Verbouw casco woning

Pagina: 1
Acties:

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:52

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Wij hebben momenteel een optie op een casco woning, waarbij aan de binnenkant (behalve de locatie van de trap) alles nog vrij in te delen is. Ik heb de eerste twee verdiepingen ongeveer ingetekend en ben benieuwd naar feedback. Vooral met het effectief ontwerpen van de ouderslaapkamer zit ik te worstelen.

De begane grond is simpel. Hal in het midden van de woning, met link en rechts de Woonkamer en Eetkeuken.
Klik voor hoge resolutie
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MZBLsQNy/beganegrond2.jpg

De eerste verdieping is iets complexer. We willen graag een ouderslaapkamer met daarin inloopkasten, douche bad en wc. Daarnaast heb ik geprobeerd nog twee extra kamers te plaatsen met nog een losse badkamer en WC. De inloopkast blokkeert niet het raam (zo lijkt het nu wel op de tekening).

Klik voor hoge resolutie
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HxH50Fyc/Eerste-Verdieping.jpg

Tweede verdieping is qua ruimte hetzelfde, maar dan met schuine daken, geen erker en balken op veel plekken. Vooralsnog zijn we niet van plan daar heel veel te plaatsen, anders dan een "bios" en een grote open ruimte om in te spelen (voor dochter).

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@DivWhis het is lang maar smal in verhouding. Zeker op de eerste verdieping probeer je naar mijn idee er teveel in te proppen.
Door de plaatsing van de trap krijg je nu een erg grote hal boven en dat is mooi maar kost je wel veel bruikbare meters.
Mijn eerste idee is dat je eigenlijk iets met een lange gang moet doen zodat elke ruimte de volle breedte van het huis kan benutten. Nadeel is dat je dan dus een lange gang met relatief veel deuren krijgt.

Wat ik ook jammer vindt is dat er geen directe verbinding is tussen de woonkamer en de eetkamer op deze manier.
Ook heb je aan 1 zijde veel ramen maar aan de andere kant helemaal niets, waarom is dat?

De en suite badkamer zou ik in zijn geheel bij elkaar houden ipv nu recht tegenover elkaar. De inloopkast zou je dan ook 1 groot geheel kunnen maken aan 1 zijde ipv nu 2 kanten. Ik snap het idee maar nu na het douchen toch nog even in bad of andersom is onhandig. Het idee van het bed zo richting erker is wel gaaf maar kost ook weer een hoop meters.

En hoe casco is casco? Oftewel, hoe vrij is je indelingskeuze nog qua aan en afvoeren en ventilatie?

Wellicht ook een idee om eens een architect erbij te betrekken. Niet goedkoop maar bij een dergelijke woning kan het wel een gave uitwerking hebben.

[ Voor 46% gewijzigd door GeeMoney op 16-06-2019 22:42 ]

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:52

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
GeeMoney schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:29:
@DivWhis het is lang maar smal in verhouding. Zeler op de eerste verdieping probeer je naar mijn idee er teveel in te proppen.
Door de plaatsing van de trap krijg je nu een erg grote hal boven en dat is mooi maar kost je wel veel bruikbare meters.
De trap is helaas het enige wat niet vrij in te delen is. En doordat de verdiepingen 4 meter hoog zijn, hebben de trappen ook wel wat ruimte nodig.
Mijn eerste idee is dat je eigenlijk iets met een lange gang moet doen zodat elke ruimte de volle breedte van het huis kan benutten. Nadeel is dat je dan dus een lange gang met relatief veel deuren krijgt.
Dit zie ik niet helemaal voor mij. Waar zou je dan de gang willen plaatsen?
Wat ik ook jammer vindt is dat er geen directe verbinding is tussen de woonkamer en de eetkamer op deze manier.
Dat hoop ik deels op te lossen door naar beide ruimten grote openslaande deuren naar de hal te maken. Direct tegenover elkaar met glas. Zodat het optisch toch wat naar elkaar komt. Een echt alternatief zie ik niet, anders de hal drastisch inkorten en vervolgens een grote ruimte creëren, waarbij Woon en Eet gescheiden wordt door de trap. Ik zal die variant ook eens uitwerken.
Ook heb je aan 1 zijde veel ramen maar aan andere kant helemaal niets, waarom is dat?
Het is een hoekwoning. Dus aan de kant zonder ramen zitten de buren vast.
GeeMoney schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:29:
@DivWhis
En hoe casco is casco? Oftewel, hoe vrij is je indelingskeuze nog qua aan en afvoeren en ventilatie?
Nog volledig in te delen.
Wellicht ook een idee om eens een architect erbij te betrekken. Niet goedkoop maar bij een dergelijke woning kan het wel een gave uitwerking hebben.
Dat gaan we zeker doen. Maar daarvoor wil ik zelf al een idee hebben wat we willen. Dat maakt de gesprekken wat effectiever (uit ervaring)

[ Voor 15% gewijzigd door Don Quijote op 16-06-2019 23:02 ]

• GeeMoney
  • Nu online
@DivWhis een lange gang kan niet op een handige manier zonder de trapopgang aan te passen of te verplaatsen en dat gaat dus niet dus dat idee kan de prullenbak in ;)

Een hoekwoning van standaard 21m? Of hebben de buren een gedeelte als garage?

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 16-06-2019 22:49 ]

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:31
Ziet er uit als een flinke klus @DivWhis ! Ben wel benieuwd waar dit gebouwd moet gaan worden!

Eigenlijk zit de trap heel ongelukkig, en ben je wel bijna verplicht om het beneden in 2 afgescheiden stukken te hakken.
Boven zou ik de hal eignelijk gewoon lekker groot houden. Voor de meters hoef je het niet echt kleiner te maken lijkt me. Met deze afmetingen zou ik misschien zelfs overwegen om de hal beneden zelfs ook nog iets breder te maken.

Als jullie de hoek hebben, hebben jullie buren dan de deur aan de voorkant, en 21 meter uitzicht om in te delen? Dat lijkt me ook een flinke puzzel!

Life is what happens while you're busy making other plans

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:52
Afgesplitst van: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2. Dit valt buiten de scope van een projectbouw woning.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-01 20:46
Poehee. 240m2 meer dan 300 m2 oppervlak. Dat wordt een hoop kliklaminaat leggen boven ;)
frumper schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:45:
@DivWhis ! Ben wel benieuwd waar dit gebouwd moet gaan worden!
Ik denk dat het er al staat. En als het in Amsterdam staat moet je er 2 miljoen voor betalen denk ik.

[ Voor 75% gewijzigd door Meester_J op 17-06-2019 17:29 ]

Verwijderd

Ik zou dan eerder zo iets doen, en eigenlijk zou ik de extra badkamer welke in de slaapkamer zit er uit gooien.Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5ifqs2dq9kp.jpg

https://www.mupload.nl/img/5ifqs2dq9kp.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2019 07:26 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is drie badkamers voor drie slaapkamers echt nodig? Dan zou ik liever een extra kamer hebben.

Ik zou beneden nog een kamer maken en dan een kleinere hal. Voor als je ooit zelf ouder of zieker wordt of er een ouder (tijdelijk) komt te wonen, misschien met een kleine badkamer als er plaats voor is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:21
Vergeet niet al je schachten en ontluchting per badkamer, deze zou je het liefst willen clusteren. Hoeft niet, maar scheelt wel veel gedoe. Een extra kantoor op de begane grond kan geen kwaad, je hebt ruimte zat over. Een keuken van bijna 50m2 is erg groot.

Je meterkast is ook echt gigantisch, zit dit daar nu ook al? Anders zou je hem wellicht willen verkleinen/verplaatsen. En de WC op de begane grond moet/zit die daar? Een woning waarbij woonkamer en keuken bij elkaar zitten is in mijn ogen extra kwaliteit.

Hoe zit het met de omgeving eigenlijk? Waar kijkt wel ruimte op uit?

Je hebt een prachtig casco pand (op basis van je plattegrond), maar ik denk dat je erg veel kwaliteit laat liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door invine op 19-06-2019 08:49 ]

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Voor de 2 normale slaapkamers ben ik een voorstander van hoe rickerd01 het heeft uitgetekend. De badkamers zou ik beide bij het raam plaatsen. Het is namelijk wel zo fijn om wat natuurlijk licht te hebben als je voor de spiegel staat.

Ik zelf zou 1 badkamer genoeg vinden voor 3 slaapkamers, maar ik begrijp dat veel mensen graag een aparte badkamer bij de "master" slaapkamer hebben. Ik begrijp wel niet waarom er 3 wc's in het huis nodig zijn. Als je 1 wc laat vervallen kan je daar juist een kast van maken voor opslag.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-01 02:43
Marzman schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 07:48:
Is drie badkamers voor drie slaapkamers echt nodig? Dan zou ik liever een extra kamer hebben.
Als je goed kijkt, zie je de dat de ouderslaapkamer effectief 1 badkamer heeft, maar dat deze gedeeld is in een bad/toilet deel en een douche/wasbakdeel.

Als je de badkamer bij een raam kan doen, sowieso doen. Lekker ontluchten. Verder is natuurlijk licht wel prettig. Ik zou in de kinderbadkamer het toilet gewoon lekker bij de badkamer doen. Heb je als ouder iets om op te gaan zitten als ze onder de douche staan en geeft je wat ruimte (billen afvegen e.d.). Ruimte kan je daar winnen door een enkele wasbak op te hangen. Dan kan je het toilet vervolgens tot bezemkast promoveren. Is de douche daar niet ook heel erg breed?

Die inloopkast links, zou je die niet liever tegen de blinde muur plaatsen?

Opzetje, helemaal links de mijne. Master bedroom ben ik nog niet helemaal tevreden over:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CBvGvOZh.png

https://i.imgur.com/CBvGvOZ.png

• GeeMoney
  • Nu online
@Pizza_Boom Bij de master bedroom zou ik de douche en wasbak ook naar de andere kant brengen naast het bad. (1 "grote" badkamer creëren) Dan kan de inloopkast naar boven schuiven en kan je weer of 2 doorlopen maken of je houd 1 kant dicht naar het bed zoals je nu hebt. Dat was mijn originele voorstel ook.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-01 02:43
@GeeMoney Goeie. Ik liep te zoeken, maar kwam niet helemaal uit met een muur om de wasbak aan te bevestigen. Anderzijds is de ruimte die je nu links hebt ook fijn voor een zithoekje ofzo. Als je dan toch voor hotelstyle gaat, dan maar meteen goed. :9

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ah zo, leuk op zich en hij heeft de ruimte hiervoor. Maar met een badkamer gewoon als een ruimte (eventueel aansluitend op die slaapkamer) en inbouwkasten ipv inloopkasten heb je veel meer ruimte over. Dan hoef je geen stoel in een hoekje te zetten maar kun je een complete hoekbank en tv kwijt ;)

Ik zou die twee slaapkamers bovenin dan zoals jullie doen en de rest zoals de TS dat al getekend heeft (dus een slaapkamer in jullie badkamer). Dan heeft hij vier slaapkamers. Die toilet rechtsboven opofferen en de toilet bij de masterbedroom een extra deur geven. Je kan ook altijd nog naar een andere verdieping gaan als twee mensen tegelijk naar het toilet moeten. Misschien is er ook nog plaats voor een toilet als hij daar een douche plaatst ipv een bad en een niet te grote wasbak.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1