Achterhaalde manier van afkortingen tonen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.862 views

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:51

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik erger me eigenlijk al een tijdje aan het feit dat, ondanks de eigen berichten van Tweakers zijn dat de pageviews steeds meer vanaf mobiele apparaten komen, er nog steeds een achterhaalde methode gebruikt wordt om afkortingen te duiden die in sommige artikelen voor het goed begrijpen van de tekst soms essentieel zijn.

Zo ook weer hier: nieuws: Kabinet: interceptie bij aftapwet kan grootschalig en stelselmatig pl...

De correspondent heeft voor dit soort begrippen een soort van uitklapfunctie die ook nog wat toelichting om het begrip heen geven.

Mijnsinziens kan je in 2017 waarbij al jaren vol in is gezet op een goedwerkend responsief design niet zulke steken laten vallen, zeker niet nu je vaker van dit soort longreads ziet die ook wel door een breder publiek gelezen kunnen worden.

Tl;dr fix die afkortingsfunctie met dat stippellijntje of stop ermee en schrijf afkortingen volledig uit met wellicht wat context er omheen. :)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:43

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Van mij mogen ze wel een uitklap-blokje plaatsen voor op mobiel, als je er op klikt.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:39

crisp

Devver

Pixelated

Ik vind het inderdaad ook treurig dat anno 2017 browsers op touch-devices nog steeds geen methode hebben om afkortingen die technisch en semantisch correct zijn opgemaakt toegankelijk te maken...

En dit is geen bug, dus mag naar Mooie Features :)

[ Voor 15% gewijzigd door crisp op 09-02-2017 18:01 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
crisp schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:57:
Ik vind het inderdaad ook treurig dat anno 2017 browsers op touch-devices nog steeds geen methode hebben om afkortingen die technisch en semantisch correct zijn opgemaakt toegankelijk te maken...

En dit is geen bug, dus mag naar Mooie Features :)
In mijn ogen is het een usability-bug, maar goed daar verschillen we dan over van mening :-). Verwijzen naar de boze browserboeren is imo een beetje kinderlijk, de 'title' functionaliteit is nog nooit doorgezet naar mobiel. Dus ook niet van het abbreviation element. Geef dan gewoon aan dat het geen prio is om de site leesbaar te maken, of gebruik geen afkortingen meer op deze manier. Het is niet alsof dit spontaan niet meer werkt, of nog nooit ontdekt is. Er zijn ook wel oplossingen voor: https://modernweb.com/enh...l-abbr-element-on-mobile/

Reeds 3 jaar geleden werd dit ook al gemeld: Fabbie in "[bug] Mouseover popup mobiele versie site"
Elfjes in "Algemeen discussietopic over Responsive design"

Jammer dat Tweakers in dit soort dingen altijd zo'n conservatieve insteek hanteert, zeker gezien de nieuwsredacteuren dit wel steevast gebruiken en daarnaast wordt geconstateerd dat elk jaar de mobiele bezoeken stijgen en de desktop-bezoeken dalen: reviews: Gelukkig nieuwjaar aan jullie allemaal!

[ Voor 25% gewijzigd door MsG op 09-02-2017 20:27 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

MsG schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:18:
[...]

In mijn ogen is het een usability-bug, maar goed daar verschillen we dan over van mening :-). Verwijzen naar de boze browserboeren is imo een beetje kinderlijk, de 'title' functionaliteit is nog nooit doorgezet naar mobiel. Dus ook niet van het abbreviation element. Geef dan gewoon aan dat het geen prio is om de site leesbaar te maken, of gebruik geen afkortingen meer op deze manier. Het is niet alsof dit spontaan niet meer werkt, of nog nooit ontdekt is. Er zijn ook wel oplossingen voor: https://modernweb.com/enh...l-abbr-element-on-mobile/
Als het met CSS op te lossen is kun je het simpel zelf toepassen via Custom CSS toch? Of denk ik nu te simpel? :$

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Volgens mij ben ik niet de enige lezer van Tweakers :), je moet toch toegeven dat het knullig is als jullie artikelen schrijven en bepaalde termen beschrijven middels een bepaalde implementatie die 1/3e van de bezoekers niet kan zien.

Voor mijzelf kan ik wel even kijken naar de custom CSS, maar dat dit na zoveel jaar nog steeds een openstaand iets is vind ik wel typisch. Een principekwestie wint het blijkbaar van toegankelijkheid: crisp in "[bug] Mouseover popup mobiele versie site"

Een andere inslag kan zijn dat de tekstschrijvers naast het semantisch definiëren van de tag zodat computers de tag snappen, de afkorting daarna uitschrijven, zodat bezoekers het óók snappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-07 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon doen wat al sinds jaar en dag op papier gedaan wordt: betekenis of afkorting tussen haken erachter zetten. Dus als iemand 'KvK' schrijft, dat er "KvK (Kamer van Koophandel)" staat, of "Kamer van Koophandel (KvK)". Maar er moet met de tijd meegegaan worden, dus krijg je KvK. Wat uiteraard vóór het mobiele tijdperk prima werkte. Nu is het alweer achterhaald, want het werkt niet meer op elk scherm.

* Hero of Time gaat die CSS oplossing eens bekijken.

@Crisp, IMO zou dit geen community pick moeten zijn, maar gewoon toegepast moeten worden. Steeds meer en meer wordt via mobiele devices gedaan. Straks is de site nog maar half bruikbaar op een mobiel omdat er te weinig aandacht aan wordt besteed zoals dit issue. /2ct.

[ Voor 21% gewijzigd door Hero of Time op 09-02-2017 20:50 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

MsG schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:33:
[...]

Voor mijzelf kan ik wel even kijken naar de custom CSS, maar dat dit na zoveel jaar nog steeds een openstaand iets is vind ik wel typisch. Een principekwestie wint het blijkbaar van toegankelijkheid: crisp in "[bug] Mouseover popup mobiele versie site"
Ik heb hier dan misschien wel een mening in (waar ik ook nog steeds achter sta - ik vind dit in eerste instantie een ernstig gemis van mobiele browsers; toegankelijkheid hoort built-in te zijn, niet add-on), maar als er vanuit de redactie en/of ons productteam een concreet verzoek komt om hier een oplossing voor te verzorgen zal ik de laatste zijn om dat tegen te houden. Daarom verplaats ik dit topic ook hierheen, zodat degenen die die beslissing kunnen nemen dit ook onder ogen zien :)

Plus: je kan de topicstart upvoten; dan wordt het misschien zelfs een community-pick! :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:48

Fiber

Beaches are for storming.

Gewoon niet te moeilijk doen en de eerste keer die hele afkorting netjes uitschrijven met de afkorting er tussen haakjes achter of zo. (Mag ook andersom, net wat er mooier overkomt.) Die functie is in mijn ogen een typisch staaltje van 'over engineering'. Op de computer is he net zo goed niet fijn om je muis of zo te moeten grijpen om de betekenis van die afkorting te lezen.

Ook voor blinden en slechtzienden die wellicht braille lezen of zo zijn dit soort fratsen gewoon niet fijn. Afschaffen dus.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

@Fiber: Die hele functie is er juist voor de keren dat de afkorting al vaak is uitgeschreven en 'ze' het niet nogmaals hoeven te doen. Telkens, keer op keer, dezelfde uitgeschreven afkorting lezen is ook niet echt bevorderlijk voor het leescomfort.....

Afschaffen lijkt me juist niet wenselijk, aangezien de mensen die er geen gebruik van kunnen maken er ook geen last van hebben. Als 1/3 mobiel zit (?), laat die 2/3 er dan wel van genieten als ze dat willen :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Fiber schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:58:
Gewoon niet te moeilijk doen en de eerste keer die hele afkorting netjes uitschrijven met de afkorting er tussen haakjes achter of zo. (Mag ook andersom, net wat er mooier overkomt.) Die functie is in mijn ogen een typisch staaltje van 'over engineering'. Op de computer is he net zo goed niet fijn om je muis of zo te moeten grijpen om de betekenis van die afkorting te lezen.

Ook voor blinden en slechtzienden die wellicht braille lezen of zo zijn dit soort fratsen gewoon niet fijn. Afschaffen dus.
Als tijdelijke fix is dat qua beleid wel een goede ja. Moet eigenlijk natuurlijk gewoon standaard wel werken op tweakers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
naitsoezn schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 21:07:
@Fiber: Die hele functie is er juist voor de keren dat de afkorting al vaak is uitgeschreven en 'ze' het niet nogmaals hoeven te doen. Telkens, keer op keer, dezelfde uitgeschreven afkorting lezen is ook niet echt bevorderlijk voor het leescomfort.....

Afschaffen lijkt me juist niet wenselijk, aangezien de mensen die er geen gebruik van kunnen maken er ook geen last van hebben. Als 1/3 mobiel zit (?), laat die 2/3 er dan wel van genieten als ze dat willen :P
Volgens mij is de tag vooral om het semantisch aan te geven, niet meer niet minder, en heeft Tweakers binnen de tag zelf de title-tag gebruikt voor het visueel weergeven, op eenzelfde manier als onderschriften van afbeeldingen vroeger zo werden gedaan. Niet zozeer dat de tag zelf magisch iets handigs doet met de afkorting, net als dat <author></author> niet opeens iets handigs geeft om makkelijk de auteur te zien.

De redactie zou het natuurlijk Wikipedia-stijl kunnen doen, dus de eerste keer dat de term wordt gebezigd wordt deze tussen haakjes uitgeschreven, alle daaropvolgende keren niet meer. Net als de tag nu dus, want die wordt ook niet bij hergebruik van het woord herhaald.
Telkens, keer op keer, dezelfde uitgeschreven afkorting lezen is ook niet echt bevorderlijk voor het leescomfort.....
gaat dan ook niet echt op, zie bovenstaande.
crisp schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:48:
[...]

Ik heb hier dan misschien wel een mening in (waar ik ook nog steeds achter sta - ik vind dit in eerste instantie een ernstig gemis van mobiele browsers; toegankelijkheid hoort built-in te zijn, niet add-on), maar als er vanuit de redactie en/of ons productteam een concreet verzoek komt om hier een oplossing voor te verzorgen zal ik de laatste zijn om dat tegen te houden. Daarom verplaats ik dit topic ook hierheen, zodat degenen die die beslissing kunnen nemen dit ook onder ogen zien :)

Plus: je kan de topicstart upvoten; dan wordt het misschien zelfs een community-pick! :)
Los van je mening dat je vindt dat de title-functionaliteit van tags maar door de browsers moet worden geïmplementeerd, wat vind je van een dergelijk soort oplossing, los van of jullie er wel of niet aan willen:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
abbr[title]:after
{
   content: " (" attr(title) ")";
}

@media screen and (min-width: 1025px)
{
   abbr[title]
   {
      border-bottom: 1px dashed #ADADAD;
      cursor:help;
   }

abbr[title]:after
   {
      content: "";
   }
}

Het lijkt nog een redelijk cleane CSS-only oplossing, al zal er vast nog wel iets mis mee zijn :) .

[ Voor 30% gewijzigd door MsG op 09-02-2017 21:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ik vind de CSS oplossing best wel elegant. Dat is iets wat we eenvoudig (we werken immers al met stylesheets op basis van breakpoints met media-queries) zouden kunnen implementeren. Hopelijk ziet ons productteam daar ook wat in :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-07 22:56

matroosoft

Lone Christian

Of gewoon een wiki.tweakers.net beginnen, met hetzelfde principe als op Wikipedia, alleen dan voor technische onderwerpen. Iedereen kan onderwerpen toevoegen en informatie plaatsen en vervolgens als er een belangrijke afkorting in de tekst staat een linkje naar het wiki artikel plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-07 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

matroosoft schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:56:
Of gewoon een wiki.tweakers.net beginnen, met hetzelfde principe als op Wikipedia, alleen dan voor technische onderwerpen. Iedereen kan onderwerpen toevoegen en informatie plaatsen en vervolgens als er een belangrijke afkorting in de tekst staat een linkje naar het wiki artikel plaatsen.
Dat lijkt mij dan niet zo handig. Je zit een artikel te lezen en wilt even snel weten wat die afkorting betekend. Moet je eerst naar een andere pagina gaan en dan weer terug naar het artikel, om dan weer te zoeken waar je was gebleven.

Aardig bedacht, maar verre van ideaal. :)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
matroosoft schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:56:
Het is niet altijd per se dat een fenomeen als geheel onbekend is, maar vaak dat het meteen als afkorting wordt geschreven, waardoor je soms geen idee hebt wat het betekent, terwijl als je de afkorting uitgeschreven leest het soms al genoeg info is om te snappen wat het moet zijn. Als ik het als geheel niet snap Google ik er vaak wel even op, maar ook dan blijft het handiger als je de uitgeschreven afkorting zou kunnen zien, want zeker in de IT zijn er voor elke afkorting wel tientallen verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-07 22:56

matroosoft

Lone Christian

Hero of Time schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:02:
[...]

Dat lijkt mij dan niet zo handig. Je zit een artikel te lezen en wilt even snel weten wat die afkorting betekend. Moet je eerst naar een andere pagina gaan en dan weer terug naar het artikel, om dan weer te zoeken waar je was gebleven.

Aardig bedacht, maar verre van ideaal. :)
Het kan natuurlijk evengoed met een uitklapmenuutje met wat achtergrondinfo, dat opgehaald wordt uit een centrale database. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zvennn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 12:52
Helaas heeft de community bepaald middels de community pick in het .plan van Development-iteratie #101 (zie plan: Categoriebrowser op frontpage - Development-iteratie #101 dat deze feature niet belangrijk genoeg is. We gaan dit verzoek dan helaas ook niet tot uiting brengen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.