Statisch geladen tijdens bouwen PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_XAD
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-03 07:30
Ik weet wel dat je onderdelen beschadigd als statisch geladen bent, maar hoe voorkom je dat je tijdens een GamePC built?

Atm niks gevonden of ik heb erover heen gekeken.

(Sorry als die in de verkeerde tag staat ik kon niks vinden dus pakte de tag die het dichts bij zat.)

Moet dat ook bij de begin van alles als je alles nieuw krijgt?

[ Voor 10% gewijzigd door D_XAD op 17-06-2019 07:23 ]

Beste antwoord (via D_XAD op 13-06-2019 11:24)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dan moet je even zoeken op "esd pc" en dan zijn er zat resultaten, sites en tips hoe je veilig(er) kan werken.

/edit: recent Veilig werken in een computer

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 13-06-2019 10:53 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dan moet je even zoeken op "esd pc" en dan zijn er zat resultaten, sites en tips hoe je veilig(er) kan werken.

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 13-06-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_XAD
MAX3400 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:52:

Ah thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 08:57
Ik houd als regel aan dat ik altijd eerst het metalen frame aanraak en dan pas een onderdeel. Dat heeft tot nu toe altijd prima gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_XAD
Tadango schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:22:
Ik houd als regel aan dat ik altijd eerst het metalen frame aanraak en dan pas een onderdeel. Dat heeft tot nu toe altijd prima gewerkt.
@Tadango Zoals die lippen van een stopcontact? Maar hoe vaak moet je dat doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
D_XAD schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:25:
[...]

Ik bedoel het metalen frame van de computer. Je wilt immers neutraal zijn tov de computer kast / onderdelen, niet het huis. Een PC kast die los op een kleedje ligt op een tafel kan juist heel anders geladen zijn dan de rest van het huis. Je moet altijd aarden tov van het onderdeel waaraan je werkt, dus de PC kast. Even het frame aanraken en dan de kast werkt prima. Pas ook op als je een kaart in de PC zet. Niet de kaart eerst het frame / moederbord laten aanraken, dan ontlaad je juist via de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

D_XAD schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:25:
[...]

Dat hangt er vanaf wat je allemaal doet. Rol je met je bureaustoel over de grond, veeg je met je sokken over de grond... er is vanalles wat er voor kan zorgen dat je opgeladen wordt.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Rob schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:28:
[...]

Dat hangt er vanaf wat je allemaal doet. Rol je met je bureaustoel over de grond, veeg je met je sokken over de grond... er is vanalles wat er voor kan zorgen dat je opgeladen wordt.
Elke keer als ik iets in de kast aan raak ik eerst de kast aan. Opladen kan met verkeerd weer heel snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_XAD
@Tadango @Rob Dus dan kan ik het beter op staan en op blote voeten doen?

Edit: Zijn die handschoenen die ze ook in het ziekenhuis gebruiken anti ESD?

[ Voor 34% gewijzigd door D_XAD op 13-06-2019 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nee, want dat garandeert niet dat je statisch ontlaad, zeker niet als je op vloerbedekking staat. Gewoon een esd polsbandje aanschaffen en deze aan de aarde van een stopcontact klemmen, dan ben je zeker een stuk ESD veiliger bezig.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

memphis schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:42:
...en deze aan de aarde van een stopcontact klemmen, dan ben je zeker een stuk ESD veiliger bezig.
Moet je wel zeker weten dat dit ook in de leidingen afgemonteerd zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_XAD
memphis schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:42:
Nee, want dat garandeert niet dat je statisch ontlaad, zeker niet als je op vloerbedekking staat. Gewoon een esd polsbandje aanschaffen en deze aan de aarde van een stopcontact klemmen, dan ben je zeker een stuk ESD veiliger bezig.
Dan ben je van aan een afstand verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

D_XAD schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:55:
[...]

En?

Een blikseminslag (wolk naar grond) is ook een ESD alleen iets heftiger. En er komt geen draadje aan te pas maar "de vonk" springt wel even 1800m over bijvoorbeeld.

Als je niet precies snapt wat er in Veilig werken in een computer geschreven is, dan kunnen we lang / kort proberen uit te leggen wat je wel / niet moet doen, maar dan gaat het waarschijnlijk ook niet duidelijker worden voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_XAD
MAX3400 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:04:
[...]

En?

Een blikseminslag (wolk naar grond) is ook een ESD alleen iets heftiger. En er komt geen draadje aan te pas maar "de vonk" springt wel even 1800m over bijvoorbeeld.

Als je niet precies snapt wat er in Veilig werken in een computer geschreven is, dan kunnen we lang / kort proberen uit te leggen wat je wel / niet moet doen, maar dan gaat het waarschijnlijk ook niet duidelijker worden voor je.
Ja snap ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

MAX3400 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:45:
[...]

Moet je wel zeker weten dat dit ook in de leidingen afgemonteerd zit ;)
Tja..... als je het vanuit de keuken, wasruimte of badkamer pakt mag je er wel vanuit gaan dat het zo is.
Maar inderdaad in een woonruimte of slaapkamer is een bedraad geaard stopcontact zeldzaam.
D_XAD schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:55:
[...]

En? je dient het polsbandje met aarde te verbinden zodat je statisch ontladen wordt. Kom je lengte te kort moet je maar een geaard (!!) verlengsnoer pakken of een ander los draadje trekken.

Wil je het helemaal goed doen neem je een set met ook een antistatische mat waar je de PC componenten op kunt leggen.

[ Voor 7% gewijzigd door memphis op 13-06-2019 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
memphis schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:22:
[...]

Tja..... als je het vanuit de keuken, wasruimte of badkamer pakt mag je er wel vanuit gaan dat het zo is.
Maar inderdaad in een woonruimte of slaapkamer is een bedraad geaard stopcontact zeldzaam.
Dat zegt niet veel goeds over de huizen waar jij in komt.

Een geaard stopcontact mag niet niet-geaard bedraad zijn. Dan hoort er een ander stopcontact te zitten.
Op die manier kun je natuurlijk geen enkele installatie vertrouwen (en is daarmee inherent gevaarlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

timberleek schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 01:17:
[...]

Een geaard stopcontact mag niet niet-geaard bedraad zijn. Dan hoort er een ander stopcontact te zitten.
Op die manier kun je natuurlijk geen enkele installatie vertrouwen (en is daarmee inherent gevaarlijk)
In een huis, dat ik in 2001 gekocht heb (en in 2018 verkocht), heb ik dat een aantal keren aangetroffen en direct vervangen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

[...]

Officieel zo opgeleverd zal je dat niet tegen komen maar als jij al een bestaand huis overneemt kan je het gepruts van een hobby-Bob niet uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
memphis schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 10:14:
[...]

Officieel zo opgeleverd zal je dat niet tegen komen maar als jij al een bestaand huis overneemt kan je het gepruts van een hobby-Bob niet uitsluiten.
Dat is zeker waar, maar heb het niet zo vaak gezien dat ik een correcte installatie als "zeldzaam" zou bestempelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_XAD
[...]

Uh 7/10 stopcontacten moeten of zijn geaard dus ja en als bij een stopcontact zit die niet geaard is dan gebruik je toch gwn een verlengdoos want daar zijn ze wel allemaal geaard.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Geen fleece dragen helpt ook al.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het 'officiele' antwoord is minstens een ESD polsbandje. Dingen als een ESD mat en jas zijn wat voor te zeggen als je regelmatige voor klanten dingen in elkaar zet, maar voor thuisgebruik voor die één keer per 3 jaar dat je een PC in elkaar zet is het gewoon overdreven.

Het 'onofficiele' antwoord is dat hoewel het meer risico is, veruit de meeste het gewoon doen door soms wat (blank) metaal van de kast aan te raken. En verder die favoriete trui die zo lekker knettert als je hem aan doet? Die dus even niet aan doen. Net als het niet op die vloerbedekking doen waarbij je met sokken lekkere schokken kan opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_XAD
Sissors schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 19:11:
Het 'officiele' antwoord is minstens een ESD polsbandje. Dingen als een ESD mat en jas zijn wat voor te zeggen als je regelmatige voor klanten dingen in elkaar zet, maar voor thuisgebruik voor die één keer per 3 jaar dat je een PC in elkaar zet is het gewoon overdreven.

Het 'onofficiele' antwoord is dat hoewel het meer risico is, veruit de meeste het gewoon doen door soms wat (blank) metaal van de kast aan te raken. En verder die favoriete trui die zo lekker knettert als je hem aan doet? Die dus even niet aan doen. Net als het niet op die vloerbedekking doen waarbij je met sokken lekkere schokken kan opbouwen.
Ik was sws al van plan om sokken uit te doen voor de zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Een ESD polsbandje is in principe voldoende, mits (!!) de kast is geaard. Dus voeding monteren, schakelaar op de voeding uit, voedingskabel in een geaard stopcontact en je behuizing moet geaard zijn. Dan kun je die behuizing ook als ESD mat gebruiken. Zie ook mijn sig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Wat ik doe is:

1. Schoenen met rubberen zool dragen
2. Elke keer kachel aanraken.
3. Behuizing aanraken
4. Als ik geen anti statisch folie heb leg ik alles heeeeeel voorzichtig op een handdoek
5. Pc afkoppelen en bootknop aantal seconden ingedrukt houden

Nooit problemen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:14

dragonhaertt

@_'.'

Gebruik aub geen "huis tuin en keuken" middeltjes om ESD veilig te werken. (zoals een handdoek...)
Gewoon een ESD polsbandje kopen en aan je behuizing vastklemmen.

Daarnaast is de "nog nooit problemen gehad" vaak niet eens correct. Als je RAM na 3-4 jaar niet meer werkt is dit ook een probleem. ESD schade uit zich niet altijd meteen. Ongeveer 80% van de elctronische defecten zijn het gevolg van ESD schade. Ook die processor die 3 jaar probleemloos werkt kan door ESD schade uiteindelijk overlijden.

Aarding is trouwens totaal overbodig. Zo lang jij, je kast, en je onderdeel dat je inbouwt allemaal hetzelfde potentiaal hebben is er niks aan de hand. Dit mag gerust op 5kV boven aardpotentiaal liggen.
Om ervoor te zorgen dat alles hetzelfde potentiaal krijgt zonder dat er hoge stromen gaan lopen gebruik je een ESD bandje met hoge weerstand (dissipatief)
Geleidende en isolerende materialen zijn no-go in ESD.

[ Voor 29% gewijzigd door dragonhaertt op 19-06-2019 09:20 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-05 11:38
[...]

Helaas genoeg stopcontacten in mijn huis die exact dit zijn: "geaard" uiterlijk, maar geen aardedraad.
Gemonteerd door een "professionele" eenmansklusser...
Pagina: 1