Airflow van mijn 1e pc build

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelDo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-07 12:22
Hoi, ik ga zeer binnenkort mijn allereerste pc in elkaar zetten. Buiten het bouwen heb ik ook nauwelijks ervaring met het kiezen van de componenten, maar na wat research heb ik dit lijstje bij elkaar gesprokkeld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenASRock B450M Pro4-F€ 69,-€ 69,-
1VideokaartenZotac Gaming GeForce GTX 1660 6GB GDDR5€ 222,-€ 222,-
1BehuizingenSilverstone RL06 (SST-RL06WS-GP)€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 74,90€ 74,90
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 69,75€ 69,75
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 110,50€ 110,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 757,-

De Silverstone RL06 GP wordt zeer goed beoordeeld om zijn stock airflow, maar ik vroeg mij toch af hoe goed deze airflow nu precies wordt voor mijn speciefieke build met het micro ATX moederbord en de storage tussen de CPU en GPU in...

Deze case komt met 4 fans (3 intake, 1 exhaust) en in ben niet van plan de CPU te overklokken dus ik blijf de stock fan gebruiken. De GPU ga ik wel (een beetje) overklokken, want die heeft blijkbaar nog verrassend veel headroom. De RAM eventueel ook naar 3200 MHz.

Ook vroeg ik bij af hoe erg het geluidsniveau bij benadering wordt. Zouden aftermarket case en CPU fans een groot verschil maken? Kan ik de build stiller maken zonder het al te veel heter te maken door een intake fan ergens weg te halen?

Met mijn geweldige tekenskills heb ik dit even gemaakt ter illustratie:

https://imgur.com/7oUhtKt

Dust filters zitten voor alle intake fans en ook aan de bovenkant. Dus zeg het maar, zijn er nog dingen te verbeteren aan mijn build of zit het wel goed zo?

Bij voorbaat dank. :)

[ Voor 4% gewijzigd door JelDo op 03-06-2019 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Waarom denk je dat het een probleem gaat zijn?
En om toch maar op ìets in te gaan: ja een aftermarket CPU koeler is waarschijnlijk stiller dan de stock koeler, al schijnen die van AMD best goed te zijn. Hangt er uiteraard ook sterk van af wèlke koeler je kiest.
Als je je RAM op 3200MHz wil, koop dan RAM op 3200MHz, ga niet lopen kloten met snelheid in clock timings want je bezorgt jezelf meer hoofdpijn dan prestatiewinst.
Als het overigens toch over prestatiewinst gaat, neem dan de 2600X als CPU, die presteert van zichzelf al wat beter maar heeft wel headroom voor OC, kun je beter dat doen i.c.m. met RAM die standaard op 3200 draait dan je huidige RAM te laten lopen op clocksnelheden waar het niet voor gemaakt is.

En wat bedoel je met:
mijn speciefieke build met het micro ATX moederbord en de storage tussen de CPU en GPU in...

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 09:07
Wintervacht schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:26:
Als het overigens toch over prestatiewinst gaat, neem dan de 2600X als CPU, die presteert van zichzelf al wat beter maar heeft wel headroom voor OC, kun je beter dat doen i.c.m. met RAM die standaard op 3200 draait dan je huidige RAM te laten lopen op clocksnelheden waar het niet voor gemaakt is.
Een 2600X is toch simpelweg een 2600 met een OC? Dan heb je juist minder ruimte voor een overclock en daarnaast schijnt het makkelijk te zijn om de 2600 met een lichte overclock op het prestatieniveau van een 2600X te krijgen. Meestal beveelt met daarom juist de 2600 aan in plaats van de 2600X, vanwege het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Pyramiden schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:31:
[...]

Een 2600X is toch simpelweg een 2600 met een OC? Dan heb je juist minder ruimte voor een overclock en daarnaast schijnt het makkelijk te zijn om de 2600 met een lichte overclock op het prestatieniveau van een 2600X te krijgen. Meestal beveelt met daarom juist de 2600 aan in plaats van de 2600X, vanwege het prijsverschil.
Nee de 2600X heeft juist meer OC potentieel. Een hogere TDP betekent dat hij veel meer warmte mag produceren voor hij schade krijgt en dus ook dat het voltage/clockspeed hoger kan en mag zijn.
Je kan een 2600 misschien een kleine overclock geven naar de base snelheid van een 2600X, maar op zijn beurt kun je een 2600X volgens mij best op 4.8-5GHz krijgen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelDo
Wintervacht schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:26:
Waarom denk je dat het een probleem gaat zijn?
En om toch maar op ìets in te gaan: ja een aftermarket CPU koeler is waarschijnlijk stiller dan de stock koeler, al schijnen die van AMD best goed te zijn. Hangt er uiteraard ook sterk van af wèlke koeler je kiest.
Als je je RAM op 3200MHz wil, koop dan RAM op 3200MHz, ga niet lopen kloten met snelheid in clock timings want je bezorgt jezelf meer hoofdpijn dan prestatiewinst.

En wat bedoel je met:

[...]
Ik weet niet of het een probleem gaat vormen, dat is nou precies het dilemma van een complete beginner. Zonder iets direct op een forum te vragen kan ik nooit zeker weten of ik iets grandioos fout ga doen of niet. Ik heb nog nooit in mijn leven een computer van binnen gezien en een paar weken geleden wist ik nog niet eens het verschil tussen een CPU en GPU. Kortom, ik wil gewoon zeker weten dat ik niks fout ga doen voordat ik voor 750 euro aan onderdelen ga kopen.

De 2600x klinkt heel leuk tot je naar de prijzen kijkt. 130 vs 180 euro. Daarom lijkt de stock 2600 mij toch een stuk beter kwa price/performance.

De RAM zal ik dan maar lekker op 3000Mhz laten zitten.

Met dat laatste bedoelde ik dat al mijn storage nu tussen de 2 grootste bronnen van warmte zit, met niet al teveel ruimte ertussen doordat het een kleiner moederbord is. Vroeg me af of het dan niet te warm wordt.

Ook vroeg ik me dus af of een fan weghalen mogelijk is om de build was stiller te maken zonder de temps teveel te laten toenmen. De onderste intake fan bijvoorbeeld, deze lijkt vooral de PSU en HDD's te koelen, en aangezien ik geen HDD's ga gebruiken en de PSU zijn eigen koeling heeft kan dit misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Huh, een 2600X een 2600OC, en een 2600X op 4.8GHz, ?
2600 kun je op 3.9GHz klokken op alle cores, met goede koeler. (soms iets hoger, maar dat is niet bij alle het geval) 2600X kun je op 4.1GHz krijgen, maar echt veel nut qua fps verbetering is er niet. een 2600X met zgn precision-boost presteert vaak het beste in games(haalt single soms 4.3GHz)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 03-06-2019 14:53 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Wintervacht schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:43:
[...]

Nee de 2600X heeft juist meer OC potentieel. Een hogere TDP betekent dat hij veel meer warmte mag produceren voor hij schade krijgt en dus ook dat het voltage/clockspeed hoger kan en mag zijn.
Je kan een 2600 misschien een kleine overclock geven naar de base snelheid van een 2600X, maar op zijn beurt kun je een 2600X volgens mij best op 4.8-5GHz krijgen.
Dat is niet wat TDP betekend. TDP is de maximale hitte die een chip kan genereren onder normale omstandigheden. Als je die 2600 gaat overclocken naar 2600X niveau ga je ook op een "TDP" van 95~ watt uitkomen. Het is geen limiet, maar meer een aanbeveling voor hoeveel koelcapaciteit je nodig hebt.

Met de 2600X betaal je circa 50 euro meer voor een iets betere koeler, een iets betere binning en een 8% overclock. Dat zijn de extra kosten meestal simpelweg niet waard. Je kunt dan beter je geld in een betere aftermarket koeler stoppen, of zelfs in je zak houden als je een beperkt budget hebt.

Qua potentieel (het aanwezige vermogen wat nog op ontwikkeling wacht) zijn ze zelfs gelijk.
2600: 3,4 naar 3,9
2600X: 3,6 naar 4,1
De 2600X komt iets hoger door de betere binning.

[ Voor 12% gewijzigd door Pyramiden op 03-06-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-09 08:00
2600x kan je op 4.2 GHz laten lopen zonder problemen met een goede koeler .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelDo
Beaudog schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:59:
2600x kan je op 4.2 GHz laten lopen zonder problemen met een goede koeler .
130 euro voor een 2600 met stock cooler
180 euro voor een 2600x met stock cooler.

Als je dan ook nog een goede koeler moet kopen dat is de 2600 stock toch onverslaanbaar in price/performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:03
JelDo schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:16:

De Silverstone RL06 GP wordt zeer goed beoordeeld om zijn stock airflow, maar ik vroeg mij toch af hoe goed deze airflow nu precies wordt voor mijn speciefieke build met het micro ATX moederbord en de storage tussen de CPU en GPU in...
Maak je daar niet druk om. Ik heb in een gamebak nog nooit een te warme ssd mee gemaakt, waar die ook zit. Bij ITX bordjes zitten ze achterop het moederbord, helemaal zonder luchtstroom. Ook nooit problemen mee. De overige componenten geven relatief weinig warmte af dus 4 casefans is al overkill.
Ook vroeg ik bij af hoe erg het geluidsniveau bij benadering wordt. Zouden aftermarket case en CPU fans een groot verschil maken? Kan ik de build stiller maken zonder het al te veel heter te maken door een intake fan ergens weg te halen?
De RL06 is verre van stil. Debet aan 4 casefans die niet al te stil hun werk doen. Knijpen van het toerental of verwijderen van een fan doet de airflow en koeling flink dalen. Wil je een stil systeem dan heb je de verkeerde behuizing genomen zoals ik in een van je eerdere topics heb gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Wat ik lees op forums is dat de 2600 bij de meesten mensen op 4.1 loopt .
Dus ja de 2600 is de bang for the Buck .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelDo
hoe verwijder ik deze post |:(

[ Voor 95% gewijzigd door JelDo op 03-06-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelDo
Beaudog schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:35:
Wat ik lees op forums is dat de 2600 bij de meesten mensen op 4.1 loopt .
Dus ja de 2600 is de bang for the Buck .
Maar dat is dan wel met een decent aftermarket koeler. Ik houd het denk ik gewoon bij de stock koeler en dan ben ik voor 130 euro klaar, zonder over te klokken. Stock speeds zouden voldoende moeten zijn voor een games op een 60Hz scherm lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Dat gaat prima ik game zelf met een 2600x en een Vega 64 op 4K met de division 2 wel wat instellingen aangepast resolutie op 85% en sommige dingen op medium uitgebreide sync aan zit altijd wel boven 60 fps .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12
@JelDo met jouw beoogde componenten zou ik me überhaupt niet zo'n zorgen maken over (een gebrek aan) airflow. Zowel je CPU als GPU slurpen niet zo enorm veel energie en produceren dan ook niet zo enorm veel warmte. Stock gaat dat in die case dus echt meer dan prima koelen. Wil je om wat voor reden dan ook nóg betere koeling, of minder geluidsproductie, zou je ook altijd je case fans achteraf nog kunnen vervangen door een set Noctua's die je met PWM precies kan afstellen zoals jij wilt. Maar het lijkt me erg overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelDo
Beaudog schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:51:
Dat gaat prima ik game zelf met een 2600x en een Vega 64 op 4K met de division 2 wel wat instellingen aangepast resolutie op 85% en sommige dingen op medium uitgebreide sync aan zit altijd wel boven 60 fps .
Nice. Ik krijg trouwens the division 2 gold edition gratis bij de ryzen 2600. En ook nog world war z. Echt een goede deal dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelDo
Uszka schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:22:
De RL06 is verre van stil. Debet aan 4 casefans die niet al te stil hun werk doen. Knijpen van het toerental of verwijderen van een fan doet de airflow en koeling flink dalen. Wil je een stil systeem dan heb je de verkeerde behuizing genomen zoals ik in een van je eerdere topics heb gezegd.
De RPM van de case fans van 1400 naar 1000 laten dalen verlaagd het geluid flink:
Geluid: https://imgur.com/QUqf4pR
Dit betekent uiteraard minder airflow, maar volgens dezelfde tests is het dan nog steeds een zeer koele case in vergelijking met anderen.
CPU temps: https://imgur.com/ZSHcV3q
GPU temps: https://imgur.com/mihfhA1

Natuurlijk is dit totaal geen stille build, maar dat is dan ook niet mijn eis. Het zou echter wel meegenomen zijn als het wat stiller kan. Je zegt dat fans weghalen de koeling flink verlaagd. Stel ik haal de onderste intake fan weg, wat zou hier dan precies zo nadelig aan zijn? Deze lijkt vrijwel alleen maar de PSU en HDD's te koelen, maar ik ga geen HDD's gebruiken en de PSU heeft al zijn eigen koeling.

[ Voor 11% gewijzigd door JelDo op 03-06-2019 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelDo
@Wekko306
Oke, dan is de stock koeling dus goed genoeg voor nu. De case fans kan ik idd altijd nog vervangen mocht dit nodig zijn. Zou de onderste intake fan weghalen slim zijn, zoals ik in mijn bericht hierboven heb uitgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Je kunt er een fan uithalen en zien welk resultaat dat oplevert. Maar dan nog, je koopt geen behuizing met 4 fans om er vervolgens één uit te halen. Meer dan de helft van de prijs van die case zit in de fans 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelDo
Ja dat laatste is wel een goed punt haha. Ik gebruik ze wel gewoon alle 4 en als ik het echt te luidruchtig vind dan experimenteer ik wel met een fan eruit halen. Klopt het dus dat als ik er eentje uit ga halen dan het dan het beste de onderste kan zijn om eerder genoemde redenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Ik zou de fans laten zitten en kijken hoe dat gaat.
Je kan vaak ook in de bios je fans op verschillende standen zetten zoals silent, standaard, manual etc .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De onderste lijkt mij dan wel logisch. Je krijgt dan wel een donker vlak in het front als je één led fan weghaalt en of dat nou zo mooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelDo
Bedankt iedereen!
Ik ga morgen alles bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelDo
Wekko306 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:03:
@JelDo Wil je om wat voor reden dan ook nóg betere koeling, of minder geluidsproductie, zou je ook altijd je case fans achteraf nog kunnen vervangen door een set Noctua's die je met PWM precies kan afstellen zoals jij wilt. Maar het lijkt me erg overbodig.
In de BIOS zou ik met de stock fans ook een fan curve in moeten kunnen stellen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
JelDo schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:22:
[...]

In de BIOS zou ik met de stock fans ook een fan curve in moeten kunnen stellen toch?
Ik ga er vanuit van wel ja. Heb niet gecheckt of je stock fans 3 of 4 pin zijn, met 3 pin fans kan je de curve doorgaans waar minder precies maken en heb je vaak een wat hogere minimale snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelDo
@Wekko306
Wekko306 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:29:
[...]
Ik ga er vanuit van wel ja. Heb niet gecheckt of je stock fans 3 of 4 pin zijn, met 3 pin fans kan je de curve doorgaans waar minder precies maken en heb je vaak een wat hogere minimale snelheid.
Hm, toch lijkt het niet te werken als ik deze post lees: Fan hub aansluiten, help! Fans draaien altijd op 100%

Als ik het goed begrijp heb ik dus niks aan die fan hub. Als ik deze negeer en het via het moederbord aansluit heb ik maar 2 chassis fan connections (staat in manual van het moederbord):

• 1 x CPU Fan Connector (4-pin)
* The CPU Fan Connector supports the CPU fan of maximum
1A (12W) fan power.
• 2 x Chassis Fan Connectors (1 x 4-pin, 1 x 3-pin) (Smart Fan
Speed Control)
* CHA_FAN1 can auto detect if 3-pin or 4-pin fan is in use.

Blijkbaar ook maar 1 CPU fan connection dus. Betekent dit dat ik niet eens een dubbele aftermarket fan zou kunnen aansluiten?

Toch maar een andere case misschien :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
JelDo schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:28:
@Wekko306

[...]

Hm, toch lijkt het niet te werken als ik deze post lees: Fan hub aansluiten, help! Fans draaien altijd op 100%

Als ik het goed begrijp heb ik dus niks aan die fan hub. Als ik deze negeer en het via het moederbord aansluit heb ik maar 2 chassis fan connections (staat in manual van het moederbord):

• 1 x CPU Fan Connector (4-pin)
* The CPU Fan Connector supports the CPU fan of maximum
1A (12W) fan power.
• 2 x Chassis Fan Connectors (1 x 4-pin, 1 x 3-pin) (Smart Fan
Speed Control)
* CHA_FAN1 can auto detect if 3-pin or 4-pin fan is in use.

Blijkbaar ook maar 1 CPU fan connection dus. Betekent dit dat ik niet eens een dubbele aftermarket fan zou kunnen aansluiten?

Toch maar een andere case misschien :/
Of gewoon kiezen voor een ATX moederbord die wel 4 case fan aansluitingen heeft? Of anders werken met een simpele fan splitter.

Edit: als ik de specs op de site van Asrock zie kun je gewoon 4 case fans direct op je moederbord aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Wekko306 op 04-06-2019 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelDo
@Wekko306

Aha! Ik ben er al achter wat het probleem is. Een van de weinige verschillen tussen de B450M pro4 en B450M pro4-F is dat de F versie maar 1 cpu fan aansluitingen heeft en maar 2 chassis aansluitingen, terwijl de normale B450M pro4 er van beide een meer heeft. Dan koop ik gewoon deze en dan is alles opgelost :D

Ik gok dat het boederbord wat jij opgezocht hebt dus ook de B450M pro4 is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
Je kunt er altijd nog een paar fan splitters tussen hangen. Dat is geen enkel probleem. Persoonlijk vind ik het zelfs makkelijker omdat je dan alle front fans dezelfde fan-curve kunt laten volgen zonder dat je ze afzonderlijk bij moet stellen als je eens iets aan wilt passen.

Mijn case heeft bijvoorbeeld twee front intakes en 2 afvoeren achter. Wel zo makkelijk dat ik maar 2 curves hoef in te stellen in plaats van 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
JelDo schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:15:
@Wekko306

Aha! Ik ben er al achter wat het probleem is. Een van de weinige verschillen tussen de B450M pro4 en B450M pro4-F is dat de F versie maar 1 cpu fan aansluitingen heeft en maar 2 chassis aansluitingen, terwijl de normale B450M pro4 er van beide een meer heeft. Dan koop ik gewoon deze en dan is alles opgelost :D

Ik gok dat het boederbord wat jij opgezocht hebt dus ook de B450M pro4 is?
Ik had inderdaad de specs van de gewone Pro4 bekeken ja, kennelijk is de Pricewatch verkeerd doorgelinkt. Waarom wil je eigenlijk graag een matx moederbord?
Pyramiden schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:00:
Je kunt er altijd nog een paar fan splitters tussen hangen. Dat is geen enkel probleem. Persoonlijk vind ik het zelfs makkelijker omdat je dan alle front fans dezelfde fan-curve kunt laten volgen zonder dat je ze afzonderlijk bij moet stellen als je eens iets aan wilt passen.

Mijn case heeft bijvoorbeeld twee front intakes en 2 afvoeren achter. Wel zo makkelijk dat ik maar 2 curves hoef in te stellen in plaats van 4.
Normaal gesproken is dat inderdaad makkelijker ja. Ik heb ook 3x intake en 1x exhaust, maar heb de onderste intake afhankelijk gemaakt van GPU temp en daar dan ook een andere curve aan gegeven dan aan de bovenste intakes. Er kunnen dus wel redenen zijn waarom je verschillende case fans toch net een andere curve zou willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelDo
@Pyramiden
Zolang ik het bij 3 of 4 casefans en 1 cpu fan houd zou alles nu moeten passen. Als ik in de toekomst meer fans koop dan koop ik idd fanspitters erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelDo
@Wekko306
Ik ben van ATX naar micro ATX geswitcht omdat dat in deze post mij aangeraden werd:
Uszka in "1080p 60fps ultra game pc (800-900 euro)"

Er werd gezegd dat het goedkoper was zonder enige nadelen. Voor de B450M pro4 geldt dat dus idd min of meer, maar de F variant heeft dus wel beduidend minder fan aansluitingen...

Het enige wat ik de ATX pro4 meer heeft voor zover ik weet is meer kleine PCIe aansluitingen en een 2e m.2 NVMe slot (ipv m.2 SATA 3). Beide heb ik niet nodig.

Heb jij dan nog andere dingen in gedachten waardoor een ATX moederbord toch beter voor mij zou zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door JelDo op 04-06-2019 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
JelDo schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:36:
@Wekko306
Ik ben van ATX naar micro ATX geswitcht omdat dat in deze post mij aangeraden werd:
Uszka in "1080p 60fps ultra game pc (800-900 euro)"

Er werd gezegd dat het goedkoper was zonder enige nadelen. Voor de B450M pro4 geldt dat dus idd min of meer, maar de F variant heeft dus wel beduidend minder fan aansluitingen...

Het enige wat ik de ATX pro4 meer heeft voor zover ik weet is meer kleine PCIe aansluitingen en een 2e m.2 NVMe slot (ipv m.2 SATA 3). Beide heb ik niet nodig.

Heb jij dan nog andere dingen in gedachten waardoor een ATX moederbord toch beter voor mij zou zijn?
Op zich is het prima hoor om een matx moederbord te nemen, maar in een atx case is het (zeker als je een window hebt) meer gangbaar om gewoon een atx model te nemen. Maar als dit matx model alles heeft wat jij wilt en het stoort je niet dat je daardoor wat meer loze ruimte in je case hebt: prima.
Pagina: 1