Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-05 23:13
Beste Tweakers

Zojuist hebben wij een prachtig huis gekocht in Veghel gebouwd in 2009. Als snel kwam ik erachter dat huis goed is geïsoleerd dus kwam gelijk op het idee om gasloos te gaan dmv een warmtepomp. De Techneco Loria staat hoog op mijn lijst.

Hoofdverwarming is vloerverwarming op begane en eerste verdieping in alle kamers en badkamer. Er staat alleen een radiator op zolder maar die staat dicht.

Nu hebben de vorige bewoners nog een erg simpele hoofdthermostaat hangen in de woonkamer (zelfs zonder tijdsklokschema) en kamer thermostaten in de (3) slaapkamers op de eerste verdieping.

Ook wil ik natuurlijk een beetje starten met domotica dus snel kwam ik de Anna tegen van Plugwise met zoneregeling voor vloerverwarming en dan de Lisa voor de kamerthermostaten.

Nu mijn vraag, ik kan heel weinig vinden over warmtepompen en naregeling/kamer regeling (of zoek ik verkeerd). Ik kon wel iets vinden over de Loria met 2-zone regeling maar dat is voor als je vloerverwarming én radiatoren als hoofdverwarming hebt.

Ik heb bij Techneco gevraagd of de Loria met Anna werkt aangezien er wel geadverteerd wordt dat de Elga met de Anna werkt, maar Techneco beweert dat Anna en Loria niet samen werken.

Graag jullie ervaring en opmerkingen over een type warmtepomp die met naregeling overweg kan en dan met welke (slimme)thermostaat met zoneregeling systeem.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Cranx op 16-06-2019 01:10)

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-05 21:02
darryl12123 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:53:
Beste Tweakers

Zojuist hebben wij een prachtig huis gekocht in Veghel gebouwd in 2009. Als snel kwam ik erachter dat huis goed is geïsoleerd dus kwam gelijk op het idee om gasloos te gaan dmv een warmtepomp. De Techneco Loria staat hoog op mijn lijst.

Hoofdverwarming is vloerverwarming op begane en eerste verdieping in alle kamers en badkamer. Er staat alleen een radiator op zolder maar die staat dicht.

Nu hebben de vorige bewoners nog een erg simpele hoofdthermostaat hangen in de woonkamer (zelfs zonder tijdsklokschema) en kamer thermostaten in de (3) slaapkamers op de eerste verdieping.

Ook wil ik natuurlijk een beetje starten met domotica dus snel kwam ik de Anna tegen van Plugwise met zoneregeling voor vloerverwarming en dan de Lisa voor de kamerthermostaten.

Nu mijn vraag, ik kan heel weinig vinden over warmtepompen en naregeling/kamer regeling (of zoek ik verkeerd). Ik kon wel iets vinden over de Loria met 2-zone regeling maar dat is voor als je vloerverwarming én radiatoren als hoofdverwarming hebt.

Ik heb bij Techneco gevraagd of de Loria met Anna werkt aangezien er wel geadverteerd wordt dat de Elga met de Anna werkt, maar Techneco beweert dat Anna en Loria niet samen werken.

Graag jullie ervaring en opmerkingen over een type warmtepomp die met naregeling overweg kan en dan met welke (slimme)thermostaat met zoneregeling systeem.

Alvast bedankt!
Mooie plannen!
Weet je het historisch gasverbruik? (voor het gewenste vermogen van de warmtepomp)
Wat voor ventilatie is er aanwezig? (Bij type C is een warmtepompboiler een mooi alternatief, maar een Loria Duo werkt uiteraard prima en minder geluid binnen).

Thermostaat
De Loria werkt met vrijwel elke OpenTherm thermostaat (Honeywell Chronotherm Touch Modulation, T6(R), Tado, ...). Het zal ook wel met Anna werken, maar niet met dezelfde functionaliteit als met de Elga. Vanuit Techneco wordt alleen ondersteuning aangeboden voor de Honeywell Touch of T6(R) om het simpel te houden voor de supportafdeling.
Ik heb zelf Tado, met 2 thermostaten/zones. Op een Loria Duo met enkele zone.

Zoneregeling/Naregeling
Hier moet je gelijk 1 belangrijke keuze maken, zowel kwa hardware als thermostaten. Ik ga even uit dat je een Loria warmtepomp neemt. Blijf vooral weg van de eigen 2-zone regeling, die is moeilijker dan nodig.
A) Warmtepomp met buffervat en (extra) CV-pompgroep. WP draait WAR-only (WeersAfhankelijkeRegeling). Je bent verder vrij met het inrichten van je zoneregeling met Watts / Honeywell / Netatmo / Tado / ... Mogelijk heeft ook de woonkamer een eigen zonesturing nodig.
Reken op meerkosten vanwege de benodigde extra hardware.
B ) Warmtepomp direct op de CV-installatie (zonder buffervat etc). Belangrijk: Zorg dat de WP altijd voldoende flow heeft over de groepen die altijd open staan (zonder naregeling). De thermostaat in de woonkamer zorgt voor naregeling (ruimtecompensatie) op de WAR. De kamers met zoneregeling kun je laten zoals ze zijn met onafhankelijke thermostaten (slim of gewoon). Zoneregeling heeft alleen effect als de WP aan staat en deze wordt alleen aangestuurd door de hoofdthermostaat. Dit zal vaak het geval zijn, maar vanwege bijv. zoninstraling kan het zijn dat de hoofdthermostaat uit is, terwijl 1 van de zones wel verwarming vraagt.
C) Zoals B ), maar dan met Tado-thermostaten in de woonkamer en iedere ruimte met zone-regeling. Eventueel met Extensiekit om enkele thermostaten draadloos te maken.
Tado biedt het voordeel dat iedere thermostaat de WP kan inschakelen, ook als de hoofdthermostaat/woonkamer geen verwarming vraagt. Klein nadeel tov A) is dat de hoofdruimte altijd meeverwarmd wordt. De kosten voor een compleet Tado systeem kunnen aardig oplopen, houd eventuele kortingsacties en Amazon.de in de gaten.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De techneco loria is gewoon een atlantic warmtepomp
https://www.esanico.be/nl...loria-duo-warmtepomp.html

Maar je hebt veel meer keuze.
Mitsubishi melcloud werkt al met domoticz en voor panasonic monobloc is de wifi besturing ook mogelijk te integreren.

Die laatste kan je gewoon in duitsland ophalen (niet eens zo gek ver weg voor jou)

Voor tapwater neem je dan een atlantic explorer V3 of V4 WP boiler uit de 1e link.

Vloerverwarming is vrij traag (zeker met LTV temperaturen).
Het nut van zone's ontgaat me dan ook een beetje.
Een WP moet gewoon zo lang mogelijk draaien op een laag pitje...(lees: laag vermogen)
Een buffervat is dan ook al een must, als je met zone's gaat werken.
Een WP heeft graag genoeg flow.... Dat lukt niet als je gaat lopen knijpen.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2019 14:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:28
Hitachi werkt samen met Somfy Tahoma, maar de Fransen ontwikkelen niet zo snel. Werkt inmiddels wel samen met anderen (Google Home, IFTTT, Homey)

Zelf gebruik ik Tado, vind deze van alle slimme thermostaten tot nu het beste werken. Die werkt ook samen met warmtepompen, maar hier zelf (nog) geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
De thermostaat moet niet alleen slim zijn, maar ook voorzien zijn van zoneregeling (zoals Anna en Evohome van Honneywell). Er komen namelijk op elke groep van de vv thermostaat kranen die open/dicht worden gestuurd als er warmte vraag is in die specifieke ruimte.

[ Voor 20% gewijzigd door Cranx op 30-05-2019 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:03:
De techneco loria is gewoon een atlantic warmtepomp
https://www.esanico.be/nl...loria-duo-warmtepomp.html

Maar je hebt veel meer keuze.
Mitsubishi melcloud werkt al met domoticz en voor panasonic monobloc is de wifi besturing ook mogelijk te integreren.

Die laatste kan je gewoon in duitsland ophalen (niet eens zo gek ver weg voor jou)

Voor tapwater neem je dan een atlantic explorer V3 of V4 WP boiler uit de 1e link.

Vloerverwarming is vrij traag (zeker met LTV temperaturen).
Het nut van zone's ontgaat me dan ook een beetje.
Een WP moet gewoon zo lang mogelijk draaien op een laag pitje...(lees: laag vermogen)
Een buffervat is dan ook al een must, als je met zone's gaat werken.
Een WP heeft graag genoeg flow.... Dat lukt niet als je gaat lopen knijpen.
Oke, dus als ik naar een all electric wp overstap dan komen de vv per kamer te vervallen (dat is wel het slimste dus).

Maar het rare is waarom kan de Elga wel samen met Anna maar de Loria niet? Ook op deze vraag naar Techneco heb ik nog geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vervallen hoeft niet, maar dan wel een buffervat aanschaffen als ontkoppelbuffer.
Ik heb uponor minitec in mijn huis liggen. 10 mm slangetjes met veel weerstand en dus (te) lage flow.

En een 450 ltr RVS vat met hygiene tapwater spiraal op zolder.
De vloerverwarming heeft zijn eigen pomp, en de warmtepomp pompt in het buffervat.
https://warmtepomp-weetje...1&sstring=buffervat#wb_25
Maar dat gaat nogal wat extra geld (en ruimte) kosten dus voor zoneregeling per kamer.

Misschien werkt Anna omdat de Elga een toshiba buitenunit heeft?

Kijk hier eens rond,
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
Ik had dit bestandje ook gevonden maar zijn dat de enige thermostaten die met Loria kan communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:45:
Vervallen hoeft niet, maar dan wel een buffervat aanschaffen als ontkoppelbuffer.
Ik heb uponor minitec in mijn huis liggen. 10 mm slangetjes met veel weerstand en dus (te) lage flow.

En een 450 ltr RVS vat met hygienespiraal op zolder.
De vloerverwarming heeft zijn eigen pomp, en de warmtepomp pompt in het buffervat.
https://warmtepomp-weetje...1&sstring=buffervat#wb_25
Maar dat gaat nogal wat extra geld (en ruimte) kosten dus voor zoneregeling per kamer.

Misschien werkt Anna omdat de Elga een toshiba buitenunit heeft?

Kijk hier eens rond,
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Ja oké dat is duidelijk, maar hoe zou je dan zoneregeling toepassen? Met welke thermostaat en zoneregeling systeem? Of dan zou je twee lossen systemen moeten toepassen wat niet ideaal is.

Wat wel nog zou kunnen, is op de Loria de optionele optie nemen voor 2-zone regeling. Dan een zone voor de vv verdeler op begane grond en andere zone voor vv verdeler op 1ste verdieping. Dan krijg je alleen 1 thermostaat voor de gehele 1ste verdieping ipv elke kamer 1 thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gewoon op de verdelers z-wave kleppen(of hoe die dingen ook heten)
En de rest via de domotica controller.

Ik gebruik netatmo weerstation met meerdere binnenmodules.
Heb ik ook meteen de CO2 waarde van de slaapkamer
YouTube: Netatmo Weerstation productvideo (NL/BE)
(je hoeft met domotica dus geen fysieke thermostaten te hebben, alleen een temperatuur)

Maar nogmaals, ik heb geen zoneregeling.
Ik zet de Mitsubishi warmtepomp aan en het huis wordt langzaam warm.
De mitsu besturing hangt in de kamer en zie ik in domoticz
De WTW ventilatie (itho qualityflow) verspreid ook nog alle temperatuur.
Watertemperatuur kan op WAR (Weersafhankelijk regelen) of op vaste temperatuur.
Met een kamstrup warmtemeter en een kWh-meter zie ik wat die presteert. (ook in domoticz)

De enkele dagen dat het warm is, gebruik ik de warmtepomp om te koelen. (max 17 graden water)
Douchen gaat hier met een 3-fase doorstroomverwarmer (1-persoons huishouden)

Je kan ook eens kijken naar wat ge-avanceerder spul zoals nibe
https://www.nibe.eu/nl-nl...mtepompen/NIBE-F370-_-469
(maar weet ik ook niets vanaf)

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2019 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
darryl12123 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:29:
De thermostaat moet niet alleen slim zijn, maar ook voorzien zijn van zoneregeling (zoals Anna en Evohome van Honneywell). Er komen namelijk op elke groep van de vv thermostaat kranen die open/dicht worden gestuurd als er warmte vraag is in die specifieke ruimte.
Voor zowel de Hitachi/Tahoma route, als de Tado route, werken met (aparte) ruimte regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
SkyFlyer schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:14:
[...]

Voor zowel de Hitachi/Tahoma route, als de Tado route, werken met (aparte) ruimte regeling.
En kunnen deze ook met wp's communiceren buiten Hitachi? Of zit je dan echt vast aan een Hitachi..

[ Voor 9% gewijzigd door Cranx op 30-05-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:42
Gewoon geen na regeling :)
Weersafhankelijke regeling is voldoende, na regeling zou je later altijd nog eens kunnen kopen.
Voor naregling werkt een danfoss cf2 prima samen met een warmtepomp

[ Voor 76% gewijzigd door Ramon_1984 op 30-05-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
darryl12123 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:21:
[...]

En kunnen deze ook met wp's communiceren buiten Hitachi? Of zit je dan echt vast aan een Hitachi..
Hitachi werkt met Tahoma en Tado.

Tado werkt met (zo ongeveer) alles.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-05 21:02
darryl12123 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:53:
Beste Tweakers

Alvast bedankt!
Mooie plannen!
Weet je het historisch gasverbruik? (voor het gewenste vermogen van de warmtepomp)
Wat voor ventilatie is er aanwezig? (Bij type C is een warmtepompboiler een mooi alternatief, maar een Loria Duo werkt uiteraard prima en minder geluid binnen).

Thermostaat
De Loria werkt met vrijwel elke OpenTherm thermostaat (Honeywell Chronotherm Touch Modulation, T6(R), Tado, ...). Het zal ook wel met Anna werken, maar niet met dezelfde functionaliteit als met de Elga. Vanuit Techneco wordt alleen ondersteuning aangeboden voor de Honeywell Touch of T6(R) om het simpel te houden voor de supportafdeling.
Ik heb zelf Tado, met 2 thermostaten/zones. Op een Loria Duo met enkele zone.

Zoneregeling/Naregeling
Hier moet je gelijk 1 belangrijke keuze maken, zowel kwa hardware als thermostaten. Ik ga even uit dat je een Loria warmtepomp neemt. Blijf vooral weg van de eigen 2-zone regeling, die is moeilijker dan nodig.
A) Warmtepomp met buffervat en (extra) CV-pompgroep. WP draait WAR-only (WeersAfhankelijkeRegeling). Je bent verder vrij met het inrichten van je zoneregeling met Watts / Honeywell / Netatmo / Tado / ... Mogelijk heeft ook de woonkamer een eigen zonesturing nodig.
Reken op meerkosten vanwege de benodigde extra hardware.
B ) Warmtepomp direct op de CV-installatie (zonder buffervat etc). Belangrijk: Zorg dat de WP altijd voldoende flow heeft over de groepen die altijd open staan (zonder naregeling). De thermostaat in de woonkamer zorgt voor naregeling (ruimtecompensatie) op de WAR. De kamers met zoneregeling kun je laten zoals ze zijn met onafhankelijke thermostaten (slim of gewoon). Zoneregeling heeft alleen effect als de WP aan staat en deze wordt alleen aangestuurd door de hoofdthermostaat. Dit zal vaak het geval zijn, maar vanwege bijv. zoninstraling kan het zijn dat de hoofdthermostaat uit is, terwijl 1 van de zones wel verwarming vraagt.
C) Zoals B ), maar dan met Tado-thermostaten in de woonkamer en iedere ruimte met zone-regeling. Eventueel met Extensiekit om enkele thermostaten draadloos te maken.
Tado biedt het voordeel dat iedere thermostaat de WP kan inschakelen, ook als de hoofdthermostaat/woonkamer geen verwarming vraagt. Klein nadeel tov A) is dat de hoofdruimte altijd meeverwarmd wordt. De kosten voor een compleet Tado systeem kunnen aardig oplopen, houd eventuele kortingsacties en Amazon.de in de gaten.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
Bedankt allen voor de hulp. Duidelijk is nu dat naregeling minder belangrijk is geworden.

@Chris_82
Misschien had ik bij de topic opening erbij moeten zeggen dat ik een gesloten vv systeem heb, zowel bagane als boven verdieping. Dus problemen met te lage flow door knijpen heb ik niet.

Dus als ik jou opties eens goed bekijk en dat toe pas in een gesloten vv systeem, dan heb ik geen buffer vat nodig.

Ik kreeg van de vorige bewoners te horen dat ze de thermostaten op de boven verdieping bijna altijd uit hebben staan omdat de ruimtes opgewarmd worden van de begane grond. Aangezien nu met een wp zoneregeling overbodig is kan ik dat dus beter weg laten.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties, hier heb ik zeker wat aan!

[ Voor 43% gewijzigd door Cranx op 30-05-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
darryl12123 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 22:25:
Bedankt allen voor de hulp. Duidelijk is nu dat naregeling minder belangrijk is geworden.

@Chris_82
Misschien had ik bij de topic opening erbij moeten zeggen dat ik een gesloten vv systeem heb, zowel bagane als boven verdieping. Dus problemen met te lage flow door knijpen heb ik niet.
Je krijgt de perfecte situatie voor een warmtepomp :)
Als de huidige vloerverwarmings verdelers een uitvoering is met een pomp, dan dien je deze wel te vervangen / om te bouwen naar een pomp loze uitvoering.

[ Voor 14% gewijzigd door Ramon_1984 op 30-05-2019 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
Ramon_1984 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 22:32:
[...]

Als de huidige vloerverwarmings verdelers een uitvoering is met een pomp, dan dien je deze wel te vervangen / om te bouwen naar een pomp loze uitvoering.
Waarom zou ik dat doen?

Even so we are on the same page. De vv systemen zijn gescheiden van het cv systeem. Het cv systeem brengt adv een warmtewisselaar de warmte over naar de vv, en dan een pomp in het vv systeem pompt het vv water rond. Als ik deze pomp weg laat dan heb ik geen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
darryl12123 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 23:06:
[...]

Waarom zou ik dat doen?

Even so we are on the same page. De vv systemen zijn gescheiden van het cv systeem. Het cv systeem brengt adv een warmtewisselaar de warmte over naar de vv, en dan een pomp in het vv systeem pompt het vv water rond. Als ik deze pomp weg laat dan heb ik geen vloerverwarming.
Weet je wat de reden is van de platenwisselaar?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
Ramon_1984 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 07:34:
[...]

Weet je wat de reden is van de platenwisselaar?.
Sorry je hebt gelijk, het is wel een open systeem. Ben nog vrij nieuw in deze wereld :) 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Cranx op 31-05-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
Ramon_1984 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 22:32:
[...]

Ja het is dus een open vv systeem uitgevoerd met pompen (1 pomp op begane grond verdeelblok en 1 pomp op 1ste verdieping verdeelblok)

Wat is precies de rede? Omdat je maar één pomp in het systeem wilt hebben? Of omdat er geen buffer vat is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
darryl12123 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:33:
[...]

Ja het is dus een open vv systeem uitgevoerd met pompen (1 pomp op begane grond verdeelblok en 1 pomp op 1ste verdieping verdeelblok)

Wat is precies de rede? Omdat je maar één pomp in het systeem wilt hebben? Of omdat er geen buffer vat is?
Je wilt maar 1 pomp hebben in je systeem
Een warmtepomp heeft een bepaalde flow nodig, en dan wil je die niet laten beinvloeden door externe pompen.

En een cv ketel werkt met een delta t van 10 graden, een warmtepomp werkt met een delta t van maximal 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranx
Ramon_1984 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:58:
[...]

Je wilt maar 1 pomp hebben in je systeem
Een warmtepomp heeft een bepaalde flow nodig, en dan wil je die niet laten beinvloeden door externe pompen.

En een cv ketel werkt met een delta t van 10 graden, een warmtepomp werkt met een delta t van maximal 5
Duidelijk, bedankt voor de tips!
Pagina: 1