Fan hub aansluiten, help! Fans draaien altijd op 100%

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuku-San
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-05 13:21
Hoi!

Ik ben bezig met het assembleren van mijn nieuwe systeem en dat gaat helemaal prima, alleen mijn case kom ik niet uit. Ik heb een Silverstone rl06 met 4 (3pins) case fans die allemaal aangesloten zitten op een fan hubje. Uit dit hubje bungelt een ontkoppelbare 3 pins naar molex connector die ik uiteraard niet op mn mobo kwijtkan, dus nu aan de voeding rechtstreeks heb geklikt. Het resultaat is dat de fans constant allemaal op 100% draaien en ik in de bios geen fan profiles kan aanmaken. Ik wil deze fan hub dus aansluiten op mijn casefan 4 pin plug op het mobo, maar heb daarvoor nodig : een molex naar 3 (4?!) pins converter? Of een 3 pins naar 3/4 pins converter uit de hub naar het mobo?

Wat raden jullie mij aan? Ik kom er nait helemaal oet. Dank!

Systeem: asrock z370 extreme 4 - 9700k - 2080ti gaming trio x - corsair rmx750 - Silverstone rl06 case met ingebouwde fan hub

[ Voor 7% gewijzigd door Fuku-San op 06-01-2019 10:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:01
Welk moederbord heb je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:48
Welk systeem gaat het om?
graag alle systeem specs.

Verder kan je een 3 pins fan gewoon apart elk op een 4pins fan header aansluiten.

Echter het is afhankelijk van het moederbord hoeveel fans je kan aansluiten,maar dan kan je door middel van een fan split kabel bv alsnog 2 fans aansluiten op 1 fan header

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 05-01-2019 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

En de laatste vraag die nog niet gesteld is wat voor fan hub/controller gebruik je, met andere woorden pas even jouw topic start aan en benoem alle componenten even in detail, merk, type etc.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuku-San
_Dune_ schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:29:
[mbr]En de laatste vraag die nog niet gesteld is wat voor fan hub/controller gebruik je, met andere woorden pas even jouw topic start aan en benoem alle componenten even in detail, merk, type etc.[/mbr]
Yes, het staat er nu in! De fanhub zit dus ingebouwd in mijn case!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dit dingetje dus
Afbeeldingslocatie: https://www.silverstonetek.com/images/products/rl06/rl06-15.jpg

Het lijkt mij niet handig om alle fans via 1x3 pins op het moederbord aan te sluiten, waarom de fans niet rechtstreeks op het moederbord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Je 3pins fans kan je gewoon op je 4pins aansluitingen op het moederbord klikken. Als je moederbord die heeft natuurlijk.

Wat @freaky35 dus ook al heeft gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 06:26
Wat @wagenveld zegt. Je hebt 3 casefan aansluitingen op je mobo, dus als je 1 splitter gebruikt kun je gewoon je case fans netjes aansluiten en heb je die hele hub niet nodig. Dan zou je gewoon fatsoenlijke fan curves moeten kunnen aanmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:14
3-pins fans kun je inderdaad aansluiten op een 4-pins MB aansluiting, maar zullen dan alsnog op 100% draaien. Echter kun je soms in de bios de fanregeling van een aansluiting aanpassen van PWM naar spanninsgestuurd, zodat je ook 3-pins fans langzamer kunt laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuku-San
Wekko306 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:29:
Wat @wagenveld zegt. Je hebt 3 casefan aansluitingen op je mobo, dus als je 1 splitter gebruikt kun je gewoon je case fans netjes aansluiten en heb je die hele hub niet nodig. Dan zou je gewoon fatsoenlijke fan curves moeten kunnen aanmaken.
Ik kan er maar 2 vinden, en uit de fan hub komt een 3 pins aansluiting. Is het niet makkelijker om daar een 3 pins naar 4 pins mobo kabeltje op te doen? (Er vanuit gaande dat zoiets bestaat :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuku-San
wagenveld schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:16:
Dit dingetje dus
[Afbeelding]

Het lijkt mij niet handig om alle fans via 1x3 pins op het moederbord aan te sluiten, waarom de fans niet rechtstreeks op het moederbord?
Waarom lijkt je dat niet handig, wat is daar de argumentatie achter? Dat was ik namelijk wel van plan, maar ik ben redelijk groen op dit gebied :P Het probleem met alle fans los op het mobo klikken is dat ik 4 casefans heb en op dit moment nog 2 aansluitingen overheb. De hub heeft zelf ook weer een aansluiting die naar het mobo zou kunnen lopen, dat leek mij zelf dus het makkelijkst :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Beetje logica toch? Connector is ontworpen voor 1 fan en je sluit er 4 op aan, iets met vermogen, stroom enz. Dat zal ook de reden zijn dat er geen 3-3 pin connector wordt meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuku-San
wagenveld schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:32:
Beetje logica toch? Connector is ontworpen voor 1 fan en je sluit er 4 op aan, iets met vermogen, stroom enz. Dat zal ook de reden zijn dat er geen 3-3 pin connector wordt meegeleverd.
"Gelid's 1-to-4 PWM Fan Splitter allows the user to connect up to four PWM fans from just one PWM fan header on the motherboard. ... The extra power required to run four fans from this splitter is provided by the 4-pin molex connector, which does need to be connected if more than one fan is used."

kan dus prima :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:33

Cheezus

Luiaard

Voor PWM fans wel ja, die draaien altijd op 12v (uit je voeding) en ontvangen alleen het PWM signaal uit je moederbord om te regelen (dit signaal wordt niet belast). 3-pin fans kun je regelen door de spanning zelf te verlagen, dit kan je voeding niet en dus zal het moederbord zelf (over)belast gaan worden. Je hebt dan een actieve hub (fan-controller) nodig die 12v van je voeding zelf omzet naar een lagere spanning per fan-kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuku-San
Cheezus schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:20:
Voor PWM fans wel ja, die draaien altijd op 12v (uit je voeding) en ontvangen alleen het PWM signaal uit je moederbord om te regelen (dit signaal wordt niet belast). 3-pin fans kun je regelen door de spanning zelf te verlagen, dit kan je voeding niet en dus zal het moederbord zelf (over)belast gaan worden. Je hebt dan een actieve hub (fan-controller) nodig die 12v van je voeding zelf omzet naar een lagere spanning per fan-kanaal.
Thanks! Helder!
Ik heb op dit moment de NF-A15 PWM fans van mn DH-15 koeler afgehaald en als 2 x 140mm casefans ingezet ipv de 3 x 120mm silverstone herrieschoppers. Op de noctua koeler komen nu 2 Noctua NF-A12x25 PWM fans, hopelijk is zo alles opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:48
een tip als je ze nog niet besteld hebt,de fans.

Be quiet silent wings 3 140mm fans,zijn stil en koelen meer dan prima.
Deze heb ik zelf ook op de Noctua D15 zitten op het moment

En weer een heel stuk stiller als de A15 noctua,deze hebben nogal een brom in het geluid naar mijn smaak.Zeker op een hogere snelheid.

[ Voor 52% gewijzigd door freaky35 op 07-01-2019 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuku-San
freaky35 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:37:
een tip als je ze nog niet besteld hebt,de fans.

Be quiet silent wings 3 140mm fans,zijn stil en koelen meer dan prima.
Deze heb ik zelf ook op de Noctua D15 zitten op het moment

En weer een heel stuk stiller als de A15 noctua,deze hebben nogal een brom in het geluid naar mijn smaak.Zeker op een hogere snelheid.
Ah das wel een goeie. A15 bromt inderdaad een beetje op hoger RPM, dacht al dat dat door de fan kwam. Dan maar wat lager draaien for the time being :)
Pagina: 1