Spouw en Vloerisolatie jaren 80 woning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag!

Graag zoek ik wat extra advies voor het na-isoleren van mijn hoekwoning uit 1986.
We hebben vloerverwarming (& radiatoren).
Vrije ruimte in de kruipruimte is ongeveer 45cm.
De kruipruimte is een klein beetje klam qua vocht!
De ruimte in de spouw is 10cm (is gemeten), er zit nu iets van isolatie in maar is verouderd.

Ik heb op dit moment 2 offertes liggen met 2 verschillende adviezen:
1) Thermo Solutions BV adviseert: Thermofoam in de spouw & Thermospray (+/- 9 cm) vloerisolatie (nog tegen de huidige 5cm piepschuimen vloerisolatie aan). Hierna blijft de kruipruimte wel klam toch?

2) Helmwijk BV adviseert: Helmfoam in de spouw & Drocom Chips bodem isolatie 40cm

De Thermo Solutions optie is ongeveer €900,- duurder.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening en advies, graag met onderbouwing!

Ontzettend bedankt.

Gr, Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:05

Theo

moederbord

De kruipruimte blijft vochtig en klam. Je hebt in een kruipruimte veelal ook te maken met optrekkend vocht vanuit de grond. Dit maakt verder echt helemaal niks uit voor je woning. Wil je dit tegen gaan dan zul je iets op de grond van de kruipruimte moeten aanbrengen om het optrekkend vocht tegen te gaan. Leg je op je kruipkeldervloer een stuk plastic zeil neer dan ben je hier al van af. (stuk plastic van 8 bij 10 meter van 100µm dik kost de kop niet en kun je met 2 uurtjes zelf in je kruipkelder op de vloer leggen.

Maar voor het woongenot en de kwaliteit van je woning maakt het echt helemaal niks uit of je kruipkelder vochtig is of niet. Er zijn zat gebieden in NL waar mensen plassen water hebben staan in de kruipruimte, of waar de kruipruimte zelfs een zwemruimte is (in grond, sloot of regenwater). Zolang je kruipkelderluik goed afsluit maakt het echt helemaal niks uit.

Chips op de bodem van je kruipkelder is niet ideaal. Je hebt dan een enorme koudebrug tussen de buitenmuur en de ruimte tussen de chips en je vloer. Je blokkeert met de chips wel de koude die vanuit de bodem naar de kruipkelder trekt, maar de kou kan nog steeds via de buitenmuur in de ruimte komen tussen de chips en je vloerisolatie. Het zal dus vrij weinig doen qua isolatie.
Het verdikken van je huidige vloerisolatie zal wél wat doen.
Bijkomend voordeel is dat je kruipruimte nog toegankelijk blijft voor bijv je riool of leidingen die er lopen.

Persoonlijk ben ik voor spouwisolatie meer voorstander van parels ipv foam vanwege de verhalen die er zijn over het gebruik van PUR als isolatie.

Gezien ik verwacht dat optie 1) een betere isolatie op zal leveren zal ik gaan voor die optie. Dat deze ook nog eens goedkoper is dat is mooi meegenomen :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Theo,

Bedankt voor je mening.
Ik wacht overige reacties ook graag nog even af.

Betreft de spouwmuur isolatie is het volgens mij geen PUR. Het is Foam wat niet uitzet?

En de chips in de vloer vullen ze tot aan de onderkant van de vloer (+ de spouw is geisoleerd) dan zijn er toch bijna geen koudebruggen meer?

Ook begreep ik dat je vrij makkelijk de chips aan de kant kan schuiven om bij bijv. een rioolleiding te komen?

Gr Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 22:34
Ik zit te kijken naar dezelfde acties (jaren 70 woning), en overweeg een folie te laten plaatsen tegen vloer in de kruipruimte. Wel stuk duurder dan de meeste andere oplossingen, maar ik verlies daar veel warmte.

Als je kruipruimte 45cm is, en je gooit er 40cm spul in, dan mag je lang graven als je naar je riolering wilt aan de andere kant van je huis :) Ga je dat toch doen, laat dan AL je leidingen goed controleren voor je het dicht gooit, want je kan er gewoon niet meer bij.

Schelpen is ook een optie, meer natuurvriendelijk en die nemen water/vocht op als een malle. Kun je ook prima zelf leggen als je geld wilt besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:49
Vocht in de kruipruimte en isolatie moet je los van elkaar zien.

Mijn advies is altijd om de kruipruimte open/toegankelijk te houden. In huizen met een kruipruimte lopen daar immers de nodige leidingen en vroeg of laat moet je daar een keer werk aan (laten) verrichten. Als de boel dan vol ligt met chips oid: sterkte met alles leeg halen.

Mijn advies is dus een vorm van isolatie direct tegen de vloer te kiezen, waardoor er nog een doorgang in de kruipruimte mogelijk blijft.

Vocht in een kruipruimte tast natuurlijk wel staal, koper en hout aan. In geval van stalen of koperen leidingen en/of een houten balklaag/vloer is het reduceren van vocht altijd aan te raden. Kunststof leidingen en een betonnen vloer hebben geen last van vocht. Om de vochtigheid naar beneden te brengen zijn er twee opties: meer ventileren en toetreding van vocht terugdringen.

De eerste doe je door aanwezige ventilatieroosters schoon en toegankelijk te maken, of bij gebrek aan ventilatieroosters deze aan te brengen. In elke hoek één ventilatieopening met rooster welke rechtstreeks contact heeft met de buitenlucht. Dus twee roosters in de voorgevel en twee in de achtergevel.

Toetreding van vocht terugdringen doe je allereerst door te controleren of er bij hevige regen nergens water direct naar binnen stroomt. Eventuele lekken moet je dichten. Vervolgens kun je, zeker bij hoge grondwaterstand, optrekkend vocht tegen gaan middels een vochtscherm (simpelweg een stevig plastic zeil).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie!
Ik wacht graag nog even andere reacties af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat voor vloer heb je nu? Zo'n PS combinatievloer? Ribcassetevloer?

De isolatie die nu in je spouw zit is verouderd zeg je? Bedoel je dus dat het ingeklonken is en daarmee de muurisolatie richting jaren '30 niveau is gegaan?

10cm is een mooie ruimte. Spuit je dat vol met EPS parels dan zit je inclusief muur aan een Rc-waarde van 3,3 m^2Kw^-1

Je zult dan wel eerst de huidige zooi er uit moeten (laten) halen.

Let wel dat vloerisolatie de minste besparing opleverd per gelijke toename van de R waarde. Daarom staat in het huidige bouwbesluit een R waarde van 3,5 voor de vloer, 4,5 voor de muur en 6 voor het dak. Qua comfort maakt de vloer wel heel veel uit, maar dat heb je al afgedekt met vloerverwarming. Overigens zorgt die vloerverwarming er ook voor dat je besparing meer is dan in een huis zonder vloerverwarming. Je delta T over de vloer is namelijk veel groter.

Kijk ook bij je gemeente of er subsidie is voor isolatiemaatregelen. Sommige gemeenten leggen zo 500 euri bij als je je spouw laat volspuiten.

Heb je een uitbouw? Wat ik vaak bij achteraf geplaatse uitbouwen (zonder kruipruimte) zie is dat de ventielatie van de kruipruimte aan die kant van het huis is vervallen en daarmee in z'n geheel geminimaliseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:53:
Wat voor vloer heb je nu? Zo'n PS combinatievloer? Ribcassetevloer?

De isolatie die nu in je spouw zit is verouderd zeg je? Bedoel je dus dat het ingeklonken is en daarmee de muurisolatie richting jaren '30 niveau is gegaan?

10cm is een mooie ruimte. Spuit je dat vol met EPS parels dan zit je inclusief muur aan een Rc-waarde van 3,3 m^2Kw^-1

Je zult dan wel eerst de huidige zooi er uit moeten (laten) halen.

Let wel dat vloerisolatie de minste besparing opleverd per gelijke toename van de R waarde. Daarom staat in het huidige bouwbesluit een R waarde van 3,5 voor de vloer, 4,5 voor de muur en 6 voor het dak. Qua comfort maakt de vloer wel heel veel uit, maar dat heb je al afgedekt met vloerverwarming. Overigens zorgt die vloerverwarming er ook voor dat je besparing meer is dan in een huis zonder vloerverwarming. Je delta T over de vloer is namelijk veel groter.

Kijk ook bij je gemeente of er subsidie is voor isolatiemaatregelen. Sommige gemeenten leggen zo 500 euri bij als je je spouw laat volspuiten.

Heb je een uitbouw? Wat ik vaak bij achteraf geplaatse uitbouwen (zonder kruipruimte) zie is dat de ventielatie van de kruipruimte aan die kant van het huis is vervallen en daarmee in z'n geheel geminimaliseerd is.
Bedankt voor je reactie!
Ik weet niet precies wat voor vloer het is er lijken wel draagbalken om de meter te zitten ongeveer alles van beton. Met eromheen 5 cm piepschuim.

De isolatie in de spouw is zichtbaar verzakt en in de winter voelen de muren koud en voel je tocht. (Hoekhuis).

Foam vulling lijkt me wel een mooie oplossing omdat de oude isolatie niet uit de spouw gehaald hoeft te worden en het behoorlijk goed afsluit heb ik begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Verwijderd kijk in het Kruipruimte vloer (na-)isoleren

maar lang verhaal kort
- bodem isolatie = geen vloer isolatie

ik kies er zelf liever voor, zeil op de grond van de kruipruimte en de onderkant van de vloer te voorzien van een foam/pur of anders schuim .. tonzon werkt alleen als er geen enkel gaatje in het geheel zit .. terwijl bv pur daar minder last van heeft..Echter wat je kiest ligt aan jou.

Nadat je zeil op de bodem neergelegd hebt, is het zaak om de ventilatie van de kruipruimte op peil te krijgen.

maar goed topic heeft er meer informatie over.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Wat betreft foam in de muren, ik heb aminotherm in de jaren 80 spouw laten spuiten: kmf in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"

Dit omdat er een dikke laag wol isolatie in zat. Is er bij jou geen andere (goedkopere) optie? supafill of parels als er genoeg ruimte is omdat de huidige isolatie is "verouderd" (weet niet wat je daarmee bedoeld)

Vloerisolatie ben ik het eens met @vso Als je zelf ooit een winterjas hebt aangehad zonder je rits helemaal dicht te maken, dan merk je ook dat het isolerend effect nogal kan verminderen. Helpt nog steeds wel, maar foam/pur sluit echt alle gaatjes af. Pur zal er ook nog eens voor zorgen dat een vochtige kruipruimte niks uitmaakt voor het klimaat in huis.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1