Aankoopadvies zaagtafel of afkortzaag

Pagina: 1
Acties:
  • 7.609 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:09
Beste DIY-ers,

Ik ben op zoek naar een afkortzaag of zaagtafel, maar ik weet zelf niet zeker wat de slimste keus gaat zijn. Ik ben een hobby klusser, dus ben niet opzoek naar mega professioneel spul, maar wel betrouwbaar, veilig en misschien wel het belangrijkst een precies materiaal.

Wat voor projecten ga ik ermee doen:
  • Hangend toilet maken;
  • Trap bekleden met laminaat, dus veel zagen ook in de lengte;
  • Plinten, verstek werk dus;
  • Veranda bouwen;
  • En dan natuurlijk ook een buiten meublement;
  • Nog veel meer :*) hoop ik;
Wat heb ik al gevonden:Ik denk dat de Bosch PTS-10-T de slimste keus is gezien mijn wensen. De powerplus lijkt mij ook een mooi apparaat maar ik ben bang dat met een twee-in-een de kans is dat het het beide net niet is...

De reden om een zaagtafel boven een afkortzaag te verkiezen is dat ik ook (verwacht) plaatmateriaal te gaan zagen. En een zaagtafel kan ook bijna alles dat een afkortzaag kan. Ook heb begrepen dat om laminaat te zagen een ander (fijner vertand) zaagblad nodig is, maar dat maakt niet voor de keuze tussen afkort en zaagtafel.

Wie-o-wie helpt me met de knoop door te hakken?

Discoveries are made by not following instructions.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:18
ik zit precies met dezelfde zoektocht. Zelf ga ik echter waarschijnlijk voor een invalzaag met geleiderail. Vooral omdat ik lange stukken recht wil zagen. Ik vind het zelf fijner werken met een zaag die ik door een geleiderail beweeg, dan dat ik recht de plank door de zaag heen moet duwen zeg maar. (zaagtafel)

Maar ik ben alles behalve een expert, dus wacht vooral even af op andere reacties :- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghosty J
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-04 18:33

Ghosty J

Asus

Ik heb zoiets gekocht voor mijn klussen.
Bevalt mij iig prima. Let op dat je niet de kleine koopt. Daar kan je net niet mee uit de voeten als je plinten oid hebt van 5 meter of meer

https://www.gereedschapce...-onderstel-629006000.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:10

Rmg

Ik heb een zaagtafeltje staan erg fijn, maar voor de kleine klussen is het uit de schuur halen en opzetten weer net teveel moeite en voor klussen ergens anders dan de begane grond eigenlijk ook omdat je of je tafel naar boven moet slepen of constant met het laminaat door huis loop te slepen.

Mijn volgende excuusaankoop gaat daarom een invalzaag worden, kan zowel plaat en verstek en is sneller op te zetten/gebruiksklaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Zaagtafel is te gek als je meerdere planken op dezelfde maat moet zagen in lengte richting en je kan er je kan er korte materialen haaks mee afkorten. Een balk van 4 meter naar 3.5 afkorten kan natuurlijk wel, maar is erg omslachtig. Ook voor zaagsnedes anders dan haaks moet je flink klooien.
Over het algemeen geldt dat je kleine materialen beweegt terwijl de zaag stil staat en grote materialen neerlegt terwijl je de zaag er overheen beweegt.
De afkortzaag kan je overal voor gebruiken maar heeft een bereik van +/- 30 cm. Je kan een keer van twee kanten zagen maar daar houdt het wel mee op. Als je veel plinten gaat zagen wil je een afkortzaag. Voor parket, waarbij het materiaal niet veel langer is dan een meter, kan je ook afkorten met de zaagtafel en een zelfgemaakte crosscut sled.
Met de (inval)circelzaag kan je lange en korte materialen zagen in alle diagonalen die je zou willen, al wordt iets anders dan 45/90 wel ff kantklossen. Neem er een TSO GRS bij als je Makita of Festool rails hebt, hiermee maak je van de rail een winkel/blokhaak. Met een circelzaag is het erg moeilijk om verticaal te zagen. Materialen moeten plat zijn en bij voorkeur breder dan de geleiderail. Plinten, anders dan de platte plakstrip, gaat je niet lukken.

Eigenlijk heb je alle drie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-05 21:39

Wvr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
^^^ dat dus. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.