Internetaansluiting jaren 30 woning tijdens verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-03 22:55
Hoi,

Ik ben bezig met het internet vraagstuk tijdens onze verbouwing van een jaren 30 woning (met HR++ glas en beton vloer op de badkamers); hoe leg ik een zo goed mogelijk internetnerwerk aan zodat we overal een stabiel wifi netwerk hebben en op bepaalde punten (slaapkamers, woonkamer e.d.) een internetkabel kunnen aansluiten
Ik ben nogal een leek op dit gebied, maar begreep laatst wel dat Wifi icm 5G de toekomst hebben; heeft het dan nog nut om heel veel te gaan werken met ethernetaansluitingen?

Op de begane grond wil ik achter de televisie ethernetaansluitingen plaatsen voor mijn TV, PS4, Sonos connect, Hue bridge en toekomstige Sonos Beam. Ik twijfel tussen 1 ethernetaansluiting icm een switch of om direct 8 ethernetaansluitingen te plaatsen in een wandcontactdoos. De switch lijkt mij gemakkelijker qua ruimte.
Er komt ook een Evo Home systeem maar dit draait op WIFI en komt niet in de TV kast.

We hebben op de eerste verdieping twee badkamers en twee slaapkamers. Ik wil in de twee slaapkamers beide een ethernetaansluiting creeeren voor als we er eventueel een bureau willen plaatsen of een TV willen ophangen. In de twee badkamers komen beide een Sonos One die ik het liefst aansluit op een ethernetaansluiting tenzij ik middels een ander systeem een heel sterk WIFI netwerk kan creeeren.
Op de zolder wil ik ook een ethernetaansluiting en optimaal wifi netwerk hebben.

Mijn idee vooralsnog is:

- Groene kabel van Ziggo komt in de wonnkamer binnen (deze wordt niet verplaatst, werd te omslachtig via mijnaansluitingen.nl) vanaf dat witte kastje wil ik een cat6 kabel laten trekken naar de meterkast.
- In de meterkast wil ik ook een netwerk switch? of router? plaatsen om vanaf daar de cat6 kabels te kunnen trekken naar de slaapkamers en zolder verdieping
- Dan wil ik op de begane grond, eerste verdieping en zolder een goed WIFI netwerk creeeren. Moet ik nu gaan denken aan Acces Points of om op iedere verdieping routers te plaatsen? Ik las uit een forum van 2016 iets over Ubiquiti. Stel ik plaats een Ubiquiti op iedere verdieping, kan ik dan een optimaal WIFI netwerk creeeren?

Hoor graag jullie tips en/of ervaringen, vind het nogal een puzzel :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Om een stabiel netwerk binnenshuis aan te leggen, waarbij je ook goede connecties hebt tussen apparaten onderling, is het zeker aan te raden een bekabeld netwerk aan te leggen. De snelheid van bedraad ethernet versus WiFi is echt veel beter, en zal dat ook de komende tijd wel blijven. Nu is 1 Gbps redelijk standaard voor bedraad ethernet, maar 10 Gbps is ook al flink in opkomst; werkelijke snelheden van WiFi, ook 5 GHz (theoretisch wel >1 Gbps, maar in de praktijk niet), liggen daar nog flink onder.

Een bedraad netwerk helpt ook enorm bij het creeeren van een stabiel WiFi netwerk in huis, omdat je dan al je Access Points (APs) bedraad kunt aansluiten. Dat werkt een stuk beter dan dat je APs via WiFi onderling moeten communiceren (vaak 'mesh' genoemd, al is die benaming wat verwarrend in het gebruik).

Dan je plan:

Op de begane grond wil ik achter de televisie ethernetaansluitingen plaatsen voor mijn TV, PS4, Sonos connect, Hue bridge en toekomstige Sonos Beam. Ik twijfel tussen 1 ethernetaansluiting icm een switch of om direct 8 ethernetaansluitingen te plaatsen in een wandcontactdoos. De switch lijkt mij gemakkelijker qua ruimte.
Je hoeft geen 8 ethernetaansluitingen naast elkaar te zetten inderdaad. In dit geval is op die plek een switch neerzetten een prima idee. Die switch kun je direct aansluiten (net als de switch in de meterkast) op je modemrouter (Ziggo ConnectBox).

- Groene kabel van Ziggo komt in de wonnkamer binnen (deze wordt niet verplaatst, werd te omslachtig via mijnaansluitingen.nl) vanaf dat witte kastje wil ik een cat6 kabel laten trekken naar de meterkast.
Lijkt me prima.

- In de meterkast wil ik ook een netwerk switch? of router? plaatsen om vanaf daar de cat6 kabels te kunnen trekken naar de slaapkamers en zolder verdieping.
Je Ziggo ConnectBox is ook al een router, dus je hebt niet perse een router nodig. Je kunt hier prima af met een switch in de meterkast.

- Dan wil ik op de begane grond, eerste verdieping en zolder een goed WIFI netwerk creeeren. Moet ik nu gaan denken aan Acces Points of om op iedere verdieping routers te plaatsen? Ik las uit een forum van 2016 iets over Ubiquiti. Stel ik plaats een Ubiquiti op iedere verdieping, kan ik dan een optimaal WIFI netwerk creeeren?
Veel mensen hier op het forum zweren inderdaad bij Ubiquiti, maar andere merken kunnen ook prima functioneren. Het helpt inderdaad als je op strategische plekken in huis een Access Point (AP) plaatst. Waar in huis je dat doet, hangt heel erg af van hoe je huis er uit ziet. Zelf red ik (jaren 80 huis) de hele woning prima met alleen de ConnectBox (die zelf ook een WiFi signaal uitzend) en een extra AP op zolder (en niets op de 1e verdieping). Wat voor jou werkt zal even wat trial-and-error zijn. Of schets eens hoe je huis er uit zal zien, en wat voor muren en plafonds het heeft (hout, beton, zwaar gewapend beton, etc.) dan kunnen mensen hier je ook wel advies geven.

[ Voor 60% gewijzigd door Cpt.Morgan op 11-06-2019 16:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik ben nogal een leek op dit gebied, maar begreep laatst wel dat Wifi icm 5G de toekomst hebben; heeft het dan nog nut om heel veel te gaan werken met ethernetaansluitingen?
Ja, ja en nog eens ja. Maak onderscheid tussen access technologie (je internetverbinding) en je binnenhuisnetwerk. Ongeacht of je via coax, 5G of wat dan ook verbindt met het internet moet je binnenhuis alles aansluiten op die verbinding. Lang verhaal kort: hoe hoger de draadloze eisen en prestaties, des te essentieler een goede bedrade backbone ervoor. Zeker als je de boel toch gaat verbouwen doodsimpel, goedkoper, sneller en stabieler dan elk alternatief.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
Het liefste heb je imo in elke kamer (wellicht niet in de badkamer en toilet), minstens 1x UTPm indien geen issue ook 1x aansluiting in het plafond (accespoint aansluiting).

AP kan via een PoE switch dan gevoed worden.

De muurt aansluiting kan je dan gebruiken voor een laptop (docking station?) of voor een TV.

Waarom ook plafond? Omdat de frequenties van al dat draadloze "spul" steeds hoger wordt (dus steeds minder door muren kan).

Makkelijkste is dus iedere kamer, wordt 60ghz bijv een wifi mogelijkheid heb je er de mogelijkheid toe.. (als je toch al kabels aan t trekken bent/gaat...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
Ik kan Ubiquiti aanbevelen. Zorg wel dat je AP’s uit de AC lijn of de HD lijn neemt. Ik raad je af om dan ook nog gebruik te maken van de Wifi van je connectbox. Het kan inderdaad prima werken, maar mijn ervaringen met alles UniFi is toch net iets beter. Ook zijn er weinig merken die een betere prijs/performance verhouding bieden.

Als je zeker wilt weten waar je het beste een AP kan plaatsen dan moet je even een AP bestellen en gewoon meten. Let wel op dat je dit niet doet als dingen als tegels nog niet aanwezig zijn. Dan kun je bedrogen uitkomen als later alles afgewerkt is.

Ik neem aan dat het wat te duur wordt om elke ruimte van een AP te voorzien en vaak is dat ook niet nodig. Hangt erg af van de muren en obstakels. Beton blockt meer dan hout bijvoorbeeld. Mocht je toch in elke ruimte een AP hangen zorg dan vooral ervoor dat je het zendvermogen terugschroeft.

Mocht je nog nieuwe buizen en kabels kunnen trekken, probeer de AP’s dan midden in de ruimte aan het plafond te hangen.

[ Voor 61% gewijzigd door Qlimaxxx op 11-06-2019 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
dion_b schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:52:
[...]

Ja, ja en nog eens ja. Maak onderscheid tussen access technologie (je internetverbinding) en je binnenhuisnetwerk. Ongeacht of je via coax, 5G of wat dan ook verbindt met het internet moet je binnenhuis alles aansluiten op die verbinding. Lang verhaal kort: hoe hoger de draadloze eisen en prestaties, des te essentieler een goede bedrade backbone ervoor. Zeker als je de boel toch gaat verbouwen doodsimpel, goedkoper, sneller en stabieler dan elk alternatief.
Dankjewel, was laatst bij een predictions event en daar ging het over de opkomst van 5G (vooral in China en de VS), vandaar mijn vraag. Zie dit rapport, vond het wel interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Dutch2007 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:01:
Het liefste heb je imo in elke kamer (wellicht niet in de badkamer en toilet), minstens 1x UTPm indien geen issue ook 1x aansluiting in het plafond (accespoint aansluiting).

AP kan via een PoE switch dan gevoed worden.

De muurt aansluiting kan je dan gebruiken voor een laptop (docking station?) of voor een TV.

Waarom ook plafond? Omdat de frequenties van al dat draadloze "spul" steeds hoger wordt (dus steeds minder door muren kan).

Makkelijkste is dus iedere kamer, wordt 60ghz bijv een wifi mogelijkheid heb je er de mogelijkheid toe.. (als je toch al kabels aan t trekken bent/gaat...)
Leg je die UTPm kabel dan op je gipsplaten plafond of creeer je ook daadwerkelijk een 'plafond' contactdoos met ethernetaansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan ook gewoon een loze 16 mm buis doen.. en afsluiten met een blindplaatje? kan zowel op de muur als in het plafond.. wil je 2 kabels zou ik toch voor 19mm gaan..

en ach een loze leiding kan je dan voor meer dingen gebruiken dan alleen je netwerkkabel :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Een bedraad netwerk helpt ook enorm bij het creeeren van een stabiel WiFi netwerk in huis, omdat je dan al je Access Points (APs) bedraad kunt aansluiten.
Helder, had al verwacht dat zo'n AP het beste werkte wanneer je dit bedraad aansluit. En ik begrijp het verschil tussen een AP en een Router. Maar wat werkt nu het beste? Of is dat niet zo simpel te beantwoorden / afhankelijk van wat je het beste vind? Van een collega van de afdeling IT hier op werk begrijp ik dat mijn Ziggo router prima is en als ik dat combineer met 1 router op de eerste verdieping of zolder dat prima moet zijn. Zolang je de ssid naam en wachtwoord gelijk zet. Die oplossing is natuurlijk een stuk goedkoper.
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:30:
Zelf red ik (jaren 80 huis) de hele woning prima met alleen de ConnectBox (die zelf ook een WiFi signaal uitzend) en een extra AP op zolder (en niets op de 1e verdieping). Wat voor jou werkt zal even wat trial-and-error zijn. Of schets eens hoe je huis er uit zal zien, en wat voor muren en plafonds het heeft (hout, beton, zwaar gewapend beton, etc.) dan kunnen mensen hier je ook wel advies geven.
Het is niet zo'n groot huis. Gaat om 40m2 per verdieping en een zolder van circa 30m2, ongeveer 110m2 in totaal en een tuin van ongeveer 40m2. Zit wel in een dichtbevolkte buurt. Ik heb de plafonds goed volgestopt met 140mm steenwol en op de badkamers zwaluwstaatplaten gelegd en dit laten afstorten met anhydriet (soort beton). Op de begane grond gaat het om enkelsteens muren en op de eerste verdieping heb ik de meeste tussenmuren verwijderd en vervangen voor metal studs icm steenwol 45mm, 2x 18mm underlayment en 2x12,5mm gipsplaat.

Ik verwacht dat ik met 1 acces point of router op de eerste verdieping wel voldoende bereik creëer. We zijn ook (nog) maar met z'n tweeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
SMSfreakie schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:23:
je kan ook gewoon een loze 16 mm buis doen.. en afsluiten met een blindplaatje? kan zowel op de muur als in het plafond.. wil je 2 kabels zou ik toch voor 19mm gaan..

en ach een loze leiding kan je dan voor meer dingen gebruiken dan alleen je netwerkkabel :-)
Goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Jamesco schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:25:
[...]
Helder, had al verwacht dat zo'n AP het beste werkte wanneer je dit bedraad aansluit. En ik begrijp het verschil tussen een AP en een Router. Maar wat werkt nu het beste? Of is dat niet zo simpel te beantwoorden / afhankelijk van wat je het beste vind? Van een collega van de afdeling IT hier op werk begrijp ik dat mijn Ziggo router prima is en als ik dat combineer met 1 router op de eerste verdieping of zolder dat prima moet zijn. Zolang je de ssid naam en wachtwoord gelijk zet. Die oplossing is natuurlijk een stuk goedkoper.
Of je een router als AP gebruikt (zie hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point) of een dedicated AP neerzet maakt niet veel uit. Maar een 2e router, als router gebruiken zou ik niet doen. Dan creeer je juist 2 verschillende netwerken die niet met elkaar kunne communiceren.

En om je devices te laten roamen tussen je alle APs is dat de volgende instellingen allemaal _identiek_ zijn tussen de APs (dus niet alleen SSID en wachtwoord):

* SSID
* password
* authenticatiemethode
* encryptiemethode
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Tussen diverse fabrikanten kan dat soms wat tricky zijn, door beperkingen in de firmware van apparatuur of verschillen in naamgeving. Maar _als_ het identiek is ingesteld, zal het ook prima werken. Soms kan het wel prettig zijn om een apart SSID voor 2.4 GHz en 5 GHz te kiezen, zo kun je zorgen dat je 5 GHz compatibele apparaten ook echt op 5 GHz verbonden blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Cpt.Morgan op 11-06-2019 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:29:
[...]

Of je een router als AP gebruikt (zie hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point) of een dedicated AP neerzet maakt niet veel uit. Maar een 2e router, als router gebruiken zou ik niet doen. Dan creeer je juist 2 verschillende netwerken die niet met elkaar kunne communiceren.

En om je devices te laten roamen tussen je alle APs is dat de volgende instellingen allemaal _identiek_ zijn tussen de APs (dus niet alleen SSID en wachtwoord):

* SSID
* password
* authenticatiemethode
* encryptiemethode
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Tussen diverse fabrikanten kan dat soms wat tricky zijn, door beperkingen in de firmware van apparatuur of verschillen in naamgeving. Maar _als_ het identiek is ingesteld, zal het ook prima werken. Soms kan het wel prettig zijn om een apart SSID voor 2.4 GHz en 5 GHz te kiezen, zo kun je zorgen dat je 5 GHz compatibele apparaten ook echt op 5 GHz verbonden blijven.
Dankjewel, lijkt mij dan gemakkelijker om een extra AP te plaatsen op de eerste verdieping of zolder. Ik zag ook dat TP-link een drievoudig systeem heeft waarbij je het eerste AP gebruikt als router ipv de connect box van Ziggo. Is dat nog wenselijk of is het voldoende om te beginnen met 1`AP en die te bedraden met een UTP kabel vanuit mijn switch in de meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Jamesco schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:34:
[...]
Dankjewel, lijkt mij dan gemakkelijker om een extra AP te plaatsen op de eerste verdieping of zolder. Ik zag ook dat TP-link een drievoudig systeem heeft waarbij je het eerste AP gebruikt als router ipv de connect box van Ziggo. Is dat nog wenselijk of is het voldoende om te beginnen met 1`AP en die te bedraden met een UTP kabel vanuit mijn switch in de meterkast?
Als je zo'n systeem koopt, moet je je Ziggo Connectbox in Bridge mode laten zetten, anders ga je mogelijk tegen problemen aanlopen. Zelf zou ik gewoon eerst 1 AP neerzetten en kijken of je daarmee voldoende dekking hebt. Zo niet, kun je er altijd nog APs bijzetten op andere plekken waar je een UTP wandcontactdoos maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:49:
[...]

Als je zo'n systeem koopt, moet je je Ziggo Connectbox in Bridge mode laten zetten, anders ga je mogelijk tegen problemen aanlopen. Zelf zou ik gewoon eerst 1 AP neerzetten en kijken of je daarmee voldoende dekking hebt. Zo niet, kun je er altijd nog APs bijzetten op andere plekken waar je een UTP wandcontactdoos maakt.
Oké, ik ga beginnen met 1 AP. Die van Ubiquiti zijn dan neem ik aan prima om mee te beginnen? Nu het nog mogelijk is; is het handig om dit direct aan het plafond te bevestigen ipv aan de muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Jamesco schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:55:
[...]
Oké, ik ga beginnen met 1 AP. Die van Ubiquiti zijn dan neem ik aan prima om mee te beginnen? Nu het nog mogelijk is; is het handig om dit direct aan het plafond te bevestigen ipv aan de muur?
Die van Ubiquiti zijn veel mensen hier heel tevreden over, zelf geen ervaring mee. Hoe je het moet monteren en aansluiten hangt van het model af. Kijk daar even goed naar. Veel Ubiquiti APs hebben ook geen normale voeding, maar krijgen PoE (eventueel via een bijgeleverde PoE injector). Kijk dus even goed wat je koopt.

En let goed op bij het instellen van WiFi op je ConnectBox en de Ubiqiuiti, het kan even puzzelen zijn voor je roaming goed werkt, omdat de instelmogelijkeden op de ConnectBox wat beperkt zijn. Maar het kan goed werken, als je alles instelt zoals ik boven postte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Qlimaxxx schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:02:
Ik kan Ubiquiti aanbevelen. Zorg wel dat je AP’s uit de AC lijn of de HD lijn neemt. Ik raad je af om dan ook nog gebruik te maken van de Wifi van je connectbox. Het kan inderdaad prima werken, maar mijn ervaringen met alles UniFi is toch net iets beter. Ook zijn er weinig merken die een betere prijs/performance verhouding bieden.

Als je zeker wilt weten waar je het beste een AP kan plaatsen dan moet je even een AP bestellen en gewoon meten. Let wel op dat je dit niet doet als dingen als tegels nog niet aanwezig zijn. Dan kun je bedrogen uitkomen als later alles afgewerkt is.

Ik neem aan dat het wat te duur wordt om elke ruimte van een AP te voorzien en vaak is dat ook niet nodig. Hangt erg af van de muren en obstakels. Beton blockt meer dan hout bijvoorbeeld. Mocht je toch in elke ruimte een AP hangen zorg dan vooral ervoor dat je het zendvermogen terugschroeft.

Mocht je nog nieuwe buizen en kabels kunnen trekken, probeer de AP’s dan midden in de ruimte aan het plafond te hangen.
Heb je dan ook de Unifi router ipv de connectbox? En dan heb ik dus niet een Cat6 kabel in mijn plafond nodig maar een PoE kabel aansluiting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jamesco schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:14:
[...]

Dankjewel, was laatst bij een predictions event en daar ging het over de opkomst van 5G (vooral in China en de VS), vandaar mijn vraag. Zie dit rapport, vond het wel interessant :)
Interessant stuk, maar omdat het zo kort is gaat het niet in op de randvoorwaarden. Belangrijkste is wat 5G exact geacht wordt te vervangen. In de VS vervangt het DSL over zeer lange afstanden en in China vervangt het vaak helemaal niets. Daar gaat het enorm verschil maken. Waar het veel minder toegevoegde waarde biedt is waar al een hoogwaardige, fijnmazige infrastructuur ligt, dus op de plekken die nu al de ranglijsten van breedbandpenetratie en - performance aanvoeren. Zoals bijvoorbeeld Nederland, specifieker stedelijk gebied in Nederland. Als je al FttH/FttC of DOCSIS hebt, biedt 5G geen hogere performance - en nog relevanter, de kosten per GB in aanleg en onderhoud zijn hoger dan bestaand infra gebruiken. Het gaat dus noch sneller noch goedkoper zijn als je nu al een prima verbinding kunt hebben.

In de buitengebieden is het een ander verhaal, daar gaat het verschil als dag en nacht leveren aangezien men daar vergelijkbare brakke diensten heeft als in de VS.

Maar... al woonde je in de ideale use-case voor 5G, dan nog gaat het om een access-technologie en zou je iets anders (moeten) gebruiken om de verbinding binnenhuis te verdelen, en daarvoor geldt exact hetzelfde als voor internetverbinding via FttH, FttC of DOCSIS ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Jamesco schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:10:
[...]

Heb je dan ook de Unifi router ipv de connectbox? En dan heb ik dus niet een Cat6 kabel in mijn plafond nodig maar een PoE kabel aansluiting?
Ik gebruik zelf een USG, maar neig tegenwoordig meer naar EdgeRouters. Maar dit heeft alleen zin als je de extra functionaliteit ook gaat gebruiken. Als ke geen strikt gescheiden gastennetwerk wilt (toegang tot Sonos of Chromecast verbieden kan ook zonder geavanceerde router) of andere meer geavanceerde zaken dan kun je prima uit de voeten met de Connextbox als router. Je kunt ook nog altijd later een router kopen en dan pas het modem in bridge zetten.

Er zijn geen speciale POE-kabels. Cat5e of hogere is allemaal beschikt voor POE. Zorg vooral dat het 100% koper is en niet CCA.

Edit:
Een losse router als AP instellen is vooral leuk als je nog een router hebt liggen. Voor rond de 80 euro ga je weinig AP’s of routers vinden die een betere internetervaring bieden dan bijvoorbeeld de UniFi AP AC Lite. Zelfs als is het AP gedeelte on par met de UniFi, er zit sowieso extra (overbodige) hardware in zoals een switch en het feit dat het een router is. Dat kost nou eenmaal geld. Daarnaast is UniFi gericht op de zakelijke markt (en de prosumer/tweakers). Een TP-link, Asus of Netgear is en blijft bedoeld voor de doorsnee consument. Dat merk je aan stabiliteit, kwaliteit van de meegeleverde software en firmware en (officieel ondersteunde) functionaliteit. Nu ben je zelf ook een consument, maar zakelijke hardware is vaak van betere kwaliteit en daarom ook duurder. Nu kun je zakelijke producten kopen voor vrijwel dezelfde prijs als consumentenspul. Is een nobrainer als je het mij vraagt.

Nog een belangrijke factor: AP’s wil je het liefst niet verstoppen. Elke obstakel kost je hoe dan ook performance. UniFi AP’s kunnen vaak op veel minder weerstand van de vrouw des huizes rekenen dan een Asus met 9 antennes. :9

[ Voor 41% gewijzigd door Qlimaxxx op 11-06-2019 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Qlimaxxx schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:22:
[...]

Ik gebruik zelf een USG, maar neig tegenwoordig meer naar EdgeRouters. Maar dit heeft alleen zin als je de extra functionaliteit ook gaat gebruiken. Als ke geen strikt gescheiden gastennetwerk wilt (toegang tot Sonos of Chromecast verbieden kan ook zonder geavanceerde router) of andere meer geavanceerde zaken dan kun je prima uit de voeten met de Connextbox als router. Je kunt ook nog altijd later een router kopen en dan pas het modem in bridge zetten.

Er zijn geen speciale POE-kabels. Cat5e of hogere is allemaal beschikt voor POE. Zorg vooral dat het 100% koper is en niet CCA.

Edit:
Een losse router als AP instellen is vooral leuk als je nog een router hebt liggen. Voor rond de 80 euro ga je weinig AP’s of routers vinden die een betere internetervaring bieden dan bijvoorbeeld de UniFi AP AC Lite. Zelfs als is het AP gedeelte on par met de UniFi, er zit sowieso extra (overbodige) hardware in zoals een switch en het feit dat het een router is. Dat kost nou eenmaal geld. Daarnaast is UniFi gericht op de zakelijke markt (en de prosumer/tweakers). Een TP-link, Asus of Netgear is en blijft bedoeld voor de doorsnee consument. Dat merk je aan stabiliteit, kwaliteit van de meegeleverde software en firmware en (officieel ondersteunde) functionaliteit. Nu ben je zelf ook een consument, maar zakelijke hardware is vaak van betere kwaliteit en daarom ook duurder. Nu kun je zakelijke producten kopen voor vrijwel dezelfde prijs als consumentenspul. Is een nobrainer als je het mij vraagt.

Nog een belangrijke factor: AP’s wil je het liefst niet verstoppen. Elke obstakel kost je hoe dan ook performance. UniFi AP’s kunnen vaak op veel minder weerstand van de vrouw des huizes rekenen dan een Asus met 9 antennes. :9
Dank voor de uitleg (van iedereen). Ik begrijp wat ik moet doen en weer wat nieuws geleerd! En zo’n asus met 9 tentakels had ik inderdaad niet kunnen verdedigen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch2007
Jamesco schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:10:
[...]

1) type kabel = UTP (unshielded twistel pair; onbeschermde bekabeling)
2) CAT6 = "kwaliteit", hoe hoger hoe beter, meer is niet perse nodig als CAT6

PoE = Power ethernet, gaat over elke UTP kabel.

waarom ik het plafond aanraad --> https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AP_DS.pdf (zie pagina 11).

Voor aan een muur zijn de in-wall access points

Een access point "straalt" in een bubbel en laat midden in de kamer (of vloer/verdieping) het plafond daar het beste voor zijn ;) .

Overal (patchpunten) hoeft *zeker* niet, maar kan eea wel future proof maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Dutch2007 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:14:
[...]

1) type kabel = UTP (unshielded twistel pair; onbeschermde bekabeling)
2) CAT6 = "kwaliteit", hoe hoger hoe beter, meer is niet perse nodig als CAT6

PoE = Power ethernet, gaat over elke UTP kabel

Overal (patchpunten) hoeft *zeker* niet, maar kan eea wel future proof maken.
Even dubbelcheck; als ik een switch koop en daar de AP op aansluit dan moet dit een Switch met POE ondersteuning zijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch2007
Jamesco schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:40:
[...]

Even dubbelcheck; als ik een switch koop en daar de AP op aansluit dan moet dit een Switch met POE ondersteuning zijn toch?
Als je het jezelf eenvoudig/makkelijk wilt houden wel :-)

Mocht je het bij 1 "partij" willen neerzetten kan je (mits je voor unifi accesspoints gaat), dit kunnen combineren met unifi switches en unifi controller, dan kan je alles vanuit die controller bekijken, hoeveel bandbreedte is er in gebruik, wie verbind met welk access point, automatische optimalisatie 1x per week uitvoeren e.d.

Betreffende de PoE, het is inderdaad aan te raden om voor een PoE switch te gaan (hoef je niet met de PoE adapters e.d. te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Dutch2007 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:43:
[...]

Mocht je het bij 1 "partij" willen neerzetten kan je (mits je voor unifi accesspoints gaat), dit kunnen combineren met unifi switches en unifi controller, dan kan je alles vanuit die controller bekijken, hoeveel bandbreedte is er in gebruik, wie verbind met welk access point, automatische optimalisatie 1x per week uitvoeren e.d.

Betreffende de PoE, het is inderdaad aan te raden om voor een PoE switch te gaan (hoef je niet met de PoE adapters e.d. te gaan werken.
Zou je dan ook de switch van Unifi aanraden of is die niet perse noodzakelijk? Zag dat die weer stukje duurder is dan bijv. Netgear of TP link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch2007
Jamesco schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:45:
[...]

Zou je dan ook de switch van Unifi aanraden of is die niet perse noodzakelijk? Zag dat die weer stukje duurder is dan bijv. Netgear of TP link.
Voor een compleet "plaatje": Zeker.

Noodzakelijk: Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Dutch2007 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:47:
[...]

Jeetje lees je antwoord nogmaals terug en het staat er gewoon :). Goed ga ik daar even naar op zoek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dutch2007 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:43:
[...]

Belangrijkste use case voor die controle: een WiFi guest network over meerdere AP's uitzenden. Op een enkele (modem)router simpelste zaak in de wereld, maar zodra je dat wilt met meer dan een AP ontkom je niet aan VLANs. Door alles binnen UniFi te doen kun je dat vanuit een enkele UI regelen - waarbij het nog handiger is als je ook een UniFi router (de USG) hebt. Is dat allemaal noodzakelijk? Nope, misschien wil je helemaal geen guest network, en al wil je dat kun je dat met iedere willekeurige verzameling hardware dat VLANs ondersteunt doen - maar alles vanuit een enkele UI toewijzen en beheren is zonder meer makkelijker.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
dion_b schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:20:
[...]

Belangrijkste use case voor die controle: een WiFi guest network over meerdere AP's uitzenden. Op een enkele (modem)router simpelste zaak in de wereld, maar zodra je dat wilt met meer dan een AP ontkom je niet aan VLANs. Door alles binnen UniFi te doen kun je dat vanuit een enkele UI regelen - waarbij het nog handiger is als je ook een UniFi router (de USG) hebt. Is dat allemaal noodzakelijk? Nope, misschien wil je helemaal geen guest network, en al wil je dat kun je dat met iedere willekeurige verzameling hardware dat VLANs ondersteunt doen - maar alles vanuit een enkele UI toewijzen en beheren is zonder meer makkelijker.
Dit is inderdaad de beste manier. Maar als je alleen wilt voorkomen dat je visite de multiroomspeakers of chromecast kan bedienen dan is enkel het markeren van de gastenwifi als guest network voldoende. Standaard zit er een post-authorization restrictie op van alle RFC1918 subnetten. Dat is een soort mini-firewall in het AP. Device Discovery kan nog wel, maar je kunt ze niet bereiken als het goed is.

Nogmaals: vlan’s + fatsoenlijke firewall geniet de voorkeur, maar als dit je doel is en je hebt een beperkt budget dan kan het ook zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 18:55
Al veel informatie over aansluitdozen en netwerken maar nog niets over de badkamerspeakers dus bij deze: als je niet perse voor Sonos wilt gaan kan ik de libratone Zipp mini aanraden (heb het hier ook). Werkt over wifi en hebben een accu ingebouwd dus hoeven niet aangesloten te worden op stroom. De speaker staat op ongeveer 7 meter van het ap (van unifi) en nooit last van wegvallende verbindingen. (overigens heb ik hier in de rest van het huis sonos en dat werkt ook prima maar dan wel via het eigen sonos netwerk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Laagheim schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:31:
Al veel informatie over aansluitdozen en netwerken maar nog niets over de badkamerspeakers dus bij deze: als je niet perse voor Sonos wilt gaan kan ik de libratone Zipp mini aanraden (heb het hier ook). Werkt over wifi en hebben een accu ingebouwd dus hoeven niet aangesloten te worden op stroom. De speaker staat op ongeveer 7 meter van het ap (van unifi) en nooit last van wegvallende verbindingen. (overigens heb ik hier in de rest van het huis sonos en dat werkt ook prima maar dan wel via het eigen sonos netwerk.)
Heb al een paar boxen van Sonos. Vind de One erg goed, de Play 5 niet heel erg. Maar woonde hiervoor in een app en op de badkamer had de speaker toch moeite met de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Dutch2007 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:47:
[...]

Wel jammer dat die switch van Unifi (die ik nog net betaalbaar vind) maar 4 Poe verbindingen heeft. Zag dat een Netgear model van dezelfde prijs dit met alle 8 poorten kan.

Stel ik wil in de toekomst een extra switch toevoegen, kan ik dan een switch op een switch aansluiten? Is het verstanding om ook bij de deurbel een CAT6 kabel te laten leggen voor eventueel toekomstig gebruik van slimme deurbel? Ik ga wel eentje in de achtertuin laten leggen voor een beveiligingscamera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch2007
Jamesco schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:51:
[...]

Wel jammer dat die switch van Unifi (die ik nog net betaalbaar vind) maar 4 Poe verbindingen heeft. Zag dat een Netgear model van dezelfde prijs dit met alle 8 poorten kan.

Stel ik wil in de toekomst een extra switch toevoegen, kan ik dan een switch op een switch aansluiten? Is het verstanding om ook bij de deurbel een CAT6 kabel te laten leggen voor eventueel toekomstig gebruik van slimme deurbel? Ik ga wel eentje in de achtertuin laten leggen voor een beveiligingscamera.
Switch kan inderdaad op een switch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je hebt geen PoE switch nodig. Als je een Ubiquiti AP koopt zit er al een PoE injector bij dus als je er eerst toch maar 1 koopt lijkt het me wat onzinnig om gelijk ook al een PoE switch te halen. Dat is een klein kastje met een sstroomstekker en 2 netwerkaansluitingen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Janoz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:57:
Je hebt geen PoE switch nodig. Als je een Ubiquiti AP koopt zit er al een PoE injector bij dus als je er eerst toch maar 1 koopt lijkt het me wat onzinnig om gelijk ook al een PoE switch te halen. Dat is een klein kastje met een sstroomstekker en 2 netwerkaansluitingen.
Ook als ik deze koop?

*edit: zie het er inderdaad bij staan. Mooi, dus met zo'n adapter kun je het ook op een 'normale' kabelaansluiting aansluiten? Gebruik je de injector bij de switch of bij het AP?

[ Voor 15% gewijzigd door Jamesco op 13-06-2019 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ja, sterker nog, als je daarvan het oudere model opgestuurd krijgt zul je eerder moeite hebben met het vinden van een juiste PoE switch. De nieuwere versies ondersteunen allemaal 802.11ac (staat met een stikker op de doos!). Ik dacht dat de oude variant uberhaupt niet meer verkocht werd, maar coolblue meldt het er blijkbaar nog specifiek bij.
*edit: zie het er inderdaad bij staan. Mooi, dus met zo'n adapter kun je het ook op een 'normale' kabelaansluiting aansluiten? Gebruik je de injector bij de switch of bij het AP?
Maakt niet uit, zolang hij maar na de switch zit en voor het accesspoint.

[ Voor 19% gewijzigd door Janoz op 13-06-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Janoz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:04:
[...]

Ja, sterker nog, als je daarvan het oudere model opgestuurd krijgt zul je eerder moeite hebben met het vinden van een juiste PoE switch. De nieuwere versies ondersteunen allemaal 802.11ac (staat met een stikker op de doos!). Ik dacht dat de oude variant uberhaupt niet meer verkocht werd, maar coolblue meldt het er blijkbaar nog specifiek bij.

[...]

Oké dus dat is een ouder model? Die werkt dus niet / niet goed icm de POE aansluiting van de switch?
Kan ik dan beter deze kopen? Is die nieuwer?

[ Voor 7% gewijzigd door Jamesco op 13-06-2019 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch2007
Janoz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:04:
[...]

[...]

OUdere modellen... die vierkant... hah, als iemand die nu nog durft te veropen |:(

En verder.... mjah een converter kan, maar dan heb je natuurlijk wel weer en een stekker voor de (Non-poe) switch en nog een stekker voor de adapter en mogelijk later nog een paar stekkers als de TS zegt ook mogelijk iets met een smart deurbel te willen....

Ik weet dat we hier nederlanders zijn.. dus beknibbelen is stereotypisch voor nederlanders :+ ...

Mjah.... elke voordeel heen z'n nadeel zullen we maar zeggen.
Jamesco schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:10:
[...]

Meer verzend bereik, maar dat zorgt er niet voor dat je telefoon harder naar het accesspoint kan versturen/verzenden... de AC lite zijn goed zat

[ Voor 15% gewijzigd door Dutch2007 op 13-06-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Jamesco schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:10:

Oké dus dat is een ouder model? Die werkt dus niet / niet goed icm de POE aansluiting van de switch?
Nee, niet perse. De UniFi AP-AC-LITE werd vroeger geleverd zonder 802.11ac802.3af ondersteuning, maar dat is al zeker enkele jaren niet meer zo. Ik zou het even specifiek navragen bij CoolBlue want ik denk dat hun specificaties verouderd zijn. Desnoods haal je hem op in de winkel. Op de doos is immers te zien of ze het wel of niet ondersteunen.
Dutch2007 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:14:
[...]

OUdere modellen... die vierkant... hah, als iemand die nu nog durft te veropen |:(
zie boven, het gaat gwoon om de ronde
En verder.... mjah een converter kan, maar dan heb je natuurlijk wel weer en een stekker voor de (Non-poe) switch en nog een stekker voor de adapter en mogelijk later nog een paar stekkers als de TS zegt ook mogelijk iets met een smart deurbel te willen....

Ik weet dat we hier nederlanders zijn.. dus beknibbelen is stereotypisch voor nederlanders :+ ...

Mjah.... elke voordeel heen z'n nadeel zullen we maar zeggen.
De PoE injector zit er bij. Je kunt de aanschaf van de PoE switch dus gewoon nog even uitstellen totdat je bijvoorbeeld die deurbel neemt (of een ander PoE device). Daarnaast, wie zegt dat het mogelijk is om het AP en de deurbel op dezelfde switch aan te kunnen sluiten? Zit je alsnog met 2 dure switches.

--edit--

Kijk maar eens in deze review:

productreview: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) review door Bliepo

Gelijk in de eerste foto zie je in de hoek op die blauwe driehoek staan dat er nu ook 802.3af ondersteund wordt. In mijn herinnering was het echter een ronde gele sticker, maar zoek in de winkel gewoon naar 802.3af. Als dat er op staat kun je hem gewoon netjes meenemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Janoz op 13-06-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
Janoz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:45:
[...]

[...]

zie boven, het gaat gwoon om de ronde

[...]
Begrijp ik, had wat gemist denk ik, vondt t al vreemd om naar oude AC van unifi te refereren (heb er ~3-4 maanden geleden nog 2 gekocht (AC lite), en ze zijn uiteraard rond ;-), alleen de AC (vierkant), zijn EOL en zitten alleen nog in de Unifi LTS branch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Ik zie veel goede tips voorbij komen. Bijna alle AC Lites en LR’s hebben tegenwoordig 802.3af support. Zit een driehoekige blauwe sticker in de hoek van de verpakking

De POE injector zit alleen bij de single packs. Als je 1 AP neemt is een POE switch niet echt nodig inderdaad.
Jamesco schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:49:
[...]

Heb al een paar boxen van Sonos. Vind de One erg goed, de Play 5 niet heel erg. Maar woonde hiervoor in een app en op de badkamer had de speaker toch moeite met de verbinding.
Lichtelijk off-topic:
Dat komt omdat Sonos bij directe wifiverbinding nog via 2.4GHz loopt. Alleen bij stereo-paar en surround krijg je 5GHz. Daar heb ik al eens contact over gehad met Sonos, omdat ik in de binnenstad van Groningen naast een paar pipo’s woon die zich niet netjes aan 1/6/11 houden, het zendvermogen illegaal verhogen en/of 40MHz kanaalbreedte kiezen. Om de zoveel tijd kon ik een ander kanaal kiezen tot het weer mis ging. Hoe goed mijn signaal ook was. Gek genoeg met Boost of 1 bekabelde speaker ging het beter, maar nog steeds niet perfect. Sonos gaat er (terecht) van uit dat bij de gemiddelde consument geen fatsoenlijk 5GHz AP hangt. Dat in combinatie met het mindere bereik van die frequentie en Sonos zegt dus doodleuk dat ze de optie dan maar helemaal niet vrijgeven. Ik gebruik verder eigenlijk niet eens 2.4 meer....

Nog iets meer off-topic: welke Play5 heb je dan? Ik heb zelf 2 Play1’s, de Playbase en een Play5 Gen2. De Play5 Gen2 heeft by far het beste en meest volle geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Qlimaxxx schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:22:

Lichtelijk off-topic:
Dat komt omdat Sonos bij directe wifiverbinding nog via 2.4GHz loopt. Alleen bij stereo-paar en surround krijg je 5GHz. Daar heb ik al eens contact over gehad met Sonos, omdat ik in de binnenstad van Groningen naast een paar pipo’s woon die zich niet netjes aan 1/6/11 houden, het zendvermogen illegaal verhogen en/of 40MHz kanaalbreedte kiezen. Om de zoveel tijd kon ik een ander kanaal kiezen tot het weer mis ging. Hoe goed mijn signaal ook was. Gek genoeg met Boost of 1 bekabelde speaker ging het beter, maar nog steeds niet perfect. Sonos gaat er (terecht) van uit dat bij de gemiddelde consument geen fatsoenlijk 5GHz AP hangt. Dat in combinatie met het mindere bereik van die frequentie en Sonos zegt dus doodleuk dat ze de optie dan maar helemaal niet vrijgeven. Ik gebruik verder eigenlijk niet eens 2.4 meer....

Nog iets meer off-topic: welke Play5 heb je dan? Ik heb zelf 2 Play1’s, de Playbase en een Play5 Gen2. De Play5 Gen2 heeft by far het beste en meest volle geluid.
Ik heb de play5 gen2, maar denk dat het kwestie van smaak is. Ik vind de bass te zwaar bij jazz of soul muziek (ook na aanpassing in de instelling). En dat luisteren we dan weer toevallig vaak thuis. Maar misschien dat de play5 in ons nieuwe huis beter tot zijn recht komt. De sonos one vind ik beter gebalanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
Dank allemaal voor de reacties;

Samen met de electricien heb ik vrijdag de kabels getrokken. Ik heb 4 vaste aansluitingen (naast de stekkerdozen) getrokken en 4 loze leidingen die op de plafonds komen te liggen / naar buiten gaan. Allemaal Cat6. Heb alvast de Unifi Switch en de AP Lite aangeschaft.

Misschien leuk om het lichtplan icm netwerk te zien:

https://i.imgur.com/a/ui73tCz

https://imgur.com/a/YtHhbBy

https://imgur.com/a/66yepLK

[ Voor 4% gewijzigd door Jamesco op 24-06-2019 12:07 ]

Pagina: 1