doorstroomverwarmer met prioriteitschakeling aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twoplustwo
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10-2023
Goedenmiddag,

Ik ben sinds kort huiseigenaar en heb tijdens het renoveren van mijn appartement besloten om van het gas af te gaan (overigens 80e betaald voordat ik dit las).

Nu ben ik dus keuzes aan het maken over alternatieven voor gas, waarbij ik 3 functies moet vervangen;

- koken -> inductie, vrij logisch
- verwarming -> waarschijnlijk infrarood, discussie voor een andere keer
- warm water -> doorstroomverwarmer (+ douche WTW)

Na behoorlijk wat research online heb ik een bosch 15kw doorstroomverwarmer aangeschaft (duitsland stuk goedkoper!) en ben ik deze van plan op 3x20a af te zekeren. Ik weet dat de opzet hierdoor niet meer selectief is tov de hoofdzekering (3x25a), maar een expert heeft me verzekerd dat dit in de praktijk geen/weinig problemen opleverd. Mits je dus het probleem van de gelijktijdigheid tackeled.

Nu is het probleem als volgt; 15kw vermogen houd maar heel weinig over op mijn 17.250 kw aansluiting, dus moet ik iets van prioriteitschakelingen maken. Nu heb ik een verkoper van een 'slimme meterkast' gevonden die dmv een PLC en stroomdetectoren dit op lost, maar wel voor een heftig prijskaartje.

Mijn oplossing die ik graag tegen dit forum aan wil houden is; op iedere fase van de doorstroomverwarmer een stroomrelais te zetten en hierdoor de 3 grootste potentiele stroomverbruikers uit te schakelen vanuit de meterkast. Ik begrijp de basics hiervan prima, en met wat hulp kan ik dit ook aansluiten, maar zie ik iets over het hoofd, is dit een haalbare opstelling?

Idealiter zou ik deze stroomrelais zelfs zo afstemmen dat bij minder vermogen naar de doorstroomverwarmer (warm water voor bijv. keukenkraan) ze niet schakelen dus er geen andere grootverbruikers afgeschakeld worden, maar ik denk dat dit een beetje proefondervindelijk zal gaan gebeuren.

Ben benieuwd naar jullie ideeën/suggesties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je had ook een Wijas kunnen kopen.
Die doen 11/13,5/15 kW, afhankelijk van een dipswitch.

11 kW en een douchewtw gaat hier prima.
En ook geen gasaansluiting meer.

Ik gebruik finder m-bus kWh meters om te meten (icm met een pi) en heb een slimme meter.
Maar ik schakel niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0x01om9VLQg1RTt3dR9YZAbs/thumb.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2019 17:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
1 stroom relais op de fase van de doorstromer die een 4 voudig relais aanstuurt die 'iets' uitschakelt.

Maar wat kun je zomaar uitschakelen? inductie kookplaat? nee zou ik niet doen tijdens koken, de wasdroger denk ik ook niet, wasmachine die net op 60 graden is opgewarmd ook niet, een warmtepomp voor verwarmen tijdens bedrijf regelmatig uitschakelen lijkt mij ook niet gezond voor de compressor.
Hou je niet veel over om uit te schakelen.
Neem dan maar een Warmte pomp Boiler, die uit België bijvoorbeeld.
Ik dacht zelf ook eerst aan een doorstromer, nu aan een wp-boiler, te weinig aansluit ampères is het probleem, (of dik betalen voor meer Ampère).

[ Voor 17% gewijzigd door frisianstar op 16-06-2019 17:05 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:01
Blijft de doorstroomverwarmer nog werken op 2 fases? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om een fase (of twee) af te schakelen indien er andere grootverbruikers aangezet worden. Dan hou je toch wat warmwater over.
Andere apparaten zou ik niet zomaar afschakelen, tenzij het gaat om het laden van een electrische auto. De infraroodverwarming zou dan natuurlijk wel kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door TereZz op 16-06-2019 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:56
Wanneer die doorstromer meer dan 16A @L1 afneemt (1 fase meten is voldoende lijkt me) dan moet hij inderdaad alles uitgooien. Meten vanaf de meter (het totaal) heeft weinig zin lijkt me of je moet een hele lage lower (inschakel) threshold in moeten stellen. Volgens mij hebben deze relais 1 threshold dus dat gaat al niet. Is het echter acceptabel dat elke keer als je gaat douchen je kookplaat,wasmachine,boiler,wasdroger,vaatwasser etc van de spanning gaat? Zou hier niet acceptabel zijn. Ik ken je douche niet, hoeveel L/min doet deze bij 38 graden (even met 1L can meten) en is er een doucheWTW aanwezig. Heb je automaten of stoppen als hoofdzekeringen?
TereZz schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:14:
Blijft de doorstroomverwarmer nog werken op 2 fases? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om een fase (of twee) af te schakelen indien er andere grootverbruikers aangezet worden.
En dan verder douchen op 28 graden? Lijkt me niet echt een haalbaar plan.
AUijtdehaag schreef op zondag 16 juni 2019 @ 16:33:
Een WTW zou hier zorgen voor 8,2kW ipv 17,2kW. Dat scheelt dus nogal of die aanwezig is of niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Jim423 op 16-06-2019 17:19 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Jim423 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:14:

[...]

[...]

Een WTW zou hier zorgen voor 8,2kW ipv 17,2kW. Dat scheelt dus nogal of die aanwezig is of niet.
Thermostaatkraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twoplustwo
Wanneer die doorstromer meer dan 16A @L1 afneemt (1 fase meten is voldoende lijkt me) dan moet hij inderdaad alles uitgooien. Meten vanaf de meter (het totaal) heeft weinig zin lijkt me of je moet een hele lage lower (inschakel) threshold in moeten stellen. Volgens mij hebben deze relais 1 threshold dus dat gaat al niet. Is het echter acceptabel dat elke keer als je gaat douchen je kookplaat,wasmachine,boiler,wasdroger,vaatwasser etc van de spanning gaat? Zou hier niet acceptabel zijn. Ik ken je douche niet, hoeveel L/min doet deze bij 38 graden (even met 1L can meten) Heb je automaten of stoppen als hoofdzekeringen?

[...]

Inderdaad zal volgens mij de doorstroomverwarmer toch echt voorrang moeten krijgen. Ik heb straks een éénpersoonshuishouden, dus ik kan in principe toch niet meerdere dingen tegelijk doen. Als ik aan het douchen ben sta ik niet te koken, etc. Ik weet ook dat dit aardige aanpassingen in mijn gedrag met zit mee zal moeten brengen, kiezen wanneer ik apparatuur aanzet, zodat een evt douchebeurt dit niet verstoord. Ik denk dat ik hier prima mee kan leven en dit niet teveel moeite voor mezelf zal zijn. Echter wil ik wel graag een eventuele edge case voorkomen, dat mocht een keer iemand anders (onwetend) toch teveel tegelijk aanzetten, dat ik niet de netbeheerder hoef te bellen en dan moet dokken voor een nieuwe hoofdzekering.

Ik denk dus dat mijn oplossing vooral in mijn eigen gebruik moet gaan zitten, maar ik wil het technisch gezien ook netjes hebben, vandaar mijn vraag of dit een mogelijkheid zou zijn.

-edit
Overigens ben ik van plan voor een waterbesparende douche te gaan van rond de 9-10L/m. Aangezien de doorstroomverwarmer rond de 8 op zich zelf zou moeten kunnen leveren moet dit geen probleem zijn.

Mijn hoofdzekering net verhoogd naar 3x25, dus neem aan dat er automaten in zitten en ze tegenwoordig geen stoppen meer plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door twoplustwo op 16-06-2019 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Behalve als het bad gevuld word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twoplustwo
AUijtdehaag schreef op zondag 16 juni 2019 @ 16:33:
Je had ook een Wijas kunnen kopen.
Die doen 11/13,5/15 kW, afhankelijk van een dipswitch.

Ik gebruik finder m-bus kWh meters om te meten (icm met een pi) en heb een slimme meter.
Maar ik schakel niets.

[Afbeelding]
Is wel 100 euro duurder, maar goed punt :). Wat voor douche heb je, of hoeveel verbruikt ie? Zou je met een kookplaat van 6kw dan niet alsnog willen schakelen, dan komt het totaal van je hele huis alsnog potentieel boven de 17kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb deze: https://www.bol.com/nl/p/...m-grijs/9200000010575735/

Ik ben ook alleen, dus kookplaat staat nooit aan, als ik douche.
Wasmachine wel eens en quooker (grohe red) springt ook wel eens bij.
Gaat allemaal prima.

Edit: ik heb nog een extra mogelijkheid.
En dat is de l/w warmtepomp aanslingeren en een rvs buffervat met hygienespiraal opwarmen.
Maar dat doe ik enkel in de winter, op 30 graden voor de vloerverwarming.
Buiten het stookseizoen is het vat op zolder 18-20 graden.

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twoplustwo
frisianstar schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:00:
1 stroom relais op de fase van de doorstromer die een 4 voudig relais aanstuurt die 'iets' uitschakelt.

Maar wat kun je zomaar uitschakelen? inductie kookplaat? nee zou ik niet doen tijdens koken, de wasdroger denk ik ook niet, wasmachine die net op 60 graden is opgewarmd ook niet, een warmtepomp voor verwarmen tijdens bedrijf regelmatig uitschakelen lijkt mij ook niet gezond voor de compressor.
Hou je niet veel over om uit te schakelen.
Neem dan maar een Warmte pomp Boiler, die uit België bijvoorbeeld.
Ik dacht zelf ook eerst aan een doorstromer, nu aan een wp-boiler, te weinig aansluit ampères is het probleem, (of dik betalen voor meer Ampère).
Hmm, goede suggestie.. Is deze opstelling beter/goedkoper/oid dan 3 stroomrelais? Wat voor type relais moet er achter de stroomrelais dan?

Wat befreft je tweede vraag, zie mijn andere comment; éénpersoonshuishouden, en het gaat meer om de edge cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-10 17:58
twoplustwo schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:32:
[...]

Hmm, goede suggestie.. Is deze opstelling beter/goedkoper/oid dan 3 stroomrelais? Wat voor type relais moet er achter de stroomrelais dan?

Wat befreft je tweede vraag, zie mijn andere comment; éénpersoonshuishouden, en het gaat meer om de edge cases.
Ik heb hier een wijas die via dipswitch op 11.5 kW staat, douchewtw en voorverwarmd water van minimaal 20 graden (via zonnecollectoren of wp), meestal meer. Dat gaat prima in de praktijk, ik haal hier ongeveer 10 liter per minuut, ook bad vullen gaat prima.

Een makkelijk oplossing in jouw situatie is een kleine elektrische boiler ophangen en de doorstromer (hoop voor je dat hij moduleert) er achter, Wijas en Clage moduleren wel, AEG weet ik niet, Bosch was ik nog niet tegengekomen. Dan heb je altijd warm water en minder snel veel vermogen nodig en geen ingewikkelde schakeling. En handig als er een vrouw/man in je leven komt, want dan moet alles gewoon werken.

Volgens mij heeft @Rol-Co een oplossing met electrische boilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een elektrische boiler trekt ook makkeljik 2000 watt.
Dat is nog geen oplossing met een doorstromer.
Neem dan een gratis WP boiler https://www.esanico.be/nl...-vm-warmtepompboiler.html icm de doorstromer.
Dat scheelt al in opgenomen vermogen.

De keuze voor mij, om geen opgewarmde boiler te kiezen, is het verlies van warmte en legionella.
Als je alleenstaand bent is een doorstroomverwarmer goedkoper douchen. (mits je het niet te gek maakt met > 15 minuten douchen)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2019 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@jerh

Ik heb de wijas verkocht, vanwege de salderingsregel, omdat we vaak in de avond of ochtend douchen is dat met een e-boiler beter te regelen op zonnestroom. :)

E-boiler+ mengventiel en tijdklokje.... keep it simpel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Ik lees niets over zonnepanelen in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twoplustwo
AUijtdehaag schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:43:
Een elektrische boiler trekt ook makkeljik 2000 watt.
Dat is nog geen oplossing met een doorstromer.
Neem dan een gratis WP boiler https://www.esanico.be/nl...-vm-warmtepompboiler.html icm de doorstromer.
Dat scheelt al in opgenomen vermogen.

De keuze voor mij, om geen opgewarmde boiler te kiezen, is het verlies van warmte en legionella.
Als je alleenstaand bent is een doorstroomverwarmer goedkoper douchen. (mits je het niet te gek maakt met > 15 minuten douchen)
Een andere overweging die ik nog niet genoemd heb; ruimte, ik heb er niet veel van. Mijn appartement is ~46m2 en ik moet al best wel creatief zijn om optimaal gebruik te maken van de ruimte. Ik heb nergens een fatsoenlijke plek waar ik een grote boiler of warmtepomp kwijt zou kunnen. Mijn doorstroomverwarmer past in een keukenkastje onder de gootsteen. (en ook de kosten en het aanleggen van evt luchtaanvoer oid. zijn ook behoorlijk vervelend bij de andere twee opties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:50:
@Rol-Co
Ik lees niets over zonnepanelen in de TS.
Nee dat is ook in mijn geval, maar doorstromer en e-boiler is beide cop 1 dus maakt verder niet uit. Een calypso zou ook wat voor de ts zijn, doorstromers zijn best een probleempje in nederland met die prut aansluitingen.
Ik zie het hier al voor me, winter, warmtepomp loopt, vrouw gaat koken met de inductie en 3200W oven, tiener komt thuis en gaat douchen, dat trekt ie niet, leuk voor 1-2 persoons huishouden..... niet voor 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Past ook in een keukenkastje (zeggen ze)
https://www.warmteservice...3-ig_yEAYYAiABEgJ-G_D_BwE

Maar de doorstromer gaat prima (als je alleen bent).
Kwestie van een beetje opletten. (doe ik al 5 jaren, eerst op 1-fase 7,2 kW, nu op 3-fase 11 kW)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2019 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
[...]

Ik dacht dat je 3 aparte stroom relais bedoelde, 3 fase stroom relais zijn er ook wel, maar het kan ik via 1 fase van de doorstromer en een extra relais
Maar éénpersoon huishouden... dan zou het kunnen zonder iets uit te schakelen., die doorstromer staat niet tijden aan (ik laat het water ten minste niet dóórstromen tijdens douchen)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Dat maakt niets uit. De thermostaatkraan zal nu alleen uit de warmwaterleiding water pakken.
Dit water wordt verwarmd met 10kW bij een missend element waardoor het van 4 graden naar 30 graden is verwarmd in de winter bij 8L/min vaste begrenzer (wat er geloof ik in zit standaard). De enige optie die je dan hebt is de thermostaatkraan half dicht te draaien waardoor je naar 4L/min gaat (9,2kW benodigd) maar daar kan ik iig niet onder douchen. Overigens staan de elementen waarschijnlijk in driehoek waardoor een fase onderbreken al helemaal niet werkt.
Wel leuk maar komt niet voor niks zeg... :>

[ Voor 23% gewijzigd door Jim423 op 16-06-2019 19:30 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 19:29:
[...]

Dat maakt niets uit. De thermostaatkraan zal nu alleen uit de warmwaterleiding water pakken.
Dit water wordt verwarmd met 10kW bij een missend element waardoor het van 4 graden naar 30 graden is verwarmd in de winter bij 8L/min vaste begrenzer (wat er geloof ik in zit standaard). De enige optie die je dan hebt is de thermostaatkraan half dicht te draaien waardoor je naar 4L/min gaat (9,2kW benodigd) maar daar kan ik iig niet onder douchen. Overigens staan de elementen waarschijnlijk in driehoek waardoor een fase onderbreken al helemaal niet werkt.

[...]

Een doorstromer heeft geen nul en staat in ster :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twoplustwo
frisianstar schreef op zondag 16 juni 2019 @ 18:43:
[...]

Ik dacht dat je 3 aparte stroom relais bedoelde, 3 fase stroom relais zijn er ook wel, maar het kan ik via 1 fase van de doorstromer en een extra relais
Maar éénpersoon huishouden... dan zou het kunnen zonder iets uit te schakelen., die doorstromer staat niet tijden aan (ik laat het water ten minste niet dóórstromen tijdens douchen)
Dat is inderdaad wat ik bedoelde! :) 3 fase stroomrelais zijn voor zover ik zag schreeuwend duur, dus 3x1 fase leek mij prima. Maar ik vind jouw oplossing ook wel elegant, even zoeken wat voor relais daar achter kan dan.

En hoe bedoel je zonder te schakelen? Het zal inderdaad in de praktijk bijna nooit voorkomen dat er gelijktijdig teveel aan staat. Met de nadruk op bijna ;). Liever het zekere voor het onzekere dan maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
[...]

Als je de automaten niet kan zien ga er maar vanuit dat er stoppen in zitten. Kun je niet zelf inzetten dus.
Een beveiliging is dan wel wijs. Hoe ik het zou doen volgens frisianstar zijn idee (als ik het goed begrijp): Stroomrelais op 1 fase vd doorstromer. Deze schakelt bijvoorbeeld 1 of 2 2polige 40A NC contact DINrelais in wanneer er >16A wordt gemeten. Waar je deze plaatst is een beetje afhankelijk van de opbouw van je groepenkast, het beste is denk ik achter elke 2P aardlekschakelaar en dan de betreffende groepen groepen hierachter aansluiten. Een 4P relais gebruiken is niet handig denk ik, je zou dan vanaf verschillende aardlekschakelaars naar 1 relais moeten gaan. Het sluipverbruik op deze wijze is maar 1W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-10 21:16

Illusion

(the art of)

Je kan beter een doorstromer kiezen waar je extern het vermogen van kan regelen. Dan laat je de doorstromer terugregelen ipv andere apparaten uit te schakelen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Illusion schreef op zondag 16 juni 2019 @ 19:55:
Je kan beter een doorstromer kiezen waar je extern het vermogen van kan regelen. Dan laat je de doorstromer terugregelen ipv andere apparaten uit te schakelen.
En dan koud douchen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Rol-Co schreef op zondag 16 juni 2019 @ 19:31:
[...]

Een doorstromer heeft geen nul en staat in ster :)
Hoe mooi zou het zijn als je een ster-driehoekschakelaar had voor die dingen. Zou mooi een factor 3 in vermogensopname schelen.
Euh nee, met minder waterdruk. Temperatuur neemt af, dus je thermostatische douchekraan knijpt koud water, waardoor je dezelfde temperatuur houdt, maar met winder waterdruk.

Alle andere alternatieven voor apparaten uitschakelen werken gewoon niet:
Wasmachine uitschakelen => programma afgebroken, opnieuw starten met nieuw wasmiddel
Vaatwasser => zie wasmachine
Oven / magnetron / inductiplaat => valt uit, je cake mislukt. Daarna klokje opnieuw instellen en opnieuw programma selecteren
TV => boze vrouw (in alle voorgaande overigens ook)

Enige wat zou kunnen is IR verwarming.. Maar die stond nog ter discussie.....
En de elektrische auto, maar daar heb ik niks over gehoord, die moet je maar net hebben.

Ik heb er thuis ook lang aan gerekend, maar bij mij is het gewoon niet mogelijk om een 15kW doorstromer te gebruiken op een 3*25 hoofdaansluiting als ik nominaal onder die 25A wil blijven. Enige optie is accepteren dat je soms boven die 25A komt, dan heb je die hele prioriteitsschakelaar niet nodig. Dat is een keuze, en ik geef daar nu bewust geen waardeoordeel over, gezien de meningen daarover nogal sterk verschillen (zie elektra huisinstallatie-topic)

[ Voor 37% gewijzigd door Illusion op 16-06-2019 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Illusion schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:16:
[...]

Hoe mooi zou het zijn als je een ster-driehoekschakelaar had voor die dingen. Zou mooi een factor 3 in vermogensopname schelen.

[...]

Euh nee, met minder waterdruk. Temperatuur neemt af, dus je thermostatische douchekraan knijpt koud water, waardoor je dezelfde temperatuur houdt, maar met winder waterdruk.

Alle andere alternatieven voor apparaten uitschakelen werken gewoon niet:
Wasmachine uitschakelen => programma afgebroken, opnieuw starten met nieuw wasmiddel
Vaatwasser => zie wasmachine
Oven / magnetron / inductiplaat => valt uit, je cake mislukt. Daarna klokje opnieuw instellen en opnieuw programma selecteren
TV => boze vrouw (in alle voorgaande overigens ook)

Enige wat zou kunnen is IR verwarming.. Maar die stond nog ter discussie.....
En de elektrische auto, maar daar heb ik niks over gehoord, die moet je maar net hebben.

Ik heb er thuis ook lang aan gerekend, maar bij mij is het gewoon niet mogelijk om een 15kW doorstromer te gebruiken op een 3*25 hoofdaansluiting als ik nominaal onder die 25A wil blijven. Enige optie is accepteren dat je soms boven die 25A komt, dan heb je die hele prioriteitsschakelaar niet nodig. Dat is een keuze, en ik geef daar nu bewust geen waardeoordeel over, gezien de meningen daarover nogal sterk verschillen (zie elektra huisinstallatie-topic)
kan dus niet. er komt maar water uit van 40 graden. amper menging met koud water dus
Jim423 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 19:29:
[...]

[...]

[ Voor 3% gewijzigd door TereZz op 16-06-2019 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

TereZz schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:24:
kan dus niet. er komt maar water uit van 40 graden. amper menging met koud water dus
Dat wisselt per apparaat..
De betere kan je de gewenste temperatuur gewoon in instellen. Daar zal dan wel een variabele doorstroombegrenzer in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik zit er nog even over na te denken. Het zou opzich kunnen werken zoals jullie het voorstellen echter moet er wel een vaste 4L/min begrenzer in de doorstromer moeten komen. Ik vraag me alleen af of de waterdruk dan nog wel voldoende is. Wanneer de stroom teruggeregeld wordt heb je dan wel maar 4L/min, kan ik niet echt onder douchen. Een variabele doorstroombegrenzer heb ik nog niet van gehoord maar ik ben dan ook niet echt een doorstromerexpert. De temp instelling slaat volgens mij op het vermogen (vs flow) wat de elementen krijgen wanneer er water getapt wordt.

Aangezien de Bosch reeds is aangeschaft zou ik gewoon het stroomrelais plaatsen, van wat ik begrijp gaat om het incidenteel beveiligen. Een TV of een Magnetron moeten hier uiteraard niet achter. Mijn wasmachine en vaatwasser gaan gewoon verder met een druk op de knop. Inductie is niet aan de orde gezien eenpersoons en de ovenklok zal inderdaad op 0:00 blijven knipperen mits deze aanwezig is. Je kan ervoor kiezen om deze 2 bijv. niet te beveiligen vanwege de klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Of toch de doorstromer de deur wijzen, en een warmtepompboiler nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Illusion schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:27:
[...]

Dat wisselt per apparaat..
De betere kan je de gewenste temperatuur gewoon in instellen. Daar zal dan wel een variabele doorstroombegrenzer in zitten.
Niet helemaal, alles hangt af van liters per minuut en vermogen plus temperatuur inkomend water dus in de winter wanneer inkomend water koud is zal je op 15kW en 8 liter per minuut nog maar net 45 graden halen en dus weinig koud bij mengen.
Enige waar hij mooi terug moduleert is met een douche wtw of voorverwarmt water uit een zonneboiler of iets anders.

@Jim423
Je kan prima douchen onder een niebla 5 liter douchekop hoor, zelfs de dames met lang haar hebben geen klachten met uitspoelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 16-06-2019 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twoplustwo
Jim423 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:34:
Ik zit er nog even over na te denken. Het zou opzich kunnen werken zoals jullie het voorstellen echter moet er wel een vaste 4L/min begrenzer in de doorstromer moeten komen. Ik vraag me alleen af of de waterdruk dan nog wel voldoende is. Wanneer de stroom teruggeregeld wordt heb je dan wel maar 4L/min, kan ik niet echt onder douchen. Een variabele doorstroombegrenzer heb ik nog niet van gehoord maar ik ben dan ook niet echt een doorstromerexpert. De temp instelling slaat volgens mij op het vermogen (vs flow) wat de elementen krijgen wanneer er water getapt wordt.

Aangezien de Bosch reeds is aangeschaft zou ik gewoon het stroomrelais plaatsen, van wat ik begrijp gaat om het incidenteel beveiligen. Een TV of een Magnetron moeten hier uiteraard niet achter. Mijn wasmachine en vaatwasser gaan gewoon verder met een druk op de knop. Inductie is niet aan de orde gezien eenpersoons en de ovenklok zal inderdaad op 0:00 blijven knipperen mits deze aanwezig is. Je kan ervoor kiezen om deze 2 bijv. niet te beveiligen vanwege de klok.
Dit is inderdaad hoe ik er nu ook over denk. Ook bedankt voor de suggestie in de andere comment, ik ga deze situatie even uittekenen en dan onderdelen erbij zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 12:59
Ik snap de keuze voor een doorstromer niet. Een 200l warmtepompboiler kost met aftrek van subsidie ca. 1000 euro. De verbruikskosten zijn lager, het debiet is hoger en je hoeft geen "ingewikkelde" schakelingen te maken voor priotering van de stroom. De douche wtw kan je ook achterwege laten want die ga je nooit terugverdienen in een 1 persoons huishouden. Netto zal het zeer waarschijnlijk een goedkopere oplossing zijn.

Infrarood verwarming als permanente verwarming is ook geen slimme oplossing. Je verwarmt gewoon 100% elektrisch met dat verschil dat de temperatuur wat lager kan zijn vanwege het IR comfort.

Wanneer je nu nog de keuze moet maken voor sanitair warm water en verwarming dan zou ik terug naar de tekentafel gaan en voor een integrale oplossing gaan op basis van lucht water warmtepomp of een warmtepompboiler in combinatie met lucht lucht warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat is eigenlijk tweeledig. Stilstandsverlies en ruimte.
Overigens in een eenpersoonshuishouden met een Niebla 5L/min en 5 min douchetijd ontlopen een WPB en doorstromer elkaar niet echt veel. Je verbruikt dan 1kWh per dag wat ook bijna het stilstandsverlies is van een 200L WPB incl legionellaruns. Wanneer je een WPB gebruikt (op buitenlucht+MV) om ook de woning te verwarmen (wat met een klein app. wel moet lukken) wordt het al een zinniger verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Afwisselend koud en warm douchen is heel goed voor je lichaam.
Mens Sana in Corpore Sano 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:44
Doorstromers zijn in Nederland (vanwege onze belachelijke lichte netaansluitingen) sowieso een slecht idee. Als éénpersoons-huishouden zou je je (met wat kunstgrepen om overbelasting te voorkomen) nog kunnen redden, maar als je een partner hebt wordt het al een hele uitdaging.

Stilstandsverlies is echt heel beperkt als je een fatsoenlijke boiler neerzet. En de ruimte... Het is een kwestie van willen. Je hebt ook ruimte voor je bankstel, het keukenblok en een bed gevonden, en die zijn aanzienlijk groter dan een boiler.

In DLD (met aansluitingen van standaard 3x80 of hoger) is het allemaal wat minder spannend, en dan zijn ze inderdaad ideaal.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hesselbeertje schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:38:
Doorstromers zijn in Nederland (vanwege onze belachelijke lichte netaansluitingen) sowieso een slecht idee. Als éénpersoons-huishouden zou je je (met wat kunstgrepen om overbelasting te voorkomen) nog kunnen redden, maar als je een partner hebt wordt het al een hele uitdaging.

Stilstandsverlies is echt heel beperkt als je een fatsoenlijke boiler neerzet. En de ruimte... Het is een kwestie van willen. Je hebt ook ruimte voor je bankstel, het keukenblok en een bed gevonden, en die zijn aanzienlijk groter dan een boiler.

In DLD (met aansluitingen van standaard 3x80 of hoger) is het allemaal wat minder spannend, en dan zijn ze inderdaad ideaal.
Precies !
Rol-Co in "doorstroomverwarmer met prioriteitschakeling aansluiten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@hesselbeertje Ach, met 3x16 heb je 11 kW. Daar kun je redelijk mee douchen. Als je water door de douche-WTW wordt voorverwarmd tot een graad of 25 moet je nog zo'n 15 graden bijverwarmen. Per liter water heb dan dus 15 * 4.18 = 62,7 kJ nodig. 62,7 / 11 = 5.7. Je kunt dus elke 5.7 seconden een liter water naar douchetemperatuur verwarmen. Kom je dus uit op 10.5 liter per minuut.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twoplustwo
hesselbeertje schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:38:

Inderdaad erg jammerlijk dat de netaansluitingen niet gewoon wat zwaarder zijn.

Maar het is inderdaad een kwestie van willen, en ik wil niet mijn uiterst schaarse vierkante meters opofferen voor een lelijk groot apparaat. Ik heb nergens plek om dit weg te werken. Ik heb zeker over de alternatieven nagedacht en de enige optie voor een boiler was een voorzetwand in mijn badkamer. Een (in mijn ogen) elegantere en ruimtebesparende oplossing is me dan ook eventueel wel wat extra moeite waard. Consessies moeten toch gemaakt worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twoplustwo
Jim423 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:34:

Om hier op terug te komen; vandaag nog een andere gedachte gehad. Wellicht is het een idee om toch 3 stroomrelais te gebruiken, op iedere fase één, om het totaalverbruik te meten. Dan zo in te stellen dat mocht er een fase dreigen over de limiet te gaan, de desbetreffende appara(a)t(en) te schakelen. Zo wordt niet alles direct uitgeschakeld iedere keer dat de douche aan gaat, maar alleen als het daadwerkelijk fout dreigt te gaan. Thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Kan maar ik zou dan wel op beide relais een afvalbeveiliging zetten. Hiermee voorkom je dat elke 2 minuten de boel weer inschakelt en direct weer uitschakelt. Elke keer krijgt je hoofdstop namelijk een dreun en hier merk je natuurlijk niks van behalve wat geklik. Dit kun je simpel maken door een NO hulpcontact toe te voegen bij een van de 2x 40A 2P NC relais en deze via een NC switch (mag ook een installatieautomaat zijn) te verbinden met de stuurstroom 230Vac coil van ditzelfde relais. Het hulpcontact moet vanaf dezelfde plek gevoed worden als de contactor van het 3-fase stroomrelais. De 2x 2P 40A NC relais blijven dan bekrachtigd ook al valt het stroomrelais weer af. Je moet de drukknop of installatieautomaat openen(en sluiten) na het douchen om de spanning weer terug te brengen.

Je kan ook zeggen ik laat hem gewoon pendelen, mogelijk dat de apparatuur niet zelf herstart? Dat zou je kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotzie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-01-2024
Misschien een hele domme vraag maar, als je een doorstroomverwarmer van 11 kw (bijv. Clage cex) aan wil sluiten ter ondersteuning van een warmtepomp met geïntegreerde boiler (t.b.v. sww), hoe doe je dat met de krachtstroom?

Betreft een warmtepomp van 5 kw (Mitsubishi Ecodan) welke reeds op 3 fasen krachtstroom is aangesloten.
Moet er dan een nieuwe kabel getrokken worden vanaf de meterkast voor een nieuwe stopcontact of kan de bestaande stroomvoorziening (kabel) voorzien in de stroom voor 2 stopcontacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuadBIH
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-01-2023
Je kan tegenwoordig douchekop kopen die maar 5 l/m verbruikt. Die mixt zuurstof met water, waardoor je minder water verbruikt, en zelfde effect krijgt als 10 l/m douche. Dus 11kW is perfect.
https://s.click.aliexpress.com/e/YpgmerYNl
Pagina: 1