Betekenis van afkortingen tonen op mobiel

Pagina: 1
Acties:
  • 703 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik ben best wel technisch aangelegd, dus de meeste afkortingen heb ik geen problemen mee. Echter vandaag las ik dit artikel waarin de afkorting "pia" werd gebruikt, waar ik nog nooit van gehoord had.

Nou geen probleem, Tweakers heeft er een mooie oplossing voor: hang er met je muis overheen om de volledige betekenis te zien (privacy impact assessment, schijnbaar). Heel handig, behalve dus als je op mobiel (of tablet) zit en je dus geen muis hebt.

Nu kan ik mij ook best wel voorstellen dat ik niet de enige ben die gewoon echt helemaal geen idee heeft waar "pia" in vredesnaam voor staat.

Ik heb dit topic van ruim 2 jaar geleden gevonden: Achterhaalde manier van afkortingen tonen

Maar het begint zo langzamer hand toch écht wel achterhaald te worden. Enorm veel verkeer komt gewoon van mobiel. Veel bezoekers van Tweakers zijn niet zo technisch aangelegd als wellicht 10+ jaar geleden, en zullen dus regelmatig afkortingen niet kennen. Er zullen ook best wel veel mensen zijn die voor het eerst naar Tweakers komen. Niet echt heel fijn als die dan direct geïntimideerd worden door afkortingen waar ze niets mee kunnen.

Nu zijn afkortingen zoals "ram", "cpu" of "AVG" nog een ding, maar "pia".... is wel echt heel specifiek (en ondanks dat de AVG het afgelopen jaar zeer veel in het nieuws is geweest, wordt die wél voluit geschreven aan het begin van bovenstaand artikel!).

Ik vind het in dat topic van 2 jaar geleden ook echt een hoop geneuzel om niets (vooral de schuld bij browsers leggen en er daarom niets aan willen doen vind ik echt een zwaktebod). Een technische oplossing (bijv. met wat CSS, of een Bootstrap-achtige popover ofzo) heb je letterlijk in een uurtje of 2 gebouwd, getest en opgeleverd.
Maar zelfs als het team het echt super veel te druk heeft om de mobiele gebruikservaring te verbeteren, dan nog is een simpele instructie aan redacteuren dat ze de eerste keer zo'n afkorting even moeten uitschrijven toch ook prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

crisp

Devver

Pixelated

Je kan dit als custom css gebruiken:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
abbr[title]::after {
  content: ' (' attr(title) ')';
  font-style: italic;
}

Aan ons productteam om eventueel te beslissen om dat generiek te doen voor de mobiele grades. Het is inderdaad wel gebleken dat accessibility geen prioriteit heeft bij de mobile browservendors :(

[ Voor 43% gewijzigd door crisp op 04-06-2019 14:01 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Heb je al een ticket geopend bij Google/Chromium, Mozilla/Firefox en Apple/Safari dat dit een gebrek is in hun (mobiele) browsers en graag opgelost wil zien? Lijkt me toch wel als bij elke topic opnieuw het standaard antwoord is dat de browser bouwers het maar op moeten lossen.

Ik word echt bizar teleurgesteld over de discussie zoals die in het eerdere topic is gevoerd (Tooltips bij acroniemen). Steeds maar de vinger blijven wijzen naar browservendors, in plaats van er zelf mee aan de slag te gaan (geen kritiek op jou specifiek, crisp, maar aan Tweakers in het algemeen).

Overigens helpt custom CSS voor mij geen zak, aangezien ik op mobiel niet ingelogd ben. Alsnog zou het dan alleen voor mij gefixt zijn, terwijl ik juist denk dat dit een veel belangrijkere feature is voor mensen die (nog) geen Tweaker zijn, geen account hebben en/of niet weten wat custom CSS is of hoe het te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Rainbow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:34:
Heb je al een ticket geopend bij Google/Chromium, Mozilla/Firefox en Apple/Safari dat dit een gebrek is in hun (mobiele) browsers en graag opgelost wil zien? Lijkt me toch wel als bij elke topic opnieuw het standaard antwoord is dat de browser bouwers het maar op moeten lossen.
wat ik zo snel al kon vinden:

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1468007
https://bugs.chromium.org/p/chromium/issues/detail?id=755963
https://bugs.chromium.org/p/chromium/issues/detail?id=851250
Ik word echt bizar teleurgesteld over de discussie zoals die in het eerdere topic is gevoerd (Tooltips bij acroniemen). Steeds maar de vinger blijven wijzen naar browservendors, in plaats van er zelf mee aan de slag te gaan (geen kritiek op jou specifiek, crisp, maar aan Tweakers in het algemeen).
Accessibility is simpelweg niet gebaat bij custom oplossingen die door elke website zelf uitgedacht moeten worden. Daarom zie ik dit het liefst opgelost worden door browservendors. Dat is simpelweg mijn professionele (doch wellicht idealistische) mening :)
Overigens helpt custom CSS voor mij geen zak, aangezien ik op mobiel niet ingelogd ben. Alsnog zou het dan alleen voor mij gefixt zijn, terwijl ik juist denk dat dit een veel belangrijkere feature is voor mensen die (nog) geen Tweaker zijn, geen account hebben en/of niet weten wat custom CSS is of hoe het te gebruiken.
Dat snap ik, en ik denk zelf ook dat de CSS workaround uiteindelijk voor iedereen een oplossing is bij gebrek aan browsersupport (ingewikkelder/fancier moeten we het ook niet maken denk ik). Uiteindelijk mag iemand van ons productteam hier eens een beslissing over nemen, temeer daar dit een terugkerende issue is.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Ik vind accessibility ook heel belangrijk, en als techneut vind ik het ook altijd vervelend als ik allemaal vervelende work-arounds moet verzinnen omdat de technologie waar ik mee bezig ben niet datgene ondersteund wat ik wil. Maar zo is het nu eenmaal, en de taak aan mij als techneut om juist een oplossing binnen de technologie te vinden om dit voor de gebruiker zo goed mogelijk op te lossen.

Maar je zou het ook anders kunnen zien: wat als het hele <abbr> element niet zou bestaan? Zou je dan zeggen dat het een bug in browsers is dat die geen handige manier hebben om op een toegankelijke manier afkortingen te tonen? Of zou je wellicht niet eens op het idee komen dat dit iets is voor browsers om op te lossen, maar iets wat je aan de redacteuren moet overlaten (eigenlijk net zoals in analoge media, zoals kranten, tijdschriften, etc), om te zorgen dat het voor de lezer goed werkt?

Wat dat betreft zou ik dus eigenlijk nog liever hebben dat er aan de Tweakers kant helemaal niets gebouwd wordt maar juist weggehaald: maak het niet meer mogelijk voor redacteuren om de <abbr> tag (of vergelijkbare Tweakers-specifieke markup) te gebruiken, en laat ze het maar oplossen zoals ze het in de analoge media doen. Want laten we eerlijk zijn, dit is duidelijk een geval waar (op het moment in ieder geval) de techniek in de weg zit en een probleem veroorzaakt, in plaats van dat het uitkomst biedt en een probleem oplost.

Maar goed, ik begrijp ondertussen het punt dat het "productteam" hier een beslissing over moet nemen. Hoe kom ik in contact met dat team, hoe zorgen wij (als bezorgde Tweakers) dat dit ergens op een backlog verschijnt zodat dit productteam een overweging hierover kan maken met betrekking tot moeite versus prioriteit?

Het lijkt er op dat jij ook redelijk betrokken bent bij dit issue (aangezien jij op zo'n beetje elke topic erover antwoord geeft; waarvoor dank overigens!), dus zou jij wellicht iemand van het productteam kunnen wijzen op dit gebrek in de mobiele ervaring van Tweakers? Wellicht zijn zij niet eens op de hoogte van deze issue, en hebben we wel zoiets van "nou, als het een uurtje werk is, dan is het wel de moeite waard om dit even tussendoor op te lossen".

Of draag anders eens bij de hoge heren een idee aan dat developers een bepaalde tijd per week/sprint/iteratie (laat zeggen 2 uur per week wat opgespaard kan worden) zelf mogen invullen, zonder afhankelijk te hoeven zijn van een productteam.
Dit heb ik bij verschillende bedrijven meegemaakt, met slaand succes. Opeens zie je allerlei developers de tijd hebben om allerlei verschillende kleine issues op te lossen die anders nooit aan bod zouden komen.
Developers blij omdat ze mogen werken aan wat ze willen, klanten/bezoekers blij omdat die kleine irritaties eindelijk eens opgelost worden, hoge heren blij omdat de kwaliteit omhoog gaat en klanten meer tevreden zijn (en meer geld uitgeven, bedrijf sneller aanraden, etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Rainbow schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:09:
[...]
Maar je zou het ook anders kunnen zien: wat als het hele <abbr> element niet zou bestaan? Zou je dan zeggen dat het een bug in browsers is dat die geen handige manier hebben om op een toegankelijke manier afkortingen te tonen? Of zou je wellicht niet eens op het idee komen dat dit iets is voor browsers om op te lossen, maar iets wat je aan de redacteuren moet overlaten (eigenlijk net zoals in analoge media, zoals kranten, tijdschriften, etc), om te zorgen dat het voor de lezer goed werkt?
[...]
Interessante insteek :)
Maar goed, ik begrijp ondertussen het punt dat het "productteam" hier een beslissing over moet nemen. Hoe kom ik in contact met dat team, hoe zorgen wij (als bezorgde Tweakers) dat dit ergens op een backlog verschijnt zodat dit productteam een overweging hierover kan maken met betrekking tot moeite versus prioriteit?

Het lijkt er op dat jij ook redelijk betrokken bent bij dit issue (aangezien jij op zo'n beetje elke topic erover antwoord geeft; waarvoor dank overigens!), dus zou jij wellicht iemand van het productteam kunnen wijzen op dit gebrek in de mobiele ervaring van Tweakers? Wellicht zijn zij niet eens op de hoogte van deze issue, en hebben we wel zoiets van "nou, als het een uurtje werk is, dan is het wel de moeite waard om dit even tussendoor op te lossen".

Of draag anders eens bij de hoge heren een idee aan dat developers een bepaalde tijd per week/sprint/iteratie (laat zeggen 2 uur per week wat opgespaard kan worden) zelf mogen invullen, zonder afhankelijk te hoeven zijn van een productteam.
Dit heb ik bij verschillende bedrijven meegemaakt, met slaand succes. Opeens zie je allerlei developers de tijd hebben om allerlei verschillende kleine issues op te lossen die anders nooit aan bod zouden komen.
Developers blij omdat ze mogen werken aan wat ze willen, klanten/bezoekers blij omdat die kleine irritaties eindelijk eens opgelost worden, hoge heren blij omdat de kwaliteit omhoog gaat en klanten meer tevreden zijn (en meer geld uitgeven, bedrijf sneller aanraden, etc).
Ik zal hier morgen eens iemand van ons productteam over aanschieten. Over het algemeen doe ik wel vaker dingen tussendoor (meestal bugs fixen), maar als het functionaliteit raakt dan heb ik daar wel graag fiat voor.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:08

ikloon

Product Owner
@Rainbow Ik zal hier eens naar kijken. In de basis ben ik ook van mening dat artikelen voor iedereen lees- en begrijpbaar moeten zijn. Mijns inziens betekent dat dan inderdaad dat afkortingen vermeden of uitgelegd/uitgeschreven moeten worden.

Ik kan nu niet toezeggen dat we dit technisch gaan fixen. Op dit moment hebben we wat andere prioriteiten en keuzes gemaakt.

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.