Op zoek naar 4 wielen en een stuur (en de rest van de auto)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Zoals de titel al aangeeft, ben ik op zoek naar een autootje.
Ik heb vanaf aanstaande maandag een (afstudeer)stageplek bij een bedrijf zo'n 30 km verderop, en als ik de bus pak ben ik 2 uur onderweg (directe lijn) of 1.5 uur (overstap), terwijl ik met de auto krapweg 30 minuten er over doe.
Ik woon in Friesland. #busleven.

Aangezien ik nog studeer, heb ik niet een ontzettend groot budget. Voor de aankoop heb ik max ~€3.000 (kan iets uitgerekt worden). Ik reken ongeveer hetzelfde bedrag voor een jaar verzekeren + tanken + reparaties. Tegen de zomer hoop ik afgestudeerd te zijn en wat meer te verdienen dan 2 euro per uur :P
Laat ik ook meteen zeggen, dat het geld voor mij niet belangrijk is - juist wel de vrijheid. Voor het geld kan ik beter met het OV gaan, maar daar heb ik na meer dan 10 jaar wel bijna genoeg van. Dat neemt niet weg dat 't wel te betalen moet zijn ;) Voor verzekering e.d.: ik ben 23 jaar.

Als ik op Marktplaats de volgende filters gebruik:
- t/m 150.000 km gereden
- Prijs: € 101 t/m €3000
- Vraagprijs (geen lease)
- Carrosserie: Hatchback/Sedan/Coupe/Cabriolet
- Brandstof: Benzine
- Verbruik: 10-15 km/l & 15-20 km/l
- Opties: Centrale vergrendeling, elektrische ramen
Krijg ik maar liefst 3.183 resultaten.

En hier zitten natuurlijk nog een flink aantal auto's die toch meer kosten dan dat de advertentie vermeldt, een aantal auto's zijn stiekem toch met de leaseprijs als kostprijs ingevoerd ("per ongeluk"), hebben een kilometerstand van onder de 10.000 km maar komen uit de vorige eeuw, en/of zijn verkocht maar de advertentie staat nog online. Ik zie dus door de enorme aanbod van bomen, niet meer het bos.

Voor mij is een auto niet iets wat mij slechts vervoert, maar vind ik het ook belangrijk om er plezier in te hebben. Het hoeft niet direct sportief te zijn, maar het mag er wel sportief uitzien. Echter, voor het budget begrijp ik dat ik niet heel veel keuze heb in het sportief lijkende segment, en kan ik dat beter later eens doen.

Zoals ik al aangaf, kom ik uit Friesland. Ik heb er echter geen problemen mee om op een zaterdag naar Zeeland te rijden om aldaar een auto te kopen.
Op dit moment hebben mijn ouders een VW Cross Polo (2012) voor henzelf en een Peugeot 107 (2009) voor de jeugd - mij en mijn broertje, met een lesrijdend zusje die binnenkort haar rijbewijs ook heeft. De Peugeot heeft geen centrale vergrendeling of elektrische ramen, waarmee ik gemerkt heb dat ik dat dus het liefst wel wil.

Ik weet zo gek niet meer waar ik beginnen moet... Kunnen jullie mij een beetje helpen met het uitzoeken van een autootje?

Ik denk na over de woorden van het leven.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:10

Exigence

dnkroz

Hulde voor een auto-zoek-topic met redelijke eisen d:)b

Wat ik nog mis is hoeveel kilometers je denkt te gaan rijden het komende jaar en hoe lang je de auto zou willen houden. En hoe zou je de auto willen gebruiken? Met vrienden op pad? Vakantie? Vind je 4/5 deuren belangrijk.

Wat mij zelf vooral helpt bij het zoeken naar auto's op marktplaats om de vanaf prijs hoger te zetten dan de meeste leasebedragen. Wanneer ik je eisen/wensen zie dan kom je eerder op een auto uit van 3000 euro dan eentje van 101 euro, dus de onderkant kun je afromen. Daarnaast valt er misschien nog wat af te dingen op een auto, dus wanneer je budget 3000 euro is kun je tot iets hoger gaan zoeken (zonde om een perfecte auto van 3100 euro uit te sluiten). Dus zet je zoekrange voor wat betreft prijs wat krapper en iets hoger (bijvoorbeeld 1000-3000 of 1000-3500 euro).

Daarnaast is mijn ervaring dat filters zoals verbruik en opties niet altijd goed werken. Die zou je weg kunnen laten.

Schot in het donker: https://link.marktplaats.nl/m1380329064

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:07

En ja als de auto van je ouders bevalt, bijvoorbeeld.
https://www.marktplaats.n...45c5889d4&previousPage=lr

Over het algemeen, kleiner rijdt voordeliger (wegenbelasting, brandstofverbruik, slijtageonderdelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Diamundo Ik zou kijken voor een Toyota Starlet of zo. betrouwbaar en niet duur.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:47

-tom-562

Oliesjeik

Hackus schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:48:
@Diamundo Ik zou kijken voor een Toyota Starlet of zo. betrouwbaar en niet duur.
Dit dus. Dan is de km-stand ook niet zo boeiend.
Ik heb als student ook een Starlet (P8 model) gehad, prima auto's. Zuinig, betrouwbaar en 'pittig' zoals een medetweaker altijd liep te verkondigen :p
Voordeel is ook, zolang je 'm niet in de prak rijdt schrijft zo'n ding nauwelijks meer af, en ze zijn (en blijven) gewild

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:19

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

@Diamundo Qua verbruik en wegenbelasting is kleiner beter, maar mocht je toch een paar tientjes in de maand extra willen besteden aan de vaste kosten van je auto: neem een Ford Focus van de eerste generatie. Staan er verspreid door NL genoeg van te koop voor een prijs tussen de €1000 en €3500, veel daarvan zijn voorzien van centrale vergrendeling en volgens mij zijn er ook vrij veel geleverd met airco. Verder is het rijcomfort prima in orde, zeker in vergelijking met de meest A-segmenters. Onderdelen zijn vaak via de sloop te krijgen (of via het forum van focusclub.nl) en qua verbruik zit het ook wel prima, als je een beetje rustig aan doet met optrekken. Ik haal in de praktijk 1:15,5-16 gemiddeld en dat is met veel korte ritjes (max 15km enkele reis).

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Die Starlets zijn ontzettend betrouwbare wagens inderdaad en waarschijnlijk een heel verstandige keuze, maar volgens mij strookt het niet echt met de TS's z'n wensen, ik quote:
Laat ik ook meteen zeggen, dat het geld voor mij niet belangrijk is
en
Voor mij is een auto niet iets wat mij slechts vervoert, maar vind ik het ook belangrijk om er plezier in te hebben. Het hoeft niet direct sportief te zijn, maar het mag er wel sportief uitzien.
Niet puur rationeel, maar ook een stukje emotioneel. Daarbij vind ik het budget van de TS met 3000 euro voor aanschaf en 3000 euro voor een jaar verzekeren+tanken+reparaties niet echt krap ofzo. Daar kun je best een iets moderner modelletje voor rijden dan een Starlet. Als het puur functioneel moet zijn dan zou ik ook opteren voor zo'n Starlet hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ah, overheen gelezen. Sowieso zou ik de max. KM-eis dan laten schieten en je met dat budget wat meer focussen op Japanse merken. Dat budget en sportief i.c.m. bepaalde merken verhoogd je kans op ellende :P
Mijn tips:
Toyota Celica of een Corolla G6 (E11 model).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Exigence Je hebt ook wat nieuwe Starlets, of met alu velgen. ziet er gelijk wat sportiever uit 'is ook persoonlijk'

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
Allemachtig mensen, ik heb moeite om jullie reacties te beantwoorden!

Kilometers per jaar:
- Dagelijks ~30 km woon-werk => 5*2*30 = 300km
- Zaterdags sporten: 45 km
-> Wekelijks 350km * 52 = 18.200 km.
Laten we zeggen, 20.000 km per jaar.

Auto gebruiken: in principe alleen heen-en-weer naar werk/sport, boodschappen doen => echt een daily driver.

4/5 deuren is opzich (vooral voor een A>B auto en/of plezier-auto) niet belangrijk.
Kinderen heb ik nog niet, tegen die tijd is het een ander verhaal.

Ohja, en hatchbacks vind ik eigenlijk vreselijk lelijk - het is nog net geen marteling om in de VW/Peugeot te rijden ;)

Nieuwe filter:
- Vraagprijs
- € 750 t/m 3.500 (gewijzigd)
- Bouwjaar: vanaf 2005 (erbij gedaan)
- Teller: max. 150.000 km
Nog steeds 3.500 resultaten :'(
(Zonder 'hatchback' zijn het slechts 150 resultaten met bovenaan een Ford Ka, dus het wordt vrij waarschijnlijk wel een hatchback. Oh well, dat is dan maar zo.)

Tip van -tom-652: kilometerstand van 150Mm weglaten...
Ik zie zo nu en dan inderdaad auto's van net over de 2 ton, soms 3.5 ton km, wat is hier wijsheid in?

Audi TT 8N 1.8 5V Turbo 6, E1.640 op marktplaats => een Audi TT vond ik dan in het begin wel veel op Marktplaats en toevallig kom ik deze net tegen. Maar wel 3.5 ton op de teller... Qua vorm vind ik 'm erg mooi, en qua budget is er wat over om her en der wat lakschade op te knappen..

Specifieke tips

> Filmpje: Fiat (Grande) Punto / Renault Clio Mk.2
Klinkt opzich goed inderdaad.

> Toyota Starlet, volgens wikipedia en AutoScout zijn die... een beetje oud. Het liefst had ik wel iets wat, grofweg, vanaf 2005 gebouwd is. Qua looks is 'ie ook niet bepaald (mijn) moeders' mooiste.

> Ford Focus
Klinkt opzich erg leuk, wat ik op internet ervan zie ook.
Echter niet heel veel op marktplaats (benzine/handgeschakeld: 10 resultaten tot 3500)...

> Toyota Celica / Corrola: Nul op marktplaats (alleen Aygo's, een paar Yaris'en en een verdwaalde IQ) sub-3500/benzine/manual

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:05

Wuursj

want worst is al bezet

BdK9001 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:11:
@Diamundo Qua verbruik en wegenbelasting is kleiner beter, maar mocht je toch een paar tientjes in de maand extra willen besteden aan de vaste kosten van je auto: neem een Ford Focus van de eerste generatie
Zelfs een tweede generatie moet nog net lukken. Is toch wat moderner en doorgaans beter in de spullen dan een Focus I (cruise control bijv. wil je wel bij 20k per jaar). Best rijdende auto in zijn klasse/leeftijd, redelijk licht in gewicht, behoorlijk betrouwbaar en erg betaalbaar door onderwaardering en groot aanbod.
Ik rij de mijne nog best zuinig met 1:16 gemiddeld.

Tip: kijk niet alleen op marktplaats maar ook op www.Gaspedaal.nl
Die combineert zo'n beetje alle auto sites behalve marktplaats en dus veel dealers etc. met een best goed filter.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
Ah, gaspedaal! Ik had AutoScout en Marktplaats als zoekmachines, maar ik wist dat er nog eentje was! (Oh, en autotrader per je andere link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Waarom geen private lease?
Heb je een zuiniger en veiliger auto. Geen verborgen kosten zoals onderhoud, etc.
Geen gezeur met dingen die stuk kunnen gaan, accu, ANWB etc.
Als de auto voor de deur staat kost deze al zo € 100 per maand. Je bent beginnende bestuurder dus verzekering kan hoog zijn.
Dan zal je misschien € 250 per maand totaal de auto kosten. Gaat € 100 kosten standaard verzekering, mrb belasting etc vanaf. Kost je de auto per jaar grof gezegd rond € 1500. Dus in 5 jaar € 7500. Rij je een nieuwe auto, veilig, zuinig etc.
Je brandstof met een nieuwe auto ligt lager en zeker met aantal km, is de kans op onderhoud en kosten hoger. Stel dat je tweedehandse auto koopt met 150k km en je rijdt 20k dan heb/krijg je je onderhoud, riem etc en boven de 200k km kunnen best wat kosten komen of je moet voortijdig vervangen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

- dubbel -

[ Voor 97% gewijzigd door Wuursj op 01-03-2019 15:39 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Diamundo schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:37:
(Oh, en autotrader per je andere link)
Ja een andere link want gaspedaal is puur de 'verzamelaar' die meteen door linkt naar de site waar de auto direct op staat. Autotrader in dit geval maar had net zo goed een andere site kunnen zijn.
Gaspedaal voorkomt alleen dat je op 10 sites tegelijk moet kijken. In één overzicht een vrij complete lijst dus.
Diamundo schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:28:

Audi TT 8N 1.8 5V Turbo 6, E1.640 op marktplaats => een Audi TT vond ik dan in het begin wel veel op Marktplaats en toevallig kom ik deze net tegen. Maar wel 3.5 ton op de teller... Qua vorm vind ik 'm erg mooi, en qua budget is er wat over om her en der wat lakschade op te knappen..
Je laat nu zelf 2 van je hoofdeisen liggen :?
5 jaar ouder en meer dan 2x zoveel kilometers achter de kiezen dan je lijstje.
Als je hier 20k per jaar mee gaat rijden en als student betaalbaar wil blijven rijden, zou ik hier heel hard van weg rennen.

[ Voor 46% gewijzigd door Wuursj op 01-03-2019 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Voor je een Audi TT koopt, kijk even of je hem wel ergens kan verzekeren voor een redelijk bedrag gezien je leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
itsalex schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:37:
Waarom geen private lease?
Heb je een zuiniger en veiliger auto. Geen verborgen kosten zoals onderhoud, etc.
Geen gezeur met dingen die stuk kunnen gaan, accu, ANWB etc.
Als de auto voor de deur staat kost deze al zo € 100 per maand. Je bent beginnende bestuurder dus verzekering kan hoog zijn.
Dan zal je misschien € 250 per maand totaal de auto kosten. Gaat € 100 kosten standaard verzekering, mrb belasting etc vanaf. Kost je de auto per jaar grof gezegd rond € 1500. Dus in 5 jaar € 7500. Rij je een nieuwe auto, veilig, zuinig etc.
Je brandstof met een nieuwe auto ligt lager en zeker met aantal km, is de kans op onderhoud en kosten hoger. Stel dat je tweedehandse auto koopt met 150k km en je rijdt 20k dan heb/krijg je je onderhoud, riem etc en boven de 200k km kunnen best wat kosten komen of je moet voortijdig vervangen.
Waarom geen private lease? Om heel eerlijk te zijn, overal hoor ik zo'n beetje dat privé leasen niet slim is. Zakelijk leasen (auto als onderdeel van je loon) is wat anders, maar privé leasen kost volgens mij gewoon veel te veel. Plus uiteindelijk bezit ik niks, ik 'mag' de auto rijden en als ik wat anders wil - wat met een jaar of wat in de toekomst vrij reëel is - zit ik nog steeds aan een x-jarig contract vast.

Laat ik meteen zeggen dat ik er dus geen onderzoek naar gedaan heb. Ik weet ook niet wat het met schadevrije jaren doet (lijkt me wel dat ik die opbouw), maar ik heb voor peace-of-mind het liefst gewoon in één keer een auto en klaar is kees. Dan maar wat ouder en met een (paar) ton op de teller, maar het is wel direct 'mine'.
Qua onderhoud heb je misschien wel gelijk maar dat is bij elke auto een gok. De peugeot hier heeft twee keer een lampje vervangen en iets van een bougie stuk gehad (aanschaf 4000). De ford ka van een collega heeft inmiddels bijna evenveel gekost in aanschaf als in reparatie (totaal net geen 2000 nu geloof ik).

> Audi TT verzekeren:
Op basis van 15.001 - 20.000 km per jaar, kost WA voor de gelinkte advertentie mij €43 per maand. (FBTO en CentraalBeheer, opgezocht via Independer)
Op zich te doen, lijkt mij.

@Wuursj Klopt, twee hoofdeisen maar hij is zooo mooi ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Als student zou ik wegblijven bij potentiële financiële zwarte gaten zoals zo'n Audi TT

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-tom-562 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:03:
Als student zou ik wegblijven bij potentiële financiële zwarte gaten zoals zo'n Audi TT

Fixed that for you :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

-tom-562 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:03:
Dit,

Koop een Yaris/Swift/Colt met een wat groter motortje dan het basis model en je hebt een vlot wagentje. Is het mooi/stoer/cool? Nee maar op het moment dat je een Colt op 16 Inch fabrieks lichtmetaal hebt met een 1.3 (95pk op 950kg) of een 1.5 (109pk met goed zoeken ook zeker haalbaar) heb je een prima karretje.

Voorbeeld:
https://www.autotrader.nl...paign=listings-thirdparty

al laat je de lichtmetalen wielen zitten (of zoek je die er later bij) ben je voor nog een paar honderd euro minder het heertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06
Diamundo schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:51:
Hallo Tweakers,

Zoals de titel al aangeeft, ben ik op zoek naar een autootje.
Ik heb vanaf aanstaande maandag een (afstudeer)stageplek bij een bedrijf zo'n 30 km verderop, en als ik de bus pak ben ik 2 uur onderweg (directe lijn) of 1.5 uur (overstap), terwijl ik met de auto krapweg 30 minuten er over doe.
Ik woon in Friesland. #busleven.

Aangezien ik nog studeer, heb ik niet een ontzettend groot budget. Voor de aankoop heb ik max ~€3.000 (kan iets uitgerekt worden). Ik reken ongeveer hetzelfde bedrag voor een jaar verzekeren + tanken + reparaties. Tegen de zomer hoop ik afgestudeerd te zijn en wat meer te verdienen dan 2 euro per uur :P
Laat ik ook meteen zeggen, dat het geld voor mij niet belangrijk is - juist wel de vrijheid. Voor het geld kan ik beter met het OV gaan, maar daar heb ik na meer dan 10 jaar wel bijna genoeg van. Dat neemt niet weg dat 't wel te betalen moet zijn ;) Voor verzekering e.d.: ik ben 23 jaar.

- t/m 150.000 km gereden

En hier zitten natuurlijk nog een flink aantal auto's die toch meer kosten dan dat de advertentie vermeldt, een aantal auto's zijn stiekem toch met de leaseprijs als kostprijs ingevoerd ("per ongeluk"), hebben een kilometerstand van onder de 10.000 km maar komen uit de vorige eeuw, en/of zijn verkocht maar de advertentie staat nog online. Ik zie dus door de enorme aanbod van bomen, niet meer het bos.

Voor mij is een auto niet iets wat mij slechts vervoert, maar vind ik het ook belangrijk om er plezier in te hebben. Het hoeft niet direct sportief te zijn, maar het mag er wel sportief uitzien. Echter, voor het budget begrijp ik dat ik niet heel veel keuze heb in het sportief lijkende segment, en kan ik dat beter later eens doen.

Zoals ik al aangaf, kom ik uit Friesland. Ik heb er echter geen problemen mee om op een zaterdag naar Zeeland te rijden om aldaar een auto te kopen.
Op dit moment hebben mijn ouders een VW Cross Polo (2012) voor henzelf en een Peugeot 107 (2009) voor de jeugd - mij en mijn broertje, met een lesrijdend zusje die binnenkort haar rijbewijs ook heeft. De Peugeot heeft geen centrale vergrendeling of elektrische ramen, waarmee ik gemerkt heb dat ik dat dus het liefst wel wil.

Ik weet zo gek niet meer waar ik beginnen moet... Kunnen jullie mij een beetje helpen met het uitzoeken van een autootje?
Ik woon mooi in de randstad en werk er ook. 40km is 30 minuten auto (tot 60 in file), of 110-120 met OV. En dat kost ook een smak geld waar je niet heel erg gestimuleerd van raakt.

Ben veel te veel van mijn tijd bezig met "what ifs" op dit vlak. Ik zou de volgende kernpunten stellen:
  • Betrouwbaar
  • Niet te zwaar ivm verzekering
  • Leuk
Ik had punten 2/3 in mijn eerste auto, maar heb de aankoopprijs (3k) ook in 1 jaar aan reparaties mogen neerleggen.

Praktische voorbeelden:
-Fiat Grande Punto: niet te spannend, maar betrouwbaar en heel prima rijgedrag.
Bv https://voorraad.vakgarag...unto/occ13900857-ad27455c
Je hebt ze ook met 120pk.

-Ford Fiesta 2006+
Ook geinig, betrouwbaar, rijdt goed. Genoeg keuze ook.

-Kia Picanto
Iets minder sexy, maar die gaan best aardig als je een ~100pk versie hebt.

-Honda Jazz
Niet sexy. Volgens meerdere testen de meest betrouwbare auto, maar lastig binnen je budget te vinden zonder al te veel kilometers (220+).

-Mazda 2/3
Ook iets lastiger te vinden, maar leuk en betrouwbaar.

VW is erg populair, maar zou er voor een eerste auto toch (niet meer) voor kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:22
Toyota Yaris 1.5 T-sport. --> betrouwbaar, en lekker vlot, maar toch redelijk licht (dus goedkoop in MRB en volgens mij de verzekering ook wel)

[ Voor 26% gewijzigd door Pindakaas op 01-03-2019 16:34 ]

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online
Allemaal bedankt voor de voorbeelden!

De kia picanto vind ik foeilelijk en wordt 'm dus niet.

Ik heb een Mazda 3 op het oog, en een paar Ford Fiesta 1.3's.
Morgen zal ik eens langs om die Mazda te - hooooo dat is €48 p.m. aan wegenbelasting, evenveel als de verzekering. Misschien moet dat toch maar niet...

Nouja. Ik heb in ieder geval een idee in welke richting ik 't kan zoeken! Updates to come, natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Hackus schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:48:
Dit en close

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Diamundo schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:47:
Allemaal bedankt voor de voorbeelden!

De kia picanto vind ik foeilelijk en wordt 'm dus niet.

Ik heb een Mazda 3 op het oog, en een paar Ford Fiesta 1.3's.
Morgen zal ik eens langs om die Mazda te - hooooo dat is €48 p.m. aan wegenbelasting, evenveel als de verzekering. Misschien moet dat toch maar niet...

Nouja. Ik heb in ieder geval een idee in welke richting ik 't kan zoeken! Updates to come, natuurlijk :)
Kijk ook of de stoelen je bevallen. Ik kreeg enorme rugpijn van de fiesta die ik een half jaartje had.
Maar dat is altijd heel persoonlijk.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Diamundo schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:51:
- t/m 150.000 km gereden

Stap 1:
https://chrome.google.com...gnegccgaoakphligfonjmaodh

Zonder deze add-on had ik al lang en breed vaarwel gezegd tegen MP.
Nu kun je gelijk Jet Cars B.V. filteren uit je verkopers ;)

Qua filters op MP: stel voor het gemak laten we zeggen Appelscha (8426AA) in met 75km, dan hoef je in ieder geval niet naar Brabant te rijden vanaf Friesland voor het kopen van een auto.

Auto's onder de 500€ hoef je niet te zien, dat is bijna letterlijk schroot. Kilometerstand onder de 50.000km is ook niet realistisch zelfs voor een ingevoerd koekblik niet dus nog een filter.

Ik zou in dit segment niet een automaat willen, kost je onnodig meer aan aanschaf en onderhoud en jij hebt er niets aan.

Dan houd je zoiets over: https://www.marktplaats.n...=50.000&mileageTo=150.000 persoonlijk zou ik airbags en ABS aanklikken, zeker op die prachtige N-wegen in het Noorden en Oosten van Nederland (airbags vooral). Dan heb je er nog maar 300: https://www.marktplaats.n...1554&startDateFrom=always

Verder pas je nog wat filters toe die je in dit topic gehoord hebt (wel/geen merk, model, motorblok x/y/z) en dan wordt het wat klikken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:35
Het probleem met een budget onder de 3000 is dat naar mijn mening je over het hele bereik een risico loopt. De kans dat een auto van 3000 euro kapotloopt is ongeveer vergelijkbaar met eentje van 1000.
Gaat die auto van 1000 euro stuk, dan rij/rol je hem naar de sloop, cash je 200 euro voor het ijzer, en dan koop je een andere.

Ik zou zelf graag de Mitsubishi Carisma aan willen dragen. Auto met een wat oudere doelgroep en saai imago, waardoor de meeste goed onderhouden zijn en niet afgeragd. Er zijn er in die tijd zeer veel van verkocht, waardoor je ze voor een appel en een ei kunt oppikken. Daarnaast zijn ze motorisch onverwoestbaar.

Zelf ben ik voor een Subaru Impreza Plus gegaan. Die is iets duurder in de wegenbelasting en het verbruik van 1:11,5 is ook niet fantastisch. Je krijgt er wel goede wegligging voor terug, en de 2.0 is niet verkeerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Pyramiden op 01-03-2019 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Blijf weg van het soort auto's als je voorgestelde Audi TT. Het lijkt heel leuk, relatief goedkoop in aanschaf, maar dan de rest. Je zegt dat je een budget hebt van 3000 euro voor het eerste jaar rijden (brandstof, verzekering, wegenbelasting en onderhoud). Dat.. red... je... never... nooit... Zet maar uit je hoofd, gewoon niet doen. Niet eens meer een seconde overwegen. Uitgaande van 20.000 km en 1:12 ben je al € 2600 kwijt aan brandstof alleen al. Daarbij nog € 1200 voor verzekering en wegenbelasting en je zit al € 800 boven je budget voor het eerste jaar. Dan heb je nog geen euro uitgegeven aan onderhoud (ook al een paar honderd per jaar), laat staan een reparatie. En laten de onderdelen van Audi nu toevallig ook nog eens lekker duur zijn.

Tenzij je het echt wilt, maar dan zul je eerder het dubbele moeten reserveren voor het eerste jaar.

Wees realistisch en verkijk je niet op de kosten van het rijden van een auto, laat staan een "leuke".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:06
Voor 30 km? waarom geen brommer? veel goedkoper, veel minder verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 19:42
Ik zat zelf in een vergelijkbare situatie van de zomer en heb toen een Ford Fiesta (2007) gekocht met 114k op de teller.

Prima auto zonder al te veel poespas en met een goed geluidssysteem. Het is een kleine auto, maar voelt niet zo aan op de weg. Tevens vertoont hij over het algemeen weinig mankementen (op basis van Finnik autorapport).

Misschien niet de allermooiste auto, maar ik ben er tot nu toe tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:49
Waarom stel je geen filter in om alleen in/rondom Friesland te zoeken? Scheelt weer een hoop resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:08
klein, supergoedkoop rijden: chevrolet spark (2010-2012). Scheelt bij 20dkm/jaar al snel zo'n 1000 EUR brandstof per jaar ten opzichte van kleine benzine-autos.

edit: op LPG

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 03-03-2019 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:15
Twingo diesel? De vorige generatie had een heel zuinige dieselmotor, 1 op 22-25 moet mogelijk zijn. Diesel raakt natuurlijk wel uit de gratie, maar voordeel is lage brandstofkosten en laag verbruik, doordat de Twingo niet heel zwaar is betaal je je niet scheel aan wegenbelasting.

Ik weet niet of de auto verder veel problemen heeft maar de 1.5 dCi is wel een veelgebruikt blok die ik genoeg heb gezien met veel kilometers.

Bijv. afgezien van de afschuwelijke velgen: https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/twingo/43792593. Stoelen achter zijn verstelbaar, dus je kan prima met vrienden rijden. Wel wat boven budget, andere uitvoeringen zijn ook binnen budget te krijgen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tot 5k is de automarkt lastig: de leukere auto's zijn te geliefd bij een grote groep en kennen dus een mindere waarde-naar-prijs-ratio.

Met jouw budget zoek je een niet geliefde en toch betrouwbare auto: Nissan Almera, Nissan Micra, Mazda 2, Mazda Demio, Kia Rio, Chevrolet Tacuma (groot en licht!), Hyundai Getz, Nissan Primera, Chevrolet Evanda. Koreaans/Japans dus, en dan graag de niet geliefde modellen. Een Civic of Jazz zijn te geliefd en houden hun waarde relatief tot hun betrouwbaarheid voor jou te goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:54
Fr33z schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 08:46:
klein, supergoedkoop rijden: chevrolet spark (2010-2012). Scheelt bij 20dkm/jaar al snel zo'n 1000 EUR brandstof per jaar ten opzichte van kleine benzine-autos.
Misschien handig om te vermelden dat je (neem ik aan) de LPG versie bedoeld? :)
Pagina: 1