Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Upgraden of ander systeem? (2x 2670 / 64gb ecc / 2070)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor video bewerken(20%) (braw blackmagic - 4k) en lightroom (80%). Af en toe een spelletje maar is absoluut secundair.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien 2 processoren (E5-2687WV2 -> 3.4ghz) als upgrade rond de 400 euro kosten (200 het stuk), en mijn huidige systeem op markplaats (zonder GPU) tusssen de 600 en 800 lijkt te zweven: maximaal 1200 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als het oude systeem in parts verkocht wel.. anders allen maar oud spul (ddr3 geheugen e.d., voedingen, etc)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op dit moment loop ik tegen een netwerk bottleneck aan als ik video bewerk vanaf de NAS. Dus wil genoeg sata poorten hebben voor HDDs (minstens 8, maar voor future proofing lijkt me 10/12 beter)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Minder energie verbruik zal wel leuk zijn... dit ding zuipt werkelijk stroom. kost tussen de 20 en 30 euro per maand. Maar prioriteit is toch wel snelheid: een 5 euro per maand besparing doe ik het niet voor :-)

Wat verwacht je van ons?[i]
Kunnen jullie mij helpen de volgende afweging te maken:
Huidig systeem: Passmark score: 18000
2x E5-2670
8x 8gb ddr3 ecc ram

Upgraden naar: Passmark score: 23305
2x E5-2687WV2

Met een kostprijs van 400 euro. Voornaamste voordeel lijkt mij de turbo naar 4.0 ghz.. Met mijn huidige systeem is lightroom achterlijk traag, en aangezien lightroom graag minder cores meer snelheid wil..

OF:

Huidige systeem verkopen.. en met een 1000/1200 euro budget (aangenomen dat de huidige pc voor 600/800 wordt verkocht) het volgende aanschaffen: Passmark: 17184

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Tray€ 417,-€ 417,-
1MoederbordenMSI Z390-A PRO€ 124,90€ 124,90
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Matzwart€ 125,01€ 125,01
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 29,41€ 29,41
1Geheugen internCorsair 32GB, DDR4, 3200 MHz€ 196,-€ 196,-
1VoedingenSeasonic Focus Plus 650 Gold€ 92,99€ 92,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 985,31

Van de 3 opties is passmark score van de nieuwe pc het laagste, maar weet inmiddels ook dat passmark score en daadwerkelijke snelheid in een specifieke applicatie niet altijd overeenkomen.. oftewel nieuwe CPU betere performance met lightroom? (snellere single core snelheid)

Aan de andere kant.. in de komende tijd worden steeds meer applicaties geoptimaliseerd voor veel cores. (capture one bijvoorbeeld). Dan lijkt het upgraden slimmer, met als voornaamste nadeel stroom verbruik?

Keuzes.. Nijg naar de 2 'nieuwe' xeons; minder gezeik en meer geheugen.. maar draait dit lightroom ook daadwerkelijk sneller / even snel als de 9700k?

Graag jullie input!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2019 11:01 . Reden: Typ fout ]

Alle reacties

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Aangezien je niet klaagt over cpu power, waarom niet gewoon enkele sata ssds kopen(eventueel in raid zetten). En als je niet genoeg poorten vrijhebt....gesoon pcix insteekkaartje?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Verwijderd

Topicstarter
Klaag wel degelijk :-) Lightroom loopt bijzonder slecht.. (lage base clock denk ik?)
Davinci resolve.. loopt iets beter maar is ook niet om over naar huis te schrijven.

Ga inderdaad een Pike kaart kopen (8x sas poort) om meer schijven aan te kunnen hangen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:02

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat is precies je NAS bottleneck ? Zit je al op 10Gbit ? Of is het meer latency?
Wat ik hier mee wil zeggen is dat mogelijk een upgrade naar 10Gbit goedkoper is dan investeren in SAS controllers en HDD's.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
Zit inderdaad nog niet op 10gbit.. maar aangezien ik unraid gebruik (waarbij altijd maar vanaf 1 schijf gelezen wordt) zal 10gbit niet heel erg veel helpen vermoed ik. Latency lijkt mijn voornaamste probleem te zijn? Snel NEF's achter elkaar laden in lightroom duurt minstens 3 a 4 seconden per foto; praktisch onwerkbaar met shoots van 3000 foto's..

Ik gebruik tegenwoordig praktisch alleen mijn desktop, vandaar het idee om gewoon de schijven in de desktop te hangen en met storage spaces een pool aan te maken ala raid 5/10. Wellicht met een ssd als cache.

Zo'n pike kaart kost 20 dollar op ebay.. dus is geen probleem ;-)

Het gaat me nu voornamelijk om CPU performance, vind het alleen lastig om benchmarks te vinden met deze CPU's voor lightroom/resolve.
Nog een voordeel van de 'nieuwe' xeons is het nm proces: is weer een generatie nieuwer.

Dank voor het meedenken!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:11
De nummer 1 op het gebied van benchmarks voor dit soort applicaties is pugetsystems.
https://www.pugetsystems....Intel-vs-AMD-vs-Mac-1310/
https://www.pugetsystems....oundup-Intel-vs-AMD-1298/
Gaat wel vaak over workstation processors, maar soms staan er wat desktop exemplaren bij.

Ik heb wat moeite met het vinden van 2670 benchmarks omdat die simpelweg zo oud zijn, maar je kunt wel nieuwere processors met elkaar vergelijken.

Daarnaast: bij passmark heb je ook een "thread performance chart" die geeft je single core rankings, zou ik sowieso ook meenemen.
https://www.cpubenchmark.net/singleThread.html

PS: over een maandje komen nieuwe AMD Ryzens welke erg interessant voor je kunnen zijn.
https://www.amd.com/en/pr...cts-computex-2019-keynote
AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38
De 3800X zou gelijk zijn aan de 9900k voor minder geld en de 3900X beter voor hetzelfde geld.

[ Voor 20% gewijzigd door mitsumark op 02-06-2019 13:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de info! Had inderdaad al pudget systems gekeken (vooral boeiend de claim dat bijvoorbeeld premiere pro niet veel kan met extra cores), maar zoals je al aangeeft: ik heb oude meuk :-)

Als ik PassMark moet geloven zijn dit de single core scores:
9700k -> 2817
2687W V2 -> 2042
2670 -> 1566

Als dit vergelijk met de link van de pudget systems (waarvoor dank) dan lijkt het te insinueren dat inderdaad lightroom een paar snelle cores nodig heeft: niet veel tragere.

zelfs een I5 zou dan al sneller zijn dan de 2687w's haha!

Ook Resolve zal hier denk ik meer baat aan hebben (wederom dankzij jou link).. alles boven de 10 cores lijkt niet bij te dragen aan performance.

Is dit de juiste conclusie wat jullie betreft? Dat zou dan ondersteunen dat ik een nieuwe pc moet aanschaffen (wellicht inderdaad de nieuwe ryzen!)
Pagina: 1