Spel- en tikvautjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
Het Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 45 heeft nadrukkelijk in de titel staan *geen* andere foutjes. Ik snap dat de bedoeling is dat als er ergens inhoudelijk ellenlang over gediscussieerd moet worden dat dat een eigen topic verdient en niet in 't spel- en tikfoutjes topic hoort.

Echter: RobIII in "Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 45"
Dit valt niet onder een spel- of tikfout maar is wel een klein foutje / detail. Ik vind het onzin om daar een nieuw topic voor te (moeten) openen. Dat kan prima in het spel- of tikfoutjes topic IMHO.

Ik heb vaker dat soort -geen- spel- of tikfoutjes aangekaart in dat topic. Is het geen idee om dat topic te hernoemen naar iets als "spel-, tik- en andere kleine foutjes" of beter nog "het kleine foutjes topic" ofzo? Ik voel me niet heel gemakkelijk om daar, eigenlijk "tegen de regels in", zo'n akkefietje te melden, maar een apart topic voor zoiets openen gaat 't doel ook voorbij IMHO.

Een paar andere (eigen, enigszins "recente") voorbeelden van dingen die ik heb aangekaart die, technically, geen spelfaut of tikfpiy zijn:

RobIII in "Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 43"
RobIII in "Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 43"
RobIII in "Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 44"
RobIII in "Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 45"

[ Voor 41% gewijzigd door RobIII op 16-06-2019 15:47 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik denk dat het belangrijkste punt is dat de foutjes gemeld in het spel- en tikfoutjestopic door iedereen oplosbaar moeten zijn. Je foutje zoals gemeld in RobIII in "Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 45" kan ik makkelijk oplossen, omdat ik het artikel heb geschreven en dit dus gemakkelijk kan verifiëren. Iemand anders moet daar eerst in duiken om te kijken of wat jij daar zegt, ook daadwerkelijk klopt. Dus alhoewel het gaat om één cijfertje verschil, zit er wel wat meer werk achter dan slechts het cijfertje veranderen. Daarom is het openen van een eigen topic en het taggen van de auteur beter.

Bij dit specifieke voorbeeld is het natuurlijk vrij gemakkelijk te verifiëren, maar het gaat om het principe erachter :) Het is dus niet zozeer discussie, maar uitzoekwerk. Terwijl het spel- en tikfoutjestopic voor het lopendebandwerk is dat iedereen direct zou moeten kunnen aanpassen.

Overigens niet geheel ontopic, maar ik dacht dat we juist van het "dump alles maar in grote topics" af wilden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Topicstarter
(overleden)
RoD schreef op zondag 16 juni 2019 @ 15:54:
Ik denk dat het belangrijkste punt is dat de foutjes gemeld in het spel- en tikfoutjestopic door iedereen oplosbaar moeten zijn. Je foutje zoals gemeld in RobIII in "Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 45" kan ik makkelijk oplossen, omdat ik het artikel heb geschreven en dit dus gemakkelijk kan verifiëren. Iemand anders moet daar eerst in duiken om te kijken of wat jij daar zegt, ook daadwerkelijk klopt. Dus alhoewel het gaat om één cijfertje verschil, zit er wel wat meer werk achter dan slechts het cijfertje veranderen.
Dat snap ik, maar daarom zeg ik ook kleine foutjes (die idd iedereen kan oplossen). Als het gaat om een of andere nuanceverschil in een artikel over quantumcryptografie dan gaat het over iets heel anders; of het nou discussie of uitzoekwerk betreft. Mijn punt is dat de dingen (zie ook de andere links) die ik aandraag technically geen spel- of tikfout zijn en dus volgens de topictitel niet in dat topic horen.
Terwijl het spel- en tikfoutjestopic voor het lopendebandwerk is dat iedereen direct zou moeten kunnen aanpassen.
Ofwel: kleine foutjes. My point exactly.
Overigens niet geheel ontopic, maar ik dacht dat we juist van het "dump alles maar in grote topics" af wilden? :P
Ik vind 't either way allemaal best, maar kies dan iets and stick with it. Dat grote spel- en tikfoutjes topic was niet mijn idee ;) Hoewel ik voor elke post in dat topic een eigen topic ook niet snel zie gebeuren; er zijn soms nou eenmaal uitzonderingen. En de zaken die ik aanhaalde acht(te) ik geen eigen topic waardig. Vandaar de suggestie eens na te denken over een topictitel die iets meer toelaat dan enkel spel- en tikfoutjes ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-09 21:20
[KNIP!] verkeerde locatie... excuus

[ Voor 90% gewijzigd door Liquid-Man op 18-06-2019 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Probleem is dat het voor lezers moeilijk is om te bepalen wat een 'klein foutje' is. Je ziet nu al dat lezers af en toe spelfouten in een eigen topic gooien en inhoudelijke fouten in S&T. Door het onderscheid diffuser te maken zal dit in ieder geval niet minder worden en ik wil echt voorkomen dat daar inhoudelijke discussies gevoerd gaan worden.

Puur praktisch gezien is het voor de werkwijze van de redactie handiger het huidige onderscheid te handhaven. De eindredacteur houdt S&T in de gaten en verwerkt de taalkundige meldingen daar en voor de inhoudelijke problemen (groot en klein) is er een listing die meteen toont of en zo ja hoe vaak er gereageerd wordt. Bovendien zie je soms dat een melding van een klein inhoudelijk probleem reacties oplevert over andere inhoudelijke zaken die lezers willen aandragen, naast de inhoudelijke discussies redacteuren zo toch al voeren (opnieuw, over problemen groot en klein).

Ik zeg niet dat de huidige opzet perfect is, maar het onderscheid is in ieder geval duidelijk. Los daarvan volgt er bij het aandragen van kleine inhoudelijke fouten in S&T zelden tot nooit een terechtwijzing. Het wordt dus al gedoogd voor mensen die zelf vinden dat het te klein is voor S&T. Dat laatste wil ik echter niet stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-10 11:40

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Anders verander je de naam van het spel- en tikfoutjes bla bla naar
Kleine taalfoutentopic (alleen grammatica, spel en tikfoutjes), is dat niet een optie?

Edit: Rob had ook al zoiets gesuggereert:
k heb vaker dat soort -geen- spel- of tikfoutjes aangekaart in dat topic. Is het geen idee om dat topic te hernoemen naar iets als "spel-, tik- en andere kleine foutjes" of beter nog "het kleine foutjes topic" ofzo?
Ik denk inderdaad dat dat de lading beter dekt.

[ Voor 51% gewijzigd door Frozen op 20-06-2019 12:17 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Naar aanleiding van Vreemde actie van moderator werd ik op dit topic gewezen. Graag wil ik de discussie nogmaals aanslingeren. Ik snap dat het een soms kan uitnodigen voor het ander, maar zoals in het voorbeeld hier, is het gewoon zwaar overdreven om dergelijke foutjes in een apart topic te discussiëren. Het laat mij koud wie de aanpassing doet, en iedereen kan de auteur dan wel wijzen op 'Joh, HTTPS-certificaten zijn geen ding, TLS- (of eventueel) SSL-certificaten zijn een betere benaming daarvoor' lijkt mij meer dan voldoende feedback voor een redacteur bij een puntje zoals in dit voorbeeld.

Ik zou het werkelijk heel bureaucratisch vinden als dat echt de bedoeling is en er intern (zo komt het althans enigszins op mij over) weinig gecommuniceerd word over dit soort zaakjes.
Olaf schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:24:
Ik zeg niet dat de huidige opzet perfect is, maar het onderscheid is in ieder geval duidelijk. Los daarvan volgt er bij het aandragen van kleine inhoudelijke fouten in S&T zelden tot nooit een terechtwijzing. Het wordt dus al gedoogd voor mensen die zelf vinden dat het te klein is voor S&T. Dat laatste wil ik echter niet stimuleren.
Toch kan ik mij voorstellen dat kleine inhoudelijke foutjes niet zo groot opgeblazen hoeven te worden dat het allemaal uitbundig besproken moet worden op het forum. Dan is echt het einde zoek. Zou ik in een reactie zetten, dat het niet HTTPS- maar TLS-/SSL-certificaten zijn, wordt je ook op de vingers getikt (als je pech hebt), maar meestal sowieso verwezen naar het spel- en tikfoutjes topic om het daar te melden.

Het kan naar mijn idee echt niet de bedoeling zijn om van een mug een olifant te maken, maar dat is wat wel gebeurd met het voorbeeld uit deze reactie.

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 29-02-2020 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een overduidelijke fout zoals "https-certificaten" aanpassen naar het correcte "ssl-certificaten" zou iedereen in principe moeten kunnen. En zelfs als dat niet zo is voor een specifieke melding is het toch veel gebruikersvriendelijker om het berichtje even af te splitsen dan om de gebruiker op de vingers te tikken en te zeggen dat hij maar even een nieuw topic moet openen? Ik bedoel: de redactie mag blij zijn dat users betrokken genoeg zijn om dergelijke fouten te melden, is het nou echt nodig om dat lastiger en/of vervelender te maken dan nodig?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1