Sinds 2 dagen heb ik T-mobile met een Zyxel modem / router, maar daar ben ik niet van gecharmeerd. Ik wil graag mijn eigen pfSense setup met mesh WiFi netwerk blijven gebruiken. Nu ben ik er van overtuigd dat dit geen enkel issue moet zijn aangezien er legio mensen zijn die dit al draaiende hebben, alleen krijg ik er grijze haren van (en zoveel heb ik er al niet meer).
Wat is het issue?
T-Mobile heeft het onderverdeeld in 3 VLAN's:
- 300 Internet (Die had ik binnen 3 minuten draaien)
- 640 IPTV (Het issue)
- 35 (?) VOIP (Ga ik niet gebruiken).
Aangezien ik redelijke ervaring in pfSense heb, dacht ik dat dit wel vrij snel zou werken maar ik loop tegen het issue aan dat ik de IPTV gewoonweg niet aan de praat krijg. Het onderstaande is wat ik tot nu toe heb ingesteld:
Ik heb 4 VLAN's gemaakt:

en deze koppel ik aan de betreffende interfaces:

Vervolgens maak ik een bridge van de WAN en de LAN 640 IPTV VLAN's

Daarna maak ik firewall rules aan om mijn IPTV verkeer te blokkeren richting mijn LAN en om het multicast verkeer toe te staan:

Verder heb ik op de Netgear GS108E een VLAN config aangemaakt voor VLAN 640 (op poort 2 hangt de Amino):

Overige settings:
Om alleen te filteren op de bridge interface:
- net.link.bridge.pfil_member=0
- net.link.bridge.pfil_bridge=1
- MTU van de bridge staat op 1594
- IGMP Snooping staat uit op de 108E
Symptomen
Het Amino TV kastje van TMobile lijkt gewoon totaal niet te kunnen communiceren met de server. Het beeld blijft na doorstarten zwart en geeft geen enkel beeld meer. Hang ik deze aan de Zyxel, dan werkt het gewoon dus het apparaat zelf is prima.
Wie heeft er enig idee waar ik dit in moet zoeken of heeft hier ervaring mee?
EDIT: De oplossing staat hieronder. Sinds we de Zyxel hebben moet de VLAN640 poort naar de Amino box UNTAGGED ipv TAGGED zijn. Dat is dus het grote verschil met de Huawei setup en waarom het in eerste instantie niet werkte. Hier zijn we achter gekomen dankzij @htn02 die hieronder de uitleg geeft.
Wat is het issue?
T-Mobile heeft het onderverdeeld in 3 VLAN's:
- 300 Internet (Die had ik binnen 3 minuten draaien)
- 640 IPTV (Het issue)
- 35 (?) VOIP (Ga ik niet gebruiken).
Aangezien ik redelijke ervaring in pfSense heb, dacht ik dat dit wel vrij snel zou werken maar ik loop tegen het issue aan dat ik de IPTV gewoonweg niet aan de praat krijg. Het onderstaande is wat ik tot nu toe heb ingesteld:
Ik heb 4 VLAN's gemaakt:

en deze koppel ik aan de betreffende interfaces:

Vervolgens maak ik een bridge van de WAN en de LAN 640 IPTV VLAN's

Daarna maak ik firewall rules aan om mijn IPTV verkeer te blokkeren richting mijn LAN en om het multicast verkeer toe te staan:

Verder heb ik op de Netgear GS108E een VLAN config aangemaakt voor VLAN 640 (op poort 2 hangt de Amino):

Overige settings:
Om alleen te filteren op de bridge interface:
- net.link.bridge.pfil_member=0
- net.link.bridge.pfil_bridge=1
- MTU van de bridge staat op 1594
- IGMP Snooping staat uit op de 108E
Symptomen
Het Amino TV kastje van TMobile lijkt gewoon totaal niet te kunnen communiceren met de server. Het beeld blijft na doorstarten zwart en geeft geen enkel beeld meer. Hang ik deze aan de Zyxel, dan werkt het gewoon dus het apparaat zelf is prima.
Wie heeft er enig idee waar ik dit in moet zoeken of heeft hier ervaring mee?
EDIT: De oplossing staat hieronder. Sinds we de Zyxel hebben moet de VLAN640 poort naar de Amino box UNTAGGED ipv TAGGED zijn. Dat is dus het grote verschil met de Huawei setup en waarom het in eerste instantie niet werkte. Hier zijn we achter gekomen dankzij @htn02 die hieronder de uitleg geeft.
[ Voor 6% gewijzigd door ZFLaSH op 06-06-2019 09:15 ]