Heeft een subwoofer zin bij een laag luistervolume?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:57
Goedemorgen,

De vraag is misschien wat raar, maar ik zal de situatie toelichten. Ik ben in het bezit van een 5.0 set, de Jamo S426. Die heb ik vorig jaar tweedehands op de kop getikt als mijn eerste surround set. Deze staan in de slaapkamer van 15 m2. Omdat de kinderen op de kamers ernaast slapen kunnen we uiteraard niet elke avond het volume lekker opschroeven bij een serie of film. Dat is ook geen probleem, het klinkt nog steeds goed bij een normaal of wat lager volume.

Nu zit ik er aan te denken om misschien een subwoofer erbij te nemen voor een wat dieper laag en wat meer 'oemf'. Heeft dit nut bij een wat lager luistervolume? Op internet vind ik niet echt een antwoord of überhaupt zo'n soort vraag.

Het enige wat ik tegenkwam:
How well a speaker performs at low levels doesn't correlate to size. Bigger speakers are also generally more efficient than smaller designs, and because they have more and bigger drivers, they'll also produce more bass, even at low levels.

Vanwege de ruimte en budget dacht ik overigens aan een Jamo S210. Een prima allrounder als ik het zo lees.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomme6
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-10 07:18
Ik heb zelf een 2.1 setup van Klipsch. De subwoofer slaat een seconde of 5 later aan dan de speakers, en je hebt echt een hoorbaar verschil in het laag, ook op de lagere volumes. Let wel, de lage tonen vibreren meer en geven dus ook potentieel meer overlast op de omliggende kamers, ook op lagere volumes.
Heeft het zin als gaat om de klank; wat mij betreft wel. Je merkt echt een verschil in diepgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Topic op verzoek verhuisd van CEA > AUD.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Uit mijn eigen ervaring: De buren hadden veel meer last van de subwoofer dan de normale speakers. Als je dus toch met medemensen rekening moet houden kun je het wat mij betreft beter niet doen. Bij mij moest het geluid zo zacht (om niet storend te zijn 's nachts) dat ik de conversaties niet goed kon horen tijdens het kijken. Ik had de subwoofer dan ook vaker uit staan. Als je meer bass zou willen en tegelijkertijd je kinderen niet wil storen zou ik kijken naar een goede (bluetooth) headset.

[ Voor 4% gewijzigd door koen0s op 07-06-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 19:43
Als je de kinderen schreeuwend in bed wil moet je vooral een subwoofer aanzetten met film kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
En op puur de vraag of het merkbaar is dan wel wat toevoegd, ja zeker ook op laag volume. Ik heb een leuke 12" zelfbouw (hypex ds4, peerless XXL) met boost van 6db vanaf 25Hz (-3db ligt op 23hz) in gesloten kast van 45x45x45cm ofzo en ik vind het op lage tot zeer lage volumes ook van toegevoegde waarde. Met een klein subje zal dat wat minder het geval zijn. Als het wat strakker of echt maximaal hard moet (is het al, vanwege gesloten en de peerless) zet ik de boost op 0 natuurlijk, omdat de vertraging iets meer is met boost en de conus uitslag al maximaal is bij 100w ofzo (helaas maar xmax van 12.5mm een kant op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:50
Een subwoofer is ook op laag volume vaak een goede toevoeging aan het klankbeeld. Maar als je op laag volume wilt afspelen vanwege eventueel overlast is een subwoofer een probleem, geen oplossing :)

Ik denk dat je beter kunt kijken naar een extra muur zodat je je geluid loskoppelt van de aangrenzende ruimtes.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Voeg 2 tot 4 subwoofers toe, met een minidsp 2x4, en regel dit in met een miniDSP umik1.

Staande golven zorgen voor de overlast, hierbij maakt het niet uit of dit afkomstig is van je hoofdluidsprekers of je subwoofer. Staande golven ondervinden geen luchtweerstand, waarbij de rest van de frequenties van frequentiespectrum dat wel ondervinden. Dat komt omdat een staande golf een resonantie is van de luisterruimte. Meer informatie vind je in het Het Grote Subwoofer Topic

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
Ja, dat voegt zeker wat toe aan de geluidskwaliteit.
Of je het wilt, i.v.m. trilling en slapende kinderen, is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@koen0s Mijn vrouw en ik kijken samen altijd series en films dus het is dan een beetje ongezellig om allebei met een koptelefoon op te zitten.

@Meester_J In mijn zuilen die ik nu heb zitten ook basspoorten en dat gaat prima op laag en normaal volume. Ik mis (denk ik) alleen een extra laag, omdat de zuilen niet zover gaan.

@Ample Energy de subwoofer is het probleem omdat het op laag / normaal volume al gaat trillen? Is dat niet een kwestie van goed inregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:29
Hoe lager de frequentie, hoe makkelijker die door een muur gaat, omdat de muur zelf mee trilt.
Het enige wat helpt om het geluid in de aanpalende kamers te vermijden zin dikkere (en vooral zwaardere muren), contactgeluiden vermijden, of je sub zo afstellen dat die pas vanaf 30 of 35 Hz begint weer te geven.

Bij dat laatste levert de sub natuurlijk minder meerwaarde.

Het enige wat je zou kunnen doen is proberen. Sub lenen (of kopen en eventueel retourneren), en dan testen of de kinderen het ook horen.

Mijn ervaring met kleine kinderen is dat die eens ze slapen niet wakker worden van een beetje geluid. Onze babies sliepen gewoon in de woonkamer terwijl de TV aan stond.
Kinderen worden meestal wakker van buikpijn, honger, moeten plassen etc.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:15
Gewoon proberen, mijn beleving is: goed geluid geeft geen overlast, dan hoef je hem ook niet hard te zetten om wat te horen ;) ik heb met meerdere subs al gemerkt dat dat echt enorm veel invloed heeft op de geluidservaring.

Dus gewoon een nette sub zoals je zelf aan aangeeft moet prima kunnen, haalt ook meteen de extra belasting van je huidige speakers af die het nu wel proberen af te spelen.

Mocht je twijfelen, koop dan 2e hands een sub, kun je hem altijd voor dezelfde prijs van de hand doen. (y)

[ Voor 18% gewijzigd door LuisjeNL op 07-06-2019 23:09 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Heeft je versterker geen basregelaar? Een Jamo S426 zou diep genoeg moeten gaan voor muziek. Het lijkt me niks toevoegen om nog dieper te gaan, met een subwoofer. Dat diepste laag komt namelijk niet voor in veel muziek en je kan het op laag volume toch niet horen: Wikipedia: Equal-loudness contour

'Volheid' zit meer rond de 80 Hz en 'wamte' zit in de lage middentonen (paar honderd Hz). Ik denk dat de Jamo's het al vanaf 50 Hz doen.

[ Voor 54% gewijzigd door TBTL op 08-06-2019 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
@Tommie12 Dat klopt ook wel. Een van de kinderen (6 jaar) slaapt sowieso overal doorheen en de andere (2 jaar) iets minder.

Hier is nog een foto van de opstelling van vorig jaar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OXdezFTl.jpg
De rears hangen naast het bed op luisterhoogte en ik zou de subwoofer dan naast de linker front plaatsen.

Sterker nog, ik heb even een Jamo E 5SUB.2 (vrij oud model) geleend van familie om te testen straks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

koen0s schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:30:
Uit mijn eigen ervaring: De buren hadden veel meer last van de subwoofer dan de normale speakers.
In hoeverre subwoofers overlast veroorzaken is heel erg afhankelijk van de akoestiek van de kamer. Loop maar eens rond. Je zal horen dat het op de ene plek veel harder klinkt dan de andere. Bij sublaag luister je vooral naar het staande golven patroon van je ruimte.

Als je luisterplek in een piek zit, heb je geluk. Je zal je sub minder hard hoeven te zetten en de sub zal relatief minder overlast geven. Zit je in een dal, dan zal je de sub rustig 10-20db harder moeten zetten om hem goed te ervaren. Die 10-20db gaan ook naar de buren.

En sublaag gaat inderdaad makkelijk door matig geisoleerde muren heen. Maar of je overlast veroorzaakt bij zachtjes spelen hangt er helemaal vanaf. Ik heb 4 subs en door die te gebruiken (samen met een DSP en wat geavanceerde software), heb ik ervoor gezorgd dat het op mijn luisterplek optimaal is, op de overige luisterplekken ook (maar daar is het ietsje zachter) en dat ik geen enorme overlast veroorzaak (ik heb een steensmuur naar de buren zonder spouw, 1910 woning).

Als ik een film op standje referentie aanzet, dan hoort zij het ook net zo goed ongeveer. Maar als ik gewoon muziek luister of TV kijk, dan heeft de buurvrouw geen last van het sublaag, terwijl het bij mij goed en 'vol' klinkt.

Maar (@vinom ) 1 sub neerzetten is dus zeker een toevoeging bij lage volumes, maar KAN zoals gezegd, wel meer overlast veroorzaken dan je denkt. Maar het hoeft zeker niet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-10 06:10
Geen ervaring mee hoor, maar misschien is een Buttkicker een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Gisteren een aantal uur mee lopen pielen, maar het resultaat was niet je van het. Sterker nog, ik kon nagenoeg geen verschil horen. Ik heb meerdere tests gedaan van filmfragmenten waar de bass tot zijn recht zou moeten komen tot een simpele frequency test op YouTube. Ik hoor het verschil gewoon niet qua laagheid, hooguit iets meer punch. Ook in de receiver van alles ingesteld. Frequency waarneer de bass mee moet gaan spelen, cutoff frequency op de subwoofer zelf. Elke test gedaan met subwoofer en zonder (dus bass van de zuilen).

Dus mijn meerdere conclusies:
- De Jamo's kunnen van zichzelf al aardig laag.
- De geleende subwoofer (Jamo E 5SUB.2) is kwalitatief niet zo bijzonder waardoor de extra laag niet weergeven kan worden.

Als het de eerste conclusie is zou ik zeggen: mooi! Bespaard mij geld en ik mis niet direct iets aan de luisterbeleving. Als het de tweede conclusie is: jammer, maar ik heb het er niet voor over om 300/400 Euro neer te leggen voor een subwoofer om wél die extra laag te horen.

[ Voor 20% gewijzigd door vinom op 11-06-2019 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En met wat voor bron heb je dat dan getest? Iets zegt me dat daar ook een verschil zit. En LFE + main instelling wil ook wel eens helpen :)

offtopic:
@tomme6 Dat vertraagde inschakelen is prima op te lossen. Klipsch Auto standby wacht op een signaal dat ie krijgt. Haal die auto standby er af en zet de sub met zijn stekker op een master/slave switch waarbij je receiver de master is. Dan schakelt ie direct aan als je de receiver aan zet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@The Eagle Ik heb als receiver een Pioneer VSX-932 i.c.m. een Nvidia Shield. Vanuit daar kijk ik Bluray rips via Kodi, Netflix en YouTube. Met die drie heb ik ook getest.

Na jou opmerking ben ik toch nog even gaan kijken in de instellingen en wat blijkt. De subwoofer heeft nooit meegespeeld, haha. Ik kan nu drie scenario's creëren door met de instellingen te spelen van mijn receiver:

- Speakers op groot zetten en de optie 'dubbele bas' uit. Resultaat: ondanks dat de subwoofer aangesloten is, speelt deze niet mee! Alle lage tonen gaan alsnog via de zuilen.

- Speakers op groot zetten en de optie 'dubbele bas' aan. Resultaat: subwoofer doet mee in laag, maar ook de zuilen.

- Speakers op klein zetten. De optie 'dubbele bas' is greyed out en de subwoofer doet mee en de zuilen niet in het laag.

Even snel wat tests gedaan en nu hoor ik wel degelijk verschil en een extra stuk laag! Het klinkt wel allemaal nog als een brei dus daar moet ik verder mee aan de slag. Heb je suggesties welke van de twee opties het beste is? De eerste valt sowieso af omdat de subwoofer dan niet meedoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Speakers op small en de sub laten doen waar ie voor bedoeld is. Crossover op de sub vol open, gain op de sub op half en inregelen met MCACC en microfoon. Dan kun je de cutoff op je receiver inregelen en verders zelf via de equalizer kiezen wat je het lekkerste vind klinken.
Overigens zegt dat "klein" niks over de fysieke grootte van je speakers zoals je hebt gemerkt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1