Oke dan ook nog wat advies van iemand die praktisch dagelijks met kadastrale informatie en data bezig is:
Tip 1:Vraag
de veldwerken op. Blijf ver weg van kadastrale kaarten voor het bepalen van grenzen. Vooral als het een ouder perceel is zijn de grenzen op dit soort kaarten in het buitengebied gedigitaliseerd vanaf de oude minuut plannen. Dit gebeurde grotendeels door thuiswerkers, in gevangenissen en het oostblok. De nauwkeurigheid is ver te zoeken.
Tip 2: Haal je data alleen van kadaster.nl en niet van de andere sites met een gelijkwaardige naam. Deze partijen kopen data in bij het kadaster en drukken daar een commerciële prijs op. Ik ken ook gevallen waarbij de data behoorlijk "over datum" was.
Tip 3: Ga niet aan de hand van PDOK, BAG en BGT viewers aan de gang met je grenzen.
Tip 4: Luchtfoto's geven een vertekend beeld. De zogenaamde omvalling/schaduw geeft vaak een vertekend beeld van de werkelijkheid.
Tip 5: Ga niet in discussie met je buurman over prijzen. Leg een marktconform bod neer wat je kunt onderbouwen. Een rechter is ook niet op zijn achterhoofd gevallen en kiest er voor wat voor beide partijen het beste is. De schuur/loods is niet stiekem gebouwd en de schuur stond er al toen je het perceel met de opstallen hebt gekocht. Als je buurman 5 x de marktconforme waarde wil hebben dan zal een rechter daar een onderbouwing van willen zien.
Tip 6: Verjaring. Dat is aan de rechter om te beslissen. Het is een vrij duur traject om te doorlopen omdat alleen notaris dit voor je mag uitzoeken. Een notaris schrijft zijn onderzoeksuren graag met een "
gouden pen" bovendien is het een vervelende (lees: klote) klus om te doen.
Tip 7: Documenteer alles, vraag de bouwvergunningen op en vraag eventueel aan de vorige bewoners hoe de schuur tot stand is gekomen. Bespreek financiële zaken niet mondeling met je buurman maar leg vanaf nu alles vast. Bouw alvast een dossier op.
Tip 8: Blijf beleefd, geduldig en respectvol naar elkaar toe. Dat kan verdomd lastig zijn. Ik heb tijdens mijn tijd als landmeetkundige behoorlijk heftige burenruzies meegemaakt n.a.v. een grensconflict.
Mocht je nog vragen hebben.. dan hoor ik het wel. Het lezen van veldwerken is een vak apart daar kan ik je eventueel wel mee helpen.
[
Voor 3% gewijzigd door
gumtree op 07-05-2019 20:39
. Reden: opmaak en typo ]