Rolgordijnen en zonwering: van handmatig naar slim

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompetoet
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-09 10:59
Hallo mensen,

Een zoekactie naar wat ik zoek heeft helaas weinig opgeleverd, daarom even een nieuw topic.

Ik wil graag rolgordijnen (die dingen die zichzelf helemaal van boven naar onder laten zakken d.m.v. zo'n touwtje met bolletjes, niet die met lamellen die een kwartslag draaien) en mij zonwering zowel elektrisch maken als slim maken.

Belangrijk daarbij is dat het moet werken via:
1. Google home
2. Smart home controller, bij voorkeur Homey
3. Telefoon / app (mag GH, Homey of eigen app zijn.)
4. Een echte knop of afstandsbediening (mag via smart home zijn, mits hij snel genoeg reageert)

En wat ik niet wil:
1. niet zelf code schrijven. Gewoon kant en klaar.
2. Niet te veel rommelen met elektronica. Installeren is geen probleem maar wil niet zelf een motortje of controller bouwen en dergelijke.

De meeste berichten die ik erover lees benoemen de smart home controllers niet, laat staan dat ze me vertellen of het met Homey zou werken. Graag zou ik wat ervaringen van mensen hebben die hier ook mee te maken hebben gehad.

Over de rolgordijnen is het meest te vinden. Dingen zoals mysmartblinds (geen hub ondersteuning?), tepton (scam?), Ikea (past niet), een aantal motortjes voor aan het kabel zoals axis en serena, die in het algemeen als slechte lange termijn oplossing worden gezien (worden zwakker, kunnen niet alles aan), en een combinatie van buismotoren en een losse controller zoals Fibaro en Somfy. Maar succesverhalen kan ik eigenlijk nauwelijks vinden, en al zeker niet met mijn eisen.

Bij de Zonwering (ik heb er zo een waar je met een stok buiten moet gaan staan en dan in de palhete zon als een malle moet gaan draaien) vind ik eigenlijk alleen maar buismotoren, maar nagenoeg niets over volledige smart home integratie. Ik zie af en toe ook Fibaro en Somfty voorbij komen, maar vooral over Somfy ook negativiteit wat betreft integratie met andere systemen.

Dus graag advies: heeft iemand dit goed/betrouwbaar werkend gekregen met zowel Google Home als Homey/Smartthings? Dat wil zeggen, op commando open en dicht, én voorgeprogrammeerd, en het liefst ook met telefoon en een losse knop of afstandsbediening.
De Homey heb ik overigens nog niet. Dat zou ook een andere kunnen worden, afhankelijk van de antwoorden die ik hier krijg :)

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door trompetoet op 17-06-2019 11:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:03
Ik lees even mee. Ik ben zelf ook op zoek naar een oplossing om mijn jaloezieën open en dicht te kunnen doen (niet omhoog/omlaag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De makkelijkste optie is een systeem met afstandsbediening en dan een controller die datzelfde signaal ook kan versturen. Vereist wel wat geknutsel aan je eigen kant.

Buiten dat is er voornamelijk Somfy, integratie met Homekit is gepland voor dit jaar maar verder integreert het niet top. Dat en de prijs heeft mij er van weerhouden om voor Somfy te gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompetoet
Tsurany schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:59:
De makkelijkste optie is een systeem met afstandsbediening en dan een controller die datzelfde signaal ook kan versturen. Vereist wel wat geknutsel aan je eigen kant.

Buiten dat is er voornamelijk Somfy, integratie met Homekit is gepland voor dit jaar maar verder integreert het niet top. Dat en de prijs heeft mij er van weerhouden om voor Somfy te gaan.
Op basis van mijn (bovenstaande) zoektocht lijkt het inderdaad het handigst om het motoriseren en aansturen los te regelen. D.w.z. een motor erin, en de knop van die motor vervangen door een slimme module. De kant en klare oplossingen lijken allemaal haken en ogen te hebben, en geen ervan lijkt precies te doen wat ik wil.

Op zich een beetje knutselen vind ik niet erg. Zolang ik gewoon een bestaand werkend ding koppel aan een ander bestaand werkend ding. Als je snapt wat ik bedoel.

[ Voor 9% gewijzigd door trompetoet op 17-06-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompetoet
Die heb ik hierboven ook gemeld. Helaas hebben ze niet de juiste maten. Anders was het makkelijk geweest en had ik ze gewoon helemaal vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:11
trompetoet schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:13:
[...]

Die heb ik hierboven ook gemeld. Helaas hebben ze niet de juiste maten. Anders was het makkelijk geweest en had ik ze gewoon helemaal vervangen.
Je kozijn te breed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:09
Ik gok iets als deze oplossing?

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompetoet
Of te klein, afhankelijk van hoe je het bekijk. 3 ramen naast elkaar. Op basis van de eerder gepubliceerde maten is er geen combinatie van maten die alle 3 de ramen bedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb kunnen vinden dat dit max 140cm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompetoet
Ben ik inderdaad ook tegengekomen, maar deze is niet aan Homey / Smartthings te koppelen, zover ik weet. Althans, ik heb er niets over kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:48
trompetoet schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:34:
[...]

Ben ik inderdaad ook tegengekomen, maar deze is niet aan Homey / Smartthings te koppelen, zover ik weet. Althans, ik heb er niets over kunnen vinden.
Dit zou wel kunnen werken met bijvoorbeeld Home Assistant er tussen: https://www.home-assistant.io/components/brunt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

trompetoet schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:31:
[...]

Of te klein, afhankelijk van hoe je het bekijk. 3 ramen naast elkaar. Op basis van de eerder gepubliceerde maten is er geen combinatie van maten die alle 3 de ramen bedekt.
Ik verwacht/hoop dat er snel een "Ikea hack" voor komt. Dat iemand beschrijft hoe je de Ikea aandrijving kunt inbouwen in een rolgordijn van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:11
trompetoet schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:31:
[...]

Kan een rolgordijn toch gewoon inkorten? Of is dit anders bij de IKEA varianten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

kever678 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:53:
[...]

Kan een rolgordijn toch gewoon inkorten? Of is dit anders bij de IKEA varianten?
Staat nu expliciet bij dat het inkorten niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
trompetoet schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:34:
[...]

Citaat van deze website: ...Deze ondersteunt ook stembediening via Amazon Alexa. Volgens Brunt worden in de toekomst ook Apple HomeKit, Google Home en IFTTT ondersteund.
Dit biedt mogelijk (indirect) perspectief.

[ Voor 3% gewijzigd door Theo74 op 17-06-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompetoet
Theo74 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:54:
[...]

Citaat van deze website: ...Deze ondersteunt ook stembediening via Amazon Alexa. Volgens Brunt worden in de toekomst ook Apple HomeKit, Google Home en IFTTT ondersteund.
Dit biedt mogelijk (indirect) perspectief.
Google Home werkt ondertussen wel geloof ik, maar ik wil het niet via IFTTT doen, maar direct via een smart home controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

paQ

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Wij hebben zojuist 3 rolgordijnen, 3 vouwgordijnen en 1 horizontale jaloezieën besteld. Allemaal net Luxaflex (Hunter Douglas) powerview. Doet volgens mij alles wat je beschrijft, goedkoper dan Somfy (wij hebben al Tahoma en zelfs dan was het goedkoper), maar nog steeds wel prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
trompetoet schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:27:
[...]

Google Home werkt ondertussen wel geloof ik, maar ik wil het niet via IFTTT doen, maar direct via een smart home controller.
Dan heb je deze optie nog, of een duurdere variant.

Deze variant is er ook nog, maar behalve Alexa, Google Home, HomeKit niet expliciet benoemd voor Homey.

Deze Zigbee variant van Axis zou ook nog een optie zijn.

Of je zou de Chinese markt moeten bewandelen en bijvoorbeeld deze leverancier moeten benaderen voor een Zigbee rolgordijn motor.

Mocht ook hier jouw voorkeur niet tussen zitten dan kun je zelf eventueel verder zoeken binnen Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Oe bijna! :)

Zoiets moet ik hebben voor onze (houten) jaloezieën. Met het verschil dat wij dus weer niet zo'n balletjestouwtje hebben maar gewoon 2 aparte touwtjes waar je aan moet trekken. Nog nooit iets voor gevonden die daarmee overweg kan. -O-

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
^^ Dat is voorlopig alleen voor een gordijnrails (horizontale beweging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:15
Ik kijk ook al een poosje met interesse naar producten die houten jaloezieën "smart" kunnen maken. Tot op heden nog niet een product tegengekomen waar ik echt enthousiast van werd. In potentie ziet dit product er heel aardig uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trompetoet
Even een update: Zoals gezegd was ik op zoek naar een manier om mijn nu nog niet-elektrische zonwering/rolgordijnen en evt rolluiken slim te maken.

Ik heb (mede met hulp van hier) heel veel producten gevonden die zowel de gordijnen/wering elektrisch bestuurbaar maken, en ook slim maken. Het grote nadeel daarvan is dat ze alleen op hun eigen systeem werken.

Wat ik nu aan het proberen ben met mijn knikarm zonwering, is het volgende. Ik heb een buismotor met 'normale' schakelaar besteld. Die zou, wanneer geinstalleerd, de zonwering elektrisch op en neer moeten kunnen laten gaan. Dat deel zou prima moeten werken. Dan blijft het 'slimme' deel nog over.
Daarvoor wil ik zigbee of z-wave inbouw elementen aanschaffen die ik IN de schakelaar kan plaatsen. (Fibaro Roller Shutter module, als voorbeeld). Aangezien ik nog geen hub heb heeft zigbee de voorkeur, maar ik zal toch eens over moeten gaan op een echte smart home hub.

Wanneer dit werkt, ga ik hetzelfde doen voor rolluiken en rolgordijnen: een kit bestellen om ze elektrisch te maken met een schakelaar aan de muur, en daar dan een smart module in zetten.

• wilbert11
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:26
trompetoet schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:09:
Even een update: Zoals gezegd was ik op zoek naar een manier om mijn nu nog niet-elektrische zonwering/rolgordijnen en evt rolluiken slim te maken.

Ik heb (mede met hulp van hier) heel veel producten gevonden die zowel de gordijnen/wering elektrisch bestuurbaar maken, en ook slim maken. Het grote nadeel daarvan is dat ze alleen op hun eigen systeem werken.

Wat ik nu aan het proberen ben met mijn knikarm zonwering, is het volgende. Ik heb een buismotor met 'normale' schakelaar besteld. Die zou, wanneer geinstalleerd, de zonwering elektrisch op en neer moeten kunnen laten gaan. Dat deel zou prima moeten werken. Dan blijft het 'slimme' deel nog over.
Daarvoor wil ik zigbee of z-wave inbouw elementen aanschaffen die ik IN de schakelaar kan plaatsen. (Fibaro Roller Shutter module, als voorbeeld). Aangezien ik nog geen hub heb heeft zigbee de voorkeur, maar ik zal toch eens over moeten gaan op een echte smart home hub.

Wanneer dit werkt, ga ik hetzelfde doen voor rolluiken en rolgordijnen: een kit bestellen om ze elektrisch te maken met een schakelaar aan de muur, en daar dan een smart module in zetten.
Ik wil ook elektrische rolgordijnen (of duette plisses) in m'n nieuwe huis. Ik ben eigenlijk op zoek naar een buismotor MET accu waar een Zigbee of Z-wave module is geïntegreerd ipv een 433Mhz variant. Zioets als de Aqara Curtain Motor met accu voor de horizontale/standaard gordijnen.

Iemand een idee of deze überhaupt bestaan of dat deze eenvoudig als DIY kit beschikbaar zijn?

Aqara heeft een buismotor met Zigbee maar deze heeft dus 230V voeding nodig. Dan zou ik eerder voor een buismotor kiezen en daar zelf een Z-wave of Zigbee module aankoppelen die ook op 230V kan werken.
Pagina: 1