Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-08 07:35
Ik ben al een tijdje uit aan het kijken voor een nieuwe tv, maar nu kom ik deze video tegen en wil ik wel meer weten over projectie.

YouTube: Xiaomi 4K laser projector on ALR PET Crystal screen

Ziet er nog vet uit ook.

Kan ik met short throw laser nog groter gaan? Of wordt het dan snel slecht?
Of moet ik zo iets niet willen en kan ik beter een qled of oled kopen?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-08 15:14

BLACKfm

o_O

Die 4K laserprojector uit het filmpje (een soort van Wemax One Home Theater) kost je al snel 2000 euro, en een doekje nog eens de helft erbij.

Maar laat ik voor het gemak zeggen dat de setup uit je gekozen filmpje al 3000 euro kost. Daar koop je ook met gemak een >80 inch televisie voor.

Projectie kan natuurlijk altijd groter, en de persoon uit het filmpje had waarschijnlijk niet niet meer ruimte om groter dan die 100" te gaan. Maar hoe groter het beeld hoe meer 'power' je nodig hebt om het met omgevingslicht goed te kunnen blijven zien.

Ik heb zelf een tijdje een beamer (toen >€1k) gehad op een 2 meter breed rolgordijn van de Ikea. Werkt ook prima, maar was wel een verduisterde kamer.

Met een beamer krijg je denk ik nooit iets wat richting OLED ofzo opgaat. En veel groter dan een 85" ga je niet snel vinden voor onder de 3000 euro.

Vraag is dan meer wat is je budget. Voor 1000 euro heb je ook wel een 100 inch beamer setje (scherm + beamer), maar waarschijnlijk niet van de kwaliteit zoals in het filmpje.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Mijn bedoeling was om een 65 oled te kopen,kost rond de 1700 euro.
Gewoon de beste kwaliteit, maar een scherm van pak weg 150 inch is 2 maal zo groot als de oled,dat maakt veel goed op de oled.

een doek heb ik niet direct nodig, ik heb een grote witte muur erachter en deze zal tijdelijk wel volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 16:18
Projecteren op een muur is niet echt ideaal te noemen. Zelfs niet als je reflectie-verf erop smeert. Het mooiste resultaat behaal je met een span-scherm.
Je kan je wel afvragen of je uberhaupt wel als "normale" tv met een projector wil gaan werken. Voor films en af en toe gaming is het fantastisch, en ook sportwedstrijden op de projector zijn echt indrukwekkend te noemen, maar voor even het journaal of zo kijken is het niet praktisch en kijkt het ook niet heel erg prettig naar mijn mening. Het is meer iets voor erbij dan in de plaats van...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-08 15:15
Als de zon er op staat zie je niets meer.

Ik vind de kleuren op dat projectiescherm ook maar waardeloos. En dan vergelijk ik het nog met een vrij goedkope monintor.

Als jij gaat projecteren op de muur hoef je helemaal niet dat soort resultaten te verwachten. Een goed scherm is kritiek.

Je kan dit soort dingen ook niet echt bekijken via een filmpje. Camera, monitor, alles is anders, dus bij mij ziet het er heel anders uit als bij jou. Met youtube komt daar ook nog ontzettende compressie bovenop.

[ Voor 53% gewijzigd door WEBGAMING op 07-06-2019 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Inderdaad leuk maar zoals in het filmpje ben je voor een 100 inch (wat wel erg groot is) scherm 3000 euro kwijt ongeveer.
Voor die 3000 euro kan je ook een hele leuke TV kopen die een stuk beter beeld geeft, al is die dan wel iets kleiner.
pricewatch: Samsung QE82Q6F (2018) Zilver

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 07-06-2019 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renver
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09-2021
Wij gaan voor een 55” OLED tv voor series en het journaal, en een Epson EH-TW6700 beamer (1000,-) en 140” elektrisch scherm (600,-) voor films.

Ideale combi! :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ja, 1920x1080 uitgerekt over een 140 inch scherm, zal er vast geweldig uit zien.

[ Voor 38% gewijzigd door WEBGAMING op 22-06-2019 04:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vraag me ook af of je met projectie hetzelfde kleurenbereik haals als met een goed tv scherm. Denk aan goede zwart waardes en hoog contrast. Zeker met daglicht zal imho een projectie altijd fletser zijn. Je haalt nooit die mooie kleuren en contrast.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 13:34

Croga

The Unreasonable Man

Microkid schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 06:49:
Vraag me ook af of je met projectie hetzelfde kleurenbereik haals als met een goed tv scherm. Denk aan goede zwart waardes en hoog contrast. Zeker met daglicht zal imho een projectie altijd fletser zijn. Je haalt nooit die mooie kleuren en contrast.
OLED is ontstaan omdat backlight er voor zorgde dat je slechte zwartwaardes kreeg met als gevolg te laag contrast.
Een beamer projecteert licht op een sterk reflecterend wit doek. Ik gok dat dit nog erger gaat zijn dan een backlit CCFL/LED televisie.

@Verwijderd als je nu naar OLED aan het kijken bent is een beamer echt geen serieuze optie. De beeldkwaliteit van zo'n beamer is, in vergelijking met OLED, abominabel slecht. Mijn overstap van 46" CCFL naar 65" OLED ging niet over beeldformaat. Ja, formaat is leuk, maar HDR heeft een vele malen grotere impact op de beleving.

Dus om de vraag in de topic titel te beantwoorden: Nee, nog niet bijna. En om de laatste vraag in de OP te beantwoorden: Ja, absoluut 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:40
renver schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 22:54:
Wij gaan voor een 55” OLED tv voor series en het journaal, en een Epson EH-TW6700 beamer (1000,-) en 140” elektrisch scherm (600,-) voor films.

Ideale combi! :-)
Dan zou ik eerder de TW 7400 overwegen. Tenminste een soort van 4K i.p.v. HD.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 19:31
Projecteren zal het overdag nog steeds verliezen van een tv..

PVO

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Het is enkel een concurrent als je geen tv kijkt eigenlijk.

En dan bedoel ik voor films, series en games is het echt briljant. Maar voor gewoon lineaire tv kijken is het redelijk omslachtig en nutteloos.

Heb jarenlang een 1080p in de woonkamer gehad en we keken best vaak films maar had geen ruimte voor een permanent scherm dus werd toch snel irritant om dat scherm steeds op te hangen.

Scherm en projector hangen nu in de "mancave" met enkel de PS4 erop aangesloten. En daar komt een projector het best tot zijn recht.

Kleuren en contrast zijn echt niet slecht te noemen mits je geen direct zonlicht erop hebt natuurlijk. Je hoeft echt niet volledig te verduisteren, liever niet zelfs, alleen direct zonlicht is funest.

En ik heb dan een vrij oude projector (Benq w1070) waar de eerste lamp na 1300 uur ongeveer de geest gaf en de tweede nu alweer 2000+ uur draait, dus de kwaliteit is al niet meer als nieuw maar is bij tijd en wijle nog steeds indrukwekkend bij spellen zoals horizon zero Dawn en such.

De volgende projector staat op mijn verlanglijstje en dat is de Benq w2700 (ht3550) een 4k beamer (1500€) met een short throw voldoende om 100"+ op 2.5m te projecteren.

Mensen die nooit een projector gehad hebben willen geen projector want kleuren en contrast. Mensen die wél een goede projector hebben willen eigenlijk niet anders meer. :)

Dus lang verhaal lekker kort, kan je een permanente setup kwijt (dus niet halfbakken op een muur) altijd doen, met een tv'tje voor het nieuws ed. Maar een beetje beter contrast van een grote tv weegt wmb niet eens een kleine beetje op tegen de bioscoop ervaring van een projector.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben een paar maanden geleden onze TV de deur gewezen toen wij onze projector geupgrade hebben. Rolscherm weg en een projecta deluxe spanscherm van 108 inch aan de muur (icm Epson tw9300). Beste keuze voor ons MAAR, wij kijken enkel films en series. Zouden wij boer zoekt vrouw opzetten dan zou de tv gemist worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01:27

Funky22

Guild invite

Had meer film plezier op men Benq w2000 gehad die maar 1080p is dan ik op men 75inch 4k/hdr tv heb

Projecteerde 120 inch en zat er 3m10 vanaf was perfect voor films/series.

75inch is gewoonweg te klein voor me kijkafstand 3m30, het film wow gevoel blijft gewoonweg uit denk dat zelfs een 85inch tv me op men honger laat zitten.

In men huidige woonkamer is er geen ruimte voor een projector kan maar max 84inch gaan en is niet de moeite tov de 75inch tv, gaat volgend jaar verandering in komen (living uitbreiden) zodat ik terug naar 110/120inch projectorscherm kan gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Funky22 op 24-06-2019 10:43 ]

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:45
Zonder echt goede verduistering is een beamer waardeloos.

Je moet je bedenken dat je witte muur in de gegeven lichtomstandigheden tijdens het kijken van een film je diepste zwart wordt....

Immer zwart voor een beamer is geen licht uit sturen, wit is wit licht uitsturen.

In bedrijven wordt er ook meer en meer gewerkt met grote TV schermen ipv beamers, net omdat je in een vergaderzaal niet graag in het donker zit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01:27

Funky22

Guild invite

ALR scherm kan al veel doen, ik heb geprojecteerd in een pikzwarte kamer muren en plafond zeer donker bruin, kan niet zeggen dat s'avonds in een kamer met lichtere muren het zwart zoveel slechter was

Daglicht is uiteraard nefast

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Tommie12 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:36:
Zonder echt goede verduistering is een beamer waardeloos.

Je moet je bedenken dat je witte muur in de gegeven lichtomstandigheden tijdens het kijken van een film je diepste zwart wordt....

Immer zwart voor een beamer is geen licht uit sturen, wit is wit licht uitsturen.

In bedrijven wordt er ook meer en meer gewerkt met grote TV schermen ipv beamers, net omdat je in een vergaderzaal niet graag in het donker zit.
Je klinkt als iemand die zuiver vanuit theorie een oordeel velt.

Maar ik heb mij idd altijd zitten verbazen hoe ze zwart voor elkaar krijgen op een wit scherm bij een projector. Zelfs als je bewust gaat zoeken naar een wit scherm als achtergrond krijg ik het niet voor elkaar. En ja de geliefde oleds zullen het vast beter doen op papier, maar ik kijk zuiver naar hoe het in de praktijk werkt, en een goede projector is ongeëvenaard in beleving.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-06 15:39
Het verschil is dat je met een beamer een bioscoop gevoel kunt creeren. Iets wat met een betaalbare tv vrijwel niet mogelijk is omdat deze te klein zijn.

Daar heb je overigens echt geen dure schermen voor nodig. Speciale verf kun je zelf maken voor +- 100 euro (overigens is niet alles in NL te koop) en de muren afplakken met zwart plakvelours (dit kun je ook makkelijk weer verwijderen).

Overigens is de beeldkwaliteit uiteraard minder als je dit vergelijkt met een oled TV. Door de grootte van het scherm is de immersie veel groter. Daar kan een OLED TV gewoon niet tegenop.

Voor standaard televisie kijken is een beamer eigenlijk geen optie.

Ben overigens zelf ook opzoek naar de xianomi 4k laser projector. Helaas nog geen retailer kunnen vinden in Europa. Bestellen via Banggood of gearbest waag ik me nog niet aan ;(

[ Voor 4% gewijzigd door biggydeen2 op 11-07-2019 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Amen. Hier nog iemand die aan t sparen is voor een beamer. Epson TW 9400(w) moet t worden. Het oprolbaar ALR scherm hangt al in de woonkamer klaar. Puur en alleen voor films en series. Erachter hangt nog altijd een 49 inch tv.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-08 10:29
WEBGAMING schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 04:37:
Ja, 1920x1080 uitgerekt over een 140 inch scherm, zal er vast geweldig uit zien.
Is vooral afhankelijk van de afstand. Wil je volledig gebruik maken van 4K dan zal je alsnog op minder dan 3 meter afstand moeten gaan zitten van je 140 inch scherm.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
ChojinZ schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:05:
[...]

Is vooral afhankelijk van de afstand. Wil je volledig gebruik maken van 4K dan zal je alsnog op minder dan 3 meter afstand moeten gaan zitten van je 140 inch scherm.
Natuurlijk, maar ik denk dat niet veel mensen een letterlijke bioscoop in hun huis hebben. De meeste mensen zullen dus redelijk dichtbij zitten.

4K is misschien overkill, maar 1080 is weer het andere uiterste. Maar voor zo ver ik weet zijn er niet veel (of geen) projectoren die er iets tussenin doen.

Even uit gaan van 5 meter afstand, dan denk ik nog steeds dat 1080 op 140 inch waardeloos is. Denk dat je dan 10 meter terug moet of iets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
WEBGAMING schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:13:
[...]

Natuurlijk, maar ik denk dat niet veel mensen een letterlijke bioscoop in hun huis hebben. De meeste mensen zullen dus redelijk dichtbij zitten.

4K is misschien overkill, maar 1080 is weer het andere uiterste. Maar voor zo ver ik weet zijn er niet veel (of geen) projectoren die er iets tussenin doen.

Even uit gaan van 5 meter afstand, dan denk ik nog steeds dat 1080 op 140 inch waardeloos is. Denk dat je dan 10 meter terug moet of iets in die richting.
Hebben we een tabel voor:
https://www.rgb.com/displ...nd-ideal-viewing-distance
:)

Valt allemaal wel mee vind ik zelf. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-08 17:07
Ik kijk toch veel liever een film/serie met mijn beamer (110" op 4,5m ) dan naar mijn 47" tv. En met het overschakelen van de tv naar de beamer is het wel duidelijk dat het beeld beter is van de tv maar de beleving van een beamer wint het altijd. En na een film/serie kijk ik ook probleemloos naar een tv programma met de beamer. Al gaat het wel harder met de branduren van je lamp.
Ik zou zeker voor een scherm kiezen ipv een muur. Zelfs budget schermen doen het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:45
Sithlord76 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:40:
Ik kijk toch veel liever een film/serie met mijn beamer (110" op 4,5m ) dan naar mijn 47" tv. En met het overschakelen van de tv naar de beamer is het wel duidelijk dat het beeld beter is van de tv maar de beleving van een beamer wint het altijd. En na een film/serie kijk ik ook probleemloos naar een tv programma met de beamer. Al gaat het wel harder met de branduren van je lamp.
Ik zou zeker voor een scherm kiezen ipv een muur. Zelfs budget schermen doen het beter.
Is je kamer dan helemaal donker?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-08 17:07
Tommie12 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:46:
[...]

Is je kamer dan helemaal donker?
Overdag zijn de gordijnen wel dicht maar niet compleet verduisterd maar met een zonnige dag gaat de eco stand uit van de beamer om de lichtopbrengst iets op te schroeven zodat het wel lijkbaar blijft. Dus (enigsinds) verduisteren is wel aan te raden.

Het is nog wel iets wat ik ga aanpakken. Zodat het wel echt donker kan zijn overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een tv lijkt me handiger, tenzij je echt een filmzaaltje in je huis hebt wat je inderdaad altijd donker kan houden.

Ik heb vroeger een projectietv gehad (een soort mix) en dat was altijd al behelpen (je moest de juiste hoek hebben en niet te veel zonlicht want dan zag je niks).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Marzman schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:00:
Een tv lijkt me handiger, tenzij je echt een filmzaaltje in je huis hebt wat je inderdaad altijd donker kan houden.

Ik heb vroeger een projectietv gehad (een soort mix) en dat was altijd al behelpen (je moest de juiste hoek hebben en niet te veel zonlicht want dan zag je niks).
In bijna alle gevallen is een tv ook handiger (praktischer). Maar een beamer koop je eigenlijk maar voor 2 zaken: groot oppervlak en bioscoop effect.

Als je echter de luxe hebt om een aparte ruimte volledig donker te maken en daar een beamer te plaatsen, vind ik het persoonlijk veel extra geven.

Gelukkig is het de laatste jaren wel zo dat de lumen outputf flink omhoog is gegaan. Het nut van een volledig verduisterde kamer word steeds minder groot. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oknot
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09-2020
C00P schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 23:21:
Ik ben al een tijdje uit aan het kijken voor een nieuwe tv, maar nu kom ik deze video tegen en wil ik wel meer weten over projectie.

YouTube: Xiaomi 4K laser projector on ALR PET Crystal screen

Ziet er nog vet uit ook.

Kan ik met short throw laser nog groter gaan? Of wordt het dan snel slecht?
Of moet ik zo iets niet willen en kan ik beter een qled of oled kopen?
Dit ziet er wel heel mooi uit hoor, prijstechnisch onovertroffen ook. Als het mijn keuze was geweest had dit het 100% geworden. Tv kijk ik amper en er hangt nu een 75 inch aan mijn wand en daar heb ik ook totaal geen last van "grote hoofden" als ik het nieuws kijk. Die beamer is qua prijs kwaliteit zo te zien (en volgens reviews) ook een prima deal. Ben je voor €2600,- klaar en hangt er 100 inch aan je muur. 😍😍.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
oknot schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:28:
[...]

Dit ziet er wel heel mooi uit hoor, prijstechnisch onovertroffen ook. Als het mijn keuze was geweest had dit het 100% geworden. Tv kijk ik amper en er hangt nu een 75 inch aan mijn wand en daar heb ik ook totaal geen last van "grote hoofden" als ik het nieuws kijk. Die beamer is qua prijs kwaliteit zo te zien (en volgens reviews) ook een prima deal. Ben je voor €2600,- klaar en hangt er 100 inch aan je muur. 😍😍.
Het enige waar ik nog over twijfel is dat ze zeggen dat oled je meer in de beleving trekt, omdat het zo een enorm contrast heeft.

Maar nu ik het filmpje terug zie ben ik toch terug enthousiast 😋

Dat doek is blijkbaar heel belangrijk en duur, maar hier in China valt de prijs zeer goed mee.

https://s.click.aliexpress.com/e/zXseUrQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Contrast en zwartwaarde is allemaal leuk en aardig, maar weegt niet op tegen afmeting en beleving imho. Een film kijken op TV doet het voor mij gewoon niet.

Overigens wordt hier gesteld dat projecteren in een niet perfect verduisterde kamer te veel concessies aan de beeldkwaliteit met zich meebrengt, maar...

A. Het gros van de films is niet alleen maar donkere scènes (tenzij je echt alleen maar horror en sci-fi kijkt). En...
B. Ook een OLED kijkt inzake HDR beeldmateriaal niet lekker in een ruimte met veel daglicht. Ook dan zul je moeten verduisteren voor een optimale kijkbeleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Je moet een aardig diep tv meubel hebben voor 150inch te willen projecteren.
80cm!

Dan maar voor 100 inch gaan, dan moet het meubel maar 55cm diep zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door C00P op 12-08-2019 17:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-08 14:22
Ik heb 3 jaar lang de Sony hw55 gehad op een 100 inch scherm op 2.5 meter afstand in een mancave.

Genieten. Gewoon echt genieten. De beleving zit hem in de grootte, bios zetels en in die compleet verduisterde ruimte. Dat in combinatie met een grote bibliotheek van films en series via KODI is gewoon geweldig. Het geprojecteerde beeld heeft een bepaalde eigenschap wat het geweldig en plezierig maakt om naar te kijken. Je kijkt niet in een actieve bron, zoals bij een tv.

Echter: de illusie dat je de beeldkwaliteit van een OLED gaat krijgen met projectie voor 3000 euro moet je laten varen. Als je echter tegenwoordig 10k over hebt ga je voor een 4k projector met geweldige zwartwaardes en een donker scherm. Dan komt het ineens wel in de buurt van een OLED en dat op 150 inch bijvoorbeeld.

Maar voor 2 of 3k heb je in een verduisterde kamer een leuke 150 inch oplossing, waar je bek echt van open valt en je echt van kunt genieten. Daar kan een 65 inch OLED weer niet tegenop met zijn perfecte beeldkwaliteit.

Een projector gaan gebruiken als alledaagse oplossing in een woonkamer ter vervanging van een tv is niet leuk. Zoals meerdere hier al hebben geschreven.

[ Voor 16% gewijzigd door StealthyPeanut op 12-08-2019 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oknot
C00P schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 03:18:
[...]

Het enige waar ik nog over twijfel is dat ze zeggen dat oled je meer in de beleving trekt, omdat het zo een enorm contrast heeft.

Maar nu ik het filmpje terug zie ben ik toch terug enthousiast 😋

Dat doek is blijkbaar heel belangrijk en duur, maar hier in China valt de prijs zeer goed mee.

https://s.click.aliexpress.com/e/zXseUrQ
Trust me. Als je deze set up hebt staan mis je oled niet hoor. Het hangt er namelijk niet naast. Schermgrootte is voor mij toch wel de belangrijkste factor. Uiteraard niet als het beeld vhs kwaliteit is maar deze shortthrow projector levert een prachtig en indrukwekkend beeld en zal je echt niet teleurstellen in combi met dat doek. Zwart zal nog steeds behoorlijk zwart zijn, zeker als je kamer verduisterd dmv gordijnen. Van wat ik zie zijn ook de kleuren sprankelend en je kan er altijd ook nog voor kiezen om de projector te laten kalibreren voor het beste resultaat. Zou persoonlijk wel 100 inch aanhouden tenzij je een wand van 10mtr hebt, met die grootte hoeft de projector ook maar 43cm van het scherm af te staan en dat is goed te doen met een gemiddeld dressoir/meubel. In dat you tube filmpje wordt toch ook een link gegeven van de schermleverancier als ik me niet vergis, voor die €800,- zou ik dan wel daarvoor gegaan zijn en ze in een mailtje verzoeken het doek extra goed te checken voor ze het verzenden zodat je niet zo'n fout erin krijgt als degene in het filmpje.

[ Voor 10% gewijzigd door oknot op 12-08-2019 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 07:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yep mee eens. Formaat geeft de meeste impact. Het contrast en de lichtopbrengst is wel veel minder, maar zeker als je de ruimte goed verduistert kan dat best goed resultaat geven. Als de ruimte zelf ook donkere muren/plafonds heeft, kan het zelfs heel erg goed zijn.

1080p op groot formaat is geen probleem. Vele bioscopen projecteren ook in 1080p, dat is nog net effe ietsje groter en dat gaat prima.

Als je echt hele sterke voorliefde hebt voor diep contrast en levensecht beeld, dan is het misschien niet de juiste keus. Maar voor beleving is beeldformaat wel ideaal.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
oknot schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:10:
[...]

Trust me. Als je deze set up hebt staan mis je oled niet hoor. Het hangt er namelijk niet naast. Schermgrootte is voor mij toch wel de belangrijkste factor. Uiteraard niet als het beeld vhs kwaliteit is maar deze shortthrow projector levert een prachtig en indrukwekkend beeld en zal je echt niet teleurstellen in combi met dat doek. Zwart zal nog steeds behoorlijk zwart zijn, zeker als je kamer verduisterd dmv gordijnen. Van wat ik zie zijn ook de kleuren sprankelend en je kan er altijd ook nog voor kiezen om de projector te laten kalibreren voor het beste resultaat. Zou persoonlijk wel 100 inch aanhouden tenzij je een wand van 10mtr hebt, met die grootte hoeft de projector ook maar 43cm van het scherm af te staan en dat is goed te doen met een gemiddeld dressoir/meubel. In dat you tube filmpje wordt toch ook een link gegeven van de schermleverancier als ik me niet vergis, voor die €800,- zou ik dan wel daarvoor gegaan zijn en ze in een mailtje verzoeken het doek extra goed te checken voor ze het verzenden zodat je niet zo'n fout erin krijgt als degene in het filmpje.
De prijzen zijn serieus gedaald, 300 euro voor een 100 inch scherm.

https://s.click.aliexpress.com/e/c1ZAhETW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C00P
oknot schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:10:
[...]

Zou persoonlijk wel 100 inch aanhouden tenzij je een wand van 10mtr hebt, met die grootte hoeft de projector ook maar 43cm van het scherm af te staan en dat is goed te doen met een gemiddeld dressoir/meubel.
Het apparaat is 30cm diep, plus 24 cm is 54 cm.
Ik ga mijn tv kast op maat laten maken, als ik 55cm diep neem kom ik er wel.
ik zal er foto's van maken, gaat heel knap worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AKMRokdEy5wQC7ryP5vIKKwt/thumb.png

/edit
Dit is trouwens mijn tv muur, zo een 7m breed, hier past wel een joekel van een scherm denk ik. Er staat nooit direct zonlicht op de muur, dat zal ook wel helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wmDzIsoh9k1M6sTh4YOyfgnW/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HHGYb6yGJZpK7DUp98WctCkT/thumb.jpg

Kijk afstand is 2.8m.

[ Voor 30% gewijzigd door C00P op 12-08-2019 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oknot
Op 7 meter wand kan je idd wel een en ander kwijt aan tv/doek. Mijn woonkamer wand is min of meer van dezelfde lengte waarbij ik de ruimte tussen mijn frontspeakers op 4 meter heb gehouden. Hiertussen zal 100 inch voor mij wel de max zijn om alle onderlinge verhoudingen juist te houden maar 150 inch op 7 meter zal passen dat zeker. Al moet je wel rekening houden met de hoogte van het scherm en je plafondhoogte. Daar zit bij mij de beperkende factor vanwege audiomeubel en centerspeaker. Hierdoor gaat 150 inch niet meer passen zonder dat het strak tegen het plafond komt. Zie hieronder mijn situatie ter verduidelijking. Mijn meubel is trouwens ook 55cm diep en ik zit op 3.5mtr van het scherm. Ben heel benieuwd hoe het straks gaat worden bij je. Kom maar op met die foto's als het klaar is.😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mDEjLSKd5oLOvMjpqZBOPiw8/full.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door oknot op 13-08-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:50:

Overigens wordt hier gesteld dat projecteren in een niet perfect verduisterde kamer te veel concessies aan de beeldkwaliteit met zich meebrengt, maar...

A. Het gros van de films is niet alleen maar donkere scènes (tenzij je echt alleen maar horror en sci-fi kijkt). En...
B. Ook een OLED kijkt inzake HDR beeldmateriaal niet lekker in een ruimte met veel daglicht. Ook dan zul je moeten verduisteren voor een optimale kijkbeleving.
Dat is ook afhankelijk van het aantal lumen wat er word uitgespuugd. Bij een lage lumen output merk je dat elke lichtbron die aanwezig is, een negatieve impact heeft op contrast/zwartwaardes. Of er veel lichte scenes zijn maakt eigenlijk niet heel veel uit (uiteindelijk ziet alles er fletser uit). Nu kan je in veel gevallen de lumen output wel wat opkrikken, maar dat zorgt vaak weer voor extra lawaai.

Het is geen must, maar een verduisterde kamer heeft bij mij wel de voorkeur.

[ Voor 22% gewijzigd door ChojinZ op 13-08-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door maar een gedeelte te quoten, trek je het wel uit zijn verband. ;)

En ja, natuurlijk heeft een verduisterde ruimte de voorkeur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Knappe woonst 👍en die Woofer ziet er heerlijk uit 😋
Mijn plafond is 2.7 m
Ik zal dit topic gebruiken om regelmatig updates te posten, ook van het tv meubel.
Het TV meubel gaat een lange hoogglans plank worden (zwevend 3m) waar dan een ijzeren beugel onder komt met al mijn apparatuur in.

Misschien kan ik beter 100 inch aanhouden, voor groter moet ik een veel diepere tv meubel nemen en dat gaat er ook niet uit zien.
Is 100 inch trouwens te doen op 2.8m kijk afstand?
oknot schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:56:
Op 7 meter wand kan je idd wel een en ander kwijt aan tv/doek. Mijn woonkamer wand is min of meer van dezelfde lengte waarbij ik de ruimte tussen mijn frontspeakers op 4 meter heb gehouden. Hiertussen zal 100 inch voor mij wel de max zijn om alle onderlinge verhoudingen juist te houden maar 150 inch op 7 meter zal passen dat zeker. Al moet je wel rekening houden met de hoogte van het scherm en je plafondhoogte. Daar zit bij mij de beperkende factor vanwege audiomeubel en centerspeaker. Hierdoor gaat 150 inch niet meer passen zonder dat het strak tegen het plafond komt. Zie hieronder mijn situatie ter verduidelijking. Mijn meubel is trouwens ook 55cm diep en ik zit op 3.5mtr van het scherm. Ben heel benieuwd hoe het straks gaat worden bij je. Kom maar op met die foto's als het klaar is.😉

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oknot
100 inch op 2.8mtr opzich prima te doen indien bronmateriaal voldoende resolutie heeft. Tv programma's zullen niet fantastisch zijn zoals ook al diverse keren is aangehaald maar who cares? 100 inch baby yeah😂😂😉. Netflix, blu ray's, htpc, playstation, xbox, dat zijn de dingen die het m gaan doen. Tv kijken doe je maar op je telefoon😉. Hier nog een linkje met review door ultra monotoom sprekende chinees maar wel interessant.

YouTube: Xiaomi Short-Throw Laser Projector Review: 150" TV for Only $1800?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:50:
Door maar een gedeelte te quoten, trek je het wel uit zijn verband. ;)

En ja, natuurlijk heeft een verduisterde ruimte de voorkeur...
Aangepast. Maar ik weet nog steeds niet wat ik dan uit verband trek. Mijn stelling blijft nog steeds staan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

C00P schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:10:

Is 100 inch trouwens te doen op 2.8m kijk afstand?

[...]
21:9 content in ieder geval wel. 16:9 is wellicht too much.
Kijkafstand = 3x beeldhoogte schijnt een goede rekenregel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Oknot, je bent ook aan het uitkijken naar een short trow projector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oknot
C00P schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:28:
Oknot, je bent ook aan het uitkijken naar een short trow projector?
Wellicht als opvolger van mijn huidige tv die ik vorig jaar heb aangeschaft. Als ik het alleen voor het zeggen had dan zeker al zal mijn vrouw hier ongetwijfeld een andere mening over hebben😂😉. Enige waar ik zelf nog tegenaan hik is de helderheid die de projector kan leveren. Die is te laag om hdr beelden weer te geven en dat vind ik persoonlijk dan wel weer belangrijk naast schermgrootte. Zal evengoed een mooi plaatje kunnen neerzetten hoor, zeker voor wat het apparaat kost maar persoonlijk zou ik voor een model gaan wat qua helderheid hoger ligt. Dan kom je wel gelijk in een heel andere prijsklasse terecht en dat maakt de discussie met vrouwlief er niet makkelijker op😂. Maar over een jaar of 2 verwacht ik wel dat er ipv een tv een short throw projector met voorgespannen scherm zal komen. Daarom dus ook erg geïnteresseerd in jouw project. Mocht je eventueel zoiets hebben van "kom ik gooi er een paar duizend extra tegenaan" dan is onderstaande projector nog wel een "leuke" keuze.

https://www.lg.com/us/hom...HU85LA-4k-laser-projector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Wie weet is over 2 jaar die LG wel betaalbaarder geworden, of heeft xiaomi een model uit met vergelijkbare specs.
Wat mij tegen houdt voor alsnog is dat xiaomi adverteert met 4k maar ik lees her en der dat het geen echte 4k is, weet jij hoe dat zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
oknot schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:54:
[...]

Wellicht als opvolger van mijn huidige tv die ik vorig jaar heb aangeschaft. Als ik het alleen voor het zeggen had dan zeker al zal mijn vrouw hier ongetwijfeld een andere mening over hebben😂😉. Enige waar ik zelf nog tegenaan hik is de helderheid die de projector kan leveren. Die is te laag om hdr beelden weer te geven en dat vind ik persoonlijk dan wel weer belangrijk naast schermgrootte. Zal evengoed een mooi plaatje kunnen neerzetten hoor, zeker voor wat het apparaat kost maar persoonlijk zou ik voor een model gaan wat qua helderheid hoger ligt. Dan kom je wel gelijk in een heel andere prijsklasse terecht en dat maakt de discussie met vrouwlief er niet makkelijker op😂. Maar over een jaar of 2 verwacht ik wel dat er ipv een tv een short throw projector met voorgespannen scherm zal komen. Daarom dus ook erg geïnteresseerd in jouw project. Mocht je eventueel zoiets hebben van "kom ik gooi er een paar duizend extra tegenaan" dan is onderstaande projector nog wel een "leuke" keuze.

Goede HDR weergave zal voorlopig nog wel een minpuntje zijn:
https://www.cnet.com/news...eat-hdr-from-a-projector/
C00P schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:23:
Wie weet is over 2 jaar die LG wel betaalbaarder geworden, of heeft xiaomi een model uit met vergelijkbare specs.
Wat mij tegen houdt voor alsnog is dat xiaomi adverteert met 4k maar ik lees her en der dat het geen echte 4k is, weet jij hoe dat zit?
Ik vermoed eerlijk gezegd van niet. Beamer ontwikkelingen lijken wat minder hard te gaan dan bv bij tv's of computerhardware. Maar hey, wie weet! :)

Wat betreft de niet echte 4K beamer, het trucje wat veel word toegepast is pixel shifting:
Wikipedia: Pixel shifting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:32
Ik zou dat alleen doen wanneer je er echt een speciale kamer voor gaat maken: groot scherm, luxe stoelen, audiosysteem, demping en ga maar zo door. Een high-end lcd of oled laat namelijk helemaal niks van beamers over. Beamers zijn alleen in het voordeel omdat ze groot oppervlak kunnen bedekken voor relatief weinig, terwijl de 85-inch+ televisies nog vrij prijzig zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door NotSoSteady op 13-08-2019 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
NotSoSteady schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:40:
Een high-end lcd of oled laat namelijk helemaal niks van beamers over. Beamers zijn alleen in het voordeel omdat ze groot oppervlak kunnen bedekken voor relatief weinig, terwijl de 85-inch+ televisies nog vrij prijzig zijn.
Heb je het topic wel gelezen? Deze conclusie is al namelijk meerdere malen voorbij gekomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oknot
C00P schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:23:
Ik vermoed dat het gaat over het feit dat de xiaomi als resolutie 3840x2160 heeft en geen 4096x2160. Zou me daar niet al te druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:32
ChojinZ schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:53:
[...]

Heb je het topic wel gelezen? Deze conclusie is al namelijk meerdere malen voorbij gekomen....
En ik vertel mijn mening nogmaals. Mocht je die niet bevallen, pech voor jou.

;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
NotSoSteady schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:19:
[...]

En ik vertel mijn mening nogmaals. Mocht je die niet bevallen, pech voor jou.

;w
Maar waarom iets vertellen wat iedereen al weet? Straks ga je nog zeggen dat de lucht blauw is en het gras groen.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
ChojinZ schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:35:
[...]

Wat betreft de niet echte 4K beamer, het trucje wat veel word toegepast is pixel shifting:
Wikipedia: Pixel shifting
Als ik het goed begrijp is het zoals bij 1080p of 1080i?
Dan heeft deze xiaomi eigenlijk 2k?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oknot
NotSoSteady schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:40:
Ik zou dat alleen doen wanneer je er echt een speciale kamer voor gaat maken: groot scherm, luxe stoelen, audiosysteem, demping en ga maar zo door. Een high-end lcd of oled laat namelijk helemaal niks van beamers over. Beamers zijn alleen in het voordeel omdat ze groot oppervlak kunnen bedekken voor relatief weinig, terwijl de 85-inch+ televisies nog vrij prijzig zijn.
Je beschrijft daar min of meer mijn woonkamer dus daar heb je niet perse een aparte ruimte voor nodig. Ook zijn er inmiddels heel behoorlijke 4k beamers te koop die een fenomenaal mooi plaatje neerzetten in combi met een kwalitatief scherm. Helaas nu nog wel erg prijzig maar ze zijn er zeker. Op het gebied van short throw is de keuze helaas (nog) beduidend kleiner maar ik verwacht dat die markt wel op gang gaat komen vanwege het plaatsingsgemak tov beamers die je aan het plafond moet hangen en de steeds verder vooruitschrijdende techniek. Dan hou je een beetje de discussie over die nu ook al oeverloos gevoerd wordt het kwaliteitsverschil tussen oled en lcd terwijl beide technieken een prima beeld kunnen opleveren ieder met hun eigen voor- en nadelen. Hetzelfde gaat eigenlijk ook op voor (hig end) beamers. 15 jaar terug riepen ook nog hele volksstammen dat je met 50 inch aan je wand niet goed bij je hoofd was en nekpijn zou krijgen bij het kijken naar een tenniswedstrijd en nu is het bijna een uitdaging om iets kleiner dan 50 inch te vinden. Dus 100 inch aan de muur in je woonkamer kan in bepaalde woonkamers prima als je het mij vraagt en in mijn geval liever daar dan dat ik naar een aparte ruimte moet verhuizen. Maar dat is uiteraard persoonlijk.
C00P schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:33:
[...]

Nee hoor, native resolutie is 3840x2160.

[ Voor 8% gewijzigd door oknot op 13-08-2019 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
C00P schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:33:
[...]

Weet ik niet. Maar pixelshifting is een veel gebruikte truc om 4K te krijgen. Om welk model van Xiaomi gaat het precies? De MIJIA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
ChojinZ schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:58:
[...]

Weet ik niet. Maar pixelshifting is een veel gebruikte truc om 4K te krijgen. Om welk model van Xiaomi gaat het precies? De MIJIA?
Yep, deze :

https://gearbest.app.link/VmS8XgyL7Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
Die is, zoals oknot al zei 3840x2160. Nog geen 4k maar komt wel heel dicht in de buurt. Ik zou me over de resolutie niet zo'n zorgen maken. Daarnaast moet je ook rekening houden met de kijkafstand. Het verschil tussen 1080p en 4k zie je niet als je (bv.) 80 inch projecteert op 8 meter afstand.

Maar er is meer dan alleen resolutie. Kleur, zwartwaardes, geluid, etc, zijn net zo belangrijk. Ik zou persoonlijk voor een goede 1080p beamer gaan ipv een matige 4k beamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
Ik heb even de afmetingen van een 100 inch op de muren afgezet, tegenover mijn 50 inch plasma.
Ziet er gigantisch uit 😋

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4nrvyTKk9KfbEpBtgrJTTib9/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oknot
C00P schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 03:30:
Ik heb even de afmetingen van een 100 inch op de muren afgezet, tegenover mijn 50 inch plasma.
Ziet er gigantisch uit 😋

[Afbeelding]
Nice, ik zou wel proberen als dat gaat om iets lager uit te komen. Centerspeaker kan nog wel een stukje naar beneden zo te zien. Dan is het geheel meer in balans en het kijkt ook veel prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-08 18:42

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

C00P schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:31:
Je moet een aardig diep tv meubel hebben voor 150inch te willen projecteren.
80cm!

Dan maar voor 100 inch gaan, dan moet het meubel maar 55cm diep zijn.
De meeste beamers kun je ook ophangen. Op een tafeltje aan een beugel (lelijk) of "op zijn kop" direct tegen het plafond (een instelling het menu zorgt er dan voor dat het beeld omgedraaid wordt). Kabels wegwerken in het plafond (of een verlaagd plafond aan (laten) brengen en de kabels daar boven leggen) komt er dan wel bij, maar je hebt er veel plezier van.

Dan maakt de diepte van je meubel opeens niet meer uit.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:49

Major_ton

Shoot!

Bekijk voor de Xiaomi beamers even de ervaringen van Vincent Teoh van HDTVtest op YouTube. Voor films zijn het drama dingen aangezien ze niet goed de 24p cadance weer kunnen geven wat telecine judder oplevert. Niet aan beginnen dus.

Verder is dit een leuke discussie met een hoop (verkeerde) assumpties. 1080p op een groot projectiescherm is echt geen ramp. Projectie is gewoon niet te vergelijken met een TV. De beeld opbouw is compleet anders en je ervaart het ook heel anders. Tuurlijk is 4K mooier, maar doe 1080p alsjeblieft niet af als onkijkbaar. Liever een goede cinema 1080p beamer dan die huidige 'budget' 4K beamers (veelal met pixelshift). Het grootste probleem is en blijft het contrast bij goedkope beamers en/of ruimtes waarbij er weinig tot geen controle is over het licht. De betere beamers vereisen een verduisterde ruimte met donkere wanden en plafond om ook strooilicht te voorkomen.
Bij mij in de woonkamer staat een 65" OLED TV, op zolder een 75" FALD LCD TV een goede vriend van mij heedt zijn garage omgetoverd tot een home cinema met een Epson TW-6700 beamer met 100" scherm. Het grote 'probleem' is daar dat de wanden en het plafond gewoon wit zijn wat heel veel invloed heeft op het contrast. Zoals ik het ervaar als ik deze drie genoemde opties vergekijk:

OLED TV contrast = 100
LCD TV contrast = 85
Beamer contrast = 30

Dat kan echt beter met die beamer wanner de wanden en het plafond zwart gemaakt worden, maar nu heeft een IPS LCD TV nog een beter waarneembaar contrast. Het enorme formaat maakt nog wel een hoop goed overigens, maar denk GOED na of je thuissituatie wel geschikt is voor een beamer voordat je er aan begint. Want in het begin is het vaak de wow-factor die overheerst, maar als je eenmaal gewend bent aan dat gigantische oppervlak van het projectiescherm, dan beginnen de tekortkomingen op te vallen.

Houd er ook rekening mee dat niet elke beamer voor dezelfde setting bedoeld is. Sommige beamers zullen het beter doen in een ruimte met omgevingslicht, andere beamers (de cinema modellen) komen alleen goed uit de verf in een hele donkere ruimte.

Er is dus ook geen één antwoord te geven op de vraagstelling. Als hangt af van een aantal kritische factoren zoals de beschikbare ruimte, het kijkgedrag en het beschikbare budget.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oknot
Vandaar ook diverse antwoorden en meningen op het verhaal van ts. Ook het linkje van Teoh is de revue al gepasseerd. Mischien eerst de discussie eens lezen. Alles wat je aanhaalt is namelijk reeds gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Major_ton schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:43:
Bekijk voor de Xiaomi beamers even de ervaringen van Vincent Teoh van HDTVtest op YouTube. Voor films zijn het drama dingen aangezien ze niet goed de 24p cadance weer kunnen geven wat telecine judder oplevert. Niet aan beginnen dus.
Dat is voor mij wel een nadeel, kan dit eventueel opgelost worden door een stekker te gebruiken wat het signaal omzet naar 110v 60hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
C00P schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:16:
[...]

Dat is voor mij wel een nadeel, kan dit eventueel opgelost worden door een stekker te gebruiken wat het signaal omzet naar 110v 60hz?
Nee want de judder die Tom beschrijft heeft in princiepe niets met stroom te maken. Het probleem word veroorzaakt doordat de refreshrate van je projector, niet synchroon loopt met de framerate van je film en er daardoor extra frames tussen gepropt moeten worden:
https://whatis.techtarget.com/definition/judder

[ Voor 8% gewijzigd door ChojinZ op 14-08-2019 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:49

Major_ton

Shoot!

oknot schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:30:
Vandaar ook diverse antwoorden en meningen op het verhaal van ts. Ook het linkje van Teoh is de revue al gepasseerd. Mischien eerst de discussie eens lezen. Alles wat je aanhaalt is namelijk reeds gemeld.
De azijn was weer in de aanbieding? Gelukkig ben jij het boegbeeld van verfrissende antwoorden ;w

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oknot
Zo is het. Fijn dat je het inziet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StealthyPeanut
oknot schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:30:
Meen je dit nou echt? Heb je je eigen reacties überhaupt getypt?
oknot schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:54:
[...]

En deze dan? Wat schieten wij hier mee op?

De reactie van @Major_ton is prima en geeft ook nog wat extra info omtrent verkeerde 24p implementatie in die X-beamers. Iets wat je echt niet wilt.

Ik begrijp ook niet echt wat je met jouw post wil bereiken.

Laten we aub hier ook gewoon onze relevante ervaringen delen. Ik dacht dat dat o.a. de bedoeling vab een forum was....

[ Voor 3% gewijzigd door StealthyPeanut op 14-08-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oknot
StealthyPeanut schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:31:
[...]

Jazeker.

[...]

Jij niets, maar was dan ook een antwoord op de vraag van ts. Maar met je eens dat we het beter inhoudelijk kunnen houden. Kusje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
[...]

[...]

De reactie van @Major_ton is prima en geeft ook nog wat extra info omtrent verkeerde 24p implementatie in die X-beamers. Iets wat je echt niet wilt.

Ik begrijp ook niet echt wat je met jouw post wil bereiken.

Laten we aub hier ook gewoon onze relevante ervaringen delen. Ik dacht dat dat o.a. de bedoeling vab een forum was....
Je hebt zeker een punt maar anderzijds wil je natuurlijk wel dat bepaalde zaken niet continu worden herhaald. Al die 'Een tv is beter dan een beamer want...' opmerkingen kennen we nu ook wel.

Wat er nodig is is gewoon een algeheel groot projector topic met een mooie startpost. Kan iedereen zich eerst ff inlezen op de projector materie alvorens hier van alles te gaan roepen.

Maarja... wie bied zich aan om een mooie startpost op te zetten? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
[...]

Is dat iets dat eigen is aan laser projectors, of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
C00P schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:32:
[...]

Is dat iets dat eigen is aan laser projectors, of?
Nee, volgens mij alleen bij xiaomi ust laser projectors. Wordt namelijk bij meerdere reviews op meerdere sites vermeld. Bij mijn weten hebben de LG ust projectors (die via CB te vinden zijn) dit probleem niet.

Ps; misschien handig om eens op het htforum.nl te kijken. Daar zitten meerdere mensen die in de beamers en dergelijke zijn. Zitten er veel met (vak)kennis tussen.

[ Voor 17% gewijzigd door TheKerremenke op 14-08-2019 22:37 ]

• ChojinZ
TheKerremenke schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:35:
[...]

Nee, volgens mij alleen bij xiaomi ust laser projectors. Wordt namelijk bij meerdere reviews op meerdere sites vermeld. Bij mijn weten hebben de LG ust projectors (die via CB te vinden zijn) dit probleem niet.
Dat heeft toch te maken met de refreshrate in relatie tot de framerate? Volgens mij heeft elk device wat 24p films op 60Hz afspeelt dit probleem, ongeacht het merk. Ook tv's hebben dit.

• TheKerremenke
ChojinZ schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:26:
[...]

Dat heeft toch te maken met de refreshrate in relatie tot de framerate? Volgens mij heeft elk device wat 24p films op 60Hz afspeelt dit probleem, ongeacht het merk. Ook tv's hebben
Het schijnt dat deze projector, de xiaomi 4K laser, vast staat op 60 Hz en daardoor niet omschakelt naar 50/25/24 Hz. Tenminste dat is wat ik ooit ergens gelezen heb. Of dat een probleem is moet iedereen natuurlijk zelf bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
ChojinZ schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:26:
[...]

Dat heeft toch te maken met de refreshrate in relatie tot de framerate? Volgens mij heeft elk device wat 24p films op 60Hz afspeelt dit probleem, ongeacht het merk. Ook tv's hebben
Bijna elk ander device past zijn output aan naar dezelfde refresh rate (of een veelvoud ervan). Dus 23.976 (want 24hz bron bestaat officieel niet) wordt 23.976, 24, 48, 72 of 96 hz. Maar dan heb je om de zoveel frames 1 microstutter. En 25 wordt 50 of 100hz. 30 wordt 60 of 120hz. Etc.

Als het dan niet uit kan komen met elkaar, heb je iets zoals de 2:3 pulldown voor 24 naar 60hz, maar dit zorgt voor een ander soort judder omdat het niet 1 op 1 klopt.

• ChojinZ
StealthyPeanut schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 20:12:
[...]

Bijna elk ander device past zijn output aan naar dezelfde refresh rate (of een veelvoud ervan). Dus 23.976 (want 24hz bron bestaat officieel niet) wordt 23.976, 24, 48, 72 of 96 hz. Maar dan heb je om de zoveel frames 1 microstutter. En 25 wordt 50 of 100hz. 30 wordt 60 of 120hz. Etc.

Als het dan niet uit kan komen met elkaar, heb je iets zoals de 2:3 pulldown voor 24 naar 60hz, maar dit zorgt voor een ander soort judder omdat het niet 1 op 1 klopt.
O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C00P
Er is ondertussen weer een nieuwe xiaomi laser projector, met veel meer lumen.

https://www.avforums.com/...th-videos.2231266/page-10

Ik heb dit hele topic doorgelezen, ik vind het toch een interessante koop.
Ik ga het nog even aanzien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
C00P schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 06:21:

Ik heb dit hele topic doorgelezen, ik vind het toch een interessante koop.
Daar heb ik ook naar gekeken. Echter is de 4k versie nergens in Europa verkrijgbaar. En dit soort bedragen uitgeven op sites zoals Gearbest wil je niet. Daarnaast geeft Xiaomi ook geen officiële garantie via deze kanalen gezien het geen officiële resellers zijn.

Heb alles nagevraagd bij Xiaomi. Gezien het om 2000 euro gaat en ik geen risico wil nemen met verzending-garanties heb ik er vanaf gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Die 60hz output steekt wat voor mij, DVD's en vele andere formaten zenden uit als 24p, dit gaat bij vele fragmenten een schokkend of niet mooi naturel beeld geven.

Misschien toch maar voor een goede 1080p short trow projector gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
C00P schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:19:
Die 60hz output steekt wat voor mij, DVD's en vele andere formaten zenden uit als 24p, dit gaat bij vele fragmenten een schokkend of niet mooi naturel beeld geven.

Misschien toch maar voor een goede 1080p short trow projector gaan?
Als je short throw kunt vermijden, dan zou ik dat doen. Short Throw is wat mij betreft een noodoplossing (maar wel cool).

Uit interesse, wat heb je behalve de beamer verder op je verlanglijstje staan? Projectiescherm (vast, oprolbaar, ikea?), mediaplayer (chromecast, nvidia shield?), geluidsinstallatie en/of tv-tuner om af en toe toch tv te kijken?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Hij zou mijn tv echt moeten vervangen.
De eerste periode zou ik gewoon op de muur projecteren, dan zou er een spanscherm komen van xyscreens, 100 inch.
Ik gebruik een versterker, ps4, Nvidia shield en orange tv (Belgie).

Als ik op youtube kijk kan het er fantastisch uit zien.

Helaas is een projector ophangen geen optie meer, dus het zal short throw moeten worden.

• oknot
KabouterSuper schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:31:
[...]

Als je short throw kunt vermijden, dan zou ik dat doen. Short Throw is wat mij betreft een noodoplossing (maar wel cool).
Puur uit interesse, maar waarom vind je het een noodoplossing?

• biggydeen2
C00P schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:05:

Helaas is een projector ophangen geen optie meer, dus het zal short throw moeten worden.
Kun je hem niet op een plank op de muur plaatsen? Dat heb ik ook gedaan en werkt prima.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
oknot schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 00:08:
[...]
Puur uit interesse, maar waarom vind je het een noodoplossing?
Misschien drukte ik me wat te fanatiek uit, maar nadelen zijn volgens mij:
duurder,
minder flexibel qua plaatsing (klein stukje opschuiven scheelt een boel in de projectie),
barrel distortion,
onscherp beeld (volledig scherpstellen is moeilijker bij short throw).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:52
Zelf in bezit van een ruim 9.5 jaar oude Epson 1080P projector. Ben me ook aan het orienteren voor een TW9400. De prijs (ongeveer 2500 euro) hikken we eigenlijk tegen aan.

Wat contrast betreft kan de projector het zeker niet winnen van de (LG) OLED. Maar de beleving op ruim 100" diagonaal kan geen TV tegen op.

Gewoon TV kijken op de projector doe ik niet. Vind het zelfs vervelend. Ook youtube video kijken (zoals de reviews van Tweakers bijv) vind ook niet prettig. Daar vind ik een gewoon een TV veel beter voor geschikt.

Maar voor Films (i.c.m HomeCinema audio) en iets mindere mate series is een projector onverslaanbaar. Als er een film op TV is, krijg altijd een sterke drang om de proctor aan te zetten en de film in mijn collectie op te zoeken en dan te gaan kijken. Lekker groot beeld, fraai geluid en geen reclames.
1080P op een ruim 100" diagonaal is overigens erg goed te doen. Vrijwel geen screendoor aanwezig op een zitafstand van ruim 4 meter. Zelfs 720P, als je het beeld een tikkie out-of-focus zet, wil nog goed.

Je kan ook een los filmdoek van de rol kopen en er zelf een frame om heen maken. Ga niet projecteren op een witte muur al dan niet met "speciale" projectieverf. Niets kan het winnen van een echt projectordoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Athome schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:49:

Gewoon TV kijken op de projector doe ik niet. Vind het zelfs vervelend. Ook youtube video kijken (zoals de reviews van Tweakers bijv) vind ook niet prettig. Daar vind ik een gewoon een TV veel beter voor geschikt.
Puur omdat het zo groot is?
Hoe bevalt voetbal op kabel?

• ChojinZ
Athome schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:49:

Ga niet projecteren op een witte muur al dan niet met "speciale" projectieverf. Niets kan het winnen van een echt projectordoek
Daar zijn de meningen over verdeeld. Zo schijnt de verf van Goo Systems in sommige gevallen beter te presteren dan een gemiddeld projector screen. Elite screens heeft ook verf die heel goed uit de test komt.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:52
C00P schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:52:
[...]

Puur omdat het zo groot is?
Hoe bevalt voetbal op kabel?
Inderdaad omdat het zo groot is.
Een film kijken op het grote doek doe je voor een beleving. De beleving die een film mij op deze manier biedt, doet een serie in mindere mate en reguliere TV en dingen als Youtube helemaal niet. Het gedeelte audio biedt ook een groot stuk meerwaarde voor de beleving. En daar is een film op Blu-Ray erg sterk in. Een film Netflix is op audio gebied al minder.

Ik kan prima een serie kijken op TV al heb ik al lang het idee om nog een soundbar (Sony HT-ZF9 zonder rear speakers heeft de voorkeur) aan de TV te hangen.

Voetbal kijken doe ik niet. Ik heb helemaal niets met die sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 16:14

Tao

DPC DE_KOMETEN

C00P schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 06:21:

Ik heb dit hele topic door gelezen, ik vind het toch een interessante koop.
De verkooplink uit jouw post verwijst naar:
https://www.banggood.com/...6&ID=224&cur_warehouse=CN

Ik zie echter nog een andere (ruim 400 euro goedkopere) versie, met volgens mij bijna dezelfde (?) specs:
https://www.banggood.com/...422.html?cur_warehouse=HK

Het modeltype is wel anders, alhoewel beide claimen 5000 lumen te halen.
Support voor 4K is er, maar er staat wel bij 'native resolution 1920 x 1080'. Niet true 4K dus...

(Ik oriënteer me ook op een laser projector voor een nieuwbouw woning.)

[ Voor 4% gewijzigd door Tao op 30-08-2019 12:16 ]

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oknot
Tao schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:08:
[...]

De verkooplink uit jouw post verwijst naar:
https://www.banggood.com/...6&ID=224&cur_warehouse=CN

Ik zie echter nog een andere (ruim 400 euro goedkopere) versie, met volgens mij bijna dezelfde (?) specs:
https://www.banggood.com/...422.html?cur_warehouse=HK

Het modeltype is wel anders, alhoewel beide claimen 5000 lumen te halen.
Support voor 4K is er, maar er staat wel bij 'native resolution 1920 x 1080'. Niet true 4K dus...

(Ik oriënteer me ook op een laser projector voor een nieuwbouw woning.)
Dat is een full hd projector vandaar ook native 1920x1080. Om die reden ook €400,- goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:06

Tomatoman

Fulltime prutser

Vergeet niet dat bij een projector van buiten de EU nog aanzienlijke extra kosten komen:
• verzendkosten en eventueel verzekeringskosten
• invoerrechten (volgens mij 14,00% in het geval van projectors vanuit China)
• inklaringskosten
• 21% BTW over de aankoopprijs, verzendkosten, invoerrechten en inklaringskosten

Inderdaad, je betaalt belasting (BTW) over belasting (invoerrechten) |:(

Uitgaande van gratis (onverzekerde!) verzending komt er per saldo dus nog 38% bovenop de aankoopprijs.

[ Voor 14% gewijzigd door Tomatoman op 30-08-2019 20:51 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oknot
Tomatoman schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 20:36:
Vergeet niet dat bij een projector van buiten de EU nog aanzienlijke extra kosten komen:
• inklaringskosten
• 21% BTW over de aankoopprijs, verzendkosten, invoerrechten en inklaringskosten

Uitgaande van gratis (onverzekerde!) verzending komt er per saldo dus nog 38% bovenop de aankoopprijs.
Klopt, maar met een beetje geluk hebben ze m ook in hun EU warehouse. Dan heb je daar geen last van en je kan natuurlijk ook geluk hebben. Vanuit China is bij mij tot nu toe alles (en dat is vrij veel😂) ongecheckt aangekomen. Inclusief autoradio's, carbon wielen en ander "duurder" China spul. Maar als je pech hebt is het wel een domper inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Tomatoman schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 20:36:
• inklaringskosten

Is zeker een punt om rekening mee te houden. Ook hier zijn de standaard China-shopping risico's van kracht. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
Ik heb me laten vertellen dat als je je zending van China laat bezorgen door DHL je geen extra kosten aan de grens krijgt.

Mijn besluit staat in ieder geval vast, hier komt een short trow projector, maar niet voor volgend jaar zomer, dan skip ik een vakantie en doe mezelf dit + een span scherm cadeau, tegen dan heeft xiaomi misschien een nieuw model welke weer wat beter zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvangeffen
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03-09-2019
Ik denk dat ik uiteindelijk voor deze ga: optoma ust 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Xiaomi heeft nu, behalve de al eerder genoemde 4K UST 5000 Lumen projector, ook een versie met 7000 Lumen en nog een met 9000 Lumen: https://www.xiaomitoday.c...rojector-hits-the-market/

Ik denk dat ook bij deze versies pixelshifting is geimplementeerd, maar weet dat niet zeker.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Een andere mogelijkheid: https://www.indiegogo.com...t-throw-laser-projector#/
met een review https://hometheaterhifi.c...w-laser-projector-review/

Aan de andere kant van het spectrum de ongeveer E 5400,- kostende LG HU85LA:
https://hometheaterhifi.c...w-laser-projector-review/ Íetsje meer, maar dan heb je ook wat meer ;)

Diablo3

• ChojinZ
Tao schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:39:
Xiaomi heeft nu, behalve de al eerder genoemde 4K UST 5000 Lumen projector, ook een versie met 7000 Lumen en nog een met 9000 Lumen: https://www.xiaomitoday.c...rojector-hits-the-market/

Ik denk dat ook bij deze versies pixelshifting is geimplementeerd, maar weet dat niet zeker.
Maar geen info over de refreshrate dus ik vermoed gewoon weer 60hz wat (voor mij) een no-go is.

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

.

[ Voor 98% gewijzigd door Tao op 12-09-2019 18:24 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramberk15
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:08
Major_ton schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:43:

Verder is dit een leuke discussie met een hoop (verkeerde) assumpties. 1080p op een groot projectiescherm is echt geen ramp. Projectie is gewoon niet te vergelijken met een TV. De beeld opbouw is compleet anders en je ervaart het ook heel anders. Tuurlijk is 4K mooier, maar doe 1080p alsjeblieft niet af als onkijkbaar. Liever een goede cinema 1080p beamer dan die huidige 'budget' 4K beamers (veelal met pixelshift). Het grootste probleem is en blijft het contrast bij goedkope beamers en/of ruimtes waarbij er weinig tot geen controle is over het licht. De betere beamers vereisen een verduisterde ruimte met donkere wanden en plafond om ook strooilicht te voorkomen.
Bij mij in de woonkamer staat een 65" OLED TV, op zolder een 75" FALD LCD TV een goede vriend van mij heedt zijn garage omgetoverd tot een home cinema met een Epson TW-6700 beamer met 100" scherm. Het grote 'probleem' is daar dat de wanden en het plafond gewoon wit zijn wat heel veel invloed heeft op het contrast. Zoals ik het ervaar als ik deze drie genoemde opties vergekijk:

OLED TV contrast = 100
LCD TV contrast = 85
Beamer contrast = 30

Dat kan echt beter met die beamer wanner de wanden en het plafond zwart gemaakt worden, maar nu heeft een IPS LCD TV nog een beter waarneembaar contrast. Het enorme formaat maakt nog wel een hoop goed overigens, maar denk GOED na of je thuissituatie wel geschikt is voor een beamer voordat je er aan begint. Want in het begin is het vaak de wow-factor die overheerst, maar als je eenmaal gewend bent aan dat gigantische oppervlak van het projectiescherm, dan beginnen de tekortkomingen op te vallen.

Houd er ook rekening mee dat niet elke beamer voor dezelfde setting bedoeld is. Sommige beamers zullen het beter doen in een ruimte met omgevingslicht, andere beamers (de cinema modellen) komen alleen goed uit de verf in een hele donkere ruimte.

Er is dus ook geen één antwoord te geven op de vraagstelling. Als hangt af van een aantal kritische factoren zoals de beschikbare ruimte, het kijkgedrag en het beschikbare budget.
@Major_ton mooi geschreven stukje, je hebt zo te lezen aardig wat gebruikerservaring. Daar ben ik ook naar op zoek. Momenteel in de woonkamer nog een 65" panasonic plasma en ben aan het dubben om ofwel eerst te upgraden naar een 65" /77"oled, ofwel een beamer aan te schaffen. De OLED zou dan zijn voor de HDR weergave (dat kriebelt wel merk ik) want de andere (SDR) beeldeigenschappen zijn volgens mij niet ENORM veel beter tov de plasma (aangezien deze nog prima beeld geeft). 77" zou wel een uitbreiding zijn maar die zijn nu nog redelijk onbetaalbaar. Alternatief is dus een beamer plaatsen, echter dit zal niet in een batcave worden. We hebben een kantoorruimte waar er een wand is waar max 150" projectie op kan. Echter de ruimte heeft witte muren. Aan een zijde een raampartij, maar wel luxaflex/shutter oplossing aan de buitenzijde van de raampartij. Maar de non totale verduistering 'vernaggelt' dus het contrast. Is dit ook het geval in de nacht, als het buiten donker is vraag ik me dan af? Want overdag beamer kijken gaat hem sowieso toch niet worden.

Vraag is dus in hoeverre het vermindere contrast de kijkervaring 'verpest'. Beamer zou dan ofwel 1080p ofwel een pseudo 4k-model worden (Benq w1720/w2700 bv.). Andere voordeel van een beamer is in de zomer in de tuin kijken (voor de beleving, niet de beeldkwaliteit) 3e alternatief is dan nog bv een 85" UHD LCD aanschaffen voor de kantoorruimte, maar die trekt wel weer de aandacht in de ruimte tov een beamer met scherm. En is geen 130"-150". Dus dat lijkt me minder aantrekkelijk. Content zal 80% film zijn, rest series en ps4 pro.
Pagina: 1 2 Laatste