Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade moederbord, processor, geheugen en videokaart (?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-11 12:28
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Mijn huidige systeem
- Intel i5 3570K processor
- Asus P8Z77-V LX moederbord
- 8 GB DDR3 werkgeheugen
- Radeon RX 580 videokaart
- Crucial M500 SSD

Deze setup heb ik ongeveer 2 jaar geleden in elkaar geknutseld, maar ik merk nu toch dat het flink begint te verouderen. Gamen gaat niet meer zo soepel als het was.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor het spelen van Player Unknown Battlegrounds. Dit wil ik kunnen op minimaal full HD, met high settings en een fps van minimaal 100. Het zou een pluspunt zijn als de nieuwe setup later 1440 of 4k resolutie gamen aan kan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil mijn oude setup verkopen (geen idee wat ik hier voor krijg, ik hoop €150 a €200) en verder ongeveer €400 uitgeven, dus totaal ca. €550. Sowieso moeten moederbord, processor en het geheugen geupgradet worden. Videokaart mag eventueel nog later verbeterd worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niet van toepassing, in principe wordt het gehele systeem vervangen. Randapparatuur heb ik allemaal.

Edit: Ik heb een cooler die ik meeneem! Dit is een Mugen 3 of 4.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per sé, een lichte voorkeur voor Intel boven AMD. Maar niet leidend.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb een ATX kast, dus moederbord mag in principe van elk formaat zijn, maar voorkeur gaat uit naar een ATX formaat moederbord. Verder geen eisen.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb me 2 jaar lang niet meer bezig gehouden met componenten. Inmiddels is er vast ongelofelijk veel veranderd. Een aantal vragen:

- Is mijn videokaart nog voldoende voor deze tijd? Ik hoop van wel ;)
- Is 16 GB werkgeheugen voldoende of kan ik al beter naar 32 GB gaan kijken?
- Kan ik eventueel nog winst op snelheid behalen door mijn SSD te upgraden?

Ik heb natuurlijk Best Buys gecheckt van Tweakers. Ik kom in de laatste guides eigenlijk elke keer de Ryzen 5 2600 tegen. Nu zag ik ook dat daar een X-versie van is. Gaat me dat veel meer snelheid opleveren, mocht ik voor die processor kiezen? Overclocken doe ik niet, mocht dat het enige verschil tussen beiden zijn.

Het zou fijn zijn als ik weer 2 jaar vooruit kan met het nieuwe systeem.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
GrazendeKoe schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:19:
Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor het spelen van Player Unknown Battlegrounds. Dit wil ik kunnen op minimaal full HD, met hoogste settings en een fps van minimaal 100.
Trek de knip maar open. Minimaal een i5-8400/9400 icm een 1080 Ti/2080. Dat ga je niet redden binnen je budget.
Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/1532/graphs/Ultra.png

• GrazendeKoe
Uszka schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:34:
[...]

Trek de knip maar open. Minimaal een i5-8400/9400 icm een 1080 Ti/2080. Dat ga je niet redden binnen je budget.
[Afbeelding]
Oeh dat hard ik niet verwacht. Wat ik al dacht, ik heb geen idee wat er momenteel speelt in componentenland. Wat kan ik verwachten qua fps met een Ryzen 2600+ in combinatie met mijn videokaart?

• Uszka
GrazendeKoe schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:37:
Wat kan ik verwachten qua fps met een Ryzen 2600+ in combinatie met mijn videokaart?
50

• Eugene_85
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
@Uszka Ik vind een i5 8400 icm met een 1080Ti of 2080 een extreme overkill voor full HD gaming. Een 2080 is rond de 800 euro en dan nog eens 200 euro van de i5 er bovenop zit je op 1000 euro. Dat is 500 euro boven zijn budget en kan dus veel goedkoper.

@carebaer
Ik zou dan eerder gaan kijken naar een 1660ti die heb je al voor 320 euro. In combinatie met een i5 8400

i5 8400
pricewatch: Intel Core i5-8400 Boxed

GTX 1660Ti
pricewatch: MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X 6G

De GTX 1660Ti heeft een hele goede prijs prestatie verhouding en haalt in jouw game op 1080p ultra 80fps en nog 50fps op 1440p.
https://robustrigs.com/be...ounds-pubg-on-gtx-1660-ti

Dan moet je wel een andere mobo hebben en dan zou je deze optie kunnen nemen
pricewatch: Gigabyte B360M H

Met DDR4 geheugen zou ik voor deze gaan
https://azerty.nl/product...ce-lpx-16gb-geheugen-ddr4

Je bent dan ongeveer 100 euro boven je budget maar kan dan zeker even vooruit.

Succes :)

[ Voor 4% gewijzigd door Eugene_85 op 15-06-2019 11:15 ]

• Uszka
eugenemolenaar1 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:12:
@Uszka Ik vind een i5 8400 icm met een 1080Ti of 2080 een extreme overkill voor full HD gaming.
Dan heb je de vraag van @carebaer niet goed gelezen want daar gaf ik antwoord op. Aan TS of hij zijn verwachting naar beneden bijstelt om binnen budget te blijven of zijn budget omhoog gooit om aan zijn verwachtingen te voldoen.

• Eugene_85
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
@Uszka zeker zijn vraag wel goed gelezen alleen het budget met 500 euro verhogen om er een 2080 in te doen vind ik overkill. Het kan goedkoper en voor 100 euro meer is hij er ook :)

Vandaar mij reactie

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

GrazendeKoe schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:19:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor het spelen van Player Unknown Battlegrounds. Dit wil ik kunnen op minimaal full HD, met hoogste settings en een fps van minimaal 100. Het zou een pluspunt zijn als de nieuwe setup later 1440 of 4k resolutie gamen aan kan.
Erg flauw, maar Pubg is hier stiekem het grootste probleem bij deze eisen, niet eens je hardware.

Kies sowieso voor minimaal een 6 core of 4core/8thread CPU, anders bottleneck je de videokaart in deze game (en veel andere moderne titels zoals Battlefield en Assasins Creed). Maakt niet uit welke resolutie je spoeelt voor deze uitspraak.

Intel geeft je op dit moment de beste CPU prestaties voor het geld bij jouw gebruik (niet overclocken, alleen gamen) hoewel de aankomende Ryzen 3000 serie mogelijk gelijkwaardig is. Ga je wel overclocken is Intel relatief duur.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

eugenemolenaar1 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:27:
@Uszka zeker zijn vraag wel goed gelezen alleen het budget met 500 euro verhogen om er een 2080 in te doen vind ik overkill. Het kan goedkoper en voor 100 euro meer is hij er ook :)

Vandaar mij reactie
Iemand die min 100fps wilt halen, dan past dat niet bij het budget. Je kunt van alles kopen voor minder, maar dan haal je niet het gewenste. (zelfs nog klaar voor 1440p-4K) btw wil TS zijn GPU 'evt'pas later aanpassen

(i5-9400F is goedkoper en nieuwer dan een i5-8400, dus zonde om extra te betalen)

@carebaer oa nieuw wanneer binnenkort de AMD gpu uitkomen en nvidia super RTX, dan komen er wel meer videokaarten in V&A
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9400F Boxed€ 158,50€ 158,50
1MoederbordenASRock B365M Pro4€ 86,-€ 86,-
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 88,21€ 88,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 332,71

[ Voor 63% gewijzigd door Hackus op 15-06-2019 12:04 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• GrazendeKoe
Bedankt voor alle reacties. Wellicht moet ik dan mijn eisen qua settings in PUBG aanpassen. Laten we het houden op 1080 resolutie met alles op high in plaats van ultra.
Hackus schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:57:
[...]

Iemand die min 100fps wilt halen, dan past dat niet bij het budget. Je kunt van alles kopen voor minder, maar dan haal je niet het gewenste. (zelfs nog klaar voor 1440p-4K) btw wil TS zijn GPU 'evt'pas later aanpassen

(i5-9400F is goedkoper en nieuwer dan een i5-8400, dus zonde om extra te betalen)

@carebaer oa nieuw wanneer binnenkort de AMD gpu uitkomen en nvidia super RTX, dan komen er wel meer videokaarten in V&A
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9400F Boxed€ 158,50€ 158,50
1MoederbordenASRock B365M Pro4€ 86,-€ 86,-
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 88,21€ 88,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 332,71
Dit heeft zeker mijn aandacht getrokken en lijkt me een mooie manier om mijn PC te upgraden.

[ Voor 86% gewijzigd door GrazendeKoe op 15-06-2019 12:27 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GrazendeKoe schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:59:
Bedankt voor alle reacties. Wellicht moet ik dan mijn eisen qua settings in PUBG aanpassen. Laten we het houden op 1080 resolutie met alles op high in plaats van ultra.

[...]

Dit heeft zeker mijn aandacht getrokken en lijkt me een mooie manier om mijn PC te upgraden.
pricewatch: ASRock B365 Pro4 ATX versie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• GrazendeKoe
Ik zag inderdaad net dat het ging om een mini ATX en wilde net op zoek naar ATX formaat! Thanks! :)

• GrazendeKoe
Nou, alle onderdelen zitten er in en ik ga zodadelijk mijn eerst potje PUBG spelen.

Echter, er is één rariteit. Toen ik de PC voor het eerst opstartte draaide 1 fan van mijn videokaart niet en 2 casefans niet. De fan van mijn videokaart draait weer gewoon net als 1 van de 2 casefans.

Eén casefan moet ik echt een kleine slinger geven met mijn hand alvorens ie gaat draaien. Kapot is ie dus niet. Als ik de PC start die ik ook dat de fan poogt te gaan draaien, maar lijkt neit genoeg kracht te hebben.

Ik heb de hele PC vrij van stof gemaakt en er zit ook geen kabeltje voor of iets dergelijks.

Wat kan het probleem zijn?

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Heb je meerdere fans? Zo ja dan even omwisselen. Als die het nu wel goed doet dan kan het aan de fanheader liggen. Als die het nu ook niet doet dan is je fan kapot.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

12 volt fan aangesloten op 5v¿

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Uszka
Fanheader op een te laag startvoltage ingesteld in het BIOS.
Welke casefans/behuizing?
Welk moederbord?

• GrazendeKoe
Bedankt voor alle reacties. Hier had ik zelf nog niet aan gedacht!

Ik heb een ASRock B365M Pro4 moederbord en een antect behuizing.

• GrazendeKoe
Ik heb er nog even naar gekeken en deze fan zit aangesloten direct op de voeding via een stekker. Is dat een 5v aansluting?

• Uszka
Via molex waarschijnlijk op 12v. Kan je de fan niet aansluiten op het moederbord want dan kan je de draaisnelheid regelen.
Welk merk en type voeding heb je eigenlijk?

• GrazendeKoe
Uszka schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:33:
Via molex waarschijnlijk op 12v. Kan je de fan niet aansluiten op het moederbord want dan kan je de draaisnelheid regelen.
Welk merk en type voeding heb je eigenlijk?
Het stomme is dat het kabeltje van de fan te kort is om bij een aansluiting van het moederbord te komen. Daarnaast had ik de fan in mijn vorige systeem ook op de molex aangesloten en werkte ie perfect. De voeding is hetzelfde gebleven.

• Uszka
GrazendeKoe schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:01:
[...]

Het stomme is dat het kabeltje van de fan te kort is om bij een aansluiting van het moederbord te komen. Daarnaast had ik de fan in mijn vorige systeem ook op de molex aangesloten en werkte ie perfect.
Als de fan op 12v al niet gaat draaien is de interne weerstand te groot. Dan helpt alleen een nieuwe fan. Arctic F12 PWM is goed en goedkoop.
De voeding is hetzelfde gebleven.
Daarmee vertel je nog niet welk merk en type het is en of deze geschikt is voor nieuwe hardware. Dat stelt andere eisen aan een voeding dan je oude cpu en moederbord.

• GrazendeKoe
Uszka schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:14:
[...]

Als de fan op 12v al niet gaat draaien is de interne weerstand te groot. Dan helpt alleen een nieuwe fan. Arctic F12 PWM is goed en goedkoop.

[...]

Daarmee vertel je nog niet welk merk en type het is en of deze geschikt is voor nieuwe hardware. Dat stelt andere eisen aan een voeding dan je oude cpu en moederbord.
Sorry je hebt gelijk en bedankt voor je suggestie van de nieuwe fan, die ga ik checken.

Mijn voeding is een Cooler Master M2 Silent Pro van 520W.
Pagina: 1