Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Het verhaal:

vrienden slopen de gsm van hun kind (10 a 11), door hem te gooien en de ander vouwt hem nog even dubbel. zeer vermoedelijk na een grote mond/verhitte discussie/weerwoord van kind.
let op deze ouders hebben wel ruimschoots gewaarschuwd, en dus nu daad bij woord gevoegd.

mijn "probleem"
Ik snap dat je als ouders soms best wel eens boos kan zijn, zo erg dat je een extreme actie best wel eens in de lijn der verwachting kan liggen.

Nu is een object beter dan een persoon, echter ik vind het zelf nog wel erg ver gaan .. iets kapot maken tja als ouder zou ik dit niet bij mijn kinderen willen doen (zeg nooit nooit). Alleen als je iets zegt moet je het (met gezond verstand erbij) wel doen..

Wat vinden jullie ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:44

Soggney

Zeekomkommer

Het is nog altijd de mobiel van de ouders. Mocht het een cadeau van een ander zijn geweest is het een ander verhaal.
Maar ja, lesje leren > waarde van object

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Geweld of andere vormen van boosheid uiten is niet de juiste manier van opvoeden.

Het komt op mij nogal over als een uitweg omdat het reguliere opvoeden niet mwer werkt.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:20

vectormatic

Warlock of the doorlock

Mja, iets stuk maken vind ik persoonlijk zonde, maar dat terzijde.

Daarnaast, een kind van 10-11 een gsm? lijkt mij ook niet persee nodig...

Maar terzake, wat mij betreft mag je als ouder best iets van een kind afpakken, hetzij als straf, hetzij als beschermende maatregel (spelcomputer innemen als het kind zelf niet kan reguleren en daardoor op school compleet onderuit gaat). Zeker als er al meerdere keren gewaarschuwd is, moet je als ouder die dreigementen een keer uitvoeren, anders heeft het kind ook meteen door dat waarschuwing van de ouder waardeloos zijn.

Dus ja, ik zou zelf nooit iets kapot maken, dan eerder afpakken en eventueel permanent doen verdwijnen (weggeven/verkopen), het in een verhit moment stuk maken van zoiets is volgens mij ook een verkeerd signaal richting het kind, maar het basismechanisme van het kind iets ontzeggen lijkt me prima, zeker na meerdere waarschuwingen

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
edit:

[ Voor 134% gewijzigd door anandus op 20-06-2019 14:32 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

** knip...had vraag verkeerd geintepreteerd.**

Mijn neefje van 11 á 12 jaar heeft ook een smartphone, maar puur alleen maar om bereikbaar te zijn als hij van en naar huis fietst, als er iets aan de hand is. Op school blijft hij gewoon verder uit, tenzij er er echt belangrijks speelt waarvan de ouders en leraren op de hoogte zijn.

Edit: Ik snap nu dus dat de ouders dus een telefoon slopen als 'straf' en 'leermoment', omdat hun kind er niet goed mee om kan gaan samen met zijn vrienden. Ik vind dit niet echt een goede aanpak. Liever een telefoon innemen, of het kind een andere straf geven. Ouders horen ene kind te beschermen en op te voeden (e.v.t. door mild te straffen), maar spullen vernielen is gewoon geen optie. Een telefoon is duur, en een kind kan dat niet zomaar even betalen (vaak krijgen ze afdankertjes cadeau), en verder is het al helemaal het slechte voorbeeld.

[ Voor 71% gewijzigd door AW_Bos op 19-06-2019 13:27 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:19
Eens met @vectormatic ik heb weleens de gsm van mijn stiefzoon helemaal gereset (ook 11 jaar oud).
Hij heeft het zelf gekocht met z'n geld, dus weggooien sowieso niet, maar een lesje leren dat kan gewoon.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

anandus schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:18:
Tja, mijn dochter van 4 heeft ook een eigen mobiel. Spelletjes, filmpjes, etc.
Lijkt me niets mis mee, mits het een beetje beperkt blijft.
Mja, een afgedankte mobiel als mini-tablet dan dus?

Die van mij (5 en 8 ) zijn nog erg weinig met elektronica bezig, de oudste mag ondertussen elke dag 10 minuten op de PC (e-mail en rekenspelletjes), en speelt af en toe wat op de wii, de jongste kijkt een DVD of zo... meer niet.

Heb voor de 8e verjaardag wel zitten nadenken over iets spelcomputer achtigs, maar uiteindelijk heb ik toch liever dat ze een boek leest (wat ze ook graag doet) of lekker buitenspeelt (of binnen met lego aanrommelt). Die spelcomputer komt op zn tijd nog wel.

(en ik weet dat ze bij hun moeder ook meer op de ipad zitten, maar dat is tot op zekere hoogte mijn pakkie aan niet)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Geweld is nooit een goede oplossing imho, dus ook gewoon niet mee dreigen. Nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 23-04 14:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@vso ik maak even de titel wat simpeler, zo te zien zorgde die voor wat verwarring.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:40
Het is net zo als bij slaan. Je geeft je kind het voorbeeld dat geweld een conflictoplossende methode is. Veel ouders vertellen hun kinderen vaak wat ze niet moeten doen, en als ze toch doorgaan krijgen ze een tik. Terwijl bij goede opvoeding hoort dat je ze leert wat ze wél moeten doen en ze daarvoor te complementeren. Uitzonderingen zijn gevaarlijke situaties.

Je mag iets niet betekent dat het kind leert niet te voldoen aan de verwachtingen. Op een schaal van -10 tot 10 zit het kind dus op bijv. -5. Als het kind stop met te doen wat hij niet mag, dan bereikt hij weer de 0. Oftewel het neutrale punt op de schaal. Voldoet niet naar voldoet aan verwachtingen. Als je je kind leer wat het wel moet doen dan zakt het kind niet onder de 0 wat betreft verwachtingen. De huidige verwachting is neutraal. Als het kind de opdracht opvolgt dan kan hij echter wel in het positieve komen. Van voldoet aan verwachting naar boven verwachting. Dat is dus veel positiever en van positieve dingen leren we meer.

Nu is dus het probleem dat de telefoon kapot is. Het geheel blijft dus in de min hangen. Dus zelfs al zou het kind het gewenste gedrag vertonen, dan wint het daar niks meer mee. Hadden de ouders de telefoon afgepakt en bijv. in een kluis gelegd, dan had het kind daarmee wel met goed gedrag zijn telefoon weer terug kunnen krijgen om daarna goede afspraken te maken. Van min naar neutraal en middels het nakomen van de afspraken weer naar positief.

Als het kind dadelijk alsnog een nieuwe telefoon krijgt van zijn ouders als compensatie van hun excessieve gedrag, dan werkt dat mogelijk weer belonend voor het slechte gedrag van het kind, want veelal is nieuw = beter. Waardoor het van min naar neutraal terug naar min gaat. Als ik me weer irritant gedraag dan slopen mijn ouders mijn telefoon waardoor ik weer een nieuwe krijg. Oorzaak gevolg is soms erg linear bij kinderen.

Bedenk je overigens dat er vele vormen van huiselijk geweld bestaan. Naast fysiek (tegen personen, dieren en/of bezittingen) heb je ook emotioneel en/of psychologisch. Zie bijv. de huiselijk geweld reclame "het houdt niet op..." waarbij zoon of dochter het flessenschip van oudere vader kapot maakt. Ook dat wordt als huiselijk geweld gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 19-06-2019 13:32 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dingen slopen omdat het kind niet luistert? Dat klinkt meer als onmacht dan dat het een effectieve straf is. En ook nog eens zonde van het product en het geld om een nieuwe telefoon te kopen... Triest.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@vectormatic ja dat is dus ook mijn gevoel, alhoewel ik het niet zou laten verdwijnen .. ik zou eerder gezamelijk met het kind verkopen/inleveren bij x.y.z (als er geld van komt krijgt het kind het wel als het object van hem/haar was..) maar object moet weg ...
Frieda schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:27:
Geweld is nooit een goede oplossing imho, dus ook gewoon niet mee dreigen. Nooit.
Dat kan je natuurlijk heel makkelijk zeggen en onderaan de "streep" is dat natuurlijk zo, maar als jij geen emotie erbij hebt .. dan zou ik ook niet met ze samenleven toch ? oftewel je partner & kinderen laten je het hele spectrum van je gevoel voelen. en daar hoort intense woiede ook bij.

Alleen als jij jezelf niet kan bedwingen en dus objecten stuk gaat maken dan moet je je zelf wel afvragen wat de waarde is .. immers object slaat niet terug.

* vso vind wel dat we niet dieren of personen moeten betreken maar op objecten limiteren. (iets zonder gevoel)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@vso Soort van eens, behalve dat ik bij verkoop het geld niet direct zou terug geven aan het kind, dan zit er toch een soort van beloning in het verhaal (en zou het kind, indien oud genoeg, in staat zijn om een zelfde voorwerp terug te kopen waarmee de hele straf wordt teruggedraaid)

Ik zou het dan eerder op de spaarrekening (voor na hun 18e oid) zetten, dan is de straf er wel, maar blijft de waarde wel voor het kind.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
vso schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:36:
* vso vind wel dat we niet dieren of personen moeten betreken maar op objecten limiteren. (iets zonder gevoel)
Nee, als je je daadwerkelijk zo kwaad voelt dat je je niet meer kan beheersen dan moet je je uit de situatie ontrekken en er later op terug komen. Dat echt les 1 op elke pedagogische opleiding.

Een vader of moeder die overmand door kwaadheid wegloopt geeft bij gezonde kinderen 99% van de tijd een enorm schuldgevoel. Wanneer je daadwerkelijk spullen sloopt dan wek je alleen maar de "fight fire with fire" reactie op waar een kind niks van leert. De-escaleren is het enige wat in die situaties werkt en aangezien jij de volwassene bent dien jij je verstandig te gedragen. Als je daarna weer bij zinne bent, dan geef je je kind desnoods een time-out na een goed gesprek over de waarom van die maatregel.

Zie voor deze effectieve huis, tuin en keuken opvoedingstips effectief bewezen methodieken zoals Triple-P.
Triple P is een methode waarin ouders een positieve opvoedstijl aanleren.
@vectormatic wat leert een kind daar dan van? Het punt is nou juist dat je je kind leert omgaan met zulke verslavingsgevoelige spullen. Net als dat je je kind moet leren omgaan met geld, ongezond eten, roken / drugs (ook alcohol), enz.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 19-06-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@CurlyMo Ik zeg ook niet dat je meteen iets afpakt en laat verdwijnen, daar ligt een heel traject voor, als dat allemaal niet werk, inclusief iets voor een tijdje afpakken en dan teruggeven, dan zou ik permanent afpakken pas overwegen. Dan leert een kind dat consequenties escaleren als je de regels blijft overtreden.

Daarom ben ik ook wel voorzichtig bezig om die van mij met elektronica etc.. in contact te laten komen, de oudste heeft een eigen useraccount op mijn PC, en mag dus (met de kookwekker er naast) elke dag 10 minuten. Als die kookwekker afgaat logt ze al 9 van de 10 keer netjes zelf uit etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
vso schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:36:
oftewel je partner & kinderen laten je het hele spectrum van je gevoel voelen. en daar hoort intense woiede ook bij.
Dit is echt kapitaal gelul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
vectormatic schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:02:
@CurlyMo Ik zeg ook niet dat je meteen iets afpakt en laat verdwijnen, daar ligt een heel traject voor, als dat allemaal niet werk, inclusief iets voor een tijdje afpakken en dan teruggeven, dan zou ik permanent afpakken pas overwegen. Dan leert een kind dat consequenties escaleren als je de regels blijft overtreden.
Ook met die nuance (die ik al aannam van toepassing te zijn) zeg ik dat permanent afpakken geen zin heeft. Als je in die situatie terecht komt, dan moet je te rade gaan waarom het tot dat punt nog niet gelukt is en er desnoods hulp bij zoeken. Want je kan in zulke situatie de klok erop gelijk zetten dat het zich nog tig keer gaat herhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

CurlyMo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:07:
[...]

Ook met die nuance (die ik al aannam van toepassing te zijn) zeg ik dat permanent afpakken geen zin heeft. Als je in die situatie terecht komt, dan moet je te rade gaan waarom het tot dat punt nog niet gelukt is en er desnoods hulp bij zoeken. Want je kan in zulke situatie de klok erop gelijk zetten dat het zich nog tig keer gaat herhalen.
Mja, zou goed kunnen, ik heb het zelf nog niet hoeven ervaren gelukkig, kan goed zijn dat als ik zelf een keer in die situatie kom, ik er anders tegen aan kijk.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:53
vso schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:12:
Het verhaal:

vrienden slopen de gsm van hun kind (10 a 11), door hem te gooien en de ander vouwt hem nog even dubbel.
Drommels drommels drommels. BAL GEHAKT!! FRIKANDEL!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:47:
[...]

Nee, als je je daadwerkelijk zo kwaad voelt dat je je niet meer kan beheersen dan moet je je uit de situatie ontrekken en er later op terug komen. Dat echt les 1 op elke pedagogische opleiding.
Hoe er mee om te gaan is dus wel relevant, maar pietje deed x.y.z bij dier/mens vind ik niet kunne in een reactie. dan mag de mod direct het topic op slot zetten zeg maar.

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:26
Voorwerpen opzettelijk vernielen is de stap voor fysiek straffen.
Een uiting van onmach, en een verschrikkelijk slecht voorbeeld.

Als die jongen 16 is, en eens een tegenslag heeft, dan stampt die een deuk in een auto, of gooit een bord door het raam, en he volgende is dat hij iemand een klap tegen het hoofd geeft.

Er zijn tal van creatieve manieren om iemand te straffen. Maak het wat ludiek, en ze snappen het wel.

Ik heb mijn 19-jarige zoon die na 10 keer beleefd vragen om zijn kamer op te ruimen eens een brief op de post gedaan met de opzeg van zijn "gratis huurcontract" indien de kamer niet gekuist was binnen de 3 dagen na ontvangst. Het werkte :-)

En ik heb ooit mijn oneindig kibbelende 16 en 17 jarigen als kleine kinderen de gang in gestuurd, en ze mochten terug binnen als ze dat hand in hand deden. Werkte iets minder....

Ik ben tegen elk fysiek geweld, ook tegen voorwerpen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als je je kind wil leren dat het juist is om iets van een ander kapot te maken als je (terecht?) boos bent... dan is dit natuurlijk de perfecte wijze om dat te doen.

Maar er zijn erg vaak dit soort problemen en gelukkig zijn er ook erg veel manieren om met dit situaties om te (leren) gaan. Bijvoorbeeld zo'n cursus https://ontspannenopvoeden.nl/opvoedtips/machtsstrijd/
Het lijkt mij dat je als vriend zoiets best mag opperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Mag het? tuurlijk

Is het handig? waarschijnlijk niet.

Punt is: het tijdelijk afnemen van de phone (een flinke periode, zeg, 2 week minimaal) is voor die leeftijdcategorie al ongeveer hel-op-aarde. En heeft als voordeel, dat wanneer er berouw is en zichtbare verbetering, dat de telefoon teruggegeven kan worden zonder bijkomende kosten :+ . En pedagogisch ook handiger, want dan heeft het kind iets om naar uit te zien/ soort van beloning voor goed gedrag. En je verbitterd je kind iets minder, want tijdelijke straf.

Overigens, voordat er met de beperkte informatie in de start post meteen weer argumenten over "ouderlijke onbekwaamheid" opgehangen gaan worden.... Elk mens heeft een paar keer in het leven dat die even doorschiet. Ook ouders in de opvoeding. gegarandeerd. iedereen.

Wat ik wel apart vind is dat beide ouders deelnamen aan het voltrekken van het vonnis. Een was opzich ook wel genoeg. Rondgooien van apparatuur is misschien niet meteen reden om mensen op de brandstapel te zetten, maar misschien is het wel reden om op te letten of alles nog wel een beetje goed gaat daarzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:59
Tja, ik vind schreeuwen/fysiek geweld/dingen slopen altijd maar een teken van onmacht. Aan de andere kant weet ik ook wel dat kinderen je soms absoluut het bloed onder de nagels vandaan proberen te halen. Die oudste van mij (10) kan er soms ook wat van.

Gelukkig heeft ie geen telefoon :+
Er hangen, lopen en fietsen al genoeg telefoonzombies rond, dus we proberen het nog maar even uit te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Keur ik het goed, nee zeker niet!
Maar wat is er gebeurd, dat ouders de telefoon hebben gesloopt?

Gelukkig zijn mijn kinderen nog te jong voor een telefoon, maar stel nou dat je er achter zou komen dat je kind aan sexting doet... Ik zou ook volledig door het lint gaan. Goed of niet, die telefoon is ze kwijt. Goedschiks door zelf af te geven, of kwaadschiks met eventuele gevolgen van dien!
Nu is sexting iets extreems en hopelijk is dat niet het geval (voordat het hier straks een eigen leventje gaat krijgen!). Maar ik kan mij situaties voorstellen, dat even de stoppen doorslaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24
nadroJ schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:19:
Eens met @vectormatic ik heb weleens de gsm van mijn stiefzoon helemaal gereset (ook 11 jaar oud).
Hij heeft het zelf gekocht met z'n geld, dus weggooien sowieso niet, maar een lesje leren dat kan gewoon.
En toen moest hij hem opnieuw installeren?
Dan wordt hij gewoon een Tweaker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
FunFair schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:52:
[...]

En toen moest hij hem opnieuw installeren?
Dan wordt hij gewoon een Tweaker :P
Ja en opnieuw levels van z'n spelletjes halen :)

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:43
Klinkt als een gevalletje onmacht.
Als je als ouder zo uit je slof schiet dat je niet eraan denkt om de simkaart weg te gooien/pincode veranderen/ op te bergen waar kind niet bij kan of zoiets, maar hem kapot gooit, dan snap je niet hoe opvoeden werkt.
Je frustraties zo direct uiten is nooit goed.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-04 23:17

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

BastaRhymez schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:48:
Keur ik het goed, nee zeker niet!
Maar wat is er gebeurd, dat ouders de telefoon hebben gesloopt?

Gelukkig zijn mijn kinderen nog te jong voor een telefoon, maar stel nou dat je er achter zou komen dat je kind aan sexting doet... Ik zou ook volledig door het lint gaan. Goed of niet, die telefoon is ze kwijt. Goedschiks door zelf af te geven, of kwaadschiks met eventuele gevolgen van dien!
Nu is sexting iets extreems en hopelijk is dat niet het geval (voordat het hier straks een eigen leventje gaat krijgen!). Maar ik kan mij situaties voorstellen, dat even de stoppen doorslaan
Door compleet door het lint te gaan bij het ontdekken van sexting geef je imho ook het verkeerde signaal af.. Buiten dat 99,99% van de ouders nooit zullen 'ontdekken' dat hun kind op een sexuseel getinte wijze met iemand communiceert tijdens zijn pubertijd, hoort het ook gewoon een beetje bij de leeftijd (maar goed, zelf natuurlijk nooit iets sexueel getints gedaan op die leeftijd :+). Fatsoenlijke voorlichting lijkt mij het meest effectief. Heel kwaad gaan worden, telefoon afpakken, goedschiks/kwaadschiks.. Denk dat je met tieners nog voor een leuke verrassing komt te staan als je denkt dat dit het gewenste effect gaat hebben O-) Maar goed, gelukkig (?) mag iedereen zijn opvoeding op zijn eigen manier aanpakken.

Ik denk in ieder geval dat spullen slopen het verkeerde signaal af geeft. Als je je niet kan inhouden moet je denk ik eerder zelf eens in de spiegel gaan kijken. Als mijn ouders het zo hadden aangepakt was ik een heel ander persoon geworden. Streng zijn is goed, grenzen stellen is goed, extremen gaan opzoeken wat minder. In mijn ogen dan.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 15:36
Hoewel het niet strafbaar is vind ik het wel slecht ouderschap, net als je kinderen slaan. Het is een teken van onmacht, ze zijn kennelijk niet in staat om hun kind op een andere manier in het gelid te krijgen dus slopen ze zijn spullen maar. Slecht signaal en jammer voor de telefoon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het verhaal:

vrienden slopen de gsm van hun kind (10 a 11), door hem te gooien en de ander vouwt hem nog even dubbel. zeer vermoedelijk na een grote mond/verhitte discussie/weerwoord van kind.
let op deze ouders hebben wel ruimschoots gewaarschuwd, en dus nu daad bij woord gevoegd.

mijn "probleem"
Ik snap dat je als ouders soms best wel eens boos kan zijn, zo erg dat je een extreme actie best wel eens in de lijn der verwachting kan liggen.

Nu is een object beter dan een persoon, echter ik vind het zelf nog wel erg ver gaan .. iets kapot maken tja als ouder zou ik dit niet bij mijn kinderen willen doen (zeg nooit nooit). Alleen als je iets zegt moet je het (met gezond verstand erbij) wel doen..

Wat vinden jullie ?
Simpele reactie ( eigen ervaring )
Over een paar jaar beseffen ze zelf dat het niet de juiste zet was.
( t.a.v jouw "probleem" - is het niet, bemoei je er niet mee, wat schiet je er mee op, of wil je die ouders OOK opvoeden )

Zelf aan de hand gehad een aantal jaar geleden, mijn 2 koters bleven ruzie maken over WIE er nu op de Gameboy Color mocht spelen, het bleef duren, en normaal waarschuwen en zeggen werkte niet, of maar 3 minuten.

Ik was er klaar mee, heb hem afgepakt en op de TVkast gelegd.
Ik was in de keuken, en nog geen minuut later weer gedoe ... hadden ze hem WEER in de handen.
Toen was het echt klaar .... ding afgepakt en inderdaad ook doorgebroken.
Afdoende, op dat moment ... er was geen impuls om ruzie te maken.

Voor de kinderen ging het gewoon verder, andere speeltjes andere bezigheden, geen zwaarwegend effect

Persoonlijk echter, ondanks dat het al zeker 7 jaar geleden is, vind ik het NOG STEEDS een domme actie ... niet vanwege de kinderen, maar het moedwillig slopen om je punt te maken.

* FreshMaker heeft er meer moeite mee, dan de rest hier in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik vind het nogal wat als je iets stuk maakt .. waarde vernietiging.

Als het gegeven/gekocht is specifiek door/voor kind dan vind ik niet "mogen" je bent aan moetwillige vernietig bezig (strafbaar) maar dan gaan we te juridisch misschien induiken.

ik denk dat "mogen" misschien te juridisch word en was niet direct mijn insteek

Ludiek is wel bij een 16 jarige of ouder een "opzegging tot gratis huren" @Tommie12 maar daar is de leeftijd ook wel naar. maar dit is juist een 180 graden voorbeeld en tja hoewel ik het humor vind is het ook wel tja .. moet je dat nu via post doen ;) maar goed..
Overigens, voordat er met de beperkte informatie in de start post meteen weer argumenten over "ouderlijke onbekwaamheid" opgehangen gaan worden.... Elk mens heeft een paar keer in het leven dat die even doorschiet. Ook ouders in de opvoeding. gegarandeerd. iedereen.
dat bedoelde ik ook beetje
Wat ik wel apart vind is dat beide ouders deelnamen aan het voltrekken van het vonnis. Een was opzich ook wel genoeg. Rondgooien van apparatuur is misschien niet meteen reden om mensen op de brandstapel te zetten, maar misschien is het wel reden om op te letten of alles nog wel een beetje goed gaat daarzo
Ja en nee die ouders staan redelijk gelijk kwa mening, andere ouders zouden onder elkaar wellicht nog even "vechten".

Nee die ouders ondanks hun zware jeugd, komen die kinderen niks tekort de keer dat ze het kind fysiek aan zouden raken is de keer dat je "ouder laat gezin achter na gelukte poging" in de krant leest ..

De reden van mijn post is ook niet om de vrienden/ouders aan of af te vallen, maar de omgeving lacht terwijl ik zoiets heb van :F

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
vso schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:10:
[...]
De reden van mijn post is ook niet om de vrienden/ouders aan of af te vallen, maar de omgeving lacht terwijl ik zoiets heb van :F
Ik zou er wel met ouders over in gesprek gaan. In een goede relatie met je vrienden moet het ook toegestaan zijn dat jij jouw beleving met die situatie deelt. Dat je oprecht geschrokken bent van de situatie en of je iets voor ze kan betekenen. Stel nou dat ze gestrest zijn, omdat ze lang niet samen uit zijn geweest, dan kan je aanbieden om een keer op te passen. Ze zullen er zelf ook vast niet blij mee zijn. Ik verwacht overigens dat dat gelach ook simpelweg een copingreactie was van andere gasten die zich er hoogst ongemakkelijk bij voelden.
vso schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:31:
[...]
Hoe er mee om te gaan is dus wel relevant, maar pietje deed x.y.z bij dier/mens vind ik niet kunne in een reactie. dan mag de mod direct het topic op slot zetten zeg maar.
Ik weet niet goed hoe ik deze reactie moet lezen. Ik kan hem lezen als aanval, maar weet niet of dat terecht is, dus ik vraag het maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@vso Dat was toen wel bij mijn 18+ zoon die al studeerde.
En om dat per brief te doen was deel van de opzet. Ze krijgen een brief, en lezen ineens: OPZEGGING om dan op de achterzijde te zien waar het vandaan komt.

Een SMS of mail had niet hetzelfde effect gehad.
Hij is mogen blijven, maar die dag was de wasmand vol, en de stofzuiger ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
FreshMaker schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:00:
[...]

Simpele reactie ( eigen ervaring )
Over een paar jaar beseffen ze zelf dat het niet de juiste zet was.
( t.a.v jouw "probleem" - is het niet, bemoei je er niet mee, wat schiet je er mee op, of wil je die ouders OOK opvoeden )

Zelf aan de hand gehad een aantal jaar geleden, mijn 2 koters bleven ruzie maken over WIE er nu op de Gameboy Color mocht spelen, het bleef duren, en normaal waarschuwen en zeggen werkte niet, of maar 3 minuten.

Ik was er klaar mee, heb hem afgepakt en op de TVkast gelegd.
Ik was in de keuken, en nog geen minuut later weer gedoe ... hadden ze hem WEER in de handen.
Toen was het echt klaar .... ding afgepakt en inderdaad ook doorgebroken.
Afdoende, op dat moment ... er was geen impuls om ruzie te maken.

Voor de kinderen ging het gewoon verder, andere speeltjes andere bezigheden, geen zwaarwegend effect

Persoonlijk echter, ondanks dat het al zeker 7 jaar geleden is, vind ik het NOG STEEDS een domme actie ... niet vanwege de kinderen, maar het moedwillig slopen om je punt te maken.

* FreshMaker heeft er meer moeite mee, dan de rest hier in huis
top dat je djt deelt,

Echter je situatie is erg anders, want zaag/schaar of breken en elk kind (dreigen) de helft geven is linksom of rechtsom een oplossing. jij lost hun ruzie op.

Nu ja was niet direct van plan om een heftig gesprek met de vrienden/ouders te gaan houden nee.. ook omdat ik weet waar ze vandaan komen en hoe het kind is .de uitleg is belangrijker dan zeggen dat ik het niet juist vind.
Tommie12 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:23:
@vso Dat was toen wel bij mijn 18+ zoon die al studeerde.
ik bedoelde meer "hoe breng je het bericht" de 1ne sloopt iets, de ander per brief .. tja je kan de methode niet goed vinden maar je kan ook naar het effect kijken.

Voel je iig niet aangevallen dat was niet de opzet.
CurlyMo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:17:
Ik zou er wel met ouders over in gesprek gaan. In een goede relatie met je vrienden moet het ook toegestaan zijn dat jij jouw beleving met die situatie deelt. Dat je oprecht geschrokken bent van de situatie en of je iets voor ze kan betekenen. Stel nou dat ze gestrest zijn, omdat ze lang niet samen uit zijn geweest, dan kan je aanbieden om een keer op te passen. Ze zullen er zelf ook vast niet blij mee zijn. Ik verwacht overigens dat dat gelach ook simpelweg een copingreactie was van andere gasten die zich er hoogst ongemakkelijk bij voelden.
laten we het erop houden dat de ouders al hulp hebben, en dat we er tzt erover gaan hebben.

Daarom heb ik ook niet op gereageerd, (niet like gewoon wegklikken) je sterkt alleen de negatieve emotie en die andere gasten hadden dat ook moeten doen ..

In huis heb ik dit wel met ons gezin besproken dat ik dat niet juist vind

en dat andere was niet aanval maar algemeen

[ Voor 30% gewijzigd door vso op 19-06-2019 15:35 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:25

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Iedereen kan makkelijk praten dat het slechte opvoedkunde is, ondanks dat ik het begrijp en waarschijnlijk ook zo is, maken jullie zelf niet eens een keer een foutje? Nee afpakken is beter, maar wat ik sommige ook hoor zeggen, zuigen kinderen af en toe het bloed onder je nagels vandaan en als kinderen dan een soort van door het lint gaan (driftbui), kan ik mij best voorstellen dat dit wel een oplossing is die werkt. Wat je daarna ermee doet (oplossingsgericht), bepaald of je wel of niet een goede opvoeder bent.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy55 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:25:
Iedereen kan makkelijk praten dat het slechte opvoedkunde is, ondanks dat ik het begrijp en waarschijnlijk ook zo is, maken jullie zelf niet eens een keer een foutje? Nee afpakken is beter, maar wat ik sommige ook hoor zeggen, zuigen kinderen af en toe het bloed onder je nagels vandaan en als kinderen dan een soort van door het lint gaan (driftbui), kan ik mij best voorstellen dat dit wel een oplossing is die werkt. Wat je daarna ermee doet (oplossingsgericht), bepaald of je wel of niet een goede opvoeder bent.
Allemaal waar, maar we moeten het doen met alleen de inleiding van @vso. Misschien hebben de ouders daarna alles goed gedaan naar hun kind toe. De situatie zoals die nu omschreven is is niet ok vanuit pedagogisch oogpunt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 12:16
Uthog schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:17:
Geweld of andere vormen van boosheid uiten is niet de juiste manier van opvoeden.

Het komt op mij nogal over als een uitweg omdat het reguliere opvoeden niet mwer werkt.
Juist daarom zijn heel veel kinderen tegenwoordig snowflakes ;) ze kunnen amper nog wat hebben, je kan ze niet aanspreken want dan krijg je grote bek (kanker dit kanker dat) en ze vinden zichzelf allemaal o zo geweldig.

Juist door dit soort slappe opvoedingen worden kinderen zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
vso schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:24:
[...]

top dat je djt deelt,

Echter je situatie is erg anders, want zaag/schaar of breken en elk kind (dreigen) de helft geven is linksom of rechtsom een oplossing. jij lost hun ruzie op.

Nu ja was niet direct van plan om een heftig gesprek met de vrienden/ouders te gaan houden nee.. ook omdat ik weet waar ze vandaan komen en hoe het kind is .de uitleg is belangrijker dan zeggen dat ik het niet juist vind.
Welke uitleg, van 'ons' tweakers?
Of van de ouders.

Beiden is compleet nutteloos.
Ik zit niet te wachten op input van online reacties, in een wereld waar je met je toetsenbord wereldoorlogen kan oplossen en iedereen verstand van opvoeding heeft ( antivax, anyone )

Ik doe het op mijn manier, en opvoeden is geen rocketscience
Je maakt fouten, het belangrijkste is het toegeven en accepteren van elkaar dat dát gebeurt.
Er zijn boekwerken geschreven over opvoeding, en toch is iedereen een beetje anders.

Ik geef mijn kinderen de normen en waarden mee, die ik heb gekregen om me heen.
Mijn kinderen krijgen de mijne, en pikken die van hun vrienden/familie op en maken zo hun eigen 'regeltjes'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Kuusj schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:57:
[...]

Door compleet door het lint te gaan bij het ontdekken van sexting geef je imho ook het verkeerde signaal af.. Buiten dat 99,99% van de ouders nooit zullen 'ontdekken' dat hun kind op een sexuseel getinte wijze met iemand communiceert tijdens zijn pubertijd, hoort het ook gewoon een beetje bij de leeftijd (maar goed, zelf natuurlijk nooit iets sexueel getints gedaan op die leeftijd :+). Fatsoenlijke voorlichting lijkt mij het meest effectief. Heel kwaad gaan worden, telefoon afpakken, goedschiks/kwaadschiks.. Denk dat je met tieners nog voor een leuke verrassing komt te staan als je denkt dat dit het gewenste effect gaat hebben O-) Maar goed, gelukkig (?) mag iedereen zijn opvoeding op zijn eigen manier aanpakken.

Ik denk in ieder geval dat spullen slopen het verkeerde signaal af geeft. Als je je niet kan inhouden moet je denk ik eerder zelf eens in de spiegel gaan kijken. Als mijn ouders het zo hadden aangepakt was ik een heel ander persoon geworden. Streng zijn is goed, grenzen stellen is goed, extremen gaan opzoeken wat minder. In mijn ogen dan.
Zoals gezegd, ik herhaal het liever een keer te veel, keur ik het gedrag van dingen kapot maken zeker niet goed!

Ben het met je eens, dat door het lint gaan, een verkeerd signaal is. Ik kan mij echter wel voorstellen dat je door sommige zaken door 't lint kan gaan (zeker als het een opeenstapeling van is).

Ik zeg ook zeker niet dat het een gewenst effect gaat hebben. Maar vanuit sommige situaties doe jou nou eenmaal dingen, waar je achteraf op terug kijkt en dan denkt: dat hebben we toch niet zo handig gedaan.

Zelf ben ik ook voor grenzen stellen. En deze grenzen goed "bewaken". Een kind heeft imho meer aan duidelijke grenzen, dan de ene keer iets wel mogen en de andere keer iets niet mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
mugenmarco schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:30:
[...]

Juist daarom zijn heel veel kinderen tegenwoordig snowflakes ;) ze kunnen amper nog wat hebben, je kan ze niet aanspreken want dan krijg je grote bek (kanker dit kanker dat) en ze vinden zichzelf allemaal o zo geweldig.

Dus je moet af en toe je vuisten gebruiken en je kinderen eens goed uitkafferen om er sterke mensen van te maken?????
Je moet duidelijk en klaar zijn, en je kan perfect op een rustige manier vertellen dat een kind het slecht doet op school en zich moet herpakken. Daar is geen geroep bij nodig, laat staan een vuist of een klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Speedy55 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:25:
Driftbuien hebben mijn kinderen ook gehad. Wij isoleerden ze dan tot ze afgekoeld waren.
Dat las je in die tijd in de boeken over opvoeding (Spock voor de mensen die daar ooit van gehoord hebben).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:36:
[...]

Dus je moet af en toe je vuisten gebruiken en je kinderen eens goed uitkafferen om er sterke mensen van te maken?????
Je moet duidelijk en klaar zijn, en je kan perfect op een rustige manier vertellen dat een kind het slecht doet op school en zich moet herpakken. Daar is geen geroep bij nodig, laat staan een vuist of een klap.
Prestaties los je niet op door vuistslagwerk, dat is overleg en communicatie.
Waarom, wat gaan we doen, hoelang heb je nodig, en wat kan ik betekenen.

Maar treitergedrag omdat ze de grens blijven opzoeken, omdat er 'thuis' niemand in staat is om corrigerend op te voeden heeft ook grenzen.

Snowflakes zijn overbeschermde kinderen, die van luchtkussens weggehouden worden, die niet in de zandbak mogen spelen, en dus zoveel in de watten gelegd zijn/worden dat ze geen weerstand hebben naar de buitenwereld ( psychisch en fysiek )

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Ik vind het mooi dat in 'jeugd van tegenwoordig' topics altijd wordt gerept dat ouders zo soft zijn, maar aan de andere kant ouders tegenwoordig hun kroost nog geen pets om de oren mogen geven, omdat het dan onkundige minkukels zijn die toekomstige monsters creëren.

Nouja wat @mugenmarco ook al constateert dus :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]
Daarom heb ik ook niet op gereageerd, (niet like gewoon wegklikken) je sterkt alleen de negatieve emotie en die andere gasten hadden dat ook moeten doen ..
Ik zou het er ook niet publieke over hebben en als ze al hulp hebben zou ik het er ook bij laten en ter zijner tijd ter sprake brengen wanneer nodig.
[...]

Ondanks je smiley toch een reactie.

De zwart/wit opmerking werkt ook de andere kant op. Ouders die zelf kun kinderen mishandelen of misbruiken zijn in de meerderheid vroeger ook mishandeld en/of misbruikt. Net als overigens veel criminelen.
Droefsnoet schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:40:
[...] maar aan de andere kant ouders tegenwoordig hun kroost nog geen pets om de oren mogen geven, omdat het dan onkundige minkukels zijn die toekomstige monsters creëren.
Vooral omdat vanuit de pedagogische kennis van nu duidelijk is dat een pets geven niet het gewenste effect heeft. Zie mijn eerste reactie hier.

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 19-06-2019 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:40:
[...]

De zwart/wit opmerking werkt ook de andere kant op. Ouders die zelf kun kinderen mishandelen of misbruiken zijn in de meerderheid vroeger ook mishandeld en/of misbruikt. Net als overigens veel criminelen.

[...]

Vooral omdat vanuit de pedagogische kennis van nu duidelijk is dat een pets geven niet het gewenste effect heeft. Zie mijn eerste reactie hier.
Maar er zit heel wat tussen die 'pets' en stelselmatig lichamelijk/geestelijke mishandeling
Mijn oudste heeft ook hier en daar wel iets om de oren / achterwerk gekregen, hij is er niet slechter van geworden.
Maar als je al petsen gaat uitdelen, omdat misschien het gordijn net scheef hangt - dan ben je al verder weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
[...]

Nee, door ze zo te behandelen worden ze zo. Want zo ging het thuis ook als het bij papa of mama niet lukte dan ging papa schreeuwen en vloeken en tieren. Dus nemen kinderen dat over.

Sommige ouders mogen best wel wat strakker opvoeden maar niet met geweld of maar dingen slopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:01
Kan hier niet goed over meepraten, maar toen ik nog een vervelende puber was en ik de grens opzocht, kreeg ik ook gewoon een draai om de oren, niet eens super hard ofzo. Toen wist ik wel gelijk dat ik te ver gegaan was, had dit met woorden gekund? waarschijnlijk wel, maar het zou minder impact hebben gehad.

In mijn tijd had ik gewoon 1 week lang geen internet, ging gewoon de kabel uit de router. (toen was er nog geen WiFi)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:47
Ik heb zelf op telefoon van mijn zoon van te voren familielink geïnstalleerd. Geen discussie ik win altijd doordat scherm dan uit gaat. https://families.google.com/intl/nl/familylink/faq/

Ik heb daarom ook schermtijd per beperkt tot 2 uur per dag. En af en toe extra schermtijd als beloning.
Dat heet opvoeden. Tegenwoordig laten ouders teveel vrijheid aan kinderen. Kinderen hebben grenzen nodig en als ze die overschrijden zijn er gevolgen. Ik begrijp dat het tot frustratie van ouders kan leiden als kinderen niet luisteren. Dat hoort ook bij opvoeden. herhalen herhalen en herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Droefsnoet schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:40:
Ik vind het mooi dat in 'jeugd van tegenwoordig' topics altijd wordt gerept dat ouders zo soft zijn, maar aan de andere kant ouders tegenwoordig hun kroost nog geen pets om de oren mogen geven, omdat het dan onkundige minkukels zijn die toekomstige monsters creëren.

Nouja wat @mugenmarco ook al constateert dus :P
Zonder fysiek geweld hoeft helemaal niet soft te zijn.

Soft zijn dat is direct naar de winkel lopen om een nieuwe GSM als zoontje zijn GSM heeft laten vallen en er een kras op zit. Of niet reageren op een schoolresultaat dat duidelijk onder de capaciteit van het kind zit omdat ze bv hun taak niet of veel te laat ingeleverd hebben.

Maar ze een pak rammel verkopen omdat ze met een 9/20 thuis komen is daarvoor helemaal niet de oplossing. Confronteren met het resultaat, en ze dat zelf laten oplossen, maar ze wel helpen om dat opgelost te krijgen, dat is een betere manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-04 23:32

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Maar waarom slopen. Gewoon in beslag nemen...

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-04 19:31
FreshMaker schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:45:
[...]

Maar er zit heel wat tussen die 'pets' en stelselmatig lichamelijk/geestelijke mishandeling
Mijn oudste heeft ook hier en daar wel iets om de oren / achterwerk gekregen, hij is er niet slechter van geworden.
Maar als je al petsen gaat uitdelen, omdat misschien het gordijn net scheef hangt - dan ben je al verder weg
Dat is natuurlijk al een heel stuk meer genuanceerd. Toch zie ik veel reacties hier van: "fisiek geweld is nooit een oplossing".

Nu heb ik geen kinderen, maar ben blij dat mijn vader me vroeger wel eens goed een draai om de oren gaf als ik iets (duidelijk) fout had gedaan.

Corrigerende tik noem(d)en we dat :9

Een telefoon kapot maken zou ook niet in mij opkomen, maar soms slaat het ook wel te ver de andere kant op.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FreshMaker schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:45:
[...]

Je bent slim genoeg om te weten dat je dit niet zo kan stellen, want je weet niet wat er was gebeurd als je het anders had opgelost :) Ik neem overigens direct aan dat je hele lieve kinderen hebt.

Punt is, dat er vrijwel altijd een andere oplossing is dan de 'simpele' pets of 'draai om de oren'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
s0ulmaster schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:49:
[...]
Een telefoon kapot maken zou ook niet in mij opkomen, maar soms slaat het ook wel te ver de andere kant op.
Tja, in het geval van onze GBC ben ik degene die het meest geleerd heeft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
CurlyMo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:49:
[...]

Je bent slim genoeg om te weten dat je dit niet zo kan stellen, want je weet niet wat er was gebeurd als je het anders had opgelost :) Ik neem overigens direct aan dat je hele lieve kinderen hebt.

Punt is, dat er vrijwel altijd een andere oplossing is dan de 'simpele' pets of 'draai om de oren'.
De vraag is, is dat ook een betere oplossing. :+ Je kunt je namelijk ook precies het omgekeerde afvragen als je het niet had gedaan O-)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mugenmarco
targaryanwolf schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:47:
Kan hier niet goed over meepraten, maar toen ik nog een vervelende puber was en ik de grens opzocht, kreeg ik ook gewoon een draai om de oren, niet eens super hard ofzo. Toen wist ik wel gelijk dat ik te ver gegaan was, had dit met woorden gekund? waarschijnlijk wel, maar het zou minder impact hebben gehad.

In mijn tijd had ik gewoon 1 week lang geen internet, ging gewoon de kabel uit de router. (toen was er nog geen WiFi)
Ik en mijn broer waren vroeger net zo, naar woorden luisterde we zo goed als niet en met schreeuwen ook zelden. maar een draai om de oren en we gingen wel luisteren.

Volgens mij ben ik geestelijk niet ongezond door die opvoedingsmethode (of ik moet er nog achter komen) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mugenmarco schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:54:
[...]

Ik en mijn broer waren vroeger net zo, naar woorden luisterde we zo goed als niet en met schreeuwen ook zelden. maar een draai om de oren en we gingen wel luisteren.
Geloof nu maar dat er genoeg alternatieven tussen fysiek non-verbale communicatie en verbale communicatie :) Opvoedingsvaardigheden zijn niet zo zwart wit dat je ofwel praat ofwel een tik geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
CurlyMo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:55:
[...]

Geloof nu maar dat er genoeg alternatieven tussen fysiek non-verbale communicatie en verbale communicatie :) Opvoedingsvaardigheden zijn niet zo zwart wit dat je ofwel praat ofwel een tik geeft.
Geloof me nu maar is neit een heel sterk argument.
Persoonlijk zie ik geen probleem in beide, maar het verschil tussen een corrigeren tik en mishandeling is wellicht niet zo heel groot :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:01
CurlyMo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:55:
[...]

Ja de, als pap dit straks hoort, wacht maar tot pap dadelijk thuis is, moet ik je vader roepen?.... werkte ook altijd vrij goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
s0ulmaster schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:00:
[...]

Geloof me nu maar is neit een heel sterk argument.
Ik heb eerder al een link gegeven van een opvoedingsmethodiek waarin legio methodes worden aangedragen van effectieve interventies.
Persoonlijk zie ik geen probleem in beide, maar het verschil tussen een corrigeren tik en mishandeling is wellicht niet zo heel groot :X
Sorry, maar je ridiculiseert. Ik heb eerder uitgebreid uitgelegd wat er pedagogisch mis is met een tik uitdelen:
- Het kind leert niet wat het wel moet doen.
- Het kind leert dat geweld een effectieve conflictoplossingsmethode is.
- Het kind past gedragsverandering toe vanuit angst.

En voor genoeg ouders is een corrigerende tik een geleidende schaal. Niet allemaal, maar degene die uiteindelijk mishandelen hadden veelal zelf nooit de intentie om dat te doen.

Bij mishandeling is de kans ook groter dat er Learned Helplessness ontstaat. Ofwel, kinderen die onverschillig worden voor de straf.

Als je die term zoekt vind je genoeg informatie en filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
CurlyMo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:16:
[...]

Ik heb eerder al een link gegeven van een opvoedingsmethodiek waarin legio methodes worden aangedragen van effectieve interventies.

[...]

Sorry, maar je ridiculiseert. Ik heb eerder uitgebreid uitgelegd wat er pedagogisch mis is met een tik uitdelen:
- Het kind leert niet wat het wel moet doen.
- Het kind leert dat geweld een effectieve conflictoplossingsmethode is.
- Het kind past gedragsverandering toe vanuit angst.

En voor genoeg ouders is een corrigerende tik een geleidende schaal. Niet allemaal, maar degene die uiteindelijk mishandelen hadden veelal zelf nooit de intentie om dat te doen.

Bij mishandeling is de kans ook groter dat er Learned Helplessness ontstaat. Ofwel, kinderen die onverschillig worden voor de straf.

Als je die term zoekt vind je genoeg informatie en filmpjes.
Een corrigerende tik was voor mij natuurlijk ook maar een deel van de proces. Een kind (zelf laten) uitleggen wat er fout ging en het goede gedrag benoemen volt daar natuurlijk op.

Het is dus geen oplossing voor het conflict, maar de schrik leert op dat moment wel dat er iets niet goed aan is. Of je dat goed of slecht vind, maar je wat mij betreft wel invulling aan geven.
Ik en mijn broers hebben er iig geen negatieve gevoelens over, maar wellicht dat een andere aanpak ook wel/beter had geholpen, dat durf ik inderdaad niet te weerspreken.

Het is iig bij dieren niet meer dan gebruikelijk en veel mensen voeden hun huisdieren ook op die manier op (zonder dat iemand daar een probleem van maakt volgens mij). Niet helemaal eerlijk vergelijk, maar ook niet totaal irrelevant.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
s0ulmaster schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:24:
[...]
Het is iig bij dieren niet meer dan gebruikelijk en veel mensen voeden hun huisdieren ook op die manier op (zonder dat iemand daar een probleem van maakt volgens mij). Niet helemaal eerlijk vergelijk, maar ook niet totaal irrelevant.
Niet eerlijk, omdat je dieren niet iets kan uitleggen hetzij extreem beperkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 14:35

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Andere insteek.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Een goede vriend is iemand die alles tegen je zegt, en toch van je houdt. Ja, ook als hij of zij het niet met je eens is... Dus als je zoiets ziet, kun je ook daar het gesprek over aan gaan.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Niet om je de eer te ontzeggen, maar er zijn er meerdere die hebben aangegeven dat in gesprek gaan met de ouders zou moeten kunnen in een goede vriendschapsrelatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
s0ulmaster schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:24:
[...]

Een corrigerende tik was voor mij natuurlijk ook maar een deel van de proces. Een kind (zelf laten) uitleggen wat er fout ging en het goede gedrag benoemen volt daar natuurlijk op.

Het is dus geen oplossing voor het conflict, maar de schrik leert op dat moment wel dat er iets niet goed aan is. Of je dat goed of slecht vind, maar je wat mij betreft wel invulling aan geven.
Ik en mijn broers hebben er iig geen negatieve gevoelens over, maar wellicht dat een andere aanpak ook wel/beter had geholpen, dat durf ik inderdaad niet te weerspreken.

Zeg je nou dat veel mensen hun huisdieren een corrigerende tik geven? Gelukkig is dat inmiddels verboden in NL. Bah.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
saharoen schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:48:
Ik heb zelf op telefoon van mijn zoon van te voren familielink geïnstalleerd. Geen discussie ik win altijd doordat scherm dan uit gaat. https://families.google.com/intl/nl/familylink/faq/

Ik heb daarom ook schermtijd per beperkt tot 2 uur per dag. En af en toe extra schermtijd als beloning.
Dat heet opvoeden. Tegenwoordig laten ouders teveel vrijheid aan kinderen. Kinderen hebben grenzen nodig en als ze die overschrijden zijn er gevolgen. Ik begrijp dat het tot frustratie van ouders kan leiden als kinderen niet luisteren. Dat hoort ook bij opvoeden. herhalen herhalen en herhalen.
beetje verkeerd om .. dus jij hebt alles in huis met sloten "beschermd" immers koekjestrommel / scherm tijd is hetzelfde. * vso is sarcastisch ik hoop dat je dat meekrijgt :)
Wat jij bedoelt met opvoeden klinkt mij meer als africhten (zoals een hond)

ik zeg niet dat mijn kinderen engelen zijn, maar internet is van van bv 20:00 tot 06:00 afgesloten op elk "device" wat hun kunnen gebruiken. en tijdens tijden dat we bv eten of op school zitten. ongeacht vakantie of niet. maar dit is om regelmaat te leren...
vanaf jongs af aan weten ze gewoon dat ongeoorloofd gebruik = x tijd (dag,week,maand) geen scherm gebruik..
mugenmarco schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:54:
[...]

Volgens mij ben ik geestelijk niet ongezond door die opvoedingsmethode (of ik moet er nog achter komen) :P
zelf als kind 1x in je leven een partij rode billetjes had omdat je net over die grens was gegaan.

Wat hier extreem gevaarlijk aan is hoeveel en wanneer sla je .. \
- uit boosheid ? uit verdriet.
- hoe sla je ?? met riem, pollepel of open hand / vuist slag ?
- hoeveel x ?
- bij welke actie(s) sla je ?
- en ben je als ouder wel consequent en duidelijk geweest ?

ik snap best dat elke fysieke vorm van "geweld" hierom discutabel is, en daarom bij de kinderbescherming zelfs de opvoedkundige "tik" reden is om de kinderen uit huis te halen. (geen geintje)

Wat ik misschien meer zie is dat we onze jeugd / ouders een "boek" geven over de visie van het opvoeden .. en daarvoor een leraar voor de klas zetten.. Als ouders word je IMHO ook redelijk los gelaten en men verwacht toch wel dat de "omgeving" je helpt .. afgezien dat die omgeving ook liever met zijn neus in het scherm zit ..

Wat ik vergat te vertellen (niet super terzake doende vind ik maar misschien relevant. Het kind is overgens volgende maand jarig en krijgt allefeestdagen in 1x + een redelijke zak geld van "vrienden" en weet vaak niet eens wat het wil kopen dus .. (500,- a 1000,- zeg maar)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:32:
[...]

Niet om je de eer te ontzeggen, maar er zijn er meerdere die hebben aangegeven dat in gesprek gaan met de ouders zou moeten kunnen in een goede vriendschapsrelatie :)
laten we het erop houden dat de ouders al hulp hebben, en dat we er tzt erover gaan hebben.

genoeg gezegd toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Zal iets hebben gekeken / gedaan wat niet mag. Pr0n, ofzo. Chickies hosselen via snapchat ofzo. Geld gejat?

Dan snap ik die reactie van de ouders nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Adviseer ze een goede WA verzekering te nemen. De kleine weet inmiddels dat je gewoon iets "belangrijks" moet slopen als iemand niet meewerkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Zo jong zijn en dan al een telefoon hebben is direct een no-go. Dat noemen ze oververwenning van een kind.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Slavy schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 17:21:
Zo jong zijn en dan al een telefoon hebben is direct een no-go. Dat noemen ze oververwenning van een kind.
Daar kan je over dubben, maar die € 500 tot € 1000,- feestdagen geld waar het niet weet het er mee moet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Neem de gsm dan gewoon in beslag als ouder.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Slavy schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 17:21:
Wanneer zou jij je kinderen dat geven? Zelf vind ik middelbare schoolleeftijd een prima start.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Geef zo'n jong kind dan een basic nokia waarmee je alleen kan bellen en smsen en internet gewoon niet werkt. Volgens mij heb ik onlangs nog zo'n telefoon voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Gunner schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:31:
[...]

Wanneer zou jij je kinderen dat geven? Zelf vind ik middelbare schoolleeftijd een prima start.
Ik zou nog een paar jaar wachten, rond de 15 waarschijnlijk, niet eerder.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Slavy schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:46:
[...]

Heb je daar ook een reden voor?

Ik denk dat het voor kinderen vooral handig is om op school apps voor bijvoorbeeld roosters en som/magister te gebruiken. Een smartphone is voor die leeftijd dan wel een must. Dat hoeft helemaal geen dure te zijn ofzo.

Vind je dat niet handig voor je kind?

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 19-06-2019 18:56 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:14
Het verhaal:

mijn "probleem"

Wat vinden jullie ?
Ik vind het nog wel meevallen.

Ik kreeg ooit een MSX. Een VG8020 met monitor en datarecorder.

Ineens gingen mijn schoolprestaties achteruit. Dat kwam doordat ik altijd achter dat ding zat. Op een dag was de stekker weg. Ik kon het dus niet meer aanzetten, dus geen computer die bruikbaar was. Gelukkig had ik nog een radio die op dezelfde stekker werkte. Dus dan ga je weer vrolijk verder. Merkte mijn ouwe lui dit? Nee, dacht ik. Mijn ouwelui dachten daar anders over en roofden mijn hele computersysteem weg.

Toen had ik niks meer, want zelfs de kabel van mijn radio hadden ze gestolen. Mijn TV was al in beslag genomen, maar dat kon ik wel lijen.

Na een paar weken boos te zijn geweest, en het feit dat ik vriendjes had met een Commodore64, waardoor ik gewoon vrolijk door kon met het spelen van computerspelletjes, ging ik toch maar mijn huiswerk maken.

Doel bereikt van mijn ouwelui. En ja, dat was een nare periode in ons gezinsbestaan, maar daardoor heb ik wel geleerd dat het leven geen feest is, maar dat er ook serieus gewerkt moet worden. Een belangrijke levensles, blijkt achteraf.

Zolang men de kinderen geen blauw oog meppen als het moeilijk wordt, zover zie ik geen probleem in het afpakken van een stuk speelgoed. Ja, het vernielen is wat overdreven, maar als je als ouwelui radeloos bent, dan gebeuren dit soort dingen.

Opvoeden is hard werken voor de ouders. Dat vergeten de jongeren vaak. Wat ik dan ook weer kan begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 21:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

mavaros schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:56:
[...]

Ik vind het nog wel meevallen.

Ik kreeg ooit een MSX. Een VG8020 met monitor en datarecorder.

Ineens gingen mijn schoolprestaties achteruit. Dat kwam doordat ik altijd achter dat ding zat. Op een dag was de stekker weg. Ik kon het dus niet meer aanzetten, dus geen computer die bruikbaar was. Gelukkig had ik nog een radio die op dezelfde stekker werkte. Dus dan ga je weer vrolijk verder. Merkte mijn ouwe lui dit? Nee, dacht ik. Mijn ouwelui dachten daar anders over en roofden mijn hele computersysteem weg.
Helaas ( ;-) ) herkenbaar. In mijn schoolperiode heeft mij pa dat ok ooit eens geflikt. Had alleen geen nut omdat we meerdere PC's in huis hebben. Maar hij had hem wel in de tussentijd even naar de PC-boer gebracht voor een nieuwe voeding, omdat ik toch aan het klagen was over die herrie die dat ding maakte.
Toch nog een beetje geluk.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

Barrycade

Through the...

[...]

[...]

en dat andere was niet aanval maar algemeen
Ah Facebook, prachtig dat ze dat op internet slingeren. Weten we ook meteen de bron.

Lekker laten gaan, over jaartje of 5 zie je zoonlief met biertje en peuk in de mond voorbij komen op Facebook (als dat dan nog bestaat).

[ Voor 30% gewijzigd door Barrycade op 19-06-2019 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:01

Yucon

*broem*

nadroJ schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:19:
Wat een briljante straf _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Bij ons wordt het ding nu en dan geconfisqueerd voor 1-2 weken. Slopen doen we niet aan. Ook omdat de oudste op een leeftijd is dat een smartphone toch wel nut heeft, bijv. communicatie met school.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Ik lees her en der dat de kinderen geen telefoon zouden krijgen, maar het is heel simpel. Het grootste deel van de abonnementen worden verlengd na twee jaar met een nieuwe telefoon. Oude telefoon is nog goed en schuift door naar de kinderen als game/Netflix/Youtube telefoon. Zo gaat dat. In groep 7 en groep 8 heeft vrijwel heel de klas een telefoon. Vanaf de middelbare school is zo'n ding alleen maar handig voor het afspreken, bereikbaar zijn en let's face it het heeft goede kanten en ze moeten ermee leren omgaan binnen de kaders die de ouders stellen.
Yucon schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 19:54:
[...]

Wat een briljante straf _/-\o_
Hij was er niet zo blij mee, tranen met tuiten haha, maar ja, afspraak is afspraak en er zijn consequenties als je zeer veel herhaaldelijk de afspraak niet nakomt en zoals hierboven gezegd, elke ouder heeft een andere strafmaat en gaat anders om met straffen.

[ Voor 27% gewijzigd door nadroJ op 19-06-2019 20:12 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Kinderen van nu kunnen niet zo veel meer hebben. Wanneer ik als docent en telefoon in neem en op mijn bureau neer leg, verder niks, dan is het al een enorme strijd. Aan het einde van mijn les krijgen ze 'm altijd terug. Ik ben geen oppas van elektronica. Maar man wat een FOMO heerst er toch. De horror.

Ik zou ik wel eens een telefoon tussen de bankschroef willen doen, als wetenschappelijk experiment... Of een student. Maar gelukkig voor iedereen doe ik dat maar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Slavy schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:46:
[...]

Je kunt je eigen jeugd niet zomaar op de kinderen van nu projecteren. De basisschool is nog een ander verhaal, maar een kind van 14 raakt aardig in een sociaal isolement zonder. Het gaat niet zomaar om kattenfilmpjes kijken.. een groot deel van het sociale leven gaat via dat ding zonder dat je als puber veel mogelijkheden hebt daar iets aan te veranderen. Je bent als 14 jarige je vrienden en klasgenoten namelijk niet dwingend opleggen dat ze je maar een brief moeten schrijven omdat je ouders je nu eenmaal als enige telefoonloos willen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Yucon schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:35:
[...]

Je kunt je eigen jeugd niet zomaar op de kinderen van nu projecteren.
Grappig dat je weet hoe mijn jeugd in elkaar heeft gezeten zonder mij te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Slavy schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:44:
[...]

Grappig dat je weet hoe mijn jeugd in elkaar heeft gezeten zonder mij te kennen.
Best wel flauwe opmerking. Ik kan alles wel met driedubbele disclaimers verpakken, maar je ziet best dat ik het over dat tijdperk had in plaats van wat jij op school hebt uitgespookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:24:
Kinderen van nu kunnen niet zo veel meer hebben. Wanneer ik als docent en telefoon in neem en op mijn bureau neer leg, verder niks, dan is het al een enorme strijd. Aan het einde van mijn les krijgen ze 'm altijd terug. Ik ben geen oppas van elektronica. Maar man wat een FOMO heerst er toch. De horror.

Ik zou ik wel eens een telefoon tussen de bankschroef willen doen, als wetenschappelijk experiment... Of een student. Maar gelukkig voor iedereen doe ik dat maar niet.
De jongen uit de Start post, is niet zo erg gehecht en heeft een buiten leven de FOMO voor hem is relatief laag het is meer de "games" die niet bij kan werken maar goed ../care
Over FOMO gesproken, ik snap dat uberhaupt niet van enige generatie.

Vroeger als je betrapt werd met speelgoed in welke digitale/non digitale vorm kreeg je het een week later terug. en als je het thuis vertelde tja dan kon je van je ouders nog een knal krijgen en als de ouder het lef had naar school te bellen, dan hing de directeur voor je op .. (oftewel stond achter de leerkracht)

Nu heeft elke ouder wel een reden, ook al woont het kind op 5min van school heeft iedereen een gsm en is de "angst" over het stukje tussen school en huis.. en dan komt de ouder 100% zeker weten naar school en ramt de leraar en directie in elkaar als je het niet per direct terug geeft .. een week hahahahahaa nee nu terug.
Het kind tja ach .. die kan achter de TV, laptop, pc, gameconsole enzv .. en heeft speelgoed die stof verzameld.
En het is niet de leerling die echt FOMO heeft het is meer dat de ouder niet naar het gezeik van zijn kind hoeft te luisteren.. immers kind zonder mobiel is irritant.

Ga eens op vakantie en trek bij een locatie de internet plug eruit ..de ouders die niet weten hoe een hotspot werkt of niet door hun data limiet willen gaan die koters zie je dan naar buiten geschopt worden..

Bizar volle camping/park oid .. en leeg zwembad/speelplek .. 8)7

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:05
Misschien lees ik er overheen, dan mijn excuses daarvoor, maar wat is er nou eigenlijk gebeurd? Kwam het kind 5 minuten te laat thuis? Heeft het kind de hond in de fik gestoken? Heeft het kind een potloodpunt gebroken tijdens het tekenen? Heeft het kind 1x per minuut teveel geademd? Heeft het kind de buurvrouw van 85 bestolen van al haar juwelen?

Om een dergelijke actie beter te kunnen plaatsen is context erg belangrijk.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Al 3 pagina`s over een topic waar niemand zich mee moet bemoeien. Snap niet waarom TS dit topic überhaupt heeft aangemaakt. Hoe iemand zijn kind opvoed moet hij/zij helemaal zelf weten. Daarin is geen goed of slecht, alleen verschillen.

Uitzondering natuurlijk mishandeling, maar ook daar geen topic voor aanmaken maar gewoon melden bij de juiste instanties.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
TRON schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:55:
Misschien lees ik er overheen, dan mijn excuses daarvoor, maar wat is er nou eigenlijk gebeurd? Kwam het kind 5 minuten te laat thuis? Heeft het kind de hond in de fik gestoken? Heeft het kind een potloodpunt gebroken tijdens het tekenen? Heeft het kind 1x per minuut teveel geademd? Heeft het kind de buurvrouw van 85 bestolen van al haar juwelen?

Om een dergelijke actie beter te kunnen plaatsen is context erg belangrijk.
welke actie de oorzaak ook is, kan jij er 1 verzinnen die de reactie goedpraat ?

Zoals anderen ook terecht zeggen, als vriend mag ik hierover met hun discussieren c.q erop wijzen dat er andere methodes zijn om onwenselijk gedrag van hun kinderen te corrigeren.
en als ze dan van niet vinden, dan moet je dat niet publiekelijk online zetten :D :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Laatst online: 23:41
vectormatic schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:17:

Dus ja, ik zou zelf nooit iets kapot maken, dan eerder afpakken en eventueel permanent doen verdwijnen (weggeven/verkopen), het in een verhit moment stuk maken van zoiets is volgens mij ook een verkeerd signaal richting het kind, maar het basismechanisme van het kind iets ontzeggen lijkt me prima, zeker na meerdere waarschuwingen
Nee ik ook niet en ik ben het met je eens beter afpakken en dan (tijdelijk) laten verdwijnen. Maar consequent opvoeden en daad bij het woord voegen. O-) al is dit niet helemaal de manier :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
worldfastest schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:55:
Al 3 pagina`s over een topic waar niemand zich mee moet bemoeien. Snap niet waarom TS dit topic überhaupt heeft aangemaakt. Hoe iemand zijn kind opvoed moet hij/zij helemaal zelf weten. Daarin is geen goed of slecht, alleen verschillen.
offtopic:
Maar dan kan het er toch wel over discussiëren? :?

Anders kan je wel het halve forum dichtgooien ;)
"Iedereen moet het zelf weten, het gaat je niet aan. Topic dicht".

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
vso schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:50:
(oftewel stond achter de leerkracht)
Even selectief quoten.

Afbeeldingslocatie: https://image.slidesharecdn.com/impactofgamificationandenablingtechnologiesonbusinessandsocietybitcongressshenzhen-150618215515-lva1-app6892/95/impact-of-gamification-and-enabling-technologies-on-business-and-society-bit-congress-shenzhen-25-638.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:15

Uitzondering natuurlijk mishandeling, maar ook daar geen topic voor aanmaken maar gewoon melden bij de juiste instanties.
Wie zegt dat dit geen mishandeling is? Kan best een opstap zijn naar. Of een extreme reactie om iets pietluttigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Helemaal gelijk. Het enige wat je hier nu krijgt zijn reacties over hoe goed ze hun eigen kinderen (eventueel zouden) opvoeden, of hoe ze vinden dat anderen hun kinderen zouden moeten opvoeden.
Ik zie ook 0 waarde in dit topic. Zolang er geen mishandeling ter sprake is heb je geen f*ck te maken met hoe anderen hun kinderen opvoeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo

fm77 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:06:
[...]
Helemaal gelijk. Het enige wat je hier nu krijgt zijn reacties over hoe goed ze hun eigen kinderen (eventueel zouden) opvoeden, of hoe ze vinden dat anderen hun kinderen zouden moeten opvoeden.
En hoe ga jij inschatten dat er net als in de andere topics makelaars, juristen, klussers enz zitten hier niet ook gewoon pedagogische wetenschappers rondhangen en sommige adviezen dus een grotere waarde hebben dan het simpele anekdotische bewijs. Dat kan je niet, dus heeft het ook geen zin om alle reacties over één kam te scheren. Ik zeg daarmee niet per se dat ik die achtergrond heb, ik zeg alleen dat ik niet alle adviezen hier even anekdotisch generiek vind en dus best waardevol. Wellicht dat men dat ook van mijn reacties vind.

Daarbij is het grootste probleem omtrent opvoeding dat er (in Nederland) zo'n enorm taboe bestaat over het er met elkaar over hebben. Zodra je aan iemands opvoedingvaardigheden komt dan kom je bijna aan iemands identiteit. In Nederland vinden we al snel dat het de verantwoordelijkheid van de ouders zelf is, maar jullie kennen de uitspraak "It takes a village to rais a child". Genoeg landen waarbij de opvoeding als een gedeelde verantwoordelijkheid van de omgeving wordt gezien, niet alleen de ouders zelf. Dat uitgangspunt is net zo min per definitie onzin als het uitgangspunt dat hier ouders een hele grote eigen verantwoordelijkheid krijgen. Daarnaast bestaat de perfecte ouder niet, dus iedere ouder kan dus genoeg leren van andere (ouders).

Er is dus helemaal niks mis met een vraag zoals dat van @vso en ik snap ook heel goed dat hij hierover advies vraagt op een redelijk veilig en anoniem forum. Als dat stimuleert dat in dit specifieke geval een omgeving een grotere gezamenlijke verantwoordelijkheid voelt voor de opvoeding van in dit geval het kind van vrienden dan is dat winst. En zoals eerder gezegd hoeft dat niet alleen te bestaan uit het gesprek over hoe zij het wel of niet slecht doen, het kan allerlei soorten ondersteuning zijn, zoals in de vorm van een oppas zodat vrienden meer tijd voor elkaar hebben. Genoeg partners die na het krijgen van kinderen vergeten dat ze ook nog een relatie met elkaar hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 20-06-2019 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 00:18:
[...]

[...]

En hoe ga jij inschatten dat er net als in de andere topics makelaars, juristen, klussers enz zitten hier niet ook gewoon pedagogische wetenschappers rondhangen en sommige adviezen dus een grotere waarde hebben dan het simpele anekdotische bewijs. Dat kan je niet, dus heeft het ook geen zin om alle reacties over één kam te scheren. Ik zeg daarmee niet per se dat ik die achtergrond heb, ik zeg alleen dat ik niet alle adviezen hier even anekdotisch generiek vind en dus best waardevol. Wellicht dat men dat ook van mijn reacties vind.
Natuurlijk mag je de vraag stellen. Maar als je zelf kinderen hebt, dan weet je hier al het antwoord op.
Mensen met een meer pedagogische achtergrond hebben hier alsnog niets in te brengen. Theorie is geen praktijk.
Een kind (tegenwoordig) hun telefoon afnemen is ondertussen vergelijkbaar geworden met een junk z'n heroine onthouden. Helemaal met een kind wat nog niet in staat is tot logisch nadenken kan ik me prima voorstellen dat ouders er uiteindelijk genoeg van hebben. Pedagogisch verantwoord? Vast niet. Begrijpelijk? ja...
Niet alle ouders zullen hier hetzelfde mee omgaan. Maar om dan te zeggen dat de ene het goed of de andere het fout doet kan niet. Ze doen het op hun eigen manier.
Daarom is de vraag dus zinloos. Er is geen goede of foute manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Pizza_Boom schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:49:
[...]
Wie zegt dat dit geen mishandeling is? Kan best een opstap zijn naar. Of een extreme reactie om iets pietluttigs.
Rapporteer het dan bij de juiste instantie en discussieer het niet op een publiek forum.

En als het nou TS zijn eigen kinderen waren dan is het prima om een open discussie te hebben. Maar doe dit niet als het iemand anders zijn kinderen zijn.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zijn we nu echt zover afgegleden dat het kapot maken van een telefoon al als mishandeling wordt gezien? Dat ze het vervolgens gaan delen op Facebook komt mij niet erg volwassen over (misschien ook in poging soortgelijke Youtube filmpjes na te doen?), maar ik kan wel voorstellen dat het meer indruk maakt dan alleen afnemen bij een kind. Nog steeds zonde van die telefoon natuurlijk.
Pagina: 1 2 Laatste