Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak34
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik zoek een camera of misschien een nieuwe lens. Ik vind het wel leuk om te spelen met camera instellingen, maar hou er niet zo heel erg veel van om lenzen te verwisselen. Qua formaat vind ik de 350 D wel een hele fijne camera. Ik heb hem alleen nu al wel een aantal jaren, en loop soms tegen wat beperkingen aan (vooral foto's in het donker, of te veel beweging)

Wat is je budget?
Zo rond de 300/400 euro. Inruilen + bijbetalen is geen bezwaar, verkoop van de oude camera's ook niet

Wat heb ik zelf al in mijn bezit
Olympus OM - 2 (2x)
Olympus OM - 1

Met lenzen:
Panagor Auto Wide 28 mm 1:2.5 (67 doorsnede)
Panagor Tele Zoom 85 - 205 mm 1:3.8
Zuiko Auto-Zoom 65 - 200 mm 1:4 + vivitar skylight (1a)
Zuiko Auto-Zoom 75 - 150 mm 1:4
F-Zuiko Auto-s 50 mm 1:1.8
F-Zuiko Auto-s 50 mm 1:1.8 + skylight filter (1b)
G-Zuiko Auto-s 50 mm 1:1.4
Olympus Flitser

Fuyifilm X10 (tweedehands, zoeker is stuk/zoomt niet mee met lens)

Canon 350 D
Canon EF-S 18-55 1:3.5-5.6 (Kitlens)
Tamron AF 70-300 mm 1:4-6.6, Tele-Macro (1:2)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om
Deze camera / lens wil ik voornamelijk gaan gebruiken om foto's van het gezin te maken. Thuis of een enkele reis. We hebben kinderen die veel bewegen, dus een geen tijd om even rustig een lens te wisselen of een statief te pakken =). Verder vind ik het als hobby ook wel leuk om te doen. Ik ben er ook wel achter dat ik scherpstellen mbv draaien een een lens wel heel fijn vind.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik denk dat misschien een meer flexibele/lichtsterker lens (met betere stabilisatie) voor mij al voldoende zou kunnen zijn.. Een andere optie zou zijn om een digitale olympus dlsr te kopen om de lenzen te kunnen gebruiken, maar volgens mij wordt het dan wel handmatig scherpstellen... Of toch zoiets als de X10 maar dan gewoon wat moderner (Sony Cyber-shot RX100 oid). Ik mis de optical viewfinder op de x10 wel ben ik achter en de stevigheid van de OM camera's spreekt mij ook wel aan (gewicht is geen bezwaar, formaat wel).
Nog een optie zou kunnen zijn om een adapterring te kopen voor de lenzen, maar ik weet werkelijk niet of de lenzen nog een beetje mee kunnen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik vind het een lastige keuze, met de 350D kan ik nog steeds leuke foto's maken, alleen in sommige omstandigheden niet. Ik had verwacht dat ik met de Fuji X-10 meer plezier zou hebben, maar ik krijg er nog geen leuke foto's uit. Voor mijn gevoel denkt deze camera teveel na, vooral qua nabewerkingen/scherpstellen. Verder vroeg ik mij af of ik de oude lenzen die ik heb nog zou kunnen gebruiken, of dat het vergane glorie is. Alvast bedankt voor een iedere die mij een beetje op weg wil helpen!

[ Voor 0% gewijzigd door sjaak34 op 10-06-2019 16:33 . Reden: Bold maken van een kopje / layout ]

Beste antwoord (via sjaak34 op 14-03-2021 11:26)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het makkelijkst is om lichtsterke lenzen voor je 350D te halen. Denk aan een Sigma 17-50/2.8 of primes als de Canon 24/2.8 STM of 50/1.8 STM. Allemaal gemakkelijk binnen je budget.

Ik gebruik die laatste twee primes meestal voor binnen. Stabilisatie helpt bij kinderen maar zelden omdat ze bewegen dus is sluitertijd van toch nog de beperkende factor. Wordt het echt schemerig dan ontkom je eigenlijk niet aan flitsen.
Is dat geen optie? Een flitser kopen en goed leren flitsen?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het makkelijkst is om lichtsterke lenzen voor je 350D te halen. Denk aan een Sigma 17-50/2.8 of primes als de Canon 24/2.8 STM of 50/1.8 STM. Allemaal gemakkelijk binnen je budget.

Ik gebruik die laatste twee primes meestal voor binnen. Stabilisatie helpt bij kinderen maar zelden omdat ze bewegen dus is sluitertijd van toch nog de beperkende factor. Wordt het echt schemerig dan ontkom je eigenlijk niet aan flitsen.
Is dat geen optie? Een flitser kopen en goed leren flitsen?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
En naast het aanschaffen van beter glas (want de huidige 2 lenzen zijn echt het minste wat de markt te bieden heeft), is de aanschaf van een paar generaties nieuwere 2e hands body ernstig te overwegen. Dat kost ook geen vermogen.
Aan inruil hoef je niet te denken, want een 350D + 18-55kit + 70-300Tamron (oud zonder vc) kun je voor onder de 100€ uit Ebay vissen, met een beetje geduld.
Wat je analoge Olympus spullen nog waard zijn, weet ik niet. Zou ik na moeten kijken. Waarschijnlijk ook niet veel, behalve als het in mint-condition is. Slechts dan is er verzamelwaarde (doorgaans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak34
  • Niet online
Bedankt voor de input! Over een nieuwe externe flitser had ik nog niet nagedacht, dat is eigenlijk wel een heel goed punt. En als de camera nog even mee kan met een betere lens dan blijft het ook leuk qua kosten. Die lens kan ik dan later weer met een wat nieuwere 2e hands body gebruiken. Jullie opties vullen elkaar ook goed aan =)

De analoge Olympus spullen zijn inderdaad wel gebruikt. Dus ik verwacht niet dat het nog veel waard is.

Nogmaals, goede ideeën heel erg bedankt! Hier kan ik echt wat mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

sjaak34 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:32:
Ik zoek een?
....... Verder vind ik het als hobby ook wel leuk om te doen. Ik ben er ook wel achter dat ik scherpstellen mbv draaien een een lens wel heel fijn vind.

.........
In dat geval kun je jezelf een plezier doen door je Olympus lenzen niet meteen allemaal vaarwel te zeggen maar voor een paar tientjes een OM to EOS adapter te kopen. Let wel dat je er eentje neemt met AF confirmation chip. Kan je draaien naar hartelust, en zodra je je lens hebt scherpgesteld licht het AF-puntje in de zoeker op (en gaat eventueel de BEEP af).

De belichting is wat experimenteren - als je je camera in A hebt staan dan kiest hij zelf de sluitertijd, maar soms niet helemaal correct.

Stap je later over naar een andere Canon camera, dan kun je via Magic Lantern nog veel leukere dingen doen - zoals filmen en de sluiter automagisch laten afgaan op het moment dat je beeld scherp is. Maar dat is toch vooral iets voor wie van knutselen en knoeien houdt.

In elk geval kun je je met stap één - betere lenzen - en stap twee - op naar de flits - geen buil vallen. En het kan zomaar de eesrte stappen van een leuke ontdekkingsreis worden.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak34
  • Niet online
Ik kende die adapters met chip helemaal niet! Zo leer je nog eens wat. Ik heb er meteen een besteld om uit te proberen.

Voordat ik een nieuwe lens / flitser koop wil ik me toch wat meer gaan verdiepen in de opties. Voor mijn gevoel was mijn camera (350D) heel erg verouderd, maar jullie geven allemaal aan dat hij voor een leek nog steeds wel heel leuk en bruikbaar zou kunnen zijn.

Magic Lantern klinkt t.z.t. trouwens ook heel interessant.

[ Voor 1% gewijzigd door sjaak34 op 12-06-2019 22:52 . Reden: flitser toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Dat oude Olympus spul is niet veel meer waard. Oude zoomlenzen ... vrij kansloos, die koop je praktisch per kilo bij de kringloop. De vaste lenzen nog wel. Richting de 30 euro voor de 50mm lenzen; 60 voor de 1.4 lens. Die 1.4 kun je los verkopen en die andere kun je met een camera verkopen. Er beginnen elk jaar weer studenten aan fotografiescholen, en die moeten eerst een oude 35mm camera op de kop tikken. Dus daar kun je mooi op inhaken.

Beeldstabilisatie helpt tegen jouw trillende handen maar niet tegen bewegende kinderen. Flitsers, ook voor Canon, zijn in de kringloop ook wel te vinden. Als je daar voor een paar euro een TTL flitser kunt vinden... doen!

Qua omvang en portabiliteit en kwaliteit met snelheid: Dan doet het M4/3 systeem van Olympus het erg goed. Goedkoper dan Fuji. Ook als je niet van lenzen wisselen houdt; de 12-100 f/4 is een erg populaire all-rounder. Erg scherp, constant f/4 en dat met een 8x zoombereik. Heel populair bij mensen die één do-it-all lens willen.

Ik zou je aanraden om op één systeem te focussen en de rest te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak34
  • Niet online
Ja, ik had al het gevoel dat mijn oude zoomlenzen niet zo heel geliefd zouden zijn ja, maar bedankt voor de tips m.b.t. de verkoop! En om zelf ook even tweedehands op zoek te gaan naar een lens / flitser. Ik dacht meteen aan Marktplaats, maar we hebben in de buurt wel een paar kringloopwinkels waar ik ook eens kan gaan kijken.

Bedoelde je deze lens: pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO ? Die ligt nog wel een beetje boven mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
sjaak34 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 23:59:
Bedoelde je deze lens: pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO ? Die ligt nog wel een beetje boven mijn budget.
Inderdaad, en die is inderdaad aan de prijs. En niet 2e hands te krijgen - te nieuw en veel te populair.
Daarentegen heeft helpt hij wel om de 12-40 Pro en de 40-150 Pro op de tweedehands markt te brengen.

M4/3 is een klein en licht systeem, maar Olympus geeft duidelijk aan dat hun aandacht gaat naar het maken van top-kwaliteit, niet van een budget-systeem. Je krijgt dus erg goede camera's, erg goede lenzen, en erg goede resultaten. En geen budget-systeem.
Dat gezegd hebbende zijn er echt goedkope lenzen en camera's voor te vinden. Maar er is gewoon een mooi spectrum van lenzen, waarbij werkelijk iedere lengte en zoomrange wordt verzorgd door meerdere lenzen. Er is voor iedere lens altijd een nóg mooiere lens te koop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

@Tarquin. gewoon uit nieuwsgierigheid, vanwaar die nadruk op mft / Olympus? Ts. heeft een beperkt budget, een voorlopig goed genoege 350d met enkele lenzen die een upgrade kunnen lijden, en wat manual focus-spul dat hij aan de kringloop of een starter weg kan geven / voor een habbekrats kan verkopen, of waar hij een beetje mee kan experimenteren.

Ts geeft daarnaast aan dat een kleinere camera wel zo prettig is, en dat hij affiniteit heeft met de "handwerkmatige" kant van de fotografie.. Een flitser voor het Canon-systeem ligt in de overweging, een lichtsterkere af-lens ook.

Dan ligt nmm een groeipad in de richting van (eventueel mirrorless) Canon veeleer in de rede te liggen dan een overstap naar een heel ander ecosysteem. Met een m50 kan hij zijn bestaande lenzen blijven gebruiken, blijft hij binnen zijn huidge Canon ecosysteem, kan hij evenzeer naar hartelust manueel fotograferen en manual focus lenzen met een kleinere crop-penalty benutten, en kan hij meer afslagen kiezen dan bij een radicale ommezwaai naar een ander ecosysteem - i.c. mft.

Nogmaals, niets ten nadele van mft en Olympus, maar in dit geval lijken mij de argumenten om bij Canon te blijven de overhand hebben.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
bobcom schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:15:
@Tarquin. gewoon uit nieuwsgierigheid, vanwaar die nadruk op mft / Olympus? Ts. heeft een beperkt budget, een voorlopig goed genoege 350d met enkele lenzen die een upgrade kunnen lijden,

Dan ligt nmm een groeipad in de richting van (eventueel mirrorless) Canon veeleer in de rede te liggen dan een overstap naar een heel ander ecosysteem. Met een m50 kan hij zijn bestaande lenzen blijven gebruiken, blijft hij binnen zijn huidge Canon ecosysteem,
Ja, je hebt wel gelijk. Mijn denkwijze was: als hij een Canon M koopt, is het wel mogelijk om die bestaande lenzen te blijven gebruiken ... maar echt grote voordelen geeft het niet. Bij die Canon M50 zit natuurlijk ook een kitlens, dan valt de kitlens van die 350D al af - die voegt niets toe.
Blijft er nog één lens over.
Dan wordt het een switch naar Canon vanwege één lens die je met een convertor moet gebruiken; en dat is nu ook geen bijzondere lens.

Dan wordt mijn redenering: Als die 350D met de huidige lenzen hem te groot is (hij zoekt kleiner), neem dan gewoon een kleiner systeem dat ook kleinere lenzen heeft - want met een M50 en je huidige lenzen blijft de omvang vrijwel hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak34
  • Niet online
Ik heb vandaag de adapterring (met AF-confirmatie chip) ontvangen. Het is wel een beetje wennen, omdat er geen live-view op het LCD scherm zit bij de 350D. Hierdoor is het soms wel lastig om te zien of een foto scherp is. En omdat alles nu handmatig ingesteld moet worden ben ik wel vaak wat te laat, maar ik merk wel dat je er meer over na gaat denken. Nogmaals bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak34
  • Niet online
Een kleine update: Ik heb toch de knoop maar doorgehakt en de Canon 50/1.8 STM gekocht. Wat een verschil maakt dat zeg! Het missen van de zoom is nog wel wennen, maar het resultaat van de foto's is nu in een keer zo veel beter. Nogmaals bedankt voor de input :)
Pagina: 1