Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:06
Hey allemaal. Mag je werkgever per direct de overeenkomst beëindigen in de proeftijd, terwijl je als medewerker je ontslag hebt ingediend en hebt aangegeven tot het einde van de proeftijd te willen doorwerken? Uiteraard met het effect dat je gekort wordt op je salaris omdat je niet de gehele maand hebt gewerkt en dus ook niet het afgesproken maandsalaris krijgt. Ze hadden mij namelijk al wel uitbetaald, maar vragen nu om een deel van het geld terug 8)7 . Ik vind het een beetje krom dat ze mij per direct weg wilde hebben terwijl ik mijn ontslag had ingediend en duidelijk had aangegeven niet langer te willen doorwerken als mijn proeftijd. Mijn intentie was dan ook om er die maand financieel niet op achteruit te gaan en alvast kon gaan zoeken naar een andere baan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
In de proeftijd mogen beide partijen zonder opgaaf van reden (behalve als jij hier om vraagt) met onmiddellijke ingang opzeggen, dus ja, dat mag

[ Voor 12% gewijzigd door ImNotnoa op 05-06-2019 16:18 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 15:07
Ja mag. Bron

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 08:06
Volgens mij mag dat gewoon ja. Het is niet leuk voor jou, maar ook begrijpelijk voor de werkgever (en jouw motivatie is ook prima verder lijkt me), maar als jij het gelijk al opzegt, ben jij van geen waarde, eerder een last, en dus is hun motivatie om jou dan gelijk te ontslaan ook logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:29
In de proeftijd kan een arbeidsovereenkomst door beide partijen met onmiddellijke ingang worden opgezegd. Er hoeft in dat geval dus geen opzegtermijn in acht genomen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Duidelijk! Dank je allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
Je hebt een proeftijd,binnen de proeftijd kan de werkgever en werknemer per direct opzeggen. Daarom heet het een proeftijd en is het geen maand contract.

Dat jij vooraf betaald hebt gekregen is bijzonder.

Dat je het geld waar je geen recht op heb moet terug betalen is ook logisch. Je wordt niet gekort op je salaris, maar hebt maar recht op een half maand salaris als je een halve maand werkt.

Dat ze de proeftijd meteen ontbinden omdat jij hebt aangegeven niet te willen blijven begrijp ik: je bent de investering in tijd/energie/geld niet waard als je toch niet gaat blijven.

Beetje naïef van je, maar hopelijk is het een leerzame ervaring! Aan de andere kant is het wel net dat je ze niet het idee geeft dat je wilt blijven om vervolgens op de laatste dag op te zeggen, maar aan de andere kant is dat een werkgever risico aangezien hij zelf heeft besloten om een proeftijd te geven ipv contract met opzegtermijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hoeveel maanden contract had je?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok jammer, als het 6 was geweest was een proeftijd onwettig. Dus helaas sta je per direct op straat als je werkgever tijdens je proeftijd het contract ontbind.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22
12 maanden, dus 1 maand proeftijd (langer kan wettelijk niet).

Door het eerder te laten weten denk ik wel van: tja, wat had je dan verwacht, dat ze je nog lekker even een paar weken voor niks gaan betalen? Het heeft natuurlijk geen enkel nut om moeite te investeren, zowel voor jou niet (je gaat toch meteen weer weg) als voor het bedrijf niet (zelfde reden, je weet nog bijna niks en gaat snel weer weg).

Je hebt het kortom niet handig gespeeld, als je dit op de laatste dag van je proeftijd had laten weten had je dit probleem niet gehad, en had het bedrijf er verder niks aan kunnen doen. Vrienden maak je er natuurlijk niet echt mee, maar als je het een beetje netjes brengt (werk beviel toch niet goed dus snel verder gezocht), tja zo'n proefperiode is wederzijds, bedrijf kan zo van jou af, maar jij ook van hun. Dan hadden ze die proeftijd er maar niet in moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Een wijze les voor de volgende keer, wachten met ontslag nemen tot de laatste dag(en) van je proeftijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 11:06

AzzKickah

06-CENSORED

Wilke schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:35:
12 maanden, dus 1 maand proeftijd (langer kan wettelijk niet).
Heb je hier een bron/link van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Echter stond er in mijn arbeidsovereenkomst geen proeftijd opgenomen. Veranderd hierdoor de situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

@Wilke Maximale proeftijd is 2 maanden. Bij langere contracten kan dat.

Niet schriftelijk vastgelegd is dus ook geen proeftijd. Staat het ook niet ergens in aanvullende voorwaarden, zoals bv CAO?

https://www.rijksoverheid...elang-duurt-een-proeftijd

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 16:17
Waarom spreek je dan van proeftijd als het niet in je contract staat....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:12
Ja, maar staat er dan wel een opzegtermijn in? Want zelf kan je dan ook niet zomaar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:17
@Verwijderd Check even heel goed wat er in je overeenkomst staat. Er moet expliciet iets over proeftijd staan, anders is het gewoon een contract met bepaalde duur met een opzegtermijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Er staat alleen dat de wettelijke opzegtermijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Fr33z schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:45:
@Verwijderd Check even heel goed wat er in je overeenkomst staat. Er moet expliciet iets over proeftijd staan, anders is het gewoon een contract met bepaalde duur met een opzegtermijn etc.
Het is ook een contract met bepaalde duur. Namelijk voor 12 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
adesign schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:46:
Een proeftijd moet schriftelijk zijn vastgelegd anders is er geen. (Moeilijk te geloven dat dit echt niet is opgenomen echter.)

Geen proeftijd betekent echter ook dat je zelf niet aan het einde van de maand weg kunt. Je kunt immers pas opzeggen per einde maand waarna de opzegtermijn gaat lopen, ergo je dient dan nog een maand te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 05-06-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:48:
[...]

Een proeftijd moet schriftelijk zijn vastgelegd anders is er geen. (Moeilijk te geloven dat dit echt niet is opgenomen echter.)

Geen proeftijd betekent echter ook dat je zelf niet aan het einde van de maand weg kunt. Je kunt immers pas opzeggen per einde maand waarna de opzegtermijn gaat lopen, ergo je dient dan nog een maand te werken.
Z'n volgende post heb je waarschijnlijk nog niet gelezen. In principe dient hij volgens mij gewoon 12 maanden uit te zitten. Echter:
Uw werkgever kan uw tijdelijke contract alleen eerder opzeggen:

als in uw contract staat dat dit eerder kan eindigen, bijvoorbeeld 'tussentijds opzeggen'. Uw werkgever kan alleen eerder opzeggen met toestemming van het UWV of de kantonrechter.
als u ontslag op staande voet krijgt
als u een beëindigingsovereenkomst tekent
In dit geval kan TS dus voor het laatste kiezen want blijkbaar hebben ze beiden dezelfde intentie.

Overigens weten we eigenlijk net te weinig gezien we het contract niet compleet kennen.

[ Voor 37% gewijzigd door Cheesy op 05-06-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

@adesign Graag je post eerst aanpassen en niet twee keer achter elkaar reageren; kleine moeite, groot plezier.

Een proeftijd kan ook in een CAO staan, dus check nog maar eens goed of er echt geen proeftijd is (dus is er een CAO van toepassing?). Anders geldt er voor beide partijen een opzegtermijn. Standaard 1 maand en lijkt mij hier ook van toepassing, gezien er een wettelijke opzegtermijn wordt aangehaald.

Anders kun je nog altijd weg in wederzijds overleg, dan heb je geen last van opzegtermijnen. Moet je wel gezamenlijk tot een bepaalde datum komen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
Als er niets is vastgelegd, mag je toch ook op dag 1 van de maand opzeggen. Je hoeft niet te wachten tot het einde van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
de vraag is: waarom wil je nog blijven als je zo behandeld wordt? (tenzij je de centjes hard nodig hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:57
je had volgens mijn eerst een nieuwe baan moeten zoeken en dan deze opzeggen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 10:43
bie100 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:36:
je had volgens mijn eerst een nieuwe baan moeten zoeken en dan deze opzeggen toch?
Dat mag TS zelf bepalen toch?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:57
Nat-Water schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:38:
[...]

Dat mag TS zelf bepalen toch?
zeker ;) maar nou zit die met de gebakken peren :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 09:28
@adesign Wat was er mis met alle adviezen in je andere topic? [ Tijdelijk arbeidsovereenkomst zonder opzegtermijn/proeftijd ]

Of is dit weer een andere werkgever? Gezien de datum van dat topic ben je zoiezo de proeftijd voorbij.

Maar ook daar schrijf je dat je een jaar contract hebt waarin geen proeftijd is opgenomen.
adesign schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 00:30:
Hey allemaal,

Ik ben net in dienst en heb het niet naar mijn zin. Echter zie ik in mijn arbeidsvoorwaarden van 1 jaar dat er geen opzegtermijn en ook geen proeftijd is opgenomen. Natuurlijk kan ik in goed overleg met mijn werkgever weg, maar ik ben benieuwd waar ik recht op heb qua proeftijd en opzegtermijn zonder dat het vermeld staat. Weet iemand dat?
Kijk dus even goed de data (wanneer heb jij opgezegd, wat schrijft de werkgever enz.) na en geef hier even duidelijkheid over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

adesign schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:14:
...Mijn intentie was dan ook om er die maand financieel niet op achteruit te gaan en alvast kon gaan zoeken naar een andere baan.
Twee observaties, zijdelings van je topictitel/vraag:

Solliciteren tijdens een arbeidsovereenkomst staat je vrij. Je kan toch gewoon in overleg met je leidinggevende aanvragen dat je bijvoorbeeld dinsdag maar 6 uur werkt en 2 uur vakantie opneemt? Kan je mooi eind van de middag naar die sollicitatie-afspraak. En je vakantie-uren binnen je saldo worden gewoon in je salaris betaald. Had je dus (bij voldoende uren) betaald kunne solliciteren.

Verder, en dat ligt wat lastiger soms: als je werkgever een gedeelte van de maand aan salaris terug wil hebben (terecht of onterecht) maar hierdoor kom je in een situatie dat je er financieel (te erg) bij inschiet, heb je dan niet een extra issue van uberhaupt te weinig financiele buffer in je leven? Tenzij je 17K per maand verdient, kan ik me toch indenken dat een beetje werknemer toch wel 1 maandje minstens financieel moet kunnen overbruggen? Want, en dat is het vervolg: stel dat je wel een nieuwe werkgever vindt maar die kan je pas per 1 augustus plaatsen (als voorbeeld) en je stopt op 30 juni met je huidige baas, moet je ook 2 maanden overbruggen naar de volgende loonbetaling?

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 05-06-2019 17:56 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remzor
  • Laatst online: 23:07
Even enkele zaken op een rijtje:

- Proeftijdbeding moet schriftelijk worden opgenomen, anders heb je er geen
- Proeftijdbeding mag alleen bij contracten van langer dan 6 maanden
- Proeftijd is maximaal 1 maand, tenzij tijdelijk contract van 2 jaar of geregeld in de cao. Dan is 2 maanden maximaal (driekwart dwingend recht)
- Bij een tijdelijke overeenkomst heb je geen opzegtermijn / kun je niet opzeggen, tenzij dit is vermeld in de arbeidsovereenkomst
- Bij jou is dit vermeld: wettelijke opzegtermijn is dan 1 maand

Ik vind het overigens bewonderenswaardig dat jij verwacht je proeftijd uit te mogen zitten terwijl je aangeeft weg te willen. De proeftijd is juist voor beide partijen een periode om elkaar te leren kennen en te kijken of jullie bij elkaar passen. Een werkgever is geen liefdadigheidsorganisatie die jou laat snordrukken en tot de laatste dag van de proeftijd moet betalen als je weg wilt. Logisch dat ze de overeenkomst dan zelf beëindigen binnen die maand, hun goed recht. Zoals het ook jou goed recht zou zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door remzor op 05-06-2019 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22
Zeker, hij was al gelinkt inmiddels!
Ex Nunc schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:43:
@Wilke Maximale proeftijd is 2 maanden. Bij langere contracten kan dat.
Nee, bij een contract van een jaar max. 1 maand. Ik noemde die contractsduur er nog specifiek bij. Bron is de door jou gelinkte pagina, daar staat het letterlijk in:

Duur van de proeftijd
De proeftijd mag maximaal 1 maand duren bij:

een tijdelijk arbeidscontract van meer dan 6 maanden maar korter dan 2 jaar;

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 05-06-2019 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 18:21
CappieL schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:53:
Als er niets is vastgelegd, mag je toch ook op dag 1 van de maand opzeggen. Je hoeft niet te wachten tot het einde van de maand.
Huh, als het een contract voor bepaalde termijn is en er is niets vastgelegd, dan mag je van beide kanten niet zomaar opzeggen, tenzij beide partijen toestemmen.

1 maand opzegtermijn is wettelijk alleen voor onbepaalde tijd contracten vastgelegd of je moet onder een CAO volgen, die het heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

Rukapul schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:48:
[...]

Euh, nee. Als er geen proeftijd is moet je de volledige 12 maanden uitzitten, tenzij er in het contract de mogelijkheid tot opzegging is. In dat geval is het opzeggen per eind van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
igmar schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:10:
[...]

Euh, nee. Als er geen proeftijd is moet je de volledige 12 maanden uitzitten, tenzij er in het contract de mogelijkheid tot opzegging is. In dat geval is het opzeggen per eind van de maand.
Topicstarter heeft in heldere taal duidelijk gemaakt dat de mogelijkheid tot opzegging er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Laatst online: 23:07
Wilke schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:50:
[...]

Zeker, hij was al gelinkt inmiddels!

[...]

Nee, bij een contract van een jaar max. 1 maand. Ik noemde die contractsduur er nog specifiek bij. Bron is de door jou gelinkte pagina, daar staat het letterlijk in:

[...]
Lees mijn post nog eens. Proeftijdbeding is driekwart dwingend recht. In een cao kan er worden afgeweken en kan de proeftijd dus max. 2 maanden bedragen bij contracten korter dan 2 jaar. Het is dus niet standaard altijd een maand.
Maar goed, we dwalen af. TS weet voldoende volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 11:05
xinix03 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:48:
@adesign Wat was er mis met alle adviezen in je andere topic? [ Tijdelijk arbeidsovereenkomst zonder opzegtermijn/proeftijd ]

Of is dit weer een andere werkgever? Gezien de datum van dat topic ben je zoiezo de proeftijd voorbij.
Het kan ook om dezelfde werkgever gaan, waar TS een maand na dato een verzoek tot terugbetaling van krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Sneu dat eerlijkheid en transparantie bestraft worden. Wel begrijpelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 13:44
Krulliebol schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:21:
Sneu dat eerlijkheid en transparantie bestraft worden. Wel begrijpelijk.
Hoezo?

Ben ooit eens bij een nieuwe werkgever begonnen dat beviel mij totaal niet, toen kreeg ik een veel betere baan aangeboden.
Vervolgens gebeld en aan hun de keuze voorlegt, dat ik tot einde van de maand bleef maar, ook kon begrijpen dat ze geen zin meer hadden om tijd en geld in mij te steken omdat ik toch weg ging. Gaven toen ook aan blijf maar thuis.

Zuur? beetje, ben liever transparant in dat soort dingen, ipv nog 2 weken de schijn hoog te houden terwijl ik al weet dat ik er toch mee ga kappen. Ik moest hierdoor wel 2 weken inkomsten mislopen, maar dit was a snel gecompenseerd met het hogere salaris bij mijn nieuwe baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:34
adesign schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:46:
Is het hetzelfde contract als in dit topic?
adesign schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:28:
Verder staat er onderstaande in het contract.

Indien voor zover deze arbeidsovereenkomst niet van rechtswege eindigt als gevolg van een van bovengenoemde situaties kan de arbeidsovereenkomst door beide partijen met in achtneming van de wettelijke opzegtermijn tussentijds worden opgezegd. Opzegging dient schriftelijk te geschieden en kan alleen tegen het einde van de maand.

Heb ik dan toch wel een opzegtermijn?
Ik vraag me af of je dat laatste als werkgever wel in een contract mag zetten. (of beter: of het rechtsgeldig is)
Dat het met wederzijds goedvinden kan worden opgezegd lijkt me prima, maar niet eenzijdig gedurende het hele jaar..

Dit is wel een interessant topic. :P (alleen jammer dat de TS niet wat vaker reageert)

De werkgever mag indien er geen proeftijd is niet zomaar eenzijdig van de ene op de andere dag het contract ontbinden.
De werknemer mag ook niet zomaar eenzijdig het contract opzeggen en de dag erna niet komen opdagen.

Volgens mij ben je als werknemer gedurende het contract gewoon verplicht om beschikbaar te zijn voor werk, wat in het geval van de TS ook zo is. Het is de werkgever die zegt dat hij thuis mag blijven. Dit betekend echter niet dat hij je die maand niet hoeft te betalen. :P

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Pagina: 1