasting constructie.
Waarom denk je dat er zoveel van die gebakjes uit het buitenland worden gehaald terwijl de luxere auto's allemaal na lease ge-exporteert worden?

Als voorbeeld is de Ford Ka die we in 2011 nieuw hebben gekocht. Er staat nu bijna 40K km op en verder nieuwstaat, gekocht voor €9500,- nieuw, cool & sound editie, zoek die maar is op, is nu nog zeker 4K waard.
Dus wat je roept dat het niks meer waard is is onzin. En ook in deze auto probleemloos gereden, uiteraard de beurtjes die je zelf moet betalen maar de auto blijft van ons en geen BKR.

Ik ben het met je eens dat lease een optie kan zijn maar houd het wel realistisch ipv je eigen situatie te verheerlijken.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Humma Kavula schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:32:
[...]

Eh, een auto in die klasse van 5 jaar oud en slechts 20K km niks meer waard?
Ok je hebt een beste afschrijving als je hem nieuw koopt maar wat jij roept is onzin.
Sterker nog, juist in NL blijven die kleine gebakjes grof geld waard vanwege onze belasting constructie.
Waarom denk je dat er zoveel van die gebakjes uit het buitenland worden gehaald terwijl de luxere auto's allemaal na lease ge-exporteert worden?

Als voorbeeld is de Ford Ka die we in 2011 nieuw hebben gekocht. Er staat nu bijna 40K km op en verder nieuwstaat, gekocht voor €9500,- nieuw, cool & sound editie, zoek die maar is op, is nu nog zeker 4K waard.
Dus wat je roept dat het niks meer waard is is onzin. En ook in deze auto probleemloos gereden, uiteraard de beurtjes die je zelf moet betalen maar de auto blijft van ons en geen BKR.

Ik ben het met je eens dat lease een optie kan zijn maar houd het wel realistisch ipv je eigen situatie te verheerlijken.
Ik bedoelde 20k km per jaar natuurlijk ofwel 100k km na vijf jaar. Als je auto hebt boven de 2 ton dan wordt het vaak niets meer waard.
Ik heb zoveel auto's gereden en heel veel kms gereden en allerlei auto's en soms reed ik 1000 km per dag. Voor korte stukken vind ik zelf de VW Up prima maar lange stukken? Hmm doe maar iets beters.
Goedkopere auto's hebben minder afschrijvingen maar ook de kosten nog. Je bent wel x bedrag kwijt van je bankrekening en met private lease niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

itsalex schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:56:
[...]

Ik bedoelde 20k km per jaar natuurlijk ofwel 100k km na vijf jaar.
Natuurlijk? Hoe moet ik dat ruiken dan?
Als je auto hebt boven de 2 ton dan wordt het vaak niets meer waard.
Ah kijk, dat is hele andere taal dan je daarnet sprak ;)
Goedkopere auto's hebben minder afschrijvingen maar ook de kosten nog. Je bent wel x bedrag kwijt van je bankrekening en met private lease niet.
En nu ben je het weer aan het verheerlijken, private lease heeft consequenties, BKR en het feit dat je moet blijven betalen per maand. Meer als dat je alleen MBR en onderhoud hebt.
Jouw Ibiza heeft je na 5 jaar minimaal €21000,- gekost op basis van jouw €350,- per maand en dan mag je hem weer inleveren, wat kost zo'n ding nieuw?
Als de auto jou eigendom is kan je hem ook schorsen of verkopen om kosten te drukken, lease loopt gewoon door.
Laten we het er maar op houden dat er verschillende situaties zijn en dat private lease niet voor iedereen even gunstig is.

Goed, wat betreft TS; Ik zou serieus kijken naar wat de rest ook al een beetje aanhaalt, kies iets leuks en sportief, iedereen rijdt al in die muesli lease bakken. YOLO!

Ik zelf zou voor een Alfa GT gaan, of in ieder geval lets wat je niet dagelijks ziet zoals al die leasebakken nu het nog kan. Straks heb je kinderen en dan moet je wel aan de gezinsbak.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 10:34
Oh jee, weer een autotopic. En alle 'verjaardagsgesprekken' zijn weer langsgekomen. Japanners zijn betrouwbaar, VAG-auto's hate it or love it, en Italianen moet je nooit doen natuurlijk.
Een hoop verhalen zijn gebaseerd op 'de broer van de buurman had een Fiat Panda, nou die had laatst dus een dure onderhoudsbeurt, dus ik zou die Alfa Romeo maar laten staan want dat is ook Italiaans!'

Bullcrap van hier tot tokio als je het mij vraagt :+

We hechten allemaal veel waarde aan een 'merk'. Maar tot op zekere hoogte ben ik het daar niet mee eens. Om een voorbeeldje te noemen; de Renault Laguna. Eerste generatie was een totaal onbetrouwbaar drama, latere generaties waren prima auto's maar zijn totaal gefaald omdat ze het stickertje 'onbetrouwbaar' kregen door de naam. Hell: nu zijn er genoeg mensen die heel Renault onbetrouwbaar vinden, en mensen die álle Franse auto's zullen mijden...
Hoe dan ook: betrouwbaarheid is op modelbasis en niet op merkbasis. Check de autoblog occasion aankoopadvies, de blogs van de wegenwacht, die van autoweek. Google naar types. Iedere auto heeft zijn 'kwaaltjes'. Wees gewoon daarop voorbereid.

Verder is een niet al te oude auto, een niet al te hoge kilometerstand (maar ook niet te laag) en bovenal: goed onderhoud hetgene wat een auto maakt of breekt.
Als je zelf niet al te handig bent: koop een auto bij een goede garage en met 6 maanden garantie en laat de auto helemaal in orde maken bij aanschaf. Dat kost vaak geld ja, maar je krijgt er ook een stuk zekerheid voor. BOVAG-garages doen dat vaak bij auto's vanaf 4500 euro.
Mijn ouders zijn vrij zuinig, en als ik vertel over een auto die ik heb gevonden wordt 'ie meteen afgekraakt want 'weet je wel hoeveel dat kost' enzovoorts - ze zijn goed krenterig (maar 'geld is niet belangrijk', dus ook nog hypocriet).
Deels wil ik dus een auto die - hoe raar het ook klinkt - ook door hen goedgekeurd wordt.
Heuj! Die ken ik :+
Ik vrees alleen dat dat een eis is die je nooit gaat halen. Denk aan jezelf: koop iets waar je vrolijk van wordt, waar je een goed gevoel bij hebt :) Je bent 23 - tijd om op je eigen benen te gaan staan toch! 1.5 uur per dag reizen met het OV - ik heb het ook gedaan. Een auto, en dan vooral eentje die altijd klaarstaat voor je, geeft de vrijheid die het waard is als je het mij vraagt.
Hatchbacks zijn relatief goedkoop en praktisch, maar als jij ze lelijk vind: niet doen.

Ga proefritten maken! Besluit niet alleen met je portemonnee. Wel in je achterhoofd houden natuurlijk.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zou iig zoeken rond de 5000 euro (de rest is voor je eerste grote onderhoudsbeurt, haha), bij een betrouwbare garage niet te ver van huis, met garantie. En gewoon ieder model wat je tof vind opzoeken en doorrekenen, vooral de verzekering kan vervelend uitpakken (zeker als je van plan bent om naar een stad te verhuizen)
Kan wel wat modellen opnoemen, maar onbekende auto's zijn zeker niet per se slecht ;)

Edit: en dan nog: waar zie je jezelf over 5 jaar. Waar wil je wonen, en wat voor auto past daarbij? Let heel goed op met private lease deals; daarnaast een hypotheek of huurcontract afsluiten is heel lastig in je eentje als starter.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 23-06-2019 00:47 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:39
Enorm graag gedaan! :)
  • onderhoud (gepland)
  • reparaties (ongepland)
  • mis ik iets?
Dit is iets wat ik onmogelijk voor je kan bepalen, maar ik zie wel dat je de Aveo merkt als 'okay...' en de Lancer als 'Mooi!'. Als de looks er echt voor jou toe doen, en je vind de Aveo maar so-so, moet je daar dan wel aan beginnen? Ben je niet bang dat je aan het eind van de rit toch denkt 'had ik maar...', want dat wil je te allen tijde voorkomen. Het is een behoorlijke investering, je moet een geen dubbel gevoel aan overhouden. Lees wel dat dit absoluut 100% een gevoelskwestie is en niet valt te rationaliseren. Rationeel is een elektrische fiets en een goed regenpak namelijk de logische keuze. :P

Is dat dan de €3000 verschil in aanschaf waard? Dat is iets wat je zelf zult moeten bepalen. Ik vind de Lancer een stuk charmantere auto om te zien dan een Aveo (al is de Aveo sedan een dermate zeldzame verschijning en vind ik die oranje kleur ook best een aandachtstrekker). De Mitsu is echt wel een completere auto dan de Aveo; rijdt een stuk lekkerder, meer ruimte, enz. Het is op alle vlakken net even een klein streepje voor op de Aveo. Daar betaal je natuurlijk voor, net als de twee jaar minder afschrijving. Maakt ook wel dat de restwaarde aan het einde beter is! Je zult die 3.000 euro niet volledig terugkrijgen bij verkoop na een paar jaar maar die Lancer verkoop je nog wel door mits je er netjes mee omgaat. De Aveo zal waarschijnlijk net zoveel bij de sloop opleveren als de doorverkoopwaarde over een jaar of 5. De maandlasten zijn wel redelijk vergelijkbaar, en dat is veel belangrijker om naar te kijken! Als het daarom te doen was, zou ik voor de Lancer kiezen. Zeker voor iemand die iets om looks geeft en een beetje NFS sentimenten heeft is de Mitsu Lancer toch een geestesverwant van de EVO.

Qua onderhoud is de Chevrolet Aveo in feit hetzelfde als een Opel Astra (de motor heeft een ander label maar het is gewoon een GM/Opel Ecotec motor) en die zijn doodeenvoudig qua regulier onderhoud. Ook zeker een prima auto om het op te leren als je dat ambieert. De Lancer is wat meer volgebouwd en zal wat meer sleutelwerk zijn. De hoeveelheid onderhoud aan beide auto's is nagenoeg gelijk. De Lancer schrijft een iets kortere verversingsinterval voor voor de motorolie maar voor de rest zijn de intervallen nagenoeg gelijk. Beiden hebben een distributieriem die elke 100.000km moet worden vervangen (dure klus, dus informeer voor aanschaf of dat gebeurd is!). Voor de onderhoudskosten hoef je ook de Lancer niet te laten vallen dus, en het aankoopadvies is voor beide auto's gelijk: kijk goed of het grotere onderhoud al is gedaan. Omdat de Lancer een wat nieuwere auto is, is de kans groot dat je een auto met een lagere kilometerstand hebt en daardoor kan het grotere onderhoud nog wat verder weg zijn. Is een pre.

Reparaties: Ik denk dat de bouwkwaliteit van de Mitsubishi hier een klein streepje voor heeft. Meerdere collega's hebben een Lancer (uit verschillende generaties, in verschillende staat) of Lancer gehad en ik heb ze allemaal wel eens een keer de filtertjes zien vervangen en de olie verversen, maar gekke reparaties eigenlijk nooit. Dat is toch die Japanse degelijkheid. De Aveo daarentegen is gebouwd op een GM platform (de sedan dan welteverstaan) en die kennen wel wat mankementjes. De auto die je op het oog hebt is dan ook 2 jaar ouder en een auto van 10 jaar begint toch hier en daar de effecten van de tand des tijds te tonen: plekjes met roest, schokdempers die aan vervanging toe zijn, rubbertjes die naar de klote zijn, enzovoorts. De Mitsu is toch twee jaar jonger en heeft dus toch net wat versere onderdelen. Daarnaast is er met een japans onderstel in de regel maar weinig mis. Die GM platforms hebben soms nog wel eens gekke dingetjes. Goed googlen naar de bekende problemen van de auto dus!

Afschrijving: al enigszins behandeld

Mis ik iets? Als je er niet uit komt, ga ze vooral allebei bezoeken. Probeer feeling voor de auto te krijgen. Is dit een auto waar je met trots mensen mee in durft te vervoeren? Of heb je het idee dat je je moet gaan verontschuldigen voor het barrel waar je in rijdt? Hoe voelt de auto aan? Loop je tegen dingen aan? Hoe stuurt 'ie? Hoe is de reactie van het pedaal? Voelt het vertrouwd?

Ik heb zelf ervaring met de Opel Astra H (wat volgens mij hetzelfde platform is als de Aveo, maar dat weet ik niet zeker: Aveo sedan heb ik nog niet eerder in mijn werkplaats gehad) en hoewel dat een razend populaire auto is die ook bijzonder waardevast zijn, ben ik er zelf niet zo'n groot fan van. Het stuur voelt (VOOR MIJN GEVOEL, DIT IS EEN SUBJECTIEVE MENING) erg indirect en onvoorspelbaar en ik vind de respons van het rempedaal een beetje matig. De ophanging op de vooras van de Mitsubishi maakt gebruik van een dubbele wishbone, en een veel betere ophanging dan dat ga je niet krijgen. Het stuur voelt enorm direct en soepel, niet te licht en niet te zwaar. Bij de Aveo/Astra vind ik het stuur een tikje aan de zware kant voor het soort auto dat het is. Voor een BMW met een zes-cilinder is een dermate zwaar stuur prima, maar een Aveo...

Als het mijn keuze was, was ik voor de Lancer gegaan, 100%. Ik vind het een veel leukere auto dan de Aveo en rijdt in mijn ervaring veel lekkerder dan de Aveo. Als het je gaat om een beetje sportief rijden is het verschil in die ophanging toch wel een wereld van verschil. Maar ik ben jou niet, en het is jouw geld en jouw keuze. Dus ik wil je alleen maar van harte aanraden, mocht je met twijfel blijven zitten, vooral beide auto's goed te bekijken en te voelen. Ga niet over één nacht ijs.

Dan tot slot:
matk89 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:21:

Verstandig:
- MG (T)F
- Toyota MR2

Wat meer Yolo:
- BMW Z3
- Audi TT
- Chrysler Crossfire
- Volvo C70
Hoewel ik het eens ben met de Mazda MX-5 (ik heb 'm zelf ook :P) vind ik de rest van je adviezen behoorlijk beroerd en ononderbouwd.

Als monteur zou ik je, als je niet heel veel ruimte hebt voor periodieke uitgaven aan reparaties, niet adviseren aan een MG te beginnen. Als er toch één merk is waarbij ik altijd last van hartkloppingen krijg wanneer die binnen komt is het toch wel een MG. Engelsen hebben elektronica echt niet begrepen en het is vrijwel altijd een elektrisch probleem waardoor een MG F stopt met werken of weigert te starten. Er is een hele goede reden waarom je die auto's heel snel zag verdwijnen toen ze net uit waren.

Ook het advies van een Smart Roadster heb ik ernstige vraagtekens bij. De manier waarop die auto is opgebouwd maakt dat alles enorm compact in elkaar zit en dat heeft ervoor gezorgd dat er voor het simpelste onderhoud vanalles los moet van de auto. De achterbumper moet van de auto af om de bougies te vervangen. Om de achterbumper los te krijgen, moet je luchthapper naast de deur eruit, je ramen achter de B-stijl, je achterlichten en natuurlijk nog de klep in de achterbak. Tevens krijg je deze bougies er niet uit zonder speciaal gereedschap. Tevens staan de motoren (de 700cc in ieder geval, de Brabus is helemaal verschrikkelijk, de 600cc is iets betrouwbaarder) er om bekend na 80.000km er compleet mee te stoppen en moet deze worden vervangen. Een Smart is een Mercedes die in een wokkel is gedraaid, en dat heeft effect op alles gehad, maar de rekening voor het onderhoud is er niet minder op geworden. Absolute afrader als forens.

De Toyota MR2 is wel betrouwbaar maar ook deze auto heeft de motor achterin liggen en er is niets onhandiger dan een motor die in het midden zit. Je hebt totaal geen achterbakruimte (Dat is bij een MX-5 ook beperkt, maar bij de andere drie auto's is dat nog vele malen erger tot zelfs nonexistent) en voor het simpelste werk moet je gewoon een volle autolift hebben want alles zit in het midden onder de auto. De MR-2 is inmiddels ook een beetje gedateerd dus het onderhoud zal een stuk frequenter worden en voor een thuissleutelaar als tweede auto is dat leuk, maar niet als iemand die net komt kijken en afhankelijk is van zijn auto voor het vervoer van en naar werk.

De overige suggesties ga ik verder niet eens op in, omdat een beetje nette sowieso niet te vinden is binnen het budget van OP (een Z3 voor minder dan 7500 euro mankeert iets aan), is compleet buiten proporties vergeleken met de eerdere suggesties van OP (Een Crossfire is vele malen duurder in de maandlasten door de hoge uitstoot van de enorme motor), of staat bekend om grote problemen (Audi TT, een transmissie van karton).
-Alfa Romeo GT
-Lexus 250IS
-Hyundai Coupe

-Mazda rx8
OP wilt naar zijn werk forenzen, niet naar zijn vaste garage. :+
gameguy12 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:58:
Suzuki Swift Sport: best leuke auto, niet te duur om in te reiden en best zuinig
Hyundai Tiburon/Coupe: Best snel, zien er goed uit, alleen niet zo zuinig
Mazda Miata: "a miata is always the answer"

Tevens, geen auto uit de vw-group kopen met tsi of tfsi motor van voor 2011 a 2012 (zo uit mn hoofd) aangezien die vaak olie problemen hebben.
Dit, en dan specifiek de 1.4 en de 1.8. De 1.2 was prima maar deze twee blokken hadden hele zwakke turbo's die, wanneer ze kapot gingen, ook de zuigervegen opbrandden. Reparatie van zo'n €8000 als het je gebeurt. Is een reden waarom die auto's zo goedkoop worden aangeboden.

[ Voor 9% gewijzigd door naarden 4ever op 23-06-2019 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:40
Leuk topic hoor!
Al het zoeken start met een wensenlijst.
Met jouw budget kun je gigantisch veel auto's kopen...
Wat is voor jou het belangrijkste?
Als ik je OP lees, zie ik vooral een wens naar een mooie auto, helaas is er niet zo iets objectief te benoemen.
Per definitie is mooi subjectief, maar je schrijft wel dat je niet van hatchbacks houdt, mooi toch wat richting 😎.

Coupes en cabrios, aparte modellen is een beetje hetgeen wat overblijft.
Dan zal ik toch mijn subjectieve advies geven 😁😋.

Hyundai coupe van na 2004 ongeveer, mooi model 2.0 is niet heel spannend. 2.7 evenmin maar wel lekkere sportieve auto's qua uitstraling en rijgedrag prima voor vlotjes rijden. Ik heb ze beide gehad en de 2.7 vond ik het leukst, maar ik had deze met handbak en die zijn zeldzaam. De automaat is gewoonweg te lui en haalt alle lol er wel uit. Betrouwbaarheid is prima, alleen modelspecifieke dingen kunnen wel eens verrassend duur uitvallen. Maar dat geldt voor alle wat zeldzamer auto's.

Wat betreft ander advies, misschien zou ik toch eens kijken of er niet wat hatchbacks zijn die je wel leuk vind. Veel hatchbacks hebben een sportieve uitvoering die echt veel leuker is dan de standaard versie. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Swift sport.

Als je het aandurft zijn er ook wel wat mitsubishi eclipse te vinden in Nederland als cabrio of coupe. Mooi gelijnde auto en sportief genoeg, ook nog wat keuze in motorisering.

Wat soms ook wel eens tot leuke inzichten leidt. Voer je belangrijkste eisen in de zoekfilters op een goede autosite. Begin eens bij autotrack en auto scout en kijk wat er voorbij komt als je begint te scrollen.

Oohh en een hyundai coupe krijg je geen spijt van hoor. Ik denk er nog regelmatig aan terug, vond het een fijne auto ruim genoeg en ook qua kofferbak niet behelpen. 👌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
vanaf 1 juli een vaste baan o.b.v. €2.300 bruto en 80% of 4 dagen werken, dus €1.840 bruto salaris
Ik weet dat het off-topic is. Maar ik wil je toch even meegeven dat dit een te laag salaris is voor een startende HBO Informaticus. Het tarief voor 40 uur moet minimaal omhoog naar €2.800.

Ik begon bijna 10 jaar geleden op €2.750. €2.300 verdiende ik al voor ik überhaupt klaar was met een studie. Inflatie erbij en je werkt voor een fooi voor je nieuwe werkgever... Er is een extreem tekort aan software ontwikkelaars. Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

DutchCommando schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:29:
[...]

Ik weet dat het off-topic is. Maar ik wil je toch even meegeven dat dit een te laag salaris is voor een startende HBO Informaticus. Het tarief voor 40 uur moet minimaal omhoog naar €2.800.

Ik begon bijna 10 jaar geleden op €2.750. €2.300 verdiende ik al voor ik überhaupt klaar was met een studie. Inflatie erbij en je werkt voor een fooi voor je nieuwe werkgever... Er is een extreem tekort aan software ontwikkelaars. Doe er je voordeel mee.
Als je het omrekent naar 100% dan kom je toch ook aan jouw 2800 (2875 zelfs)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:48
EWK schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:52:
[...]

Als je het omrekent naar 100% dan kom je toch ook aan jouw 2800 (2875 zelfs)
Die 2300 is al 100% de 80% is die 18xx volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
itsalex schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 23:15:
[...]

Ik heb zelf veel auto's gereden en persoonlijk vind ik zoals ik laatst een Polo 1.2 TSI 90 pk/Seat Leon 1.0 TSI 115 pk heb gereden, het zonde van je geld om je geld in een goedkoper auto te gaan steken waar je bakken met geld qua benzine kwijt bent als je veel gaat rijden terwijl de nieuwe generatie TSI motoren makkelijk 1 op 17-23 rijden. Het is echt iets waar je rekening mee moet houden want mijn 1.2 TSI Golf 7 reed veel zuiniger dan mijn Golf 6 2.0 TDI. Bij de TDI moest ik mij nog blauw betalen aan de MRB en verzekering. Nou laat maar. Als je maar 500 km per maand rijdt, dan is het verbruik echt niet relevant maar bij 1.700 km ga je wel in je portemonee voelen.
Ik reed soms 40k km per jaar gereden met die Golf 6 diesel en stond iedere week aan de pomp en dan ook maar meteen wassen. Dat was een kostenpost pfff.
VAG is leuk in de lease, als je onderhoud niet hoeft te betalen. Privé absoluut niet aan te raden!

Je loopt leeg op onderhoud!

Bij fast and furius denk ik direct aan een 200sx of skyline 😬

https://www.autozeeland.nl/aanbod/nissan/skyline/379709.html

Maar ja een 3,5liter 6 cilinder met 280pk, die lust best een slokje 😅

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 23-06-2019 10:48 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
dfrenner schreef op zondag 23 juni 2019 @ 10:36:

Die hangt met duct tape aan elkaar, zal vast een top wagen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
DutchCommando schreef op zondag 23 juni 2019 @ 09:29:

Philip Ross schreef op zondag 23 juni 2019 @ 10:33:
Die 2300 is al 100% de 80% is die 18xx volgens mij.
Klopt. De 2300 bruto is o.b.v. 40u werken. Daarvan heb ik besloten eerst 32u (i.e. 4 dagen of 80%) te werken, uitkomend op 1840 bruto per maand + daarnaast 0 reiskostenvergoeding, en het minimum aan vakantietoeslag en -uren :|
Het huidige contract is een half jaar (max), zodat ik enerzijds de klus bij de baas kan afmaken, en anderzijds ook wat tijd voor mezelf heb om te denken waar ik heen wil: een Master aan een Universiteit volgen, eventueel in het buitenland, de wereld rondreizen, of 'gewoon' aan het werk, al dan niet bij dit bedrijf. (daarom die 5e dag vrij).
De keuze ligt bij werken waarschijnlijk op 'niet bij dit bedrijf', want al zijn het leuke mensen, de code quality is ruk (geen commentaar, vol met todo's, en drie jaar oude en inmiddels verouderde code conventies, etc) en inderdaad is 2300 het absolute minimum (maar beter als een hongerloontje van €300 vergoeding). Maar het staat wel mooi op het CV, vind ik, om na de stage een baan te hebben gekregen. Bij twee eerdere stages ook gehad, IMHO geeft het een beeld van 'hij is geen volledige prutser, dus we willen hem wel wat langer houden' :+

OT
Ik ga het allemaal even laten bezinken (en de presentatie voorbereiden), en vanaf volgend weekend her en der proefritten maken - volgens mij is dat de absolute eerste stap (en stap 0 is een auto willen).

Qua eisen e.d. kom ik nu uit op:
  • Budget aankoop: €5.000-ish -- geen lease (want dat is me die paar jaren jonger qua bouwjaar niet waard)
  • Elektrische Ramen + Centrale vergrendeling + Climate Control
  • ofwel hele goede onboard navigatie + entertainment, ofwel ruimte voor een 2-din inbouw radio
  • Enigszins betaalbaar qua MRB en verbruik, al ga ik me daar niet op focussen, want:
  • In de eerste plaats een leuke sportieve auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Diamundo schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:27:
[...]

[...]

Klopt. De 2300 bruto is o.b.v. 40u werken. Daarvan heb ik besloten eerst 32u (i.e. 4 dagen of 80%) te werken, uitkomend op 1840 bruto per maand + daarnaast 0 reiskostenvergoeding, en het minimum aan vakantietoeslag en -uren :|
Het huidige contract is een half jaar (max), zodat ik enerzijds de klus bij de baas kan afmaken, en anderzijds ook wat tijd voor mezelf heb om te denken waar ik heen wil: een Master aan een Universiteit volgen, eventueel in het buitenland, de wereld rondreizen, of 'gewoon' aan het werk, al dan niet bij dit bedrijf. (daarom die 5e dag vrij).
De keuze ligt bij werken waarschijnlijk op 'niet bij dit bedrijf', want al zijn het leuke mensen, de code quality is ruk (geen commentaar, vol met todo's, en drie jaar oude en inmiddels verouderde code conventies, etc) en inderdaad is 2300 het absolute minimum (maar beter als een hongerloontje van €300 vergoeding). Maar het staat wel mooi op het CV, vind ik, om na de stage een baan te hebben gekregen. Bij twee eerdere stages ook gehad, IMHO geeft het een beeld van 'hij is geen volledige prutser, dus we willen hem wel wat langer houden' :+

OT
Ik ga het allemaal even laten bezinken (en de presentatie voorbereiden), en vanaf volgend weekend her en der proefritten maken - volgens mij is dat de absolute eerste stap (en stap 0 is een auto willen).

Qua eisen e.d. kom ik nu uit op:
  • Budget aankoop: €5.000-ish -- geen lease (want dat is me die paar jaren jonger qua bouwjaar niet waard)
  • Elektrische Ramen + Centrale vergrendeling + Climate Control
  • ofwel hele goede onboard navigatie + entertainment, ofwel ruimte voor een 2-din inbouw radio
  • Enigszins betaalbaar qua MRB en verbruik, al ga ik me daar niet op focussen, want:
  • In de eerste plaats een leuke sportieve auto.
Ik ben het met je eens dat een tientje of 2 wegenbelasting per maand geen dealbreaker 'mag' zijn, maar het verbruik is toch iets waar ik echt goed naar zou kijken hoor. 1:10 of 1:15 maakt met 1000km per maand 55 euro uit. Toch wel de moeite waard zou ik zeggen. Een oudere auto hoeft niet per se onzuiniger te betekenen, maar als je (om een voorbeeld te pakken uit eigen situatie) een Golf 5 GTI pakt met 200 PK en 280 NM koppel en een Golf 7 GTI met 230 PK en 350 NM koppel.. De 5 verbruikt 1:10 en de 7 verbruikt ongeveer 1:13,5. De techniek is op dat gebied dus wel echt vooruit gegaan in de meeste gevallen. Op een jaar (met 12K km) scheelt dat toch weer ongeveer 400,-.

Je moet je ook beseffen dat bij een sportieve auto vaak ook een bijbehorend kostenplaatje hangt qua onderhoud/reparatie. Bij de 7 GTI ben je zonder pardon 350,- verder voor een oliewissel. Bij ons is laatst de waterpomp/thermostaathuis vervangen (bekend kwaaltje), in NL ben je daar 1350 euro voor kwijt. Nu begrijp ik dat je nog lang niet in dat segment zit te shoppen, maar de waterpomp van een 1.2 TSI in een Golf 7 is een heel stuk goedkoper. Je zal dat vast wel allemaal weten, maar je moet je er niet op verkijken. Aanschaf is het probleem vaak niet, de andere kosten draaien je wel de nek om.

Ik ben zelf al een aardige tijd serieus naar een tweede auto aan het kijken (mijn huidige is meer voor hobby), maar als ik sportief wil (met mijn voorliefde voor VaG) kom ik al snel uit op een Golf IV 1.8 20VT (180PK in de GTI), een Golf IV 2.3 V5 170PK. Die zijn nog degelijk gebouwd en niet al te duur in aanschaf/wegenbelasting. Maar goed, voor 1000/2000 euro meer kun je ook een Audi A4 cabrio uit 2002 rijden met 2.4 liter zes-cilinder. Is maar net wat je wil.

Nog wat suggesties (niet meteen enorm serieuze, maar misschien haal je er ideeën uit):
- https://www.autotrack.nl/tweedehands/mini/cooper-s/45092661
- https://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/3-serie/45094848
- https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/civic/45103490
- https://www.autotrack.nl/...olkswagen/passat/45077435

Over alle vier is wel wat te zeggen, maar het zijn allemaal heel andere auto's. Puur sportiever zou ik dan voor een Mini gaan, wil je zo veel mogelijk luxe zou ik naar de Passat kijken. Wil je de auto met de hoogste Parent Acceptance Factor, zou ik toch naar de Civic kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:35
Haal gewoon een Celica van internet. Coupé, geen extreme motorisering, wel leuk rijgedrag. Technisch prima auto’s. En die 7500 hoeft niet helemaal op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kuusj schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:50:
[...]

Ik ben het met je eens dat een tientje of 2 wegenbelasting per maand geen dealbreaker 'mag' zijn, maar het verbruik is toch iets waar ik echt goed naar zou kijken hoor. 1:10 of 1:15 maakt met 1000km per maand 55 euro uit. Toch wel de moeite waard zou ik zeggen. Een oudere auto hoeft niet per se onzuiniger te betekenen, maar als je (om een voorbeeld te pakken uit eigen situatie) een Golf 5 GTI pakt met 200 PK en 280 NM koppel en een Golf 7 GTI met 230 PK en 350 NM koppel.. De 5 verbruikt 1:10 en de 7 verbruikt ongeveer 1:13,5. De techniek is op dat gebied dus wel echt vooruit gegaan in de meeste gevallen. Op een jaar (met 12K km) scheelt dat toch weer ongeveer 400,-.

Je moet je ook beseffen dat bij een sportieve auto vaak ook een bijbehorend kostenplaatje hangt qua onderhoud/reparatie. Bij de 7 GTI ben je zonder pardon 350,- verder voor een oliewissel. Bij ons is laatst de waterpomp/thermostaathuis vervangen (bekend kwaaltje), in NL ben je daar 1350 euro voor kwijt. Nu begrijp ik dat je nog lang niet in dat segment zit te shoppen, maar de waterpomp van een 1.2 TSI in een Golf 7 is een heel stuk goedkoper. Je zal dat vast wel allemaal weten, maar je moet je er niet op verkijken. Aanschaf is het probleem vaak niet, de andere kosten draaien je wel de nek om.

Ik ben zelf al een aardige tijd serieus naar een tweede auto aan het kijken (mijn huidige is meer voor hobby), maar als ik sportief wil (met mijn voorliefde voor VaG) kom ik al snel uit op een Golf IV 1.8 20VT (180PK in de GTI), een Golf IV 2.3 V5 170PK. Die zijn nog degelijk gebouwd en niet al te duur in aanschaf/wegenbelasting. Maar goed, voor 1000/2000 euro meer kun je ook een Audi A4 cabrio uit 2002 rijden met 2.4 liter zes-cilinder. Is maar net wat je wil.

Nog wat suggesties (niet meteen enorm serieuze, maar misschien haal je er ideeën uit):
- https://www.autotrack.nl/tweedehands/mini/cooper-s/45092661
- https://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/3-serie/45094848
- https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/civic/45103490
- https://www.autotrack.nl/...olkswagen/passat/45077435

Over alle vier is wel wat te zeggen, maar het zijn allemaal heel andere auto's. Puur sportiever zou ik dan voor een Mini gaan, wil je zo veel mogelijk luxe zou ik naar de Passat kijken. Wil je de auto met de hoogste Parent Acceptance Factor, zou ik toch naar de Civic kijken.
Tja dat ik geen VW fan ben mag geen geheim zijn
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Echter juist wat TS wil: Geen hatchback, lage onderhoudskosten 'sportief/leuk' uiterlijk en het hoeft niet de klinkers uit de straat te trekken. Veel (niet alle) wagens uit de VAG stal zien er niet heel spectaculair uit (niets mis mee maar niet wat TS zoekt), zijn binnen het budget van TS veelal uit drama jaren (wel afhankelijk van het motortje, al koop je een 2e generatie 2.0TDI dan gaat het nog wel, of een late 1.6 16v, tja die lopen oneindig door) voor de rest betaald je voor onderhoud net zo veel bij Toyota maar gaat er bij die Toyota in iedergeval bijna nooit wat kapot.

Dan kom je over het algemeen toch bij Jappen/Koreanen uit (of Koreaanse 'Chevrolet als de Aveo') of bepaalde modelletjes (Renaults van na de Laguna 2 Phase 2) als je iets qua compromis aan onderhoud wilt doen dan gaat het wel maar ook een geïmporteerde Cooper S, tja dat is zo ongeveer het tegenovergestelde. :X Ook daar begrijp me niet verkeerd, vind z'n Cooper S een top bakkie, zou hem in de Works versie helemaal graag rijden, maar dan moet iemand anders het onderhoud betalen voor me. :+

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 23-06-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Laatst online: 18-09 23:08
Ik mis de Honda CRZ hier. Kan je makkelijk 1:20 mee halen in eco modus, in sport modus nog wat feller maar nogsteeds met gemak 1:16 of beter. En veel koppel vanuit stilstand door de elektomoter.

We hebben er hier al 8 jaar eentje staan, nooit wat bijzonders mee gehad qua onderhoud.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Omdat het aankoopbedrag maximaal €5k is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Kuusj schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:50:
[...]............maar het verbruik is toch iets waar ik echt goed naar zou kijken hoor. 1:10 of 1:15 maakt met 1000km per maand 55 euro uit. Toch wel de moeite waard zou ik zeggen. Een oudere auto hoeft niet per se onzuiniger te betekenen, maar als je (om een voorbeeld te pakken uit eigen situatie) een Golf 5 GTI pakt met 200 PK en 280 NM koppel en een Golf 7 GTI met 230 PK en 350 NM koppel.. De 5 verbruikt 1:10 en de 7 verbruikt ongeveer 1:13,5. De techniek is op dat gebied dus wel echt vooruit gegaan in de meeste gevallen. Op een jaar (met 12K km) scheelt dat toch weer ongeveer 400,-.
Voorbeeld van een wat oudere auto:
Met cruise control en een rustige voet.... haal ik met de 1.6L Verso 1:18 op de lange afstanden, in de zomer 1:16 lokaal en in de winter vrijwel 1:15 en dat voor een bak van 17 jaar jong...
Ben een vlotte rijder (goed vooruit kijken in het verkeer en daarop anticiperen) maar rij niet hard, want dat maakt op een rit vanuit het oosten naar Leiden waar via de N11 rijden het beste uitkomt, een paar minuten maar uit, maar het is wel veel zuiniger.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
Handleiding voor het doordacht en verantwoord kopen van een auto:

1. Negeer alle n=1 ervaringen en verhalen van eigenaars. Zegt niets of vrijwel niets. Alfa Romeo-eigenaars bijvoorbeeld, beweren doorgaans probleemloos te rijden, valt allemaal wel mee, normaal onderhoud is voldoende etc., maar dat zijn meestal liefhebbers en kunnen het slecht hebben om negativiteit te lezen over hun auto. Niet alle Alfa's zijn slecht, maar gemiddeld genomen is een Alfa Romeo een erg onbetrouwbare auto.
2. Waar moet je dan op af gaan? Op statistieken en feiten. Kijk eens op www.reliabilityindex.com bijvoorbeeld, een database die is opgesteld op basis van informatie van autoverzekeraars. De index-score wordt vastgesteld op basis van hoe vaak moet een auto worden gerepareerd, hoe lang ben je hem kwijt en hoe duur is het. Wat je daar ziet, is dat door de bank genomen de Franse en Italiaanse auto's slecht scoren. Daar gaat het om duizenden auto's, dat is veel betere info dan de n=1 eigenaar. Niet alle databases zijn helaas even betrouwbaar, zo zijn de Tüv- en Dekra-gegevens weinig transparant en komen de eigen Duitse auto's er verdacht goed uit... uit niet-Duitse tests (Amerikaans -> JD Power b.v., Engels) blijkt dat Duitse auto's qua betrouwbaarheid matig zijn. Vooral de premium merken, al heeft Mercedes een goede periode gehad tussen 2008 en 2014. Audi en BMW zijn constanter en eigenlijk altijd slecht. Qua betrouwbaarheid dus; op vrijwel alle andere vlakken uitstekende auto's.
3. Streep alles wat slecht scoort dus af, als je voor 7500 euro wil gaan shoppen. Niet Frans, niet Italiaans, niet VAG (vermijd vooral Audi als de builenpest!)... wel Koreaans en Japans. Dit is ongenuanceerd, maar je maakt het leven wel een stuk makkelijker zo.

Verder: besef dat de meeste Tweakers geen auto-liefhebbers zijn, maar heel praktisch naar auto's kijken. Een Suzuki Celerio is niets voor jou en een waardeloos advies gezien je voorkeuren, maar vanuit zuiver praktisch oogpunt een zeer goede optie.

Als je je richt op coupés en sedans, zou ik kijken naar een Toyota MR2 of Celica, Hyundai Coupé, Mazda 6 MPS (zuipt behoorlijk, wel snel), eigenlijk alles van Honda of Toyota wat je mooi vindt.

Er kan maar 1 advies het slechtste zijn, dat is het advies om te gaan private leasen. Doe dat in vredesnaam niet! Dat telt als een schuld en wordt BKR geregistreerd, gezien je leeftijd niet wenselijk. Ten 2e, als je omstandigheden veranderen, zit je vast aan je lease-contract, dingen wijzigen kost veel geld. Ten 3e, private lease is nog relatief gunstig voor kleine stadsgebakjes (t.o.v. kopen) maar iets leuks kun je vergeten. Ten 4e, private lease van nieuwe auto is veel duurder dan occasion kopen.

Doe jezelf een plezier en streep die optie a.s.a.p. af.

Succes en veel plezier met de proefritten!

[ Voor 12% gewijzigd door Dieken Taffert op 23-06-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op zondag 23 juni 2019 @ 10:36:
[...]

VAG is leuk in de lease, als je onderhoud niet hoeft te betalen. Privé absoluut niet aan te raden!

Je loopt leeg op onderhoud!

Complete onzin .zo veel kost dat onderhoudt is echt niet meer dan een ander merk .of je heb een gaar hok gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:45:
[...]

Complete onzin .zo veel kost dat onderhoudt is echt niet meer dan een ander merk .of je heb een gaar hok gehad...
Met 4 VaG auto's thuis moet ik helaas toch zeggen dat ik het ergens wel eens ben met de opmerking dat je beter VaG kunt mijden met een beperkt budget. Maar, zoals ik een paar berichten geleden al uitlegde, het ligt erg aan hoe jong en van welk caliber je auto is. Het onderhoud van een Golf 5 GTI is veel duurder dan een Golf 5 1.6 16v. Andere dingen bij een Golf 5 zijn gewoon idioot duur om te repareren onafhankelijk van je uitvoering (aircoregelkleppen als je een climatronic hebt gaan nog wel eens kapot: 1200,-). Dat is alleen maar erger geworden bij de nieuwere auto's. Een waterpomp bij een Golf 3 1.8 kost 300,- en bij een Golf 7 2.0 1300,-.

Je moet je gewoon goed inlezen over het model en de *door statistieken aantoonbare* mankementen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Autoweek (Autobild) doet een auto wel eens helemaal uit elkaar halen en doet ook aankoopadvies. Ik heb een collectie van enkele tientallen jaargangen waar ik uit kan putten :P

Ik wil overigens nog een auto aandragen: een Mitsubishi Lancer X. Probeer eentje te vinden met 1.8 motor. Mijn vader heeft zo'n hok als demo gehad met alle toeters en bellen en het was echt een leuk ding. De Rockfort Fosgate OEM geluidsinstallatie met subwoofer in de kofferbak ook :+ De niet-kale uitvoeringen zitten overigens wel wat boven je budget.. En razendsnel zijn ze niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Kuusj op 24-06-2019 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Het ligt er ook een beetje aan of je zelf handig bent en zelf dingen kunt/wilt doen. Ik doe het onderhoud zelf met hulp van m'n zwager aan mijn Volvo S80. Als ik voor alles naar de dealer had moeten gaan, wat ik het laatste jaar heb gehad, was ik wss €4000 armer geweest ofzo :') (geloof dus ook niet de verhalen dat een Volvo 'onverwoestbaar' is en 'met 300.000 gaat de inloopolie er uit' , dat is echt bullshit :'))

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-09 09:12
Ik wil ook nog wat opties aandragen:

-Renault Laguna Coupe. Zeer mooi en volgens mij best betrouwbaar als ik het internet mag geloven, maar lust wel een slokje benzine.

-Alfa Romeo Mito. Mooie auto, ook zijn er veel uitgerust met mooie leren stoelen en sportief exterieur. Schijnt voor een Alfa betrouwbaar te zijn maar blijft natuurlijk een Alfa. Wel relatief nieuwe auto en goedkoop te krijgen waardoor je nog wat geld overhoud voor eventuele reparaties. ;)

-Lexus CT200h. Iets boven je budget, maar zeer betrouwbare auto die ook zeer zuinig rijdt (want hybride). Is een Lexus, ziet er mooi uit (tijdloos design) en het interieur is ook top met leer enzo. Houd ook z'n waarde, want Lexus.

-Lexus IS 250. Zeer mooie tijdloze luxe sport sedan, die ook betrouwbaar is. Topwagen, wel aan de bovenkant van je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:45:
[...]

Gloednieuw allemaal...
Stuk voor stuk drama bakken!

Maar de Leon en Skoda spande de kroon.

Leon had na 4 jaar lease zo'n waslijst aan aandachtspunten, denk dat die dicht aan total loss aan zat. Met dermate roestvorming op vitale delen van de carosserie. Een motorblok dat heen en weer schoof tussen de zijkanten. Echt nog nooit meegemaakt... Als ik een scherpe bocht naar links maakte, hoorde je een heel hard schapend geluid. Waren beide motorsteunen afgebroken 8)7 Serieus, hoe dan!? Het was een lijst van 20 zaken die niet meer uitgevoerd gingen worden. Dat werd veel te duur, met laswerk voor roest en alle overige zaken.

De Skoda was ook een auto die in het eerste jaar continu stil viel en een airco die men maar niet aan de praat kreeg. Ik was in staat om heb bij Martin Schilder door de pui te rijden, waar ik overigens de zegen van de leasemij zelfs voor had. Dat zegt genoeg... Na 1,5 jaar mocht hij er zelfs al uit :+
Vaak vind ik onderhoud niet zo'n probleem, iets mis gaan kan altijd... Maar als je dan als dealer onwil laat zien, dan raak ik er snel klaar mee! Martin Schilder zei op een gegeven moment: Het heeft geen zin een nieuwe afspraak te maken, want wij kunnen het niet vinden. en vooral zijn opmerking: "Wat verwacht je nu van mij?" schoot echt helemaal verkeerd. Ik heb een gloednieuwe auto, de airco werkt niet... Wat denk je dat ik verwacht? Ik heb de sleutel op zijn bureau gegooid en gezegd: "Van mijn part bestel je een nieuwe auto, ik hoef hem pas terug met werkende airco. In de tussentijd haal ik hiernaast een huurauto en de leasemij neemt straks wel contact met je op". Hij sputterde tegen en ik ben weggelopen. Na 5 keer langs te zijn geweest zonder oplossing, de auto was inmiddels 7 maanden oud en er was een vakanie naar zuid frankrijk aanstaande...

Weet je wat het uiteindelijk was? De aircopomp! Achteraf gaf hij aan dat ze zonder foutcode niets mogen vervangen van PON en de pomp was blijkbaar wel defect, maar zonder foutcode.

Nee echt, laat die meuk links liggen als je geen frustraties of reparaties wil! Nogmaals in de lease prima! Zou nog steeds voor VAG kiezen... Ten minste, wanneer ze mooie, goedsturende auto's gaan maken :+

Maar goed, de andere uitgeleverde VAG modellen zullen inderdaad wel prima zijn, ik heb toevallig ongeluk gehad. Ik had ook net die ene dealer die bagger was, de rest is allemaal dik in orde |:(
Nee sorry, ik heb geen hoge pet op van VAG.

Nee als ik de TS was een leuke Civic ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:04:
[...]

Gloednieuw allemaal...
Stuk voor stuk drama bakken!

Maar de Leon en Skoda spande de kroon.

Leon had na 4 jaar lease zo'n waslijst aan aandachtspunten, denk dat die dicht aan total loss aan zat. Met dermate roestvorming op vitale delen van de carosserie. Een motorblok dat heen en weer schoof tussen de zijkanten. Echt nog nooit meegemaakt... Als ik een scherpe bocht naar links maakte, hoorde je een heel hard schapend geluid. Waren beide motorsteunen afgebroken 8)7 Serieus, hoe dan!? Het was een lijst van 20 zaken die niet meer uitgevoerd gingen worden. Dat werd veel te duur, met laswerk voor roest en alle overige zaken.

De Skoda was ook een auto die in het eerste jaar continu stil viel en een airco die men maar niet aan de praat kreeg. Ik was in staat om heb bij Martin Schilder door de pui te rijden, waar ik overigens de zegen van de leasemij zelfs voor had. Dat zegt genoeg... Na 1,5 jaar mocht hij er zelfs al uit :+
Vaak vind ik onderhoud niet zo'n probleem, iets mis gaan kan altijd... Maar als je dan als dealer onwil laat zien, dan raak ik er snel klaar mee! Martin Schilder zei op een gegeven moment: Het heeft geen zin een nieuwe afspraak te maken, want wij kunnen het niet vinden. en vooral zijn opmerking: "Wat verwacht je nu van mij?" schoot echt helemaal verkeerd. Ik heb een gloednieuwe auto, de airco werkt niet... Wat denk je dat ik verwacht? Ik heb de sleutel op zijn bureau gegooid en gezegd: "Van mijn part bestel je een nieuwe auto, ik hoef hem pas terug met werkende airco. In de tussentijd haal ik hiernaast een huurauto en de leasemij neemt straks wel contact met je op". Hij sputterde tegen en ik ben weggelopen. Na 5 keer langs te zijn geweest zonder oplossing, de auto was inmiddels 7 maanden oud en er was een vakanie naar zuid frankrijk aanstaande...

Weet je wat het uiteindelijk was? De aircopomp! Achteraf gaf hij aan dat ze zonder foutcode niets mogen vervangen van PON en de pomp was blijkbaar wel defect, maar zonder foutcode.

Nee echt, laat die meuk links liggen als je geen frustraties of reparaties wil! Nogmaals in de lease prima! Zou nog steeds voor VAG kiezen... Ten minste, wanneer ze mooie, goedsturende auto's gaan maken :+

Maar goed, de andere uitgeleverde VAG modellen zullen inderdaad wel prima zijn, ik heb toevallig ongeluk gehad. Ik had ook net die ene dealer die bagger was, de rest is allemaal dik in orde |:(
Nee sorry, ik heb geen hoge pet op van VAG.

Nee als ik de TS was een leuke Civic ofzo...
Dat is geen prettig verhaal..

Ik.heb gelukkig geen drama.

Mijn buurman rijdt Volvo.. Maar daar staat heel vaak een leen auto. Elk merk is wel wat mis mee .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:32:

Mijn buurman rijdt Volvo.. Maar daar staat heel vaak een leen auto. Elk merk is wel wat mis mee .
Het hangt er ook maar net af hoe merken het oppakken. Bij VAG was een leenauto al te veel moeite.
Mijn Volvo nu is ook wel eens wat mis mee, maar wordt gewoon erg goed opgepakt. Dan kan ik veel meer hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:36:
[...]

Het hangt er ook maar net af hoe merken het oppakken. Bij VAG was een leenauto al te veel moeite.
Mijn Volvo nu is ook wel eens wat mis mee, maar wordt gewoon erg goed opgepakt. Dan kan ik veel meer hebben!
Mijn dealer heeft altijd een leen auto voor me
Maar niet elke dealer is daar zo makelijk in

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:35
Je zou nog een Subaru Impreza zonder turbo kunnen overwegen. Die atmosferische boxers zijn behoorlijk betrouwbaar. Wel belangrijk om er eentje te vinden die nog niet verpest is met WRX onderdelen, want dan heb je best een kans dat ze afgetrapt zijn.

Wegligging is in ieder geval uitstekend en sportief, en qua NFS gehalte komen ze ook goed mee. Je kunt gemakkelijk een beschaafd spoilertje laten monteren (of een belachelijke ricer vleugel, afhankelijk van je smaak of het gebrek daar aan >:) ).
Onderdelen zijn prima verkrijgbaar, en het grootste nadeel is eigenlijk het verbruik. Dat zal 1:10-13 zijn, afhankelijk van je rechtervoet. Oja, en geen Cruise Control.

Er zijn er niet zo veel van op de markt, en met even snel zoeken kwam ik deze tegen:
https://voorraad.echautos...60pk/occ14217220-623a39cd

https://www.autotrader.nl...paign=listings-thirdparty

Ben persoonlijk wel gecharmeerd van die blauwe, alleen weet ik niet of hij een beetje onder-gemotoriseerd is. 103 PK met een AWD systeem erachter is geen grote berg aan vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:32:
[...]

Nee, dat is volstrekt onwaar, pertinente onzin. Er zijn hele grote verschillen tussen de verschillende automerken als het gaat om betrouwbaarheid.

Lexus, Genesis, Hyundai, Kia, Toyota, daar is de kans op een frikandel veel kleiner dan bij pakweg een VAG product of een Alfa Romeo. Dat wil niet zeggen dat een Lexus nooit kapot gaat. Alleen heb je er gemiddeld minder ellende mee. Onderhoudshistorie is uitermate belangrijk, zelfs een Lexus kun je kapot krijgen door er jarenlang niets aan te doen.

De mening "alle auto's gaan wel eens kapot", "elke auto heeft wel eens wat" klopt strikt genomen maar nutteloos. Want sommige auto's gaan (veel) vaker kapot dan andere auto's.

Het probleem is dat bij de Duitse merken het cruciaal is voor het verdienmodel, dat na aflopen van de fabrieksgarantie er van alles stuk hoort te gaan. Nieuwe DSG bak? Wilt u even aftikken, met 500% winstmarge. Bij BMW beweert men dat de automaten onderhoudsvrij zijn, terwijl je om de zoveel km de olie moet verversen, anders gaat ie stuk. NA aflopen fabrieksgarantie uiteraard! Dat is dan een euro'tje of 5000 meneer! (kostprijs is een fractie van dat bedrag).

Duitsers hebben de naam betrouwbare auto's te maken, maar dit is al LANG niet meer het geval. Wat ze wel hebben naar mijn idee, is een hele stevige greep op de Europese automedia, waardoor echt goede onderzoeken naar betrouwbaarheid weinig aandacht krijgen.

Maar nogmaals, op zo'n beetje alle andere vlakken zijn Duitse auto's de benchmark (zolang we het even niet over elektrische auto's hebben, daar lopen "ze Germans" ZO ver achter, dat is nauwelijks voor te stellen).

Wat ik zelf rijd? Duits (dat is de gezinsauto, ik heb zelf nog een Jap)... Dus mijn kritiek op de Duitse auto-industrie is geen verheerlijking van mijn eigen automobiel.

[ Voor 11% gewijzigd door Dieken Taffert op 24-06-2019 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb prima ervaringen met vag . Minder met Toyota en de Hyundai hun kunnen beter bami maken maar dat is dan.mijn mening .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:05
Ik zou Duitse auto's echt mijden als de pest tenzij je voor heul oud spul gaat (Mercedes 300TD? :+ )

VAG heeft ontzettend veel gezeik waarvan ook veel problemen met de aandrijflijn zelf. VAG doet alsof hun neus bloedt en dan zit je daar met je Golf 5 waarvan het blok geen compressie meer heeft...

Idem voor BMW. Een vroege 1-serie ligt bv. in jouw budget. BMW had op die auto's "onderhoudsvrije" distributiekettingen gebruikt. Je raadt het al, na verloop van tijd gaat dat ding rammelen en mag je hele motor uitgebouwd worden om de ketting te wisselen. Dat is, als de ketting niet een tand is overgeslagen en je hele motor aan puin gedraaid is. Dat zal een leuke rekening worden.

In het algemeen geldt overigens: grote auto, grote kosten. Dat is niet alleen MRB en verzekering, maar zeker ook onderhoudskosten. Hoe meer er op een auto zit, hoe meer er kapot gaat. Ik zou daarom zeker naar kleine auto's kijken. Persoonlijk vind ik die ook veel leuker rijden :)

Ik zou serieus naar Japanners kijken. De Suzuki Swift Sport is eerder al voorbij gekomen. Ik vind dat een knap uitziend wagentje, maar smaken verschillen. Het ding is zuinig, maar heeft toch 135pk op 850-900kg. Dat komt leuk vooruit! Een Swift 1.6 sport heb je voor €4-5k

De MX5 is hier eerder ook genoemd. Als een achterbank niet nodig is, is dat ook een prima optie. Let inderdaad vooral op roest. Qua aandrijflijn gebeurt er niet zoveel spannends met die apparaten. Ze blijven het wel doen. Voor een NA of NB kom je op €4-5k uit.

In beide gevallen hou je nog wat geld over voor onderhoud, aanpassingen of voor als je de auto om een boom vouwt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:27:
Ik heb prima ervaringen met vag . Minder met Toyota en de Hyundai hun kunnen beter bami maken maar dat is dan.mijn mening .....
Jouw ervaringen zeggen bijzonder weinig, net als die van mij. Je kunt veel beter naar de statistieken kijken, dat is (tien)duizenden auto's versus die paar van jou of mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Suzuki Ignis Sport? 109pk op 910kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Je kan natuurlijk ook opzoek gaan naar een auto welke al enige "F&F" aanpassingen heeft gehad. Scheelt je weer een bak geld welke je er zelf niet in hoeft te pompen.

Volgens Google staan er op deze site wat te koop: http://tunezup.com/nl/new-tuned-cars
Geen idee hoe up-to-date dat allemaal is verder. Helaas zijn opties ook niet te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
TheBrut3 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:25:
Je kan natuurlijk ook opzoek gaan naar een auto welke al enige "F&F" aanpassingen heeft gehad. Scheelt je weer een bak geld welke je er zelf niet in hoeft te pompen.

Volgens Google staan er op deze site wat te koop: http://tunezup.com/nl/new-tuned-cars
Geen idee hoe up-to-date dat allemaal is verder. Helaas zijn opties ook niet te selecteren.
Nee, dat kost je eerder een extra bak geld. Een auto die er zo uit ziet is gewoonlijk afgeragd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Dat is inderdaad een bekend vooroordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Het hoeft niet, maar het is wel vrij waarschijnlijk dat iemand die affiniteit heeft met F&F en zijn auto aanpast in diezelfde stijl, graag hard rijdt. Daar gaat F&F immers om: racen.
Pagina: 1 2 Laatste