Algemeen antwoord: 115V is ruim voldoende om een stroom door je lichaam te sturen die dodelijk kan zijn.
Antwoord in het geval van de 115V waar het hier over gaat, en dus
enkel geldig is in deze situatie: Vanaf het moment dat je deze 115V aanraakt zal de spanning inzakken tot een veel lagere, veilige spanning.
Als ik het goed begrijp valt een paperclip in de voeding, en hier kan je vervolgens dood aan gaan?
Als je netsnoer contact maakt met je behuizing, staat de behuizing ook onder dezelfde spanning. Als dit een spanning van 230V is, dan is deze zeker dodelijk.
Nogmaals: als je installatie aangesloten is zoals het hoort (maw: voorzien van een aarding en ALS), dan wordt de spanning meteen onderbroken vanaf het moment dat dit gebeurt en wordt de gevaarlijke situatie vermeden.
Wat als je de voeding verkeerd erin schroeft, is er dan ook zo'n gevaar?
Wat bedoel je met verkeerd inschroeven? Op zijn kop? Verkeerde vijsjes? Loshangend? Of ben je van plan je voeding te doorboren met zelftappende schroeven?
Zolang je het normaal behandelt (en niet openmaakt) is de kans op elektrocutie zo goed als onbestaande. Er komt enkel laagspanning uit.
Als je het wel openmaakt, of er ineens een paar houtschroeven doorheen duwt (want ik heb de indruk dat ik best elk scenario voor mogelijk hou, als ik je berichten zo lees), dan loop je dit gevaar uiteraard wel...
Wat nou als de moederbord een standoff aanraakt, staat er dan ook 230 V op de behuizing?
Ondertussen is het hier al vaker aangehaald dat alle elektronica binnen in je computer op laagspanning werkt. Je gaat niets hoger dan 12V vinden. De standoffs op je moederbord zijn ervoor bedoeld om te voorkomen dat het moederbord de behuizing raakt. Als je die (correct) gebruikt gebeurt dit dus niet. Als je ze foutief (of niet) gebruikt wanneer dat nodig is, en het moederbord raakt de behuizing zal er een kortsluiting ontstaan en is ze stuk. Voor jezelf als persoon is er geen gevaar.
Of bijvoorbeeld als de voeding tijdens transport kapot gaat, kan dan een fasedraad stuk gaan of los komen? Graag wil ik antwoord op deze praktische vragen.
Alles kan. Daarom dat er een boek van 413 pagina's bestaat met alle veiligheidsmaatregelen in die getroffen moeten worden bij elektrische installaties, om ongelukken te voorkomen.
Zit de fasedraad in het netsnoer of in de voeding zelf?
Je sluit het netsnoer aan op je voeding. Er komt dus netspanning binnen in je voeding.
Mijn kast is geverfd (Corsair 200R), is het dan minder erg als het onder spanning staat? Niet alsof ik het goed wil praten dat ik het niet geaard aansluit.
Hoezo valt dit niet onder goedpraten?
Je wasmachine is ook geverfd. Waarom aarden we die wel denk je?
Werkt de aardlekschakelaar als er 230 V op de kast staat? Eerder las ik van wel. Maar deze werkt zeker niet snel genoeg, je kunt alsnog een dodelijke schok krijgen.
Een ALS springt pas vanaf de moment er een stroomverschil optreedt tussen fase en neuter (maw: als er een stroom wegloopt naar de aarde). Dit kan ofwel via een aarding zijn, of via een menselijk lichaam.
Als een aarding aanwezig is springt deze vanaf de moment dat de situatie optreedt en is er dus nooit een gevaar.
Als er geen aarding aanwezig is blijft de gevaarlijke situatie bestaan tot er iemand de kast aanraakt en de stroom een weg naar de aarde biedt. Met wat geluk zal je ALS springen, maar of dat op tijd is....? Een standaard ALS schakelt af bij een verliesstroom van 300mA. 20mA is voldoende om je te doden.
Dus ja, hij zal werken. Maar neen, niet zoals het hoort, en niet op tijd. Hij hoort af te springen vanaf dat de gevaarlijke situatie optreedt, en dat kan hij niet als je installatie niet geaard is.
Ik denk dat ik van de horde van mensen blijf die niet geaard hun pc gebruiken. Ook is een belangrijk punt dat wat jullie zeggen niet 100% betrouwbaar is, sinds jullie geen bronnen citeren of veel duimpjes omhoog krijgen. Ik kan persoonlijk ook niet veel andere bronnen vinden, dat is waarom ik genoodzaakt deze thread moest starten.
Succes ermee. Aangezien we geen bronnen citeren of "duimpjes omhoog krijgen" kunnen we je niets meer bijbrengen vrees ik.
Voor alle anderen die deze thread ooit zouden lezen: Bedenk even dat men zegt
"Stop je vingers niet in het stopcontact", en niet
"Stop je vingers niet in het stopcontact, tenzij ze te dik zijn". Of
"Kijk nooit in de loop van een geweer", en niet
"Kijk nooit in de loop van een geweer dat geladen is".
Of nog:
"Draag je gordel in de auto", ipv.
"Draag je gordel in de auto als je denkt dat je gaat botsen".