Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 23:13
Hoi Tweakers,

Ik gebruik al circa 2 jaar diverse apparatuur van het merk Ubiquiti. Ik gebruik de switches en accespoints uit de Unifi lijn. In de loop van jaren zijn er diverse nieuwe modellen bijgekomen waarvan ik telkens ben geüpgraded. Zo heb ik momenteel de UAP Lite, LR, PRO en NanoHD in gebruik. Dit allen naar volledige tevredenheid.

Het valt mij op dat er steeds meer features bijkomen, die voor mijn gevoel nog niet (af) zijn. Ik heb het vermoeden dat er steeds meer gericht word met ontwikkeling op de 5ghz band. Echter allemaal zonder echte bewijzen. Ik merk de laatste periode van ongeveer 4 maanden een negatieve ontwikkeling met betrekking tot snelheden over de 2,4 wifi band. Internetabbonementen van 250/25 tot 600/50 merken weinig tot geen verschil in de performance die word uitgestraald. Pieken van 50mbps over de wifi in vergelijking tot 250/400 over de 5 ghz band.

Uiteraard is het logisch dat 5ghz meer dataoverdracht doet en snelheden hierbij hoger zijn, maar het verschil met circa enkele maanden geleden is duidelijk merkbaar. Ik merk dat bij gebruik van diverse Apple (iPhone, iPad) en diverse andere apparatuur (Dell, Samsung) snelheden zijn verminderd in tegenstelling met enkele maanden geleden. Ik vermoedt dat dit ligt aan de nieuwe firmware updates die nog niet volledig werken. Ik heb op meerdere fora diverse mensen zien schrijven dezelfde problemen ervaren zonder echte oplossing.

In mijn huidige situatie gebruik ik een aparte site om te kunnen knutselen met de instellingen. In deze site heb ik een NanoHD punt staan in een normale huis/tuin/keuken omgeving. Deze maakt gebruik van de Nederlandse Regio/Taal instelling zonder geavanceerde features. Twee wifi namen die xxx.2,4. en xxx.5.0. Deze zijn allebei gekoppeld aan de bijbehorende radio om het verschil goed te kunnen merken. Bandsteering, fastroaming e.d. uitgeschakeld, en middels een RF scan optimale channel (6 - 20mhz, 48 - 80mhz) met een output power van auto ingesteld.

Diverse gesprekken met Unifi hebben helaas nog niet geleidt tot een oplossing, inmiddels krijg ik van meer mensen te horen dat zij precies het zelfde ervaren. Ik ben benieuwd of jullie ervaringen hiermee hebben en eventueel een oplossing weten. Op moment van schrijven ben ik met oude fimrwares aan testen wanneer dit opgetreden is.

Iemand ideeën?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:39

lier

MikroTik nerd

De 2G radio band is nogal verzadigd. Ik kan je verhaal niet bevestigen, noch ontkrachten: interferentie zorgt er in ieder geval voor dat de beschikbare bandbreedte en daarmee de performance telkens minder wordt.

Op de 5G band is hier gelukkig veel minder sprake van. Daarnaast ondersteunt vrijwel alle moderne apparatuur de 5G band, lijkt mij dus een zelfoplossend probleem te worden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Maar, als je na een upgrade van de firmware een vermindering van de snelheid op 2,4 GHz ervaart, dan downgrade je toch gewoon de firmware weer?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:36
Op welke firmware zit je ubnt spul? En op welke kanalen heb je de 2,4 staan?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:53
lier schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:07:
De 2G radio band is nogal verzadigd. Ik kan je verhaal niet bevestigen, noch ontkrachten: interferentie zorgt er in ieder geval voor dat de beschikbare bandbreedte en daarmee de performance telkens minder wordt.
Dit dus. Mijn performance op 2,4GHz wordt ook minder. Geen Unifi spul, geen firmware updates.

Wel 30+ andere netwerken in bereik waarvan een aantal hier in huis sterker zijn dan mijn eigen accesspoint. Dat helpt natuurlijk niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Brahiewahiewa schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:28:
Maar, als je na een upgrade van de firmware een vermindering van de snelheid op 2,4 GHz ervaart, dan downgrade je toch gewoon de firmware weer?
Helaas is de versie die ik ervaarde als goed (3.9.42) niet meer te beheren bij een upgrade van controller na 5.10.23. Ik ben nu dus geforceerd om te upgraden naar 4.0.21. Eens kijken wat dat oplevert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
lier schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:07:

Op de 5G band is hier gelukkig veel minder sprake van. Daarnaast ondersteunt vrijwel alle moderne apparatuur de 5G band, lijkt mij dus een zelfoplossend probleem te worden.
De meeste apparatuur kan inderdaad over weg met 5ghz, echter sommige apparatuur die wat ouder is niet, en ook belangrijk is... Is toch raar dat deze ondanks de verzadigdheid minder is geworden in zo'n snelle tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
HKLM_ schreef op maandag 3 juni 2019 @ 06:28:
Op welke firmware zit je ubnt spul? En op welke kanalen heb je de 2,4 staan?
Heb diverse kanalen geprobeerd, 1,6,11, 13 krijg ik niet aan de praat in (mag officieel ook niet). Momenteel heb ik 4.0.42 gedowngraded naar 4.0.30 echter met problemen, nu ga ik 4.0.21 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmaster93
Xander schreef op maandag 3 juni 2019 @ 06:52:
[...]

Dit dus. Mijn performance op 2,4GHz wordt ook minder. Geen Unifi spul, geen firmware updates.

Wel 30+ andere netwerken in bereik waarvan een aantal hier in huis sterker zijn dan mijn eigen accesspoint. Dat helpt natuurlijk niet.
Hmmm ja helaas, dat verklaart al een hoop...

Wil je voortaan meerdere mensen quoten in één post? Meerdere posts onder elkaar zetten binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 04-06-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
Wat is jullie ervaring met de nanoHD? Ik heb er zojuist een aangeschaft omdat ik alles unifi wil hebben, maar de doorvoorsnelheid is gewoonweg om van te janken... 20mb, verder kom ik niet, ook niet na allerlijk tweaks met kanalen en bandbreedte (al vind ik dat dat zelfs niet nodig zou hoeven zijn.) Mijn plain old Dlinks deden echt mijn volle verbindingssnelheid (500Mbit) en misschien wel sneller (maar internet is niet rapper.)

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:39

lier

MikroTik nerd

Een eigen topic starten en anders in dit topic vragen:
[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3

Overigens zal je, tenzij je een doa hebt, je instellingen niet goed hebben staan. Of je test device kan het niet aan.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zou je even een nieuw topic aan willen maken? Het kapen van het topic van iemand anders is niet gewenst.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.