RPI niet herkent door modemrouter, wel door access points

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:10
Mijn netwerk

Internet krijg ik van Ziggo. In de meterkast staat een zogeheten "Connectbox"; een modemrouter. Deze zendt een Wifi-netwerk uit met SSID ZiggoAbcd1234.
Aangezien ik niet zoveel heb aan Wifi in de meterkast, heb ik van daaruit een kabel naar de woonkamer lopen en daar op een vrij ideale plaats een router hangen. Deze heeft 4 ethernetpoorten en zend 2 Wifi-netwerken uit: 1 op 2,4 GHz (Tjolk-woonkamer) en 1 op 5GHz (Tjolk-woonkamer-5GHz).
Vanuit de router loopt een kabel naar de eerste verdieping, daar hangt een accesspoint die ook 2 Wifi-netwerken uitzendt: Tjolk-slaapkamer en Tjolk-slaapkamer-5GHz.
Het 2.4 GHz is met name nog nodig voor de Chromecast en 1 oude lapop.

EDIT:
AP in de slaapkamer is een oude variant van deze, volgens mij specifiek de Sitecom WLR 5000 450N X5. Model uit 2013 uit mijn hoofd. Deze staat als AP ingesteld.

In de woonkamer hangt weer een voorloper daarvan uit 2011; pricewatch: Sitecom Wireless Router 300N X3 WLR-3000. Deze staat als router ingesteld.

Wellicht goed om te weten:
Voorheen kon ik prima de Chromecast bedienen vanaf mijn telefoon terwijl mijn telefoon verbonden was met Tjolk-woonkamer-5GHz en de Chromecast bij gebrek aan 5GHz ondersteuning met Tjolk-woonkamer.
Anderhalf jaar terug ongeveer kreeg ik de Connectbox als vervanging voor 8 jaar oude modemrouter van Ziggo. Sindsdien kan ik de Chromecast alleen nog bedienen als ik mijn telefoon ook specifiek bedien met hetzelfde (2.4Ghz) netwerk.
Dat vind ik al opmerkelijk omdat bij mijn weten alles uiteindelijk 1 netwerk is, ondanks dat er meerdere SSID's zijn. Al moet ik eerlijk zeggen dat mijn kennis van netwerken ook weer niet zover reikt.

Mijn vraag gaat echter over het volgende:
Ik heb afgelopen week een Raspberry Pi gekocht. Ik heb daar Raspbian op geïnstalleerd en vervolgens pi-hole. Configuratie heb ik gedaan terwijl ik de RPI via een ethernetkabel aan de router in de woonkamer had hangen. Zolang de RPI daar aanhing, kan ik prima via SSH en VNC de RPI benaderen. Ook kan ik inloggen op Pi-hole via het 19.168.0.xxx/admin adres in de browser.

Uiteindelijk wil ik die RPI liefst wegbergen in de meterkast. Als laatste stappen wilde ik dit doen:
  1. RPI uitschakelen, loskoppelen van stroom en router
  2. RPI aan Connectbox hangen met ethernetkabel en van stroom voorzien; minuutje wachten
  3. Connectbox DHCP server uitschakelen
  4. Pi-hole als DHCP server laten fungeren
Echter kom ik na stap 2 erachter dat de connectbox de RPI helemaal niet ziet. Kijk ik bij "Verbonden apparaten" dan staat daar alleen de router in de woonkamer en niet de RPI? :?
Ik heb alle poorten al geprobeerd dus het lijkt me sterk dat het daar aan ligt.

Voor de zekerheid heb ik de RPI nog even aan de AP in de slaapkamer gehangen; dan werkt alles weer zoals ik verwachtte.

Het was inmiddels al vrij laat en tijd om het bed op te zoeken, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe nu verder. Is er een bepaalde setting die ik over het hoofd zie waardoor de RPI niet verbindt met de connectbox? Heeft dat inderdaad te maken met wat ik schreef over de Chromecast? Zijn er misschien gescheiden netwerken alsnog en valt dat te overrulen?

[ Voor 7% gewijzigd door Tjolk op 07-06-2019 15:10 . Reden: Op verzoek router/ap toegevoegd ]

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Tjolk staat je connectbox niet in bridge?

Verder heb ik een vrij duidelijk beeld van hoe alles verbonden zit, maar is het mij nog niet volkomen duidelijk welke apparatuur je nu allemaal hebt en hoe dat is ingesteld. Zou je het volgende eens toe kunnen voegen:
- Welke apparatuur heb je (router / access point)?
- Hoe staat deze ingesteld (in bridge of router of AP)?

Het lijkt er nu namelijk op dat je meerdere routers in je netwerk hebt zitten, waardoor het allemaal losse netwerken zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Doordat je 2 routers achter elkaar hebt, heb je waarschijnlijk een NAT achter NAT situatie gecreerd. Daardoor krijg je inderdaad twee gescheiden netwerken die niet zonder meer met elkaar kunnen communiceren, en voor sommige toepassingen kan het ook nog andere problemen opleveren.

De simpelste oplossing? Je router in de woonkamer alleen als Access Point instellen en al het routeren laten doen door de Ziggo Connectbox. Dat kan dat ding prima.

Zie hier voor instructies: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

EDIT:

Oh, en nog een andere tip. Je kunt de diverse WiFi netwerken ook anders instellen, zodat je devices makkelijker overspingen van de enige AP naar de andere (roamen):

Wat je nodig hebt om je devices te laten roamen tussen je alle APs is dat de volgende instellingen allemaal _identiek_ zijn tussen de APs:

* SSID
* password
* authenticatiemethode
* encryptiemethode
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Tussen diverse fabrikanten kan dat soms wat tricky zijn, door beperkingen in de firmware van apparatuur of verschillen in naamgeving. Maar _als_ het identiek is ingesteld, zal het ook prima werken. Soms kan het wel prettig zijn om een apart SSID voor 2.4 GHz en 5 GHz te kiezen, zo kun je zorgen dat je 5 GHz compatibele apparaten ook echt op 5 GHz verbonden blijven.

[ Voor 46% gewijzigd door Cpt.Morgan op 07-06-2019 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
Bedankt beiden. @rens-br ik heb mijn TS bijgewerkt; router en AP zijn Sitecom exemplaren.

@Cpt.Morgan bedankt voor de extra tip.

Dat de connectbox in Bridgemode zou zijn had ik wel verwacht, maar kan ik niet terugvinden in de instellingen aldaar.

Even voor de zekerheid (ik zit hier buiten mijn comfort zone):
Er zijn straks 4 apparaten die 'iets' doen binnen het netwerk:
1. De connectbox
2. Router in de woonkamer -> wordt AP
3. AP in de slaapkamer
4. RPI

De router in de woonkamer moet ik instellen als AP, correct?
En de meest ideale situatie zorg ik overal voor zelfde SSID/password/etc.
Dan wordt de connectbox de primaire (enige) router, correct?

Echter: aangezien ik de Raspberry Pi als DHCP server wil instellen, kan de connectbox dan nog wel als router fungeren? Of moet de RPI dan effectief een router worden en moet ik buiten de DHCP server nog iets meer uitschakelen in de connectbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
rens-br schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:58:
@Tjolk staat je connectbox niet in bridge?
De connectbox staat niet in bridge modus, zo begrijp ik. Als deze in bridge zou staan, zou volgens de specificatie:
Alle wifi-opties van het modem gaan uit.
De DHCP-server en NAT-instellingen vervallen.
De firewall schakelt uit.
Je kunt Wifispots niet meer gebruiken.
De LAN-aansluitingen 2 t/m 4 gaan uit.
Gezien punt 1 en 2 weet ik dat dit dus niet het geval is.
Ik kan de connectbox niet zelf in bridge modus zetten, zo lees ik. Voor dit apparaat zou ik moeten bellen. Maar aangezien ik dan ook LAN aansluitingen 2 t/m 4 zou 'kwijtraken' wil ik dit toch niet, zo lijkt me.

Volgens mij is het juiste plan van aanpak:
  1. Router in woonkamer als AP instellen
  2. Connectbox en beide AP's allemaal op zelfde SSID en wachtwoord, wel onderscheid maken tussen 2.4 en 5 GHz
  3. Raspbery Pi aan connectbox koppelen
  4. DHCP server uitschakelen in connectbox
  5. DHCP server inschakelen op Raspberry Pi
Wil iemand dit bevestigen danwel ontkrachten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Normaliter heb je (wil je) in een thuisnetwerk maar één router, dit apparaat doet de NAT, meestal is dit je modem of je router achter je modem wanneer je modem in bridge modus staat.

Je kunt je router gewoon als DHCP aanhouden (zou ik doen) waarbij je in je DHCP settings van je router de RPi als DNS server instelt, dan haalt al je apparatuur in huis wat via je router een IP adres krijgt via DHCP automagisch de nameservers op via de RPi en dus via je Pi hole.

SSID's en passwords zelfde/anders maken geen drol uit in dit geval. Behalve als je dezelfde SSID's met andere passwords hebt, maar enfin.

[ Voor 13% gewijzigd door True op 07-06-2019 19:40 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
True schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 19:38:
Je kunt je router gewoon als DHCP aanhouden (zou ik doen) waarbij je in je DHCP settings van je router de RPi als DNS server instelt, dan haalt al je apparatuur in huis wat via je router een IP adres krijgt via DHCP automagisch de nameservers op via de RPi en dus via je Pi hole.
Probleem hierbij is dus dat dit niet kan op de ConnectBox. Je kunt geen andere DNS servers opgeven. Je zult dus DHCP helemaal moeten uitzetten, en de RPI ook DHCP server laten spelen. Bijkomend issue dan is dat je ook niet (apart) het IP adres kunt instellen van de ConnectBox (dit gaat via de DHCP settings), dus je ConnectBox zal dan of zijn IP adres houden, of een default adres nemen (ik weet niet welke van deze twee, dit zul je moeten testen). Maar een ConnectBox kan wel werken in combinatie met een RPI, zie hier: https://community.ziggo.n...en-via-raspberry-pi-26715 (@Tjolk : zie daar ook het stappenplan)
SSID's en passwords zelfde/anders maken geen drol uit in dit geval. Behalve als je dezelfde SSID's met andere passwords hebt, maar enfin.
Niet voor de DHCP vraag, maar wel als hij soepele roaming wil, zie mijn post iets naar boven.

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 07-06-2019 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tjolk schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 19:31:
[...]
Wil iemand dit bevestigen danwel ontkrachten? :P
Dat zou zo goed moeten gaan, idd

De connectbox laat alleen apparaten zien die een dhcp-adres van hem hebben gekregen; apparaten met een vast IP-adres toont-ie niet.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Dank allen!
Nu heb ik alleen zojuist de rpi laten stuiteren.... :-(
To be continued dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Had je de Pi een vast ip gegeven? Dat werkt dan niet meer als je hem aan een andere router hangt met andere ip range.

Euhm... \n ...

Pagina: 1