Goedenavond,
Sinds kort een koophuis en aan het kijken naar zonnepanelen.
Hierbij verschillende aanbieders benaderd, echter nog een aantal openstaande vragen waar ik niet geheel uitkom.
De situatie:

Real life (nog zonder kapel!)

Hoogte

Breedte

Zonatlas

Nu heb ik een aantal offertes opgevraagd voor 5 panelen (heb er ook van 6 maar dan komt een paneel ongunstig te liggen)
Offertes

Terugverdientijd mbv excel van dit forum uitgaande van 83% rendement (Wp --> kWh/jaar) voor de aanbieding van shop 4:

Mijn vragen zijn als volgt:
Sinds kort een koophuis en aan het kijken naar zonnepanelen.
Hierbij verschillende aanbieders benaderd, echter nog een aantal openstaande vragen waar ik niet geheel uitkom.
De situatie:
- huidig verbruik zo'n 120 kWh per maand (2pax) ~ 1500 kWh per jaar
- schuin dak 36 graden Z-ZW
- minimale schaduw (enkel een paar pijpjes met naar mijn ervaring weinig impact
- slechts plek voor 5 of misschien 6 panelen

Real life (nog zonder kapel!)

Hoogte

Breedte

Zonatlas

Nu heb ik een aantal offertes opgevraagd voor 5 panelen (heb er ook van 6 maar dan komt een paneel ongunstig te liggen)
Offertes

Terugverdientijd mbv excel van dit forum uitgaande van 83% rendement (Wp --> kWh/jaar) voor de aanbieding van shop 4:

Mijn vragen zijn als volgt:
- De breedte van het dak is 5.19m, Zal 5 panelen verticaal mogelijk zijn? De meeste installateurs zeggen "mot wel goekomme" maar krijg er niet echt een duidelijke vinger achter. Zo nee, wat zou een mogelijk legplan zijn?
- De prijzen van "Shop 4" zijn duidelijk het laagst. Echter deze gebruikt een Trannergy omvormer. Is dit een ok ding? De meesten bieden GoodWe aan en ik kan er online weinig over vinden
- Uit het vergelijk blijkt dat de €/Wp eigenlijk voor het laagste paneel het gunstigst is, evenals de terugverdientijd. Hoe verhouden deze oudere (want dat zijn het) Talesun panelen tenopzichte van de nieuwere 290+ W versies? Zou het lonen om, vanwege betere technieken, mogelijk hoger rendement (de aanbieder gebruikt een constant rendement van 83%) toch voor de hogere Wp panelen te gaan?
- Zijn deze prijzen een beetje concurrerend? Ik kan het zelf helaas niet leggen maar ik zie her en der op het forum prijzen van 1,10 euro per Wp, dat lijkt me erg laag.
- Is het eenvoudig om eventueel later op de kapel nog een of twee panelen "bij te plaatsen" incl electra?