[CPU] Hoge temperatuur - maak me zorgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 01:09
Hoi allemaal,

Ik zat Fortnite te spelen en deed mijn headset even af en merkte dat mijn systeem veel meer geluid maakte dan normaliter. Toen ging ik met hwinfo (oudere versie welliswaar) kijken wat de temps waren en kwam ik tot mijn verbazing dat mijn CPU rondd de 70-80) graden was, waarbij de max 80 is geworden.

Naar mijn weten is dit te heet. Ik heb dit systeem in December 2017 gebouwd en het bevat de volgende specs:

CPU
I7 8700k (niet overgeclocked)
CPU koeler
Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Kast
NZXT S340 Elite Wit
GPU
MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G

De GPU heeft als max ook 81 graden aangetikt. Nu weet ik niet of ik wel goed kijk, maar hoe zou ik er achter kunnen komen wat de oorzaak kan zijn van deze hoge temperaturen? De PC staat al wel de hele dag aan en heb ik verschillende spellen gespeeld, maar ik weet niet zo goed hoe ik nu te werk moet gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12
80 graden is zowel voor je CPU als GPU echt niet veel te heet hoor. Voor een 8700K die de hele dag heeft staan draaien incl paar uur gamen vind ik dat niet zo schokkend, zeker niet als het ook al relatief warm is in je kamer.
Hoeveel case fans heb je, en op welke snelheid draaien die? En op welke snelheid draait je CPU fan? Als je je zorgen maakt om deze temperaturen zou je eventueel case fans kunnen toevoegen en/of de snelheid wat kunnen verhogen, zodat je de hitte wat beter kwijtraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, die intels (8700 had geen soldeer maar een TIM en stond bekend voor soms mild bolle IHS-en) staan er om bekend dat het heet hoofden zijn, en een 1080TI is ook niet bepaald een koele kaart. Die kast is daarnaast ook een "meh" airlfow case. Met static pressure fans valt er wel wat van te maken, maar "mixed" is de beste omschrijving.

Om eerlijk te zijn, is voor beiden de temp niet 'te heet'. Wel heet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
Wekko306 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:07:
Hoeveel case fans heb je, en op welke snelheid draaien die? En op welke snelheid draait je CPU fan?
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee, hier heb ik nooit aan gezeten in ieder geval. Is dit iets wat ik in de BIOS moet controleren of zou ik dat ook kunnen uitlezen met een programma als hwinfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:07
Wat zijn de temperaturen zonder zijpaneel in de behuizing?

Als je de standaard casefans in de behuizing hebt en je hebt ze geen andere plaats gegeven dan heb je 2 outtakefans en geen intakefans. Vooral dat laatste vind ik in een systeem dat 400w aan warmte kan ontwikkelen geen goede zaak.

[ Voor 142% gewijzigd door Uszka op 06-06-2019 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
Ik heb tijdens het bouwen 2 fans vervangen voor beteren. Ik heb geen idee wat de temperaturen zijn zonder zijpaneel. Het lijkt me namelijk niet zo slim om deze er af te halen i.v.m. stof dat er dan binnen zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

tijnn schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 17:23:
Ik heb tijdens het bouwen 2 fans vervangen voor beteren. Ik heb geen idee wat de temperaturen zijn zonder zijpaneel. Het lijkt me namelijk niet zo slim om deze er af te halen i.v.m. stof dat er dan binnen zal komen.
Dat maakt niks uit voor een test (je krijgt geen stoflaag van een centimeter met je paneel een minuutje open). Probeer je paneel er eens af te halen wanneer je pc weer 80 graden is en kijk of dan de temperatuur hard omlaag gaat. Als dit wel zo is, is je airflow niet goed. Dit valt wel makkelijk te fixen.
Trouwens, heb je ooit al eens je pc stof vrij gemaakt? Zelfs met stoffilters bouwt zich langzaam stof op.

Ik ben het trouwens niet helemaal mee eens wat mensen hier zeggen over de 8700. Onder een Scythe Mugen 5 mag deze, zonder overklok, echt geen 80 graden worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Fordox op 11-06-2019 14:49 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
Fordox schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:47:
[...]

Dat maakt niks uit voor een test (je krijgt geen stoflaag van een centimeter met je paneel een minuutje open). Probeer je paneel er eens af te halen wanneer je pc weer 80 graden is en kijk of dan de temperatuur hard omlaag gaat. Als dit wel zo is, is je airflow niet goed. Dit valt wel makkelijk te fixen.
Trouwens, heb je ooit al eens je pc stof vrij gemaakt? Zelfs met stoffilters bouwt zich langzaam stof op.

Ik ben het trouwens niet helemaal mee eens wat mensen hier zeggen over de 8700. Onder een Scythe Mugen 5 mag deze, zonder overklok, echt geen 80 graden worden.
Ik heb het nog niet stofvrij gemaakt nee. Zal eens kijken of ik hier iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:27
80c tijdens gamen bij een 8700K, niet overgeklokt met een Mugen 5 PCGH?
100% dat je koeler niet goed is gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Lekiame schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:00:
Ik zat Fortnite te spelen en deed mijn headset even af en merkte dat mijn systeem veel meer geluid maakte dan normaliter.
(...)
Ik heb dit systeem in December 2017
Dus de koeler demonteert zich in anderhalf jaar tijd? Lijkt mij een beetje sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Nee, maar 80 graden met een slechte airflow tijdens gamen heb ik ook nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
Hoelang heb je het systeem al? Kan goed dat je even de koelpasta onder de koeler moet vervangen en de stof eruit halen. Ik denk dat je dan al een heel eind kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Fordox schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:56:
[...]

[...]

Dus de koeler demonteert zich in anderhalf jaar tijd? Lijkt mij een beetje sterk.
Echt brakke pasta kan in die tijd best uitdrogen.

Desalniettemin klinkt dit als een gevalletje stof happen, staat de pc op de grond? Heb je tapijt in de ruimte? Blazen de fans aan de voorkant lucht naar binnen en aan de achter/bovenkant naar buiten?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
Yorick90 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:04:
Hoelang heb je het systeem al? Kan goed dat je even de koelpasta onder de koeler moet vervangen en de stof eruit halen. Ik denk dat je dan al een heel eind kan komen.
Het systeem heb ik gebouwd in December 2017, dus zo'n anderhalf jaar.
Wintervacht schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:19:
[...]

Echt brakke pasta kan in die tijd best uitdrogen.

Desalniettemin klinkt dit als een gevalletje stof happen, staat de pc op de grond? Heb je tapijt in de ruimte? Blazen de fans aan de voorkant lucht naar binnen en aan de achter/bovenkant naar buiten?
Het systeem staat op mijn bureau. Ik heb inderdaad aan de voorkant 2 fans zitten die lucht er in zouden moeten blazen, maar deze kast heeft er een stuk voorzitten (leg het misschien niet goed uit, maar hier een link naar mijn kast).

pricewatch: NZXT S340 Elite Wit

De warme lucht wordt bij deze kast aan de bovenkant naar buiten geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:07
Al getest zonder zijpaneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
Ik heb even de voorkant eraf gehaald en het stof uit de filters gehaald. Nu Fortnite gestart en een tijdje aan het spelen, maar ik moet zeggen dat ik de temperaturen nog hoog vind, de maximum wat die heeft aangeraakt voornamelijk, zie screenshot. Is dat normaal?

https://gyazo.com/321244716b77144255df7cd7ccb91975

[ Voor 6% gewijzigd door tijnn op 13-06-2019 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03:47
tijnn schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:32:
Ik heb even de voorkant eraf gehaald en het stof uit de filters gehaald. Nu Fortnite gestart en een tijdje aan het spelen, maar ik moet zeggen dat ik de temperaturen nog hoog vind, de maximum wat die heeft aangeraakt voornamelijk, zie screenshot. Is dat normaal?

https://gyazo.com/321244716b77144255df7cd7ccb91975
Die temperaturen lijken mij redelijk prima, ik heb haast dezelfde setup en heb vergelijkbare temperaturen.
Het kan wellicht geen kwaad om verse koelpasta aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
1. Met zo'n alcoholsetje van 95% ofzo, of zo'n speciale setje kopen.
2. Met wattenstaafjes of de watjes van je moeder cpu schoonmaken en de koeler
3. Goede verse pasta kopen. Kijk even rond op internet
4. Prut een kleine erwt op je cpu
5. koeler er op.
6. Eerst linksboven aandraaien, dan rechtsonder, en gespiegel. Elke keer opnieuw tot ze allemaal goed vast zitten.
7. Dan ga je naar je bios en zet je alle fans goed. Smart-fan, eigen curve, pwm als het pwm fans zijn.
8. Geekbench 4 en HWinfo64 downloaden
9. Aanslingeren

Pray to RNGesus.

En anders gevalletje heethoofd CPU, warmte 1080Ti en een klote kast. :o

[ Voor 6% gewijzigd door Ivysaur op 13-06-2019 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

stofvrij maken, en je koeler opnieuw monteren met nieuwe koelpasta.
8700K is geen heethoofd zonder OC, zeker niet met Mugen 5 .

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
Ik zou als laatste stap de koelpasta opnieuw kunnen toepassen inderdaad. Weet iemand hoe die kleine alcohol doekjes heten? Zoals je ze hebt voor beeldschermen schoon te maken, zijn er ook van die kleinen voor je cpu, dit zag ik in een youtube video, maar zou niet weten hoe dit heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
CryRaven schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:30:
[...]

Die temperaturen lijken mij redelijk prima, ik heb haast dezelfde setup en heb vergelijkbare temperaturen.
Het kan wellicht geen kwaad om verse koelpasta aan te brengen.
Die temperaturen zijn onder een Mugen 5 @ stock CPU speeds alles behalve normaal. 8)7
Zet Prime 27.7 dan maar eens aan, als gaming temps al richting de 80 gaan gaat hij met prime zeker over de 100-110. :X
De koeler moet 100% niet goed gemonteerd zijn, of de koelpasta moet verkeerd zijn aangebracht.

[ Voor 8% gewijzigd door Lekiame op 14-06-2019 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:01:
Ik zou als laatste stap de koelpasta opnieuw kunnen toepassen inderdaad. Weet iemand hoe die kleine alcohol doekjes heten? Zoals je ze hebt voor beeldschermen schoon te maken, zijn er ook van die kleinen voor je cpu, dit zag ik in een youtube video, maar zou niet weten hoe dit heet.
Heel simpel, ze heten 'alcoholdoekjes' :) Je temperaturen zijn opzich prima, maar pasta vervangen voor een beter alternatief zal altijd iets helpen. Als je meer info wil hebben over koelpasta, kan ik je verwijzen naar Koelpasta topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
Fordox schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:09:
[...]

Heel simpel, ze heten 'alcoholdoekjes' :) Je temperaturen zijn opzich prima, maar pasta vervangen voor een beter alternatief zal altijd iets helpen. Als je meer info wil hebben over koelpasta, kan ik je verwijzen naar Koelpasta topic
Iedereen moet nu echt even ophouden met aangeven dat de temperaturen prima zijn... 80C tijdens gamen, ik zou m'n pc direct uitzetten en alles opnieuw monteren. Hij draait een 8700 @ stock onder een Mugen hé jongens, komop!!
8)7 8)7 8)7
@tijnn wat is jou vcore @ stock speeds @load? (prime95, CPUID uitlezen)

[ Voor 6% gewijzigd door Lekiame op 14-06-2019 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
Lekiame schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:08:
[...]

Die temperaturen zijn onder een Mugen 5 @ stock CPU speeds alles behalve normaal. 8)7
Zet Prime 27.7 dan maar eens aan, als gaming temps al richting de 80 gaan gaat hij met prime zeker over de 100-110. :X
De koeler moet 100% niet goed gemonteerd zijn, of de koelpasta moet verkeerd zijn aangebracht.
Ik kan me alleen niet zo goed voorstellen dat dit verkeerd gemonteerd kan zijn. Voor zover ik me kan herinneren kan de koeler er op 2 manieren op. Eentje waarbij het blok boven het geheugen hangt en eentje waarbij die aan de andere kant hangt en je dus wel bij het geheugen kunt komen. De laatste optie heb ik.

Ook heb ik de koelpasta met een erwt druppel deze er op gezet zoals ik destijds in een video had gezien. Dit wil ik wel opnieuw proberen, maar dan moet ik ook nu even zeker weten of de koeler wel goed zit, maat dit lijkt mij toch wel.

Ik heb even een foto gemaakt, voor zover je er een oordeel over kunt geven.

https://gyazo.com/dac3daa4f033899b4fb7314d252515f0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:22:
[...]

Ik kan me alleen niet zo goed voorstellen dat dit verkeerd gemonteerd kan zijn. Voor zover ik me kan herinneren kan de koeler er op 2 manieren op. Eentje waarbij het blok boven het geheugen hangt en eentje waarbij die aan de andere kant hangt en je dus wel bij het geheugen kunt komen. De laatste optie heb ik.

Ook heb ik de koelpasta met een erwt druppel deze er op gezet zoals ik destijds in een video had gezien. Dit wil ik wel opnieuw proberen, maar dan moet ik ook nu even zeker weten of de koeler wel goed zit, maat dit lijkt mij toch wel.

Ik heb even een foto gemaakt, voor zover je er een oordeel over kunt geven.

https://gyazo.com/dac3daa4f033899b4fb7314d252515f0
Ter vergelijking: Ik draai een 6600K @ 4700MHz - 1.34vcore en heb max temps tijdens gamen van rond de 50C 8)7 . Ik heb een Mugen 4 PCGH met 2 Noctua fans. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
Lekiame schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:24:
[...]

Ter vergelijking: Ik draai een 6600K @ 4700MHz - 1.34vcore en heb max temps tijdens gamen van rond de 50C 8)7 . Ik heb een Mugen 4 PCGH met 2 Noctua fans. 8)
Ik ben het ook absoluut met je eens dat mijn temperaturen te hoog lijken te zijn, vandaar ook dit topic. Ik kan me alleen niet zo goed voorstellen dat ik iets verkeerds heb gedaan, haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:26:
[...]

Ik ben het ook absoluut met je eens dat mijn temperaturen te hoog lijken te zijn, vandaar ook dit topic. Ik kan me alleen niet zo goed voorstellen dat ik iets verkeerds heb gedaan, haha :P
Wat is je vcore van de 8700K @LOAD? Dus: wanneer je prime95 aanzet en dan CPU-Z uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrThompson
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 13:17
@Lekiame benoemt een heel belangrijk dingetje, namelijk het voltage op de cpu. Toevallig had ik ook last van een cpu met te hoge temperaturen voor de koeler die erop zat. Ik had alle voltages op automatisch staan in de bios. Kwam ie tot 1.4 onder load wat echt bizar hoog is. In de bios deze op 1.260 gezet en tada gelijk 20C lager onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
Lekiame schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:27:
[...]

Wat is je vcore van de 8700K @LOAD? Dus: wanneer je prime95 aanzet en dan CPU-Z uitlezen?
Moet ik even prime95 downloaden. Ik heb dit nog nooit gebruikt, omdat ik overclocken nooit echt heb gedurfd, ook al heb ik wel de materialen ervoor en was ik dit van plan..silly me.

Geef me een momentje om dit te testen. Overigens, hoe lang moet ik prime95 laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:30:
[...]

Moet ik even prime95 downloaden. Ik heb dit nog nooit gebruikt, omdat ik overclocken nooit echt heb gedurfd, ook al heb ik wel de materialen ervoor en was ik dit van plan..silly me.

Geef me een momentje om dit te testen. Overigens, hoe lang moet ik prime95 laten draaien?
Welke vcore heb je ingesteld in je BIOS? en welke loadline calibration? dan kunnen we wel een schatting doen van je vcore. Je mag anders ook wel even gewoon CPUID downloaden en dan even een screenshot sturen ervan. ;) Ik heb zo'n gevoel dat je je vcore nooit hebt ingesteld in je bios en alles op automatisch hebt staan. Dat kan resulteren in bizar hoge vcores.

[ Voor 10% gewijzigd door Lekiame op 14-06-2019 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@tijnn Prime hoef je niet te gebruiken. kijk in de BIOS of je vcore op auto staat. maar zonder enige handmatige wijzigingen haalt je CPU nooit 80gr met deze koeler (goed gemonteerd)
edit: waarschijnlijk draait je RAM ook nog op 2133 of single channel

welk moederbord gebruik je en welk RAM, en waar zit het RAM ingebdrukt ?

[ Voor 29% gewijzigd door Hackus op 14-06-2019 09:40 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
Ik heb in de BIOS alleen een aanpassing gedaan m.b.t. mijn geheugen snelheid, omdat deze standaard niet op 3200 mhz liep.

Hier een screenshot van CPU-Z waarbij ik alleen wat basis programma's open heb staan, zoals Chrome met 5 tabs, discord, blizzard app, dat soort dingen.

https://gyazo.com/e64ca303df5c06fd86b60fb41577e069

vcore staat volgens mij op auto inderdaad, deze schommelt de hele tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door tijnn op 14-06-2019 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:39:
Ik heb in de BIOS alleen een aanpassing gedaan m.b.t. mijn geheugen snelheid, omdat deze standaard niet op 3200 mhz liep.

Hier een screenshot van CPU-Z waarbij ik alleen wat basis programma's open heb staan, zoals Chrome met 5 tabs, discord, blizzard app, dat soort dingen.

https://gyazo.com/e64ca303df5c06fd86b60fb41577e069

vcore staat volgens mij op auto inderdaad, deze schommelt de hele tijd.
vCore op auto is het grote probleem. Deze mag eerst wel is op stock gezet worden.
Je vcore zal onder load tijdens het gamen waarschijnlijk extreem zijn gezien je de temperaturen van 80c aantikt.

[ Voor 20% gewijzigd door Lekiame op 14-06-2019 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
Lekiame schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:41:
[...]

vCore op auto is het grote probleem. Deze mag eerst wel is op stock gezet worden.
Je vcore zal onder load tijdens het gamen waarschijnlijk extreem zijn gezien je de temperaturen van 80c aantikt.
Ik weet wel iets van computers, maar de stock waarde weet ik dan weer niet. Dit soort zaken, overclocken etc. vind ik altijd wat eng. Ik zou dit graag willen leren, maar eerst maar eens mijn temperatuur weer op orde brengen.

Wat is de stock/standaard waarde? Of staat dit letterlijk in BIOS benoemd als 'stock' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:44:
[...]

Ik weet wel iets van computers, maar de stock waarde weet ik dan weer niet. Dit soort zaken, overclocken etc. vind ik altijd wat eng. Ik zou dit graag willen leren, maar eerst maar eens mijn temperatuur weer op orde brengen.

Wat is de stock/standaard waarde? Of staat dit letterlijk in BIOS benoemd als 'stock' ?
Ik heb zelf geen 8700K maar als ik zo op google rondsnuffel is een stock vcore van 1.15-1.2 vrij normaal.
Lijkt me verstandig dat je zelf ook even over het e.e.a. wat research doet op internet.
Ik zou zeggen; stel je vcore in de bios is in op 1.15v en kijk is wat het resultaat is. Stockkan soms ook worden aangegeven maar lijkt me verstandig het gewoon handmatig in te stellen. Loadline calibration speelt ook een rol bij de vcore @ load in Windows. Wat is je volledige setup aan hardware?

[ Voor 5% gewijzigd door Lekiame op 14-06-2019 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Lekiame schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:11:
[...]

Iedereen moet nu echt even ophouden met aangeven dat de temperaturen prima zijn... 80C tijdens gamen, ik zou m'n pc direct uitzetten en alles opnieuw monteren. Hij draait een 8700 @ stock onder een Mugen hé jongens, komop!!
8)7 8)7 8)7
@tijnn wat is jou vcore @ stock speeds @load? (prime95, CPUID uitlezen)
Als je kijkt naar zijn screenshot zie je dat de temperaturen <75 graden zijn maximaal en op het moment van het maken van de screenshot ~57. Tuurlijk is er ruimte voor verbetering maar je kan ook van een mug een olifant maken. Deze getallen prima.
Jouw vergelijking met je 6600k (wat een i5 is met een lagere TDP dan zijn i7) en Scythe Mugen met 2 Noctua fans gaat ook zeker niet op in dit geval. Ook heb je blijkbaar geen idee over de boostclocks van Intel tegenwoordig. Vcore is op stock al volledig overbodig om te weten.
tijnn heeft het prima gedaan. De koeler is prima gemonteerd geweest, gezien het systeem eerder dit probleem niet had.

@tijnn Maakt je pc nog steeds zoveel lawaai als eerst, of is dit weer terug gezakt naar het niveau dat het was in 2017? Het kan zijn dat je pc de ventilatoren zachter zet omdat hij niet meer zo hard hoeft te koelen om de 75 graden te halen.
Lekiame schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:45:
[...]
Ik heb zelf geen 8700K maar als ik zo op google rondsnuffel is een stock vcore van 1.15-1.2 vrij normaal.
Lijkt me verstandig dat je zelf ook even over het e.e.a. wat research doet op internet.
Ik zou zeggen; stel je vcore in de bios is in op 1.15v en kijk is wat het resultaat is. Stockkan soms ook worden aangegeven maar lijkt me verstandig het gewoon handmatig in te stellen. Loadline calibration speelt ook een rol bij de vcore @ load in Windows. Wat is je volledige setup aan hardware?
Ik raad tijnn, gezien zijn ervaring + het aangeven dat hij het eng vind, ter strengste af om te spelen met voltages.
... Waarom praat je over LLC???. tijnn geeft aan dat hij het eng vind en je komt aanzetten met deze termen? We zijn niet aan het hardcore overclocken om elke .01% prestatie winst eruit te persen.

[ Voor 25% gewijzigd door Fordox op 14-06-2019 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Fordox schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:50:
[...]

Als je kijkt naar zijn screenshot zie je dat de temperaturen <75 graden zijn maximaal en op het moment van het maken van de screenshot ~57. Tuurlijk is er ruimte voor verbetering maar je kan ook van een mug een olifant maken. Deze getallen prima.
Jouw vergelijking met je 6600k (wat een i5 is met een lagere TDP dan zijn i7) en Scythe Mugen met 2 Noctua fans gaat ook zeker niet op in dit geval. Ook heb je blijkbaar geen idee over de boostclocks van Intel tegenwoordig. Vcore is op stock al volledig overbodig om te weten.
tijnn heeft het prima gedaan. De koeler is prima gemonteerd geweest, gezien het systeem eerder dit probleem niet had.

@tijnn Maakt je pc nog steeds zoveel lawaai als eerst, of is dit weer terug gezakt naar het niveau dat het was in 2017? Het kan zijn dat je pc de ventilatoren zachter zet omdat hij niet meer zo hard hoeft te koelen om de 75 graden te halen.
Blijkt wel weer dat je geen idee hebt waar je over praat. 8)7 Je geeft hem een totaal verkeerd advies door aan te geven dat de temperaturen tijdens gamen prima zijn. Nou ik kan je uit eigen ervaring dus vertellen, dat is niet zo. Heb zelf in verleden ook al i7 gehad onder deze koeler.
Natuurlijk is de vergelijking niet helemaal goed (i5 vs i7 TDP)dat snapt mijn achterste en die van de rest ook wel :X
Echter geeft het wel een beeld over dat dit geen gangbare temperaturen zijn.
En wat blijkt... vcore staat op auto in bios wat natuurlijk resulteert in veel te hoge temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ok.

[ Voor 99% gewijzigd door Fordox op 14-06-2019 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Ik raad tijnn, gezien zijn ervaring + het aangeven dat hij het eng vind, ter strengste af om te spelen met voltages.
... Waarom praat je over LLC???. tijnn geeft aan dat hij het eng vind en je komt aanzetten met deze termen? We zijn niet aan het hardcore overclocken om elke .01% prestatie winst eruit te persen.
Loadline calibration heeft ook effect op je load vcore. Als die op auto staat of erg laag en een enorme vdroop heeft kan dat natuurlijk effect hebben op de stabiliteit van je systeem wanneer de vcore manual wordt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
Lekiame schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:45:
[...]

Intel Core i7-8700K Boxed
MSI Z370 Gaming Pro Carbon
NZXT S340 Elite Wit
2x be quiet! Silent Wings 3 High Speed PWM, 140mm
2x Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Seasonic Focus Plus 650 Gold
Samsung 850 EVO 1TB
Samsung 960 EVO 1TB
Fordox schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:50:

Als ik een tijdje Fortnite speel dan maakt die wat meer lawaai en als ik mijn hand aan de bovenkant van het systeem leg waar de ventilator zit waar het lucht uit komt dan is dit ook warmer dan normaal, maar dit is ook logisch.

Ik zou het moeten testen hoe het nu is, door de cpu te laten stressen.

Wat ik overigens nu wel zie is dat met CPU-Z (van het kort spelen van Fortnite) de vcore max rond 1.216 zit, maar nogmaals, dit zijn erg korte test sessies van een paar minuten.

Met HWinfo zie ik het volgende:

https://gyazo.com/697c9fce0045b0aa4fc6d2028cf1ef8a

Korte edit/toevoeging:

Tijdens deze korte test sessies word de CPU overigens niet 80 graden hoor, maar rond 60-65. Ik zou eigenlijk een langere stress sessie moeten houden om te kijken wat dan de vcore/temps zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door tijnn op 14-06-2019 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:59:
[...]

Intel Core i7-8700K Boxed
MSI Z370 Gaming Pro Carbon
NZXT S340 Elite Wit
2x be quiet! Silent Wings 3 High Speed PWM, 140mm
2x Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Seasonic Focus Plus 650 Gold
Samsung 850 EVO 1TB
Samsung 960 EVO 1TB

[...]

Als ik een tijdje Fortnite speel dan maakt die wat meer lawaai en als ik mijn hand aan de bovenkant van het systeem leg waar de ventilator zit waar het lucht uit komt dan is dit ook warmer dan normaal, maar dit is ook logisch.

Ik zou het moeten testen hoe het nu is, door de cpu te laten stressen.

Wat ik overigens nu wel zie is dat met CPU-Z (van het kort spelen van Fortnite) de vcore max rond 1.216 zit, maar nogmaals, dit zijn erg korte test sessies van een paar minuten.

Met HWinfo zie ik het volgende:

https://gyazo.com/697c9fce0045b0aa4fc6d2028cf1ef8a
Deze vcore is naar mijn inziens een stuk te hoog. Al helemaal @ stock. Systeem zet de vcore altijd veel te hoog wanneer de instellingen op auto staan. Gezien je ervaring met de BIOS lijkt het me verstandig om niet al te ingewikkeld te gaan doen:

- zet je vCore in de bios op manual met de waarde 1.15, hoe lager hoe beter voor je temps.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

@tijnn Ik denk dat je met stressen geen conclusies kan trekken. Je boost clock is de schuld van de hogere Vcore en de temperaturen. Als je gaat stressen onder een zware continu load, is je boost clock niet maximaal en zul je lagere Vcores en temperaturen zien, maar ook een lagere clockspeed.

Als ik jou was zou ik, in tegenstelling tot Lekiame, geen dingen veranderen in je bios. De temperaturen en prestaties van je systeem zijn op dit moment normaal. Het enige dat je moet overwegen is of je de moeite wil doen om je koelpasta te vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Fordox schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:06:
@tijnn Ik denk dat je met stressen geen conclusies kan trekken. Je boost clock is de schuld van de hogere Vcore en de temperaturen. Als je gaat stressen onder een zware continu load, is je boost clock niet maximaal en zul je lagere Vcores en temperaturen zien, maar ook een lagere clockspeed.

Als ik jou was zou ik, in tegenstelling tot Lekiame, geen dingen veranderen in je bios. De temperaturen en prestaties van je systeem zijn op dit moment normaal. Het enige dat je moet overwegen is of je je koelpasta wilt vernieuwen.
hahaha, Ok. Dus jij adviseert om een vcore voltage op auto te laten staan.
Een erg professioneel advies, laat staan te gamen met temperaturen van 75-80c. Je hebt nog veel te leren!
Het niveau begint hier zo langzamerhand echt te dalen tot een dieptepunt! 8)7

Succes ermee heren. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:45

World Citizen

FreeReef.nl

Lekiame schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:10:
[...]

hahaha, Ok. Dus jij adviseert om een vcore voltage op auto te laten staan.
Ik ook.
Een erg professioneel advies,
Dat is het inderdaad, want @Fordox heeft heel goed ingeschat dat de TS niet genoeg kennis heeft om hier mee aan de slag te gaan. Alles gewoon op auto laten staan is dan een heel goed advies
laat staan te gamen met temperaturen van 75-80c.
Niks mis mee. 80% van de game PC's die bij mensen staat loopt op die temps. Het zijn die handvol Tweakers die naar de 60 graden willen... maar dat beteken niet dat dit een standaard is.
Je hebt nog veel te leren!
Het niveau begint hier zo langzamerhand echt te dalen tot een dieptepunt! 8)7

Succes ermee heren. ;)
Doe eens normaal.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
World Citizen schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:24:
[...]

Ik ook.

[...]

Dat is het inderdaad, want @Fordox heeft heel goed ingeschat dat de TS niet genoeg kennis heeft om hier mee aan de slag te gaan. Alles gewoon op auto laten staan is dan een heel goed advies

[...]

Niks mis mee. 80% van de game PC's die bij mensen staat loopt op die temps. Het zijn die handvol Tweakers die naar de 60% graden willen... maar dat beteken niet dat dit een standaard is.

[...]

Doe eens normaal.
1. Eerste standaard ding wat je gewoon moet veranderen is je vcore van auto afhalen. Je processor zal altijd teveel voltage gebruiken bij deze instelling. Dit zijn basis dingen. TS kan gewoon een youtube video starten en kijken waar hij dit kan veranderen. mocht het dan nog niet lukken kunnen tweakers hier nogmaals verder helpen.

2. Je koopt geen Mugen 5 PCGH om op 75-80 graden te gamen op stock speeds.

3. Doe eens normaal? Er worden de laatste tijd zoveel basis punten tegengesproken. Adviseren om een vcore voltage op auto te laten staan op tweakers.net? Laat @millman het maar niet lezen! 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tijnn
Ik kan best aanpassingen in de BIOS doen, zoals vcore, maar ik heb geen ervaring met deze veranderingen, waardoor ik het 'eng' vind. Niemand wil natuurlijk zijn/haar CPU stuk maken d.m.v. overclocken.

Overclocken was echter wel mijn bedoeling bij de aankoop, alleen heb ik dit in het begin achterwege gelaten, omdat ik er eerst van wou genieten. Verder heb ik er nooit meer aandacht aangeschonken.

Echter als ik de vcore op een lage waarde zet, dan verlies ik dus ook performance. Hier moet een goede balans in gevonden worden, alleen moet ik inderdaad even wat meer informatie inwinnen om dit te kunnen toepassen. Ik wil wel graag ervaring met overclocken opdoen, maar het is altijd handig als ik iemand heb die er ervaring in heeft om mijn handje vast te houden als het ware :P

Maar deze temperaturen komen dus vaker voor? Ik heb dit soort temperaturen overigens niet in b.v. World of Warcraft. Fortnite lijkt dus echt wel een CPU game te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door tijnn op 14-06-2019 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:35:
Ik kan best aanpassingen in de BIOS doen, zoals vcore, maar ik heb geen ervaring met deze veranderingen, waardoor ik het 'eng' vind. Niemand wil natuurlijk zijn/haar CPU stuk maken d.m.v. overclocken.

Overclocken was echter wel mijn bedoeling bij de aankoop, alleen heb ik dit in het begin achterwege gelaten, omdat ik er eerst van wou genieten. Verder heb ik er nooit meer aandacht aangeschonken.

Echter als ik de vcore op een lage waarde zet, dan verlies ik dus ook performance. Hier moet een goede balans in gevonden worden, alleen moet ik inderdaad even wat meer informatie inwinnen om dit te kunnen toepassen. Ik wil wel graag ervaring met overclocken opdoen, maar het is altijd handig als ik iemand heb die er ervaring in heeft om mijn handje vast te houden als het ware :P
tijnn, lijkt me een goed uitgangspunt. Het is niet zo dat je performance verliest bij een lagere vcore.
Soms kan je processor bepaalde clock/boost aan op een lager voltage dan hij nodig is dan volgens de automatische instelling. Een automatische instelling op de vcore zal altijd hoger inzetten dan dat het daarvoor nodig is. Daarom wordt ook altijd afgeraden om deze instelling te gebruiken.
Ik zou eerst eens beginnen met wat forums, youtube video's e.d. door te nemen die gericht zijn op jou processor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Lekiame schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:31:
[...]

1. Eerste standaard ding wat je gewoon moet veranderen is je vcore van auto afhalen. Je processor zal altijd teveel voltage gebruiken bij deze instelling. Dit zijn basis dingen. TS kan gewoon een youtube video starten en kijken waar hij dit kan veranderen. mocht het dan nog niet lukken kunnen tweakers hier nogmaals verder helpen.
De TS moet eerst de boel op standaard krijgen, en dan rustig YT video's bekijken om te gaan Tweaken. Je leest toch aan zijn posts dat hij nog aan het leren is. En dat doet hij ook nog eens heel goed en onderbouwd. Je WORD hier een Tweaker.... het is niet dat iedereen die zich hier aanmeld al een Tweaker IS.
Eerst de basis in orde en dan gaan we Tweaken. Hij koopt dus een Mugen 5 omdat hij dan ruimte heeft om te gaan klooien. Het is opvallend dat hij die Temps krijgt, en dat is al besproken in dit topic. Maar het is niet zo dat het per definitie slecht is om 80 graden aan te tikken.
3. Doe eens normaal? Er worden de laatste tijd zoveel basis punten tegengesproken. Adviseren om een vcore voltage op auto te laten staan op tweakers.net? Laat @millman het maar niet lezen! 8)7
Nogmaals, mensen leren hier Tweaken. Dus dat er soms iemand komt die onderaan begint is wat we graag zien. Hem dan afschieten omdat er ook ProUsers hier rondlopen is oneerbiedig en niet netjes.
Dat je meld dat het niveau hier hoger is normaal, en dat dit voor vele basic info is... prima, maar laat mensen wel in hen waarde.

Millman en ik hebben dat al eens besproken. Miliman reageert in de ProTopics waar ik uit weg blijf, en dan pakken andere wel dit soort beginners topics. Dan raakt niemand in de stres.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
World Citizen schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:44:
[...]

De TS moet eerst de boel op standaard krijgen, en dan rustig YT video's bekijken om te gaan Tweaken. Je leest toch aan zijn posts dat hij nog aan het leren is. En dat doet hij ook nog eens heel goed en onderbouwd. Je WORD hier een Tweaker.... het is niet dat iedereen die zich hier aanmeld al een Tweaker IS.

[...]

Eerst de basis in orde en dan gaan we Tweaken. Hij koopt dus een Mugen 5 omdat hij dan ruimte heeft om te gaan klooien. Het is opvallend dat hij die Temps krijgt, en dat is al besproken in dit topic. Maar het is niet zo dat het per definitie slecht is om 80 graden aan te tikken.

[...]

Nogmaals, mensen leren hier Tweaken. Dus dat er soms iemand komt die onderaan begint is wat we graag zien. Hem dan afschieten omdat er ook ProUsers hier rondlopen is oneerbiedig en niet netjes.
Dat je meld dat het niveau hier hoger is normaal, en dat dit voor vele basic info is... prima, maar laat mensen wel in hen waarde.

Millman en ik hebben dat al eens besproken. Miliman reageert in de ProTopics waar ik uit weg blijf, en dan pakken andere wel dit soort beginners topics. Dan raakt niemand in de stres.
(y) Volgens mij zeg je precies hetzelfde als wat ik tegen tijnn heb gezegd.
Ik schiet helemaal niemand af, maar er moet hier geen advies gegeven worden om vcore op auto te zetten en er vervolgens ook nog tegenin gaan als dat wordt tegengesproken. Dan begint er bij menig tweaker wat te jeuken.
Hij heeft op dit moment issues met de temperaturen die veroorzaakt worden door een (waarschijnlijk) te hoog voltage d.m.v. de auto instelling. Tijd om daar dus wat aan te doen :Y) de 'basis' heeft hij immers al.

[ Voor 5% gewijzigd door Lekiame op 14-06-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Misschien moeten we meer gaan focussen op het topic ipv kibbelen over wie er gelijk heeft.
tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:35:

Maar deze temperaturen komen dus vaker voor? Ik heb dit soort temperaturen overigens niet in b.v. World of Warcraft. Fortnite lijkt dus echt wel een CPU game te zijn.
Fortnite is wel een CPU zwaarder spel dan WoW inderdaad. Je temperaturen zijn normaal, vooral gezien je eerder aangaf dat deze 60-65 graden zijn onder een korte load. Er valt nog wel iets te optimaliseren met je koeling, maar daar kom je vanzelf ook achter als je meer informatie wint met overclocken en het kijken van YT videos hierover :)

Ik ben zelf begonnen met overclocken bij het instellen van de boost frequentie als vaste frequentie. Daarna was het spelen met je unlocked multiplier/core voltage en kijken of je resultaten haalt die andere mensen ook zijn gelukt met dezelfde hardware (voornamelijk dezelfde moederbord en vergelijkbare koeling).
https://nl.hardware.info/...hop-kaby-lake-overklokken Dit is al een aardige workshop om te lezen. Het gaat welliswaar over een oudere generatie CPU's, maar de basis staat er goed in vermeld voor overclocken op Intel :)

Als je dit een beetje onder de knie hebt kun je al verder googlen over alle bios settings die je hebt in je moederbord :) Als je daar niet meer verder kan, kun je altijd nog verder kijken naar RAM/GPU overclocking voor die extra FPS. Op dit punt heb je hopelijk de tweaker fever goed te pakken en sneeuwbalt je overclock steeds verder.
Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Fordox op 14-06-2019 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lekiame schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:55:
[...]

En wat blijkt... vcore staat op auto in bios wat natuurlijk resulteert in veel te hoge temps.
Grappig, want:
Lekiame schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:00:
Overigens is thermische tijdsconstante van CPU + koeler misschien eens in de tiental(len) secondes, maar dat is volgens mij al behoorlijk lang. Als bij een niet al te lange stress test zijn CPU een 60 graden wordt, dan lijkt mij vooral het puntje dat zijn kast waarschijnlijk gewoon behoorlijk warm van binnen wordt.

En misschien heb ik er overheen gelezen, maar het oorspronkelijke probleem van TS is zijn geluid. Dus dan is de vraag: Wat maakt dat geluid? Zijn dat zijn GPU fans, CPU fan of case fans. Momenteel heb ik soms ook last van luidruchtige PC, en moet zelf nog exact de oplossing vinden, maar bij mij is het probleem de case fans, en die worden toch echt door moederbord temperatuur aangestuurd. Natuurlijk helpt een zuinigere CPU daar ook bij, maar opnieuw koelpasta gaat daar niet bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@tijnn Hier al eens rondgelezen ? https://www.msi.com/Motherboard/Z370-GAMING-PRO-CARBON-AC

scroll naar ongeveer het midden en lees about Gamers Bios. ook via YouTube is er een en ander te vinden
YouTube: MSI Z370 Gaming Pro Carbon UEFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Was in eerste instantie er vanuit gegaan dat de vcore natuurlijk niet op auto stond :)
Overigens is thermische tijdsconstante van CPU + koeler misschien eens in de tiental(len) secondes, maar dat is volgens mij al behoorlijk lang. Als bij een niet al te lange stress test zijn CPU een 60 graden wordt, dan lijkt mij vooral het puntje dat zijn kast waarschijnlijk gewoon behoorlijk warm van binnen wordt.

En misschien heb ik er overheen gelezen, maar het oorspronkelijke probleem van TS is zijn geluid. Dus dan is de vraag: Wat maakt dat geluid? Zijn dat zijn GPU fans, CPU fan of case fans. Momenteel heb ik soms ook last van luidruchtige PC, en moet zelf nog exact de oplossing vinden, maar bij mij is het probleem de case fans, en die worden toch echt door moederbord temperatuur aangestuurd. Natuurlijk helpt een zuinigere CPU daar ook bij, maar opnieuw koelpasta gaat daar niet bij helpen.
Wat voor casefans heb je? Ik heb recent al mijn standaard CoolerMaster casefans vervangen voor 5x Noctua NF-S12A PWM fans. Deze heb ik via de BIOS vast gezet op 800RPM. Op m'n Mugen 4 zitten 2 Noctua NF-F12 PWM fans die ik vast op 1000 RPM heb draaien.
Vanzelfsprekend kan je ook de PWM functionaliteit op Standaard of Silent zetten maar ik heb zelf het liefste de touwtjes in handen en hoor ook graag een beetje zachte airflow door m'n kast gaan. _/-\o_
Voordeel van PWM is natuurlijk wel dat alles FLUISTERSTIL is wanneer je in idle zit. (450RPM noctua fans hoor je simpelweg gewoon niet, die zitten rond de ~5dB? 8)7 )
Kost wat... maar dan heb je ook wat! 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Lekiame op 14-06-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
Sissors schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:29:

Deze vraag heb ik volgens mij al beantwoord, maar het geluid komt door de CPU koeler. Toen ging ik dus de temperaturen bekijken en zag ik dat deze nogal erg aan de hoge kant was. Dit was wel op een warme dag, maar ik merk op normale dagen dat het toch ook wel aan de hoge kant is.
Hackus schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:30:
@tijnn Hier al eens rondgelezen ? https://www.msi.com/Motherboard/Z370-GAMING-PRO-CARBON-AC

scroll naar ongeveer het midden en lees about Gamers Bios. ook via YouTube is er een en ander te vinden
YouTube: MSI Z370 Gaming Pro Carbon UEFI
Dat filmpje laat gewoon de opties in BIOS zien. Ik ben wel bekend met de MSI BIOS en deze ziet er inderdaad zo uit. Ik kan me hier ook prima in navigeren, dat is het probleem niet.

Ik zat net een filmpje te kijken (YouTube: i7-8700K - Overclocking Guide) waar hij alleen de Enhanced Turbo op Enabled zet. Dit houd in dat de CPU dan op 4700mhz draait, wat nu de max turbo is. Hij laat de vcore op auto staan. Ik zou dit natuurlijk kunnen proberen voor het overclocken, maar dit neemt mijn hoge temperaturen niet weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijnn
Lekiame schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:36:

Wat voor casefans heb je? Ik heb recent al mijn standaard CoolerMaster casefans vervangen voor 5x Noctua NF-S12A PWM fans. Deze heb ik via de BIOS vast gezet op 800RPM. Op m'n Mugen 4 zitten 2 Noctua NF-F12 PWM fans die ik vast op 1000 RPM heb draaien.
Vanzelfsprekend kan je ook de PWM functionaliteit op Standaard of Silent zetten maar ik heb zelf het liefste de touwtjes in handen en hoor ook graag een beetje zachte airflow door m'n kast gaan. _/-\o_
Voordeel van PWM is natuurlijk wel dat alles FLUISTERSTIL is wanneer je in idle zit. (450RPM noctua fans hoor je simpelweg gewoon niet, die zitten rond de ~5dB? 8)7 )
Kost wat... maar dan heb je ook wat! 8)
Ik heb 2 case fans vervangen voor 2x be quiet! Silent Wings 3 High Speed PWM, 140mm. Deze zit aan de voorkant van de case NZXT S340 Elite Wit. Deze zorgen dus voor frisse lucht dat het systeem in gaat.

Verder heb ik in de BIOS niet aan de fan controller gezeten. Deze staat op auto. Ik weet namelijk niet waar ik dit op zou moeten zetten. Hier heb ik geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

1.15 - 1.20v, hoger zou ik het niet zetten. +- blz 35 van je manual staat dacht ik ook 'advanced bios'

[ Voor 40% gewijzigd door Hackus op 14-06-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:44:
[...]

Deze vraag heb ik volgens mij al beantwoord, maar het geluid komt door de CPU koeler. Toen ging ik dus de temperaturen bekijken en zag ik dat deze nogal erg aan de hoge kant was. Dit was wel op een warme dag, maar ik merk op normale dagen dat het toch ook wel aan de hoge kant is.

[...]

Dat filmpje laat gewoon de opties in BIOS zien. Ik ben wel bekend met de MSI BIOS en deze ziet er inderdaad zo uit. Ik kan me hier ook prima in navigeren, dat is het probleem niet.

Ik zat net een filmpje te kijken (YouTube: i7-8700K - Overclocking Guide) waar hij alleen de Enhanced Turbo op Enabled zet. Dit houd in dat de CPU dan op 4700mhz draait, wat nu de max turbo is. Hij laat de vcore op auto staan. Ik zou dit natuurlijk kunnen proberen voor het overclocken, maar dit neemt mijn hoge temperaturen niet weg.
In de bios zijn PWM profielen voor je PWM based fans aanwezig. In mijn geval (ASUS bord) is dat Manual, Silent, Standaard en Turbo. Mijn ervaring is dat ik zelf het liefste de RPM van de fans vast zet zodat ik kan zorgen dat er altijd een goede airflow in mijn systeem aanwezig is.
De BeQuiet fans zijn prima fans die weinig lawaai horen te maken.

Om mijn CPU fans bijvoorbeeld op 1000 RPM te laten draaien heb ik het volgende ingesteld:

https://imgur.com/rcYnOFV

Lower, upper en middle temp gewoon alle 3 op 20C en Rotation speeds allemaal op 60%. Op deze manier lock je je RPM via de PWM functie >:)
Hackus schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:47:
1.15 - 1.20v, hoger zou ik het niet zetten. +- blz 35 van je manual staat dacht ik ook 'advanced bios'
Wat betreft ^ zou ik ook niet hoger zetten dan 1.15-1.2v

[ Voor 7% gewijzigd door Lekiame op 14-06-2019 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Man man man. Wat een hoop onzin in dit topic zeg. Een 6600K vergelijken met een 8700K. 8)7 4 cores zonder HT, tegen 6 cores met HT. Daarbij, als je het probleem van een slechte TIM (koelpasta, maar dan onder de kap) in de moderne processors niet kent, weet je duidelijk niet zo goed waar je het over hebt.

Zullen we eerst het probleem fatsoenlijk vaststellen? Zoals sommige mensen al probeerden.
Download prime95, of intelburntest.
Zet het even aan, en houd de temperaturen in de gaten. Hoe lang? Tot de temperatuur stabiel blijft. Maar als de boel bijvoorbeeld al 100C word, gewoon uitzetten.

Als je alles echt voor de volle 100% belast hebt, is 80C helemaal geen vreemde temperatuur, dat is gewoon prima. Maar met games belast je de boel meestal niet 100%, dus je hebt kans dat als je de processor wel echt belast, het boven de 80 uit schiet, en dan word het wel te warm.

Als eerste alle stof schoonmaken, kijken hoe veel verschil dat maakt, als het dan nog te heet is zou ik de koelpasta vervangen.
Als de boel over de loop van tijd slechter is geworden, kan het eigenlijk alleen stof of pasta zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Lekiame schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:57:
[...]

Lower, upper en middle temp gewoon alle 3 op 20C en Rotation speeds allemaal op 60%. Op deze manier lock je je RPM via de PWM functie >:)

[...]
Dus je fans zo instellen dat ze nooit harder kunnen dan 60%? Uitstekende suggestie in een topic dat gaat over een systeem dat warm draait :+

Als het dan ook nog eens lekker warm wordt in de zomer kan dat alleen maar goed gaan. Zelf stel ik liever een curve in dat alles 90% van de tijd fluisterstil is, maar even kan blazen wanneer het toch nodig blijkt, maar ieder wat wils, natuurlijk.

Wel eens wat betreft de vcore, uiteraard. OP opperde dat verlagen slecht kon zijn voor prestaties, ik zou eerder denken dat het systeem er misschien zelfs beter van gaat presteren. Als het systeem namelijk koeler draait, is er meer ruimte voor boost clock snelheden van zowel cpu als gpu (warmte in kast - > moeilijker voor gpu om te koelen - > die throttled dan ook eerder).

Even twee punten van orde voor de OP, trouwens:
1) door je vcore lager in te stellen dan hij nu pakt, kan er eigenlijk niks engs gebeuren. In ergste geval crasht Windows, dan ga je naar bios instellingen en verhoog je je vcore heel klein beetje tot het systeem wel stabiel blijft. Alleen als je je vcore hoger instelt dan aangeraden kan je de cpu in uiterste geval stuk maken, lager is qua hardware gewoon veilig.
2) een modern systeem dat heet draait, schaalt bij standaardinstellingen in principe de prestaties automatisch terug voordat er schade optreedt. Je CPU zal dus eerder opeens trager gaan draaien tot temperatuur is gedaald, dan zich stuk branden. Ik heb hier tijdje de HTPC passief gekoeld, die ging dan bij te hoge temperatuur soms gewoon tijdje naar 800 MHz core clock, maar doet het nog altijd prima. Stukje gemoedsrust misschien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Twam schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:31:
[...]

Dus je fans zo instellen dat ze nooit harder kunnen dan 60%? Uitstekende suggestie in een topic dat gaat over een systeem dat warm draait :+

Als het dan ook nog eens lekker warm wordt in de zomer kan dat alleen maar goed gaan. Zelf stel ik liever een curve in dat alles 90% van de tijd fluisterstil is, maar even kan blazen wanneer het toch nodig blijkt, maar ieder wat wils, natuurlijk.

Wel eens wat betreft de vcore, uiteraard. OP opperde dat verlagen slecht kon zijn voor prestaties, ik zou eerder denken dat het systeem er misschien zelfs beter van gaat presteren. Als het systeem namelijk koeler draait, is er meer ruimte voor boost clock snelheden van zowel cpu als gpu (warmte in kast - > moeilijker voor gpu om te koelen - > die throttled dan ook eerder).

Even twee punten van orde voor de OP, trouwens:
1) door je vcore lager in te stellen dan hij nu pakt, kan er eigenlijk niks engs gebeuren. In ergste geval crasht Windows, dan ga je naar bios instellingen en verhoog je je vcore heel klein beetje tot het systeem wel stabiel blijft. Alleen als je je vcore hoger instelt dan aangeraden kan je de cpu in uiterste geval stuk maken, lager is qua hardware gewoon veilig.
2) een modern systeem dat heet draait, schaalt bij standaardinstellingen in principe de prestaties automatisch terug voordat er schade optreedt. Je CPU zal dus eerder opeens trager gaan draaien tot temperatuur is gedaald, dan zich stuk branden. Ik heb hier tijdje de HTPC passief gekoeld, die ging dan bij te hoge temperatuur soms gewoon tijdje naar 800 MHz core clock, maar doet het nog altijd prima. Stukje gemoedsrust misschien :P
TS heeft nu een auto fancurve staan. Geen idee hoe die staat ingesteld echter kan het natuurlijk zijn dat een vast RPM de koeling verbeterd. Het is per fan verschillend. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Lekiame schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:34:
[...]

TS heeft nu een auto fancurve staan. Geen idee hoe die staat ingesteld echter kan het natuurlijk zijn dat een vast RPM de koeling verbeterd. Het is per fan verschillend. :*)
Er is geen enkele ventilator die op 60% meer lucht verplaatst als op ik zeg maar iets 70 of 80%. Lijkt me vrij logisch. Wat een vreemde bewering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
WEBGAMING schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:36:
[...]

Er is geen enkele ventilator die op 60% meer lucht verplaatst als op ik zeg maar iets 70 of 80%. Lijkt me vrij logisch. Wat een vreemde bewering.
Je begrijpt me verkeerd ;) Het kan best zijn dat ik met mijn mijn fans op 60% meer lucht verplaats dan jij bijvoorbeeld met jou fan op 80%. Elke ventilator is anders!
Ik weet niet hoe de auto fancurve van zijn PWM functie eruit ziet. Op dezelfde fan ga je natuurlijk nooit meer luchtverplaatsing hebben op 60% RPM dan op 70 of 80 ;-)
Echter, wie zegt dat zijn fans met die curve op een fatsoenlijke snelheid komen? Misschien draaien ze wel heel vroeg al op 80 of 90% wat totaal onnodig is als je kijkt naar zijn problemen met geluidsoverlast.

[ Voor 30% gewijzigd door Lekiame op 14-06-2019 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
Ik heb even een foto gemaakt van de fancontroller. Misschien hebben jullie dan een beter idee:

https://gyazo.com/a4d9696eb485056da1ae791144dc1f9b

Overigens herinner ik me dat veel mensen hun I7 8700k hebben gedelid. Misschien is dit een optie voor mij, gezien de temperaturen daarmee best lager zijn, aldus de reacties die ik allemaal zie/lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:11:
Ik heb even een foto gemaakt van de fancontroller. Misschien hebben jullie dan een beter idee:

Overigens herinner ik me dat veel mensen hun I7 8700k hebben gedelid. Misschien is dit een optie voor mij, gezien de temperaturen daarmee best lager zijn, aldus de reacties die ik allemaal zie/lees.
Delidden is wel 1 van de meest risicovolle dingen dat je kan doen met je processor. Ik zou eerst kijken hoe ver je komt in je bios en het delidden als laatste optie beschouwen. Daarna is het afwegen of je je processor kunt missen en/of het de prestatiewinst voor gamen wel waard is.

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 14-06-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
Fordox schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:34:
[...]

Delidden is wel 1 van de meest risicovolle dingen dat je kan doen met je processor. Ik zou eerst kijken hoe ver je komt in je bios en het delidden als laatste optie beschouwen. Daarna is het afwegen of je je processor kunt missen en/of het de prestatiewinst voor gamen wel waard is.
Ja dat klopt inderdaad. Ik wil gewoon mijn CPU temperaturen omlaag halen, maar weet nu even niet wat ik hiervoor zou kunnen doen.

Als ik het goed heb word er door de één gesuggereerd mijn vcore van auto naar een waarde te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:42
Stap 1. Doe een burn in test met bijvoorbeeld prime95, om te kijken wat de temperatuur nu echt doet.
Stap 2. Loopt bij test 1 de temperatuur in de buurt van 100 graden, kijk dan wat je Vcore doet tijdens deze test.
Stap 3. Loopt je Vcore omhoog, zet hem dan vast op 1.15 of 1.20 Volt.
Stap 4. Herhaal stap 1.
Slap 5. Is de temperatuur aanzienlijk lager, dan is het goed. Is het nog steeds hoog doe dan dezelfde test met je kast open (dan weet je of het aan de airflow ligt).
Stap 6. Is de temperatuur met de kast open nog steeds slecht, haal dan de CPU koeler van je cpu en controleer je koelpasta. Maak de cpu schoon met alcohol of wasbenzine en doe nieuwe koelpasta op je cpu.
Stap 7. Test je systeem nog een keer met prime95 met je kast open.
Stap 8. Is je temperatuur nog steeds hoog, dan is er iets fout en zouden andere teakers je verder moeten kunnen helpen met het resultaat. Is de temperatuur lager test dan nog een keer met de kast dicht.
Stap 9. Is de temperatuur veel hoger met de kast dicht ga dan kijken of je de fans in een andere opstelling kunt zeggen, bijvoorbeeld 1 van voor die de kast in blaast en een fan achter die lucht weg zuigt. Hier zijn veel filmpjes en testen over te vinden wat het meest efficiënt is.

Dit alles kun je zonder gevaar van je cpu of componenten doen als je een klein beetje oplet wat je doet en online wat handleidingen na leest of filmpjes bekijkt.

Al deze informatie is al een keer door andere posters in dit topic aangegeven, maar nu heb ik alles op een rijtje voor je gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
kippy schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:54:
Stap 1. Doe een burn in test met bijvoorbeeld prime95, om te kijken wat de temperatuur nu echt doet.
Stap 2. Loopt bij test 1 de temperatuur in de buurt van 100 graden, kijk dan wat je Vcore doet tijdens deze test.
Stap 3. Loopt je Vcore omhoog, zet hem dan vast op 1.15 of 1.20 Volt.
Stap 4. Herhaal stap 1.
Slap 5. Is de temperatuur aanzienlijk lager, dan is het goed. Is het nog steeds hoog doe dan dezelfde test met je kast open (dan weet je of het aan de airflow ligt).
Stap 6. Is de temperatuur met de kast open nog steeds slecht, haal dan de CPU koeler van je cpu en controleer je koelpasta. Maak de cpu schoon met alcohol of wasbenzine en doe nieuwe koelpasta op je cpu.
Stap 7. Test je systeem nog een keer met prime95 met je kast open.
Stap 8. Is je temperatuur nog steeds hoog, dan is er iets fout en zouden andere teakers je verder moeten kunnen helpen met het resultaat. Is de temperatuur lager test dan nog een keer met de kast dicht.
Stap 9. Is de temperatuur veel hoger met de kast dicht ga dan kijken of je de fans in een andere opstelling kunt zeggen, bijvoorbeeld 1 van voor die de kast in blaast en een fan achter die lucht weg zuigt. Hier zijn veel filmpjes en testen over te vinden wat het meest efficiënt is.

Dit alles kun je zonder gevaar van je cpu of componenten doen als je een klein beetje oplet wat je doet en online wat handleidingen na leest of filmpjes bekijkt.

Al deze informatie is al een keer door andere posters in dit topic aangegeven, maar nu heb ik alles op een rijtje voor je gezet.
Bedankt voor de opsomming. Ik heb Prime95 nu 7 minuten aangehad en kreeg toen rode temperaturen in hwinfo, zie hieronder voor screenshot. Dus gelijk maar stopt gezet na die 7 minuten. De huidige tempraturen zijn dalende i.v.m. het stop hebben gezet van Prime95. Deze waren hoger, zoals bij de max te zien is.

https://gyazo.com/18012a44d49fc2a5e5617bb35f852eb8

[ Voor 3% gewijzigd door tijnn op 14-06-2019 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Ik vind dit niet een heel belachelijk hoge temperatuur voor 2 cores. Wel hoog maar niet extreem. Nu de rest van de stappen doorlopen en kijken of het dan beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
kippy schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:11:
Ik vind dit niet een heel belachelijk hoge temperatuur voor 2 cores. Wel hoog maar niet extreem. Nu de rest van de stappen doorlopen en kijken of het dan beter wordt.
Hoe lang moet ik normaliter Prime95 laten lopen dan? Ik heb het nu afgesloten i.v.m. angst, maar ik heb hier dan ook geen ervaring mee. Ik zag rood en dacht gelijk dat ik moest stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
Je pcu kan throttelen, dus zal zichzelf lager klokken als hij te warm wordt. Normaal moet een cpu 100 graden kunnen halen zonder gevaar.
Maar in 7 minuten tijd kun je makkelijk zien wat de VCore doet. Die kun je daarna aanpassen en dan test je het weer.

Als uiteindelijk alles goed is zou je prime95 een paar uur kunnen laten lopen zonder problemen. Je temperatuur zal dan wel tegen de 80 graden liggen maar dat is heel normaal onder vol belasting. Dus gewoon de stappen blijven volgen, aanpassen en weer testen.

Even voor de goede orde, Prime95 is geen enge software of zo. Het enige wat het doet is je cpu 100% belasten door hem continu te laten rekenen. Hier is een cpu voor ontworpen, dus niets geks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
kippy schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:19:
Je pcu kan throttelen, dus zal zichzelf lager klokken als hij te warm wordt. Normaal moet een cpu 100 graden kunnen halen zonder gevaar.
Maar in 7 minuten tijd kun je makkelijk zien wat de VCore doet. Die kun je daarna aanpassen en dan test je het weer.

Als uiteindelijk alles goed is zou je prime95 een paar uur kunnen laten lopen zonder problemen. Je temperatuur zal dan wel tegen de 80 graden liggen maar dat is heel normaal onder vol belasting. Dus gewoon de stappen blijven volgen, aanpassen en weer testen.

Even door de goede orde, Prime95 is geen enge software of zo. Het enige wat het doet is je cpu 100% belasten door hem continu te laten rekenen. Hier is een cpu voor ontworpen, dus niets geks.
De vcore was meestal 1.216 á 1.224, waarbij de laatste de max was. Soms was die iets minder dan 1.216, maar over het algemeen die twee waarden (bekeken met CPU-Z). Als die nu dan al 91 graden word, maak ik me wel ernstig zorgen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:15:
[...]

Hoe lang moet ik normaliter Prime95 laten lopen dan? Ik heb het nu afgesloten i.v.m. angst, maar ik heb hier dan ook geen ervaring mee. Ik zag rood en dacht gelijk dat ik moest stoppen.
Je hoeft echt niet zo bang te zijn voor de temperaturen hoor. Tenzij het echt boven de 100 - 110 wordt, maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren omdat de cpu zichzelf terugklokt als dat gebeurd.

De bedoeling is dat je hem laat lopen tot de temperatuur niet verder oploopt.
Dat is je meting, vervolgens ga je tweaken, voer je de test opnieuw uit.
Door hem telkens door te laten lopen tot hij niet verder stijgt, weet je precies wat het effect is van je wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
WEBGAMING schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:29:
Man man man. Wat een hoop onzin in dit topic zeg. Een 6600K vergelijken met een 8700K. 8)7 4 cores zonder HT, tegen 6 cores met HT. Daarbij, als je het probleem van een slechte TIM (koelpasta, maar dan onder de kap) in de moderne processors niet kent, weet je duidelijk niet zo goed waar je het over hebt.

Zullen we eerst het probleem fatsoenlijk vaststellen? Zoals sommige mensen al probeerden.
Download prime95, of intelburntest.
Zet het even aan, en houd de temperaturen in de gaten. Hoe lang? Tot de temperatuur stabiel blijft. Maar als de boel bijvoorbeeld al 100C word, gewoon uitzetten.

Als je alles echt voor de volle 100% belast hebt, is 80C helemaal geen vreemde temperatuur, dat is gewoon prima. Maar met games belast je de boel meestal niet 100%, dus je hebt kans dat als je de processor wel echt belast, het boven de 80 uit schiet, en dan word het wel te warm.

Als eerste alle stof schoonmaken, kijken hoe veel verschil dat maakt, als het dan nog te heet is zou ik de koelpasta vervangen.
Als de boel over de loop van tijd slechter is geworden, kan het eigenlijk alleen stof of pasta zijn.
Mijn eigen processor is delidded, dus ik weet wel degelijk hiervan af ;-)
En ik vergelijk helemaal geen 6600K met een 8700K echter enkel voor enige beeldvorming.
Ik heb al eerder een i7 gedraaid, zwaar overgeklokt onder m'n Mugen 4.
De temps waren toen tijdens prime95 max 75C en Gaming ~60C. Maare... weetje volgensmij weet iedereen het allemaal zo ontzettend goed hier ik vind 't wel goed zo :-) succes heren. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:42
Lekiame schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:31:
[...]

Klopt, k draai n noctua op n pentium g4560, heerlijk stil :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:37

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:47:
[...]

Ik heb 2 case fans vervangen voor 2x be quiet! Silent Wings 3 High Speed PWM, 140mm. Deze zit aan de voorkant van de case NZXT S340 Elite Wit. Deze zorgen dus voor frisse lucht dat het systeem in gaat.

Verder heb ik in de BIOS niet aan de fan controller gezeten. Deze staat op auto. Ik weet namelijk niet waar ik dit op zou moeten zetten. Hier heb ik geen verstand van.
Ik heb met belangstelling alle posts even gelezen en val toch wel om over de 'auto voltage of niet' discussie. Er is al genoeg over gezegd dus ik zal mijn plasje er niet over plegen.

Enfin. Mijn 2 centjes:

Ik heb zelf de S340 met een Kraken X62. Niet te vergelijken, maar de air flow van de kast is op zijn minst onder gemiddeld te noemen. Geeft niet, want ik heb ook de fans vervangen door andere en dat resulteert voornamelijk in een stiller systeem met dezelfde (hoge) fan speeds.

Om op de quote hierboven terug te komen. Klopt het dat je maar 2 case fans hebt en deze aan de voorkant hebt gemonteerd? Zo ja, dan zou ik aanraden de meegeleverde case fans aan de achterkant en bovenkant van de kast te monteren. Deze kan je minder hard laten draaien (voor het geluid), maar zullen er dan wel voor zorgen dat de hete lucht wat makkelijker je systeem verlaat. Doordat je 2 x 140mm fans aan de voorkant hebt en 2 x 120mm aan de achterkant creëer je nog steeds overdruk wat ervoor zorgt dat stof uit de kast blijft.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
The GUI schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:30:
[...]

Ik heb met belangstelling alle posts even gelezen en val toch wel om over de 'auto voltage of niet' discussie. Er is al genoeg over gezegd dus ik zal mijn plasje er niet over plegen.

Enfin. Mijn 2 centjes:

Ik heb zelf de S340 met een Kraken X62. Niet te vergelijken, maar de air flow van de kast is op zijn minst onder gemiddeld te noemen. Geeft niet, want ik heb ook de fans vervangen door andere en dat resulteert voornamelijk in een stiller systeem met dezelfde (hoge) fan speeds.

Om op de quote hierboven terug te komen. Klopt het dat je maar 2 case fans hebt en deze aan de voorkant hebt gemonteerd? Zo ja, dan zou ik aanraden de meegeleverde case fans aan de achterkant en bovenkant van de kast te monteren. Deze kan je minder hard laten draaien (voor het geluid), maar zullen er dan wel voor zorgen dat de hete lucht wat makkelijker je systeem verlaat. Doordat je 2 x 140mm fans aan de voorkant hebt en 2 x 120mm aan de achterkant creëer je nog steeds overdruk wat ervoor zorgt dat stof uit de kast blijft.
Je mag van mij gewoon je mening geven over wel of niet auto vcore hoor! Sterker nog, graag zelfs. Ik ben namelijk door die 2 meningen in de war over wat nou wel of niet beter zou moeten zijn, haha.

Wat betreft de fans, ik heb aan de bovenkant ook een fan, van de kast zelf, die de warme lucht naar boven/buiten duwd als het ware. Mijn idee was om aan de achterkant ook een fan te plaatsen voor extra lucht verplaatsing naar de buitenkant, maar door de grote cpu koeler past deze er niet in, helaas.

-edit-

Enige oplossing wat ik nu zo kan bedenken is om de mugen cpu koeler te vervangen voor een water koeling, zodat ik wel de ruimte heb om daar een fan te plaatsen. De vraag is alleen of dit het waard gaat zijn qua investering. Ben bang dat ik daar ook maar op 1 manier achter ga komen..

[ Voor 8% gewijzigd door tijnn op 14-06-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
@tijnn Heb je het systeem nu al een keer laten draaien met je kast open. Want als dat niet veel koeler draait moet het bijna wel de koelpasta onder je huidige koeler zijn.

Je hebt ook niet alle stappen van mijn lijstje doorlopen en daar feedback op gegeven. Zonder dingen te testen blijft het raden en gokken.

Dan kan ik ook zeggen dat je beter gewoon een hele nieuwe pc kunt kopen, voor geassembleerd want dat lost de temperatuur problemen ook op. Dat is natuurlijk een onzin oplossing, maar het werkt wel.
Ik zie niet waarom je aan waterkoeling zit te denken of het delidden van je cpu zonder eerst het echte probleem te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
kippy schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:01:
@tijnn Heb je het systeem nu al een keer laten draaien met je kast open. Want als dat niet veel koeler draait moet het bijna wel de koelpasta onder je huidige koeler zijn.

Je hebt ook niet alle stappen van mijn lijstje doorlopen en daar feedback op gegeven. Zonder dingen te testen blijft het raden en gokken.

Dan kan ik ook zeggen dat je beter gewoon een hele nieuwe pc kunt kopen, voor geassembleerd want dat lost de temperatuur problemen ook op. Dat is natuurlijk een onzin oplossing, maar het werkt wel.
Ik zie niet waarom je aan waterkoeling zit te denken of het delidden van je cpu zonder eerst het echte probleem te vinden.
Daar heb je gelijk in. Ik heb nu de glazen wand weggehaald (dus het linker zijpaneel) en Prime95 voor 10 minuten dit keer (was 7 mins de vorige keer) laten lopen:

https://gyazo.com/cc0dfd8133a767532daa5c7d804c35a0

Ik vind dit nog steeds wel aan de hoge kant. De vcore blijft maximaal hetzelfde als de vorige resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:37

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:43:
[...]

Je mag van mij gewoon je mening geven over wel of niet auto vcore hoor! Sterker nog, graag zelfs. Ik ben namelijk door die 2 meningen in de war over wat nou wel of niet beter zou moeten zijn, haha.

Wat betreft de fans, ik heb aan de bovenkant ook een fan, van de kast zelf, die de warme lucht naar boven/buiten duwd als het ware. Mijn idee was om aan de achterkant ook een fan te plaatsen voor extra lucht verplaatsing naar de buitenkant, maar door de grote cpu koeler past deze er niet in, helaas.

-edit-

Enige oplossing wat ik nu zo kan bedenken is om de mugen cpu koeler te vervangen voor een water koeling, zodat ik wel de ruimte heb om daar een fan te plaatsen. De vraag is alleen of dit het waard gaat zijn qua investering. Ben bang dat ik daar ook maar op 1 manier achter ga komen..
Nou dan gooi ik ook maar een bal op:
Ik gebruik op mijn overclock een auto voltage met een - offset om het voltage wat lager te houden. Hierdoor zakt in idle het voltage ook terug. Bij een fixed voltage zal deze (volgens mij) niet automatisch inzakken. Dit leidt niet per se tot hoger verbruik, maar ik vind het maar niks.
Auto voltage kán hoge temperaturen veroorzaken, maar met een Mugen en een voltage onder 1.3 denk ik niet dat voltage het directe probleem is.

Volgens mij past een fan achterin wel, maar moet je deze plaatsen voordat je de CPU koeler plaatst. Misschien een idee als je toch de koelpasta gaat vervangen? Waterkoeling zou ik qua prijs/prestatie niet echt aan willen raden. Een Mugen 5 moet meer dan voldoende zijn om een stock 8700k op temperatuur te houden. Mocht je ooit gaan overclocken en je wilt meer koeling dan kan je altijd nog kijken naar waterkoeling. Voor nu is dat denk ik niet de focus.
tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:11:

Gooi de RPM van je case fans eens een klein stukje omhoog. Wellicht dat er dan net wat meer lucht de kast in komt. En misschien kan je de CPU fan wat hoger zetten op lagere temperatuur? Dat hij minimaal 40% draait bijvoorbeeld.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:18:
[...]

Daar heb je gelijk in. Ik heb nu de glazen wand weggehaald (dus het linker zijpaneel) en Prime95 voor 10 minuten dit keer (was 7 mins de vorige keer) laten lopen:

https://gyazo.com/cc0dfd8133a767532daa5c7d804c35a0

Ik vind dit nog steeds wel aan de hoge kant. De vcore blijft maximaal hetzelfde als de vorige resultaat.
De temperatuur blijft dus vergelijkbaar, de airflow in je kast is dus goed genoeg. Als de airflow slecht was geweest was de temperatuur aanzienlijk lager geweest met de kast open.

Persoonlijk vraag ik mij af of de VCore het probleem kan zijn, maar hier heb ik zelf ook niet al te veel ervaring mee. Ik kan mijn persoonlijk niet voorstellen dat 1.15 of 1.20 volt op de Vcore zo'n grote impact heeft op de temperatuur. Maar zoals ik al zij, ik ben hier geen expert in.

Dus ik denk dat de volgende stap is om de cpu koeler van je cpu af te halen. Koelpasta te controleren en vervangen. En dan weer verder testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:33
@tijnn
Voor de CPU hoef je niet direct bang te zijn hoor.
Ik heb een keer de pomp van mijn waterkoeling kapot gehad (aka geen koeling)
Enigste dat er gebeurde was dat de thermische beveiliging in greep en het systeem geforceerd uit ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12
@tijnn op je foto's kan ik het niet zien, maar weet je zeker dat je CPU fans goed zitten en dat er niet 1 omgekeerd zit zodat ze elkaar tegenwerken? En je geeft aan dat je 3 case fans hebt, heb je er daarvan 2 gecombineerd door middel van een splitter? Van je bios screenshots met fan curve zie ik dat slechts 2 van je case fan headers een actieve reading geven.
Je vcore op auto laten staan is niet ideaal wat betreft temperaturen. Doorgaans resulteert dat in een vcore die hoger is dan nodig (en daardoor zorgt voor hogere temperaturen dan nodig), maar wordt dit gedaan zodat de kans groter is dag het systeem wel gewoon stabiel blijft. Als je dus zo laag mogelijke temperaturen wilt kan je handmatig een lagere vcore instellen en testen of je systeem dan stabiel blijft. Daarentegen is je vcore kennelijk niet dusdanig hoog dat je daar 10+ graden op kan verlagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wekko306 op 14-06-2019 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

@Lekiame Allereerst belangrijk om te weten dat jij HEEL VEEL mazzel hebt met jou CPU/Mugen combinatie, jouw temps zijn uitzonderlijk en kan je niet spiegelen aan dit topic. Verder heb je helemaal gelijk dat auto voltage bij overclocken 'not done' is hier op tweakers. Ja er valt op stock ook wat te halen, zeker als 'hoge temps' de klacht zijn. Echter is een 8700k en een Mugen bij voorbaat al niet een erg goede combo. Ik vind de mugen wat onderbemeten, de CPU blijkt dat dus ook te vinden.

Het hoge temperatuur verhaal is niet aan 1 oorzaak toe te dichten. het is dus een combinatie van alle dingen die hier genoemd zijn:

- Auto voltage (van auto af en zelf testen dus!)
- niet de beste koeler (je kan upgraden, niets moet)
- Temperatuur overdracht IHS is slecht (Delid bied uitkomst)

Kortom, verbetering is er zeker te krijgen met verschillende stappen. Wat nodig of wenselijk is hangt af van verdere testen met bijvoorbeeld P95 oid. tussen de 70-80c tijdens gamen is niet heel raar met een 8700k in ieder. Wenselijk is anders.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:43:
[...]
Ik ben namelijk door die 2 meningen in de war over wat nou wel of niet beter zou moeten zijn, haha.
Stop, dit zijn niet 2 meningen. Dit zijn 2 stappen in je leer proces.

Zeker als beginner zou ik eerst alles op auto willen laten staan en dan kijken wat je CPU doet. Als de CPU dan te warm word naar je mening om te gaan Tweaken, moet je daar eerst iets aan doen. Je wilt namelijk je CPU gewoon stock op auto fatsoenlijk hebben draaien. Dat is namelijk bij 80% van de systemen het geval dus dit moet ook helemaal geen probleem of discussie punt zijn.

Op stock in AUTO mode moet alles gewoon prima draaien zonder problemen met een max van rond de 80/85 graden. En ALS je dan beslist om te gaan Tweaken is je eerste stap om mechanisch die temps naar beneden te krijgen. Ofwel meer casefans, ofwel een andere CPU koeler of pasta... etc.
Als je dan piekt na lang testen op 70graden MAX, kun je gaan nadenken over software tweaken.

Je hebt nu een goed draaiend systeem wat iets koeler loopt dan het gemiddelde systeem.

Vervolgens komt leerfase 2 waarin je met je AUTO instellingen aan de gang gaat. Het doel is dan niet meteen de temp naar beneden te krijgen of over te clocken, nee je wilt eerst alles van AUTO afhalen en zo instellen dat je de MAX stock boostsnelheid haalt zonder ook maar ergens AUTO te hebben staan.

Het enigste wat je dus doet is de AUTO waarden hard in je bios zetten. In een stress test zou je dan dezelfde score met dezelfde temps gaan halen omdat je effectief niks veranderd hebt voor stress testen (dan zou je CPU met AUTO ook in boost lopen).

Wel is het nadeel op dat moment dat je meer stroom verbruikt en de gemiddelde temp van CPU omhoog loopt. De vcore/boost/whatever word nu namelijk niet meer AUTO aangepast aan je gebruik, maar loopt standaard nu dus op de maximale snelheid. Niet meer energie zuinig.. maar prestaties gericht dus.

Stap 3 is dan om met de waardes te gaan spelen. Danwel lager zetten om minder stroom te verbruiken, danwel hoger om hogere scores te halen. Deze laatste stap is pro.

Maar het zijn dus niet 2 meningen. Jij moet eerst rust vinden in AUTO settings, dan langzaam begrijpen wat die doen... en daarna pas gaan tunen.

(EDIT: Overigens doe ik bovenstaande ook nog als semi-pro. Eerst het systeem bouwen en stabiel krijgen op een normale temp, dan de temp verbeteren, dan auto hard instellen en daarna pas tweaken. Ander kan ik niet troubleshoten tijdens het tweaken, want ik heb geen idee of er fundamenteel een probleem is)

[ Voor 6% gewijzigd door World Citizen op 14-06-2019 19:33 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijnn
Ik heb wat aanpassingen gedaan:

- CPU koeler fan waardes wat aangepast, waardoor die iets meer RPM produceerd bij lagere temperaturen.
- 2 systeem fans, welke koele lucht inblazen aangepast, welke nu iets meer RPM produceren.

Deze aanpassingen zijn nog met een bepaalde limiet, dus niet dat ik alles nu op max heb gezet, zeker niet.

Daarnaast heb ik in Fortnite zelf ook wat grafische settings aangepast. Er waren wat onnodige settings up Ultra. Mijn systeem zou zeker alles op Ultra moeten aankunnen, maar met FPS spellen wil je sowieso meer FPS als je een beetje competief bent (al ben ik niet zo goed in dit spel, maar dit terzijde).

Na wat potjes te hebben gespeeld zijn de temperaturen tot nu toe aangenaam. De max waardes van de core temps zijn allemaal tussen 61-64 graden in.

Ik ga hier nog geen conclusies uit trekken, maar kijk het voor nu even aan. Mocht het nog niet goed zijn zal ik er inderdaad dieper in moeten duiken.

Ik apprecieer overigens alle hulp die jullie gegeven hebben. Erg fijn om wat kennis van anderen op te doen op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:12
tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 19:50:
Ik heb wat aanpassingen gedaan:

- CPU koeler fan waardes wat aangepast, waardoor die iets meer RPM produceerd bij lagere temperaturen.
- 2 systeem fans, welke koele lucht inblazen aangepast, welke nu iets meer RPM produceren.

Deze aanpassingen zijn nog met een bepaalde limiet, dus niet dat ik alles nu op max heb gezet, zeker niet.

Daarnaast heb ik in Fortnite zelf ook wat grafische settings aangepast. Er waren wat onnodige settings up Ultra. Mijn systeem zou zeker alles op Ultra moeten aankunnen, maar met FPS spellen wil je sowieso meer FPS als je een beetje competief bent (al ben ik niet zo goed in dit spel, maar dit terzijde).

Na wat potjes te hebben gespeeld zijn de temperaturen tot nu toe aangenaam. De max waardes van de core temps zijn allemaal tussen 61-64 graden in.

Ik ga hier nog geen conclusies uit trekken, maar kijk het voor nu even aan. Mocht het nog niet goed zijn zal ik er inderdaad dieper in moeten duiken.

Ik apprecieer overigens alle hulp die jullie gegeven hebben. Erg fijn om wat kennis van anderen op te doen op dit gebied.
Je had sowieso moeten beginnen met het aanpasen van je fan snelheden.
Je hebt een controller, ik zou zeggen lekker alles op max gooien, heb je een kleine tornado in je kamer, maar blijft het zaakje teminste wel koel.

Buiten dit om, wat ik nog niemand heb zien vragen, wat zijn je temperaturen in je kamer waar je gamed?
Het kan zijn dat de kamer redelijk opgewarmt is nu met het zomerse weer in aantocht, dan gaan je abient temps omhoog en dus ook je temps van je comp onderdelen. Het kan natuurlijk gewoon zijn dat je nu wat hogere temps hebt doordat je kamer opgewarmt is door de zomer zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tijnn schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 19:50:
Na wat potjes te hebben gespeeld zijn de temperaturen tot nu toe aangenaam. De max waardes van de core temps zijn allemaal tussen 61-64 graden in
  • Als je doel een lagere temperatuur was, goed gedaan!
  • Als je doel was het optimale uit je hardware te halen, mislukt. Het optimale ligt als je CPU en GPU net onder gevaarlijk waardes liggen. Dat kunnen ze in principe oneindig volhouden (de invloed van temperatuur op levensduur is zwaar overdreven)
Ik snap niet waar je je zorgen over maakt. Je temperaturen liggen gewoon in de acceptabele waarde. Er is gewoon geen reden om te denken dat 61 beter is dan 81. Voor mij betekend 61 dat ik de hardware niet volledig gebruik. Als dat je doel is, prima!
Pagina: 1