[Mac Pro 2019] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dkjpXJC/apple-mac-pro-display-pro-mac-pro-060319-big-jpg-large-Klein.jpg

Apple heeft vandaag de compleet vernieuwde Mac Prop;Pro onthuld. Dit baanbrekende werkstation is speciaal gemaakt voor pro’s die veel eisen van hun Mac. Daarnaast is ook de Apple Pro Display XDR geïntroduceerd, het beste pro-beeldscherm ter wereld. De compleet vernieuwde Mac Pro is gebouwd om maximale prestaties, uitbreidingsopties en configuratiemogelijkheden te bieden. Hij is uitgerust met Xeon-werkstationprocessors met tot wel 28 cores, een snel geheugensysteem met een capaciteit van maar liefst 1,5 TB, acht PCIe uitbreidingssleuven en een grafische architectuur met de krachtigste videokaart ter wereld. Nieuw is Apple Afterburner, een innovatieve versnellingskaart die het mogelijk maakt om drie streams 8K ProRes RAW-video tegelijk af te spelen.

Pro Display XDR is een enorm 32-inch Retina 6K-display met een prachtige brede 10-bits P3-kleurweergave, een helderheid van maar liefst 1600 nits, een ongelofelijke contrastverhouding van 1.000.000:1 en een superbrede kijkhoek. En dat allemaal voor een ongekend lage prijs. De nieuwe Mac Pro en Pro Display XDR zijn de krachtigste tools die Apple ooit speciaal voor pro-klanten heeft gemaakt. Hun workflows zullen nooit meer hetzelfde zijn.

“We hebben Mac Pro gemaakt voor gebruikers die een modulair systeem zoeken dat uitstekende prestaties, uitbreidingsopties en configuratiemogelijkheden biedt. Met zijn krachtige Xeon-processors, enorme geheugencapaciteit, baanbrekende GPU-architectuur, PCIe-uitbreidingsmogelijkheden, Afterburner-versnellingskaart en opvallende design is de nieuwe Mac Pro een beest van een machine waarmee professionals hun allerbeste werk kunnen leveren”, aldus Phil Schiller, Senior Vice President Worldwide Marketing bij Apple. “Pro Display XDR is het beste pro-beeldscherm ter wereld en past perfect bij de compleet vernieuwde Mac Pro. Met zijn Retina 6K-display, prachtige kleurweergave, helderheid, contrastverhouding en strak design biedt Pro Display XDR de meest complete features ooit in een beeldscherm in deze prijsklasse.”

Ontzagwekkend krachtige processors en enorme bandbreedte
Mac Pro is gemaakt voor klanten die hoge eisen stellen aan de CPU, bijvoorbeeld om producties te renderen, honderden virtuele instrumenten te spelen of op tien iOS-devices tegelijk een appsimulatie uit te voeren. Hij is dan ook uitgerust met krachtige Xeon-processors van maximaal 28 cores, met 64 PCI Express-lanes voor ontzagwekkende prestaties en een enorme bandbreedte. Hij heeft een vermogen van 300 W en een geavanceerde thermische architectuur zodat de processor altijd op volle kracht kan werken.

Een geheugencapaciteit en uitbreidingsopties om u tegen te zeggen
Voor pro’s die met megagrote projecten werken, enorme datasets moeten analyseren of meerdere pro-apps tegelijk gebruiken biedt Mac Pro een ontzagwekkende geheugencapaciteit die ze in de loop der tijd ook kunnen uitbreiden. Met een zeskanaals geheugenarchitectuur en twaalf fysieke DIMM-sleuven biedt de nieuwe Mac Pro een geheugen van maar liefst 1,5 TB, het grootste ooit op een Mac. Daarnaast heeft hij acht PCI Express-uitbreidingssleuven, twee keer zoveel als de vorige Mac Pro-toren. Daarmee kunnen pro’s hun systeem aanpassen en uitbreiden op manieren die ongekend zijn voor een losstaand werkstation.

Krachtigste grafische architectuur ter wereld
Voor pro’s die met 3D-filmanimaties werken, 8K scènes moeten samenstellen en complexe 3D-omgevingen bouwen zijn de grafische prestaties enorm belangrijk. Daarom is Mac Pro uitgerust met de krachtigste grafische kaart ter wereld en met grafische prestaties van 56 teraflops. De baanbrekende uitbreidingsarchitectuur voor graphics, de Apple MPX Module, voorziet in Thunderbolt-integratie en een vermogen van ruim 500 W, wat allebei een primeur is voor een grafische kaart. De MPX Module wordt gekoeld door het thermische systeem van Mac Pro en doet daardoor muisstil zijn werk.

De grafische opties voor Mac Pro beginnen met de Radeon Pro 580X. Nieuw is de Radeon Pro Vega II, met een rekenkracht tot maar liefst 14 teraflops, een geheugen van 32 GB en een geheugenbandbreedte van 1 TB/s, de hoogste ooit in een GPU. Ook nieuw is de Radeon Pro Vega II Duo, met twee Vega II-GPU’s voor grafische prestaties van maar liefst 28 teraflops en een geheugen van 64 GB, waarmee dit de krachtigste grafische kaart ter wereld is. Mac Pro is berekend op twee MPX Modules, dus klanten kunnen kiezen voor twee Vega II Duo’s. Dat levert ze in totaal grafische prestaties van maar liefst 56 teraflops en een videogeheugen van 128 GB op.

Nieuw: Apple Afterburner, een innovatieve versnellingskaart
De nieuwe Mac Pro is voor het eerst voorzien van Afterburner, met een programmeerbare ASIC die tot 6,3 miljard pixels per seconde kan decoderen. Video-editors die hoogwaardige camera’s gebruiken waardoor ze native bestanden moeten omzetten naar proxy’s om ze te kunnen bewerken, kunnen nu dankzij Afterburner gewoon die native bestanden gebruiken en maximaal drie 8K ProRes RAW-videostreams en twaalf 4K ProRes RAW-videostreams in realtime decoderen1. Proxyworkflows zijn dus zo goed als verleden tijd.

Prachtige afneembare modulaire behuizing
Wat het eerste opvalt aan de nieuwe Mac Pro, is de roestvrijstalen buitenkant. De behuizing is gemaakt van aluminium en kan eraf, zodat je overal goed bij kunt. De constructie zit modulair in elkaar en is voorzien van zachte handvatten om Mac Pro makkelijk te verplaatsen. In de behuizing zit een opvallend raster om een optimale luchtcirculatie en stille werking te waarborgen. Voor klanten die hun Mac Pro in een rack in een edit- of serverruimte willen plaatsen, is er vanaf het najaar ook een speciale rackversie beschikbaar.

[ Voor 59% gewijzigd door robcoenen op 03-06-2019 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:53
Ik zie op de foto's twee sata-poorten, maar vindt die nergens terug in de tech specs ? Iemand een verklaring ?
Ook vraag ik me af of aan de hand van de foto's van de SSD's kan opgemaakt worden of die nog steeds een proprietary connector hebben of niet.

Niet dat het verder in mijn budget valt, maar je mag al eens nieuwsgierig zijn in het leven, denk ik dan.
Deze afbeelding: https://www.apple.com/v/m...eddo5x7s4ac2_large_2x.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Knappa op 03-06-2019 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Allround; zeer netjes, t werd tijd.

Natuurlijk weer een hoop onbegrip, instapper te duur blabla. Maar kijk verder dan cpu, ram, ssd en gpu specs.

Opvallendst is weer: geen nvidia, Apple wil het blijkbaar echt niet. Neem aan dat ze geen platform op hun systeem willen waar ze geen controle over hebben (CUDA)

Maar zonder nvidia kun je dit op het moment niet serieus als gpu renderbak verkopen imho. Maarja er is nog meer dan dat natuurlijk.

En écht modulair is het ook niet, allemaal lekker dichtgetimmerd door Apple.

Wel heel mooi geintegreerd systeem en respect als ze 4 gpu’s stil kunnen koelen op full load. Normaal zou je dan 4 gpu’s met blowerkoeling naast elkaar zetten en dat hoor je onder belasting..

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 03-06-2019 23:54 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wat zou NVidia of de reguliere videokaart makers er van weerhouden om een compatible kaart te maken die in een van de 8 PCIe sloten past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
maratropa schreef op maandag 3 juni 2019 @ 23:34:
Allround; zeer netjes, t werd tijd.

Natuurlijk weer een hoop onbegrip, instapper te duur blabla. Maar kijk verder dan cpu, ram, ssd en gpu specs.

Opvallendst is weer: geen nvidia, Apple wil het blijkbaar echt niet. Neem aan dat ze geen platform op hun systeem willen waar ze geen controle over hebben (CUDA)

Maar zonder nvidia kun je dit op het moment niet serieus als gpu renderbak verkopen imho. Maarja er is nog meer dan dat natuurlijk.

Wel heel mooi geintegreerd systeem en respect als ze 4 gpu’s stil kunnen koelen op full load. Normaal zou je dan 4 gpu’s met blowerkoeling naast elkaar zetten en dat hoor je onder belasting..
Daar heeft Apple dus de Afterburner kaart voor gemaakt, je kan zeggen dat je ze niet serieus kan nemen, maar 3x 8k editing tegelijkertijd + live in de workflow editen is niet niks en dat ging aardig soepel tijdens de presentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 21:50

4POX

Everybody is wired

Q schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 07:03:
Wat zou NVidia of de reguliere videokaart makers er van weerhouden om een compatible kaart te maken die in een van de 8 PCIe sloten past?
Apple blokkeert de Nvidia drivers.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@Vorkie ik bedoel dus meer voor het gpu renderen met vray, octane en redshift, bijv.

Apple pimpt op hun site met C4D prorender (een amd app) maar dat is lachwekkend want geen marktaandeel

Maar ik begreep dat er compatible versies mogelijk komen van redshift en octane..

Op zich ben ik voor het breken van de afhankelijkheid van CUDA waar dat kan..

En dan heb je nog veel machine learning stuff die op nvidia draait...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Tja, tof natuurlijk dat je een Mac kunt bouwen met 28 cores, meerdere videokaarten en 1,5 TB aan RAM, maar voor mijn gevoel zijn het juist al deze mogelijkheden die de 'instapper' van 6000 dollar erg kostbaar maken. De verhouding tussen de prijs van componenten als processor/RAM en opslag en de rest van de kast gaat een beetje mank, juist omdat diezelfde kast met voeding, koeling en mobo ook al die monsteropties aan moet kunnen.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Mijn hartje deed sneller kloppen tijdens de presentatie gisteren. :9~ Hoewel ik geen 50k op de plank heb liggen, vind ik de specs tongstrelend. Ik ben benieuwd met welke Windows configuraties we in de buurt kunnen komen van de performance.

Ik denk dat je met een i9 9980XE en twee 2080Ti's al een heel eind komt voor rond en nabij de 8k.

Beeldscherm
Het beeldscherm ziet er super uit, maar een pricewatch: Acer Pro Designer BM320 Zwart komt in de buurt van kleurgetrouwheid. Alleen de helderheid is bij die van Apple wel om naar huis te schrijven. Ik ben benieuwd of het contrast met OLED overeen komt. En ik ben benieuwd wat de input lag is. Stel je eens voor om hierop een film te kijken, of te gamen. 8)

[ Voor 40% gewijzigd door iApp op 04-06-2019 12:22 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-05 16:05
maratropa schreef op maandag 3 juni 2019 @ 23:34:

Je hebt toch RAM slots, PCIe sloten, ...?
Kan je toch alle kanten mee uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

DenBeke schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:37:
[...]

Je hebt toch RAM slots, PCIe sloten, ...?
Kan je toch alle kanten mee uit?
Ja, volgens mij ook. Alleen zit je wel vast aan het moederbord en de voeding. Ik verwacht niet dat het - zoals een modulaire WIndows bak - makkelijk wordt om de componenten zomaar te vervangen. Je hebt te maken met drivers, compatible hardware en de connectoren. Ik heb nog niks gelezen over PCIe 4.0 bijvoorbeeld, terwijl dat nu de standaard wordt.

Ook vind ik de 2 thunderbolt poorten erg weinig. De vorige Mac Pro had er 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
f@Enzo Dizono dat lijkt me ook, die totale instapper lijkt me een tough sell, je zult eerder zien dat die 8 core/32gb/256gb gekozen wordt icm 1 of 2 dual gpu modules voor bijv gpu intensief werk. Want neem je maar 1 580x dan is de vraag of je niet gewoon een imac pro of imac moet nemen..
De behuizing-mobo combi is imho wel echt heel erg netjes, je krijgt er wel iets unieks voor terug. Ram op de achterkant dus veel pci-e ruimte aan de standaardzijde; supernet binnenkantje weer, het openen, de gefreesde lattice, qud/dual gpu met stille koeling, etc

@iApp Als je alleen kijkt naar de prestatie dan is die mac pro natuurlijk overpriced, net zoals andere pro bakken. Maar er is meer dan dat.
2 2080ti’s blijven steken op 12GB ram bijv. 1 vega is al 32GB, en met 4 stuks en de snelle link ertussen zul je dit kunnen combineren tot 128GB vram. Moet je voor de grap eens kijken bij nvidia hoeveel je kwijt bent voor pro gpu’s die dit kunnen.

Ik ben idd benieuwd hoe dat scherm zich staande houdt tegen de pro opties in de markt. Als het tegen reference monitor aan zit dan is de prijs geen issue lijkt me..

@DenBeke die pci sloten wekken de illusie van ultieme uitbreidbaarheid maar het is niet dat je er bijv zo maar 4 willekeurige blower gpu’s in kunt hangen, laat staan die van nvidia.

Die dual gpu modules afgestemd op de aanwezige airflow zijn wel erg mooi trouwens.

iig,
Dit topic zal niet zo groot worden verwacht ik, dit keer is dit echt een pro machine, van HP Z bakken lopen de topics ook niet zo hard hier :) Iig weinig ervaringen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 04-06-2019 15:52 ]

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik heb eens een weekje nagedacht over de Mac Pro 2019 en ik vind het een leuk staaltje engineering. Iedereen pissig dat hij te pro is, das wel weer mooi. Dat er een gat ligt in de lineup ben ik het mee eens maar dat is een andere discussie.
Ondanks de doelgroep hier nog wat opmerkingen en gedachten die mogelijk nog tot wat leven leiden in dit topic :p

Formaat - Dit ding is echt klein voor wat het biedt. Niet echt groter dan mijn kleine S340 bijv! Daar zie je de kracht van zelf alles opnieuw ontwerpen zodat je niet vastzit aan standaarden. Je zou hier zo een ATX spec van willen maken. O+

Behuizing - Ik zie nog minder gebogen plaatwerk en veel freeswerk. Dit is sowieso een dure behuizing. Ik zie naden lopen langs de achter en voorkant dus het zullen 5 delen zijn.. Nog steeds fan van de gefreesde gatenstructuur.

Stof - niks gehoord over stofbescherming. Voordeel van de grote gaten en grote afstanden tussen de koelvinnen is dat je stof er ook zo uitblaast. Ben benieuwd of deze machine ook bij het aangaan even de fans full power zet?

SSD's & opslag - Als ik de tech specs page bekijk dan heb ik het idee (kijkend naar de vorm van de connector in het diagram) dat het wel weer 2 SSD's met een apple connector zijn..meh. @Knappa
Ook komt Promise dus met 2 schijf units, een dual schijf unit voor naast de cpu en een MBX module met 4 schijven in raid.

NVIDIA & CUDA - Ergens staat de deur open voor Nvidia gpu's, omdat het nu past. Maar als ik lees dat in 10.14 support voor openGL en openCL gedropt wordt; ik zou er niet van uitgaan dat Apple CUDA nog gaat toestaan op macs..
Of we nou blij moeten worden van nóg een gesloten standaard... Op PC's hebben we er niks aan en zitten we nog steeds vast aan CUDA..
Voordeel is wel dat Apple macht heeft en dus bijv. Otoy zo ver heeft op een Metal variant van Octane uit te brengen. (Interessant is wel dat die maar tot 64GB vram aankan, terwijl je zou denken dat je met 4 GPU's met 32GB tot de 128 kan gaan.)

MBX Dual vega prijzen? - Qua features (infinity fabric, veel hbm2 vram) zit dit in het gebied van de Pro gpu's van nvidia, en Apple vergelijkt ook met Quadro RTX 8000's. 4999 voor een dual gpu module lijkt me niet raar dan, bijv.. 8)

Over prestatie claims gesproken; hier vergelijken ze dus met 3 Quadro 8000's. Dit is heel sneaky; Dit is waarschijnlijk de OpenCL renderapp. Quadro's op CUDA met RTX aan doen het natuurlijk veul beter..
Ik ben wel erg benieuwd hoe Apple dit allemaal weet te optimaliseren. Ook zullen die 28 cores efficienter ingezet kunnen worden dan op windows waarschijnlijk..

De vergruisde display stand - Ik denk dat als je dat ding in het echt meemaakt je beter gaat voelen waarom dit ding zo duur is. Een groot stuk gefreesd aluminium en in het ophangstuk zit een heel mechaniek. Ik heb hier een DELL 30" en ja die stand kan hetzelfde, maar ik verwacht dat qua gevoel en beweging het een wereld van verschil gaat zijn. (gewichtsloos, geen speling etc)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Ik heb dit ding echt niet nodig maar ik vind het wel mooi dat hij er is. Je kunt als je vindt dat je minder nodig hebt gewoon voor een Mac Mini, normale iMac of iMac Pro gaan, die zijn tegenwoordig ook al krachtig.

Het enige probleem blijft Nvidia support. En de prijs. Maar meer kan ik me ook niet voorstellen.

iOS developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
"Lol, ik ga straks echt geen 999,- betalen voor de voet van dat nieuwe scherm.." _O-

Afbeeldingslocatie: https://files.skoften.net/images/181278/_800x740_crop_center-center_82_line/skft-d9083b23090b4edea34fcef538f9b2fc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@BikkelZ De prijs is meer ons probleem haha, voor de beoogde doelgroep is het gangbaar. Als ze de 8K video workflow zo smooth krijgen als ze voorstellen dan verkoopt dat ding zichzelf wel in die context.

Wat wel interessant is, is dat Apple nu z'n gewicht gebruikt om developers over te halen naast CUDA ook voor Metal te ontwikkelen. Dat betekent dat CUDA minder belangrijk wordt als eis, én dit is ook een voordeel voor andere Apple gebruikers. Binnenkort kun je op elke Metal Mac bepaalde gpu render programma's draaien waar dat eerst niet kon.

Je blijft wel houden dat je op het pc platform toegang hebt tot game-gpu compute setups met een veel betere prijs/prestatie. (met meer limitaties)

Al ben ik benieuwd welke AMD gpu's Apple verder nog gaat toestaan in deze Mac Pro. (goedkope game gpu's?)

@poor Leno 0,99 cent is deze :p

Kwam nog een plaatje tegen van de binnenkant van de standmount.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QyzKbVVQgXb2G6IyQcFfz4mG/full.jpg

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58
*snip* HK is een paar deuren verderop.

[ Voor 80% gewijzigd door Daedalus op 06-08-2019 13:07 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 21:58

boner

misantropisch altruïst

robcoenen schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:50:

Prachtige afneembare modulaire behuizing
Wat het eerste opvalt aan de nieuwe Mac Pro, is de roestvrijstalen buitenkant. De behuizing is gemaakt van aluminium en kan eraf, zodat je overal goed bij kunt. De constructie zit modulair in elkaar en is voorzien van zachte handvatten om Mac Pro makkelijk te verplaatsen. In de behuizing zit een opvallend raster om een optimale luchtcirculatie en stille werking te waarborgen. Voor klanten die hun Mac Pro in een rack in een edit- of serverruimte willen plaatsen, is er vanaf het najaar ook een speciale rackversie beschikbaar.
Is de buitenkant nu van roestvast staal of van aluminium?

Maar waar ik als DC architect echt in geinterseerd ben is de rack-mount. Heeft iemand er al een plaatje van?

Hij is ongeveer 19" hoog, dus neem ik aan dat hij plat komt te liggen en dan moet het 5 HE worden. Nogal een behoorlijke machine. Max 8 in een rek....

• robcoenen
  • Laatst online: 24-03 15:14
Hierbij nog eenmaal een overzicht van de meest actuele verwachtingen omtrent de Mac Pro:

• Apple is also launching the previously announced Mac Pro and 32-inch XDR Pro Display later this year.

Bronvermelding

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

boner schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:01:
[...]

Is de buitenkant nu van roestvast staal of van aluminium?
Het frame is van roestvrij staal, de behuizing van aluminium.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:58

Exirion

Gadgetfetisjist

Het is tamelijk stil geworden rond de Mac Pro. Hij zou in september op de markt komen, maar daar is niks meer over gezegd. Een paar dagen geleden las ik dit artikel:

https://www.cnbc.com/2019...g-some-china-tariffs.html

Ze zijn ermee bezig hoge invoertarieven te ontlopen, d.m.v. verplaatsing van assemblage of bespreking van ontheffingen. Wanneer de Pro daadwerkelijk leverbaar wordt is echter niet genoemd.

Ruim 4 jaar geleden nam ik 'tijdelijk' een jonge Pro van iemand over met de verwachting dat er wel snel een update zou komen. Na al die tijd blijft het maar wachten en wachten, en met de nieuwe prijsstelling wordt de kans steeds kleiner dat ik weer een Pro zal kopen. Hij zal in NL zeker 5999 of misschien wel 6499 euro o.i.d. worden.

Een Mac Mini 'on steroids' is in verhouding ook een hele hoop geld. Een 15" Macbook Pro is dan een betere deal, maar ik zit helemaal niet te wachten op een 15" apparaat 8)7 Een beetje leuke mainstream desktop machine zonder geintegreerd display blijft een lastig iets bij Apple.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je een "mainstream" desktop zoekt, waarom kijk je dan een Mac Pro? Is geen mainstream apparaat en is ook nooit zo bedoeld geweest.

Wat mis je als "mainstream" gebruiker bij een Mac Mini? Dat is namelijk precies wat je claimt te zoeken: laptop-hardware zonder scherm.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:54:
Als je een "mainstream" desktop zoekt, waarom kijk je dan een Mac Pro? Is geen mainstream apparaat en is ook nooit zo bedoeld geweest.

Wat mis je als "mainstream" gebruiker bij een Mac Mini? Dat is namelijk precies wat je claimt te zoeken: laptop-hardware zonder scherm.
Het grote manco bij de Mac Mini is de GPU: teleurstellende hardware voor een beetje serieus werk. Bovendien blijft het een duur ding voor wat je krijgt. De MBP 15" is dan een betere deal. De term mainstream is erg breed. Laat ik het er op houden dat ik best 3K wil investeren in een goeie desktop machine, maar geen ruime 6K. Een leuke config van de Mini is zo'n 2700 euro (i7, 32GB, 1TB). Voor dat geld verwacht ik echt een betere GPU.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinxian
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-05 22:47
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ELOfESEXYAMFxBG?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:13
En nu is de vraag hoelang het nog gaat duren vooraleer je hem werkelijk krijgt.
😂😂

Edit: ik bedoel hier mee dat als je hem online besteld hoelang hij onderweg zal zijn. Of als er een tekort zou zijn in de voorraad.

[ Voor 18% gewijzigd door AppleFan2007 op 08-12-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

AppleFan2007 schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:10:
En nu is de vraag hoelang het nog gaat duren vooraleer je hem werkelijk krijgt.
😂😂
Hij is al even in produktie, en het zal geen storm lopen met een dergelijke kostbare machine, dus ik mag hopen dat ze vrij snel kunnen leveren. Tenzij ze gokken op veel custom configuratie orders en weinig retail basismodellen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Exirion schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:15:
[...]

Hij is al even in produktie, en het zal geen storm lopen met een dergelijke kostbare machine, dus ik mag hopen dat ze vrij snel kunnen leveren. Tenzij ze gokken op veel custom configuratie orders en weinig retail basismodellen produceren.
Eigenlijk elke serieuze pro-niche heeft wel wat te upgraden aan het basismodel lijkt me, ik kan me niet voorstellen dat dat basismodel goed gaat lopen bij bedrijven, want dan kun je ook een imac of imac pro scoren.

Het basismodel is voor patsers die geilen op de naam ofzo, leuke bijvangst. Dat is dan wel weer grappig, Dell/hp/lenovo workstations hebben nul heb-factor, terwijl deze mac ga je op den duur tegenkomen bij foute types met te veel geld. Films misschien ook wel.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

maratropa schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:04:
ik kan me niet voorstellen dat dat basismodel goed gaat lopen bij bedrijven, want dan kun je ook een imac of imac pro scoren.
En als je nou niet zit te wachten op een slecht te upgraden machine met een ingebouwd display? Is om meerdere redenen een beperking. Ik heb iMacs gehad maar zou na bijna 5 jaar met een 34" 21:9 scherm nooit meer op de huidige iMacs willen overstappen. Om over praktische bezwaren bij een defect display maar niet te spreken, en die komen nog best vaak voor (de bekende backlight issues).
Het basismodel is voor patsers die geilen op de naam ofzo, leuke bijvangst. Dat is dan wel weer grappig, Dell/hp/lenovo workstations hebben nul heb-factor, terwijl deze mac ga je op den duur tegenkomen bij foute types met te veel geld.
Vreemde insinuaties :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageSam
  • Laatst online: 05-04 16:20
https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/mac-pro/toren#

https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/mac-pro

Volledige website online incl. Europrijzen.
Spoiler: de duurste configuratie kost € 63.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55
€ 62.568,00 om precies te zijn. Pagina's staan alleen nog hidden zo te zien, als je naar apple.com/nl/store gaat zie je deze niet.

Wat een geld.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:00

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Mac Pro Unboxing & Second Impressions: The Power is Back!

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
MASSIVE Mac Pro + Pro Display XDR Unboxing!

Bekijk op YouTube
Mac Pro and Pro Display XDR Unboxing!

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Als je 1TB storage wilt: 480 euro. Met SSD prijzen van nu helemaal bezopen geworden. Wil je wieltjes in plaats van voetjes onder de kast: ook 480 euro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Zijn er hier al serieuze kopers of potentiële kopers van deze machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageSam
  • Laatst online: 05-04 16:20
Anoniem: 343919 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:36:
Zodra ik een nier heb verkocht. En een been. En een arm.

Ik blijf nog wel even doorwerken met de Mac Pro 5,1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Laatst online: 02-05 11:34

Grin

Ride si sapis.

Jup.
3,3-GHz 12-core Intel Xeon W‑processor, Turbo Boost tot 4,4 GHz
48 GB (6x 8 GB) DDR4 ECC-geheugen
Radeon Pro Vega II met 32 GB HBM2-geheugen
1 TB SSD‑opslag

Als ik de rest zelf kan bijprikken wordt dat de config. Wacht toch nog even op wat meer in-depth reviews.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Gaaf laat je het ook weten als je ermee gewerkt hebt? En met welke software je werkt? Voor mij is het zware overkill maar vind het wel erg interessant. Neem je met of zonder XDR monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ga ik doen.
Nee, de XDR monitor zie ik als een last hurrah van de reguliere LCD (backlight) techniek. De mini-led techniek staat op het punt van doorbreken (eind 2020 - begin 2021). Daar wacht ik even op. Heb nog 1 LG 5K scherm staan, wellicht zet ik daar een tweede naast.

Ik doe niks bijzonder met een computer, maar mijn huidige 2013 iMac en Mac Pro 2008 zijn wel aan vervanging toe. Moet weer een mooie nette bureau-setup worden. Zo eens in de +/- 10 jaar even lekker uitpakken. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 343919 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:36:
Ik overweeg het nog. Ben zelfstandige en kan ‘m zakelijk kopen, maar een dergelijk bedrag voor een computer uitgeven blijft toch tamelijk absurd. Aan de andere kant kon je 24 jaar geleden al een dergelijk bedrag aan een Pentium Pro machine uitgeven, en daar moet je ‘m ook mee vergelijken. Toch ben ik benieuwd hoe deze zich verhoudt tot de Pro uit 2013 die de helft kostte,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:58
Kan iemand mij uitleggen waarom je de rack versie zou willen hebben? Die zitten toch meestal in een patchkast die weer ergens weg gestopt zit, dus waarom zou je meer gaan betalen voor zo'n kaasrasp front?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
Grin schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:55:
Jup.
1 TB SSD‑opslag

Als ik de rest zelf kan bijprikken wordt dat de config. Wacht toch nog even op wat meer in-depth reviews.
Waarom kies je voor 48gb geheugen en 1 tb ssd?? Dat zijn toch dingen die je per uitstek zelf kan installeren??

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ben ik direct klaar met upgraden, 6 reepjes, 6 channel geheugen. Meer heb ik de komende jaren niet nodig, op het geheel kost het ook niet de wereld. Veel goedkoper dan 700 euro is het zelf doen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Meestervisser schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:03:
[...]

Waarom kies je voor 48gb geheugen en 1 tb ssd?? Dat zijn toch dingen die je per uitstek zelf kan installeren??
Ik denk dat de meesten deze machine kopen om geld mee te verdienen. Dan wil je niet veel tijd kwijt zijn met aftermarket stappen. Uitpakken, neerzetten en werken.

Hoe vaak heb ik in het verleden niet een geheugen stick moeten omruilen omdat het niet stabiel werkt in een Apple machine.

Dit is een productiemachine. Denk dat in de VS bedrijven zijn die deze machine in een lease constructie gaan aanbieden. Ik denk ook dat deze mac de meest onzichtbare gaat zijn. Verstopt in studios.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-04 15:08
Wel interessant dat de mac pro helemaal niet op de homepage van de website staat, niet eens onderaan. Heb zelf een tijdje getwijfeld over 't display (voor professioneel werk) maar kan 't toch niet helemaal verantwoorden.

Ik zie nu trouwens de rack versie, wel mooi hoe die grill op de voorkant tussen die handles zit.

Afbeeldingslocatie: https://store.storeimages.cdn-apple.com/4668/as-images.apple.com/is/mac-pro-rack-hero-splitter?wid=986&hei=980&fmt=jpeg&qlt=80&op_usm=0.5,0.5&.v=1572645163053

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Grin schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:55:
Jup.
1 TB SSD‑opslag

Waarom niet een maxed mac mini 2018 met 64gb geheugen? Is het puur om die videokaart te doen?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

kevinl schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:08:
Waarom niet een maxed mac mini 2018 met 64gb geheugen? Is het puur om die videokaart te doen?
Wat de GPU betreft is de Mac Mini een ondermaats ding voor een hele hoop geld (ik kwam een tijd geleden uit op 2700 euro). En verder in geen enkel opzicht te vergelijken met die Mac Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:49
Pompi schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:00:
Kan iemand mij uitleggen waarom je de rack versie zou willen hebben? Die zitten toch meestal in een patchkast die weer ergens weg gestopt zit, dus waarom zou je meer gaan betalen voor zo'n kaasrasp front?
De kaasrasp front is niet voor de sier, maar voor airflow. Dat is in een patchkast heel relevant, vooral als de kast vol zit met zwaargebruikers.

De hele airflow structuur van deze machine is er op gericht om individuele componenten niet te hoeven koelen. Op deze manier kunnen grote, stille fans gebruikt worden die lekker veel airflow kunnen leveren.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@coptician Volgens mij bedoelt hij meer; waarom betalen voor een relatief dure gefreesde grill als het ook met een gestansde plaat kan. Maar dat is een retorische vraag natuurlijk, dit is Apple. :p

Los van dat die frontplaat op de totaalprijs, vooral bij geupgrade bakken, wegvalt..
Grin schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:17:
Ben ik direct klaar met upgraden, 6 reepjes, 6 channel geheugen. Meer heb ik de komende jaren niet nodig, op het geheel kost het ook niet de wereld. Veel goedkoper dan 700 euro is het zelf doen ook niet.
Zelf doen qua ram is 260 euro goedkoper, en zelf doen qua ssd is 345 euro goedkoper, maar nu besef ik me dat je dat met die ongeveer 700 euro bedoelt. :> Naja, op een machine van 10K valt dat dan misschien wel mee :p

[ Voor 66% gewijzigd door maratropa op 11-12-2019 16:57 ]

specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Precies. Daar ga ik geen seconde over nadenken. En met een SSD krijg je ook nog een performance/duurzaamheid vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Grin schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:06:
Precies. Daar ga ik geen seconde over nadenken. En met een SSD krijg je ook nog een performance/duurzaamheid vraagstuk.
En alleen de ingebouwde SSD zit achter de T2 processor geloof ik, eventuele extra opslag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dat lijkt me stug, gezien de T2 de SSD controller is. Wellicht dat je een nieuwe array/partitie/whatever moet definiëren, maar dat de add-in storage buiten de T2 valt lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik mag het niet hopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ja je hebt gelijk, ik kan ook niet terug vinden waar ik het heb gelezen. Ik kan nu wel dit over de iMac pro vinden:
It is possible to remove the iMac Pro SSD, but it might not be possible to install another one, particularly a third-party one, without the effective blessing of Apple's T2 chip. Apple may allow third-party SSD upgrades or independent companies may have to resort to clever hacks or workarounds.

Upgrading the SSD yourself also appears to void the warranty. Consequently, this definitely is not a good upgrade to perform yourself.
Maar dat gaat dus alleen over de hoofd SSD vervangen... laten we dan maar aannemen dat wat ik zei niet waar is tot het tegendeel is bewezen :P. Third party SSDs hebben natuurlijk wel een eigen controller dus zou die dan omzeild worden? Ik heb me niet echt ingelezen in de t2 chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiny Disco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-04 23:22
Dit product is toch helemaal niet bedoelt voor de consument? Dit is toch een product voor de zeer professionele doelgroep die een speelfilm, (tv)animatie, een grote reclame commercial voor tv of wat dan iets in deze trant moet produceren? Het lijkt me niet dat Jan de groenteboer van de overkant zo,n machine in huis heeft omdat zijn oude Windows Desktop er mee is opgehouden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Shiny Disco schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:25:
Dit product is toch helemaal niet bedoelt voor de consument? Dit is toch een product voor de zeer professionele doelgroep die een speelfilm, (tv)animatie, een grote reclame commercial voor tv of wat dan iets in deze trant moet produceren? Het lijkt me niet dat Jan de groenteboer van de overkant zo,n machine in huis heeft omdat zijn oude Windows Desktop er mee is opgehouden.
Dank voor je waardevolle bijdrage aan dit topic. Waar reageerde je precies op?

• Shiny Disco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-04 23:22
Exirion schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:45:
[...]

Dank voor je waardevolle bijdrage aan dit topic. Waar reageerde je precies op?
Spannend hè, mensen die hun mening geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Sluw schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:19:
[...]
Maar dat gaat dus alleen over de hoofd SSD vervangen... laten we dan maar aannemen dat wat ik zei niet waar is tot het tegendeel is bewezen :P. Third party SSDs hebben natuurlijk wel een eigen controller dus zou die dan omzeild worden? Ik heb me niet echt ingelezen in de t2 chips.
De Mac Pro kast is volledig toegankelijk en heeft reguliere PCIe/NVME-sloten voor expansie. Uiteraard zit er ook nog een controller op de SSD zelf, o.a. voor SSD specifieke zaken (wear leveling, etc). Maar de T2 is in feite een Northbridge/Southbridge-contrsuctie van Apple. Via deze chip loopt de bus-communicatie, voor zover ik kan beoordelen. Het draait zelfs een apart OS: bridgeOS.

• maratropa
  • Niet online
@Grin misschien wachten op die W5700X die binnenkort er bij gekozen kan worden? Zal wel de helft zijn qua kosten dan die Vega II pro en waarschijnlijk merk je het niet.

Het is jammer dat apple geen uitspraken doet over de drive writes per day van de SSD's.. Maar ik neem aan gezien het doel van de machine dat dit goed zit..

De ssd's in de imac pro en ook deze mac pro lijken idd halve (flash only) ssd's, daar kan waarschijnlijk ook geen standaard ssd in..

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

1TB internal is waarschijnlijk meer dan genoeg voor apps en OS. Ik wil zo weinig mogelijk user data op interne (machine gebonden!) storage. Machine-onafhankelijk werken vind ik zeer belangrijk. Daarom staan (nagenoeg?) al mijn libraries (Photoshop, Lightroom, etc) extern op Samsung T3, T5 of X5 SSD's, of op HDD, DAS of NAS - afhankelijk van hoe snel ik wil werken met de betreffende data.

Goed punt idd, het is maar zeer de vraag of ik gebruik ga maken van die Vega II Pro GPU. Hopelijk komen ze snel met die mid-range GPU.

[ Voor 15% gewijzigd door Grin op 12-12-2019 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
Grin schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:00:
1TB internal is waarschijnlijk meer dan genoeg voor apps en OS. Ik wil zo weinig mogelijk user data op interne (machine gebonden!) storage. Machine-onafhankelijk werken vind ik zeer belangrijk. Daarom staan (nagenoeg?) al mijn libraries (Photoshop, Lightroom, etc) extern op Samsung T3, T5 of X5 SSD's, of op HDD, DAS of NAS - afhankelijk van hoe snel ik wil werken met de betreffende data.

Goed punt idd, het is maar zeer de vraag of ik gebruik ga maken van die Vega II Pro GPU. Hopelijk komen ze snel met die mid-range GPU.
Ik heb het idee dat fcp x daar slecht mee kan omgaan. Ik heb mijn projecten op een nas staan die met glasvezel is verbonden en merk toch dat er de nodige vertraging oploop.

Ik heb nog geen kans gehad deze mac pro te testen.

Niet de echte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:00
Weer een interessante 'review' van Jonathan Morrison. :)

Bekijk op YouTube
This 2019 Mac Pro Review is Different...

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Meestervisser schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:22:
[...]

Ik heb het idee dat fcp x daar slecht mee kan omgaan. Ik heb mijn projecten op een nas staan die met glasvezel is verbonden en merk toch dat er de nodige vertraging oploop.

Ik heb nog geen kans gehad deze mac pro te testen.
Een X5 SSD is Thunderbolt 3, dat is wel even wat anders dan een nas. Hoe snel dat glasvezel ook is, er zit een schakeling tussen naar een netwerkprotocol. Thunderbolt 3 blijft op PCIe zitten.

• maratropa
  • Niet online
Wel leuk dat hij even wat pro's pakt. Volgens mij krijgen al die unboxers dezelfde 28 core, 384gb 4x vega optie + scherm lijkt? Aan dat scherm en die gpu's hebben deze audio jongens niet zo veel :>
Wel nice dat hij zo stil is.

Je ziet ook in die cinebench scores dat voor rauwe cpu kracht deze mac eigenlijk al 'achter' loopt, en dat het vooral gaat aankomen op de complete werkervaring, app optimalisatie, workflow etc, vooral in combinatie met die 2-4 gpu's en de afterburner kaart.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor de geinteresseerden: https://support.apple.com/en-us/HT201796

Stroomverbruikswaarden van top- en basismodel, en vorige generaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Grin schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:00:

Ik heb 3.9 TB aan data in Google Drive staan en download alles wat ik nodig heb onderweg op mijn MacBook. Mijn Windows computer heeft thuis een 2 TB SSD waarin de belangrijkste mappen lokaal worden gesynchroniseerd. Best fijne workflow, al vind ik zelf. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Inmiddels overweeg ik serieus om een Mac Mini met eGPU te kopen. Wat me vooral tegenhoudt om de Pro te nemen, is dat je bij de vorige generatie Mac Pro al standaard 256GB storage kreeg, en twee D300 GPU's. We mogen nu 2 keer zo veel betalen voor het instapmodel, en krijgen nog steeds maar 256GB storage en bovendien maar 1 niet al te snelle GPU. Vind ik voor die prijs tamelijk treurig. Als ze 'm nou standaard met 1TB aanboden en een wat snellere GPU, dan zou ik het een redelijke deal vinden. Wat me aan de Mac Mini weer stoort (ik heb er eentje uit 2013 die al die tijd dienst doet als server en HTPC met Plex) is dat het ding sneller rumoerig wordt onder belasting. Het blijft een lastige afweging, want eigenlijk zou er nog een model tussen de Mini en de Pro in moeten zitten, zonder ingebouwd scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@Exirion en zie daar het gat in de lineup van apple die er al tijden is. :) (wat ik niet begrijp want ze willen mensen services verkopen..)

Die low end onderdelen zitten er in zodat ze een stickerprijs hebben van 6K, eigenlijk is het minimum gewoon 10K voordat je iets zinvols hebt.

Dat stroomverbruik, ze hebben het over cpu-max, maar niet over gpu-max. Met 4 gpu's ook onder load zal je wel richting de 1300+ gaan, jammer dat ze dat dan niet vertellen.

specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

maratropa schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:46:
@Exirion en zie daar het gat in de lineup van apple die er al tijden is. :) (wat ik niet begrijp want ze willen mensen services verkopen..)
Dit is niet nieuw nee. Ze gaan er vanuit dat iedereen een ingebouwd display prima vindt, dus het standaard antwoord op mainstream wensen is de iMac. Ik heb me jaren voorgenomen om weer voor een Mac Pro te gaan (inmiddels dik 4 jaar later dan verwacht), maar ik denk dat niemand op een verdubbeling van de instapprijs had gerekend bij (hardware-inflatie meegerekend) zelfs iets minder aantrekkelijke specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 682965

maratropa schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:00:
[...]

Wel leuk dat hij even wat pro's pakt. Volgens mij krijgen al die unboxers dezelfde 28 core, 384gb 4x vega optie + scherm lijkt? Aan dat scherm en die gpu's hebben deze audio jongens niet zo veel :>
Wel nice dat hij zo stil is.

Je ziet ook in die cinebench scores dat voor rauwe cpu kracht deze mac eigenlijk al 'achter' loopt, en dat het vooral gaat aankomen op de complete werkervaring, app optimalisatie, workflow etc, vooral in combinatie met die 2-4 gpu's en de afterburner kaart.
Tja, in zo'n "review" zal zelfs de goedkoopste MacBook het goed doen. Een Logic sessie met zo goed als enkel audiosporen zullen de CPU niet erg belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grin schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:38:
[...]

De Mac Pro kast is volledig toegankelijk en heeft reguliere PCIe/NVME-sloten voor expansie. Uiteraard zit er ook nog een controller op de SSD zelf, o.a. voor SSD specifieke zaken (wear leveling, etc). Maar de T2 is in feite een Northbridge/Southbridge-contrsuctie van Apple. Via deze chip loopt de bus-communicatie, voor zover ik kan beoordelen. Het draait zelfs een apart OS: bridgeOS.
Passen in die NVME sloten ook gebruikelijke NVME drives? Of enkel de Apple-designed exemplaren?

Anders zou de uitbreding van opslag via PCIe moeten gebeuren, maar hoe kom je er achter of een willekeurige PCIe kaart waar een M.2 drive op kan werkt in deze machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 10:23
Exirion schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:33:
... Het blijft een lastige afweging, want eigenlijk zou er nog een model tussen de Mini en de Pro in moeten zitten, zonder ingebouwd scherm.
Zoiets?
"ANIMAIONIC – Turns your Mac Mini into a Workstation"

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00n
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-04 14:08
Iemand hier die de nieuwe Mac Pro al in huis heeft staan?

Heb een vraag met betrekking tot de afmetingen van de Apple Logo op de zijkant van de case.

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Anoniem: 682965 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:40:
[...]

Passen in die NVME sloten ook gebruikelijke NVME drives? Of enkel de Apple-designed exemplaren?

Anders zou de uitbreding van opslag via PCIe moeten gebeuren, maar hoe kom je er achter of een willekeurige PCIe kaart waar een M.2 drive op kan werkt in deze machine?
"Mac Pro supports up to two solid-state drive (SSD) modules. If you need to remove and replace the SSD modules, contact Apple or an Apple Authorized Service Provider."

Hmm hier baal ik wel van. Grote kans dat ik hiermee niet akkoord ga, even vragen aan de lokale ASP wat hier de criteria zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Grin schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:27:
[...]

"Mac Pro supports up to two solid-state drive (SSD) modules. If you need to remove and replace the SSD modules, contact Apple or an Apple Authorized Service Provider."

Hmm hier baal ik wel van. Grote kans dat ik hiermee niet akkoord ga, even vragen aan de lokale ASP wat hier de criteria zijn.
Je kunt de "hoofd SSD" niet zelf vervangen, zie ook deze teardown van iFixit. Je kunt wel via een MPX module storage toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sluw schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:50:
[...]

Je kunt de "hoofd SSD" niet zelf vervangen, zie ook deze teardown van iFixit. Je kunt wel via een MPX module storage toevoegen.
Heb gezocht naar een lijst van compatible PCIe > NVME kaarten, maar niets kunnen vinden. Wellicht eerst maar eens enkele reviews afwachten om te zien hoe dit ding uit te breiden is met non Apple opslag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 682965 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:41:
Heb gezocht naar een lijst van compatible PCIe > NVME kaarten, maar niets kunnen vinden. Wellicht eerst maar eens enkele reviews afwachten om te zien hoe dit ding uit te breiden is met non Apple opslag :)
http://www.ssd-for-mac.com/pcie/pci-ssd-mac-pro.html

Volgens mij heb je met PCIe en Thunderbolt 3 genoeg opties om snelle SSD uitbreidingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Sluw schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:50:
[...]

Hmmm, dit is voor mij een serieuze horde. Voor een PC van 10K wil ik niet vastzitten aan proprietary Apple SSD's. Maar eens even goed navragen wat hier allemaal bij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Grin schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:35:
Hmmm, dit is voor mij een serieuze horde. Voor een PC van 10K wil ik niet vastzitten aan proprietary Apple SSD's. Maar eens even goed navragen wat hier allemaal bij komt kijken.
Als je in de oude (pre 2013) Mac Pro met PCIe interfaces kunt werken, dan zal MacOS dat op de nieuwe Pro ook wel ondersteunen. En voor een secundaire drive is TB3 ook snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Anoniem: 682965 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:41:
[...]

Ik weet in ieder geval dat Promise Pegasus 2 bay en 4 bay MPX modules maakt.

Edit: het is een beetje gedoe in mijn ogen en het is me ook nog niet helemaal duidelijk hoe het precies met die T2 zit. Werkt dat dan sneller door de controller dan een "normale" nvme?. Het is natuurlijk een veiligheidsdingetje: secure enclave maar toch. Die Promise bays worden trouwens standaard geleverd met 7200 rpm HDs lijkt t, ook een beetje ouderwets. De 2 bay is niet eens echt MPX gecertificeerd en de 4bay Promise Pegasus R4i 32TB Raid (8x8TB) is € 2490 wat ik ook wat hoog is.

[ Voor 38% gewijzigd door Sluw op 17-12-2019 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sluw schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:33:
[...]

Ik weet in ieder geval dat Promise Pegasus 2 bay en 4 bay MPX modules maakt.

Edit: het is een beetje gedoe in mijn ogen en het is me ook nog niet helemaal duidelijk hoe het precies met die T2 zit. Werkt dat dan sneller door de controller dan een "normale" nvme?. Het is natuurlijk een veiligheidsdingetje: secure enclave maar toch. Die Promise bays worden trouwens standaard geleverd met 7200 rpm HDs lijkt t, ook een beetje ouderwets. De 2 bay is niet eens echt MPX gecertificeerd en de 4bay Promise Pegasus R4i 32TB Raid (8x8TB) is € 2490 wat ik ook wat hoog is.
Ja die dingen zijn echt absurd duur en ouderwets :)
Ik hoop dat PCI express naar NVME gaat werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Apple moet niet te moeilijk doen (met die T2?) en ons gewoon de daarvoor bestemde NVME-sloten laten gebruiken. Desnoods met een reset/re-initialisatie/formatteren van de schijf, om deze daarna weer te koppelen met de T2. Daar zou geen AASP aan te pas moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik twijfel nog enorm. Zoals verwacht presteert de basis Mac Pro niet beter dan de 2 jaar oude iMac Pro, wat voor een premium prijs van 6.5K eigenlijk schandelijk schraal is. Aan de andere kant is het ding wel erg stil en makkelijk zelf te upgraden. Zelfs de 28-core CPU is nog best betaalbaar als je het zelf doet. Een Mac Mini kost me ook minimaal 2700 euro en met een eGPU kom ik op minstens 3.5K. Heb je met een Mac Pro toch eigenlijk meer voor je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hehehe jij en ik zitten ongeveer in hetzelfde bootje @Exirion. Alleen hoef ik zeker geen Mac Mini, dat is uitgesloten. Maar of de Pro iets voor mij is voor dit geld... Voor een basisprijs van 3-4K had ik het ding direct gekocht, maar 6 en dan nog aankleden... Zit er toch wat tegenaan te hikken. En als je dat gevoel hebt is het zeer waarschijnlijk niet een computer voor je.

• Sluw
Ik zag dat een Sonnet M2 4x4 ook gewoon werkt waardoor je in 1 pcie kaart 4 ssds kunt zetten. Dat scheelt een hoop qua geld tov die MPX kaart die Apple zelf verkoopt.

Edit: En OWC heeft ondertussen ook de OWC 1.0TB Accelsior 4M2

Ander echt selling point van de mac pro vind ik toch ook de afterburner kaart. Ik gebruik zelf vooral andere programma's maar als je video's maakt wel heel interessant. Als je die cpu load ziet zou zelfs een basis mac pro met 1 videokaart en after burner 16K aankunnen.

Bekijk op YouTube
The 2019 Mac Pro is Mind Blowing

[ Voor 15% gewijzigd door Sluw op 20-12-2019 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Het verbaast mij dat je zoveel dingen zelf kan vervangen, zoals:
> Snellere GPU pricewatch: MSI Radeon RX Vega 64 Air Boost 8G OC
> Snellere CPU pricewatch: Intel Xeon W-3265 Tray
> Extra PCI storage pricewatch: Intel DC P4510 4TB
> Tot 512GB ram pricewatch: Crucial CT64G4RFD432A (x4)

Ik word hier wel blij van. :) Iemand zin om een volledige best-buy te maken voor alle componenten, bijvoorbeeld een lijst met compatible CPU's, videokaarten en RAM geheugne (32GB, 64GB, 128GB sticks)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 23:00

Pat-Juh

Patrick

Exirion schreef op donderdag 19 december 2019 @ 20:31:
Ik twijfel nog enorm. Zoals verwacht presteert de basis Mac Pro niet beter dan de 2 jaar oude iMac Pro, wat voor een premium prijs van 6.5K eigenlijk schandelijk schraal is. Aan de andere kant is het ding wel erg stil en makkelijk zelf te upgraden. Zelfs de 28-core CPU is nog best betaalbaar als je het zelf doet. Een Mac Mini kost me ook minimaal 2700 euro en met een eGPU kom ik op minstens 3.5K. Heb je met een Mac Pro toch eigenlijk meer voor je geld.
Het voordeel tov de iMac zit hem in de levensduur en uitbreidingsmogelijkheden. Op een tal van werkplekken zie je nog uitgebouwde 2010-2012 Mac Pro’s staan. iMacs daan de andere kant zelden, enkel in woonkamers e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
iApp schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 09:03:
Het verbaast mij dat je zoveel dingen zelf kan vervangen, zoals:
> Snellere GPU pricewatch: MSI Radeon RX Vega 64 Air Boost 8G OC
> Snellere CPU pricewatch: Intel Xeon W-3265 Tray
> Extra PCI storage pricewatch: Intel DC P4510 4TB
> Tot 512GB ram pricewatch: Crucial CT64G4RFD432A (x4)

Ik word hier wel blij van. :) Iemand zin om een volledige best-buy te maken voor alle componenten, bijvoorbeeld een lijst met compatible CPU's, videokaarten en RAM geheugne (32GB, 64GB, 128GB sticks)?
Ja mooi dat je nu gewoon weer een mac kunt kopen die je NU nodig hebt en niet toekomstbestendig hoeft uit te breiden met die dure Apple upgrades. Jammer alleen dat die basis wat buiten mijn gewenste budget ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Sluw schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:56:
[...]

Ja mooi dat je nu gewoon weer een mac kunt kopen die je NU nodig hebt en niet toekomstbestendig hoeft uit te breiden met die dure Apple upgrades. Jammer alleen dat die basis wat buiten mijn gewenste budget ligt.
Kan ik begrijpen. 6.000 euro is voor particulier gebruik natuurlijk ook niet niks. Wat ik wel gek vind is dat mijn Windows bak (i7 7800x, 2080Ti, 64GB ram) op sommige fronten (voornamelijk graphics, maar ook vergeleken met de basic 8 core CPU) beter presteert. Dus zo’n goeie bang for buck vind ik het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
iApp schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:26:
[...]

Kan ik begrijpen. 6.000 euro is voor particulier gebruik natuurlijk ook niet niks. Wat ik wel gek vind is dat mijn Windows bak (i7 7800x, 2080Ti, 64GB ram) op sommige fronten (voornamelijk graphics, maar ook vergeleken met de basic 8 core CPU) beter presteert. Dus zo’n goeie bang for buck vind ik het eigenlijk niet.
Ja natuurlijk zijn de meeste windows bakken betere bang voor je buck. Dit ding is ook vooral heel erg handig als je de afterburner kaart kan gebruiken (die is er gewoon niet voor windows) of de vele in- en output opties + MPX nodig hebt zoals Calvin Harris die 'm al een tijd gebruikt in z'n studio. En enthousiastelingen die gewoon graag een mac en flexibiliteit willen en dat kunnen betalen. Heel weinig mensen dus. De iMac pro is wat dat betreft een betere optie dan 't instapmodel Mac Pro (je hebt dan een betere videokaart, grotere SSD en een heel goed scherm voor minder geld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ben benieuwd hoe die Xeons over een paar jaar geprijst zijn. Wellicht de moeite waard om nu een wat minder model te nemen om vervolgens over een paar jaar goedkoper te upgraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik begrijp dat je in een server speciaal geheugen wilt gebruiken. Daar wil jij geen fouten hebben. Ik ben heel erg benieuwd of het voor een werkstation ook een vereiste is. Ik zie zoveel mensen een Mac Pro vergelijken met standaard consumenten game-bak. Is die vergelijking eerlijk? Of gaat de Mac Pro ook voor data gevoelige informatie ingezet worden? Zijn er mensen in de financiële wereld die Mac Pro's gebruiken? Is de Mac Pro die 6000 euro waard? De mensen die het apparaat op dag 1 hebben besteld zijn nu al dat apparaat aan het terugverdienen. Marques Keith Brownlee zegt dat de snelheid die hij wint met het exporteren van een video al het verschil maakt met views op Youtube. 1 miljoen views is ongeveer $10.000 inkomsten.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

4POX schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:07:
Marques Keith Brownlee zegt dat de snelheid die hij wint met het exporteren van een video al het verschil maakt met views op Youtube. 1 miljoen views is ongeveer $10.000 inkomsten.
Dan zou hij nu met 2 videos (Unboxing en Display) dus al de maxed out versie hebben terug verdient, gestoord!

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Greatsword schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:21:
[...]

Dan zou hij nu met 2 videos (Unboxing en Display) dus al de maxed out versie hebben terug verdient, gestoord!
Iets meer videos. Hij heeft personeel, de huur van een groot kantoor in New Jersey en andere onkosten. Maar hij roept al maanden dat hij de Mac Pro gaat bestellen. Het geld is al gereserveerd. De Mac Pro die hij nu heeft staan is een review unit van Apple. Hij wil eentje bestellen met meer SSD space.

De rechtszaak die Apple had met RED om het patent op red codec patent ongeldig te laten verklaren had denk ik ook een reden. Hoe cool zou het zijn als Apple zonder royalty's kosten met een firmware update de Afterburner kaart red codec ondersteuning kan geven.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Grin schreef op donderdag 19 december 2019 @ 20:58:
Hehehe jij en ik zitten ongeveer in hetzelfde bootje @Exirion. Alleen hoef ik zeker geen Mac Mini, dat is uitgesloten. Maar of de Pro iets voor mij is voor dit geld... Voor een basisprijs van 3-4K had ik het ding direct gekocht, maar 6 en dan nog aankleden... Zit er toch wat tegenaan te hikken. En als je dat gevoel hebt is het zeer waarschijnlijk niet een computer voor je.
Ik kan 'm zakelijk kopen en dan kost het met afschrijven en investeringsaftrek niet zo heel veel, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat er in 6 jaar tijd eigenlijk maar een bedroevende snelheidswinst is behaald, tenzij je heel veel geld uitgeeft. Kan dat gewoon moeilijk accepteren. Daarom komt die Mac Pro er hier voorlopig niet. Ik breid m'n huidige Mac Pro uit met 64GB RAM en een 2TB Intel 660p SSD, en dan vind ik het wel mooi :)

• Gustaaf437
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04 12:45
Grin schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:35:
[...]

Als het goed is zit je niet vast aan Apple SSDs, maar wel aan Apple of een ASP voor pairing van de nieuwe SSD met de T2 chip. Ook dat vind ik wel raar. Je moet je Mac Pro dan voor het vervangen van de primaire SSD meenemen. Dat is natuurlijk ontzettend onhandig. Apple had ook een soort hardware-key mee kunnen geven waarbij je zelf de SSD zou kunne vervangen. Die key zou dan gekoppeld moeten zijn aan jouw T2 chip.

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
Exirion schreef op woensdag 25 december 2019 @ 18:57:
[...]

Ik kan 'm zakelijk kopen en dan kost het met afschrijven en investeringsaftrek niet zo heel veel, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat er in 6 jaar tijd eigenlijk maar een bedroevende snelheidswinst is behaald, tenzij je heel veel geld uitgeeft. Kan dat gewoon moeilijk accepteren. Daarom komt die Mac Pro er hier voorlopig niet. Ik breid m'n huidige Mac Pro uit met 64GB RAM en een 2TB Intel 660p SSD, en dan vind ik het wel mooi :)
Een bedroevende snelheidswinst? Leg eens uit als je wil? Op welk gebied precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Volkan1984 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 23:39:
Een bedroevende snelheidswinst? Leg eens uit als je wil? Op welk gebied precies?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eRt47QDQtq8Bd8UtLCXwloeT/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CIxU4XI8rdFUdEOv36Va0QtW/full.png

Zie hier de progressie die Intel in 6 jaar tijd heeft behaald. Ongeveer een kwart hogere performance per core. Het basismodel van nu heeft 8 cores vs 4 core, en de winst is allerminst sensationeel. Tel daarbij op dat de Pro 580X GPU minder dan dubbel zo snel is als de oude FirePro D300, waarvan er 2 in het basismodel zaten. Op alle fronten is de winst mager. De nieuwe Pro heft wel de oude SSD bottleneck op. De Mac Pro 2013 gebruikt maar 2 PCIe lanes en komt niet boven de grofweg 1.5GB/s uit. In de praktijk geen groot issue, tenzij je de hele dag met grote files zit te werken.

Ik ben benieuwd wat er bij Intel gaat gebeuren nu AMD weer in hun nek staat te hijgen met de 32-core en 64-core Threadrippers die het erg goed doen bij lage prijzen. Concurrentie kunnen ze goed gebruiken wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 01:02
Exirion schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:19:
[...]

Zie hier de progressie die Intel in 6 jaar tijd heeft behaald. Ongeveer een kwart hogere performance per core. Het basismodel van nu heeft 8 cores vs 4 core, en de winst is allerminst sensationeel.
Tja, ik heb hier 2 Mac Pro 2013 staan, een 8-core (met 96 GB) en de ander 12-core (met 64 Gb). En als ik dat zo eens vergelijk met het nieuwe basis model dan valt dat toch wel tegen. Dan zou je 6500 euro neer moeten leggen voor iets wat net wat sneller is maar ook weer niet erg veel. Vooral de SSD performance zou je het dan voor doen. Een paar honderd euro voor een 'upgrade' van de cilinder is dan geen slecht idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

En het lullige is, Apple valt behalve de prijs weinig te verwijten. Intel heeft bij gebrek aan serieuze concurrentie jaren lang achterover zitten leunen. Ik mag hopen dat AMD ze weer een schop geeft zoals destijds met hun snellere 286/386/486 clones, en een jaar of 20 geleden met de K6-III en Athlons/Durons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 01:02
Exirion schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:55:
En het lullige is, Apple valt behalve de prijs weinig te verwijten. Intel heeft bij gebrek aan serieuze concurrentie jaren lang achterover zitten leunen. Ik mag hopen dat AMD ze weer een schop geeft zoals destijds met hun snellere 286/386/486 clones, en een jaar of 20 geleden met de K6-III en Athlons/Durons.
Waarom apple niet aan AMD processoren wil weet volgens mij niemand zeker maar ik vermoed afspraken met Intel en o.a. bedongen kortingen. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Als ik bij Dell of HP een workstation bij elkaar klik die op de base configuratie lijkt kom ik trouwens op de zelfde of een hogere prijs uit voor de "zelfde" specs. Dan mis je dual 10GB ethernet poorten, de 1400W voeding, thunderbolt 3 en het ontwerp.

[ Voor 48% gewijzigd door Sluw op 30-12-2019 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeSDS
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-01-2020
Sovereign schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:41:
[...]

Waarom apple niet aan AMD processoren wil weet volgens mij niemand zeker maar ik vermoed afspraken met Intel en o.a. bedongen kortingen. Jammer.
Veel drivers zijn hardcoded into MacOS zelf. Apple schrijft grotendeels van de drivers allemaal zelf voor zowel de CPUs als de ondersteunende GPU's. Natuurlijk met ondersteuning van de desbetreffende partijen. Hierdoor zijn drivers en distributie allemaal binnenhuis. En is vaak niet alle hardware compatibel.

Dit is trouwens een van de grootste redenen waarom er geen Nvidia kaarten in Mac producten zit. Omdat Nvidia hun eigen drivers wil blijven schrijven ipv dit aan Apple over te laten. Nvidia wilt de controle over de drivers (en eventueel te vergaren user data) niet opgeven.

Ikzelf zit trouwens niet echt te kijken om een Mac Pro aan te schaffen. Ben zelf Developer en iedereen in mijn kringen gingen er al gelijk vanuit dat ik hem wilde gaan halen. "Want jij bent een professional". Maar ben gelukkig genoeg met mijn MacBook Pro 15 2018 en 2 4K schermen. Heb ik echt geen extra Mac Pro voor nodig denk ik.

Al zou die afterburner kaart wel super top zijn om in huis te hebben <3
Sluw schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:18:
Als ik bij Dell of HP een workstation bij elkaar klik die op de base configuratie lijkt kom ik trouwens op de zelfde of een hogere prijs uit voor de "zelfde" specs. Dan mis je dual 10GB ethernet poorten, de 1400W voeding, thunderbolt 3 en het ontwerp.
Ja veel Yt gasten hebben dat ook laten zien. Van alle videos waar ze gelijkwaardige systemen samenstelde was de Mac Pro vaak net zo duur en soms goedkoper. Behalve in de video van Louis Rossman. Daar was de Mac Pro heel de tijd duurder dan soortgelijke.

[ Voor 19% gewijzigd door RomeSDS op 30-12-2019 18:18 ]

Pagina: 1 2 Laatste