Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-11 20:07
Hallo forum leden,

Ik wil graag vooraf weten wat een PC ongeveer aan stroom gaat verbruiken in full load en in minimale load.
Via Google kom ik alleen calculators tegen die mij vertellen hoe ik van watt naar kosten moet rekenen of aangeven welk apparaat te gebruiken.

De reden waarom ik het graag wil weten is ik heb nu 2 INTEL NUC's hangen. Beide met een i5 CPU en 15GB geheugen en 4 CPU's HT. Ik vraag mij af hoeveel meer 1 PC gaat verbruiken waar 32GB geheugen op kan en een CPU met meer cores.

Tips zijn heel erg welkom.

Dank

Alle reacties

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:56

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Misschien vind je getalllen in 'het grote zuinige server topic' - die mensen zijn nogal op de Watt, zeg maar.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• ChrisVrolijk
Misschien wil een mod hem verplaatsen anders staat hij er 2x en dat mag denk ik niet.

• Jim423
  • Laatst online: 12:19
Welke NUC heb je? Volgens mij verbruiken ze niet erg veel, zo'n 15 watt, misschien 30 watt onder full load.
Dit is zo'n 30 euro per jaar aan energiekosten. Dus 60 euro voor 2. Zou het persoonlijk zo laten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ChrisVrolijk
Jim423 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:55:
Welke NUC heb je? Volgens mij verbruiken ze niet erg veel, zo'n 15 watt, misschien 30 watt onder full load.
Dit is zo'n 30 euro per jaar aan energiekosten. Dus 60 euro voor 2. Zou het persoonlijk zo laten.
Intel NUC Kit D54250WYK

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-11 14:43
65W voeding.
Zal iets eronder zitten schat rond de 50 watt en als je hem volledig aan het werk zet met oudewetse harde schijven (geen ssd) dan kan hij wel wat hoger uitkomen schat ik.

Maar weten is weten. Energiemeter ertussen doen? Een hele fancy one is niet perse nodig dan zal het enkele watt's schelen.

• ChrisVrolijk
Snap ik maar ik wil het juist graag weten van de hardware die ik nog niet heb.

• Jim423
  • Laatst online: 12:19
Cave_Boy schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:02:
65W voeding.
Zal iets eronder zitten schat rond de 50 watt en als je hem volledig aan het werk zet met oudewetse harde schijven (geen ssd) dan kan hij wel wat hoger uitkomen schat ik.
Volgens mij is het niet zoveel hoor. Ook met HDD kom je daar bij lange niet aan.

Check bijv.: productreview: Intel NUC Kit D54250WYK review door Brutuss

Aangezien deze NUC bij mij veel Idle draaid verbruikt hij gemiddeld 10Watt. (Gemeten met een Fibaro Wall Plug) Gezien de TDP van de Intel® Core™ i5 4250U Processor 15 Watt is verbruikt de gehele NUC bij volle belasting ongeveer tussen de 20 en 30 watt maximaal. Wederom gemeten met de Fibaro Wall Plug.
ChrisVrolijk schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:08:
Snap ik maar ik wil het juist graag weten van de hardware die ik nog niet heb.
Welke hardware wil je gaan gebruiken als vervanging van de 2 NUC's? Dit zie ik nergens staat behalve ''PC''.

[ Voor 15% gewijzigd door Jim423 op 03-06-2019 22:34 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Er bestaan een aantal psu calculators, die een idee kunnen geven van het vermogen;

https://www.bequiet.com/en/psucalculator
https://seasonic.com/wattage-calculator
http://powersupplycalculator.net/

En anders is er inderdaad Het grote zuinige server topic - deel 2
Pagina: 1