Zoektocht nieuwe receiver - match vermogen met speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:20
Dag allemaal,

Afgelopen week is mijn Yamaha RX-V675 overleden en dus moet ik op zoek naar een nieuwe receiver.
De receiver zal twee Canton GLE 490.2 speakers aan moeten sturen en een actieve subwoofer.

Nu ben ik er in mijn onderzoek achtergekomen dat de Yamaha wellicht wat aan de lichte kant was voor de Canton speakers, wat de levensduur misschien verkort kan hebben.

De Canton luidsprekers vragen een nominaal vermogen van 150watt bij 8 ohm.
De Yamaha had 90watt bij 8 ohm op 20hz t/m 20khz.

Nu weet ik eerlijk gezegd niet naar welke waardes ik moet kijken om te zien of een receiver krachtig genoeg is om deze speakers aan te sturen.
De ene fabrikant geeft alleen wattages op bij 6 ohm en dan zit er ook nog per fabrikant verschil in of dit bij 1khz is of bij 20hz tot 20khz.

Wie kan mij uitleggen waar ik naar moet kijken om er zeker van de te zijn dat ik een receiver aanschaf die goed met mijn speakers overweg kan?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Lees het begin van de FAQ van het audio forum even: [FAQ] Audio

Denk dat je de vraag ook zelf vrij makkelijk kunt beantwoorden. Moest je je versterker altijd 80% ~ 90% open draaien om op een beetje ok volume te kunnen spelen of was 50% meer dan genoeg. Als 50% genoeg was dan weet je ook dat je versterker krachtig genoeg was voor je speakers.

Over het algemeen is 4~10 watt al meer dan genoeg om een ruimte goed met geluid te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
kippy schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:54:
Lees het begin van de FAQ van het audio forum even: [FAQ] Audio

Denk dat je de vraag ook zelf vrij makkelijk kunt beantwoorden. Moest je je versterker altijd 80% ~ 90% open draaien om op een beetje ok volume te kunnen spelen of was 50% meer dan genoeg. Als 50% genoeg was dan weet je ook dat je versterker krachtig genoeg was voor je speakers.

Over het algemeen is 4~10 watt al meer dan genoeg om een ruimte goed met geluid te vullen.
In het stukje waar je naar linked kan ik zo gauw niet iets vinden over ohms en in hoeverre je nu in de buurt moet komen van het wattage dat je speaker vraagt.

Ik weet wel dat onze receiver vaak tussen de 40 en 30 db stond.
Heb ik het dan goed als ik zeg dat hij dan vaak boven de 50% moest presteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:45

sjaool

Every life should have 9 cats

Loei123 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:17:
[...]
Ik weet wel dat onze receiver vaak tussen de 40 en 30 db stond.
Heb ik het dan goed als ik zeg dat hij dan vaak boven de 50% moest presteren?
Als ik het zo lees was je receiver krachtig genoeg om ze aan te sturen. Ik heb de Yamaha RX-V577 en die staat meestal rond de 18-24dB om mijn Jamo S606 surroundset aan te sturen. Ik denk dus dat de receiver bij jou niet kapot is gegaan omdat deze te zwaar belast is geweest.

Als ik nu weer een nieuwe receiver moest kiezen ging ik weer voor een Yamaha. Veel functies, de scène voorkeuze toetsen op de voorzijde en de erg goede app. :)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
  • Nu online
Ik had naar het verkeerder stuk van de de faq gelinkt. Heb het aangepast in de originele post.

40~30 db is rond de 50% dus geen probleem daar.
Ohms en Watt moet je niet op blind staren. En zal in dit geval ook geen invloed op de levensduur van je versterker hebben gehad. Je kunt altijd pech hebben met dit soort apparaten, soms gaan ze meer dan 10 jaar mee en soms halen ze net 5 jaar. Het blijft consumenten elektronica en het wordt al lang niet meer zo degelijk gebouwd als 20 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Bedankt voor de antwoorden.

Is het ook niet zo dat ik dan minder uit mijn speakers haal met een receiver van 100watt of minder?
Ik kijk dan even naar het feit dat de speakers volgens de specificaties 150watt nominaal vermogen nodig hebben, geen piek vermogen.

Maar het is wel zo dat de gehele set behoorlijk hard ging wanneer de Yamaha open werd gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Nu online
Je speakers zijn 90.5 db.
Als je dus de faq doorlees zie je dat als er er 1 Watt aan vermogen doorheen stuurt er 90.5 db aan geluid uit krijgt. Wat zeer luid is.
Je kun daar ook lezen dat dus bij 1 watt je speakers 90bd doen en bij 10 watt 100db. Als je er 100 watt doorheen stuurt zou je 110 watt kunnen produceren. Dat wil je niet in een huiskamer.

Dus een versterker die 50 watt zou doen is meer dan genoeg. Maar nog maals, lees de FAQ even en staar je niet blind op Watt en Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:54
kijk eens niet zo naar de specs. Mismatch in vermogen is zelden de oorzaak van het defect raken van een receiver.

Wat vind je mooi, welke opties ga je gebruiken, wat is jouw budget en welk merk spreekt je aan. Als je deze vragen beantwoordt, dan komt er vast wel iets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

kippy schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:30:
40~30 db is rond de 50% dus geen probleem daar.
40~30 dB mag dan half volume zijn maar het zal bij lange na geen half vermogen zijn. Verder helemaal eens met wat er reeds is gezegd. Speakers en receiver matchen op vermogen is nergens voor nodig en heeft ook geen toegevoegde waarde. Waarbij de stap van een receiver van 100 Watt per kanaal naar eentje van 150 Watt te verwaarlozen is (er van uitgaande op dezelfde manie gemeten en ook dat het vermogen echt wordt geleverd). De stap van 1 naar 2 Watt is groter.

Edit:
Ik heb een eindversterker met VU-meter en die slaan haast niet uit. Pas bij letterlijk misselijk makend volume komt er beweging in. Scheelt dat mijn speakers ook rond de 90 dB liggen qua gevoeligheid. Maar check eens VU-meters, die beginnen letterlijk ver achter de komma met vermogen.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 08-05-2019 11:56 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 12:59
Ik weet niet of dit als reclame wordt gezien (is niet de bedoeling) maar HifiKlubben heeft hier goede blog stukjes over geschreven. Heb ik zelf veel aan gehad. Bij de receivers bij hen staat ook het "hifi watt" aangegeven gemeten op 2 kanalen.

Zeg niet dat je daar moet kopen, maar zou iig eens kijken het maakt het vergelijken wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:55
Wat @FeaR hierboven zegt over matching wordt ook al duidelijk als je bijvoorbeeld de specs bekijkt van de B&W 603
Aanbevolen versterkervermogen
30 W – 200 W in 8Ω op signaal zonder clipping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Eens met @FeaR

Om het nog simpeler te stellen: Ohm en Watt zijn laboratoriumwaarden die in de praktijk niks zeggen. Daar hoef je dus bij de aanschaf en het gebruik totaal niet naar te kijken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Bedankt voor alle reacties mensen, het is me weer wat helderder geworden.
Van wat ik lees mag de receiver 6 ohm hebben als de speaker 8 ohm is maar niet andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:55
@Loei123 Zo zwart-wit is dat ook niet.
Er zijn fabrikanten die een vermogensopgave doen bij 8 ohm, maar ook fabrikanten die dat doen bij 6 ohm of zelfs 4.
Een versterker met een opgave van bijvoorbeeld 100W op 6 ohm levert minder vermogen dan 100W op 8 ohm, maar zoals eerder gesteld is dat niet belangrijk.
Ook speakers van 8ohm zijn alleen 8 ohm zonder belasting. Naar mate er meer vermogen naar de speakers gestuurd wordt zal de impedantie dalen. In de specificaties van de B&W 603 die ik eerder plaatste staat bijvoorbeeld dat de nominale impedantie 8 ohm is met een minimum van 3 ohm.

Ook speakers die bijvoorbeeld een nominale impedantie hebben van 6 ohm kun je prima aansturen met nagenoeg elke receiver. Het kan wel zo zijn dat de minimum impedantie bijvoorbeeld op 2 ohm zou liggen bij die speakers, maar voordat je zoveel vermogen naar de speakers zou sturen dat ze dit halen heb je waarschijnlijk het volume alweer verlaagd (vanwege je gehoor).

//EDIT: Zelf heb ik begin 2000 (weet het niet exact meer) een set Magnat Vintage 350 speakers gekocht.
Deze spelen prima op een versterker die volgens de specificaties 60W is op 8 ohm. Ik heb een redelijk ruime woonkamer, maar het is niet te doen het volume vol open te hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door BernardV op 08-05-2019 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Bedankt voor alle reacties.

Het is me duidelijk dat ik dus weinig op de wattages en ohms hoef te letten, en de meeste receivers mijn speakers wel goed aan kunnen sturen.

Nu nog kijken naar wat ik precies wel, momenteel kan ik geen mooi vergelijkbaar model (qua aansluitingen) bij Yamaha vinden...

Edit: Volgens mij is de Pioneer VSX-933 wel een leuke optie.
Aardig gedaald in prijs sinds de introductie en voldoende aansluit mogelijkheden.

[ Voor 19% gewijzigd door Loei123 op 08-05-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:11

Audione0

Strijdt der titanen

hoe groot is de kamer waar je muziek luistert of film in kijkt (m3)

Even een schema om het wattage verhaal wat meer te verduidelijken.

Stel je hebt een speaker met een gevoeligheid van 90dB @1 watt dan is de volgende wattage stap bij 93dB 2watt bij 96dB 4 watt en bij 99 dB 8 watt. Vaak wordt er gedacht dat grote speakers veel meer wattage van de versterker nodig heeft, integendeel zelfs, de kleine speaker is vaak moeilijker aan te sturen en heeft meer vermogen nodig om net zo luid te gaan als een grote zuil speaker.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
De kamer is ongeveer 5x4 ongeveer, maar qua akoestiek heel erg moeilijk.

Inmiddels draait de Pioneer sinds zaterdag en ben er goed over te spreken.
Geluid is prima, net als bij de Yamaha wel eigenlijk, en er zitten leuke nieuwe features op.

Wel heb ik het idee dat de Pioneer in volume wat hoger moet, -32,5Db tegeover 40/37,5 Db van de Yamaha.

Kan dit komen doordat de receivers die allebei iets anders meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Loei123 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 08:33:

Geluid is prima, net als bij de Yamaha wel eigenlijk, en er zitten leuke nieuwe features op.

Wel heb ik het idee dat de Pioneer in volume wat hoger moet, -32,5Db tegeover 40/37,5 Db van de Yamaha.

Nee komt dat de receiver per merk anders ingesteld staat.. Dit maakt verder ook niet uit. Als jij het lekker vindt klinken en de receiver is van een redelijk merk zit je in zijn werkbaar gebied eigenlijk altijd goed.

Vervorming op hoger volume, instelmogelijkheden (lees akoestische instelmogelijkheden) , akoestiek zijn de meeste belangrijke dingen waar je rekening mee kunt houden om lekkere sound te krijgen. Als je echt body tekort kom zou ik eigenlijk kijken naar een andere set speakers of sterker nog, naar een goede sub en akoestieke aanpassingen eer je naar een dikke versterker gaat kijken. Hier haal je veel mee fun uit en is vaak nog goedkoper ook.

Verder zijn jou Canton speakers best gevoelig dus die kunnen lekker hard op laag wattage.

Hoe is je kamer verder aangekleed? is het een relatief lege ruimte of heb je veel demping in je huiskamer.
Dat eerste is funest voor je sound kan ik zeggen en krijg je nooit goed, al gooi je er duizenden euro's tegen aan kwa apparatuur. (dit zullen je overigens nooit zeggen in een audio zaak, die zullen je dure kabels proberen te slijten of ander ultra high end audio spul :-p )

Laat die wattage race lekker als kroegpraat..

Welke Pioneer heb je eigenlijk gekocht?

[ Voor 20% gewijzigd door Audione0 op 13-05-2019 20:03 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
Loei123 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 08:33:

Bij mijn Denon kan ik dit per bron corrigeren, door plus/min X dB in te stellen, dan kom je weer een beetje uit op de waardes die je gewend was. Bij de Pioneer zal dit ongetwijfeld ook kunnen.

En als je meerdere bronnen gebruikt kan je zo zorgen dat het volume niet heen en weer knalt als je overschakelt.

De waarde die de receiver weergeeft is trouwens geen exacte wetenschap maar meer een indicatie van hoe luid je op dat moment speelt.

[ Voor 7% gewijzigd door DjaRoel op 13-05-2019 20:10 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Audione0 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 19:59:
[...]
Welke Pioneer heb je eigenlijk gekocht?
Een VSX-933.

Vanochtend vond ik het geluid weer wat zwak, blijkbaar was hij van de Stereo setting afgegaan, na dit weer aan te zetten was het weer normaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Is een prima receiver :)
Wat je ook zou kunnen doen om meer body in het geluid te krijgen is met een dB meter aan de gang te gaan.
Kun je vanuit je luisterpositie de speakers instellen.

Scheelde bij mij al een hele hoop.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/b862v6co.jpg

Pagina: 1