Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 17:06
Hey allemaal,

Ik ben net in dienst en heb het niet naar mijn zin. Echter zie ik in mijn arbeidsvoorwaarden van 1 jaar dat er geen opzegtermijn en ook geen proeftijd is opgenomen. Natuurlijk kan ik in goed overleg met mijn werkgever weg, maar ik ben benieuwd waar ik recht op heb qua proeftijd en opzegtermijn zonder dat het vermeld staat. Weet iemand dat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:32
Volgens mij heb je bij een contract van 1 jaar geen mogelijkheid tot opzeggen als dat niet is afgesproken.

Zie: https://www.juridischloke...jden/contract-beeindigen/

[ Voor 5% gewijzigd door jjbstolk op 05-04-2019 00:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:16

Reptile209

- gers -

Proeftijd
Een proeftijd is alleen rechtsgeldig als je deze schriftelijk vastlegt, bijvoorbeeld in je contract. Of in je cao. Staat in het contract of cao geen proefperiode genoemd? Dan geldt er geen proeftijd. Jij en je werkgever moet je allebei aan de opzegtermijn houden.

Opzegtermijn
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt automatisch op de afgesproken datum. Als je de mogelijkheid wilt hebben om tijdens de looptijd van dit contract op te kunnen zeggen, dan zal je dit schriftelijk moeten afspreken met je werkgever; vaak staat dit in de arbeidsovereenkomst en meestal wordt daarin ook de opzegtermijn genoemd.
[...]
Als er niks is afgesproken, zit je er volgens mij gewoon een jaar aan vast. Bedenk ook: je werkgever heeft al in jou geïnvesteerd en rekent op jouw werk. Dat kan je dus niet zomaar weg laten vallen.
Ga het gesprek aan: waarom heb je het niet naar je zin? Is daar wat aan te veranderen? En zo niet: dan ben je aan de goede wil van je wg overgeleverd om het contract voortijdig met wederzijds goedvinden te beëindigen.

Voor de context: wat voor werk/functie is het?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

https://www.juridischloke...jden/contract-beeindigen/
Staat er niet in uw contract dat deze eerder mag eindigen? Dan krijgt u pas een WW-uitkering nadat uw tijdelijke contract is afgelopen. Neem contact op met een van onze juristen.
dussuh bezint eer ge begint, ik zou met dit in mijn achterhoofd eerst met de werkgever bespreken of er niet een aanpassing/verandering van het werk mogelijk is je mag best aangeven dat dit niet is wat je verwacht hebt. (als dat van toepassing is natuurlijk)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Dat is minder. Ik besef nu pas dat het een soort wurgcontract is in het belang van de werkgever. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er geen proefperiode en opzegtermijn is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

adesign schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:01:
Dat is minder. Ik besef nu pas dat het een soort wurgcontract is in het belang van de werkgever. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er geen proefperiode en opzegtermijn is.
Wurgcontract is wel heel zwaar uitgedrukt. Je had ook even kunnen lezen wat je tekent ;).
WG heeft gewoon behoefte aan 1 jaar "werk" en is er blijkbaar voldoende van overtuigd (of het maakt hem niet uit) dat jij daar geschikt voor bent. Dus geen proeftijd om jou er eerder uit te knikkeren en geen opzegtermijn omdat er voor een jaar werk ligt. Dit is volgens mij helemaal niet ongebruikelijk, zeker in "lagere" werkfuncties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fore!
  • Laatst online: 18-07 08:01
Sorry maar door het zo te noemen ga je nu al een enorme negatief houding aannemen wat je absoluut niet gaat helpen met een gesprek voor het verbeteren van de werksituatie.

Als jij netjes aangeeft dat het werk (in een korte periode?) al niet bevalt zullen ze jou heus niet met de tegenzin die je hebt in dienst houden. Dat verpest tenslotte de werksfeer, niet alleen voor jou maar ook voor anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Mocht je onder een cao vallen, dan zou je kunnen kijken of daar nog iets is opgenomen over een standaard opzegtermijn. Zo niet, dan ben je inderdaad afhankelijk van een goed overleg met de werkgever.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:24
Hoelang werk je er al en wat heb je al ondernomen om iets te doen aan "het niet meer leuk vinden"?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

Wurgcontract wurgcontract....dat slaat natuurlijk nergens op. Zo erg is het ook allemaal niet. Trouwens, de verplichting is 2 kanten op. Ook de werkgever kan niet halverwege opzeggen, en dat is wel weer voordelig voor de werknemer. Ik ken gevallen die niet meer hoefde te komen na een paar maanden maar wel gewoon een jaar betaald kregen. Gratis geld :)

Persoonlijk vind ik het altijd wel een beetje een rare constructie, maar zeker niet ongebruikelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door bonzz.netninja op 05-04-2019 08:26 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Deze regels zijn weer vanuit de overheid opgelegd, zodat mensen niet zomaar ontslagen kunnen worden. Ik zou het gewoon even bespreken met je leidinggevende en de kans is zeer groot dat je gewoon weg kan. Een ongemotiveerde werknemer zit niemand op te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16
Heeft weinig met een wurgcontract te maken, het niet tussentijds kunnen opzeggen van een arbeidscontract voor bepaalde tijd is zeer normaal. Ook een proeftijd komt lang niet altijd meer voor.

Daarnaast zijn dit soort zaken uiteraard in beider belang. De werknemer heeft de zekerheid van een baan voor een jaar en de werkgever de zekerheid van een werknemer voor een jaar. Als je weg wil gewoon netjes in overleg treden, vaak is daar wel een mouw aan te passen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 05-04-2019 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dracula schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:21:
Hoelang werk je er al en wat heb je al ondernomen om iets te doen aan "het niet meer leuk vinden"?
Dit vooral. Je werkt er net en wil nu direct weg? Waarom gelijk zo snel opgeven? Wellicht zijn er veel meer mogelijkhedne om het wel naar je zin te krijgen daar, daar is alleen communicatie en moeite voor nodig ipv wegvluchten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:32
Je kan natuurlijk altijd stoppen met douchen. Dan heb je binnen een paar maanden alle tijd om lekker te gamen. Ook die lastige mensen (vrienden) die steeds langs willen komen hou je serieus op afstand. Zeeën van tijd dus

Maar serieus wat voor werk doe je en waarom zou een gesprek met werkgever over wat er nodig is om het leuker te maken niet beter werken dan een post op Tweakers. Ik heb het idee dan er te snel naar rechten gekeken word IPV beginnen met een menselijk gesprek

[ Voor 13% gewijzigd door Batavia op 05-04-2019 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:07
adesign schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 00:30:
Hey allemaal,

Ik ben net in dienst en heb het niet naar mijn zin. Echter zie ik in mijn arbeidsvoorwaarden van 1 jaar dat er geen opzegtermijn en ook geen proeftijd is opgenomen. Natuurlijk kan ik in goed overleg met mijn werkgever weg, maar ik ben benieuwd waar ik recht op heb qua proeftijd en opzegtermijn zonder dat het vermeld staat. Weet iemand dat?
Wow net in dienst en wil weg omdat hij het niet naar zijn zin heeft. Is je goed recht maar laat ik nu de interviewer van je volgende sollicitatie spelen. Doe ik ook in mijn huidige functie af en toe.

V: Ik zie dat je maar kort bij je volgende baas hebt gewerkt hoe komt dat?
A: Nou het leek me een leuke baan maar de omgeving viel me wat tegen.
V: Wat heb je gedaan om er voor te zorgen dat je werk omgeving beter werd?
A: ... nou af en toe wat gesprekken gevoerd en toen naar drie maanden weg gegaan.
V: (stilte) bedankt voor het interview maar ik denk niet dat je het word.

CV's waar hele korte dienst verbanden opstaan worden bij ons al snel naar de brandstapel verhuist.

Kortom: probeer in het jaar de situatie te verbeteren en als je het naar een jaar nog niks vind heb je tijd genoeg gehad om te bepalen wat je echt wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Door het gesprek aan te gaan is er vaak wel wat mogelijk.
retakenroots schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:33:
CV's waar hele korte dienst verbanden opstaan worden bij ons al snel naar de brandstapel verhuist.
Bij meerdere wellicht. Een enkel kort dienstverband hoeft geen enkel probleem te zijn. "geen klik", "kon niet voldoende uitdaging bieden", etc. kan dan al voldoende zijn als uitleg.

Er is geen enkele reden om vast te houden aan iets waar je absoluut geen geloof meer in hebt. Daadkrachtig beslissingen nemen is ook een kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Hey allemaal, ik zal even wat meer info geven. Ik ben het gesprek al meerdere keren aangegaan dat er veel niet in orde is. Er wordt echter naar mijn mening niet heel veel mee gedaan. Dus mijn geduld begint op te raken waarbij ik om mij heen aan het kijken ben. Nu is het voor werkgevers heel lastig om aan deze rol te komen, dus ze zullen hier niet blij mee zijn en gebruik maken van hun recht als ze mij nog tot einde dienstverband kunnen houden.

Verder staat er onderstaande in het contract.

Indien voor zover deze arbeidsovereenkomst niet van rechtswege eindigt als gevolg van een van bovengenoemde situaties kan de arbeidsovereenkomst door beide partijen met in achtneming van de wettelijke opzegtermijn tussentijds worden opgezegd. Opzegging dient schriftelijk te geschieden en kan alleen tegen het einde van de maand.

Heb ik dan toch wel een opzegtermijn?

[ Voor 6% gewijzigd door adesign op 05-04-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een wettelijke opzegtermijn dus, dus eens kijken wat de wat er over zegt? Maar.. terugkomende op de vraag Hoelang werk jij er al en wat stel jij dat niet in orde is. Als jij er nog maar een maand of twee werkt en dan al met allemaal commentaar komt op de werkmethoden op dezelfde manier hoe jij dit (wurg-) contract noemt, snap ik dat er weinig gehoor gegeven wordt aan jouw opmerkingen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Indien voor zover deze arbeidsovereenkomst niet van rechtswege eindigt als gevolg van een van bovengenoemde situaties kan de arbeidsovereenkomst door beide partijen met in achtneming van de wettelijke opzegtermijn tussentijds worden opgezegd. Opzegging dient schriftelijk te geschieden en kan alleen tegen het einde van de maand.
Als er niks anders in je contract staat, kan je gewoon schriftelijke opzeggen tegen het einde van de maand Wettelijke opzegtermijn bij tijdelijke contract bestaat niet, dit regel je in het contract zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:58

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Er staat wel "Indien voor zover deze arbeidsovereenkomst niet van rechtswege eindigt als gevolg van een van bovengenoemde situaties". Wat zijn die situaties dan? Is een van die situaties "het einde van een tijdelijke overeenkomst" :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
adesign schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:28:
[...]kan de arbeidsovereenkomst door beide partijen met in achtneming van de wettelijke opzegtermijn tussentijds worden opgezegd. Opzegging dient schriftelijk te geschieden en kan alleen tegen het einde van de maand.

Ja, dat is gewoon de wettelijke opzegtermijn. Dan kun je als je tussen nu en 30 april opzegt is 31 mei je laatste werkdag.

Wees daar trouwens maar blij mee. Ik heb in een situatie gezeten met een echt jaar contract en lieten me dus in eerste instantie niet gaan.
retakenroots schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:33:
[...]

Wow net in dienst en wil weg omdat hij het niet naar zijn zin heeft. Is je goed recht maar laat ik nu de interviewer van je volgende sollicitatie spelen. Doe ik ook in mijn huidige functie af en toe.

V: Ik zie dat je maar kort bij je volgende baas hebt gewerkt hoe komt dat?
A: Nou het leek me een leuke baan maar de omgeving viel me wat tegen.
V: Wat heb je gedaan om er voor te zorgen dat je werk omgeving beter werd?
A: ... nou af en toe wat gesprekken gevoerd en toen naar drie maanden weg gegaan.
V: (stilte) bedankt voor het interview maar ik denk niet dat je het word.

Kortom: probeer in het jaar de situatie te verbeteren en als je het naar een jaar nog niks vind heb je tijd genoeg gehad om te bepalen wat je echt wil.
Dit is natuurlijk gewoon onzin. Ik ben na 2,5 maand ook bij een bedrijf weggegaan omdat de cultuur, management en mentaliteit me niet aan stond. Kon en kan dat prima uitleggen op een sollicitatie gesprek en dat vinden ze juist krachtig dat ik mijn loopbaan actief bij stuur en weet wat ik (wel en niet) wil.

[ Voor 50% gewijzigd door jongetje op 05-04-2019 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Dit geldt waarschijnlijk alleen voor contracten voor onbepaalde tijd. Hierboven ("bovengenoemde situaties") zal vast iets staan als "contract wordt aangegaan voor de duur van 1 jaar en eindigt van rechtswege op <datum>". Dus dan is de rest van het artikel niet van toepassing op jou. Dus zit je er een jaar aan vast.
Maar lastig te beoordelen op basis van losse snips zonder het hele contract + evt cao erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retakenroots
jongetje schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:48:
Dit is natuurlijk gewoon onzin. Ik ben na 2,5 maand ook bij een bedrijf weggegaan omdat de cultuur, management en mentaliteit me niet aan stond. Kon en kan dat prima uitleggen op een sollicitatie gesprek en dat vinden ze juist krachtig dat ik mijn loopbaan actief bij stuur en weet wat ik (wel en niet) wil.
Dat lukt ook wel als je uitgenodigd wordt voor een gesprek maar bij vele solicatiatie heb je een pre-selectie en bij meerdere kortedienst verbanden kom minder goed door die pre-selectie. Ik plaats deze opmerking ook niet om af te schrikken maar om bewust te maken dat er gevolgen aan keuzes zitten.

Uiteindelijk is er maar een ding echt belangrijk en dat is met een een smile naar je werk gaan en terug komen met die smile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:48:
[...]

Ja, dat is gewoon de wettelijke opzegtermijn. Dan kun je als je tussen nu en 30 april opzegt is 31 mei je laatste werkdag.
Dat is niet de wettelijke opzegtermijn want de termijn van 1 maand en uitzonderingen daarop is in de wet vastgelegd. Bij een tijdelijk contract geldt gewoon wat je onderling afspreekt aangezien het contract van rechtswege eindigt en tenzij anders afgesproken geen tussentijdse opzegging mogelijk is. De wet schrijft niet voor dat je een maand opzegtermijn hebt voor een tijdelijk contract, dat kan ook een dag of 2 maanden zijn als je dat onderling afspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Hey allemaal, ik zal even wat meer info geven. Ik ben het gesprek al meerdere keren aangegaan dat er veel niet in orde is. Er wordt echter naar mijn mening niet heel veel mee gedaan. Dus mijn geduld begint op te raken waarbij ik om mij heen aan het kijken ben.

[...]

Zoals al gezegd is: iets van een maand of zo.
Als je echt weg wil bij een bedrijf kan je dat meestal wel in goed overleg doen.
Tenslotte als jij niet gemotiveerd bent zal jij niet productief zijn en ben je een dure kracht.
Meestal zijn hekel punten genoten studies en dergelijke.
Let wel dat als jij opzegd je ook je recht op WW opgeeft.

Ik kan het toch niet laten, maar kan het bedrijf jou wensen vervullen in de gestelde tijd? Heb je alternatieven aangeboden of aleen geventileerd? Het zijn vragen die waarschijnlijk meerder mensen hier hebben. Je hoeft niet te antwoorden hoor maar dat zijn vragen die je jezelf wel zou moeten afvragen. Een werk relatie geeft verplichtingen aan zowel de werkgever en werknemer.

Nou genoeg gezegd: Ik wens je in iedergeval success en wijsheid want een gezonde werksfeer is het belangrijkste in het hebben van een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Hey allemaal, ik zal even wat meer info geven. Ik ben het gesprek al meerdere keren aangegaan dat er veel niet in orde is. Er wordt echter naar mijn mening niet heel veel mee gedaan. Dus mijn geduld begint op te raken waarbij ik om mij heen aan het kijken ben. Nu is het voor werkgevers heel lastig om aan deze rol te komen, dus ze zullen hier niet blij mee zijn en gebruik maken van hun recht als ze mij nog tot einde dienstverband kunnen houden.

Dus heb je een opzegtermijn van een maand, je zegt schriftelijk op en dan zal dat ingaan per eind van deze maand. Dan ben je eind mei van je werkgever af.

Protip: verdiep je eerder in dit soort zaken, dus al voordat je al getekend hebt.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jjbstolk schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 00:41:
Volgens mij heb je bij een contract van 1 jaar geen mogelijkheid tot opzeggen als dat niet is afgesproken.
Zeker wel, er is geen contract mogelijk in Nederland waarin de werknemer niet weg kan. Standaard is dat met een maand opzegtermijn, het kan zijn dat een contract daar een andere termijn geeft. Staat er niets dan heb je gewoon je een maand opzeg termijn.

Trek je niet te veel aan van het juridisch advies hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:38:
[...]

Zeker wel, er is geen contract mogelijk in Nederland waarin de werknemer niet weg kan.
Onjuist
^^^ en deze post.

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 05-04-2019 13:42 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:31
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:38:
[...]

Zeker wel, er is geen contract mogelijk in Nederland waarin de werknemer niet weg kan. Standaard is dat met een maand opzegtermijn, het kan zijn dat een contract daar een andere termijn geeft. Staat er niets dan heb je gewoon je een maand opzeg termijn.

Opzeggen van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan in principe niet tussentijds worden opgezegd, niet door de werkgever, maar ook niet door de werknemer.

Hierop zijn wel een aantal uitzonderingen:
  • Er kan wel worden opgezegd in de proeftijd, als er een proeftijd is overeengekomen.
  • Er kan wel worden opgezegd als er sprake is van een situatie van ontslag op staande voet.
  • Er kan wel worden opgezegd als er sprake is van een tussentijds opzegbeding.
Werknemer wil zelf tussentijds vertrekken
Ook komt de omgekeerde situatie voor: de werknemer wil tussentijds vertrekken, maar in het arbeidscontract voor bepaalde tijd is geen tussentijds opzegbeding opgenomen. In theorie kan de werkgever eisen dat de werknemer zijn hele contractsduur uitzit, maar in de praktijk komt dit weinig voor. De meeste werkgevers zullen niet graag blijven samenwerken met een werknemer die te kennen heeft gegeven zijn arbeidsovereenkomst te willen beëindigen.
Dus nee, als er geen tussentijds opzegbeding is afgesproken is het zeker niet zo dat een medewerker kan opzeggen

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExtendedCaesar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 22:10
@adesign Is het mss mogelijk wat meer context te bieden? Kan bijvoorbeeld dat zijn dat je niet tevreden bent, omdat de faciliteiten/werkplek niet naar behoren is, als het gaat om Arbo standaarden?

Last van intimidatie/gepest op de werkvloer? Of vond je de functie inhoudelijk toch niet zo interessant als je had gedacht?

Stel je wilt weg, omdat de werkgever je niet van een fatsoenlijke/gezoende werkomgeving kan verzorgen, en je werkgever wil je niet laten gaan, kan ik me zo voorstellen dat een advocaat/vakbond uitsluitsel kan bieden?

Zeker als je al lid bent van een vakbond, kan het geen kwaad om hen te vragen wat hun mening hierin is. Zitten over het algemene wel een aantal mensen die kijk hebben op arbeidsrecht...

Nu is het ook maar wat speculatief roeptoeteren :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 16:10
Even een algemene tip voor de mensen die hier posten: als je er niet zoveel van af weet, probeer dan ook geen goedbedoelde adviezen te geven. Wordt het alleen maar onduidelijker van.

Anyway: als werknemer kun je opzeggen, maar je pleegt wel contractbreuk.

Meestal is hiermee de kous af. De werkgever kan echter een schadevergoeding bij de werknemer indienen als laatstgenoemde eerder weg gaat. Dit komt in de praktijk echter zelden voor.

Source: ben jurist en werkzaam bij de vakbond :+

[ Voor 33% gewijzigd door Knul op 05-04-2019 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Laatst online: 10:41
Knul schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:18:
Even een algemene tip voor de mensen die hier posten: als je er niet zoveel van af weet, probeer dan ook geen goedbedoelde adviezen te geven. Wordt het alleen maar onduidelijker van.

Anyway: als werknemer kun je opzeggen, mits je de opzegtermijn in acht neemt (wettelijke termijn is een maand, kan contractueel of per CAO van afgeweken worden). Let wel: je zegt altijd op tegen het einde van de maand. Als je nu je arbeidsovereenkomst opzegt, ben je tot en met 31 mei nog in dienst.

Meestal is hiermee de kous af. De werkgever kan echter een schadevergoeding bij de werknemer indienen als laatstgenoemde eerder weg gaat. Dit komt in de praktijk echter zelden voor.

Source: ben jurist en werkzaam bij de vakbond :+
Hoe sluit dit aan bij de informatie waar eerder naar gelinkt is van ontslag.nl, waar gezegd wordt dat opzeggen (los van de wettelijke opzegtermijn) überhaupt niet kan bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, als er geen opzegbeding is opgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
MrCostanzo schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:24:
[...]

Hoe sluit dit aan bij de informatie waar eerder naar gelinkt is van ontslag.nl, waar gezegd wordt dat opzeggen (los van de wettelijke opzegtermijn) überhaupt niet kan bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, als er geen opzegbeding is opgenomen?
Heb het er wat duidelijker ingezet. Je kan als werknemer opzeggen, maar op dat moment pleeg je wel contractbreuk (je houdt je immers niet aan de contractuele verplichting die je aan bent gegaan). De werkgever kan dan een vordering tegen je in dienen op grond van een wanprestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Laatst online: 10:41
Knul schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:38:
[...]

Heb het er wat duidelijker ingezet. Je kan als werknemer opzeggen, maar op dat moment pleeg je wel contractbreuk (je houdt je immers niet aan de contractuele verplichting die je aan bent gegaan). De werkgever kan dan een vordering tegen je in dienen op grond van een wanprestatie.
Thanks, dat is duidelijk(er) inderdaad. Dan lijkt me voor TS de beste optie om in te zetten op beëindigen met wederzijds goedvinden? Oftewel, in gesprek gaan met de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
MrCostanzo schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 16:51:
[...]

Thanks, dat is duidelijk(er) inderdaad. Dan lijkt me voor TS de beste optie om in te zetten op beëindigen met wederzijds goedvinden? Oftewel, in gesprek gaan met de baas.
Dat is altijd de beste oplossing. De meeste werkgevers zitten niet graag met ongemotiveerde medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
De arbeidsovereenkomst van 1 jaar (gesteld dat dit je eerste overeenkomst is daar) eindigt van rechtswege na het verstrijken van de overeengekomen tijd. Er is geen opzegging nodig.

Er kunnen andere omstandigheden zijn waardoor de arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt. Overlijden of een ontbindende voorwaarde leidt ook tot einde van rechtswege.

Een ontbindende voorwaarde kan zijn dat je een diploma binnen bepaalde tijd moet halen bijvoorbeeld. Echter houden ontbindende voorwaarden vaak geen stand bij een rechter (in dit geval zou een beroep erop door je werkgever echter wel goed uitkomen voor jou). Ontbindende voorwaarden worden vaak niet opgenomen door werkgevers.

In jouw geval staat er wel degelijk een tussentijds opzegbeding in het contract. Je hebt een maand opzegtermijn en er staat ook wanneer en hoe je op moet zeggen.

Ik zie eigenlijk geen issues (als jurist) hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

LucyLG schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:05:

Ik zie eigenlijk geen issues (als jurist) hier.
Zou je - als jurist - dan niet moeten weten waar het "bovengenoemd" op slaat, voordat je zulke stellige uitspraken doet? Dat denk ik als chemisch technoloog namelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

LucyLG schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:05:
De arbeidsovereenkomst van 1 jaar (gesteld dat dit je eerste overeenkomst is daar) eindigt van rechtswege na het verstrijken van de overeengekomen tijd. Er is geen opzegging nodig.
Exact. En alleen een overeenkomst die *niet* van rechtswege eindigt (hier dus niet van toepassing) is opzegbaar met een wettelijke opzegtermijn (de wet noemt geen opzegtermijn bij een contract van bepaalde tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Reptile209 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:42:
[...]

Zou je - als jurist - dan niet moeten weten waar het "bovengenoemd" op slaat, voordat je zulke stellige uitspraken doet? Dat denk ik als chemisch technoloog namelijk ;)
Het is niet heel erg complex.Chemische technologie wel ;-)

Er staat duidelijk dat als de AOK niet van rechtswege eindigt om wat voor reden dan ook de AOK tussentijds kan worden opgezegd. De wettelijke termijn is een maand.
.oisyn schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 22:02:
[...]

Exact. En alleen een overeenkomst die *niet* van rechtswege eindigt (hier dus niet van toepassing) is opzegbaar met een wettelijke opzegtermijn (de wet noemt geen opzegtermijn bij een contract van bepaalde tijd)
staat wel in de wet, ben weliswaar geen orakel, artikel 7:672 lid 4

CAO kan denk ik wel wat anders bepalen.

[ Voor 29% gewijzigd door LucyLG op 05-04-2019 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik kan er wel op ingaan maar het lijkt me relevanter als je mijn eerste punt eerst ontkracht want anders is het een vrij nutteloze exercitie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

@adesign lees Afdeling 9. Einde van de arbeidsovereenkomst van Boek 7 Burgerlijk Wetboek even door.

Let met name op:
Artikel 667

1 Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst of bij de wet aangegeven.

2 Voorafgaande opzegging is in dat geval nodig:

a. indien zulks bij schriftelijk aangegane overeenkomst is bepaald;

b. indien volgens de wet of het gebruik opzegging behoort plaats te vinden en daarvan niet, waar zulks geoorloofd is, bij schriftelijk aangegane overeenkomst is afgeweken.

3 Een arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 1 kan slechts tussentijds worden opgezegd indien voor ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen.
[...]
https://wetten.overheid.n...el10_Afdeling9_Artikel667
Artikel 672

1 Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.

[...]

4 De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand.

[...]

10 De partij die opzegt tegen een eerdere dag dan tussen partijen geldt, is aan de wederpartij een vergoeding verschuldigd gelijk aan het bedrag van het in geld vastgestelde loon over de termijn dat de arbeidsovereenkomst bij regelmatige opzegging had behoren voort te duren.

11 De kantonrechter kan de vergoeding, bedoeld in het lid 10, matigen indien hem dit met het oog op de omstandigheden billijk voorkomt, met dien verstande dat de vergoeding niet minder kan bedragen dan het in geld vastgestelde loon over de opzegtermijn, bedoeld in lid 2, noch minder dan het in geld vastgestelde loon voor drie maanden.
Oftewel de gefixeerde schadevergoeding, verder uitgelegd hier:
Schadevergoeding bij onregelmatige (te vroege) opzegging contract door werknemer

Hierboven staat dat een medewerker tegen de juiste dag moet opzeggen. Gaat het om een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd dan mag deze in beginsel niet voortijdig eindigen, tenzij de CAO of arbeidsovereenkomst anders bepaalt (zie hieronder). Wordt er toch te vroeg opgezegd, dan is de medewerker een schadevergoeding verschuldigd aan de werkgever.
https://www.arbeidsrechte...e-onbepaalde-tijd-ontslag
en
Wanneer de mogelijkheid tot tussentijdse opzegging NIET overeengekomen is in een contract voor bepaalde tijd:

[...]

Zegt een medewerker een arbeidsovereenkomst die niet tussentijds opgezegd mag worden wel tussentijds op, dan komt de medewerker zijn contract niet na. Hij mag namelijk niet tussentijds opzeggen, doordat dit niet overeengekomen is. Deze niet overeengekomen tussentijdse opzegging gebeurt tegen een eerdere datum en is in beginsel onregelmatig. De medewerker is een schadevergoeding verschuldigd door een onregelmatige opzegging, wat een gefixeerde schadevergoeding is gelijk aan de hoogte van het loon over de resterende periode dat het contact had moeten duren (zie hierboven).
Opzeggen vanwege dringende reden (hier is nog niets van gebleken):
Artikel 677

1 Ieder der partijen is bevoegd de arbeidsovereenkomst onverwijld op te zeggen om een dringende reden, onder onverwijlde mededeling van die reden aan de wederpartij.
Artikel 679

1 Voor de werknemer worden als dringende redenen in de zin van artikel 677 lid 1 beschouwd zodanige omstandigheden, die ten gevolge hebben dat van de werknemer redelijkerwijze niet kan gevergd worden de arbeidsovereenkomst te laten voortduren.

2 Dringende redenen zullen onder andere aanwezig geacht kunnen worden:

a. wanneer de werkgever de werknemer, diens familieleden of huisgenoten mishandelt, grovelijk beledigt of op ernstige wijze bedreigt, of gedoogt dat dergelijke handelingen door een van zijn huisgenoten of ondergeschikten worden gepleegd;

b. wanneer hij de werknemer, diens familieleden of huisgenoten verleidt of tracht te verleiden tot handelingen, strijdig met de wetten of de goede zeden, of gedoogt dat een dergelijke verleiding of poging tot verleiding door een van zijn huisgenoten of ondergeschikten worden gepleegd;

c. wanneer hij het loon niet op de daarvoor bepaalde tijd voldoet;

d. wanneer hij, waar kost en inwoning overeengekomen zijn, niet op behoorlijke wijze daarin voorziet;

e. wanneer hij de werknemer wiens loon afhankelijk van de uitkomsten van de te verrichten arbeid is vastgesteld, geen voldoende arbeid verschaft;

f. wanneer hij de werknemer wiens loon afhankelijk van de uitkomsten van de te verrichten arbeid is vastgesteld, de bedongen hulp niet of niet in behoorlijke mate verschaft;

g. wanneer hij op andere wijze grovelijk de plichten veronachtzaamt welke de arbeidsovereenkomst hem oplegt;

h. wanneer hij, zonder dat de aard van de arbeidsovereenkomst dit medebrengt, de werknemer niettegenstaande diens weigering gelast arbeid in het bedrijf van een andere werkgever te verrichten;

i. wanneer de voortduring van de arbeidsovereenkomst voor de werknemer zou zijn verbonden met ernstige gevaren voor leven, gezondheid, zedelijkheid of goede naam, die niet duidelijk waren ten tijde van het sluiten van de arbeidsovereenkomst;

j. wanneer de werknemer door ziekte of andere oorzaken zonder zijn toedoen buiten staat geraakt de bedongen arbeid te verrichten.

3 Bedingen waarbij aan de werknemer de beslissing wordt overgelaten of er een dringende reden in de zin van artikel 677 lid 1 aanwezig is, zijn nietig.
Artikel 686

De bepalingen van deze afdeling sluiten voor geen van beide partijen de mogelijkheid uit van ontbinding wegens een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst en van schadevergoeding. De ontbinding kan slechts door de rechter worden uitgesproken.
Conclusie

Naar de rechter dus:
Artikel 671c

3 Indien het verzoek een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd betreft die niet tussentijds kan worden opgezegd, en de kantonrechter het verzoek inwilligt, bepaalt hij op welk tijdstip de arbeidsovereenkomst eindigt en:
[...]
https://wetten.overheid.n...l10_Afdeling9_Artikel671c
Verdere vragen:
- ben je meerderjarig (handelingsbekwaam)?
- was je in een bepaalde positie waardoor je die baan wel moest aannemen op die voorwaarden (verzachtende omstandigheden, afhankelijkheid)?

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 05-04-2019 23:08 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
.oisyn schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 22:57:
Ik kan er wel op ingaan maar het lijkt me relevanter als je mijn eerste punt eerst ontkracht want anders is het een vrij nutteloze exercitie :)
Ik denk dat ik je punt begrijp. Er staat indien de arbeidsovereenkomst niet van rechtswege eindigt als gevolg van bovenstaande situaties, dan kunnen partijen toch opzeggen.

Er staan wellicht ontbindende voorwaarden of bjvoorbeeld het overlijden van werknemer. Specifieke uitzonderingen etc (al zou ik dat wel apart vinden).

Het lijkt me zeer strijdig om op te nemen dat de arbeidsovereenkomst welke voor een jaar is aangegaan niet van rechtswege eindigt. Dat is wel erg tegenstrijdig.

De tussentijdse opzegclausule staat erin. Die wordt niet ineens onderuit gehaald door bepaalde "voorwaarden". Voorwaarden zijn vaak interpretabel en sneuvelen nog wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielPippijn
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-02-2023
.oisyn schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 22:02:
[...]

Als je het stukje tekst goed leest zie je dat Lucy gewoon gelijk heeft. Er staat immers 'indien DEZE overeenkomst' deze impliceert dat het op deze specifieke overeenkomst van toepassing is. Daarbij heeft Lucy gelijk het is simpel weg niet zo lastig. Plus voor de opzegtermijn van een contract van onbepaalde tijd kijk even naar 7:672 lid 2 onder a en ook lid 3.

[ Voor 50% gewijzigd door DanielPippijn op 05-04-2019 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op zich een fair punt, naar het staat of valt omhoog een beetje met die "bovenstaande" punten. Is het echt zo onredelijk om een modelcontract op te stellen voor zowel bepaalde als onbepaalde tijd, waardoor punten dus evt komen te vervallen als ze niet van toepassing zijn?

En is het dan ook niet redelijker om te verwachten dat dan de hele bepaling verdwijnt, ipv alleen een deel ervan, als duidelijk is dat de intentie was om een bepaling op te nemen voor contracten voor onbepaalde tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
.oisyn schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 23:24:
Op zich een fair punt, naar het staat of valt omhoog een beetje met die "bovenstaande" punten. Is het echt zo onredelijk om een modelcontract op te stellen voor zowel bepaalde als onbepaalde tijd, waardoor punten dus evt komen te vervallen als ze niet van toepassing zijn?

En is het dan ook niet redelijker om te verwachten dat dan de hele bepaling verdwijnt, ipv alleen een deel ervan, als duidelijk is dat de intentie was om een bepaling op te nemen voor contracten voor onbepaalde tijd?
Tsja dan wordt het wel een warrig verhaal. De werknemer trekt vaak toch aan langste eind als er vage voorwaarden zijn verbonden aan de geldigheid van een tussentijds opzegbeding. Stel dat de werkgever zegt dat het tussentijds opzegbeding niet geldt indien het contract wordt omgezet in onbepaald. Dan kun je toch opzeggen. Stel dat er staat dat het beding niet geldt indien werknemer een verlenging aangeboden krijgt? Zo wordt werknemer wel erg benadeeld in zijn rechten.

Indien er bepalingen worden opgenomen die intentie hebben dat contract onbepaalde tijd is ipv bepaalde tijd...

Ik snap het niet helemaal meer. Het is het een of het ander mijns inziens.
Pagina: 1