Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire2010
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-02 19:11
Beste Tweakers,

Ik wil graag een nieuw moederbord bestellen voor een nieuwe bouw.
Het probleem wat ik tegen kom is dat er een 8 pins EPS aansluiting op het MB zit en mijn voeding deze niet heeft.
Er zit wel een 4+4 pins EPS connector op mijn voeding.
Afbeeldingslocatie: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/eps4plus4index.jpg
Nu las ik op dit Forum https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1801761 dat een enkele 4 pins connector voeldoende kan zijn. (mits je niet een CPU hebt welke extreem veel verbruikt)

Wat als dit niet het geval is?
Kan ik dan een 4-Pin naar 8-Pin EPS Voedingsadapter gebruiken die geen problemen zal geven?
Ik wil namelijk mijn oude voeding overzetten.

Voedingsadapter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEOijXGVL95AUM8YV4eoBAjmQiQ=/fit-in/656x/i/1354539382.png?f=imagenormal
https://tweakers.net/pric...lex-4-pins/specificaties/

MB
https://tweakers.net/pric...0-aorus-ultra-gaming.html

Mijn bestaande voeding
pricewatch: Cooler Master Silent Pro M700

Dit moederbord zal een uitgerust worden met een AMD Ryzen 7 1700 Boxed.
(Over klokken zal niet gaan gebeuren!)

M.v.g.

Ro.

Beste antwoord (via Spitfire2010 op 29-05-2019 21:47)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:07
Zolang de borgclips aan de goede kant zitten kan het niet mis gaan. Waar het wel mis kan gaan is de compatibiliteit met de onderdelen. Deze voeding is niet geschikt om gebruikt te worden icm moderne/nieuwe hardware door het ontbreken van gescheiden spanningsregeling op alle lijnen.De spanningen op de lijnen zijn daardoor onstabiel en kunnen bij lage en hoge loads buiten de ATX specificatie gaan en voor een onstabiel systeem zorgen. Het heeft ook een negatieve invloed op de levensduur van de componenten. Daarbij kan de voeding makkelijk 10 jaar oud zijn en dat is ver voorbij de te verwachten betrouwbare levensduur van 6 - 7 jaar. Een nieuwe ATX2.4 gespecificeerde voeding is aan te raden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Je voeding is dus al gauw 6 jaar oud? Ik zou hem ook vervangen als je nieuw gaat bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
moet je die 2x 4 niet combineren om zo een 8 te krijgen :?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
4+4 pins = 8 pins en dat prik je in het moederbord. Zeker niet gaan prutsen met verloopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire2010
Ik weet dus niet of je ze zo naast elkaar er in kan pluggen. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Spitfire2010 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:04:
Die zag ik met mijn reactie nog niet. Die kan je aan elkaar klikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
die kan je toch wel naast elkaar houden en kijken of het dan klopt met een 8 pins stekker ?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Spitfire2010 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:04:
CPU power connectors 4+4-pins EPS maakt samen 8

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire2010
Mijn vraag kwam doordat ik begon te twijfelen als je naar de aansluitingen op het MB kijkt je vierkantjes en dakjes ziet
dat komt voor 1 stekker van mijn voeding overeen maar voor de 2e stekker niet dit zijn alleen maar dakjes vandaar de vraag.

Het moet gewoon passen dus naast elkaar blijkbaar ongeacht er op het MB 2 vierkante aansluitingen zijn voor die stekker

in ieder geval bedankt voor de antwoorden mannen.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Zolang de borgclips aan de goede kant zitten kan het niet mis gaan. Waar het wel mis kan gaan is de compatibiliteit met de onderdelen. Deze voeding is niet geschikt om gebruikt te worden icm moderne/nieuwe hardware door het ontbreken van gescheiden spanningsregeling op alle lijnen.De spanningen op de lijnen zijn daardoor onstabiel en kunnen bij lage en hoge loads buiten de ATX specificatie gaan en voor een onstabiel systeem zorgen. Het heeft ook een negatieve invloed op de levensduur van de componenten. Daarbij kan de voeding makkelijk 10 jaar oud zijn en dat is ver voorbij de te verwachten betrouwbare levensduur van 6 - 7 jaar. Een nieuwe ATX2.4 gespecificeerde voeding is aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire2010
Uszka schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:19:
Oke duidelijk.
Ik zit dus toch vast aan een nieuwe voeding.

Enig idee of een suggestie welke modulaire voeding hier mooi bij past rond de 600W?
Prijs tot 80.-
Er komt niet een al te zware GPU in ik dacht aan een
MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
als niet-modulair, en heeft voldoende watt voor je 1700 en rx570

modulair: pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

[ Voor 25% gewijzigd door Hackus op 29-05-2019 21:54 . Reden: lost my connection ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M bij Azerty. Voor €8,- meer heb je een wat betere voeding dan de Formula Gold en nog volledig modulair ook. Paar jaar langer garantie op de koop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire2010
Uszka schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:58:
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M bij Azerty. Voor €8,- meer heb je een wat betere voeding dan de Formula Gold en nog volledig modulair ook. Paar jaar langer garantie op de koop toe.
Welke is dat dan voor die 8 euro meer?

Btw bedankt voor je advies ik had daar niet aan gedacht dat mijn oude voeding eigenlijk niet mee kon gaan ivm gescheiden spanningsregelingen en zo.
(Ben hier ook maar zwaar noob in :$ )

Beter vragen dan kapot maken zeg ik maar :) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Spitfire2010 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:08:
Welke is dat dan voor die 8 euro meer?
De Bitfenix Whisper maar die had Hackus in de tussentijd er ook bij gezet zie ik nu.

@Spitfire2010 Moederbord is trouwens zo'n beetje de minst goede keuze wat AM4 borden betreft. Gigabyte moet je eigenlijk helemaal mijden op AM4. Beter neem je Asrock, Asus of MSI.

[ Voor 27% gewijzigd door Uszka op 29-05-2019 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire2010
Top!

Ja ik zie die er ook in eens bij staan.
Dan ga ik die bestellen.

@Uszka

Welke moederborden kun jij dan aanbevelen in die prijsklasse?
En heeft het meer nut om een 470 chipset te nemen dan bijv een 350?

[ Voor 45% gewijzigd door Spitfire2010 op 30-05-2019 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
X470 pricewatch: Asus PRIME X470-PRO maar heeft alleen nut als je gaat overklokken anders zijn pricewatch: MSI B450 Tomahawk en pricewatch: ASRock B450 Steel Legend prima keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire2010
Die Tomahawk ziet er wel goed uit, mooie prijs ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Spitfire2010 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:48:
Die Tomahawk ziet er wel goed uit, mooie prijs ook
Welke CPU wil je gaan gebruiken, en ga je overclocken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Hackus schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:33:
[...]

Staat in de OP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oja, scroll je snel langs op de iPhone.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire2010
Hackus schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:33:
[...]

De 1700
https://tweakers.net/pric...-wraith-spire-koeler.html

Geheugen heb ik 2 op het oog.
Ik weet namelijk niet welke beter geschikt is voor deze bouw.
https://tweakers.net/pric...x-cmk16gx4m2b3200c16.html

En of ik ga overclocken, ik denk het niet heb daar niet echt verstand van
Misschien dat ik het in de toekomst wel ga proberen maar weet ik niet zeker niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Spitfire2010 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:44:
[...]

De 1700
https://tweakers.net/pric...-wraith-spire-koeler.html

Geheugen heb ik 2 op het oog.
Ik weet namelijk niet welke beter geschikt is voor deze bouw.

En of ik ga overclocken, ik denk het niet heb daar niet echt verstand van
Misschien dat ik het in de toekomst wel ga proberen maar weet ik niet zeker niet
Heb je de 1700 al, of koop je die gebruikt, wat is de reden van 1700 ipv 2600 ?
waar ga je het voor gebruiken ?

R2600 heeft stuk hogere single core clock @ 3.6GHz ipv 3Ghz en quad ook. Heb je ergens de extra cores voor nodig of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:48
Uszka schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:19:
Uhh zover ik het begrijp heeft bijna elke modern component wel een spannings regulator ingebouwd die zorgt dat de stroom toch wel redelijk aan de eisen voldoen en je niet gelijk alles sloopt als iemand de wasmachine op dezelfde stop aansluit.
Vind het maar beetje raar wat je zegt, klinkt meer als soort marketings- praatje voor nieuwe stroombronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire2010
Hackus schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:49:
[...]

Heb je de 1700 al, of koop je die gebruikt, wat is de reden van 1700 ipv 2600 ?
waar ga je het voor gebruiken ?

R2600 heeft stuk hogere single core clock @ 3.6GHz ipv 3Ghz en quad ook. Heb je ergens de extra cores voor nodig of ?
Ik zal deze nieuw kopen.
Ik zal de pc gaan gebruiken om te gaan gamen evt wat streamen
(Ik speel niet op 4K maar 1920*1080)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Spitfire2010 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:01:
[...]

Ik zal deze nieuw kopen.
Ik zal de pc gaan gebruiken om te gaan gamen evt wat streamen
(Ik speel niet op 4K maar 1920*1080)
Dan kun je 'beter' een Ryzen5 2600 kopen, is ook nog goedkoper pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Haas_nl schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:51:
[...]

Uhh zover ik het begrijp heeft bijna elke modern component wel een spannings regulator ingebouwd die zorgt dat de stroom toch wel redelijk aan de eisen voldoen en je niet gelijk alles sloopt als iemand de wasmachine op dezelfde stop aansluit.
Vind het maar beetje raar wat je zegt, klinkt meer als soort marketings- praatje voor nieuwe stroombronnen.
Ik heb het niet over de spanning die erin gaat maar de spanning die eruit komt. Daartussen gebeurt heel veel wat een systeem kan maken of breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:48
Uszka schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:19:
[...]

Ik heb het niet over de spanning die erin gaat maar de spanning die eruit komt. Daartussen gebeurt heel veel wat een systeem kan maken of breken.
Tenzij je een zware motor in je systeem hebt hangen lijkt het me sterk dat het enig storing zal op wekken in het systeem...
Klinkt nog steeds als pure marketing bullshit. Eventueel voor iemand die bij ASML of universiteit in een lab werkt met zwaar gevoelige meet apparatuur.

[ Voor 11% gewijzigd door Haas_nl op 01-06-2019 17:24 ]

Pagina: 1