Xbox Series X - NL DarthVader // Playstation 5 - Pijja82 // Twitter - MSFT_Daan // Ipad Pro // Iphone 12 Pro Max 256GB / LG OLED C8 65”
Belangrijker is wat je zoekt in een receiver. Je betaald vaak voor alle toeters en bellen die erop zitten. Een overjarig model is vaak veel goedkoper te krijgen en heeft vaak voldoende features voor de gemiddelde persoon.
Denon heeft wel vaak heel veel features op zijn receivers zitten.
Als je iets meer informatie geeft over wat je zoekt kunnen we misschien beter helpen.
Onkyo geeft alleen 165W aan 6 Ohm bij 1kHz en 1% vervorming en 1 kanaal.
Dat is niet echt een realistisch scenario. Denon geeft wat meer gegevens.
Maar voor gewone luistervolumes heb je aan een paar Watt wel genoeg de rest is reserve
Impedance:
4-8 ohm
Sinus power:
120 Watt (longterm), 200 Watt (shortterm)
Recommended cross-over frequency when using a subwoofer:
40hz
https://www.teufelaudio.n...siv-2018-manual-v1-en.pdf
Het maakt niet uit wat het kost, als het maar niet voor niks een overkill is wat ik koop.
De meeste receivers hebben allemaal redelijk dezelfde features.
Maar ik wel wel het beste eruit halen qua vermogen en geluid.
Xbox Series X - NL DarthVader // Playstation 5 - Pijja82 // Twitter - MSFT_Daan // Ipad Pro // Iphone 12 Pro Max 256GB / LG OLED C8 65”
Bij normaal gebruik heb je dat vermogen echt niet nodig.
Als het niet uitmaakt wat het kost en je geluid belangrijk vind kun je eens kijken naar de NAD 758 v3. Goed geluid. Nad is heel zuinig met het opgeven van vermogen in tegenstelling tot andere merken. Qua features zit hier minder op en de software is vaak ook iets minder. Wel dirac geluidscorrectie erop wat toch een van de betere schijnt te zijn.
Adviesprijs is 1500 euro maar je kunt deze veel goedkoper krijgen.
[ Voor 35% gewijzigd door Playmaster op 18-06-2019 16:21 ]
Kwa spec's en vermogen zou je wel goed moeten zitten, maar audio is een subjectief onderwerp dus of hij gaat bevallen durf ik geen uitspraak over te doen.
Zelf een 2x35W versterker op 2 125watt zuilen aangesloten, de volumeknop op de versterker komt nooit, maar dan ook nooit boven de 20% uit en dan zijn de bronnen ook nog eens grotendeels gedempt.
Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.
Nee, is helaas nog HDMI 2.0.Goofy1978 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:53:
De x2600 heeft zelfs hdmi 2.1 moderner kun je het niet krijgen.
Er bestaan nog geen HDMI 2.1 receivers volgens mij.
Hier een quote uit een artikel van Homecinemamagazine.
"de HDMI-poorten op de X2600H zijn HDMI 2.0, niet HDMI 2.1. Er bestaat bij heel wat mensen en zelfs vakmedia hierover verwarring, omdat features als ALLM en DHCP 2.3 werden aangekondigd als deel van HDMI 2.1. Maar de features kunnen ook apart geïmplementeerd worden bij een HDMI 2.0-aansluiting."
40 Hz vind ik nogal aan de lage kant voor een speaker die 45 Hz op -3dB doet. Ik zou daar toch eerder iets vanaf 60 Hz verwachten. Ligt ook aan de ruimte en positie (akoestiek!) maar 40 Hz zou ik niet doet.danplo schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:01:
Recommended cross-over frequency when using a subwoofer:
40hz
Zie ook Zoektocht nieuwe receiver - match vermogen met speakers waar dit onderwerp pas nog besproken is (al ging het daar om speakers met 90,5 dB gevoeligheid maar de strekking is hetzelfde). Je zou puur op vermogen ook een lagere serie dan de X2600 kunnen nemen. Vermogen kies je een receiver niet op, je kiest op functies en meetbare specificaties als aantal HDMI ingangen, netwerk, Zone 2, versie van de Room EQ, looks, etc.
Verder zou ik niet te veel verwachten van verschillen tussen receivers qua klank en dergelijke. Maar goed, dat is en blijft een lastig onderwerp. De één hoort namelijk wel verschil en een ander weer niet. Als ik één nadeel van de X2600 zou moeten noemen zou het de Audyssey versie zijn, XT is niet echt overtuigend naar mijn mening. Maar voor een basis en dan wat handmatig verder tunen kan je er mee weg komen. Ik zou het geld er niet voor over hebben om duizenden euro's neer te leggen voor een receiver met iets als Dirac of ARC. Grootste deel van het budget moet gewoon richting speakers, dat haalt het meeste uit het geluid (van dingen die je zo kan kopen).
10-25 Watt? Ik zou eerder een 10% daarvan zeggen. De speakers hebben een gevoeligheid van 87 dB. In de woonkamer heb je aan een dB of 75 al aan aanzienlijk geluid.Wintervacht schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:33:
...een normaal luistervolume om bijvoorbeeld film of tv te kijken ligt zo rond de 10~25 watt aan werkelijk verbruikt vermogen, voor muziek wellicht iets meer als je een feestje hebt ofzo, maar je hoeft je echt niet druk te maken over het wattage van een versterker/reciever..
[ Voor 41% gewijzigd door FeaR op 18-06-2019 17:31 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Volgens mij was je receiver 7.1. Dus je hebt helemaal geen kanalen meer vrij om te bi-ampen
[ Voor 19% gewijzigd door Playmaster op 18-06-2019 17:36 ]
@Playmaster : klopt. Kost je 2 kanalen, en ik heb geen Atmos. Dus kort verhaal: geen bi-amping voor jouw.
[ Voor 38% gewijzigd door Meester_J op 18-06-2019 17:39 ]
Als ik het Bi-amp zou willen aansluiten moet ik ook minimaal een 9.2 receiver hebben. Maar als jij zegt dat je er niet veel van merkt dan is dit niet nodig. Nog iemand die een goede 9.2 receiver aanbeveelt?Playmaster schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:35:
Bi-amp aansluiten met deze receiver heeft echt geen zin. Belangrijkste bottleneck is de voeding en die hou je hetzelfde. Je krijgt theoretisch 2x het vermogen maar ik betwijfel of je verschil merkt.
Volgens mij was je receiver 7.1. Dus je hebt helemaal geen kanalen meer vrij om te bi-ampen
Ben je tevreden met je Onkyo receiver?Meester_J schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:35:
Ik heb de Onkyo TX-NR646 op die Teufel Ultima 40's aangesloten in Bi-amping. Gewoon omdat het kon.
[ Voor 21% gewijzigd door danplo op 18-06-2019 17:46 ]
Bi-Amp met receivers is mijn inziens altijd nutteloos. Als je echt baat wilt hebben met Bi-Amp dan ga je voor losse versterkers met losse filters en ga je meteen actief Bi-Ampen. Dan zit je echter in een heel andere setup en prijsklasse. Lekker met twee aders aansluiten op de speakers en de bruggen laten zitten. Vind je het super sexy om alle terminals van de speaker te gebruiken dan kan je ook voor Bi-Wire gaan. Oftewel twee aders aan de kant van de receiver en vier aan de kant van de speaker.danplo schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:33:
Toch nog 1 vraag, die vloer speakers kunnen ook Bi-amp aangesloten worden. Is dit in jullie ogen noodzaak? Of gewoon aansluiten en gebruik maken van die 2 klemmetjes.
Wat ik al zei: de speakers heb je al en die zijn het meest bepalend voor het geluid. Als je beter geluid wilt pak je de akoestiek aan of stuur je de speakers terug en koop je betere speakers.
[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 18-06-2019 19:48 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Duidelijk verhaal, dan heeft het idd weinig nut om een duurder receiver te kopen. Dan blijf ik gewoon bij mijn eerste keuze.FeaR schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:47:
[...]
Bi-Amp met receivers is mijn inziens altijd nutteloos. Als je echt baat wilt hebben met Bi-Amp dan ga je voor losse versterkers met losse filters en ga je meteen actief Bi-Ampen. Dan zit je echter in een heel andere setup en prijsklasse. Lekker met twee aders aansluiten op de speakers en de bruggen laten zitten. Vind je het super sexy om alle terminals van de speaker te gebruiken dan kan je ook voor Bi-Wire gaan. Oftewel twee aders aan de kant van de receiver en vier aan de kant van de speaker.
Wat ik al zei: de speakers heb je al en die zijn het meest bepalend voor het geluid. Als je beter geluid wilt pak je de akoestiek aan of stuur je de speakers terug en koop je betere speakers.
Ik zou inmiddels liever een nieuwer model hebben, met ingebouwde chromecast bijvoorbeelddanplo schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:39:
[...]
Als ik het Bi-amp zou willen aansluiten moet ik ook minimaal een 9.2 receiver hebben. Maar als jij zegt dat je er niet veel van merkt dan is dit niet nodig. Nog iemand die een goede 9.2 receiver aanbeveelt?
[...]
Ben je tevreden met je Onkyo receiver?
Verwijderd
Het is niet dat je er "niet veel" van merkt, je merkt er niets van, nada-noppes-nul.danplo schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:39:
[...]
Als ik het Bi-amp zou willen aansluiten moet ik ook minimaal een 9.2 receiver hebben. Maar als jij zegt dat je er niet veel van merkt dan is dit niet nodig. Nog iemand die een goede 9.2 receiver aanbeveelt?
Er zijn serieuze speakerbouwers die deze optie niet eens op hun speakers aanbieden, gewoon omdat zij niet mee willen gaan in deze audiokul.
Het is een gewaagd statement in een audiowereldje waar in high-end graag de onzin regeert.
Heb voor de grap wel eens bi-amp testjes gehouden op "veel betere" speakers, aangesloten op discrete eindversterkers, maar aan het geluid veranderde niets dat onze oren kon waarnemen.
Het is vooral kul die kassa's laat rinkelen en inspeelt op onze stille wens dat veel duurder ongetwijfeld ook veel beter moet klinken.
Voor speakers kan dat opgaan, maar extra dure elfenkabels voegen hier niets aan toe.