Wel interessante case dit. Als je naar de feiten kijkt; buurman meent een fout in de plaatsing van de loods te hebben geconstateerd meer dan 10 jaar na de bouw van de loods. Gebaseerd op een tekening/schets van het kadaster (waarvan de nauwkeurigheid hier in ieder geval wordt betwist). Eigenlijk is dat alles wat er aan feiten is.
De intentie is om er in goed overleg uit te komen. Het lijkt mij dat je eerst de feiten allemaal op tafel krijgt;
- bouwvergunning van de loods, ik lees dat je in een buitengebied woont. In 2005 golden andere regels voor wat betreft bouwvergunningen dan nu. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er geen vergunning is aangevraagd. Informatie daarover zou je bij de gemeente moeten kunnen vinden en mogelijk ook bij de vorige bewoners (via de verkoopmakelaar). Als er geen bouwvergunning is of was, mocht de loods wellicht vergunningsvrij gebouwd worden (ik weet niet of dat kon of mocht) of de loods staat er illegaal.... dan heb je wel een andere situatie, ik ga daar voor nu even niet van uit.
- check ook of er in je koopcontract en eigendomsakte zaken staan hierover. Mogelijk is er communicatie vastgelegd tussen de beide buren, etc. Check ook de notaris
- het is al eerder genoemd; wat is de werkelijke kadastrale grens en klopt het wat de buurman beweert. De buurman claimt en het is mi aan hem om (onafhankelijk dus mbv kadaster) aan te tonen dat het inderdaad niet klopt.
Maar ga pas verder als je deze feiten hard op tafel hebt:
- het klopt de loods staat met 18m
2 op het perceel van de buurman
- er zijn geen bindende afspraken tussen de buren toen gemaakt die bij de verkoop automatisch zijn overgegaan naar de nieuwe eigenaren
Mijn advies; zeker omdat je de intentie hebt om tot een akkoord te komen en het netjes wilt oplossen. Stel een onafhankelijke mediator voor (let op dat is ook weer niet gratis, maar weer wel goedkoper dan een hele gerechtelijke procedure). Dan overschaduwen eventuele meningsverschillen niet de dagelijkse gang van zaken tussen jullie.
Mocht het zo zijn dat het allemaal klopt, dan zijn er meerdere opties::
- koopovereenkomst maken voor het stukje grond
- stukje verkavelen
- huurovereenkomst
- pachten
- etc..
Mogelijkheden te over, maar ik zou voor een duurzame oplossing gaan (dus kopen of verkavelen), mits financieel verantwoord.
Mijn persoonlijke mening (niet belangrijk en ik ben geen rechter, maar toch):
Ik vermoed dat de buurman een slaatje wil slaan uit de situatie. Hij weet dat het afbreken van de loods en opnieuw opbouwen ervan een veelvoud kost van de 10k die hij nu vraagt. Wat de grond werkelijk waard is, is via de huidige informatie niet te zeggen. De 900 euro die is genoemd komt op 50 euro/m
2. Dat is laag en zou min of meer de kostprijs van landbouwgrond zijn. Maar die waardebepaling zou je met een onafhankelijk makelaar kunnen overeenkomen met elkaar. Zomaar een gemeente in het oosten (Deventer) van het land biedt zijn snippergroen/reststroken aan voor 150eur/m
2 ex kosten koper, Midden Drenthe daarentegen doet dat voor 20eur/m
2 (voor de eerste 100m
2). Gevoelsmatig zit Deventer aan de bovengrens en Midden-Drenthe aan de ondergrens.
Als je het voor 3k (incl alle kosten) duurzaam zou kunnen oplossen, zou ik het doen, maar ik kan niet in je portomonnee kijken.