Advies gevraagd, grond in gebruik door buurman

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Afgelopen November een huis gekocht.
Bij de koop werd ons al verteld dat een stuk van de tuin door de achterburen in gebruik is genomen. Of dit in overleg is geweest is niet duidelijk. De kinderen van de vorige eigenaar hebben het huis aan ons verkocht en wisten niet wat hun vader heeft afgesproken.
Het is hun dus ook niet duidelijk hoe lang dit al zo is.

De situatie ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SvE5pmZP0kWeBaA0okoZv5sG/full.jpg

Het rode stuk is door de achterburen in gebruik. Hier is een stenen tuinhuis op gebouwd.

Nou kan door verjaring het gebruiksrecht naar de buren gegaan zijn, zeker omdat ons de toegang is ontzegt, het is niet mogelijk om via onze tuin op dat stuk grond te komen door de muur die er staat. Volgens onze makelaar blijft het echter ons eigendom.

Wat mij betreft mogen de achterburen het stuk grond gewoon blijven gebruiken zolang ze er wonen. Echter wanneer ze het huis verkopen zou ik dit stuk graag weer terugkrijgen.

Weet iemand wat te doen of hoe dit aan te pakken? Maak ik überhaupt kans om het gebruiksrecht weer terug te krijgen? Mogen de achterburen dit verkregen gebruiksrecht doorverkopen?

Leica MM + Sony A9

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Hoe wil je dat praktisch regelen dan? De buurman heeft er immers een stenen tuinhuis op gebouwd?

Het gaat waarschijnlijk om een stukje grond waar jij zelf ook niet veel mee kan, is het dan niet verstandiger om dit gewoon te verkopen aan de buurman?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:32
Wat mij betreft mogen de achterburen het stuk grond gewoon blijven gebruiken zolang ze er wonen. Echter wanneer ze het huis verkopen zou ik dit stuk graag weer terugkrijgen.
Waarom gun je het gebruik van het stukje grond wel aan deze buren, en niet aan toekomstige buren? Heb je speciale plannen met dit stukje grond in de toekomst? Anders zou ik het gewoon aan de buren verkopen. (Iets wat volgens mij sowieso handiger was geweest om al tijdens de koop van het huis te doen i.p.v. achteraf.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-06 17:24
Wat staat hierover in het koop contract? En wat heeft de notaris hierover verteld destijds? Want een goeie notaris hoort dit soort zaken uit te leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Navragen bij de Notaris.

Er geldt een verjaringstermijn als er niks geregeld is, maar hoe lang die is...

Er zijn tal van mogelijkheden, gaande van 'niks op papier' tot ' elk jaar 50€ betalen voor gebruik van die grond.

Je hebt daar zelf niks aan, en dus zou ik ook niet moeilijk doen.
Vraag de buren eens op de koffie, en vraag wat ze hebben afgesproken met de vorige eigenaar, en of er iets op papier staat.
Eventueel stel je voor dat ze het kopen, en dat zij de kosten dragen, dan ben je van dat onmogelijk stuk af.

Stel je maar eens voor dat je met die extra buren nog moet onderhandelen als er een schutting moet onderhouden of vervangen worden...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:43
Het is wel belangrijk om te weten of het stuk grond al door verjaring eigendom van je achterburen is geworden. Als dat zo is, houdt alles snel op. Dus vraag je achterburen of wellicht buren links en rechts eens hoe lang het al zo is.

Als de grond nog jouw eigendom is, is het van belang te bepalen wat je er zelf eigenlijk mee wil. Er zijn namelijk veel opties. Je kunt de grond verkopen aan je achterburen. Wil je dat niet, dan kun je de achterburen bijvoorbeeld een opstalrecht geven. Ze kunnen dan gebruik maken van jouw grond. Afhankelijk van hoe je het regelt, kunnen eventuele nieuwe achterburen dat dan ook (of niet). In dit soort gevallen is het we belangrijk een en ander vast te leggen. Zeker nu de achterburen de grond feitelijk in gebruik hebben genomen en jij er niet op kan. Het risico bestaat immers dat er in de loop van de tijd alsnog sprake is van verjaring en je je grond kwijt bent. Je bent op papier dan wel eigenaar, maar je kunt er niets meer mee en de achterburen kunnen via de rechter dan zelfs afdwingen dat de grond op hun naam in het kadaster komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
eth0 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:28:
Wat staat hierover in het koop contract? En wat heeft de notaris hierover verteld destijds? Want een goeie notaris hoort dit soort zaken uit te leggen.
[/quote]

In het koopcontract staat alleen dat wij ermee bekend zijn dat de erfafscheiding afwijkt.

De notaris heeft het er verder niet over gehad. Alleen dat wij het eigendomsrecht bezitten en dat onduidelijk is of het gebruiksrecht bij de achterburen ligt.
EJlol schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:19:
[...]Waarom gun je het gebruik van het stukje grond wel aan deze buren, en niet aan toekomstige buren? Heb je speciale plannen met dit stukje grond in de toekomst? Anders zou ik het gewoon aan de buren verkopen. (Iets wat volgens mij sowieso handiger was geweest om al tijdens de koop van het huis te doen i.p.v. achteraf.)
De buren hadden het stuk al in gebruik voor wij er kwamen. Ik weet niet wat de voorgeschiedenis is maar vind het lullig om ze de grond weer af te nemen, en op kosten te jagen zonder dat wij direct met de grond aan de slag gaan.
Aangezien het een bejaard stel is verwacht ik niet dat ze er nog heel lang zullen wonen. Vandaar dat ik ze het nu gun.

Mocht de grond beschikbaar komen dan willen we er uiteindelijk een tuinhuis neerzetten.

Verkopen is eigenlijk nooit bij me opgekomen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
cryptapix schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:37:
Het is wel belangrijk om te weten of het stuk grond al door verjaring eigendom van je achterburen is geworden. Als dat zo is, houdt alles snel op. Dus vraag je achterburen of wellicht buren links en rechts eens hoe lang het al zo is.

Als de grond nog jouw eigendom is, is het van belang te bepalen wat je er zelf eigenlijk mee wil. Er zijn namelijk veel opties. Je kunt de grond verkopen aan je achterburen. Wil je dat niet, dan kun je de achterburen bijvoorbeeld een opstalrecht geven. Ze kunnen dan gebruik maken van jouw grond. Afhankelijk van hoe je het regelt, kunnen eventuele nieuwe achterburen dat dan ook (of niet). In dit soort gevallen is het we belangrijk een en ander vast te leggen. Zeker nu de achterburen de grond feitelijk in gebruik hebben genomen en jij er niet op kan. Het risico bestaat immers dat er in de loop van de tijd alsnog sprake is van verjaring en je je grond kwijt bent. Je bent op papier dan wel eigenaar, maar je kunt er niets meer mee en de achterburen kunnen via de rechter dan zelfs afdwingen dat de grond op hun naam in het kadaster komt te staan.
Van onze makelaar begreep ik dat eigendom niet verjaard. Alleen het gebruiksrecht kan door verjaring naar hun toe gaan. Maar dit zou dus wel kunnen?

Zal dit eens voorleggen aan mijn notaris.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:43
RobertJRB schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:49:
[...]

Van onze makelaar begreep ik dat eigendom niet verjaard. Alleen het gebruiksrecht kan door verjaring naar hun toe gaan. Maar dit zou dus wel kunnen?

Zal dit eens voorleggen aan mijn notaris.
Hmm, nu je dat zo stelt begin ik lichtelijk te twijfelen. Maar goed, als gebruiksrecht wordt verkregen door verjaring heb je de facto dezelfde situatie als dat je je eigendom verliest toch?

Ik denk dat stap 1 echt is bepalen wat de status nu is. Stap 2 is bepalen wat je wil en stap 3 is daarover overleg voeren met de achterburen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
Tommie12 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:34:
Navragen bij de Notaris.

Er geldt een verjaringstermijn als er niks geregeld is, maar hoe lang die is...

Er zijn tal van mogelijkheden, gaande van 'niks op papier' tot ' elk jaar 50€ betalen voor gebruik van die grond.

Je hebt daar zelf niks aan, en dus zou ik ook niet moeilijk doen.
Vraag de buren eens op de koffie, en vraag wat ze hebben afgesproken met de vorige eigenaar, en of er iets op papier staat.
Eventueel stel je voor dat ze het kopen, en dat zij de kosten dragen, dan ben je van dat onmogelijk stuk af.

Stel je maar eens voor dat je met die extra buren nog moet onderhandelen als er een schutting moet onderhouden of vervangen worden...
Het stuk is zo'n 6 tot 8 meter bij 2 meter breed. Die 2 meter grenst aan onze tuin. Onhandig stuk grond maar zeker niet onmogelijk.

Tot nu toe de buren niet aangesproken omdat ik geen slapende honden wakker wil maken. Wil eerst goed weten wat ik kan verwachten.
cryptapix schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:52:
[...]

Hmm, nu je dat zo stelt begin ik lichtelijk te twijfelen. Maar goed, als gebruiksrecht wordt verkregen door verjaring heb je de facto dezelfde situatie als dat je je eigendom verliest toch?

Ik denk dat stap 1 echt is bepalen wat de status nu is. Stap 2 is bepalen wat je wil en stap 3 is daarover overleg voeren met de achterburen.
Duidelijk. Dank!

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Ik weet niet of je zomaar op de scheiding een tuinhuis mag zetten zonder akkoord van alle buren.
Zo simpel is dat ook niet, en 2m breed is zeer onhandig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:21

Jrz

––––––––––––

Kik ff meester visser beslist (of het was rijdende rechter) na. Daar is een aflevering in Groningen of vroesland met een zelfs soort situatie.

Garage op andermans grond. Ging over een metal-dude die een vriendin had gekregen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jrz op 03-06-2019 16:00 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:34
Naar wat ik weet van het kijken naar de rijdende rechter 8)7 moet deze situatie zich meer dan 20 jaar doorlopend hebben voorgedaan. Mocht dat zo zijn dan hebben je achterburen dit stuk grond verkregen door de verjaring. Is het korter in gebruik, dan zal er iets op papier moeten staan over dat zij dit in gebruik hebben.

Is dat ook niet zo, dan is het stuk grond gewoon van jou. Dus ik zou notarieel regelen met je achterburen dat jij het stuk grond "terug krijgt" zodra zij hun huis verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Jrz schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:59:
Kik ff meester visser beslist (of het was rijdende rechter) na. Daar is een aflevering in Groningen of vroesland met een zelfs soort situatie.

Garage op andermans grond. Ging over een metal-dude die een vriendin had gekregen.
Die had ik gezien. Volgens mij had die metal dude het gebruik aan de buren gegeven en dit ook ondertekend. Leek dus erg op onze situatie met net even anders (of de vorige eigenaar moet ook zoiets getekend hebben). In dat laatste geval moeten we naar de verkopers toe.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:21

Jrz

––––––––––––

Situatie was dat zijn buurman een stuk grond in gebruik had gegeven aan de vorige bewoner (huis van metal dude)
Metalman had een garage die dus deels op de grond van de buurman stond, en ik weet ff niet meer of dat notarieel vastgelegd was.

Buurman wilde het stukje grond waar de schutting op stond terug, omdat metalman ging verkopen.

Uitspraak was dat het grond nog van buurman was, en dat de schutting er af moest, omdat de doorgang blokkeerde.

Garage weet ik niet meer 😂.

Er was ook een aflevering met een boer en z’n grond. Daar stond een huis half op zijn grond, en er was wat gedoe over honden. Maar het probleem was het pad tussen de woningen in richting het landgoed

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
Net bij een bevriende makelaar navraag gedaan.

Verjaring is 10 jaar bij ter goede trouw en 20 jaar bij kwaadwillige inname.
Staat of valt bij wat de status is. Hoe lang zit dit al zo en staat er iets op papier.

Zijn advies was om gewoon naar de buren te gaan en aan te geven dat de situatie nu niet klopt en dat ik dit graag zou willen oplossen. Mochten zij dan aankomen met verjaring en dit kunnen aantonen dan is het jammer maar helaas. Anders zoals hierboven al aangegeven verkopen of terugvorderen.

Bedankt voor de antwoorden!

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:16
Je zou zelfs kunnen overleggen om op de erfgrens een binnenmuurtje in het tuinhuis te bouwen. Maak je er een deur in aan jouw kant en voilà, een mooi schuurtje. Zonder kapitaalvernietiging en je hebt er dan beiden nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:21
Steyn_E schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:54:
Je zou zelfs kunnen overleggen om op de erfgrens een binnenmuurtje in het tuinhuis te bouwen. Maak je er een deur in aan jouw kant en voilà, een mooi schuurtje. Zonder kapitaalvernietiging en je hebt er dan beiden nog wat aan.
Dat is vernielen en is erg dom!

Artikel 350 Wetboek van strafrecht
1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie

Die boete van de vierde categorie is maximaal 20750 euro. Ik hoop dat TS dan wat gespaard heeft anders worden het 2 saaie jaren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 16:21
aljooge schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:32:
[...]

1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie

Die boete van de vierde categorie is maximaal 20750 euro. Ik hoop dat TS dan wat gespaard heeft anders worden het 2 saaie jaren.
Nog eens lezen: In overleg....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 10:49
Of stel voor jouw tuin een metertje dieper of zo zo te maken als ruil tegen die grond, zodat je qua meters grond ongeveer gelijk ligt. En leg die grondruil wel vast ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:32:
[...]

Als je dan juridisch interessant wilt doen maak het dan helemaal bont.....door natrekking is de schuur gewoon van ts en verniel je de facto je eigen eigendom. Als je al van vernieling mag spreken bij dat ludieke idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:32:
[...]

Als je dan juridisch interessant wilt doen maak het dan helemaal bont.....door natrekking is de schuur gewoon van ts en verniel je de facto je eigen eigendom. Als je al van vernieling mag spreken bij dat ludieke idee.
Dat is wel een leuke insteek (hee het is tweakers dus elke mogelijkheid moet worden onderzocht :+ ) dan volt dat ondanks dat het gebruiksrecht is overgegaan de opstal onder het eigendomsrecht blijft vallen. Leuke voor de WOZ taxatie en de opstal verzekering ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
Ik weet niet wat de grond waard is. Maar dit kun je wellicht oplossen door de buurman ook op de hoogte te brengen van het feit dat de percelen niet juist zijn. En voorstellen dit samen correct te maken.

Geen idee over hoeveel geld het gaat, maar je kunt voorstellen om de grond voor een symbolisch bedrag te verkopen, als de buurman de kosten hiervan draagt o.i.d. Immers heeft hij er het meeste genot van.

Zelfs met verjaring hebben de buren (of zijn erfgenamen) hier voordeel bij tijdens verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:21
Verwijderd schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:32:
[...]

Als deze schuur ook maar 1 millimeter op de buren de grond ligt is deze mandelig en is deze schuur voor de helft van de de buren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@RobertJRB als je een jaar of tien in je nieuw huis woont. Die stek deelt met je partner (en kinderen?) Jaren in je achtertuin geniet van de rust. Het groen. De zon die opkomt en ondergaat. Ribs op je BBQ. Een huisdier dat vrij over je tuin rent. Een eerste lach. Eerste stap. Een zandbak. En meer geluk dat ik wellicht niet ken.

Schaduw over al die ervaringen in jouw leven.

;)

Weinig tijd aan besteden aan die 2 vierkante meter zou ik zeggen. Daar zit geluk niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2019 23:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Vind het maar vreemd dat je in Nederland blijkbaar een stuk land kunt verkopen zonder dat duidelijk is of jij wel de eigenaar van dat land bent. Misschien is het van ons, misschien is het van de buren, en wie het koopt mag zelf uitzoeken hoeveel land hij nu echt heeft gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 22:11

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op maandag 3 juni 2019 @ 23:02:
@RobertJRB als je een jaar of tien in je nieuw huis woont. Die stek deelt met je partner (en kinderen?) Jaren in je achtertuin geniet van de rust. Het groen. De zon die opkomt en ondergaat. Ribs op je BBQ. Een huisdier dat vrij over je tuin rent. Een eerste lach. Eerste stap. Een zandbak. En meer geluk dat ik wellicht niet ken.

Schaduw over al die ervaringen in jouw leven.

;)

Weinig tijd aan besteden aan die 2 vierkante meter zou ik zeggen. Daar zit geluk niet.
Hij heeft er toch voor betaald?

Naar mijn mening is het dan ook zo dat als de boel is verjaard, de kosten van de grond zijn te verhalen op de vorige eigenaar danwel makelaar/notaris.

Mocht het niet zijn verjaard, dan kun je het altijd verhuren aan de buurman voor 1 Euro per jaar. Als er sprake is van huur kan het mijns inziens ook nooit meer verjaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:02

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Niet laten liggen als je er zo over denkt. Gelijk aankaarten bij de buren hoe je erover denkt. Ze zullen anders denken dat het je niet interesseert.
Laat gewoon zien dat jij er geen problemen mee hebt maar leg dit wel dan vast als ze niet gelijk in de verdediging springen.

Je kan als ze eruit zijn deur van schuur verplaatsen en heb je er een schuur bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Illusion

(the art of)

Je topic is de exacte tegenhanger van dit topic: Loods op grond buurman
Daar heeft iemand een loods die op de grond van zijn buren staat.
Goed om eens te kijken hoe het vanaf de andere kant overkomt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Illusion schreef op maandag 3 juni 2019 @ 23:46:
Je topic is de exacte tegenhanger van dit topic: Loods op grond buurman
Daar heeft iemand een loods die op de grond van zijn buren staat.
Goed om eens te kijken hoe het vanaf de andere kant overkomt.
In dat topic heb ik geroepen wat ik ook hier zou willen roepen. Probeer er op een goede manier met je buren over te praten en uit te komen. Strijk je je buren tegen de haren in, dan weet je zeker dat ze niet meewerken en krijg je als extra bonus buren waarmee je nooit meer goed mee kunt. En het spreekwoord over ‘een goede buur’ is er niet voor niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 16:07
TheBorg schreef op maandag 3 juni 2019 @ 23:12:
[...]

Hij heeft er toch voor betaald?

Naar mijn mening is het dan ook zo dat als de boel is verjaard, de kosten van de grond zijn te verhalen op de vorige eigenaar danwel makelaar/notaris.

Mocht het niet zijn verjaard, dan kun je het altijd verhuren aan de buurman voor 1 Euro per jaar. Als er sprake is van huur kan het mijns inziens ook nooit meer verjaren.
wat ik altijd vreemd vind is dat mensen het gaan uit zoeken na dat ze betaald hebben ik zou het doen voor dat ik betaal maar goed dat ben ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 20:39

WhiteDog

met zwarte hond

bie100 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:03:
[...]

wat ik altijd vreemd vind is dat mensen het gaan uit zoeken na dat ze betaald hebben ik zou het doen voor dat ik betaal maar goed dat ben ik :)
Dat begrijp ik ook niet. Je verwacht toch ook dat de notaris en verkopers hier wat mee doen. Dit stukje grond is namelijk wel "betaald" door de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 07:12
Bepaal status is het eerste wat je moet doen, daarnaast moet je je afvragen wat je zelf wilt. Als je weet wat de status is en wat je zelf wilt, is het tijd om met de buren te praten. Daarna zijn er heel veel wegen die naar Rome leiden....
- Misschien willen de buren het tuinhuisje wel aan jou verkopen inclusief de eigen grond van hen waarop het huisje nu staat;
- of spreek af dat indien zij het huis verkopen het een gemeenschappelijke verkoop is en dat dat eea gelijk getrokken wordt
- herstel van de kadastrale grens inclusief sloop van het huisje is misschien sws nodig ivm de staat daarvan
- verkoop
- verkaveling
- verhuur
- etc

Verder als je het via de notaris wilt regelen (evt. verkoop); dat is een kostbare zaak, maar niet zo kostbaar als een juridisch traject.

Huidige status is van belang (oh ja en kadaster kaarten zijn niet altijd nauwkeurig... vertrouw niet direct op de kaart die je download via het kadaster).
Als ik persoonlijk naar het kaartje kijk... de buren rechts van je kavel (boven in het tekeningetje) zouden meer profijt hebben van dat stukje groenrood, hun tuin wordt daardoor langer, jij krijgt een gek uitstulpinkje erbij. Maar dat is misschien mijn licht autistische inslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 08:04
[b]htca in "Advies gevraagd, grond in gebruik door buurman"
Als ik persoonlijk naar het kaartje kijk... de buren rechts van je kavel (boven in het tekeningetje) zouden meer profijt hebben van dat stukje groenrood, hun tuin wordt daardoor langer, jij krijgt een gek uitstulpinkje erbij. Maar dat is misschien mijn licht autistische inslag.
't Is maar hoe je het bekijkt hé.
Als je dat stukje rood erbij krijgt kan je daar perfect een tuinhuis van pakweg 6 x 2m zetten op 2m diepte.
Dat maakt dat je het tuinhuis niet ziet en er toch gebruik van kan maken. Persoonlijk zou ik zo'n puist aan onze tuin wel leuk vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:53
Zoals het op de plattegrond lijkt, is het helemaal niet erg dat het rode stukje achter een muur zit en gebruikt wordt door een buur. Gezien hoe groot het groene stuk en de garage is, zou ik mij daar niet druk om maken. Is ook wel typisch Nederland: zuinig, dicht bevolkt en rechten.

Ik heb liever een goede buur die jaarlijks iets lekkers komt brengen voor deze situatie, dan die paar m2 opgeëist om er daarna eigenlijk niet iets (belangrijks) mee te kunnen doen.

Als je echt iets met die grond wou, had je voor de koop moeten uitzoeken hoe het zat. Nu heb je het al gekocht en omdat je op je strepen kunt staan, mag een beste buur ineens zijn hokje weghalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Playa del C. op 04-06-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Playa del C. schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:59:
Zoals het op de plattegrond lijkt, is het helemaal niet erg dat het rode stukje achter een muur zit en gebruikt wordt door een buur. Gezien hoe groot het groene stuk en de garage is, zou ik mij daar niet druk om maken. Is ook wel typisch Nederland: zuinig, dicht bevolkt en rechten.

Ik heb liever een goede buur die jaarlijks iets lekkers komt brengen voor deze situatie, dan die paar m2 opgeëist om er daarna eigenlijk niet iets (belangrijks) mee te kunnen doen.

Als je echt iets met die grond wou, had je voor de koop moeten uitzoeken hoe het zat. Nu heb je het al en gekocht en omdat je op je strepen kunt staan, mag een beste buur ineens zijn hokje weghalen.
Volgens mij zegt TS ook dat hij het graag zo wil regelen dat het terug naar hem komt als zijn buren verkopen. Ergo, huidige buren te vriend houden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:53
Pizza_Boom schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:02:
[...]
Volgens mij zegt TS ook dat hij het graag zo wil regelen dat het terug naar hem komt als zijn buren verkopen. Ergo, huidige buren te vriend houden dus.
Klopt, maar het zou niet uit moeten maken wie de buur is. Dat zou slechts uitstel van executie zijn, want dan komt dit probleem later bij een nieuwe buur terug.
In ieder geval, praten met de huidige buren is de eerste stap. Wat vinden zij van de situatie? Zonder dat overleg kun je immers alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:36
Gewoon op de koffie bij de achterburen. Beginnen met aangeven dat wat jou betreft die schuur kan blijven staan, maar dat je het wel netjes geregeld wilt hebben.

Dus of verkopen aan hun, of voor een (al dan niet symbolisch) bedrag jaarlijks huur betalen. Als je niks doet ben je het na 10/20 jaar kwijt (en die termijn gaat in op moment van bezetting door de achterburen, dus kan zijn dat die al verstreken zijn).

Denk 20 jaar, want ze weten waarschijnlijk dat het niet hun grond is aangezien de verkopers dat hebben vermeldt.

Overigens;

Als je kan aantonen dat het niet verjaard is, kun je gaan ruimen en is het gewoon jouw grond en kun je er mee doen wat je wilt. Dat betekent dan wel oorlog met de achterburen ben ik bang. Als je die kant op gaat zou ik op zijn minst netjes aangeven bij de achterburen dat je het in gebruik wilt gaan nemen en hopen op sympathieke mensen die mee willen werken.

[ Voor 37% gewijzigd door Travelan op 04-06-2019 10:46 . Reden: 'overigens' ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 11:45
Wat hierboven al genoemd is; even op de koffie bij de achterburen. Evt. kun je voor jezelf nog kijken of er oude luchtfoto's/kaarten beschikbaar zijn waar de schuur al op staat. Of bij de gemeente kijken of er een vergunning voor is aangevraagd (mocht dat nodig zijn geweest) dan kun je misschien al een bouwjaar achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als dat mijn grond was zou ik er alles aan doen om dat weer in bezit te krijgen... ik zoek geen vrienden in buren want ik zoek mijn vrienden zelf wel uit :)

de achterbuurman heeft 2 opties . kopen voor de grondprijs of huren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-08 14:41
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:21:
als dat mijn grond was zou ik er alles aan doen om dat weer in bezit te krijgen... ik zoek geen vrienden in buren want ik zoek mijn vrienden zelf wel uit :)

Hmm al ben ik het wel met je eens over de opties, toch is het spreekwoord niet voor niets "een goede buur is beter dan een verre vriend" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Of ruilen voor een ander stukje grond (hele schutting paar cm opschuiven)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:42
Als ik dit bekijk en de kadasterlijnen over de Google gegevens gooi, staat er niet veel in dat stuk. Als er nu iets staat zou het wel redelijk recent moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hhPA3aALMIxuWITOOeBrKNMm/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
bernardV schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:43:
Als ik dit bekijk en de kadasterlijnen over de Google gegevens gooi, staat er niet veel in dat stuk. Als er nu iets staat zou het wel redelijk recent moeten zijn.
[Afbeelding]
Uh, hoe heb jij zo snel het adres achterhaald? Maar dit was wel wat ik bedoelde idd. Als de foto accuraat is, is de bebouwing iig niet ouder dan de foto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
weertenaar schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:08:
[...]

Uh, hoe heb jij zo snel het adres achterhaald? Maar dit was wel wat ik bedoelde idd. Als de foto accuraat is, is de bebouwing iig niet ouder dan de foto :)
Laat ik dat nu niet zeggen voor de privacy van TS ;)
Maar dit zijn recente gegevens, google gegevens zelfs van 2019 zie ik nu (tenminste als die datum klopt die in maps rechts-onder staat)

[ Voor 12% gewijzigd door BernardV op 04-06-2019 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:52
bernardV schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:13:
[...]

Laat ik dat nu niet zeggen voor de privacy van TS ;)
Maar dit zijn recente gegevens, google gegevens zelfs van 2019 zie ik nu (tenminste als die datum klopt die in maps rechts-onder staat)
Dat copyright jaartal zegt niets; volgend jaar staat daar gewoon 2020 bij dezelfde foto. Volgens Google Earth is deze foto van 18-4-2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
Toch nog een andere foto gevonden, daar lijkt wel wat te staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HfqjTQmTXfJIiuyHqpUSPVCS/thumb.jpg

Ook je naaste buren lijken de tuin daar dieper te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023

Juist door duidelijkheid te eisen krijg je goede buren/vrienden...

Door dit een beetje half dood te zwijgen / pas op te pakken als de buren het huis verkopen creeer je vanzelf de situatie dat de buren hun tuin aan gegadigden laten zien, inclusief tuinhuisje etc.
Kopers vinden het een mooie tuin en mede daarom willen ze het huis.

En dan ga jij als jij hoort van de verkoop even je huidige buren op stang jagen door te eisen dat het dan jouw grond is en dat het tuinhuisje weg moet en je nieuwe buren die snappen er helemaal niets van, alleen hun nieuwe buurman heeft hun mooie tuin verpest.

Niemand gaat er vrolijk van worden om een stenen tuinhuisje af te moeten breken, alleen nu heb je nog de tijd en mogelijkheid om te praten en bij verkoop moet je gehaast van alles doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

Uit de Topic Start
That's all.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
bernardV schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:54:
Toch nog een andere foto gevonden, daar lijkt wel wat te staan:
[Afbeelding]

Ook je naaste buren lijken de tuin daar dieper te hebben.
blijkt ook meteen dat grond ruilen niet echt een optie is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-08 14:40
franssie schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:07:
Uit de Topic Start

[...]

That's all.
Maar de boel wel even netjes vast laten leggen. Daardoor voorkom je gezeik in de toekomst.

Dus, even langs bij de buren, aangeven hoe de situatie volgens jou is, hun verhaal horen en dan de boel op papier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
Waarschijnlijk heb je ook relatief oude achterburen, want na wat speurwerk is het in ieder geval zeker dat de huidige bewoners (in ieder geval 1) er al sinds 1963 woont. Dus de kans bestaat dat het er ook al lang staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
bernardV schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:01:
Waarschijnlijk heb je ook relatief oude achterburen, want na wat speurwerk is het in ieder geval zeker dat de huidige bewoners (in ieder geval 1) er al sinds 1963 woont. Dus de kans bestaat dat het er ook al lang staat.
Voordat @TS vanavond in zijn achtertuin het kanon in stelling gaat brengen (doet hij waarschijnlijk niet, hij wilde de verstandhoudingen goed houden). Google Maps is niet betrouwbaar. Kadastrale tekeningen zijn, zeker als ze ouder zijn en later gedigitaliseerd ook niet altijd betrouwbaar. Het enige wat dan helpt, is het veldwerk opvragen, of het kadaster uitnodigen om het na te meten (doen ze graag, maar kost geld)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03

Voor degenen die zich afvragen hoe het toch steeds zo ver komt bij dat Meester Visser programma; dat zijn mensen die er zo in staan ;)

Mot met je buren heeft potentieel een enorme impact op je woongenot, dat niet inzien is een gebrek van jouw kant. Gewoon niet zo slim.

Alles er aan doen? Lijkt me niet, daar is de meerwaarde te klein voor. Gewoon in overleg een oplossing zoeken. Liefst vóórdat je een woning koopt, zoals anderen al aangaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dieken Taffert schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:56:
[...]

Voor degenen die zich afvragen hoe het toch steeds zo ver komt bij dat Meester Visser programma; dat zijn mensen die er zo in staan ;)

Mot met je buren heeft potentieel een enorme impact op je woongenot, dat niet inzien is een gebrek van jouw kant. Gewoon niet zo slim.

Alles er aan doen? Lijkt me niet, daar is de meerwaarde te klein voor. Gewoon in overleg een oplossing zoeken. Liefst vóórdat je een woning koopt, zoals anderen al aangaven.
Dat is dan jou mening. Ik lig daar überhaupt niet wakker van. Ik trek me namelijk bar weinig wat aan wat andere van me vinden 🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dieken Taffert schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:56:
[...]

Ik zie de oorzaak meer in het in gebruik nemen van dure grond, die niet van jou is, zonder dat soort dingen goed vast te leggen. Dat gaat goed tot de buren verhuizen en die grond vrij van beslagen en alleen met beschreven erfdienstbaarheden verkopen aan een ander. Dan moet je je inderdaad gaan beroepen op verjaringstermijnen om je ten koste van anderen verkregen grond te kunnen houden, hetgeen de relatie inderdaad weleens op scherp zou kunnen zetten ja. We hebben het niet over een schuurtje dat per ongeluk 7 cm over de grens is gebouwd.

Maar... Je had de verkoper hier natuurlijk direct op aan moeten spreken. Hierdoor is het perceel feitelijk gewoon iets minder waard geworden, want de bruikbare oppervlakte is 12m^2 kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dus in onze buurt aan bouw grond prijs ruim 3.5k .... dus jullie geven dat liever weg??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 18:58:
Dat is dus in onze buurt aan bouw grond prijs ruim 3.5k .... dus jullie geven dat liever weg??
Tuingrond kost tientallen malen minder.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
-DarkShadow- schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:24:
[...]

Zeker in zakken...
Maar goed, kavels gaan daar (gezien funda) en niet eens op de (goede) locatie van TS voor 350,- tot 450,- per m2 weg.. dus 12m2 is best wat waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

-DarkShadow- schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:24:
[...]

Je koopt toch een compleet bouw kafel? Dus alles is bouwgrond. Ik zie namelijk geen verschil in prijs hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02
Even de advocaat van de duivel hier; eerst horizontaal, dan verticaal. Staat het grootste deel van de betreffende opstal op jouw deel of op zijn deel?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gumtree
  • Laatst online: 13-09 10:58
Als ik er met mijn "kadastrale oog" naar kijk is mijn eerste vraag. Hoe komt dat stomme hoekje in jou perceel?

De enige verklaring die ik er voor kan vinden is dat er sprake is (geweest) van een erfdienstbaarheid in de vorm van een recht van overpad. Dus kijk even in je kadastrale akte en de hypotheek stukken of er iets over erfdienstbaarheden instaat.

Ik heb heel wat jaartjes verkavelingen gedaan en getekend alleen dit soort situaties probeer je dan echt te voorkomen. Want wat heb je als eigenaar van een perceel aan een dood hoekje in je perceel? Helemaal niks. Het lijkt mij dan ook een soort van toegangsweg/pad naar het achtererf toe. Ook gezien de breedte van 2 meter.

Een erfdienstbaarheid kan sinds 1-1-1992 niet meer verjaren wegens non usus (niet gebruik)

Zoals al eerder gezegd, ga geen grensreconstructies uitvoeren met luchtfoto's vraag de echte veldwerken op. Het lezen en duiden van een veldwerk is een vak apart daar kan ik je mee helpen.

Verder verwijs ik je graag naar mijn reactie over bijna een soortgelijke situatie in dit topic: gumtree in "Loods op grond buurman"

Nog een kleine financiële tip. De berging/schuur staat op jou grond. Alleen ben je niet de gebruiker noch de eigenaar. Kijk even in je WOZ taxatieverslag of de schuur bij jou woning is opgenomen. Dat wordt wel een leuke discussie met de WOZ taxateur in je gemeente. De koppeling van bijpanden gaat veelal automatisch. En aangezien het bijpand op jou perceel staat en jou perceel is gekoppeld met jou woning is voor het proces 1+1= 2

[ Voor 16% gewijzigd door gumtree op 04-06-2019 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Als je het gekocht hebt, is het volgens mij jou eigendom en vervallen alle rechten die ervoor waren afgesproken.

Maar praat eens eerst met de persoon, neem je kadastrale kaart mee, en neem een brief mee die zegt
ik eis het land op per (vandaag) .. en eis dat het binnen een redelijke termijn van bv een maand beschikbaar gesteld word aan ons de "rechtmatige eigenaar"

belangrijk is dat je een open gesprek houd en duidelijke termijn stelt, inverband met rechten enzv.. maar hiermee hoeft de discussie niet te eindigen .. als je geen waarde hecht, kan je ook voorstellen dat als de onrechtmatige gebruiker voor een nader overeen te komen bedrag waarbij hij szelf zorg draagt voor jurdische c.q notaris kosten open staat voor een vergoeding die ten minste in een conceptuele status moet bevinden aan het eind van de maand, en waarbij een duidelijke vorm van betaling voor het stuk grond (100,- per maand of zo voor de som van 10.000 euro oid)

Na de maand zal je de gemaakte kosten voor ontruiming en bijkomende kosten helaas op hem moeten gaan verhalen ..

maar belangrijkste is nogmaals dat je in gesprek blijft en duidelijk maakt dat je open staat voor goed overleg (je woont er misschien net en vijanden maken is niet handig) .. recht hebben en recht krijgen is altijd lastig proces.

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:32
vso schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:57:
belangrijk is dat je een open gesprek houd en duidelijke termijn stelt
vso schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:57:
Maar praat eens eerst met de persoon, neem je kadastrale kaart mee, en neem een brief mee die zegt
ik eis het land op per (vandaag) .. en eis dat het binnen een redelijke termijn van bv een maand beschikbaar gesteld word aan ons de "rechtmatige eigenaar"
Als iemand met een kadasterkaart, en een brief meeneemt waarin hij 'mijn' grond opeist, dan noem ik dat niet een open gesprek. Eerder met een gestrekt been erin gaan. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door EJlol op 05-06-2019 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EJlol schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:56:
[...]

[...]

Als iemand met een kadasterkaart, en een brief meeneemt waarin hij 'mijn' grond opeist, dan noem ik dat niet een open gesprek. Eerder met een gestrekt been erin gaan. 8)7
Je vergeet zijn eerste zin te quoten waar @vso de mist in gaat. Als de buurman eigenaar is geworden door verkrijgende verjaring, dan vervalt niet opeens dat verkregen eigendomsrecht bij verkoop van de kavel.
Dan heb je enkel de verkoper van jouw kavel aan te spreken, die heeft niet geleverd wat hij verkocht heeft.
Dat zou je eerst eens netjes kunnen vragen en uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Verwijderd schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:14:
[...]

Je vergeet zijn eerste zin te quoten waar @vso de mist in gaat. Als de buurman eigenaar is geworden door verkrijgende verjaring, dan vervalt niet opeens dat verkregen eigendomsrecht bij verkoop van de kavel.
Dan heb je enkel de verkoper van jouw kavel aan te spreken, die heeft niet geleverd wat hij verkocht heeft.
Dat zou je eerst eens netjes kunnen vragen en uitzoeken.
Daarvoor stond er toch een vrijwaring in de akte ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:39
EJlol schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:56:
Mwoah... Dat hangt van de toon af. Als iemand bij mij langstkomt en grond opeist zonder enige papieren hint dat het inderdaad van hem is zou ik ook denken van bedankt voor je mening, kleurt mooi naast mijn mening.

Het probleem zit hem in de toon en 'opeisen'. Niet in het meenemen van stukken die de stituatie kunnen verhelderen.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oekiejoekie schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:15:
[...]

Daarvoor stond er toch een vrijwaring in de akte ?
Geen idee, het ging me om de zin: "Als je het gekocht hebt, is het volgens mij jou eigendom en vervallen alle rechten die ervoor waren afgesproken."

Dat lijkt misschien logisch in de praktijk, maar is juridisch wat ingewikkelder en gewoon foutief.
Koop is een titel en je kunt alleen overdragen waartoe je gerechtigd bent. Als ik iets verkoop, waar ik een deel van mijn eigendomsrecht verloren heb zien gaan door verkrijgende verjaring dan kan ik dat deel niet langer rechtsgeldig overdragen. Zolang dat niet bekend is weet je nog niks. De buurman zal daar ook een idee bij hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertJRB
bie100 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:03:
[...]

Wat de status van dat stukje grond ook is, ik had het huis toch wel gekocht.

Maar om een beetje context te geven, we zijn 4 jaar bezig geweest om in die buurt een huis te vinden dat aan onze wensen voldeed. Dat is heel vaak fout gegaan met name door een verkoopmakelaar die ons keer op keer een oor aannaaide.
Deze woning was echt precies wat we zochten en stond ook nog eens bij een andere makelaar te koop. Ik wilde de koop daarom zo snel mogelijk klinken en vond het het niet waard nog tijd te steken in dat stukje grond.

@ allen,

Bedankt nogmaals voor de (uitgebreide) antwoorden. Ik ga gewoon eens kennis maken met de achterburen en kaart dan ook aan dat de huidige situatie niet overeenkomt met de kadastrale kaart en dat ik dit graag wil kortsluiten.
Zoals eerder al aangegeven gaat het me niet echt om het stuk grond of het geld. Wil duidelijkheid over wat precies de status is en of ik er iets mee moet/ kan.
Belangrijker vind ik dat we een goede relatie met de buren hebben dus ik zal er zeker niet met een gestrekt been in gaan. Hoe leuk ik sommige afleveringen van mr Visser ook vind om te zien.

[ Voor 27% gewijzigd door RobertJRB op 05-06-2019 12:18 . Reden: typo ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RobertJRB schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:20:
[...]
@ allen,

Bedankt nogmaals voor de (uitgebreide) antwoorden. Ik ga gewoon eens kennis maken met de achterburen en kaart dan ook aan dat de huidige situatie niet overeenkomt met de kadastrale kaart en dat ik dit graag wil kortsluiten.
Zoals eerder al aangegeven gaat het me niet echt om het stuk grond of het geld. Wil duidelijkheid over wat precies de status is en of ik er iets mee moet/ kan.
Belangrijker vind ik dat we een goede relatie met de buren hebben dus ik zal er zeker niet met een gestrekt been in gaan. Hoe leuk ik sommige afleveringen van mr Visser ook vind om te zien.
in jou situatie praten we over 2 of 4 vierkante meters ?? ach en rot hoekje .. ik baal al genoeg dat ik met de verkopers / notaris moet gaan regelen .. en "vervelend" gesprek met de buurman.. als de buurman dan zegt "ik koop" dan wil ik alleen weten hoe/wat en waar..

Spreken is goed, maar zo starten vaker de escalaties(mr visser) dan duidelijkheid.
En stel dat het verjaart is of hij verkoopt zijn pand wat dan ? gezeik alom .. ik zou niet de papieren in zijn gezicht duwen, maar kan makelijk maken tijdens een gesprek.

Overgens .. je kan de verkopende partij ook met "bewijs" op onjuiste informatie en daar eventueel aanspraak op vergoeding te maken (dit mag je de achterburen ook duidelijk maken)

Dus ik zou er op afstappen, laten zien waarvoor je getekend hebt.. (gezamelijk referentie kader) als hij het ermee oneens is wegens reden x.y.z (goeie reden voor hem is afbreken stenen schuur oid)
en daar toon je begrip voor. maar hij moet dus ook begrip tonen voor jou situatie, onjuist verkoop informatie

een brief heeft
- mijn contact gegevens
- mijn informatie
- mijn oplossingen (redelijk?)
- juridisch "dicht" (lees zwart/wit)

De brief zou nooit mijn handen verlaten zonder dat we aan tafel zitten met kop koffie/biertje erbij .. zodat je het toe kan lichten punt voor punt .. en de kans is redelijk aanwezig dat je bij hem aan tafel beland.. zeker als je aangeeft dat hij ook inbreng heeft en je vooral op zoek bent naar een plezante ervaring.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:25
vso schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:47:
in jou situatie praten we over 2 of 4 vierkante meters ??
TS sprak eerder van 2 meter breed en 6 tot 8 meter lang, dan gaat het om 12 tot 16 vierkante meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Onafhankelijk van hoe je het brengen van het nieuws aanpakt. Ik zou zorgen dat er vrij snel daarna een aangetekende (vriendelijke) brief de deur uit gaat, met strekking "ik vermoed dat dit mijn grond is, als dit daadwerkelijk zo is, dan wil ik hem terug, laten we overleggen hoe en wat" waarmee je de verjaring stuit. Een kopie van die brief, en het verzendbewijs zou ik daarna bizar goed bewaren bijv naast de hypotheek/koopakte. (bonnetje kopieren, want die vergaan vrij snel).
Gelijk een reminder in je agenda zetten voor over 9 jaar, dat je hem opnieuw stuurt.

[ Voor 10% gewijzigd door Illusion op 05-06-2019 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik heb een soort gelijk "issue" achter mijn huis is er een pad, officieel is dit mijn huis via het kadaster
Het_Eendje schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:30:
[...]
TS sprak eerder van 2 meter breed en 6 tot 8 meter lang, dan gaat het om 12 tot 16 vierkante meter.
het ligt eraan wat de TS ermee wil, maar ik schat dat die "paar m2" niet gaat missen maar goed dat is echt aan de Ts zelf te bepalen.
Illusion schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:46:
Onafhankelijk van hoe je het brengen van het nieuws aanpakt. Ik zou zorgen dat er vrij snel daarna een aangetekende (vriendelijke) brief de deur uit gaat, met strekking "ik vermoed dat dit mijn grond is, als dit daadwerkelijk zo is, dan wil ik hem terug, laten we overleggen hoe en wat" waarmee je de verjaring stuit. Een kopie van die brief, en het verzendbewijs zou ik daarna bizar goed bewaren bijv naast de hypotheek/koopakte. (bonnetje kopieren, want die vergaan vrij snel).
Gelijk een reminder in je agenda zetten voor over 9 jaar, dat je hem opnieuw stuurt.
Zelf zou je het beste met een huurovereenkomst voor een jaar erop af kunnen stappen,
- Dan stel je immers vast dat de grond van de TS is, (einde discussie)
- De achterbuurman heeft ook "rust" voor de duur van het contract .. looptijd (jaarlijks bv)
- de huur is niet overdraagbaar aan derden
---- hiermee kan de buurman ook niet tijdens verkoop van zijn huis "als waarde van zijn grond" en vervalt de huur.
---- andere buren kunnen het ook niet "claimen"
- vaste bouwwerken zijn niet toegestaan, kosten van verwijdering zijn voor de huurder
-- kosten van WOZ waarde worden doorberekend/inclusief huur som oid

Eventueel neem je een clausule op dat eigendom niet ter discussie staat, maar voor overname dient de huurder rekening te houden met alle kosten omtrent overname + grondwaarde en als er akkoord is de koopsom en kosten voldaan moeten zijn, waarbij TS zich niet verplicht voelt tot instemming met een aanbod maar zal hier grondig over na denken.

kijk dat bouwwerk .. wil je op jou grond weg hebben, bij "koop" zal het je roesten .. met een huur contract heb je denk ik een gulden midden weg want de achterbuurman heeft dan tijd om erover na te denken en je kan bv afspreken dat:
- zonder rechten te verlenen de buurman zich verplicht bij verkoop van het huis (door overlijden oid) .. de kosten c.q verwijdering garant te staan. maar dat hij een redelijke tijd krijgt om dit aan te pakken. 1 a 2 jaar moet voldoende zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gumtree
  • Laatst online: 13-09 10:58
vso schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:09:

Zelf zou je het beste met een huurovereenkomst voor een jaar erop af kunnen stappen,
- Dan stel je immers vast dat de grond van de TS is, (einde discussie)
- De achterbuurman heeft ook "rust" voor de duur van het contract .. looptijd (jaarlijks bv)
- de huur is niet overdraagbaar aan derden
---- hiermee kan de buurman ook niet tijdens verkoop van zijn huis "als waarde van zijn grond" en vervalt de huur.
---- andere buren kunnen het ook niet "claimen"
- vaste bouwwerken zijn niet toegestaan, kosten van verwijdering zijn voor de huurder
-- kosten van WOZ waarde worden doorberekend/inclusief huur som oid

Eventueel neem je een clausule op dat eigendom niet ter discussie staat, maar voor overname dient de huurder rekening te houden met alle kosten omtrent overname + grondwaarde en als er akkoord is de koopsom en kosten voldaan moeten zijn, waarbij TS zich niet verplicht voelt tot instemming met een aanbod maar zal hier grondig over na denken.

kijk dat bouwwerk .. wil je op jou grond weg hebben, bij "koop" zal het je roesten .. met een huur contract heb je denk ik een gulden midden weg want de achterbuurman heeft dan tijd om erover na te denken en je kan bv afspreken dat:
- zonder rechten te verlenen de buurman zich verplicht bij verkoop van het huis (door overlijden oid) .. de kosten c.q verwijdering garant te staan. maar dat hij een redelijke tijd krijgt om dit aan te pakken. 1 a 2 jaar moet voldoende zijn.
Mooie oplossing, Ik zou er alleen geen huurovereenkomst van maken maar een recht van opstal. Daarmee sluit je natrekking uit. Bij een huurcontract heeft de huurder namelijk ook rechten (naast een aantal plichten)

Een recht van opstal wordt ook ingeschreven in het Kadaster dus mocht het ooit tot een conflict komen dan heb je altijd zwart op wit bewijs dat dit van jou is. Verder is hiermee het WOZ/belasting ding wat ik hier boven al aanhaalde ook gelijk duidelijk. Wat je geeft duidelijk de scheiding aan in het eigendom van de grond en het eigendom van het opstal. (hier is het mooi uitgelegd)

Nog een keertje over de kadastrale kaart

Gebruik deze niet bij grensconflicten of als praat plaatje. Die dingen zijn onnauwkeurig (tenzij je beschikt over de AKR STUF data en de lijncode een puntprecisie T heeft van teristrisch ingewonen) Aangezien je die data niet krijgt bij een kadastrale tekening gaan we daar dus niet vanuit.

Vooral achtergrenzen (zoals in dit geval) zijn van de oude minutenplan tekeningen overgenomen dmv digitizer werk. Enorm geestdodend werk waarbij je met een klein loepje met een kruisdraad de lijntjes mag overtrekken. Dit werk werd veelal uitbesteed en de kwaliteit is om te huilen.

De lijntjes op een tekening zijn al vaak een 1 mm dik. 1 mm is bij een schaal van 1 op 500 dus 500 mm en dat zijn dus al 50 cm. Doe dat een keertje links en een keertje rechts van de lijn en je hebt al een meter te pakken.

Vraag dus die veldwerken op, kost iets van 50 euro maar dan heb je iets met de gemeten maten of iets waarmee je de situatie zoals deze ten tijde van de kadastrale aanwijzing is ingewonnen. Aan de hand van de veldwerken zal het kadaster als het er echt op aankomt de grenzen in het veld ook reconstrueren en zeker niet met een schaalstok (ook wel gokstok genoemd) en een plaatje van de PDOK.

Laatste nabrander: Veldwerken koop je bij het Kadaster en nergens anders. Alleen het kadaster beschikt over de juiste gegevens. momenteel zijn er een paar cowboys met een enorm SEO en Adsense budget die graag meeliften op dit product tegen een extra vergoeding.

[ Voor 25% gewijzigd door gumtree op 05-06-2019 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

gumtree schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:12:
[...]

Mooie oplossing, Ik zou er alleen geen huurovereenkomst van maken maar een recht van opstal. Daarmee sluit je natrekking uit. Bij een huurcontract heeft de huurder namelijk ook rechten (naast een aantal plichten)

Een recht van opstal wordt ook ingeschreven in het Kadaster dus mocht het ooit tot een conflict komen dan heb je altijd zwart op wit bewijs dat dit van jou is. Verder is hiermee het WOZ/belasting ding wat ik hier boven al aanhaalde ook gelijk duidelijk. Wat je geeft duidelijk de scheiding aan in het eigendom van de grond en het eigendom van het opstal. (hier is het mooi uitgelegd)
tja .. wat beter schikt, +1 voor iets wat ik weer geleerd heb :) maar tja welke plichten zou de TS dan hebben ? deze kan je ook afdekken..

Mij ging het meer om het conflict vermijden door met een oplossing te komen die een win-win is .. en waarbij de achterbuurman niet "landje pik" kan doen door er "vast object op te plaatsen" (wat al discutabel is imho)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Maar als de buur die huurovereenkomst niet ondertekent, dan heb je niks. En hem direct nieuwe rechten geven is ook niet in je voordeel.
Belangrijkste is (mijns inziens) zo snel mogelijk aantoonbaar (ook na vele jaren nog) de verjaring stuiten. Daarna heb je weer vele jaren om tot een oplossing te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik zou mijn achterbuurman mondeling even op de hoogte stellen van je "plan" dat hij niet moet schrikken van brieven omdat ze dreigend over kunnen komen en zeer welkom is voor overleg ..
Dit geeft hem ook tijd juridisch informatie in te winnen ..
Illusion schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:34:
Maar als de buur die huurovereenkomst niet ondertekent, dan heb je niks. En hem direct nieuwe rechten geven is ook niet in je voordeel.
Belangrijkste is (mijns inziens) zo snel mogelijk aantoonbaar (ook na vele jaren nog) de verjaring stuiten. Daarna heb je weer vele jaren om tot een oplossing te komen.
de TS boeit het nu niet zo wat er met het land gebeurt, dus een overeenkomst is dan een goeie middenweg.
en is dit al 100% zeker ? land metingen moeten wel uitwijzen ..

Draai het eens om .. de TS wil dat stuk land zelf gebruiken voor x.y.z zelfs met jou "verjaring" slag moet je nog gaan vechten om iets wat er opstaat en niet weg kan omdat de rest van de schuur ?? niet op zijn terein staat en je kan moeilijk een zaag pakken want dat is moed willige vernieling (ook al staat het op jou grond)

Zoals ik eerder zei de ts moet zowel de verkoper als de achterbuurman op de hoogte stellen (schriftelijk) van dit Geef contact informatie en stel voor dit in een gezamelijk gesprek richting een oplossing te komen.
en geef aan dat je best een "landmeting" wilt doen, als blijkt dat de land inderdaad door achterbuurman A of B in gebruik is dan ziet de TS graag vergoeding ofzo ..

Een gesprek vooraf is wel handig maar dan nog moet je schriftelijk bevestigen ..

Stel dat je met advocaten enzv komt, dan is het voorstel van een overeenkomst (in welke vorm dan ook) al iets wat de achterbuurman te horen krijgt "accepteer nu maar" ..
Als de TS verder aangeeft .. "redelijke tijd om vaste objecten te verwijderen" want dat is wat je daarna wilt .. dan verliest de tegenpartij nog meer ..

en als de TS stelt, beste achterbuurman je mag het overkopen .. maar alle (on)kosten zijn voor jou dan wil je toch in 1x de 400,- per m2 grond zien ? (of wat de grond prijs ook is) dat kan een notaris ook makkelijk aangeven.. dan is iedereen van het gezeik af ..

Maar in alle gevallen is er winst voor de TS te behalen,

Tja vanalles

Pagina: 1