Eerste post hier, ik zit normaal op Hacker News.
Op basis van dit topic wil ik een soortgelijk topic openen.
Waarom? Omdat er los van de ruis best wat goede ideeën in zaten die realistisch waren. Namelijk:
Financieel onafhankelijk (FO) worden is voor iedereen een ander bedrag, maar voor mij betekent het simpelweg niet te hoeven werken op uitkeringsniveau (rond de 1000 euro per maand). Een onderscheid tussen zelfvoorziening en luxe maken analyses over FO makkelijker.
De rekensom is simpel. 12.000 euro per jaar en niet te hoeven werken is het doel (in Nederland, een impliciete eis is FO in Nederland). Ik ga uit dat ik gemiddeld 4% rendement kan halen per jaar. Kortom, ik heb 300.000 euro (12.000 * 25) nodig. Een wat sterke aanname in sommige situaties (oorlogstijd? Vergeet het maar, recessie? Kan, maar wordt erg moeilijk!). Een huis kopen en dan alles behalve één kamer verhuren kan ook (even niet gekeken naar de wet, NL is hier vrij streng in).
Motivatie
Maar waarom zou je dit willen Hououin, IT is toch een super mooie hobby waar je nu je werk van maakt?
Nou, nee. Ik ben WO (bachelor + master) IT gaan studeren omdat ik zag dat je er in de VS veel geld mee kon verdienen
De andere fout die ik gemaakt heb is dat ik daarnaast nog een sociale studie en sociale master heb gehaald (ik ben nieuwsgierig) én ik begon al wat ouder met studeren. Dus ik ben de jongste niet meer, heb 2 bachelors en 2 masters en wat freelance werkervaring van ongeveer een jaar.
Daarnaast vond ik IT wel leuk (7 op de schaal van 10). Hoe technischer het werd, hoe minder leuk het was (uitzonderingen: offensive security en computer systemen). Het punt is, deze wisselvallige houding heb ik met elke vorm van werk. Dus ik zoek echt liever een baan dat goed verdient en niet te onethisch is (olie boren is op het randje bijv.).
Mijn passie verdien je onvoldoende geld mee
Mijn passie? Muziek bedenken! Dat is anders dan muziek maken. Ga daar maar je werk van maken.
Een passie hebben is helaas een luxe. Wel kan ik gepassioneerd zijn over bepaalde programmeerprojecten. Ik heb het zelden, maar gebeurt wel. Alleen dan heb ik geen sociaal leven meer (16 uur per dag, met passie is dat prima).
Deze post is al te lang, maar ik hoop zo voldoende context te hebben gegeven.
Ik sta voor alle suggesties open, zo lang ze maar niet sarcastisch zijn bedoeld.
Nog één vraag: FO bereikt! En dan?
Not totally sure, maar:
Op basis van dit topic wil ik een soortgelijk topic openen.
Waarom? Omdat er los van de ruis best wat goede ideeën in zaten die realistisch waren. Namelijk:
- Werk in high frequency trading (Optiver, IMC, etc.)
- Werk bij MBB (de tier 1 consultancy bedrijven)
- Werk in Zwitserland
- Werk als ZZP'er (hoewel hier werd de vraag gesteld of dit wel "rijk" was)
- In Abu Dhabi en de VS werken (VS is superlastig en Abu Dhabi was volgens mij ook meer sarcastisch bedoeld, ik noem ze hier even ter volledigheid, de VS werd ook over gedabeteerd of je aan het einde van de maand wel voldoende overhoudt)
- Een tweede baan nemen + investeren in vastgoed (en verhuren)
Financieel onafhankelijk (FO) worden is voor iedereen een ander bedrag, maar voor mij betekent het simpelweg niet te hoeven werken op uitkeringsniveau (rond de 1000 euro per maand). Een onderscheid tussen zelfvoorziening en luxe maken analyses over FO makkelijker.
De rekensom is simpel. 12.000 euro per jaar en niet te hoeven werken is het doel (in Nederland, een impliciete eis is FO in Nederland). Ik ga uit dat ik gemiddeld 4% rendement kan halen per jaar. Kortom, ik heb 300.000 euro (12.000 * 25) nodig. Een wat sterke aanname in sommige situaties (oorlogstijd? Vergeet het maar, recessie? Kan, maar wordt erg moeilijk!). Een huis kopen en dan alles behalve één kamer verhuren kan ook (even niet gekeken naar de wet, NL is hier vrij streng in).
Motivatie
Maar waarom zou je dit willen Hououin, IT is toch een super mooie hobby waar je nu je werk van maakt?
Nou, nee. Ik ben WO (bachelor + master) IT gaan studeren omdat ik zag dat je er in de VS veel geld mee kon verdienen

Daarnaast vond ik IT wel leuk (7 op de schaal van 10). Hoe technischer het werd, hoe minder leuk het was (uitzonderingen: offensive security en computer systemen). Het punt is, deze wisselvallige houding heb ik met elke vorm van werk. Dus ik zoek echt liever een baan dat goed verdient en niet te onethisch is (olie boren is op het randje bijv.).
Mijn passie verdien je onvoldoende geld mee
Mijn passie? Muziek bedenken! Dat is anders dan muziek maken. Ga daar maar je werk van maken.
Een passie hebben is helaas een luxe. Wel kan ik gepassioneerd zijn over bepaalde programmeerprojecten. Ik heb het zelden, maar gebeurt wel. Alleen dan heb ik geen sociaal leven meer (16 uur per dag, met passie is dat prima).
Deze post is al te lang, maar ik hoop zo voldoende context te hebben gegeven.
Ik sta voor alle suggesties open, zo lang ze maar niet sarcastisch zijn bedoeld.
Nog één vraag: FO bereikt! En dan?
Not totally sure, maar:
- waarschijnlijk muziek maken
- vrienden en familie helpen (20 uur per week)
- wat les geven in IT waarschijnlijk voor mensen die het echt willen maar lastig vinden (16 uur per week)
- relaxen wanneer ik wil (puur niks doen word ik ongelukkig van ik ben meer van binge werken en binge relaxen, lesgeven voelt overigens niet als werk, echter FO is dan nog steeds een doel)
- gekke YouTube filmpjes maken die gek genoeg toch inspirerend zijn
- mij van tijd tot tijd vastbijten in complexe problemen
[ Voor 37% gewijzigd door Hououin Kyouma op 21-06-2019 14:52 . Reden: Ik probeer het wat te verkorten, de post is te lang ]