Toon posts:

Liander komt langs voor vervangen gas en stroom meter. Doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.299 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een brief gekregen van Liander dat ze langs willen komen voor het vervangen van de stroom of gasmeter. Beide zijn bij mij uit het jaar kruik. Liander wil ze vervangen voor slimme meters.

Nu heb ik 0 ervaring met dergelijke meters en vraag me af of ik hier goed aan doe. Ik kan van de installatie afzien, maar als ik op een later moment besluit ze toch te willen moet ik 72,50 euro betalen.

Ik ben dus heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn met slimme meters. Is het een do of vooral een don't?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-10 15:26
Alleen al het feit dat ze die € 72,50 als drukmiddel gebruiken voor als je later je meter wilt laten plaatsen is al genoeg om te weigeren. Als je huidige meter officieel afgekeurd is moeten ze 'm wel vervangen en kost het je helemaal niks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 11:34
Er is aan deze vraag een heel topic gewijd: Slimme energiemeter, weigeren??

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:09
Als de huidige meters op leeftijd zijn afgekeurd MOETEN ze vervangen worden dan heb je geen keuze.
MAAR, je hebt wel een keuze voor een slimme meter, je kunt ook vragen voor een niet slimme of gedeactiveerde slimme meter.
(En ja dat wordt er best wel ee beetje doorgedrukt, met dreigen van extra kosten)

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee en vind het fijn om mijn verbruik op deze manier te kunnen bijhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:55

Sharky

Skamn Dippy!

vj_slof schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:15:
Alleen al het feit dat ze die € 72,50 als drukmiddel gebruiken voor als je later je meter wilt laten plaatsen is al genoeg om te weigeren. Als je huidige meter officieel afgekeurd is moeten ze 'm wel vervangen en kost het je helemaal niks.
:? De plaatsing is gratis, tenzij je er vanaf ziet en het later alsnog wilt. Dan vind ik € 72,50 nog schappelijk.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

vj_slof schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:15:
Alleen al het feit dat ze die € 72,50 als drukmiddel gebruiken voor als je later je meter wilt laten plaatsen is al genoeg om te weigeren.
Het nu laten plaatsen kost niets. Weigeren en later op eigen verzoek alsnog plaatsen (in het geval de meter niet afgekeurd is), kost het 72,50. ;) Het is dus wel wat genuanceerder, waarom dat bedrag dan alsnog reden is om te weigeren vind ik wat vreemd.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 29-05-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
CH4OS schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:31:
[...]
Het nu laten plaatsen kost niets. Weigeren en later op eigen verzoek alsnog plaatsen (in het geval de meter niet afgekeurd is), kost het 72,50. ;) Het is dus wel wat genuanceerder, waarom dat bedrag dan alsnog reden is om te weigeren vind ik wat vreemd.
Dat zeggen ze niet als je ze aan de telefoon krijgt. Dan is het heel ongenuanceerd, bot en onbeschofte reactie aan de andere kant dat niet meewerken je geld gaat kosten. Nee, die zijn niet vriendelijk als laat weten niet mee wilt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@vj_slof, dat is wat ik opmaak uit jouw reactie (en de TS), als de meter afgekeurd is en vervangen moet worden, mogen er geen kosten aan zitten immers.

De TS heeft dus drie opties:
Liander nu te werk laten gaan (kost ook niets, ze komen immers zelf met het voorstel)
Liander te werk laten gaan (op verzoek, maar kosten voor lief nemen)
Liander te werk laten gaan wanneer de meter afgekeurd is (dan moet er immers kosteloos vervangen worden)

Dan kan ik mij maar 1 situatie bedenken wanneer hij die 72 euro moet gaan betalen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 29-05-2019 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
CH4OS schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:47:
@vj_slof, dat is wat ik opmaak uit jouw reactie, als de meter afgekeurd is en vervangen moet worden, mogen er geen kosten aan zitten immers.

De TS heeft dus drie opties:
Liander nu te werk laten gaan (kost ook niets, ze komen immers zelf met het voorstel)
Liander te werk laten gaan (op verzoek, maar kosten voor lief nemen)
Liander te werk laten gaan wanneer de meter afgekeurd is (dan moet er immers kosteloos vervangen worden)

Dan kan ik mij maar 1 situatie bedenken wanneer hij die 72 euro moet gaan betalen. ;)
Exact. klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:14
Ik persoonlijk zou hem weigeren.

Los van privacykwesties hebben onderzoeken (TU Delft als ik het me goed herinner?) reeds aangetoond dat deze 'slimme' meters in sommige gevallen enorme afwijkingen kunnen hebben, die zo goed als altijd in het nadeel van de gebruiker zijn. (Dit omdat slimme meters niet meer werken met een klassieke schijf die ronddraait, meer op een digitale manier het verbruik meten)

Ja, de energiemaatschappijen zeggen wel "Dit is enkel met een oud model! In de huidige generatie is dit opgelost!", maar zou je hen op hun woord geloven? Regelmatig hoor je verhalen waarvan het haar op je armen gaat rechtstaan, en tonen ze weer wat voor criminelen ze kunnen zijn.
Dus zolang er geen onafhankelijk onderzoek is gevoerd dat aangetoond heeft dat deze nieuwere generatie inderdaad wél correct meet blijft in mijn ogen de nulhypothese gelden: slimme meters meten potentieel meer dan er werkelijk verbruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je kunt ook een digitale domme meter nemen, moet je ze even bellen. Die keuze zetten ze lekker niet in de brieven maar hij is er wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je nog een analoge meter hebt, weet dan dat die waarschijnlijk niet in staat is om inductieve en capacatieve lasten juist te meten. Dus als de golf van de stroomsterkte niet synchroon loopt met die van de spanning, meet de analoge meter minder.

Afhankelijk van de apparatuur die je in huis hebt, kan wel je verbruik iets omhoog gaan omdat de nieuwe (digitale of slimme) meter dat wel juist kan registreren.

Over het plaatsen van een slimme meter verwijs ik je naar het eerder genoemde topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:59
Opifex schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:00:
Ik persoonlijk zou hem weigeren.

... (TU Delft als ik het me goed herinner?) ..
Nee, Twente.

Link

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 12:00

Ardana

Mens

Hou er rekening mee dat als je weigert, dat je dat keer op keer op keer op keer zult moeten doen. Ik zat in 'n sloopwoning, en ze wilden ook dat ik m'n meters zou omwisselen. Ik geloof dat ze wel 10x 'n afspraak voor me hebben ingepland... En ik vond het zo zonde van de tijd en moeite en materialen. Op 'n gegeven moment heb ik het maar opgegeven.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 11:29
Opifex schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:00:
... Regelmatig hoor je verhalen waarvan het haar op je armen gaat rechtstaan, en tonen ze weer wat voor criminelen ze kunnen zijn.
Ik vraag me serieus af waar je die verhalen dan hoort? Ik heb het namelijk ooit wel eens een keer in het nieuws langs horen komen, maar verder kom ik alleen dit soort klaag-verhalen op GOT tegen. Heb je bronvermeldingen dat dit een terugkerend en blijvend fenomeen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ardana schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:05:
Hou er rekening mee dat als je weigert, dat je dat keer op keer op keer op keer zult moeten doen. Ik zat in 'n sloopwoning, en ze wilden ook dat ik m'n meters zou omwisselen. Ik geloof dat ze wel 10x 'n afspraak voor me hebben ingepland... En ik vond het zo zonde van de tijd en moeite en materialen. Op 'n gegeven moment heb ik het maar opgegeven.
ja dat is mij mij eenmalig hoor. Ik ben er wel uit, alles werkt prima en ik ga niets vervangen. Ik geef meteen aan dat ik zelf wel contact opneem als ik wel een nieuwe meter wil.

Gaan ze vervolgens zonder overleg afspraken inplannen dan hebben ze pech. Ik blijf niet aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:12:
Ik heb een brief gekregen van Liander dat ze langs willen komen voor het vervangen van de stroom of gasmeter. Beide zijn bij mij uit het jaar kruik. Liander wil ze vervangen voor slimme meters.

Nu heb ik 0 ervaring met dergelijke meters en vraag me af of ik hier goed aan doe. Ik kan van de installatie afzien, maar als ik op een later moment besluit ze toch te willen moet ik 72,50 euro betalen.

Ik ben dus heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn met slimme meters. Is het een do of vooral een don't?
Zorg wel dat de juiste meters(via EAN-code) aan je adres zijn/worden gekoppeld.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 12:00

Ardana

Mens

Vloris schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:06:
[...]
Ik vraag me serieus af waar je die verhalen dan hoort? Ik heb het namelijk ooit wel eens een keer in het nieuws langs horen komen, maar verder kom ik alleen dit soort klaag-verhalen op GOT tegen. Heb je bronvermeldingen dat dit een terugkerend en blijvend fenomeen is?
Ow, ik ben, als schuldhulpverlener en budgetbeheerder, inderdaad wel jaarafrekeningen tegen gekomen waar je stijl van achterover slaat. Geen idee of dat komt van slimme meters of niet, maar ik kan me best voorstellen dat mensen daar de schuld aan geven. In een aantal gevallen heb ik echter zelf wel kunnen achterhalen dat daar níet de schuld lag... (bijv. een moeder die in 'n middel-matig hete zomer 'n zwembadje in de tuin had voor d'r kindjes en het zo zielig vond dat het water zo koud was, dus deze meerder keren per week vulde met lauw-warm water. En dan verbaasd was dat ze een hoge afrekening kreeg 8)7 ) Maar goed, er zijn er ook genoeg geweest waarbij ik niet direct een oorzaak kon aanwijzen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:26
Ardana schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:10:
[...]

Ow, ik ben, als schuldhulpverlener en budgetbeheerder, inderdaad wel jaarafrekeningen tegen gekomen waar je stijl van achterover slaat. Geen idee of dat komt van slimme meters of niet, maar ik kan me best voorstellen dat mensen daar de schuld aan geven. In een aantal gevallen heb ik echter zelf wel kunnen achterhalen dat daar níet de schuld lag... (bijv. een moeder die in 'n middel-matig hete zomer 'n zwembadje in de tuin had voor d'r kindjes en het zo zielig vond dat het water zo koud was, dus deze meerder keren per week vulde met lauw-warm water. En dan verbaasd was dat ze een hoge afrekening kreeg 8)7 ) Maar goed, er zijn er ook genoeg geweest waarbij ik niet direct een oorzaak kon aanwijzen.
Dus je hebt eigenlijk geen enkel goed verhaal. Duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Deleon78 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:16:
[...]

Dus je hebt eigenlijk geen enkel goed verhaal. Duidelijk :)
Ben je de plaatsing van nieuwe gasmeters die levensgevaarlijk bleken te zijn vergeten. Dit hebben ze in het begin stelselmatig ontkend. Nu op hangende pootjes zijn ze er op teruggekomen. Is toch wel een beetje crimineel of niet?

oh ja nu wel veilig bron erbij: https://www.sodm.nl/actue...-netbeheerders-moet-beter

Dus voorheen niet velig...

[ Voor 18% gewijzigd door vj_slof op 29-05-2019 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:26
vj_slof schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:21:
[...]

Ben je de plaatsing van nieuwe gasmeters die levensgevaarlijk bleken te zijn vergeten. Dit hebben ze in het begin stelselmatig ontkend. Nu op hangende pootjes zijn ze er op teruggekomen. Is toch wel een beetje crimineel of niet?

oh ja nu wel veilig bron erbij: https://www.sodm.nl/actue...-netbeheerders-moet-beter

Dus voorheen niet velig...
"Door de berichten in de media lijkt het misschien of er veel problemen zijn. Dat is niet zo. Het rapport van toezichthouder SODM laat zien dat de veiligheid van gasmeters in Nederland in orde is. Er hangen in ons land zo’n 8 miljoen gasmeters, maar er zijn bijna nooit ongelukken met die meters. Dat willen we graag zo houden. Als we ook maar een beetje twijfelen, doen we onderzoek en vervangen we zo nodig gasmeters."
https://www.liander.nl/co...et_nieuws/kassa?ref=18785

Dat is echt enorm gesensationaliseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:59
Dat zou ik ook zeggen als ik Liander was :P

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
van mij mogen ze hem wel ruilen hoor.... wel op de voorwaarde dat die dom blijft...
idem voor de gasmeter die er onder hangt.... als ze dan wel even wachten tot de extra duurzaamheidsplannen voor dit complex bekend zijn, want misschien hoeft er dan geen eens meer een meter ;)

maar over slimme watermeters hoor je nooit iets :') je zou bijna denken dat ze niet bestaan, en ja ze bestaan wel degelijk ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10 06:53
Hier is hij geweigerd. Ik wacht wel tot ik een nieuwe domme meter moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je een 1-fase aansluiting heb zou ik vragen of je korting krijgt als ze nieuwe meters + upgrade naar 3F samen doen.

Slimme meters besparen geen energie, maar kosten energie. Ik vind het altijd storend dat het eerste altijd geclaimed wordt in de propaganda er voor. Hetzelfde met die verbruiksmeters. Ze proberen natuurlijk te doen alsof het een enorme stimulans voor energiebesparing is en in sommige gevallen kan het best handig zijn dat ding zo te gebruiken, maar inherent bespaard het ding natuurlijk geen energie.
RiDo78 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:03:
Als je nog een analoge meter hebt, weet dan dat die waarschijnlijk niet in staat is om inductieve en capacatieve lasten juist te meten. Dus als de golf van de stroomsterkte niet synchroon loopt met die van de spanning, meet de analoge meter minder.

Afhankelijk van de apparatuur die je in huis hebt, kan wel je verbruik iets omhoog gaan omdat de nieuwe (digitale of slimme) meter dat wel juist kan registreren.

Over het plaatsen van een slimme meter verwijs ik je naar het eerder genoemde topic.
Volgens mij hoef je als consument niet voor een slechte powerfactor te betalen; het wel in rekening brengen daarvan door bepaalde slimme meters is dan ook een overtreding van die regel. Eigenlijk is het veel logischer dat men daar wel voor betaald, maar goed.

De eerste generatie slimme meters haalde z'n eigen verbruik ook van na de meter; dat mag nu ook niet meer. Dat was ook een paar euro per jaar.
SMSfreakie schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:58:
van mij mogen ze hem wel ruilen hoor.... wel op de voorwaarde dat die dom blijft...
idem voor de gasmeter die er onder hangt.... als ze dan wel even wachten tot de extra duurzaamheidsplannen voor dit complex bekend zijn, want misschien hoeft er dan geen eens meer een meter ;)

maar over slimme watermeters hoor je nooit iets :') je zou bijna denken dat ze niet bestaan, en ja ze bestaan wel degelijk ;)
Zij er voor dat laatse ook nog complottheorieën?

In Enschede hebben ze trouwens grondwaterpeilbuizen aan de slimme meters gekoppeld :+

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-05-2019 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-10 11:27
RiDo78 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:03:
Huh? Bij mijn weten zijn vrijwel alle analoge meters zgn. Ferraris tellers. Die houden wel degelijk rekening
met mogelijke faseverschillen tussen spanning en stroom.
Je betaalt dus gewoon voor het werkelijk opgenomen, reële vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Dit dus. In dat topic wordt dit uitgebreid besproken. Hier een slotje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.