Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Omvormers op het dak van een appartementencomplex

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:34
De vve van het appartementencomplex waar ik woon is aan het nadenken over het aanleggen van pv installaties voor iedere bewoner individueel. Wat achtergrond: complex bestaat uit 16 gestapelde masionettes (2 x 8 ) en iedere woning heeft een voordeur op straat niveau. Er is geen gezamenlijke stroom. Vanwege het geluid van de omvormer wil ik die op het dak hebben (een omvormer naast je slaapkamer lijkt me niks en voor de beneden woningen wordt het sowieso een lange kabel, want dat is vier verdiepingen). Dit zou kunnen met micro omvormers of vier omvormers in een waterdichte kast en dat dan vier keer uitvoeren (de appartementen zijn iedere keer gespiegeld). Over het buiten plaatsen van omvormers kan ik echter weinig vinden, met sommige schijnt het te kunnen, maar de informatie is schaars. Iemand ervaring met iets dergelijks?

Alle reacties

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-11 23:39
Geen antwoord op je vraag, maar heb je dan niet 16 omvormers nodig? Of ga je zoiets gebruiken: http://lens-energie.nl/herman-de-zonnestroomverdeler/

Edit: niet goed gelezen. Er staat idd 4x4.

[ Voor 15% gewijzigd door Bulldock op 16-06-2019 16:53 ]

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

Bulldock schreef op zondag 16 juni 2019 @ 16:51:
Geen antwoord op je vraag, maar heb je dan niet 16 omvormers nodig? Of ga je zoiets gebruiken: http://lens-energie.nl/herman-de-zonnestroomverdeler/
Herman voor VvE’s
Wij bieden Herman de Zonnestroom verdeler niet aan voor VvE’s.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-11 23:39
Ok deden ze in het verleden wel. Wist niet dat ze ermee gestopt waren.

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
wortelsoft schreef op zondag 16 juni 2019 @ 16:15:
De vve van het appartementencomplex waar ik woon is aan het nadenken over het aanleggen van pv installaties voor iedere bewoner individueel. Wat achtergrond: complex bestaat uit 16 gestapelde masionettes (2 x 8) en iedere woning heeft een voordeur op straat niveau. Er is geen gezamenlijke stroom. Vanwege het geluid van de omvormer wil ik die op het dak hebben (een omvormer naast je slaapkamer lijkt me niks en voor de beneden woningen wordt het sowieso een lange kabel, want dat is vier verdiepingen). Dit zou kunnen met micro omvormers of vier omvormers in een waterdichte kast en dat dan vier keer uitvoeren (de appartementen zijn iedere keer gespiegeld). Over het buiten plaatsen van omvormers kan ik echter weinig vinden, met sommige schijnt het te kunnen, maar de informatie is schaars. Iemand ervaring met iets dergelijks?
Je zou je eens kunnen verdiepen in micro-omvormers van Enphase.

Dan heb je een micro-omvormer per paneel en een AC kabel naar de woning/meterkast.

https://enphase.com/nl-nl

[ Voor 3% gewijzigd door Basement op 16-06-2019 17:02 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
Kan gewoon, omvormers zijn IP65 en er zijn zelfs speciale beugels te koop om omvormers op daken te monteren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• wortelsoft
Basement schreef op zondag 16 juni 2019 @ 16:58:
[...]

Je zou je eens kunnen verdiepen in micro-omvormers van Enphase.

Dan heb je een micro-omvormer per paneel en een AC kabel naar de woning/meterkast.

https://enphase.com/nl-nl
De micro-omvormers had ik al gezien maar het lijkt wel een vrij dure oplossing te zijn, al lijkt de levensduur beter te zijn en kan het op die manier wel voordeliger zijn.

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
wortelsoft schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:49:
[...]

De micro-omvormers had ik al gezien maar het lijkt wel een vrij dure oplossing te zijn, al lijkt de levensduur beter te zijn en kan het op die manier wel voordeliger zijn.
Dat lijkt maar, neem in de reguliere offertes maar 2 string omvormers op, en je komt al snel in buurt van de micro's qua prijs en levensduur.

• Aikon
  • Niet online
Een open deur, maar toch: 's nachts maakt de omvormer geen herrie. Logisch, maar wordt vaak over het hoofd gezien.

Buiten kan natuurlijk, maar de omvormer moet er simpelweg geschikt voor zijn. Denk aan je koeling ivm slijtage, op een warme zonnige dag wordt 'ie 2x zo heet: door het omvormen en de zon die er op schijnt.

• wortelsoft
Aikon schreef op zondag 16 juni 2019 @ 18:04:
Een open deur, maar toch: 's nachts maakt de omvormer geen herrie. Logisch, maar wordt vaak over het hoofd gezien.

Buiten kan natuurlijk, maar de omvormer moet er simpelweg geschikt voor zijn. Denk aan je koeling ivm slijtage, op een warme zonnige dag wordt 'ie 2x zo heet: door het omvormen en de zon die er op schijnt.
Dat klopt maar om 6 uur wordt het nu al licht en begint de boel op te starten, dan wil ik nog niet gestoord worden door een omvormer. Ik denk dat micro-omvormers het uitzoeken waard zijn, omvormers vervangen op vier hoog betekend ook extra kosten.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op een APS QS1 kunnen 4 panelen.
https://www.sun-solar.nl/...s-e324-incl-btw-sunsolar/

Er zitten geen radio amateurs in de VVE toch? 8)
Radiostoring door microomvormers

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2019 18:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• wortelsoft
Niet dat ik weet. Die APS is wel interessant, wel minder garantie dan de enphase, maar wel een stuk voordeliger

edit:.

De ecr-r gateway is ook wel heel interessant, 1 gateway nodig om alle eigenaren van data te voorzien.

[ Voor 9% gewijzigd door wortelsoft op 16-06-2019 19:09 ]

• Aikon
  • Niet online
wortelsoft schreef op zondag 16 juni 2019 @ 18:09:
[...]

Dat klopt maar om 6 uur wordt het nu al licht en begint de boel op te starten, dan wil ik nog niet gestoord worden door een omvormer.
Klopt, maar het vermogen is nog laag dan en de herrie dus ook. Sowieso kleine kans dat je er wakker van wordt hoor. Met inslapen kan het wel vervelend zijn. Voor mij was herrie ook een punt, maar bleek totaal irrelevant :)
Pagina: 1