Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpie81
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 21:09
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In de beste kwaliteit games streamen op Mixer/Twitch

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000e (aan additionele hardware)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een game pc, zie inventaris met i9 9900k, 16 gig ddr4, gtx 1080ti en 2018 MacBook pro 15 ik zou deze graag indien mogelijk gebruiken

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel uit 3 opties 1. Een capture card in mijn primaire pc, 2 een externe capture card op mijn MacBook zodat dit een dedicated streaming pc wordt, 3 een dedicated streaming pc bouwen met specifieke hardware voor streaming

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Elgato capture cards (HD60 pro of HD60s)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Game performance moet goed blijven tijdens streamen, streaming feed moet stabiel 1080p/60 fps zijn

Ga je overklokken?
Game pc is alleen de cpu overgeklokt de rest niet

Wat verwacht je van ons?
Dat iemand met ervaring mij kan adviseren over de beste investeringskeuzes om een streaming setup te bouwen. Ik heb al bestaande hardware en vraag me dus af uit welke van de 3 opties ik het beste kan kiezen. Momenteel is de performance slecht. Ik gebruik NVENC op 6000 bitrate maar merk dat game performance omlaag gaat en de max stream 720p/60 FPS is. Alvast bedankt!

Beste antwoord (via timpie81 op 19-06-2019 14:49)

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:05

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ik vind het opvallend dat je zoveel performance-verlies in de game merkt en je maximaal op 720p60 kan streamen. Met NVEnc en jouw specs zou ik dat niet verwachten, ik denk dat je toch x264 gebruikt op 1 of andere manier of misschien een OBS capture method die niet performt. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat OBS met NVEnc heel weinig overhead heeft en voor prima prestaties in games zou moeten zorgen. (Zelf getest met 1080Ti en 8700k).

De 1080Ti vervangen door een RTX 2070/2080/2080Ti heeft wel als grote voordeel dat de NVEnc encoder flink verbeterd is. Door dan OBS en NVEnc te gebruiken op je voorgestelde bitrate zul je redelijk goede kwaliteit hebben en kun je met een single PC setup werken, dat is wel zo eenvoudig.

Nog een alternatief is Newtek NDI, een soort van soort van "software" capture card oplossing met zeer lage overhead en goede kwaliteit. Je hebt met NDI 2 opties:

1. NDI display capture, die al het geluid en beeld kan versturen naar je macbook
2. OBS met game capture die via het NDI protocol alleen de OBS feed naar je macbook stuurt

In beide gevallen ontvangt de macbook de NDI stream in OBS studio en kan deze encoden met x264.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yormir
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-06-2021
En op welke resolutie game je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpie81
1440p. Framerate verschilt mijn scherm gaat tot 165 met gsync. Maar zeker tijdens streamen haal ik dit niet (meer rond de 100) en zet ik soms zelfs een locked 60 frames om de stream soepel te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

In de basis is de NVENC performance van een bijv. een RTX 2070 in combinatie met je huidige systeem (i9 9900k) zou al stukken beter moeten zijn dan op een GTX 1080 Ti.

Nu begrijp ik dat je al een laptop hebt die je kan gebruiken als stream pc, en dan zou alleen een externe capture card van AverMedia of Elgato voldoende moeten zijn. Dit is in mijn ogen een prima combinatie.

Uiteraard kan je ook experimenteren met een Elgato HD60 Pro capture card in je eigen pc; die neemt de encoding over en dat zou al voldoende moeten zijn. Ik heb zelf een AverMedia capture card en dat werkt prima in combinatie met Xsplit (danwel OBS, wat jezelf gebruikt) en met mijn i7.

Btw, heb jij twee schermen; dus een scherm voor je game en een tweede scherm voor de Twitch stream, Teamspeak/Discord en je chat?

[ Voor 9% gewijzigd door Vidra op 19-06-2019 13:23 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 15:04
Afhankelijk van de game is 720p/60 is zo slecht nog niet. Twitch beperkt de bitrate namelijk tot 6 Mbps waardoor er een zware codec gebruikt moet worden. Het liefste wil je daarom de medium of eventueel de fast CPU preset gebruiken en niet NVENC zelfs niet als je een 20xx gpu gebruikt. Maar daar heb je een aparte PC voor nodig met een capture kaart. Ik weet niet of een macbook pro met een Core i5-8259U geschikt is om dat stabiel te doen, dat zal je moeten uitzoeken of zelf uitproberen.

Als dat niet werkt dan zou ik aanraden om een 2070 of 2080 te kopen omdat dat er in ieder geval voor zorgt dat je in game performance omhoog gaat, maar het kan goed zijn dat 720p/60 er dan nog steeds vloeiender uitziet dan 1080p/60 afhankelijk van de game (Heartstone zal prima gaan, maar Forza 4 zal gebreken tonen om maar twee uitersten te noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpie81
Dank Vidra voor je uitgebreide reactie. Ik heb op dit moment 1 scherm, maar kan zeker een 2e scherm aansluiten.

Trekt een i7 8750h 6 core dat met die externe capture card Elgato hd60s?

Kosten technisch is dat namelijk aantrekkelijk en dan zit er geen cpu belasting op mijn game pc. Rtx upgrade kan ook alleen zouden daar nieuwe versies van uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpie81
maar het kan goed zijn dat 720p/60 er dan nog steeds vloeiender uitziet dan 1080p/60 afhankelijk van de game (Heartstone zal prima gaan, maar Forza 4 zal gebreken tonen om maar twee uitersten te noemen).
Dat merk ik nu inderdaad al. Forza moet capped op 60 frames anders loopt de stream voor geen meter.

Als ik straks ook een camera aansluit als webcam (liefste mijn Nikon) dan krijg ik al met al wel een hoge cpu belasting.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ik vind het opvallend dat je zoveel performance-verlies in de game merkt en je maximaal op 720p60 kan streamen. Met NVEnc en jouw specs zou ik dat niet verwachten, ik denk dat je toch x264 gebruikt op 1 of andere manier of misschien een OBS capture method die niet performt. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat OBS met NVEnc heel weinig overhead heeft en voor prima prestaties in games zou moeten zorgen. (Zelf getest met 1080Ti en 8700k).

De 1080Ti vervangen door een RTX 2070/2080/2080Ti heeft wel als grote voordeel dat de NVEnc encoder flink verbeterd is. Door dan OBS en NVEnc te gebruiken op je voorgestelde bitrate zul je redelijk goede kwaliteit hebben en kun je met een single PC setup werken, dat is wel zo eenvoudig.

Nog een alternatief is Newtek NDI, een soort van soort van "software" capture card oplossing met zeer lage overhead en goede kwaliteit. Je hebt met NDI 2 opties:

1. NDI display capture, die al het geluid en beeld kan versturen naar je macbook
2. OBS met game capture die via het NDI protocol alleen de OBS feed naar je macbook stuurt

In beide gevallen ontvangt de macbook de NDI stream in OBS studio en kan deze encoden met x264.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

timpie81 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:07:
Dank Vidra voor je uitgebreide reactie. Ik heb op dit moment 1 scherm, maar kan zeker een 2e scherm aansluiten.

Trekt een i7 8750h 6 core dat met die externe capture card Elgato hd60s?

Kosten technisch is dat namelijk aantrekkelijk en dan zit er geen cpu belasting op mijn game pc. Rtx upgrade kan ook alleen zouden daar nieuwe versies van uitkomen.
Een tweede scherm is ideaal om alles overzichtelijke te hebben en te voorkomen dat je tussen windows moet schakelen.

Een goede capture card doet de encoding met een dedicated chip om de CPU van de pc zelf te ontlasten; dus dat zou prima moeten gaan met een 6-core i7. De i7 is dan alleen bezig met de software (OBS/XSplit) en dat zou geen probleem moeten zijn.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpie81
Kanarie schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:30:
Ik vind het opvallend dat je zoveel performance-verlies in de game merkt en je maximaal op 720p60 kan streamen. Met NVEnc en jouw specs zou ik dat niet verwachten, ik denk dat je toch x264 gebruikt op 1 of andere manier of misschien een OBS capture method die niet performt. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat OBS met NVEnc heel weinig overhead heeft en voor prima prestaties in games zou moeten zorgen. (Zelf getest met 1080Ti
Naar aanleiding van jouw opmerking heb ik de settings nog eens doorgelopen en de geforce guide voor nvenc gevolgd van Nvidia. Het draait nu stukken beter, zelfs 1080p/60 frames. Dus super bedankt!

Merk nog wel bij heel cpu intensieve games als BF V dat ik op frames moet inleveren. Ondanks dat ik door settings aanpassen een gigantische stap heb kunnen maken, blijf ik opzoek naar hoe ik stabiel kan blijven gamen en goede kwaliteit kan streamen. Wellicht een 2080/2080ti in combinatie met de elgato 4k/60 capture kaart de meest veilige keuze. Dan gaat game performance sowieso omhoog. En mocht ik toch een 2e pc moeten bouwen kan die Elgato kaart daar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpie81
Vidra schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:39:

Een goede capture card doet de encoding met een dedicated chip om de CPU van de pc zelf te ontlasten; dus dat zou prima moeten gaan met een 6-core i7. De i7 is dan alleen bezig met de software (OBS/XSplit) en dat zou geen probleem moeten zijn.
Had begrepen dat de hd60s externe kaart geen encoder heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

timpie81 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:49:
[...]

Naar aanleiding van jouw opmerking heb ik de settings nog eens doorgelopen en de geforce guide voor nvenc gevolgd van Nvidia. Het draait nu stukken beter, zelfs 1080p/60 frames. Dus super bedankt!

Merk nog wel bij heel cpu intensieve games als BF V dat ik op frames moet inleveren. Ondanks dat ik door settings aanpassen een gigantische stap heb kunnen maken, blijf ik opzoek naar hoe ik stabiel kan blijven gamen en goede kwaliteit kan streamen. Wellicht een 2080/2080ti in combinatie met de elgato 4k/60 capture kaart de meest veilige keuze. Dan gaat game performance sowieso omhoog. En mocht ik toch een 2e pc moeten bouwen kan die Elgato kaart daar in.
Ik zou eerst een capture card kopen en kijken of dit beter gaat - een 1080 Ti is snel zat en zou het niet nodig moeten zijn om nu nog te upgrade naar een RTX 2080 (Ti) - tenzij je een betere NVENC performance wilt bereiken. Overigens heeft Nvidia tijdens E3 nieuwe RTX 'Super' kaarten aangekondigd die verwacht worden in augustus.

[ Voor 4% gewijzigd door Vidra op 19-06-2019 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

timpie81 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:50:
[...]

Had begrepen dat de hd60s externe kaart geen encoder heeft?
De Elgato HD60s heeft inderdaad geen eigen H.264 encoder chip en leunt op de CPU van de host. De AverMedia Live Gamer Portable (Extreme) hebben wel eigen encoder chips onboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Vidra schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 14:55:
[...]

De AverMedia Live Gamer Portable (Extreme) hebben wel eigen encoder chips onboard.
Is de kwaliteit daar tegenwoordig al OK van? Vroeger was dat echt ruk, zelfs vergeleken met quicksync en oude nvenc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

Kanarie schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 15:08:
[...]

Is de kwaliteit daar tegenwoordig al OK van? Vroeger was dat echt ruk, zelfs vergeleken met quicksync en oude nvenc.
Ik heb zelf een PCIe capture card; dus zelf geen ervaring met die portable capture cards. Dat wordt even googlen ben ik bang O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Vidra op 19-06-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpie81
Iedereen bedankt voor de reacties. Op basis van jullie input heb ik een beter beeld gekregen van de mogelijkheden en zonder iets te kopen de performance al significant kunnen verbeteren. Door nvenc settings.

Deze site had ook nuttige informatie:
http://www.logicalincrements.com/articles/streaming

Van wat ik tot nu toe heb gelezen:
- Als je een pc hebt waar je zowel op speelt als gaat streamen zal een capture card weinig toegevoegde waarde hebben.
- Bij een dual pc setup kan de capture card gebruikt worden om de pc's te verbinden. Dit kan echter ook zonder capture card zolang je een gigabit netwerk hebt (ndi)
- Bij 1 pc setup is nvenc het minst belastend, wel mindere kwaliteit en hogere vereiste bitrate
- In mijn geval lijkt een 2e pc puur voor streaming het beste. Ik kan dan alle resources gebruiken voor gaming
- waarschijnlijk kan ik hier via een gigabit verbinding al mijn macbook pro voor gebruiken met 6 cores. Enige nadeel is dat macbook's snel warm worden en veel geluid maken.

Ik ga dan ook als 1e stap een macbook hub bestellen met gigabit aansluiting en kijken hoe dat loopt. Voordat ik verdere stappen neem.
Eventueel als een 2e pc setup bevalt een pc bouwen (altijd leuk).

Iedereen bedankt. Mocht je eens tijd hebben en de stream performance willen zien. Op Mixer heet ik ultrastreamingnoob

Ik stream door de weeks in de avonden, puur voor de lol en pas een paar dagen geleden begonnen.
Pagina: 1